ChristianMatch
 


Forum

Humor mag best van God
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DENNIS196





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 16:14
 
Leuke topic! Behalve als humor inderdaad van de duivel is, dan bedoel ik natuurlijk: Boeiende topic! Knipoog smiley
Als je een speech moet houden is een oude, bekende truc om te beginnen met een kleine grap, omdat het de aandacht van de toehoorders vestigt. Vanuit dat oogpunt, laten we eens kijken naar een bijbels voorbeeld hiervan:
Handelingen 2: De heilige Geest is zojuist uitgestort over de discipelen. Ze praten allen in andere talen, en de menigte is "buiten zichzelf en raakten in verlegenheid, en de één zei tegen de ander: Wat wil dit toch zeggen? Anderen zeiden spottend: Zij zijn vol van zoete wijn. Maar Petrus, die daar met de elf anderen stond, verhief zijn stem en sprak tot hen:" ...
Ok nogmaals even, een speech begint met een kleine grap weten jullie nog?
..." Joodse mannen en u allen die in Jeruzalem woont, dit moet u bekend zijn en laat mijn woorden tot uw oren doordringen: Deze zijn namelijk niet dronken, zoals u vermoedt,.. " ok komt ie Lachende smiley ".. want het is pas het derde uur van de dag. " Met andere woorden, daar is het toch nog veel te vroeg voor! Heb ik altijd wel een humorvolle opening gevonden van de eerste speech ooit na de uitstorting van de heilige Geest! Lachende smiley

Voor wie het niet grappig vindt.. Ook goed hoor, ik zie er de humor wel van in.

Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TALITHA162





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 16:48
 
DENNIS196 schreef:
Leuke topic! Behalve als humor inderdaad van de duivel is, dan bedoel ik natuurlijk: Boeiende topic! Knipoog smiley
Als je een speech moet houden is een oude, bekende truc om te beginnen met een kleine grap, omdat het de aandacht van de toehoorders vestigt. Vanuit dat oogpunt, laten we eens kijken naar een bijbels voorbeeld hiervan:
Handelingen 2: De heilige Geest is zojuist uitgestort over de discipelen. Ze praten allen in andere talen, en de menigte is "buiten zichzelf en raakten in verlegenheid, en de één zei tegen de ander: Wat wil dit toch zeggen? Anderen zeiden spottend: Zij zijn vol van zoete wijn. Maar Petrus, die daar met de elf anderen stond, verhief zijn stem en sprak tot hen:" ...
Ok nogmaals even, een speech begint met een kleine grap weten jullie nog?
..." Joodse mannen en u allen die in Jeruzalem woont, dit moet u bekend zijn en laat mijn woorden tot uw oren doordringen: Deze zijn namelijk niet dronken, zoals u vermoedt,.. " ok komt ie Lachende smiley ".. want het is pas het derde uur van de dag. " Met andere woorden, daar is het toch nog veel te vroeg voor! Heb ik altijd wel een humorvolle opening gevonden van de eerste speech ooit na de uitstorting van de heilige Geest! Lachende smiley

Voor wie het niet grappig vindt.. Ook goed hoor, ik zie er de humor wel van in.

Dennis

mooi voorbeeld ja !!!

en dan nog iets Jezus kwam op aarde als MENS dus denken jullie nou echt dat Hij nooit gelachen heeft of grapjes heeft gemaakt met zijn discipelen??? Tuurlijk was Hij vaak serieus over de dingen van God maar in Zijn vrije tijd zal Hij vast wel eens een grapje gemaakt hebben hoor .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 16:54
 
Jullie hebben helemaal gelijk!

Ik denk zelf gewoon dat Ifan juist een bepaald soort humor bedoeld, die bijvoorbeeld dubbelzinnig is en/of met verkeerde intenties, en uit verkeerde gedachten en bronnen.

Zoiets zei hij ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 19:58
 
DENNIS196 schreef:
Leuke topic! Behalve als humor inderdaad van de duivel is, dan bedoel ik natuurlijk: Boeiende topic! Knipoog smiley
Als je een speech moet houden is een oude, bekende truc om te beginnen met een kleine grap, omdat het de aandacht van de toehoorders vestigt. Vanuit dat oogpunt, laten we eens kijken naar een bijbels voorbeeld hiervan:
Handelingen 2: De heilige Geest is zojuist uitgestort over de discipelen. Ze praten allen in andere talen, en de menigte is "buiten zichzelf en raakten in verlegenheid, en de één zei tegen de ander: Wat wil dit toch zeggen? Anderen zeiden spottend: Zij zijn vol van zoete wijn. Maar Petrus, die daar met de elf anderen stond, verhief zijn stem en sprak tot hen:" ...
Ok nogmaals even, een speech begint met een kleine grap weten jullie nog?
..." Joodse mannen en u allen die in Jeruzalem woont, dit moet u bekend zijn en laat mijn woorden tot uw oren doordringen: Deze zijn namelijk niet dronken, zoals u vermoedt,.. " ok komt ie Lachende smiley ".. want het is pas het derde uur van de dag. " Met andere woorden, daar is het toch nog veel te vroeg voor! Heb ik altijd wel een humorvolle opening gevonden van de eerste speech ooit na de uitstorting van de heilige Geest! Lachende smiley

Voor wie het niet grappig vindt.. Ook goed hoor, ik zie er de humor wel van in.

Dennis

mooi gesproken en helemaal waar,Lachende smileyKnipoog smiley

want waarom zouden we niet mogen lachen, humor is niks mis mee, hou wel van beetjestorm in glas water en waarom niet, niemand anders dan jezelf is verantwoordelijk vooreigen gedrag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 13:41
 
TALITHA162 schreef:
mooi voorbeeld ja !!!

en dan nog iets Jezus kwam op aarde als MENS dus denken jullie nou echt dat Hij nooit gelachen heeft of grapjes heeft gemaakt met zijn discipelen??? Tuurlijk was Hij vaak serieus over de dingen van God maar in Zijn vrije tijd zal Hij vast wel eens een grapje gemaakt hebben hoor .

Ik denk dat Jezus Christus weinig vrije uurtjes heft gekend, misschien wel geen, vanaf het moment dat Hij geboren is, is Hij vervolgd.
Tot aan Zijn kruisiging aan toe, Hij heeft geleefd als mens en er zijn bruiloften geweest, en van water wijn gemaakt, en ook gedronken.

Lachen hoort bij het leven, net als huilen, en ademen, hoe diep de ellende van welk mens dan ook, ergens wordt wel gelachen.
Dus ik geloof ook niet dat lachen van de duivel is, maar wel waarom je lacht uit leedvermaak, dat is wel van de d.....
Daarvoor wordt je vanzelf wel gestraft, soms meteen, daar zijn wel weer anderen voor, dan krijg je van zelf wel op je ...... (vliegveld van Zurich Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN542





Berichten: 48

BerichtGeplaatst: donderdag 18 juli 2013, 17:59
 
GERRIT084 schreef:
Ik denk dat Jezus Christus weinig vrije uurtjes heft gekend, misschien wel geen, vanaf het moment dat Hij geboren is, is Hij vervolgd.
Tot aan Zijn kruisiging aan toe, Hij heeft geleefd als mens en er zijn bruiloften geweest, en van water wijn gemaakt, en ook gedronken.

Lachen hoort bij het leven, net als huilen, en ademen, hoe diep de ellende van welk mens dan ook, ergens wordt wel gelachen.
Dus ik geloof ook niet dat lachen van de duivel is, maar wel waarom je lacht uit leedvermaak, dat is wel van de d.....
Daarvoor wordt je vanzelf wel gestraft, soms meteen, daar zijn wel weer anderen voor, dan krijg je van zelf wel op je ...... (vliegveld van Zurich Knipoog smiley





mensen...de humor van de Here Jezus is als geen mens zo goed gepast.
een wijs man die glimlacht en lacht niet hardop..
Humor dat niet sarcastisch bedoeld is om te kwetsen,bedenk immers wel dat
Hij ook de fantasie heeft geschapen en in ons heeft gelegd..ook dat is een gave van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 21:38
 
Koekje van eigen deeg

Het zal je maar gebeuren: je bent predikant en je hebt het dus druk,
zo druk dat je bij lange na niet toekomt aan alles wat je zou willen doen. Eindelijk vind je tijd om een bepaald gemeentelid te gaan bezoeken en dan wordt er op je bellen niet open gedaan, terwijl je daarbinnen wel voetstappen hoort.
De predikant die dit overkwam, gluurde geïrriteerd naar binnen en zag nog net de vrouw des huizes wegduiken.
Boos stopte hij zijn visitekaartje in de brievenbus, maar pas nadat hij met zijn laatste restje humor daarop had geschreven
“Openbaring 3:20”.
(“Zie, ik sta aan de deur en ik klop; indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, ik zal bij hem binnenkomen”)
Toen de dominee de daaropvolgende zondag na de kerkdienst zijn gemeenteleden één voor één de hand schudde, kwam ook de dame in kwestie langs. Zij drukte hem haar visitekaartje in de hand waarop,
naast haar naam, stond “Genesis 3:10”.
Thuis gekomen zocht de predikant de tekst onmiddellijk op en hij kreeg er een rood hoofd van.
(“Toen ik uw geluid in de hof hoorde, werd ik bevreesd, want ik was naakt, daarom verborg ik mij”.)


Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNELIAV125





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 15:10
 
Is het niet ongelofelijk humoristisch dat water in wijn veranderd?
Hij beveelt ons in Zijn woord ten alle tijd blij te zijn. Lachen is de beste medicijn die ik ken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 18:09
 
Als Jezus water in wijn verandedet, dan mag ik het drinken toch?

Thomas, zou wel willen dat hij dat water-in-wijn-doen-veranderen ook kon, zucht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 19:35
 
Quote:
Boos stopte hij zijn visitekaartje in de brievenbus, maar pas nadat hij met zijn laatste restje humor daarop had geschreven
“Openbaring 3:20”.
(“Zie, ik sta aan de deur en ik klop; indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, ik zal bij hem binnenkomen”)
Toen de dominee de daaropvolgende zondag na de kerkdienst zijn gemeenteleden één voor één de hand schudde, kwam ook de dame in kwestie langs. Zij drukte hem haar visitekaartje in de hand waarop,
naast haar naam, stond “Genesis 3:10”.
Thuis gekomen zocht de predikant de tekst onmiddellijk op en hij kreeg er een rood hoofd van.
(“Toen ik uw geluid in de hof hoorde, werd ik bevreesd, want ik was naakt, daarom verborg ik mij”.)


Thomas.

Geinig Lachende smiley !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 augustus 2013, 10:35
 
Vond dit grappig om te lezen over humor van God:

En als God geen humor zou hebben zouden er wellicht geen aardvarkens zijn, geen bavianen, vogelbekdieren en giraffen. Je moet vanzelf glimlachen als je je een van deze dieren voorstelt, of niet soms?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 september 2013, 14:50
 
ANNA415 schreef:
dan nogmaals de vraag: waar komt de humor dan vandaan?

Deze herhalende vraag is niet te beantwoorden. Ik kan je ook de vraag terugstellen: "waar komt het liefhebben van elkaar vandaan?" Je kan ook het de verkeerde liefhebben. Dus je kan ook de verkeerde humor aanhangen. Is de goede humor dan gegeven door de Heer en de verkeerde door de duivel?

Wat is de belangrijkste oorzaak van lachen? Of wanneer lachen de meeste mensen? Volgens mij gebeurt dit met name nadat je een grapje uitgehaald hebt of een mop vertelt.

Een mop is volgens mij geen probleem, zolang hij meer binnen de Christelijke normen blijft. Deze norm is per persoon verschillend.

Echter na een grapje, zou het wel een probleem kunnen zijn. Als je een grap met iemand uithaalt, dan verdraai je over het algemeen genomen de waarheid. Volgens mij is het verdraaien van de waarheid vaak een (kleine) leugen. In de 10 geboden van de katholieke staat onder het 9e gebod:
9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste

Dus theoretisch gesproken zou je vanuit de 10 geboden gezien geen grappen mogen maken. Het staat als volgt geschreven in de Heidelberger Catechismus:
Quote:
Vraag 112 Wat wil het negende gebod?
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijnwoorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemandlichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik denzwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht enalle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Dus theoretisch gezien zou je geen grappen mogen maken. Overigens komt er zo 1-2-3 bij mij ook geen grap voor in de Bijbel. Kunnen wel gemaakt zijn, maar niet opgetekend.

Echter in het dagelijks leven is het maken van grappen dusdanig ingeburgerd dat praktisch iedereen ze maakt, maar als je er dan naar kijkt middels het 9e gebod, dan zou menig mens zich soms diep moeten schamen, mezelf inclusief. Ik betrap mezelf vaak genoeg op het maken van een opmerking na een grap in de trant van: "Dan moet je zondag toch een goed luisteren wat er in de 10 geboden staat."

Let wel, ik maak zelf vaak genoeg grappen en kan kostelijk lachen om een goede grap. Echter vind ik het wel een moeilijk onderwerp. De dagelijkse praktijk rijmt niet met de Wet en wat weegt er zwaarder? Dit is ook weer per persoon verschillend.

Einde legpuzzel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 september 2013, 17:22
 
ik snap niet zo goed waarom humor of grapjes gepaard moeten gaan met leugens? Ik schijn een speciaal gevoel voor droge humor te hebben wat de meeste mensen leuk vinden. Ik lieg er nooit bij. Ook maak ik geen grapjes ten koste van iemand. Dat is ook echt niet nodig om te kunnen lachen
Ik geloof dat God de humor in de mens heeft gelegd. Lachen is gezond is bewezen maar dan wel om eerlijke en zuivere dingen.
Dat humor net zoals inderdaad 'houden van " vaak verkeerd wordt gebrikt komt niet omdat deze zaken niet van God komen maar door de zondeval.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 september 2013, 18:08
 
MARCOVH807 schreef:
Deze herhalende vraag is niet te beantwoorden. Ik kan je ook de vraag terugstellen: "waar komt het liefhebben van elkaar vandaan?" Je kan ook het de verkeerde liefhebben. Dus je kan ook de verkeerde humor aanhangen. Is de goede humor dan gegeven door de Heer en de verkeerde door de duivel?

Wat is de belangrijkste oorzaak van lachen? Of wanneer lachen de meeste mensen? Volgens mij gebeurt dit met name nadat je een grapje uitgehaald hebt of een mop vertelt.

Een mop is volgens mij geen probleem, zolang hij meer binnen de Christelijke normen blijft. Deze norm is per persoon verschillend.

Echter na een grapje, zou het wel een probleem kunnen zijn. Als je een grap met iemand uithaalt, dan verdraai je over het algemeen genomen de waarheid. Volgens mij is het verdraaien van de waarheid vaak een (kleine) leugen. In de 10 geboden van de katholieke staat onder het 9e gebod:
9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste

Dus theoretisch gesproken zou je vanuit de 10 geboden gezien geen grappen mogen maken. Het staat als volgt geschreven in de Heidelberger Catechismus:


Dus theoretisch gezien zou je geen grappen mogen maken. Overigens komt er zo 1-2-3 bij mij ook geen grap voor in de Bijbel. Kunnen wel gemaakt zijn, maar niet opgetekend.

Echter in het dagelijks leven is het maken van grappen dusdanig ingeburgerd dat praktisch iedereen ze maakt, maar als je er dan naar kijkt middels het 9e gebod, dan zou menig mens zich soms diep moeten schamen, mezelf inclusief. Ik betrap mezelf vaak genoeg op het maken van een opmerking na een grap in de trant van: "Dan moet je zondag toch een goed luisteren wat er in de 10 geboden staat."

Let wel, ik maak zelf vaak genoeg grappen en kan kostelijk lachen om een goede grap. Echter vind ik het wel een moeilijk onderwerp. De dagelijkse praktijk rijmt niet met de Wet en wat weegt er zwaarder? Dit is ook weer per persoon verschillend.

Einde legpuzzel.

Je zou je moeten schamen omdat je in het dagelijks leven grapjes maakt? Nou, dat ben ik niet van plan.

Het maken van grappen heeft niets met het 9e gebod te maken. Het 9e gebod gaat over het beschadigen van mensen met je woorden, over opzettelijk en bewust verdraaien van woorden, over kwaad spreken en roddelen over mensen. Dit met de bedoeling om hen te benadelen. De woorden van anderen in vertrouwen tot jou gesproken behoren ook veilig bij je te zijn.

Wat de catechismus over het 9e gebod zegt, doet er niet zoveel toe. Het is een uitleg van de bijbel die lang geleden gemaakt is en waarmee men vast wou leggen hoe men dacht en moest denken. Je hoeft het niet over te nemen.

Als we de boodschap die in de bijbel doorklinkt begrijpen en daarnaar proberen te leven, dan gaan we ons toch niet bij alles af zitten vragen of het wel mag van God?

Wat ik niet begrijp is dat jij vindt dat theoretisch gezien je geen grappen mag maken, maar dat je zegt dat je het in de praktijk wel vaak doet. Wees dan consequent en maak geen grappen meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 september 2013, 21:42
 
Wie slechts geloof heeft, loopt gevaar een kwezel te worden. Wie slechts humor heeft, dreigt cynisch te worden. Wie geloof en humor heeft, vindt het evenwicht waarmee hij in het leven rechtop kan blijven.
Auteur: Martin Buber


Humor is het wapen van ongewapende mensen. Het helpt hen die verdrukt worden te glimlachen naar de situaties die hen pijnigen.
Auteur: Simon Wiesenthal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROODKAPJE553





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 15 september 2013, 21:04
 
Eva zegt tegen Adam ; " Hou je nog van me??
Waarop Adam tegen Eva zegt.......Ja natuurlijk ....van wie anders?????? Knipoog smiley Verliefde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 15 september 2013, 22:33
 
Er is wel verschil tussen humor, ook over grappige dingen in de Bijbel en spotten.
Ik denk dat spotten met de Bijbel of spottende grapjes over figuren uit de Bijbel uiterst link is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 15 september 2013, 23:00
 
ANNETTE050 schreef:
Er is wel verschil tussen humor, ook over grappige dingen in de Bijbel en spotten.
Ik denk dat spotten met de Bijbel of spottende grapjes over figuren uit de Bijbel uiterst link is.

Idd, (bewust) spotten heb ik ook een grondige hekel aan. Boze smiley

En humor ja, heerlijk, een topic doorlezen bv, en dan echt wel lachen, onverwacht, ja, die dingen zijn oa zo leuk en maken het leven leuk! Lachende smiley

Trusten! voor Straks! Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 15 september 2013, 23:14
 
SHANITA130 schreef:
Idd, (bewust) spotten heb ik ook een grondige hekel aan. Boze smiley

En humor ja, heerlijk, een topic doorlezen bv, en dan echt wel lachen, onverwacht, ja, die dingen zijn oa zo leuk en maken het leven leuk! Lachende smiley

Trusten! voor Straks! Slapende smiley

Ja, sommige dingen kunnen superkomisch overkomen, als je gevoel voor humor hebt tenminste. Het is een scheppingsgegeven, gevoel voor humor, denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: maandag 16 september 2013, 19:36
 
JANS221 schreef:
Je zou je moeten schamen omdat je in het dagelijks leven grapjes maakt? Nou, dat ben ik niet van plan.

Moet je denk ik ook vooral niet doen als je daar niet van plan bent, maar je kan er wel beter over nadenken hoe je een grap doet. 9 v/d 10 als je een grap uithaalt met iemand, houdt je hem een valse waarheid voor, die je later weer corrigeert.

Quote:
Het maken van grappen heeft niets met het 9e gebod te maken. Het 9e gebod gaat over het beschadigen van mensen met je woorden, over opzettelijk en bewust verdraaien van woorden, over kwaad spreken en roddelen over mensen. Dit met de bedoeling om hen te benadelen. De woorden van anderen in vertrouwen tot jou gesproken behoren ook veilig bij je te zijn.

In de Catechismus staat:
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijn woorden verdraaie

Zoals ik al eerder aangaf, bij een grap met iemand, verdraai je meestal eerst de waarheid (valse getuigenis of verdraaien van woorden), zodat die persoon verschrokken reageert. Juist om die reactie moet je dan lachen. Daarna vertel je het juiste verhaal.

Quote:
Wat de catechismus over het 9e gebod zegt, doet er niet zoveel toe. Het is een uitleg van de bijbel die lang geleden gemaakt is en waarmee men vast wou leggen hoe men dacht en moest denken. Je hoeft het niet over te nemen.

De Catechismus is gebaseerd op wat er in de Bijbel staat. Dus je zegt eigenlijk dat de Bijbel ouderwets is en het niet over hoeft te nemen? Tevens zeg je dus eigenlijk dat wij alles achter de psalmen kunnen verbranden en vergeten, want alles daarna is geschreven door mensen uit die tijd.

Quote:
Als we de boodschap die in de bijbel doorklinkt begrijpen en daarnaar proberen te leven, dan gaan we ons toch niet bij alles af zitten vragen of het wel mag van God?

En daarom heeft de alvoorzienige God ons voorzien van de 10 Geboden en de uitleg hiervan in de Bijbel. Dan hoef er dus niet over na te zitten denken.

Quote:
Wat ik niet begrijp is dat jij vindt dat theoretisch gezien je geen grappen mag maken, maar dat je zegt dat je het in de praktijk wel vaak doet. Wees dan consequent en maak geen grappen meer.

En hier zit het knelpunt zoals ik ook zei. In feite verdraai je dus met een grap met iemand de waarheid. Het verdraaien van de waarheid is een gruwel in de ogen van onze Heere en een overwinning in de ogen van de duivel. Je corrigeert je onwaarheid weer, maar je hebt hem wel uitgesproken of zelfs maar in je gedachte gehad (wat net zo erg is volgens de Bijbelse geschriften).

Nogmaals ik ben er voor mezelf nog niet helemaal over uit hoe de theorie in de waarheid toe te passen, maar nergens in de Bijbel staat dat de smalle weg makkelijk is, maar wel dat de brede weg makkelijk en zondig is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 16 september 2013, 21:07
 
MARCOVH807 schreef:
......

Zoals ik al eerder aangaf, bij een grap met iemand, verdraai je meestal eerst de waarheid (valse getuigenis of verdraaien van woorden), zodat die persoon verschrokken reageert. Juist om die reactie moet je dan lachen. Daarna vertel je het juiste verhaal.

....

Uhhh. Er bestaat ook nog zoiets als woordgrappen en moppen. Veel lol zonder dat je iemand laat schrikken of zonder de waarheid te verdraaien.

Maar hoe ga je dan om met verhalen? Zijn ook niet de waarheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 16 september 2013, 22:41
 
MARCOVH807 schreef:

De Catechismus is gebaseerd op wat er in de Bijbel staat. Dus je zegt eigenlijk dat de Bijbel ouderwets is en het niet over hoeft te nemen? Tevens zeg je dus eigenlijk dat wij alles achter de psalmen kunnen verbranden en vergeten, want alles daarna is geschreven door mensen uit die tijd.


In de catechismus is vastgelegd hoe mensen in een bepaalde periode over God dachten. Daar is op zich niets mis mee. Maar je hoeft dat niet over te nemen, je mag er ook anders over denken. Als je andere bijdragen van mij leest, geef ik toch duidelijk aan dat de boodschap die in de Bijbel doorklinkt heel actueel is en beslist niet achterhaald. Je legt mij nu woorden in de mond die ik niet gezegd heb. En wat bedoel je met `` Tevens zeg je dus eigenlijk dat wij alles achter de psalmen kunnen verbranden en vergeten, want alles daarna is geschreven door mensen uit die tijd.``. Dit heb ik ook niet gezegd. En waarom maak jij onderscheid tussen alles achter de Psalmen en datgene wat daarvoor geschreven staat? Trouwens, de bijbelboeken staan ook niet allemaal op volgorde van wanneer ze geschreven zijn in de bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: woensdag 18 september 2013, 19:29
 
ANNA415 schreef:
Uhhh. Er bestaat ook nog zoiets als woordgrappen en moppen. Veel lol zonder dat je iemand laat schrikken of zonder de waarheid te verdraaien.

Maar hoe ga je dan om met verhalen? Zijn ook niet de waarheid.

en ik quote mezelf:
Een mop is volgens mij geen probleem, zolang hij meer binnen de Christelijke normen blijft. Deze norm is per persoon verschillend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3