ChristianMatch
 


Forum

Meerdere scheidingen in een mensenleven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:11
 
CORTAZAR588 schreef:
ad Faith :

Mira ........ik heb niets van dat alles gezegd.
noch dat je je kapot moet laten terroriseren of wat dan ook.

Dat is ook niet waar het om gaat ten diepste.
Wat doe je als je kalf in de put valt ?
wat deed David in de woestijn toen Hij honger had ?
Hij at de toonbroden .....die eigenlijk niet voor hem waren.

We komen allemaal in ons leven voor keuzes die we niet kunnen overzien.
En daar veroordeelt God ons idd niet voor als we er vergiffenis voor vragen.
En Hij alleen weet of het echt is.

Maar nu de dagelijkse praktijk....zonder de extreme situaties.
Geen eindeloos geweld geschreeuw en gezuip in een huwelijk maar het voortkabbelend niet bevredigend huwelijk?

Dat is denk is meer usance dan wij denken.

" Ik ben niet gelukkig " " we groeien uit elkaar " etc etc etc

is er dan een reden om op te stappen ?
ja zeggen de mensen .........nee zegt God

Euthanasie .....
Uitzichtloos lijden ....wanneer wel ?
wie bepaalt dat ?
Ik ?? Jij ??
En wanneer is het dan de juiste tijd?

Zo maar een paar vragen, die denk ik precies dat raken waar het om gaat:
Hoe is je persoonlijke relatie met God en ben je bereid hem te volgen?
Ook al is het minder leuk ?

Jezus zei nooit dat Hij kwam om vrede te brengen maar het zwaard.
ook families en interpersoonlijke relaties.
als je Hem in je hart hebt, veroordeel je niet, maar praat je de dingen niet goed.

dat is de tegenhanger van veroordelen.
maar alles wordt gezien als oordelen.

das ook een veeg teken......een symptoom van een Nieuwe Orde die een
evangelie predikt die zijn aanhangers , zijn adepten , tot gevoels christenen maakt ipv overtuigings christenen.

Met gevoel alleen kun je niet in het verkeer deel nemen je moet ook rationeel blijven en feiten afwegen.
En die Instructie hebben wij.......voor dit leven.
het woord van Yahweh is niet veranderd.
Wij veranderen. God niet.
Wij maken domme keuzes en stomme fouten .......God niet

Ik ben het helemaal met je eens dat je niet moet gaan scheiden omdat je niet gelukkig bent, niets meer voelt etc. In extreme gevallen, zoals mishandeling/misbruik, is het een ander geval. En daar praat ik over. Ten alle tijde staat Gods wil bovenaan, dat is zeer zeker waar. Onze maatstaven zijn anders dan die van Hem, en wij moeten proberen naar Zijn maatstaven te leven, omdat dit gewoonweg het beste voor ons is. Ik geloof ook absoluut dat hieruit zegeningen voortvloeien (uit gehoorzaamheid naar de Heer).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:35
 
ja zo is het.
het is echt niet gemakkelijk om een huwelijk in stand te houden.
helemaal niet in deze dolgedraaide wereld.

dan moet je soms een eenzame weg bewandelen.
en eenzaam is het !
maar soms komt uit die eenzaamheid juist een relatie met God die we in ons drukke bestaan nooit zouden zoeken uit eigener beweging.

Alles houdt ons van Hem af .....en alles lijkt belangrijker dan Hij.
althans .........we hebben altijd een reden om niet die weg te willen bewandelen.

en wat je al zegt.......trouw is in alles belangrijk.
ook in het volgen van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:39
 
CORTAZAR588 schreef:
ja zo is het.
het is echt niet gemakkelijk om een huwelijk in stand te houden.
helemaal niet in deze dolgedraaide wereld.

dan moet je soms een eenzame weg bewandelen.
en eenzaam is het !
maar soms komt uit die eenzaamheid juist een relatie met God die we in ons drukke bestaan nooit zouden zoeken uit eigener beweging.

Alles houdt ons van Hem af .....en alles lijkt belangrijker dan Hij.
althans .........we hebben altijd een reden om niet die weg te willen bewandelen.

en wat je al zegt.......trouw is in alles belangrijk.
ook in het volgen van God.

Helemaal waar! Ik laat God nu mijn leven leiden, en ga niet meer uit eigen initiatief dingen doen/wegen bewandelen. Alles in samenspraak met de Heer-daar heb ik wel eens fouten in gemaakt, helaas...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:48
 
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest.
En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van niet goed lezen, denk ik.


Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 27 juli 2013, 20:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:51
 
JANS221 schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest.
En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van goed lezen, denk ik.

Ik kan me voorstellen dat dit pijn doet. Dat vond ik ook nogal kort door de bocht. Ga er maar vanuit dat de schrijver je hiermee niet wilde kwetsen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 15:19
 
JANS221 schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest.
En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van goed lezen, denk ik.

Lieverd maak je niet druk en laat ze lekker kletsen, zegt alles over hun en dan slechts jezelf en ik ben van mening dat je verantwoordelijk ben voor je eigen daden en zolang jij vindt dat je het beste met je zelf voor heb leef je eigen leven...

De ander heeft toch altijd wat te zeggen, dikke knuffel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 21:02
 
JANS221 schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest.
En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van niet goed lezen, denk ik.

Rechtzinnig, vrijzinnig, lichtzinnig (jawel, ook profaan ...) slechts een paar van de etiketjes die hier onderling worden geplakt. We zien hier op CM slechts enkele aspecten via het schrijven, ook al is het zo dat woorden kracht hebben en onze innerlijke gedachten en gevoelens vertolken. Wie jou een beetje kent en leest weet dat je altijd doordacht en behoedzaam bent met je gedachten onder woorden brengen en een serieuze zoeker met toch een eigen geluid en visie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 21:09
 
JOL252 schreef:
Rechtzinnig, vrijzinnig, lichtzinnig (jawel, ook profaan ...) slechts een paar van de etiketjes die hier onderling worden geplakt. We zien hier op CM slechts enkele aspecten via het schrijven, ook al is het zo dat woorden kracht hebben en onze innerlijke gedachten en gevoelens vertolken. Wie jou een beetje kent en leest weet dat je altijd doordacht en behoedzaam bent met je gedachten onder woorden brengen en een serieuze zoeker met toch een eigen geluid en visie.

juist goed gezegd Knipoog smileyLachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 22:33
 
JANS221 schreef:
liever vrijzinnig en bewogen met de medemens, dan rechtzinnig en liefdeloos.

JANS221 schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest.
En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van niet goed lezen, denk ik.

Beste Jans,

Ik bedoel echt niet dat jij erop losleeft, of wie dan ook. Wie ben ik om daarover te oordelen?

Ik viel over de opmerking "liever vrijzinnig en bewogen met de medemens, dan rechtzinnig en liefdeloos." Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat "vrijzinnig en bewogen" bij elkaar horen en evenzo "rechtzinnig en liefdeloos". Vandaar ook mijn geprikkelde reactie, excuses daarvoor.

De opmerking "leef er maar op los, neem Gods woord niet letterlijk" klink ook harder dan is bedoelt, ik begreep dat sommigen schreven dat niet alles in de Bijbel meer van toepassing is op deze tijd. Mijn vraag hierbij was of je dan je eigen invulling eraan mag geven en dan krijg je volgens mij verwarring: de één denk zus, de ander denk zo......

Ik probeer dicht bij het Woord te leven en ik weet zeker dat jij dat ook probeert. Maar dan mogen we elkaar toch wel bevragen over bepaalde zaken? Ja, en soms zet ik dat wel een beetje scherp neer, om tot reactie uit te lokken, hopelijk ook een goed overdachte reactie in bijbels licht.


Laatst aangepast door
KLUS667
op maandag 29 juli 2013, 15:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 23:21
 
Klus, heb je dit bij Jans gecheckt of jij dit allemaal op het forum moest zetten van haar zoals jij suggereert? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij dit vindt en het drijft ook steeds meer offtopic.

We hielden ons bezig met de vraag van de topicstarter...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 23:31
 
KLUS667 schreef:
Beste Jans, zoals begin van de middag ook al uitgelegd in de mail, blijkbaar wil je m'n reactie ook nog openbaar hebben:

Nee dat wil ik niet, ik wil hier on-topic blijven. Ik ga er hier dan verder op dit topic ook niet op in, per mail lijkt mij beter.


Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 28 juli 2013, 12:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 23:39
 
FAITH187 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat je niet moet gaan scheiden omdat je niet gelukkig bent, niets meer voelt etc. In extreme gevallen, zoals mishandeling/misbruik, is het een ander geval. En daar praat ik over. Ten alle tijde staat Gods wil bovenaan, dat is zeer zeker waar. Onze maatstaven zijn anders dan die van Hem, en wij moeten proberen naar Zijn maatstaven te leven, omdat dit gewoonweg het beste voor ons is. Ik geloof ook absoluut dat hieruit zegeningen voortvloeien (uit gehoorzaamheid naar de Heer).

Stel dat iemand zo ongelukkig is en zich misschien ook gaat ergeren aan de ander, waardoor er lichamelijke spanningen optreden.
Ik denk dat als je daarna alles geprobeert hebt om je huwelijk te redden, maar het lukt gewoon niet en de spanningen gaan ook niet weg, dat de weg naar een scheiding onoverkomelijk is.
Het is wel belangrijk dat je dit meeneemt in je gebeden en ook pastorale zorg inschakeld. Ik hoor steeds vaker dat een kerkenraad / predikant ineens geconfronteerd wordt met een scheiding. Als ze in het hele proces betrokken waren, dan lopen ze mee en is m.i. de meelevendheid / inlevendheid veel groter. Tenminste....dat heb ik wel ervaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 28 juli 2013, 08:16
 
MANNA420 schreef:
Het is ook niet zo dat de Bijbel zegt dat je nooit mag scheiden.

Zie Matteus 19:9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

Hoererij is dus een legitieme reden om te scheiden. Maar het is natuurlijk beter als een koppel weer tot elkaar komt.

In 1 Korinthe 7:8 heeft Paulus het over de ongehuwden en weduwen. De ongehuwden waren waarschijnlijk vrouwen die getrouwd geweest waren:

8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Wanneer iemand getrouwd is en tot bekering komt en de ongelovige partner niet en die ongelovige partner wil scheiden dan mag dit ook:

15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.

Ja, dat staat er allemaal.

Maar ja als iemand door manipulatie van kerken/of familie getrouwd is om verkeerde redenen, ja, dan zit je dus wel je hele leven in een ongelukkig huwelijk.

En er zijn veel teksten waaruit blijkt dat God niet ons ongeluk op het oog heeft, juist ons geluk.

EEn paar teksten eruit plukken die iedereen kent, ja dat kan ik ook.

Maar juist kijken naar Gods liefde, als iemand een fout heeft gemaakt door te trouwen omdat kerk en familie zaten te manipuleren/pushen, en er enkele jaren later achter komt van, ja dit kan niet, ik hou niet van degene als man, of als vrouw, ben om verkeerde redenen getrouwd, ja, dan ga je niet bij zo iemand blijven, want dan maak je en jezelf en zo iemand ongelukkig. En: "Tot Vrede heb Ik u geroepen!"

Duszzz...zo zit dat.... Knipoog smiley

Ps: En ja, natuurlijk heb je verdriet als je gaat scheiden, je had ook goede tijden, ondanks dat je om verkeerde redenen was getrouwd. Je bent je namelijk wel gaan hechten aan iemand.

Maar ja, toch is moet je mi zelfs scheiden dan, want bij elkaar blijven zou liegen zijn naar God toe, en dat is veel erger dan bij mekaar blijven als het echt helemaal niet goed voelt, en spanningen en ruzie gewoon omdat je door manipulatie of pushen bent getrouwd.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 28 juli 2013, 08:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 28 juli 2013, 08:18
 
KLUS667 schreef:
Stel dat iemand zo ongelukkig is en zich misschien ook gaat ergeren aan de ander, waardoor er lichamelijke spanningen optreden.
Ik denk dat als je daarna alles geprobeert hebt om je huwelijk te redden, maar het lukt gewoon niet en de spanningen gaan ook niet weg, dat de weg naar een scheiding onoverkomelijk is.
Het is wel belangrijk dat je dit meeneemt in je gebeden en ook pastorale zorg inschakeld. Ik hoor steeds vaker dat een kerkenraad / predikant ineens geconfronteerd wordt met een scheiding. Als ze in het hele proces betrokken waren, dan lopen ze mee en is m.i. de meelevendheid / inlevendheid veel groter. Tenminste....dat heb ik wel ervaren.



Ja dat is de ene kant, hulp inschakelen van een predikant en oudsten/kerkenraad. Er zijn vast ook goede ervaringen daarmee. Maar in heel veel gevallen ook niet en vanwege de slechte ervaringen (waar de kerken helaas bekend om staan) zullen mensen zich wel wachten om de kerk of de leiding van een kerk erbij te betrekken. Het maakt de boel soms alleen maar erger.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zondag 28 juli 2013, 13:30
 
KLUS667 schreef:
Stel dat iemand zo ongelukkig is en zich misschien ook gaat ergeren aan de ander, waardoor er lichamelijke spanningen optreden.
Ik denk dat als je daarna alles geprobeert hebt om je huwelijk te redden, maar het lukt gewoon niet en de spanningen gaan ook niet weg, dat de weg naar een scheiding onoverkomelijk is.
Het is wel belangrijk dat je dit meeneemt in je gebeden en ook pastorale zorg inschakeld. Ik hoor steeds vaker dat een kerkenraad / predikant ineens geconfronteerd wordt met een scheiding. Als ze in het hele proces betrokken waren, dan lopen ze mee en is m.i. de meelevendheid / inlevendheid veel groter. Tenminste....dat heb ik wel ervaren.

Dan heb jij heel veel geluk gehad met jouw gemeente toendertijd. Ik heb mijn toenmalige gemeente ook ingeschakeld (vanaf het begin van de problemen), maar zij zeiden doodleuk dat ik moest blijven terwijl mijn ex me met een mes bedreigd heeft. En dan vertel ik nog maar een tipje van de sluier. Ik durfde niet meer te slapen in mijn eigen huis! Maar nee, ik moest maar blijven...ondanks dat mijn ex niet in therapie wilde. Wie A zegt, moet ook dan B zeggen-onder dat motto..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 28 juli 2013, 14:36
 
FAITH187 schreef:
Dan heb jij heel veel geluk gehad met jouw gemeente toendertijd. Ik heb mijn toenmalige gemeente ook ingeschakeld (vanaf het begin van de problemen), maar zij zeiden doodleuk dat ik moest blijven terwijl mijn ex me met een mes bedreigd heeft. En dan vertel ik nog maar een tipje van de sluier. Ik durfde niet meer te slapen in mijn eigen huis! Maar nee, ik moest maar blijven...ondanks dat mijn ex niet in therapie wilde. Wie A zegt, moet ook dan B zeggen-onder dat motto..


Dan zijn er nog meer mensen schuldig aan de terreur die jou overkwam, nota bene in de gemeente die een veilige plek moet zijn waar men het op zou moeten nemen tegen onrecht. Helaas is deze schrijnende situatie geen uitzondering.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 28 juli 2013, 14:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 20:39
 
SHANITA130 schreef:
Ja, dat staat er allemaal.

Maar ja als iemand door manipulatie van kerken/of familie getrouwd is om verkeerde redenen, ja, dan zit je dus wel je hele leven in een ongelukkig huwelijk.

En er zijn veel teksten waaruit blijkt dat God niet ons ongeluk op het oog heeft, juist ons geluk.

EEn paar teksten eruit plukken die iedereen kent, ja dat kan ik ook.

Maar juist kijken naar Gods liefde, als iemand een fout heeft gemaakt door te trouwen omdat kerk en familie zaten te manipuleren/pushen, en er enkele jaren later achter komt van, ja dit kan niet, ik hou niet van degene als man, of als vrouw, ben om verkeerde redenen getrouwd, ja, dan ga je niet bij zo iemand blijven, want dan maak je en jezelf en zo iemand ongelukkig. En: "Tot Vrede heb Ik u geroepen!"

Duszzz...zo zit dat.... Knipoog smiley

Ps: En ja, natuurlijk heb je verdriet als je gaat scheiden, je had ook goede tijden, ondanks dat je om verkeerde redenen was getrouwd. Je bent je namelijk wel gaan hechten aan iemand.

Maar ja, toch is moet je mi zelfs scheiden dan, want bij elkaar blijven zou liegen zijn naar God toe, en dat is veel erger dan bij mekaar blijven als het echt helemaal niet goed voelt, en spanningen en ruzie gewoon omdat je door manipulatie of pushen bent getrouwd.

Ik ben het helemaal met je eens dat christenen nogal snel de neiging hebben bepaalde Bijbelteksten aan te halen, en de rest van de Bijbel (vaak OT) maar te vergeten. Als er dan al 'geoordeeld' moet worden, door onze mede-gelovigen, moeten ze dat doen op grond van ALLE teksten, en niet een paar. Eerst zelf onderzoeken, dan praten... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 21:06
 
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 21:17
 
Jol:
Quote:
Rechtzinnig, vrijzinnig, lichtzinnig

Tis in ieder geval 'zinnig' lol Lachende smiley Lachende smiley

Ach ja, iedereen die gelooft, doet en wil op zijn manier doen wat God wil, maar ja, iedereen is nog onvolmaakt en maakt fouten omdat we nu eenmaal in deze gebroken wereld leven, denk ik.

En ook, iedereen doet goede dingen, doet dingen ook goed!
Maar wel, één ding is zeker: Iedereen die gelooft is wel behouden!

En ja, dat is de kern van het Evangelie!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 30 juli 2013, 05:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 23:03
 
KLUS667 schreef:
Beste Jans,

Ik bedoel echt niet dat jij erop losleeft, of wie dan ook. Wie ben ik om daarover te oordelen?

Ik viel over de opmerking "liever vrijzinnig en bewogen met de medemens, dan rechtzinnig en liefdeloos." Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat "vrijzinnig en bewogen" bij elkaar horen en evenzo "rechtzinnig en liefdeloos". Vandaar ook mijn geprikkelde reactie, excuses daarvoor.

De opmerking "leef er maar op los, neem Gods woord niet letterlijk" klink ook harder dan is bedoelt, ik begreep dat sommigen schreven dat niet alles in de Bijbel meer van toepassing is op deze tijd. Mijn vraag hierbij was of je dan je eigen invulling eraan mag geven en dan krijg je volgens mij verwarring: de één denk zus, de ander denk zo......

Ik probeer dicht bij het Woord te leven en ik weet zeker dat jij dat ook probeert. Maar dan mogen we elkaar toch wel bevragen over bepaalde zaken? Ja, en soms zet ik dat wel een beetje scherp neer, om tot reactie uit te lokken, hopelijk ook een goed overdachte reactie in bijbels licht.


Ik heb dat nergens gelezen dat Jans dit zo stellig zegt... waar staat dat en waar begrijp jij dit uit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 23:26
 
JANS221 schreef:
liever vrijzinnig en bewogen met de medemens, dan rechtzinnig en liefdeloos.

Ik begreep hier ook uit dat volgens Jans rechtlijnig en liefdeloos bij elkaar horen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 05:33
 
ROELANDE345 schreef:
Ik begreep hier ook uit dat volgens Jans rechtlijnig en liefdeloos bij elkaar horen.....

Knipoog smiley

Iemand kan ook rechtlijnig en liefdevol zijn. Knipoog smiley

En: "liever vrijzinnig en bewogen met de medemens, dan rechtzinnig en liefdeloos."

Waar dat dan ook staat ;), kijk, het is gewoon een gezegde denk ik, ja liever vrij zinnig, dan recht zinnig, ja ik ben niet zo bekend met deze termen.

Ja, ik hoorde weleens zeggen van ja die vrijzinnigen, en daar werd mi gedoeld op kerken die het niet zo nauw namen met regels.

Maar ja, regels zijn bedoeld als richtlijn en niet om starheid te creëren. Of rigide levenshoudingen.

En ja rechtzinnig is als je wel veel regels hebt, waar ook weer niets mis mee hoeft te zijn, want juist die regels kunnen een structuur geven aan je leven.

Iets anders wordt het als je het gevoel hebt dat er meningen worden opgedrongen. Zie Introjectie.

introjectie
(psych.) 1. vereenzelviging met een ander individu. 2. het zonder integratie overnemen van attituden, gedrag, gevoelens en waardeoordelen waardoor de betrokkene uit het psychisch evenwicht kan raken.Gevonden op http://www.nederlands-woordenboek.com/introjectie


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 30 juli 2013, 05:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 06:47
 
ROELANDE345 schreef:
Ik begreep hier ook uit dat volgens Jans rechtlijnig en liefdeloos bij elkaar horen.....

Je kunt ook vrijzinnig en liefdeloos zijn... Knipoog smiley
Ik denk niet dat ze dit bedoelde te zeggen, zoals ik Jans lees, dat rechtlijnig en liefdeloos in één adem zijn te noemen. Het was een reactie op een bijdrage die naar haar idee erg rechtlijnig opgesteld was en voorbijging aan de diepere lagen in de mens.

Op dat moment kun je stellen dat je de liefde voorop wilt zetten al is je etiketje (voor de buitenwacht) vrijzinnig .


Nog niet eens zo onbijbels, "zijt niemand iets anders verschuldigd dan liefde".


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 30 juli 2013, 06:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 11:30
 
Ik dacht ook wel, dat jij dacht, dat ik dacht dat het dan natuurlijk ook andersom op zou gaan Knipoog smiley

Ja, ik zal dan nog even goed na gaan lezen, ja nu heb ik het zelfs druk..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALIJA166





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 12:05
 
Ik ben het helemaal met je eens dat christenen nogal snel de neiging hebben bepaalde Bijbelteksten aan te halen, en de rest van de Bijbel (vaak OT) maar te vergeten. Als er dan al 'geoordeeld' moet worden, door onze mede-gelovigen, moeten ze dat doen op grond van ALLE teksten, en niet een paar. Eerst zelf onderzoeken, dan praten...

De Bijbel is goed, zelf onderzoeken heel belangrijk, de uitleg is vaak minder en veroordelend!
Ik heb een mooi boekje; mag je echt niet scheiden.
Daarin staat vanuit de grondtekst en goede bijbelstudie dat;
*de Bijbel echtbreuk verbiedt en niet de echtscheiding
*de Bijbel verbiedt het wegzenden en scheiden van partner om met een ander te kunnen trouwen.
*Trouwen met iemand die gescheiden is van tafel en bed, is verboden.
*Verlaat elkaar niet bij moeiten. Is dat toch gebeurd en is er nog geen officiële scheiding, blijf dan ongetrouwd of zoek verzoening.
*Als het huwelijk gebroken(echtbreuk) is kan het aanvaardbaar zijn dat man en vrouw niet alleen uit elkaar gaan maar ook formeel scheiden om groter kwaad te voorkomen.
*In principe is hertrouwen toegestaan na een echtscheiding, mits met een christen.
Ik hoop met heel mijn hart dat mensen die ook in een vreselijk huwelijk zitten omdat ze elke dag de echtbreuk(o.a. door macht,liefdeloosheid,agressie) ervaren,beseffen dat er een liefdevolle Vader is die dat niet wil voor zijn kinderen.Laten we de Bijbel goed lezen(en soms helpt een boekje want het is best moeilijk alles te snappen) en de juiste hulp geven aan mensen die dit hebben meegemaakt en soms zijn gevlucht vanwege de hardheid van harten!


Laatst aangepast door
ALIJA166
op woensdag 31 juli 2013, 12:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 14:23
 
Ik vraag me af hoe het in de praktijk werkt als je hier iemand tegen zou komen die 3x gescheiden is,zouden jullie zo iemand kunnen vertrouwen op zijn/haar woord?Ik heb er moeite mee(zeg ik eerlijk),het is nl. nooit zwart/wit maar de waarheid ligt ergens in het midden,het is de vraag of je die waarheid ooit boven tafel krijgt.

Bestaat er zoiets als een schuldloze scheiding?(ik heb het hier uiteraard niet over mishandeling)In een huwelijk hebben partners vele wapens zoals onthouding,zwijgen,roddelen,geldzaken achterhouden etc.,al die factoren kunnen een scheiding veroorzaken.

(Dit is niet als commentaar bedoeld maar als serieuze vraag.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 15:42
 
Mooi dat je deze vraag stelt ik heb zelf al een paar keer op het punt gestaan.
Ik zelf ga niet iets beginnen met iemand die 2 of meer keer gescheiden is. Tenzij hij daar een (in mijn ogen)hele goede reden voor heeft. Zou het heel moeilijk vinden iemand op dat punt te vertrouwen dat het deze keer wel blijvend is. Ik denk zelf hoe vaker je gescheiden bent hoe lager de drempel om het weer te doen. Over het algemeen dan. Er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn en er kunnen mensen zijn die enorm pech hebben gehad in het leven.
Ik zelf geloof niet in schuldloze scheiding. Misschien heb je niet beiden altijd evenveel schuld dat zou kunnen


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op woensdag 31 juli 2013, 15:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 17:06
 
iemand die drie keer gescheiden is, denk ik toch wel, wat is jouw aandeel er in? zou je toch denken dat het wel voor heel veel aan hem ligt....

schuldloze scheiding... samen maak je een relatie, samen breek je hem,
samen moet je vechten voor herstel, en dan kan er eentje niet meer willen, of kunnen.... t e veel kapot gemaakt??? of eentje vecht maar, de ander niet en moet de vechtende voor betere relatie, zich zelf redden. omdat het niet meer kan zo. bv als je leeft met man met ptts door oorlog.
moeilijk om een oordeel over te geven. wie is er dan de schuld? degene die niet meer wil? samen?


en ooit een vriend gehad, waarvan ik ging denken... ik begrijp je ex wel warom ze wou scheiden.... dat ik dacht minder... dit is hem niet.

heel belangrijk voor mij is, hoe een man reageert over zijn scheiding, denkt hij na over zijn eigen aandeel erin? hoe praat hij over zijn ex?
Warom gingen ze uit elkaar....

meolijke vraag leanne, maar goede vraag.

vrouwen maken nog wel es de fout om bv weer na zelfde soort man op zoek te gaan en ja hoor zitten ze weer met agresieve man.
schuld van die vrouwen??? nee ze zoeken naar het bekende vertrouwde...
beetje moeilijk effe uitte leggen, maken daarmee een fout in hun onwetendheid, maar of je dan echt van s chuld kan spreken??? vind ik van niet, wel het aandeel van die je maakt met partner keuze
is duidelijk als je iedere keer op bv alceholisten valt ,dat het iedere keer mis gaat.... maar dat is een simpel vb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 17:35
 
ROELANDE345 schreef:
Mooi dat je deze vraag stelt ik heb zelf al een paar keer op het punt gestaan.
Ik zelf ga niet iets beginnen met iemand die 2 of meer keer gescheiden is. Tenzij hij daar een (in mijn ogen)hele goede reden voor heeft. Zou het heel moeilijk vinden iemand op dat punt te vertrouwen dat het deze keer wel blijvend is. Ik denk zelf hoe vaker je gescheiden bent hoe lager de drempel om het weer te doen. Over het algemeen dan. Er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn en er kunnen mensen zijn die enorm pech hebben gehad in het leven.
Ik zelf geloof niet in schuldloze scheiding. Misschien heb je niet beiden altijd evenveel schuld dat zou kunnen

Lastig lastig lastig... soms heb je gewoon te maken met de gebrokenheid van de schepping. Overkomen je dingen die je van te voren niet had kunnen denken en moet je loslaten.. uit zelfbescherming en voor het welzijn van je kids. Wat al genoemd is: mishandeling bijvoorbeeld, de partner laat alle verantwoordelijkheid aan jou over, of sprake van psychiatrie.. alles wat het huwelijk niet meer tot huwelijk maakt ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 18:25
 
JOL252 schreef:
Lastig lastig lastig... soms heb je gewoon te maken met de gebrokenheid van de schepping. Overkomen je dingen die je van te voren niet had kunnen denken en moet je loslaten.. uit zelfbescherming en voor het welzijn van je kids. Wat al genoemd is: mishandeling bijvoorbeeld, de partner laat alle verantwoordelijkheid aan jou over, of sprake van psychiatrie.. alles wat het huwelijk niet meer tot huwelijk maakt ...

Ik denk dat er ook een verschil is tussen een vrouw die 3x gescheiden is en een man die 3x gescheiden is. Statistisch gezien is het bij de vrouw heel vaak zo dat er sprake was van mishandeling in meerdere facetten (zie mijn voorbeeld aan het begin van deze forum). De kans dat een man mishandeld wordt tijdens zijn huwelijk is niet ondenkbaar, maar wel een stuk geringer. De scheidingsredenen zijn belangrijk om naar te kijken, niet naar het aantal scheidingen denk ik. Soms heb je ook echt domme pech. Het heeft vaak ook met je eigen zelfbeeld te maken, je jeugd ed. Dit zijn dingen die tekenend zijn voor de rest van je leven. Ik zou iemand wel het voordeel van de twijfel geven. Wie ben ik om een oordeel te vellen? Eerst iemand leren kennen, dan wordt vanzelf duidelijk hoe die persoon is en of de scheiding wel dan niet legitiem waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5