ChristianMatch
 


Forum

Heilige Geest
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 10 november 2013, 22:31
 
Soms wordt een gave gewoon gegeven zonder dat een persoon dat zelf in de gaten heeft.

Ik heb een kennis die zoveel heeft meegemaakt (zowel fysiek als mentaal) en als je die hoort hoe ze getuigd hoe God er voor haar was en is. Zij en haar man kregen de ene tegenslag na de andere te verwerken, ik weet ik haast wel zeker dat zij de gave van groot geloof heeft.

Maar denk dat ze het zelf niet in de gaten heeft en zo ken ik er wel meer, denk ook dat we niet moeten "pronken met de gaven van de Geest
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 11 november 2013, 06:44
 
ROADY558 schreef:
Ik zal ze morgen even opbellen om toestemming te vragen voor vermelding hier :)


Haha

Jol schreef:


Flauw. Knipoog smiley

Ik denk dat je wel kan snappen dat ik je omschrijvingen vaag vind en een tikkie insinuatie. De charismatische groepen binnen ons kleurenpalet hebben het wellicht er ook iets naar gemaakt door zich grotendeels te focussen op de ervaring, de gaven, de genezing en het uiterlijk vertoon. Wanneer "kerkmensen" (dat noem ik hokjes/vakjes, welk soort kerkmens bedoel je dus? Refo? PKN? RK? CGK? GG? etc. of in het algemeen de niet-charismatische hoek?) kritiek hebben kan het geen kwaad hun achterliggende gedachte hierbij te horen. Misschien steken we er nog wat van op.


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 11 november 2013, 18:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 11 november 2013, 08:16
 
PIETER619 schreef:
Soms wordt een gave gewoon gegeven zonder dat een persoon dat zelf in de gaten heeft.

Ik heb een kennis die zoveel heeft meegemaakt (zowel fysiek als mentaal) en als je die hoort hoe ze getuigd hoe God er voor haar was en is. Zij en haar man kregen de ene tegenslag na de andere te verwerken, ik weet ik haast wel zeker dat zij de gave van groot geloof heeft.

Maar denk dat ze het zelf niet in de gaten heeft en zo ken ik er wel meer, denk ook dat we niet moeten "pronken met de gaven van de Geest

Nee, "pronken" hoort er niet bij. Elke gave wordt ons gegeven door God ter opbouw van de gemeente en tot eer en glorie van de naam van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 11 november 2013, 17:25
 
PIETER619 schreef:
Soms wordt een gave gewoon gegeven zonder dat een persoon dat zelf in de gaten heeft.

Ik heb een kennis die zoveel heeft meegemaakt (zowel fysiek als mentaal) en als je die hoort hoe ze getuigd hoe God er voor haar was en is. Zij en haar man kregen de ene tegenslag na de andere te verwerken, ik weet ik haast wel zeker dat zij de gave van groot geloof heeft.

Maar denk dat ze het zelf niet in de gaten heeft en zo ken ik er wel meer, denk ook dat we niet moeten "pronken met de gaven van de Geest

Wat versta jij daar onder Pieter, onder pronken als ik zeg dat ik de gave van wijsheid heb, ben ik dan aan't pronken? Ook als ik zeker weet dat ik dat heb?Of weet ikdan gewoon wie ik ben en wat ik kan. Daar is toch niks mis mee


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op maandag 11 november 2013, 17:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 11 november 2013, 18:22
 
ROELANDE345 schreef:
Wat versta jij daar onder Pieter, onder pronken als ik zeg dat ik de gave van wijsheid heb, ben ik dan aan't pronken? Ook als ik zeker weet dat ik dat heb?Of weet ikdan gewoon wie ik ben en wat ik kan. Daar is toch niks mis mee

Een zoon had verkering met een meisje waar men veel in tongen bad. Ik kwam er ook weleens op bezoek (op zich best aardige lui, verder niets mis mee) maar men ging er eigenlijjk een beetje prat op dat men in tongen bad, dus moest zoonlief "met alle geweld" hij het ook leren. Als men gelijk al begint met van ik heb deze of die gave, gaan bij mij dus een beetje de haren overeind staan.

Maar zo jij omgaat met wat je gegeven is, heb ik meer mee, jij en ook anderen getuigen vanwat men overkomt. Zo ook was er in een kerk in Lemmer een vrouw, die wat op haar hart had maar het eerst niet wilde zeggen, op gegeven moment kon ze het niet voor haar houden terwijl ze wel om bevestiging zocht, maar het dus toch vertelde in de gemeente, waarop een andere vrouw zei, ik kreeg een tijdje terug al op mijn hart omdat te bevestigen.

In beide stukjes gaat het over een gave van de Geest, bovenste stukje is pronken, onderste is dat dus niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 09:02
 
PIETER619 schreef:
Een zoon had verkering met een meisje waar men veel in tongen bad. Ik kwam er ook weleens op bezoek (op zich best aardige lui, verder niets mis mee) maar men ging er eigenlijjk een beetje prat op dat men in tongen bad, dus moest zoonlief "met alle geweld" hij het ook leren. Als men gelijk al begint met van ik heb deze of die gave, gaan bij mij dus een beetje de haren overeind staan.

Maar zo jij omgaat met wat je gegeven is, heb ik meer mee, jij en ook anderen getuigen vanwat men overkomt. Zo ook was er in een kerk in Lemmer een vrouw, die wat op haar hart had maar het eerst niet wilde zeggen, op gegeven moment kon ze het niet voor haar houden terwijl ze wel om bevestiging zocht, maar het dus toch vertelde in de gemeente, waarop een andere vrouw zei, ik kreeg een tijdje terug al op mijn hart omdat te bevestigen.

In beide stukjes gaat het over een gave van de Geest, bovenste stukje is pronken, onderste is dat dus niet.

En als die vrouw, later getuigd van wat haar is overkomen , om te getuigen van het feit dat gods geest nog steeds gaven van profetie aan de mensen vandaag de dag geeft. Vind je het dan ook pronken????
Alhoewel ik deze getuigenis eerlijk gezegd een beetje zwak vind, mijn ervaring is dat meerderen mensen dan 1 tje vaak iets bevestigen, waardoor ik meer overtuigd ben, dat ik gods stem echt goed heb verstaan.Of nog mooier, god zegt je iets en een ander zegt je het zelfde, weer een ander ook, zonder dat je het hebt uitgesproken.
Dat zijn dingen die mij vaak overtuigen dat een profetie, visioen echt van
God is.
Interesant iets trouwens profetieën, hoe ga jij e r mee om???
Ik zelf schrijf ze op, hang ze op , op me kast deur, houd me aan die woorden vast en geweldig... ha ha hoeveel er al zijn uitgekomen.
Ik ga wel eens na een profeet, de man beweert dat hij de profetiesche gave heeft, en geloof me dat ik hem kritisch heb onderzocht....ongelooflijk hoe d e man profetieen uit deelt aan mensen en die uitkomen, dingen zegt, dat ik denk ehhh, dat kan alleen god weten over die persoon.
Heb hem meerdere profetieen over verschillende mensen horen uitspreken, bijna allemaal al uitgekomen nu zoveel tijd verder.
Dat brengt me op de volgende vraag: durf je zelf na buiten te stappen met een profetie??? Ik zelf ben voorzichtig, als ik wat uitspreek is het meestal, ik denk dat ik gods stem heb verstaan of zo, maar zouden we allemaal niet durven uitspreken, komen er ook geen bevestigingen....
ook daarin zouden we moeten groeien denk ik, om gods stem te verstaan bv, en soms wel eens misschien fouten maken.... maar als mensen fouten er in maken, op z oek na d e gave van profetie bv, laten we daarmee niet alle mensen afkeuren en de gave van profetie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 09:05
 
en bv tongen bv, die gave is er echt, maar dan heb je mensen die maar mee doen nep, denkend ik moet ook in tongen kunnen spreken, jammer want daardoor krijg je kritische mensen, die dan weer te kritisch worden en de hele tongen gave afkeuren.

enfin gewoon wat gedachten van mij, blijft een boeiend onder werp Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 09:10
 
oke nog 1 stukje..... je groeit er ook in, herriner me nog goed het moment ik buiten stond in piama en dacht ehhhh daar gaat inboedel, niet verzekerd en na me huis keek waar het vuur in rond spookte.
Zo duidelijk hoorde ik gods stem zeggen, geen zorgen, komt goed, ik geef je wat je nodig hebt toch altijd?
deze keer was er geen twijfel, 100 procent overtuiging ik het goed had verstaan, geen bevestiging nodig van iemand, denk dat we groeien erin ook, in bepaalde gaven. Makkelijker gods geest herkennen.
ha ha het was zo sterk, dat brandweer mannen en politie me verbaasd vroegen, wat bent u rustig, meeste mensen zijn in paniek enzo. En ik dacht ach ik heb God als vriend, al fikt me huis tot de grond toe af, komt goed. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 09:50
 
oh en nog 1 ding wil ik graag schrijven hier, voor d kritische...
schrijf ik dit om te pronken???? van kijk es wat een goeie cristen ik ben ik gods stem verstond???
nee, ben so wie so geen goede cristen echt... ha ha tenmiste wat is een goede cristen??? een gewoon mensje zoals jij en ik die ook zo haar of zijn zwakheden heeft en worstelingen met god.
schrijf dit omdat je een schat niet verborgen onder je bed laat liggen, maar uitdeelt aan mensen
God die mijn vriend is, wil iedereens vriend zijn, de gaven, zegeningen die hij mij geeft, wil hij aan iedereen geven
ik zal wel erg egoistisch zijn als ik anderen niet zou vertellen over wat god allemaal doet in mijn leven,
en oh wat is het jammer, zoveel mensen zijn op zoek na god, maar kennen ze hem echt een beetje? zetten ze zich open voor gods geest???
jammer als ze dat niet doen, want god wil graag als een liefdevolle vader voor iedereen zorgen. er een relatie mee hebben, daarbij hoort ook contact met elkaar, god die soms je een visoeen laat zien of een profetie geeft om je te helpen, of je bijstaat in de strijd, met desnoods tongentaal... of soms een mens laat rusten in de geest, omdat die persoon dat effe nodig heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 13:02
 
PETRA373 schreef:
oh en nog 1 ding wil ik graag schrijven hier, voor d kritische...
schrijf ik dit om te pronken???? van kijk es wat een goeie cristen ik ben ik gods stem verstond???
nee, ben so wie so geen goede cristen echt... ha ha tenmiste wat is een goede cristen??? een gewoon mensje zoals jij en ik die ook zo haar of zijn zwakheden heeft en worstelingen met god.
schrijf dit omdat je een schat niet verborgen onder je bed laat liggen, maar uitdeelt aan mensen
God die mijn vriend is, wil iedereens vriend zijn, de gaven, zegeningen die hij mij geeft, wil hij aan iedereen geven
ik zal wel erg egoistisch zijn als ik anderen niet zou vertellen over wat god allemaal doet in mijn leven,
en oh wat is het jammer, zoveel mensen zijn op zoek na god, maar kennen ze hem echt een beetje? zetten ze zich open voor gods geest???
jammer als ze dat niet doen, want god wil graag als een liefdevolle vader voor iedereen zorgen. er een relatie mee hebben, daarbij hoort ook contact met elkaar, god die soms je een visoeen laat zien of een profetie geeft om je te helpen, of je bijstaat in de strijd, met desnoods tongentaal... of soms een mens laat rusten in de geest, omdat die persoon dat effe nodig heeft.

Beste Petra heb jij waar dan ook "gepronkt" met wat je getuigd, zag meer dus meer een gigantische getuigenis in wat je schrijft. Zo ook ergens, in dat je bad voor genezing en het gegeven werd. Dat is verhoring van gebed maar hoeft het nog niet zo te zijn, dat men de gave van genezing heeft.

Natuurlijk komt alle eer aam God toe en hij geneest op welke wijze dan ook. Ik heb in mijn antwoord aan Roelande geprobeerd aan te geven wat "pronken" met gaven is en wat niet.

Wil er nog eens met nadruk aangeven dat er veel meer mogelijk is maar wij door onwetendheid en misschien ook halsstarrigheid De Geest en wat Hij wil te kort doen. Je had eenreclame leus "een beetje van me zelf en een beetje van Maggi". ik denk soms zo gaat he too kmer ons christelijk leven "een beetje (veel) van me zelf en een beetje van God".

Zeg soms ook wel als men zegt dat waar 2 of 3 mensen in Zijn naam bij een zijn Hij (de Geest dus) in het midden is, dat dat waar is, maar in hoeverre mag Hij meedoen, in waar we dan mee aan de slag gaan.
heeft bijvoorbeeld bij gemeente vergadering de voorzitter de leiding of juist door dat een ieder zijn/haar hart openstelt God de leiding?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 13:47
 
PETRA373 schreef:
oke nog 1 stukje..... je groeit er ook in, herriner me nog goed het moment ik buiten stond in piama en dacht ehhhh daar gaat inboedel, niet verzekerd en na me huis keek waar het vuur in rond spookte.
Zo duidelijk hoorde ik gods stem zeggen, geen zorgen, komt goed, ik geef je wat je nodig hebt toch altijd?
deze keer was er geen twijfel, 100 procent overtuiging ik het goed had verstaan, geen bevestiging nodig van iemand, denk dat we groeien erin ook, in bepaalde gaven. Makkelijker gods geest herkennen.
ha ha het was zo sterk, dat brandweer mannen en politie me verbaasd vroegen, wat bent u rustig, meeste mensen zijn in paniek enzo. En ik dacht ach ik heb God als vriend, al fikt me huis tot de grond toe af, komt goed. Lachende smiley

Ja dat is volkomen vertrouwen op de Heer Petra en zijn bovennatuurlijke vrede ervaren. Zijn Vaderarmen waren om je heen, dat is wel duidelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 13:47
 
PIETER619 schreef:
Een zoon had verkering met een meisje waar men veel in tongen bad. Ik kwam er ook weleens op bezoek (op zich best aardige lui, verder niets mis mee) maar men ging er eigenlijjk een beetje prat op dat men in tongen bad, dus moest zoonlief "met alle geweld" hij het ook leren. Als men gelijk al begint met van ik heb deze of die gave, gaan bij mij dus een beetje de haren overeind staan.

Maar zo jij omgaat met wat je gegeven is, heb ik meer mee, jij en ook anderen getuigen vanwat men overkomt. Zo ook was er in een kerk in Lemmer een vrouw, die wat op haar hart had maar het eerst niet wilde zeggen, op gegeven moment kon ze het niet voor haar houden terwijl ze wel om bevestiging zocht, maar het dus toch vertelde in de gemeente, waarop een andere vrouw zei, ik kreeg een tijdje terug al op mijn hart omdat te bevestigen.


In beide stukjes gaat het over een gave van de Geest, bovenste stukje is pronken, onderste is dat dus niet.

Hoe deden ze dat er prat op gaan dat ze in tongen baden?
Het is een gave van de Heilige Geest best een mooi kado eigenlijk, dus van mij mag je daar best trots op zijn, vind ik niets mis mee.
Maar misschien was het meer dat ze dachten dat spreken in tongen HET bewijs is dat je de Heilige Geest hebt ontvangen? Dan was het onkunde. Maar er is ook zo veel onkunde op dit gebied naar twee kanten. dus misschien moet je ze dat niet kwalijk nemen.
Ikzelf vind dat ik best mag zeggen wat ik goed kan ook int geestelijke( en dan zeg ik er echt niet steeds "alle dank aan de Heer"bij) vind dat helemaal oke.
Het betekend volgens mij gewoon dat je weet wie je bent en waat de gaven zijn die je van God hebt gekregen. Maar jij zou dit misschien pronken noemen


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op dinsdag 12 november 2013, 13:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 14:33
 
ROELANDE345 schreef:
Hoe deden ze dat er prat op gaan dat ze in tongen baden?
Het is een gave van de Heilige Geest best een mooi kado eigenlijk, dus van mij mag je daar best trots op zijn, vind ik niets mis mee.
Maar misschien was het meer dat ze dachten dat spreken in tongen HET bewijs is dat je de Heilige Geest hebt ontvangen? Dan was het onkunde. Maar er is ook zo veel onkunde op dit gebied naar twee kanten. dus misschien moet je ze dat niet kwalijk nemen.
Ikzelf vind dat ik best mag zeggen wat ik goed kan ook int geestelijke( en dan zeg ik er echt niet steeds "alle dank aan de Heer"bij) vind dat helemaal oke.
Het betekend volgens mij gewoon dat je weet wie je bent en waat de gaven zijn die je van God hebt gekregen. Maar jij zou dit misschien pronken noemen

Ik denk dat je daar juist je Vader blij mee maakt. Stel je voor dat mijn kinderen alleen maar en voortdurend verwijzen naar mij en naar wat ik ze geef... daar zou ik echt triest van worden als ouder. Ik wil graag dat het zelfverzekerde zelfstandige mensen worden die weten wat ze waard zijn, wat ze in huis hebben aan capaciteiten etc. En ja af en toe helpt een knuffel van moeders net zoals dat we een aanraking van de Geest misschien zo kunnen zien. Mijn tegengas/kritische noten houden dus zeker niet in dat ik alles in een negatief daglicht zie. Kritiek schijnt ook steeds minder makkelijk te mogen hier op het forum terwijl er juist mooie discussies uit voort kunnen komen en je elkaar daar scherp mee kunt houden op een positieve manier. Maar ja als het wordt gezien als onheilig... kan ik wel inpakken. Ondertussen doven de mooie discussies dus steeds meer uit heb ik het idee, als ik het mis heb mag je schieten.) Voortdurend rond lopen stuiteren van de aanrakingen zou bijna een leven in Zijn geest verhinderen. Dat doe ik liever dan (uit zijn op) rondtollen en neergeveld worden.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 12 november 2013, 14:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 16:11
 
Gaaf die zin, een beetje van jezelf en een beetje van God Pieter.
En ja Jane, soms op moeilijke momenten is God heel dichtbij en dat is een geweldigge ervaring Lachende smiley , ondanks de omstandigheden....
Als ik terug denk aan het moment waarop ik me kleindochter verloor en met me verdriet na jezus ging, prachtig zoals God bij ons was .
Voor mij, in d e moeilijke momenten heb ik God steeds beter leren kennen en soms wonderen mogen meemaken en echt ervaren dat de heilige geest er is, om ons te helpen, te troosten...met ons mee te gaan, als wij niet meer kunnen .
Zelfs ooit een windvlaag, vandaar dat ik me veel ben gaan verdiepen in de heilige geest.
Maar ook mensen die niets ervaren hebben Gods geest, zoals eerder beschreven, wij mensen zijn verschillend, bij de een werkt gods geest zo en bij de ander zo.
b.v De ene is net zo dicht bij God als een ander en gaat zijn hele leven na de kerk, ervaart bv nooit een windvlaag en de ander weer wel. tenminste dat denk ik he..... petra die voorlopig wel weer genoeg geschreven heeft... rust dag vandaag, nog paar dagen , komt er een blik bouwvakkers hier.. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 16:13
 
PETRA373 schreef:
Gaaf die zin, een beetje van jezelf en een beetje van God Pieter.
En ja Jane, soms op moeilijke momenten is God heel dichtbij en dat is een geweldigge ervaring Lachende smiley , ondanks de omstandigheden....
Als ik terug denk aan het moment waarop ik me kleindochter verloor en met me verdriet na jezus ging, prachtig zoals God bij ons was .
Voor mij, in d e moeilijke momenten heb ik God steeds beter leren kennen en soms wonderen mogen meemaken en echt ervaren dat de heilige geest er is, om ons te helpen, te troosten...met ons mee te gaan, als wij niet meer kunnen .
Zelfs ooit een windvlaag, vandaar dat ik me veel ben gaan verdiepen in de heilige geest.
Maar ook mensen die niets ervaren hebben Gods geest, zoals eerder beschreven, wij mensen zijn verschillend, bij de een werkt gods geest zo en bij de ander zo.
b.v De ene is net zo dicht bij God als een ander en gaat zijn hele leven na de kerk, ervaart bv nooit een windvlaag en de ander weer wel. tenminste dat denk ik he..... petra die voorlopig wel weer genoeg geschreven heeft... rust dag vandaag, nog paar dagen , komt er een blik bouwvakkers hier.. Lachende smiley

Wie bedoel je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 16:16
 
ROADY558 schreef:
Ik zal ze morgen even opbellen om toestemming te vragen voor vermelding hier :)

jat effe roady,s woorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 16:28
 
PETRA373 schreef:
jat effe roady,s woorden.


Hou dan gewoon op met insinueren en schep helderheid. Dat schept namelijk geen verwarring of vragen. Gods geest is helder namelijk.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 12 november 2013, 16:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 16:56
 
JOL252 schreef:
Hou dan gewoon op met insinueren en schep helderheid. Dat schept namelijk geen verwarring of vragen. Gods geest is helder namelijk.

Heb op dat desbetreffende topic, waar jij er op door ging al op gereageerd, iets wat jij niet deed op mijn eerdere reactie, goed lezen en daarop regaeren, je ziet alleen maar een oordeel na jou toe en wat betreft roadys woorden jatten... tja wat wil je??? namen van mensen uit de kerk???
moet ik toch eerst toestemming vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 16:59
 
zal nog een keer proberen uitte leggen: eerder is beschreven dat sommigge mensen niets ervaren, mensen verschillend zijn, gods geest verschillend te werk gaat.

paulius bv die klapte neer door gods geest, bij een ander gaat gods geest weer anders te werk... effe terug lezen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 17:04
 
Er wordt gevraagd naar ervaringen die mensen hebben met de Heilige Geest of met mensen die menen namens de geest van God te spreken en te handelen. Dit kunnen dus positieve en negatieve ervaringen zijn. Kritische geluiden mogen hier dus zeer zeker ook gehoord worden.

Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 12 november 2013, 17:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 17:11
 
JANS221 schreef:
Er wordt gevraagd naar ervaringen die mensen hebben met de Heilige Geest of met mensen die menen namens de geest van God te spreken en te handelen. Dit kunnen dus positieve en negatieve ervaringen zijn. Kritische geluiden mogen hier dus zeer zeker ook gehoord worden.

Zeker, maar daar mag ook weer een mening over gezegd worden Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 17:26
 
PETRA373 schreef:
Heb op dat desbetreffende topic, waar jij er op door ging al op gereageerd, iets wat jij niet deed op mijn eerdere reactie, goed lezen en daarop regaeren, je ziet alleen maar een oordeel na jou toe en wat betreft roadys woorden jatten... tja wat wil je??? namen van mensen uit de kerk???
moet ik toch eerst toestemming vragen.



Ik zal het je dan maar uitleggen.
We zijn hier in gesprek en discussie. Naar mij toe lees ik dat je me ergens indeelt (zie desbetreffende topics) als iemand die niet open staat voor wat de Geest kan doen. Dat is insinuatie want je vraagt het niet na, nee je reageert op mijn kritische aantekening als tegen iemand die het allemaal afwijst. In sommige reacties van jou haal je bepaalde zaken aan waar in ieder geval ikzelf niet duidelijk kan halen wie of wat je nu bedoelt, en ik vraag je gewoon om verduidelijking om misverstanden te voorkomen en de communicatie helder te houden. Ik denk dat dat gewoon hoort in een discussie. Niet omdat ik me aangevallen voel (ook weer een invulling vanuit jou) maar omdat ik verduidelijking vraag. Niks mis mee. Dus wie voelt er zich nu aangevallen en wie geeft er hier nu flauwe reacties?


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 12 november 2013, 17:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 17:49
 
Dat de Geest werkt zijn we, denk ik, het allemaal wel over eens, is men bij een bijeenkomst waar dan ook en je voelt je "happy en geniet van wat er voorGod gebracht wordt op welke wijze dan ook en je merkt dat het bij de meesten lekker gaat, is de Geest volop aan het werk.

Zo hebben we dat geregeld bij een Joh de Heerzangsdienst. Als je de "oudjes" ziet genieten en wat je van ze weet, denk ik weleens dat die de gave van groot geloof hebben. Staat men er voor open, kan men bewust de Geest ervaren.


Ik zie hier eigenlijk haast een tweekamp, terwijl we het eigenlijk allemaal wel goed voor de "geest" hebben wel goed bedoelen. me topet geen hoofdletter bij "geest".
Waar het mij omging en gaat met het openen van de topic was, in hoeverre mag de Geest met ons aan de slag en zou het misschien mogelijk zijn, dat Hij bij bijvoorbeeld een biddende gemeente meer kan en wil doen dan bij een gemeente waar men het gezamelijk gebed gebed onderkent?

Laten we allen op onze gebrekkige manier een werktuig zijn/worden van de Geest om onze Heer en Heiland groot te maken. Zo kan Hij door ons heen met wat Hij ons wil geven aan het werk.
Zelf denk ik dus dat daarom eigenlijk dat de gaven die ons zo worden gegeven, niet benoemd hoeven t eworden , maar dat we gewoon er mee aan de slag moeten gaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 17:52
 
Beste mensen,

Laten we voorkomen dat het een welles-nietes-discussie wordt en blijft.

Terug naar de vragenstellers:

De vraag van Pieter was "Laten wij de Geest voor 100% toe is ons leven, of mag Hij wel aanwezig zijn en zijn we zelf ook nog baas? Wat doen wij bijv met de gaven van de Geest? Waarom kan Hij ze niet geven aan ons?"

En Emma vulde aan met: "Deel hier met mij en vele andere je ervaring? Ben benieuwd naar de verschillende ervaringen en toch alle dezelfde god. Jezus christus."

De vragen zijn persoonlijk bedoeld en laten we dat zo houden. Geen discussie over kerkmensen of hoe je ze ook noemt.

Moderator CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 18:44
 
PIETER619 schreef:
Dat de Geest werkt zijn we, denk ik, het allemaal wel over eens, is men bij een bijeenkomst waar dan ook en je voelt je "happy en geniet van wat er voorGod gebracht wordt op welke wijze dan ook en je merkt dat het bij de meesten lekker gaat, is de Geest volop aan het werk.

Zo hebben we dat geregeld bij een Joh de Heerzangsdienst. Als je de "oudjes" ziet genieten en wat je van ze weet, denk ik weleens dat die de gave van groot geloof hebben. Staat men er voor open, kan men bewust de Geest ervaren.


Ik zie hier eigenlijk haast een tweekamp, terwijl we het eigenlijk allemaal wel goed voor de "geest" hebben wel goed bedoelen. me topet geen hoofdletter bij "geest".
Waar het mij omging en gaat met het openen van de topic was, in hoeverre mag de Geest met ons aan de slag en zou het misschien mogelijk zijn, dat Hij bij bijvoorbeeld een biddende gemeente meer kan en wil doen dan bij een gemeente waar men het gezamelijk gebed gebed onderkent?

Laten we allen op onze gebrekkige manier een werktuig zijn/worden van de Geest om onze Heer en Heiland groot te maken. Zo kan Hij door ons heen met wat Hij ons wil geven aan het werk.
Zelf denk ik dus dat daarom eigenlijk dat de gaven die ons zo worden gegeven, niet benoemd hoeven t eworden , maar dat we gewoon er mee aan de slag moeten gaan

-reactie verwijderd -

Als alle cristenen losse stenen zouden zijn en ze gaan samenwerken
dan word het een hele sterke muur wel, maar:
Zou de Heilige Geest, met hoofdletter... ja ja..., meer kunnen en willen doen als meerderen mensen bidden dan eentje??? Ik denk van niet.
Het is de Heilige Geest die door ons heen werkt, wij zijn slechts de ezels.... zoals de ezel die Jezus droeg destijds,
of anders gezegd, de handen en voeten van Jezus, (die we proberen te zijn)
Het is Gods Heilige Geest die door ons heen werkt, of hij nu door 1 of honderd mensen heen werkt, Gods geest is kracht, die echt niet afhankelijk is van ons mensen toch?????


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op woensdag 13 november 2013, 09:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 november 2013, 20:17
 
PETRA373 schreef:
- reactie verwijderd -
Als alle cristenen losse stenen zouden zijn en ze gaan samenwerken
dan word het een hele sterke muur wel, maar:
Zou de Heilige Geest, met hoofdletter... ja ja..., meer kunnen en willen doen als meerderen mensen bidden dan eentje??? Ik denk van niet.
Het is de Heilige Geest die door ons heen werkt, wij zijn slechts de ezels.... zoals de ezel die Jezus droeg destijds,
of anders gezegd, de handen en voeten van Jezus, (die we proberen te zijn)
Het is Gods Heilige Geest die door ons heen werkt, of hij nu door 1 of honderd mensen heen werkt, Gods geest is kracht, die echt niet afhankelijk is van ons mensen toch?????


Mooi verwoord, maar in hoeverre kan de Geest van ons gebruikmaken en ons dat toebedelen wat Hij met ons voor heeft. De Geest wil een toegangelijk hart. ALs wij allemaal losse stenen zijn om Gods kerk te bouwen, zal er een bindende factor moeten zijn.

Wat bindt ons en willen wij de Bruid zijn, zal het wel voor meerderen zo moeten zijn, om toch als "bruid" te gaan bidden en kan de Geest ook aan het werk om de "bruid" stralend te laten zijn als de tijd daar is.

Even simpel gestelt, het is het werk van de Geest geweest dat ik bewust belijdend christen ben geworden. Hij kreeg mij zover dat ik mij over gaf en dus tot inzicht kwam, met alle mooie gevolgen van dien. Ik weet dat er meer kan met mijn geloofsleven en dat kan alleen door openstelling voor de Geest, maar dat "beetje veel van me zelf" houdt het tegen. Op zo'n wijze kan het zijn dat ik groeien bloei van een gemeente tegen houdt, mede ook door onwetendheid van wat de Geest wil en kan van mede broeders en zuster.

Dus willen wij dat de Geest aan het werk gaat en de "bruid" er stralend voor zetten, moet Hij wel aan de slag kunnen gaan met ons, dus niet alleen wij als individu.


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op woensdag 13 november 2013, 09:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 09:29
 
PIETER619 schreef:
Mooi verwoord, maar in hoeverre kan de Geest van ons gebruikmaken en ons dat toebedelen wat Hij met ons voor heeft. De Geest wil een toegangelijk hart. ALs wij allemaal losse stenen zijn om Gods kerk te bouwen, zal er een bindende factor moeten zijn.

Wat bindt ons en willen wij de Bruid zijn, zal het wel voor meerderen zo moeten zijn, om toch als "bruid" te gaan bidden en kan de Geest ook aan het werk om de "bruid" stralend te laten zijn als de tijd daar is.

Even simpel gestelt, het is het werk van de Geest geweest dat ik bewust belijdend christen ben geworden. Hij kreeg mij zover dat ik mij over gaf en dus tot inzicht kwam, met alle mooie gevolgen van dien. Ik weet dat er meer kan met mijn geloofsleven en dat kan alleen door openstelling voor de Geest, maar dat "beetje veel van me zelf" houdt het tegen. Op zo'n wijze kan het zijn dat ik groeien bloei van een gemeente tegen houdt, mede ook door onwetendheid van wat de Geest wil en kan van mede broeders en zuster.

Dus willen wij dat de Geest aan het werk gaat en de "bruid" er stralend voor zetten, moet Hij wel aan de slag kunnen gaan met ons, dus niet alleen wij als individu.


... ik hoor heel veel over doen en actie, wij die zo ontzettend open moeten staan (actie actie actie puf puf hijg) en anders ligt het aan ons (geloof) als er niets van komt. Ik hou van deze tekst die ook op mijn profiel staat:
Handelingen 17:28...
28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.”


Dat geeft toch veel meer rust en ontspanning?
Het is gewoon een staat van "zijn" en we hebben het niet aan ons openstaan te danken. Nee, het is er al.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 12:21
 
PIETER619 schreef:
Mooi verwoord, maar in hoeverre kan de Geest van ons gebruikmaken en ons dat toebedelen wat Hij met ons voor heeft. De Geest wil een toegangelijk hart. ALs wij allemaal losse stenen zijn om Gods kerk te bouwen, zal er een bindende factor moeten zijn.

Wat bindt ons en willen wij de Bruid zijn, zal het wel voor meerderen zo moeten zijn, om toch als "bruid" te gaan bidden en kan de Geest ook aan het werk om de "bruid" stralend te laten zijn als de tijd daar is.

Even simpel gestelt, het is het werk van de Geest geweest dat ik bewust belijdend christen ben geworden. Hij kreeg mij zover dat ik mij over gaf en dus tot inzicht kwam, met alle mooie gevolgen van dien. Ik weet dat er meer kan met mijn geloofsleven en dat kan alleen door openstelling voor de Geest, maar dat "beetje veel van me zelf" houdt het tegen. Op zo'n wijze kan het zijn dat ik groeien bloei van een gemeente tegen houdt, mede ook door onwetendheid van wat de Geest wil en kan van mede broeders en zuster.

Dus willen wij dat de Geest aan het werk gaat en de "bruid" er stralend voor zetten, moet Hij wel aan de slag kunnen gaan met ons, dus niet alleen wij als individu.

over actie....
Wel zou zeggen bid eens tot God en vraag wat je kan doen, denk dat je voor leuke verrasingen komt te staan en een spannende uitdaging en God je vanzelf ook broeders op de weg stuurt die je helpen een actie plan te doen en dan zul je ook merken dat Gods Geest met je mee gaat.En door jullie heen samenwerkt.
Er zijn nog steeds een hoop landen erg gesloten voor het evangelie, is e r niet een opdracht aan ons om het evangelie te verspreiden?Zijn er zo,n 50....
een opdracht om om t e kijken na weduwen en wezen?
gevangen te bezoeken?
Aan arbeiders in het koninkrijk van God is hier op aarde best nog wel gebrek denk ik.... dus niet zitten in d e kerk iedere week en na preek luisteren maar doen...daag je uit...
en verwacht in d e toekomst leuke getuigenissen te lezen hier.
en hoeft niet persee in noord korea ofzo, maar wat dacht je van je eigen omgeving??? bezoek es een gevangenis ofzo...of begin een healing room in de gemeente voor zieke mensen, is in mijn gemeente ook, gebeuren interesante dingen....
Of verzamel voedsel en kleding voor de oostbloklanden, pak de auto en rijd er eens na toe samen met jezus...
Dus als je actie wil, vraag aan `jezus, genoeg actie om te doen.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 12:31
 
oh en niet antwoorden met ja maar , ja maar....., gewoon doen en Gods geest helpt je wel Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 12:58
 
JOL252 schreef:
... ik hoor heel veel over doen en actie, wij die zo ontzettend open moeten staan (actie actie actie puf puf hijg) en anders ligt het aan ons (geloof) als er niets van komt. Ik hou van deze tekst die ook op mijn profiel staat:
Handelingen 17:28...
28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.”


Dat geeft toch veel meer rust en ontspanning?
Het is gewoon een staat van "zijn" en we hebben het niet aan ons openstaan te danken. Nee, het is er al.

Aan het geloof zal het bij de meesten absoluut niet liggen, maar als Jezus zegt "en ik geef u Mijn Geest ", mogen wij dan gewoon me de handen over elkaar van "het is wel goed zo", blijven zitten? Is het de schuld van de Geest dat kerken half leeg zijn, of moeten wij ons toch eens achter de oren gaan krabben en meer openheid krijgen voor wat God eigenlijk van ons verlangt, om bijv door ons doen en laten te laten zien aan heel veel mensen ook kunnen hebben.

Zoals ik al ergens eerder aangaf was ik vol vuur toen ik belijdenis ded en gedoopt werd, en wilde dat fijne blijde gevoel ook delen en dat het niet alleen mijn eigen doen moest zijn om anderen te laten delen van die blijdschap maar dat het ook een gezamenlijk iets moest zijn als door een gemeente. Mede door omwetendheid (die mij en mede gemeente leden) is het laaiend vuur van de Geest haast tot een waakvlam geworden.

Jezus geeft de opdracht 'Gaat heen en verkondig het evangelie", mogen wij dan stil blijven zitten. Natuurlijk kan het op vele manieren en kan als andren bezig zijn me ttaken in en gemeente dat ook dor hen die minder "begeestigd" zijn, door voor hen te bidden.

Ik weet wel dat we geen passief maar wel actief ons christen zijn moeten belijden en er naar handelen, maar wel een ieder naar wat hem of haar gegeven wordt.

Ik zeg weleens wij als bappies (nickname gekregen toen we nog kerkten in dorpshuis) kennen de gaven van de Geest niet, maar als je soms ziet en hoort hoe men getuigd van God en hoe die helpt en geholpen heeft, mag dat zeker onder de noemer van gave van groot geloof vallen.

Er is en kan zo veel meer mogelijk met en door de Geest, daar ben ik wel stellig van overtuigd, Een ieder zal niet ontvangen wat de Geest wel aan anderen geeft, maar men kan ten alle tijde wel tot steun zijn door voor hen die dan bijv bezig zijn in gemeentewerk door voor hun te bidden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 5 van 6