ChristianMatch
 


Forum

vergeven........
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 22:34
 
Ik wil toch nog wat kwijt over vergeven. Vergeven is niet zeggen tegen de ander dat je het eigenlijk wel ok vond/vind. Maar je maakt je los door de persoon te vergeven. Door te vergeven heeft de "dader" geen houvast meer in mijn leven.
Een getuigenis van een moeder en dochter die ruzie hadden gekregen. De moeder weigerde de dochter te vergeven en was ernstig ziek(demonie) toen de moeder de dochter oprecht vergeven had was ze onmiddellijk gezond.
Vergeving is goed voor ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 22:37
 
JOSEF872 schreef:
Ik wil toch nog wat kwijt over vergeven. Vergeven is niet zeggen tegen de ander dat je het eigenlijk wel ok vond/vind. Maar je maakt je los door de persoon te vergeven. Door te vergeven heeft de "dader" geen houvast meer in mijn leven.
Een getuigenis van een moeder en dochter die ruzie hadden gekregen. De moeder weigerde de dochter te vergeven en was ernstig ziek(demonie) toen de moeder de dochter oprecht vergeven had was ze onmiddellijk gezond.
Vergeving is goed voor ons.

zeker weten het laat de ander als het ware uit de gevvangenis en voorkomt dat je er zelf inkomt. Het is gewoon heelgezond voor je
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 10:50
 
Hallo,

Als God ons vergeeft gaat Hij weer van Harte met ons om.....

Ik dacht dat we Gods voorbeeld moesten volgen?

Waar ik me in kan vinden is in de post van Roelande:
Quote:
zeker weten het laat de ander als het ware uit de gevvangenis en voorkomt dat je er zelf inkomt. Het is gewoon heelgezond voor je

Ik zou dat alleen geen vergeven willen noemen, want ja, als ik een vriend oid vergeef, of degene mij, is er ook weer een vanzelfsprekend van harte met elkaar omgaan...

Zegens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANTA961





Berichten: 175

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 19:40
 
SHANITA130 schreef:
Hallo,

Als God ons vergeeft gaat Hij weer van Harte met ons om.....

Ik dacht dat we Gods voorbeeld moesten volgen?

Waar ik me in kan vinden is in de post van Roelande:

Ik zou dat alleen geen vergeven willen noemen, want ja, als ik een vriend oid vergeef, of degene mij, is er ook weer een vanzelfsprekend van harte met elkaar omgaan...

Zegens!

In die situatie is dat misschien wel zo, maar ik ken een situatie waarin ik iemand die ik vergeven heb toch niet meer hoef te zien. Niet omdat ik dat niet kan of wil of omdat ik nog boos ben ofzo, maar omdat ik 300% zeker weet dat het voor mij veel beter is om zonder hem verder te gaan. Daar heb ik wel moeite mee, maar daarom vond ik het beeld van loslaten en in Gods hand leggen erg mooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 20:08
 
ANTA961 schreef:
In die situatie is dat misschien wel zo, maar ik ken een situatie waarin ik iemand die ik vergeven heb toch niet meer hoef te zien. Niet omdat ik dat niet kan of wil of omdat ik nog boos ben ofzo, maar omdat ik 300% zeker weet dat het voor mij veel beter is om zonder hem verder te gaan. Daar heb ik wel moeite mee, maar daarom vond ik het beeld van loslaten en in Gods hand leggen erg mooi.


Sterk is het wanneer je kan loslaten en je weg vervolgen zonder de (toxic) relatie omdat dat beter voor je is. Dat betekent nog meer, namelijk dat je uit het systeem van die ander bent of het systeem van een relatie die je geen goed deed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 21:15
 
SHANITA130 schreef:
Hallo,

Als God ons vergeeft gaat Hij weer van Harte met ons om.....

Ik dacht dat we Gods voorbeeld moesten volgen?

Waar ik me in kan vinden is in de post van Roelande:

Ik zou dat alleen geen vergeven willen noemen, want ja, als ik een vriend oid vergeef, of degene mij, is er ook weer een vanzelfsprekend van harte met elkaar omgaan...

Zegens!

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen het Goddelijk en het menselijk vergeven.
Gods vergeving hebben we nodig omdat we anders eenvoudigweg niet gered worden. De vergeving van een mens hebben we niet nodig.
God vergeeft en vergeet, het wordt uit Zijn boek weggedaan.
Als God je vergeeft, verander/verbeter je. Als een mens je je vergeeft hoeft dat niet zo te zijn.

Je kunt wel iemand van harte vergeven, maar dat wil niet zeggen dat die ander er wat mee doet, Dus weer van harte met elkaar omgaan...... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 22:09
 
ANNA415 schreef:
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen het Goddelijk en het menselijk vergeven.
Gods vergeving hebben we nodig omdat we anders eenvoudigweg niet gered worden. De vergeving van een mens hebben we niet nodig.
God vergeeft en vergeet, het wordt uit Zijn boek weggedaan.
Als God je vergeeft, verander/verbeter je. Als een mens je je vergeeft hoeft dat niet zo te zijn.

Je kunt wel iemand van harte vergeven, maar dat wil niet zeggen dat die ander er wat mee doet, Dus weer van harte met elkaar omgaan...... Smiley die vol vragen zit

Nee maar gaat vaak toch meer over wat het met jou doet. Wat de ander er mee doet is niet jou verantwoordelijkheid.
Wat betreft dat God vergeeft en vergeet. Ik las een tekst ik kreeg geen bijbel aanhaling. Dat God er voor kiest om niet meer aan onze fouten te denken. Wij vergeven dan wel maar soms gebeurt er iets en dat triggert dan weer de oude foutjes. Heerlijk te weten dat onze Hemelse vader anders is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUUS059





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 december 2013, 10:34
 
Heb jullie reacties allemaal gelezen. En weet ook dat vergeven echt goed is voor jezelf. Wat niet wil zeggen dat het gemakkelijk is. Zeker niet.

En wat is het dan mooi dat God zo vaak vergeeft. Ikzelf heb daar veel meer moeite mee. Als het 1 en dezelfde persoon is kan ik het niet telkens opnieuw. (wel menselijk denk ik)

Verder zag ik iemand zeggen van bid voor je vijanden. Dat wil ik wel maar weet gewoon niet wat te bidden. Meestal word het dan zo'n lijstje van: Wilt u bij die persoon .... veranderen zodat ik er makkelijker mee om kan gaan.

Kunnen jullie me tips geven wat je dan kunt bidden bijvoorbeeld?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 december 2013, 11:05
 
SUUS059 schreef:
Heb jullie reacties allemaal gelezen. En weet ook dat vergeven echt goed is voor jezelf. Wat niet wil zeggen dat het gemakkelijk is. Zeker niet.

En wat is het dan mooi dat God zo vaak vergeeft. Ikzelf heb daar veel meer moeite mee. Als het 1 en dezelfde persoon is kan ik het niet telkens opnieuw. (wel menselijk denk ik)

Verder zag ik iemand zeggen van bid voor je vijanden. Dat wil ik wel maar weet gewoon niet wat te bidden. Meestal word het dan zo'n lijstje van: Wilt u bij die persoon .... veranderen zodat ik er makkelijker mee om kan gaan.

Kunnen jullie me tips geven wat je dan kunt bidden bijvoorbeeld?

Als ik voor een 'vijand' bid, dan bid ik of God die persoon geheel wil vervullen met liefde, met zachtmoedigheid, met geduld. Ik bid dat die persoon mag worden zoals God hem/haar bedoeld heeft. Dat die persoon oog gaat krijgen voor de ander. Feitelijk bid ik dan voor die dingen waarvan ik zou wensen dat een ander die ook voor mij zou vragen :)

Laat daarin ook je hart spreken en laat je leiden door de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 december 2013, 11:05
 
SUUS059 schreef:
Heb jullie reacties allemaal gelezen. En weet ook dat vergeven echt goed is voor jezelf. Wat niet wil zeggen dat het gemakkelijk is. Zeker niet.

En wat is het dan mooi dat God zo vaak vergeeft. Ikzelf heb daar veel meer moeite mee. Als het 1 en dezelfde persoon is kan ik het niet telkens opnieuw. (wel menselijk denk ik)

Verder zag ik iemand zeggen van bid voor je vijanden. Dat wil ik wel maar weet gewoon niet wat te bidden. Meestal word het dan zo'n lijstje van: Wilt u bij die persoon .... veranderen zodat ik er makkelijker mee om kan gaan.

Kunnen jullie me tips geven wat je dan kunt bidden bijvoorbeeld?


Ik laat die persoon los, breek letterlijk en figuurlijk de vergiftigende banden en ik zegen hem. Waarom? Om niet toe te staan dat mijn hart verhard en bitter wordt. Nog niet eens voor de persoon in kwestie. Bidden dat God iets bij die persoon doet stelt nog steeds dat ik aan die persoon vast zou zitten omdat ik iets wil/wens/verwacht wat uiteindelijk alleen maar frustreert omdat het niet gebeurt. Loslaten is uit handen geven, is ver-geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 december 2013, 11:06
 
SUUS059 schreef:
Heb jullie reacties allemaal gelezen. En weet ook dat vergeven echt goed is voor jezelf. Wat niet wil zeggen dat het gemakkelijk is. Zeker niet.

En wat is het dan mooi dat God zo vaak vergeeft. Ikzelf heb daar veel meer moeite mee. Als het 1 en dezelfde persoon is kan ik het niet telkens opnieuw. (wel menselijk denk ik)

Verder zag ik iemand zeggen van bid voor je vijanden. Dat wil ik wel maar weet gewoon niet wat te bidden. Meestal word het dan zo'n lijstje van: Wilt u bij die persoon .... veranderen zodat ik er makkelijker mee om kan gaan.

Kunnen jullie me tips geven wat je dan kunt bidden bijvoorbeeld?

ooh, ik heb me wat afgebeden, om wijsheid, en of gods geest door me heen wou werken zodat ik kan vergeven. nu nog wel eens....
en momenten gehad ik biddend tegen over iemand stond, die ik niet kon vergeven en bad: God geef me de kracht. en ineens kreeg ik echt liefde in me hart op het moment dat ik die persoon een hand gaf. Van me zelf uit, kon ik het niet, maar het is de Heilige geest die ons helpt, ons de liefde geeft . Ook bid ik w el eens of God hun zonden ook wil vergeven. en hun wil helpen.
bedenk me ook vaak dan, God heeft mij vergeven, wie ben ik om die ander niet te vergeven?
En is menselijk, vooral met iemand die blijft zondiggen tegen jou. Ik bespreek dan alles met jezus, worstel heel wat af en uit eindelijk wint vergeving het, met hulp van d e heilige geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 13:20
 
Moeilijk onderwerp , gemakkelijk om er over te schrijven, maar moeilijk om te doen.

Jezus is ons voorbeeld en hij vroeg zelfs om vergeving voo rhen die Hem al het kwaad aandeden en kruisigden. Ik kan moeilijk nog de gene vergeven die misbruik maakte van mijn ex haar totaal, zo gehersenspoeld heeft en zo uit ons gezin heeft weggehaald.

Sowieso kan ik niet tegen misbruik, in welke vorm dan ook, gelijk bij d estraatkinderne in derde wereld en Aziatische landen, me nu beseffend dat he tzoefs in osn eigen land gebeurd, dus ook hier.

"t Is toch moeilijk om zulke figuren dan vergeving te schenken, zag ergens op FB dat men Mark Dutroux misschien een enkelband wil geven, mijn gevoel zegt nooit meer loslaten.

Maar ja helaas ben ik maar een mens met lek en gebrek en kan als ik mij besef dat ik verkeerd bezig ben elke keer nieuw vergeving vragen bij de Grote Baas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER656





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 14:57
 
JOL252 schreef:
Ik laat die persoon los, breek letterlijk en figuurlijk de vergiftigende banden en ik zegen hem. Waarom? Om niet toe te staan dat mijn hart verhard en bitter wordt. Nog niet eens voor de persoon in kwestie. Bidden dat God iets bij die persoon doet stelt nog steeds dat ik aan die persoon vast zou zitten omdat ik iets wil/wens/verwacht wat uiteindelijk alleen maar frustreert omdat het niet gebeurt. Loslaten is uit handen geven, is ver-geven.

ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit.
Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 15:03
 
VLINDER656 schreef:
ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit.
Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven.

Smiley die vol vragen zit Die herken ik niet. En dat hoeft ook helemaal niet zo te zijn. Je bent vrij om keuzes te maken. Wanneer dit inhoudt dat bij vergeving geen vernieuwde relatie ontstaat omdat die ander in zijn of haar gedrag niet veranderd en integendeel fout gedrag blijft handhaven is het goed om het los te laten.

Vergeving doe je allereerst voor jezelf om vrij te blijven van hardheid en bitterheid omdat dat je juist aan die ander bindt. Vanuit die vergeving/loslating kun je opnieuw kiezen voor een plek voor die persoon in je leven of niet. Dus ik draai het om.

Wat ik bedoel met: "Bidden dat God iets bij die persoon doet stelt nog steeds dat ik aan die persoon vast zou zitten omdat ik iets wil/wens/verwacht wat uiteindelijk alleen maar frustreert omdat het niet gebeurt" is dat je kan bidden en wachten tot je een ons weegt maar het bind je dan nog steeds aan de situatie. of die persoon, want je blijft er mee bezig. Vergeven is 1, vergeven en de ander in je leven een plek blijven geven is 2 en afhankelijk van een aantal factoren.


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 9 december 2013, 16:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 17:19
 
VLINDER656 schreef:
ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit.
Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven.

Vlinder je kan iemand vergeven (echt gemeend) maar toch willen breken met die persoon. Gewoon omdat het te pijnlijk kan zijn om nog contact te hebben, dus uit bescherming voor jezelf.

Dan hoef je niet verbitterd te zijn. En loslaten is heel moeilijk maar ook dan is bidden voor diegene erg goed om te doen.

En ja God heeft alles in zijn handen, maar de pijn daar zullen we zelf mee verder moeten. Vaak denk ik: nu is het weg, maar dan opeens kan het weer zo aanwezig zijn, vooral in deze maand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANTA961





Berichten: 175

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 17:28
 
Wat ik gedaan heb is: bidden dat God mij helpt om hem los te laten (omdat ik zeker weet dat dat voor mij het allerbeste is...) maar tegelijkertijd bid ik dat God hem niet loslaat.... Daarmee leg ik het bij God neer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 17:46
 
ANTA961 schreef:
Wat ik gedaan heb is: bidden dat God mij helpt om hem los te laten (omdat ik zeker weet dat dat voor mij het allerbeste is...) maar tegelijkertijd bid ik dat God hem niet loslaat.... Daarmee leg ik het bij God neer.

Ja, en dat is kracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER656





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 18:54
 
JANE410 schreef:
Vlinder je kan iemand vergeven (echt gemeend) maar toch willen breken met die persoon. Gewoon omdat het te pijnlijk kan zijn om nog contact te hebben, dus uit bescherming voor jezelf.

Dan hoef je niet verbitterd te zijn. En loslaten is heel moeilijk maar ook dan is bidden voor diegene erg goed om te doen.

En ja God heeft alles in zijn handen, maar de pijn daar zullen we zelf mee verder moeten. Vaak denk ik: nu is het weg, maar dan opeens kan het weer zo aanwezig zijn, vooral in deze maand.

ook onze pijn kunnen we bij hem neerleggen toch? Dat neemt de pijn niet weg maar het maakt het wel een beetje dragelijker. Ik denk dat de pijn nooit helemaal weggaat Jane. We kunnen er een beetje mee omgaan misschien maar inderdaad dan zijn daar die momenten dat het allemaal weer snoeihard binnenkomt. Juist dan is het goed om naar Hem te gaan terwijl we dan juist misschien de neiging hebben om Hem van ons af te stoten. (Ik dan. Laat ik maar even voor mezelf spreken)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER656





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 18:56
 
ANTA961 schreef:
Wat ik gedaan heb is: bidden dat God mij helpt om hem los te laten (omdat ik zeker weet dat dat voor mij het allerbeste is...) maar tegelijkertijd bid ik dat God hem niet loslaat.... Daarmee leg ik het bij God neer.


En dat is ook het enige wat je kan doen. Het bij God neerleggen en het daar laten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETER173





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 18:58
 
Helaas maken mensen fouten, hoe dom ze soms ook kunnen zijn. Zo kunnen relaties breken. Als een persoon echt spijt heeft van zijn beslissing is geven vanzelfsprekend. Echter moeten we ook mensen vergeten wie ons haten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUUS059





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 20:04
 
Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Kan hier in ieder geval weer verder mee. Ook al heb ik nog wel een stuk weg te gaan geloof ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARJON094





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 december 2013, 20:29
 
Ik vind dat onderwerp altijd heel moeilijk,
omdat het echt moeilijk is om iemand te vergeven.
ik denk ook niet dat je uit jezelf iemand kan vergeven maar dat alleen God je dat kan geven.want wij zijn mensen met zonde en zijn niet volmaakt daarom denk ik dat het voor de mens moeilijk is te vergeven. Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 december 2013, 21:00
 
Vergeven is niet alleen moeilijk, het gaat heel vaak tegen je gevoel van rechtvaardigheid in.
Pijn die ons wordt aangedaan ........onrecht.
Maar het is niet voor die ander dat we vergeven.
Het is nodig voor onze eigen gemoedsrust.

En het is een hele opgave,alleen mogelijk doordat
God het in ons bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 december 2013, 14:47
 
CORTAZAR588 schreef:
Vergeven is niet alleen moeilijk, het gaat heel vaak tegen je gevoel van rechtvaardigheid in.
Pijn die ons wordt aangedaan ........onrecht.
Maar het is niet voor die ander dat we vergeven.
Het is nodig voor onze eigen gemoedsrust.

En het is een hele opgave,alleen mogelijk doordat
God het in ons bewerkt.


Ik vind dat je het mooi onder woorden hebt gebracht, Cortazar : )

Ja, het is een enorm spanningsveld en kan leiden tot innerlijke strijd.
God vraagt ons te vergeven en we kunnen dit als we weten door Hem vergeven te zijn. Jezus is ons daarin voor gegaan. Wat een onrecht zoals Hij daar hing aan het kruis! En toch zei Hij: "Vader, vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 december 2013, 15:38
 
VLINDER656 schreef:
ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit.
Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven.

Ik zie het iets anders. Vergeven is een bewuste keuze, die je kunt maken ongeacht of iemand wel of niet in je leven blijft. Wat door elkaar gehaald kan worden is het verschil tussen vergeving en verzoening. Dat zijn 2 verschillende dingen. Je kunt iemand vergeven, van harte, zonder dat je verzoening wenst. Gewoonweg omdat dit soms niet mogelijk is. Dat staat echter los van het feit of je iemand wel of niet vergeven hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zondag 5 januari 2014, 14:07
 
Vergeven en verzoening zijn twee dingen. Soms liggen ze in elkaars verlengde soms is verzoening niet eens in spel.
Neem de ruzie tussen Paulus en Barnabas. Duidelijk is het dat er onenigheid was tussen hoe om te gaan met geestelijke en praktische zaken. Barnabas(zoon der vertroosting) had een duidelijk ander standpunt dan Paulus. Ze zijn beide hun weg apart gegaan hoe pijnlijk dan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 januari 2014, 19:58
 
CORTAZAR588 schreef:
Ik lees op dit moment een boek van Jorge Tadeu getiteld
Amor a arma da guerra, liefde het wapen van de oorlog.

Daarin beschrijft hij, hoe hij als mens en voorganger,de eerste les leerde die hem bepaalde bij wat er staat geschreven in Romeinen 12: 14.19-21
Laat het kwaad U niet overwinnen,maar overwin het kwaad met het goede

Vergeven......7 maal 70keer
Waarom? Wat is daar de reden van?
Waarom bidden voor hen,die kwaad over ons spreken?

Jahaaa, je kan wel 7x70 keer vergeven, ja, maar ja, alleen als degene er alles aan doet wat in zijn vermogen ligt om het goed te maken en je ziet dat het hem leed is.
Ja, als je ziet dat het hem leed is(bijbjeltekst), en ja degene doet er niet alles aan wat in zijn vermogen ligt om het goed te maken, ja, hehe, niets vergeven.

Nou moet je wel zo zien dat ik het zo zie dat vergeven is 'weer van harte met schone lei met degene omgaan'.

CORTAZAR588 schreef:
Ik heb een ding in mijn leven mogen leren en dat is dat God heel aandachtig toeziet hoe wij omgaan met onrecht ons aangedaan.

Wie heeft daar ervaring mee?
Of worstelt daarmee?

Ik heb geworsteld; iemand had me een keer behoorlijk veel emotionele pijn gedaan, vergeving vragen lekker makkelijk, pas als degene alles doet wat in zijn vermogen ligt om het goed te maken ja, dan kan ik ook weer alles geven, cq van harte met degene omgaan.

En vergeven en dan nooit meer zien, ja, vergeven houdt voor mij nu eenmaal verzoening in....


En bidden voor je vijanden, ja, dat zijn dan idd vijanden en niet vrienden die je veel pijn hebben gedaan, terwijl ze konden weten, 100%.

Vijanden staan ver van je af daarom heet het ook vijanden, en ja das weer wat anders.

Net wat iemand hier es schreef dacht Anna, dat 't niet leuk is maar ja beter bidden voor die mensen....


Iemand die er verdriet van heeft en alles doet wat in zijn vermogen ligt om het weer goed te maken ja, dan krijg je ook het 'rechtvaardigheidsgevoel' weer terug. Dit itt als iemand vergeving vraagt er verdriet van heeft maar niet alles/lang niet alles, kan ook, doet wat in zijn/haar vermogen ligt om het goed te maken.

Dat hoort mijns inziens bij vergeving ontvangen: bidt en werkt kan ook.


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op dinsdag 14 januari 2014, 09:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2