ChristianMatch
 


Forum

Belijdenis doen of volwassendoop
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
FRANK363





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 13:39
 
JANE410 schreef:
Je hebt gelijk dat het niet in de bijbel staat Frank. Toen ik belijdenis deed voelde ik God zo dichtbij, zo aanwezig. God denkt zoveel groter dan wij, m.i. denkt God niet zo bekrompen als dat wij vaak doen en vind Hij het gewoon goed als je bewust een keuze voor hem maakt
De keuze voor hem is niet en nooit slecht, maar het is naar mijn mening geen vervanging voor volwassen doop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 21:01
 
FRANK363 schreef:
De doop staat beschreven en word beoefend door Jezus. Waar zie je in de bijbel dat Jezus bemoedigt om kinderdoop te doen? Waar zie je in de bijbel een persoon belijdenis doen? Dit is een punt wat ''verzonnen'' is door een gemeente, aangezien kinderkoop ook werd toegepast. Ik vind, hoe hard dit ook kan klinken, niet helemaal juist. Je eigen regels maken, je eigen perspectief op alles vinden en toepassen. Je hebt God en de bijbel als leidraad, niet je eigen hersens als het gaat om de kerk.
Dopen is meer dan een symbool.

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat Jezus de doop beoefend. Hij werd gedoopt met de doop van Johannes, een Joodse doop. Jezus heeft de doop zelf niet uitgevoerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 21:11
 
ANNA415 schreef:
Ik vind het nogal wat om te zeggen dat Jezus de doop beoefend. Hij werd gedoopt met de doop van Johannes, een Joodse doop. Jezus heeft de doop zelf niet uitgevoerd.

Het is het zendingsbevel wat Jezus gegeven heeft.
'Baptizo' wordt in het zendingsbevel gebruikt, wat onderdompeling betekent. Zoals een wit lapje wordt ondergedompeld in inkt en er weer blauw gekleurd uitkomt.
Een kind is geheiligd in de ouders totdat het tot de leeftijd van onderscheid komt, ongeveer vanaf het twaalfde jaar. Een kinderdoop lijkt me dan niet nodig. Tot het twaalfde jaar kan een kind wel degelijk tot geloof komen. Ook werden er kinderen bij Jezus gebracht. Als het gebruikelijk was om kinderen te dopen hadden de discipelen de kinderen niet afgewezen. Jezus echter roept ze bij Zich en zegent ze, doopt dan niet en ook de discipelen dopen dan niet. Ik kan nergens iets in de Bijbel vinden wat de kinderdoop bevestigd, echt nergens en ik laat me graag van het tegendeel overtuigen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 21:23
 
ANNETTE050 schreef:
Het is het zendingsbevel wat Jezus gegeven heeft.
'Baptizo' wordt in het zendingsbevel gebruikt, wat onderdompeling betekent. Zoals een wit lapje wordt ondergedompeld in inkt en er weer blauw gekleurd uitkomt.
Een kind is geheiligd in de ouders totdat het tot de leeftijd van onderscheid komt, ongeveer vanaf het twaalfde jaar. Een kinderdoop lijkt me dan niet nodig. Tot het twaalfde jaar kan een kind wel degelijk tot geloof komen. Ook werden er kinderen bij Jezus gebracht. Als het gebruikelijk was om kinderen te dopen hadden de discipelen de kinderen niet afgewezen. Jezus echter roept ze bij Zich en zegent ze, doopt dan niet en ook de discipelen dopen dan niet. Ik kan nergens iets in de Bijbel vinden wat de kinderdoop bevestigd, echt nergens en ik laat me graag van het tegendeel overtuigen....

ik kan nergens in de bijbel vinden dat Jezus gedoopt heeft. Dus er vanuit gaan dat de kinderen weggestuurd werden omdat ze geen 'doopleeftijd' hadden vind ik vergaand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 21:28
 
[quote=ANNA415]ik kan nergens in de bijbel vinden dat Jezus gedoopt heeft. Dus er vanuit gaan dat de kinderen weggestuurd werden omdat ze geen 'doopleeftijd' hadden vind ik vergaand.[/quot

Jezus doopte zelf niet, dat klopt. Maar het zendingsbevel is er wel en daarin wordt het woordje 'baptizo' gebruikt...zie mijn omschrijving van de betekenis. Ik laat me graag overtuigen van het feit dat kinderen ook gedoopt moeten worden, maar het staat gewoon nergens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 21:49
 
[quote=ANNETTE050]

Baptizo kan ook anders dan alleen onderdompelen betekenen. Zie link. Helaas wel in engels.

http://www.catholic.com/tracts/baptism-immersion-only
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANK363





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 22:23
 
[quote=ANNA415]
Is het feit dat Jezus zichzelf heeft laten dopen niet alleen al een teken dat de doop goed is?
Wat gebeurde er naar de doop van Jezus? Hij ontving de heilige geest.
In Amerika, waar één van mijn zussen woont zijn afgelopen zondag 3 jongens gedoopt, die gedoopt werden met de heilige geest en uit zichzelf in tongen begonnen te praten.
Ik weet dat heel veel christenen in Nederland hier niet in thuis zijn of vinden dit zelfs raar, wat erg jammer is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: woensdag 23 oktober 2013, 06:09
 
FRANK363 schreef:
Is het feit dat Jezus zichzelf heeft laten dopen niet alleen al een teken dat de doop goed is?
Wat gebeurde er naar de doop van Jezus? Hij ontving de heilige geest.
In Amerika, waar één van mijn zussen woont zijn afgelopen zondag 3 jongens gedoopt, die gedoopt werden met de heilige geest en uit zichzelf in tongen begonnen te praten.
Ik weet dat heel veel christenen in Nederland hier niet in thuis zijn of vinden dit zelfs raar, wat erg jammer is

Ik ontken niet dat Jezus zich heeft laten dopen.
Ik ontken niet dat de doop niet goed is.
Ik ontken niet dat je in tongen kunt spreken als die gave je is toebedeeld. (en daar is niets raars aan)

Alleen er staat nergens in de bijbel dat Jezus de doop beoefende (waarbij beoefenen voor mij betekent dat Hij doopte)
Daarnaast heb ik een, weliswaar engelse, link toegevoegd waarbij wordt uitgelegd dat baptizo met meer dan alleen onderdompeling kan worden uitgelegd.


Laatst aangepast door
ANNA415
op woensdag 23 oktober 2013, 06:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 23 oktober 2013, 10:21
 
"Een ieder die zijn kind laat dopen op grond van zijn geloof, daar heb ik respect voor, maar doet men het uit gewoonte beslist niet", dat zei ooit een rasechte baptiste ouderling bij ons op huisbezoek,toen ik een jaar of 12 was.
Dat staat nog in mijn geheugen gegrift. Zelf ook rasecht baptist (what's in a name) ben het helemaal eens met deze uitspraak. Dopen gezien als reinigings rituieel en kinderen de zonde erven, kan het vanzelf sprekend zijn dat men kinderen doopt. Echter waar het werkelijk om gaat is men bewust belijdend christen, dus niet wat men leert om een catechisatie, maar belijdt men vanuit het hart Jezus als opgestane Heer.

Voor mij zelf , was de doop (als watergraf) het een soort gelijke weg als die Jezus ging. Het begint met de strijd, en niet willen overgeven(heb er zeg ongeveer 30 jaar over gedaan), voordat ik me overgaf en me er van bewust werd, dat ik het zelf niet kon beteren(wilde me eerst "beteren" en uit me zelf verkeerde dingen laten).

Pas toen de Heilige Geest me na verscheidenen keren op het schouder getikt te hebben, me zover kreeg dat ik me zelf over kon geven en na mijn belijdenis, van wie Jezus voor mij is (de opgestane Heer), kon in met Hem in het watergraf oude leven afleggen en weer opstaan en het nieuwe cq eeuwige leven beërven.

Door Jezus bloed zal ik witter zijn dan sneeuw, duurt misschien nog even, maar heb die zekerheid wel.

PRIJST DE HEER
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 oktober 2013, 09:22
 
Voor een uitleg over de kinderdoop:

http://home.solcon.nl/sbvdm/Brienen_kinderdoop.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 28 oktober 2013, 00:35
 
Quote:
Thomas
Wellicht zou de volwassendoop als ritueel na belijdenis moeten worden overwogen. Maar dat dit niet snel zal gebeuren, zie ik ook wel.

Thomas, hiervoor is de belijdenis waarbij je je eigen kinderdoop bevestigd, een nieuwe doop is enkel een herhaling, de belijdenis is juist jou bevestiging voor God wat je als kind het teken van de doop voor God ondergaan hebt.

JOSEF872 schreef:
Volgens Lucas. Werd Jezus van Nazareth op de achtste dag besneden en toen de dagen van de reiniging volgens de wet van Mozes volbracht werden in de tempel gebracht om Hem aan de Heer(God) voor te stellen (Dit heet opdragen) en op zijn dertigste gedoopt. Dit was de doop van bekering door Johannes de Doper. Johannes was van mening dat Jezus dit niet nodig had. Terecht, maar toch deed Jezus dit om de gerechtigheid.

Bedenk wel, de doop van Johannes was niet dezelfde doop, en de doop van Jezus was niet echt een doop, maar een reiniging ter inzegening voor het werk van Jezus. Pas daarna en na de verzoeking in de woestijn kon Jezus Zijn werk op aarde. Hij moest naast God ook in alles mens zijn, ook als hogepriester en profeet, Hij moest daarvoor ook als hogepriester en profeet volledig de Joodse wetten houden.


En voor de voor- en tegen-standen van kinderdoop en volwassendoop te onderzoeken, moet je eerst weten wat de reden is van de doop, waarom doen we het, waarom voeren we het uit. Het is een teken, en we maken een keuze, we hebben elk een eigen mening erover, maar gaat dat over de reden van de doop waarom we het doen?

Als de reden van de doop is om een verbond te sluiten met God, dan moet dat het uitgangspunt zijn van de discussie, al het andere is daaraan ondergeschikt.

Met de doop maken wij een verbond met God, maar met de doop maakt God ook een verbond met ons individueel, stuk voor stuk, kind voor kind, volwassene voor volwassene. elke keer, elke doop, hetzelfde verbond voor elke mens.
En bij het maken van het verbond is God de initiator, niet de mens, God komt eerst naar de mens, en dan de mens naar God.

Als het verbond het belangrijkste is, is dan al de manier waarop de doop word uitgevoerd voor God belangrijk? Maakt het God uit of er voor het teken van het verbond 1 druppel, of 100 liter gebruikt word? Ik denk het niet, het gaat God om het verbond wat gesloten word, dat is voor Hem het belangrijkste. Want als de manier waarop er al toe doet, waarom vroeg God dan bij de besnijdenis maar om zo'n kleine ingreep bij de man(baby), bij een besnijdenis vloeit er nauwelijks bloed, terwijl onder de wet van God eigenlijk het kind ter dood gebracht had moeten worden vanwege zijn zondige aard, vond God een klein bloedoffer voldoende voor het verbond met Hem.
Gelijk ook op de grote verzoendag waarop het doden en leegbloeden van 1 dier voldoende bloed was voor het hele volk (rund voor het priestergeslacht, de geit voor het volk), het bloed werd ook door de hogepriester besprenkeld op de ark.

En ook de kinderen horen bij Gods verbond, Petrus zegt dat ook in Hand 2:38, 39
Quote:
"Bekeert u en ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Heere, onze God, er toe roepen zal"
God wil ook de kinderen graag in Zijn verbond hebben, als God dat wil, wie zijn wij dan om Hem tegen te gaan. God heeft ze onder het oude verbond er ook onder het verbond gebracht, en ook die kinderen waren niet in staat om zelf ja te zeggen, net als de kinderen die gedoopt worden. Toch liet God dat toen toe, en Hij liet het niet alleen toe, hij schreef het zelf het volk voor, Hij gebood het hun om de kinderen te besnijden op de 8e dag. Het moest, het was verplicht.
Zou God dan onder het nieuwe verbond daarmee gaan breken? Niet als hele gezinnen in het nieuwe testament gedoopt worden, er staat dan niet expliciet bij dat kinderen wel of niet gedoopt werden, maar een heel gezin bestaat uit meer dan volwassenen.
Maar een kind weet nog niks, daarom staan ook de ouders met hun eigen verbond met God zelf garant voor de opvoeding in geloof van het kind door de ouders, zodat het later wanneer het kind volwassen is geworden zelf dat verbond wat God met het kind gemaakt heeft samen met de ouders van het kind, zelf voor God het verbond tussen God en hem/haar kan bekrachtigen met zijn/haar eigen woord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 28 oktober 2013, 00:42
 
Wat mooi en duidelijk omschreven...
Ben het hier helemaal mee eens...maar kan het vaak zo moeilijk verwoorden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: maandag 28 oktober 2013, 11:13
 
HARALD940 schreef:
Thomas, hiervoor is de belijdenis waarbij je je eigen kinderdoop bevestigd, een nieuwe doop is enkel een herhaling, de belijdenis is juist jou bevestiging voor God wat je als kind het teken van de doop voor God ondergaan hebt.



Bedenk wel, de doop van Johannes was niet dezelfde doop, en de doop van Jezus was niet echt een doop, maar een reiniging ter inzegening voor het werk van Jezus. Pas daarna en na de verzoeking in de woestijn kon Jezus Zijn werk op aarde. Hij moest naast God ook in alles mens zijn, ook als hogepriester en profeet, Hij moest daarvoor ook als hogepriester en profeet volledig de Joodse wetten houden.


En voor de voor- en tegen-standen van kinderdoop en volwassendoop te onderzoeken, moet je eerst weten wat de reden is van de doop, waarom doen we het, waarom voeren we het uit. Het is een teken, en we maken een keuze, we hebben elk een eigen mening erover, maar gaat dat over de reden van de doop waarom we het doen?

Als de reden van de doop is om een verbond te sluiten met God, dan moet dat het uitgangspunt zijn van de discussie, al het andere is daaraan ondergeschikt.

Met de doop maken wij een verbond met God, maar met de doop maakt God ook een verbond met ons individueel, stuk voor stuk, kind voor kind, volwassene voor volwassene. elke keer, elke doop, hetzelfde verbond voor elke mens.
En bij het maken van het verbond is God de initiator, niet de mens, God komt eerst naar de mens, en dan de mens naar God.
Als het verbond het belangrijkste is, is dan al de manier waarop de doop word uitgevoerd voor God belangrijk? Maakt het God uit of er voor het teken van het verbond 1 druppel, of 100 liter gebruikt word? Ik denk het niet, het gaat God om het verbond wat gesloten word, dat is voor Hem het belangrijkste. Want als de manier waarop er al toe doet, waarom vroeg God dan bij de besnijdenis maar om zo'n kleine ingreep bij de man(baby), bij een besnijdenis vloeit er nauwelijks bloed, terwijl onder de wet van God eigenlijk het kind ter dood gebracht had moeten worden vanwege zijn zondige aard, vond God een klein bloedoffer voldoende voor het verbond met Hem.
Gelijk ook op de grote verzoendag waarop het doden en leegbloeden van 1 dier voldoende bloed was voor het hele volk (rund voor het priestergeslacht, de geit voor het volk), het bloed werd ook door de hogepriester besprenkeld op de ark.

En ook de kinderen horen bij Gods verbond, Petrus zegt dat ook in Hand 2:38, 39

God wil ook de kinderen graag in Zijn verbond hebben, als God dat wil, wie zijn wij dan om Hem tegen te gaan. God heeft ze onder het oude verbond er ook onder het verbond gebracht, en ook die kinderen waren niet in staat om zelf ja te zeggen, net als de kinderen die gedoopt worden. Toch liet God dat toen toe, en Hij liet het niet alleen toe, hij schreef het zelf het volk voor, Hij gebood het hun om de kinderen te besnijden op de 8e dag. Het moest, het was verplicht.
Zou God dan onder het nieuwe verbond daarmee gaan breken? Niet als hele gezinnen in het nieuwe testament gedoopt worden, er staat dan niet expliciet bij dat kinderen wel of niet gedoopt werden, maar een heel gezin bestaat uit meer dan volwassenen.
Maar een kind weet nog niks, daarom staan ook de ouders met hun eigen verbond met God zelf garant voor de opvoeding in geloof van het kind door de ouders, zodat het later wanneer het kind volwassen is geworden zelf dat verbond wat God met het kind gemaakt heeft samen met de ouders van het kind, zelf voor God het verbond tussen God en hem/haar kan bekrachtigen met zijn/haar eigen woord.

Mooi geschreven Harald en vooral de zin dat God naar ons toekomt en niet andersom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 28 oktober 2013, 18:01
 
ZEELAND736 schreef:
Wat mooi en duidelijk omschreven...
Ben het hier helemaal mee eens...maar kan het vaak zo moeilijk verwoorden...

Verwoord het dan maar makkelijk

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 28 oktober 2013, 18:22
 
Ik kan dat in de Bijbel niet terug vinden dat je gedoopt wordt om een verbond te sluiten met God.
Ik lees dat je gedoopt wordt tot vergeving van zonden en om de Helige Geest te ontvangen symbool van reiniging en vergeving dus
In de doop belijden we een nieuwe schepping in Christus te zijn, de oude wordt begraven in het water graf
Met de doop worden we zichtbaar aan de gemeente toegevoegd.

Maar dopen om een verbond met Hem te sluiten dat vind ik niet, kun je eens uitleggen waar je dat vandaan haalt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: maandag 28 oktober 2013, 21:03
 
Bij het volk Israël wordt het teken en zegel van Gods verbond gegeven door middel van de besnijdenis. De doop echter is het teken en zegel van het in Christus kruis en opstanding vernieuwde verbond met Israël en de volken. In dit genade verbond mogen wij en onze kinderen delen.

In de Bijbel staat: De Here sprak tot Abraham: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn (Gen 17:7)
Dit heeft ook Petrus gezegd op het pinksterfeest in Jeruzalem: Voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovele als de Here, onze God, er toe roepen zal(Handelingen 2:39)

Zo wordt het in onze gemeente uitgelegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 06:29
 
JANE410 schreef:
Bij het volk Israël wordt het teken en zegel van Gods verbond gegeven door middel van de besnijdenis. De doop echter is het teken en zegel van het in Christus kruis en opstanding vernieuwde verbond met Israël en de volken. In dit genade verbond mogen wij en onze kinderen delen.

In de Bijbel staat: De Here sprak tot Abraham: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn (Gen 17:7)
Dit heeft ook Petrus gezegd op het pinksterfeest in Jeruzalem: Voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovele als de Here, onze God, er toe roepen zal(Handelingen 2:39)

Zo wordt het in onze gemeente uitgelegd.


Dan zie ik nog steeds niet de link naar kinderdoop in deze tekst, trouwens ook niet naar de doop op persoonlijke keuze...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 07:02
 
JOL252 schreef:
Dan zie ik nog steeds niet de link naar kinderdoop in deze tekst, trouwens ook niet naar de doop op persoonlijke keuze...

Handelingen 3:39 met iets meer context:
Quote:
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.

De menigte had berouw. Petrus legt dan de doop als vergeving van zonden voor, daarbij zeggend dat de belofte voor hen en hun kinderen geldt.

Het zou vreemd zijn dat Petrus dat niet zou zeggen. Als jood zijnde kende hij zo het verbond/belofte van God. (bij de joden dan door besnijdenis). Hij past niet zomaar dat gedachtengoed aan. Zie ook verderop in handelingen als Petrus in eerste instantie er niet zo veel zin in heeft op pad naar de heidenen te gaan (hand 10 & 11)

Dus voor hem was het heel normaal de belofte ook voor de kinderen te benoemen.


Laatst aangepast door
ANNA415
op dinsdag 29 oktober 2013, 07:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 07:28
 
ANNA415 schreef:
Handelingen 3:39 met iets meer context:


De menigte had berouw. Petrus legt dan de doop als vergeving van zonden voor, daarbij zeggend dat de belofte voor hen en hun kinderen geldt.

Het zou vreemd zijn dat Petrus dat niet zou zeggen. Als jood zijnde kende hij zo het verbond/belofte van God. (bij de joden dan door besnijdenis). Hij past niet zomaar dat gedachtengoed aan. Zie ook verderop in handelingen als Petrus in eerste instantie er niet zo veel zin in heeft op pad naar de heidenen te gaan (hand 10 & 11)

Dus voor hem was het heel normaal de belofte ook voor de kinderen te benoemen.

En toch lees ik in deze teksten dat God hen riep, dat zij kwamen, berouw hadden en zich lieten dopen. Natuurlijk geldt het vergeven van zonden en de principes ook voor de kinderen, dat mogen zij weten en in opgevoed worden. Ik zie een groot verschil in het gedoopt worden als kind en in het gedoopt worden als volwassene. Ik heb beide gekend, natuurlijk als baby niet bewust. De doop door eigen keuze was voor mij een eindelijk begrijpen van wat God met dopen bedoelt.

Het Bar Mitswa is op 13 jarige leeftijd en gaat uit van bewuste actie van het kind. Ik kan me eerder voorstellen dat Paulus die leeftijd bedoelde dan een zuigeling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 18:06
 
49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde! 50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is
Dit staat in Lukas 12, hier is Jezus resoluut bezig, maar de doop waar Hij het hier over heeft is Zijn kruisiging en niet de doop die Hij al had ondergaan bij Johannes.

Even kort door de bocht, maar Hem volgen is, oude leven afleggen (in het watergraf cq doop) en het nieuwe eeuwige Leven beërven.

Letwel, Johannes 3 vers 16 daar draait het wezenlijk om, als je een oprecht belijdend christen dat belijdt en dus Zijn Liefde wil beantwoorden, mag men de titel christen dragen. https://www.youtube.com/watch?v=WEmu3CvmQQ0Deze clip geeft in simpele bewoording een weg aan, hoe men het nieuwe mens zijn kan krijgen, wat mij betreft was het heel herkenbaar.

Bij ons in de gemeente zijn mensen uit andere kerken gekomen (ze komen elke zondag en worden dan "vrienden van de gemeente" genoemd) en als je ziet hoe die belijdend wat Jezus voor hun is, ben ik er eigenlijk weleens een beetje jaloers op.

We kunnen ons christen zijn dus niet "afmeten aan kinder of grote doop maar"wel aan de manier hoe wij met Jezus omgaan en Hem belijden


Laatst aangepast door
PIETER619
op dinsdag 29 oktober 2013, 18:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 20:01
 
ANNA415 schreef:
Voor een uitleg over de kinderdoop:

http://home.solcon.nl/sbvdm/Brienen_kinderdoop.htm

Even stukje gekopieerd uit deze link Anna
Wordt beschreven dat wat Harald ook schreef: dat God eerst naar ons toekomt met zijn heil



En de kinderdoop dan?
We zagen, dat zo de doop en geloof wezenlijk bij elkaar horen. De doop heeft pas zijn bestemming bereikt als ze in het geloof ont­vangen wordt, zoals het huwelijksaanzoek van de jongen pas zijn bestemming heeft bereikt als het meisje er "ja" op zegt!

De doop vraagt om het geloof. Maar daarmee is de doop nog niet afhankelijk geworden van het geloof. Dan zou het accent verlegd worden van de doop als daad-van-God, waarmee Hij het gepredikte heil verzegelt naar de doop als daad-van-ons, waarmee wij ons ge­loof en bekering bezegelen. En dan zou inderdaad de doop van gelo­vigen als enige mogelijkheid overblijven.

Maar de nieuwtestamentische teksten laten juist zo duidelijk uit­komen, dat de doop een daad-van-Gód is en blijft. Hij handelt daarin aan de mens. Hij dompelt door de doop ons leven onder in het heil, zoals Hij ons dat in het evangelie belooft. En dat handelen van God gaat principieel vooraf aan mijn "handelen" in geloof en be­ke­ring. God is de Eerste!

Dit is óók zo bij de doop van een volwassene! Weliswaar is dan de volgorde: geloof - belijdenis - doop. Maar dat betekent niet, dat dan de doop afhankelijk is geworden en een bezegeling betekent van mijn geloofsdaad, mijn beslissing, mijn bekering. Op het mo­ment van de doop is ook de volwassene iemand, die het koninkrijk van God alleen maar ontvangen kan - en dus van zijn kant niets te bieden heeft; ook niet zijn geloofsbeslissing - alleen maar ontvan­gen kan als een kind (Lucas 18:17). Terecht heeft iemand gezegd, dat in wezen álle doop, ook de doop van een volwassene, kinder-doop is!

Want juist dáárom kunnen, mogen en moeten ook de kinderen van de gelovigen gedoopt worden ' Zij zijn immers met de ouders "tot het geloof gekomen" (Hand 16:34), met de ouders binnengegaan in de nieuwe ruimte die bepaald wordt door Gods beloften. Daarom be­tuigt en verzegelt de doop ook aan kinderen als een beloften en een roeping van God: de afwassing van hun zonden, de gave van de Geest, de gemeenschap met Christus, de wedergeboorte. In die beloften wordt ook hun leven door de doop ondergedompeld. En het heil, dat in de beloften ligt besloten, moet ook aan de kinderen, met beroep op hun doop, worden verkondigd als gave van God, voor hen, als Gods wil voor hun leven. Met daarbij de oproep om nu per­soon­lijk tot geloof en belijdenis te komen en zo dat heil ook werke­lijk te ontvangen! Duidelijker nog dan bij de doop van een gelovige laat de kinderdoop uitkomen, dat God met zijn heil de Eerste is. Vóór mijn geloof, voor mijn bekering, voor mijn keuze, voor mijn er­varing komt God in het evangelie, bevestigd door het teken, met zijn heil mijn leven binnen.

9.7 De band van óók de kinderdoop en het geloof.
Niet minder dan in de volwassendoop horen ook in de doop van de kinderen doop en geloof bij elkaar! Want nogmaals: de doop, ook de kinderdoop, komt pas tot zijn bestemming wanneer ze wordt ont­vangen in het geloof. Bij de gevulde hand van God hoort de lege hand van het geloof. En als die twee handen elkaar vinden, dan is het met de doop in ons leven "rond" gekomen.



Ik vond dit wel goed uitgelegd, staat heel veel in de hele link, jammer dat het zulke kleine letters zijn, wil het nog wel eens helemaal gaan lezen


Laatst aangepast door
JANE410
op dinsdag 29 oktober 2013, 20:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 20:07
 
JANE410 schreef:
..


Mij blijft het vaag en niet duidelijk en ik blijf zitten met al die kinderen die dan "buiten de boot" vallen omdat hun ouders niet voor de kinderdoop kiezen als dan de doop van zuigelingen een bijbelse doop zou zijn. Vroeger vond ik dat al niet eerlijk, nu ook niet.

Ik kan het wel zien als een verlangen van de ouders dat hun kind al vroeg in de wegen van Hem zal gaan en vind het mooi dat te midden van de gemeente een zegen over het leven van hun kind wordt gevraagd. Daarbij ook dat de gemeente daar getuige van is.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 29 oktober 2013, 20:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 21:44
 
JOL252 schreef:
Mij blijft het vaag en niet duidelijk en ik blijf zitten met al die kinderen die dan "buiten de boot" vallen omdat hun ouders niet voor de kinderdoop kiezen als dan de doop van zuigelingen een bijbelse doop zou zijn. Vroeger vond ik dat al niet eerlijk, nu ook niet.

Ik kan het wel zien als een verlangen van de ouders dat hun kind al vroeg in de wegen van Hem zal gaan en vind het mooi dat te midden van de gemeente een zegen over het leven van hun kind wordt gevraagd. Daarbij ook dat de gemeente daar getuige van is.

Bedoel je kinderen die buiten de boot vallen omdat hun ouders niet gelovig zijn? en hun kinderen dus niet gedoopt worden?

Maar die kunnen toch later als ze tot geloof komen zich laten dopen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 oktober 2013, 22:28
 
JANE410 schreef:
Bedoel je kinderen die buiten de boot vallen omdat hun ouders niet gelovig zijn? en hun kinderen dus niet gedoopt worden?

Maar die kunnen toch later als ze tot geloof komen zich laten dopen?


Op eigen keuze. Ja precies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 30 oktober 2013, 10:22
 
JOL252 schreef:
Mij blijft het vaag en niet duidelijk en ik blijf zitten met al die kinderen die dan "buiten de boot" vallen omdat hun ouders niet voor de kinderdoop kiezen als dan de doop van zuigelingen een bijbelse doop zou zijn. Vroeger vond ik dat al niet eerlijk, nu ook niet.

Ik kan het wel zien als een verlangen van de ouders dat hun kind al vroeg in de wegen van Hem zal gaan en vind het mooi dat te midden van de gemeente een zegen over het leven van hun kind wordt gevraagd. Daarbij ook dat de gemeente daar getuige van is.

Ik stel mijzelf de vragen:

Is een kind gezekerd als het de kinderdoop ontvangt?
Dan denk ik: "Nee, want als het kind niet tot een keuze voor Jezus komt en een geheiligd leven gaat nastreven, zal het de boot missen"
Ik ben het wel eens met dat God bij de kinderdoop als het ware Zijn Hand op het kind legt, ter bevestiging dat Hij er van Zijn kant alles aan doet om het kind te blijven trekken.

Wat als het kind de kinderdoop niet ontvangt? Heeft het dan een probleem? Ik geloof dat God dan nog steeds er alles aan doet om ook dat kind tot Zijn vaderhart te trekken.
Vaak is het probleem dat als een kind de doop of zegen niet ontvangt, dat de ouders weinig met God willen hebben. Dat komt als het ware als een vloek over het kind met alle ellende van dien (hoeft niet, maar is helaas wel vaak zo). Het kind zal zelf op zoek moeten als het ouder wordt naar de waarheid. Daarbij - en ik spreek uit ervaring - is het o zo belangrijk dat er iemand bidt voor een familie. Een oma, opa of andere.

Daarom blijf ik bidden voor mijn familie, waarvan er velen de Heer nog niet kennen. En waarvan er ook zijn die wel als kind gedoopt zijn, maar de Heer nooit gezocht hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 31 oktober 2013, 19:57
 
ROELANDE345 schreef:
Ik kan dat in de Bijbel niet terug vinden dat je gedoopt wordt om een verbond te sluiten met God.
Ik lees dat je gedoopt wordt tot vergeving van zonden en om de Helige Geest te ontvangen symbool van reiniging en vergeving dus
In de doop belijden we een nieuwe schepping in Christus te zijn, de oude wordt begraven in het water graf
Met de doop worden we zichtbaar aan de gemeente toegevoegd.

Maar dopen om een verbond met Hem te sluiten dat vind ik niet, kun je eens uitleggen waar je dat vandaan haalt?

Met je doop belijd je onder andere inderdaad een nieuwe schepping in Christus.

Om de doop met het verbond met God te linken moet je terug naar het verbond wat God sloot met Abraham (Gen 17) en wat Paulus daarover uitlegt in Gal 3:6-29. En dan met name aan het eind
Quote:
U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.


Laatst aangepast door
HARALD940
op donderdag 31 oktober 2013, 20:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 november 2013, 13:42
 
[quote=HARALD940]Met je doop belijd je onder andere inderdaad een nieuwe schepping in Christus.

verwijderd


Laatst aangepast door
JANE410
op zondag 3 november 2013, 21:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3