ChristianMatch
 


Forum

Gaven van de H.Geest
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 15:33
 
De gaven van de H.Geest zijn er niet meer. Wij hebben nu de Bijbel!!

Waar of niet waar?
Waarom ?
Ik ben benieuwd naar de gedachten en schriftdelen die jullie hebben om de stelling te onderbouwen dan wel onderuit te halen.
Aljo


Laatst aangepast door
JOSEF872
op donderdag 17 oktober 2013, 15:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 16:32
 
JOSEF872 schreef:
De gaven van de H.Geest zijn er niet meer. Wij hebben nu de Bijbel!!

Waar of niet waar?
Waarom ?
Ik ben benieuwd naar de gedachten en schriftdelen die jullie hebben om de stelling te onderbouwen dan wel onderuit te halen.
Aljo


Je poneert een stelling, dus jij bent degene die dat moet onderbouwen, dan wel onderbouwing moet geven aan het tegendeel.

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 17:59
 
Niet waar.
De bijbel zou zichzelf anders tegenspreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 18:07
 
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=3638
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 18:46
 
THOMAS968 schreef:
Je poneert een stelling, dus jij bent degene die dat moet onderbouwen, dan wel onderbouwing moet geven aan het tegendeel.

Thomas.

Ik wil jullie een beetje uitdagen. Maar goed hier is ie dan:
1 Corinthians 1:7
zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus.

Kortom de gaven(alle) van de H.Geest blijven tot dat Jezus Christus terug komt. Voordat we een discussie starten over tongetaal. Wil ik er wel blijven zeggen dat wij onder de leiding van de h.Geest moeten blijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 18:49
 
Welke gaven heb je zelf ontvangen Jozef?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:05
 
Profetie en tongen taal ik zou willen zeggen genezing maar tot. U toe alleen genezing door hand oplegging. Is toch heel anders dan wanneer je de gave van genezing hebt ontvangen.

Laatst aangepast door
JOSEF872
op donderdag 17 oktober 2013, 19:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:10
 
JOSEF872 schreef:
Ik wil jullie een beetje uitdagen. Maar goed hier is ie dan:
1 Corinthians 1:7
zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus.

Kortom de gaven(alle) van de H.Geest blijven tot dat Jezus Christus terug komt. Voordat we een discussie starten over tongetaal. Wil ik er wel blijven zeggen dat wij onder de leiding van de h.Geest moeten blijven.

Wat bedoel jij ermee dat we onder de leiding van de H. Geest moeten blijven, voordat we een discussie starten over tongentaal?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:14
 
Ik bedoel dat het vrij simpel is om van uit een trotse houding bezig te zijn. Ik heb daar veel misbruik in gezien. Bovendien is het wel verstandig om te blijven toetsen. Geen enkele openbaring van de H.Geest zal ingaan tegen het Woord van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:14
 
JANS221 schreef:
Wat bedoel jij ermee dat we onder de leiding van de H. Geest moeten blijven, voordat we een discussie starten over tongentaal?



.... dat je niet alles mag zeggen Jans Engeltje smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:15
 
Wie in een tong spreekt sticht zich zelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:17
 
JOSEF872 schreef:
Ik bedoel dat het vrij simpel is om van uit een trotse houding bezig te zijn. Ik heb daar veel misbruik in gezien. Bovendien is het wel verstandig om te blijven toetsen. Geen enkele openbaring van de H.Geest zal ingaan tegen het Woord van God.



Het misbruik begint (onder andere) als men zich macht wil toe eigenen en denkt dat ie heel wat is. Inderdaad komt daar ellende van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:18
 
Maar wat vinden jullie van 1Cor. 1:7 ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:27
 
JOSEF872 schreef:
Maar wat vinden jullie van 1Cor. 1:7 ?


Ik haal er even de tekst bij, dat leest wat makkelijker.
"7 zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus. "

Hangt er van af wat er onder genadegaven wordt bedoelt. Schakel jij dat op de zelfde lijn als gaven van de Geest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:28
 
In Jesaja(o.a.) staan de gaven van de Geest omschreven als wijsheid,wetenschap,ontzag,eerbied,inzicht,verstand en liefde.
Ik denk dat de mens hier meer dan genoeg aan heeft en dat je dankbaar mag zijn als deze gaves in je groeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:35
 
Paulus schrijft dit in het begin van zijn sterk berispende brief aan de corinthiërs. Tja ik geloof dat dit gaat over de gaven die uit genade gegeven zijn. De Corinthiërs maakte misbruik van de gaven. Ze deden verschrikkelijke zonden en misbruikte de gaven van de H.geest. Maar hij geeft wel aan dat het gegeven is tot dat de openbaring van Jezus Christus komt. Nu kunnen we misschien denken dat de openbaring een soort van visioen zou zijn in die tijd. Maar waarom zouden wij geen geestelijke gaven ontvangen terwijl deze tijd verschrikkelijk en goddeloos is!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:35
 
Ik vind dat we te vaak kijken naar gaven als genezing, alsof je dan iemand bent. Het kan ook 'simpeler' gezien romeinen 12


We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. 7 Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. 8 Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie iets weggeeft, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig voor een ander is, moet daarin blijmoedig zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:36
 
JOSEF872 schreef:
Maar wat vinden jullie van 1Cor. 1:7 ?

In 1 Cor.1 gaat het voornamelijk over de gave van de genade door het offer van de Heere Jezus. Daar staat uitdrukkelijk bij dat die genade er is tot aan het einde der dagen.
In 1 Cor. 12 en met name 13 gaat het over de uitingen van de Heilige Geest, al worden hier de uitingen van de Heilige Geest ook genadegaven genoemd. Belangrijk is denk ik dat je je met deze uitingen altijd dienstbaar opstelt naar de andere leden van het Lichaam van Christus. Alles is immers uit genade, geen enkele gave kun je verdienen.
Misschien is het beter om te gaan delen uit 1 Cor. 12 en 13.

Er staat hier niet bij dat deze gaven tot aan het einde der dagen er zullen zijn. Wel staat er in Joel 2:28, dat de Heere in het laatst der dagen zijn Geest zal uitstorten. Ook hier staat er niet uitdrukkelijk bij dat het tot het einde de dagen zal zijn.
Wel geloof ik dat de Heilige Geest nog steeds dezelfde is en net zo werkt als in de tijd van de Bijbel. Het is idd zo dat de Heere toen niet kon spreken door Zijn Woord, maar het is nog maar sinds de uitvinding van de boekdrukkunst, dat iedereen toegang heeft tot de Bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:37
 
Ja ik denk ook dat de gaven van de Geest nog steeds gegeven worden.
Vanwege het simpele feit dat ik er aan paar gekregen heb
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:44
 
Tja ik heb het over Geestelijke gaven. Tja dienen en de andere gave benoemd in Romeinen 12 horen zeker ook tot de tools die wij behoren te hebben en te gebruiken.
Weder vraag als Paulus schrijft strekt u uit naar de gaven van de H.Geest het spreken in tongen maar meer naar de profetie. Als God dit niet geeft haal het dan maar uit de bijbel. Toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:46
 
ANNETTE050 schreef:
In 1 Cor.1 gaat het voornamelijk over de gave van de genade door het offer van de Heere Jezus. Daar staat uitdrukkelijk bij dat die genade er is tot aan het einde der dagen.
In 1 Cor. 12 en met name 13 gaat het over de uitingen van de Heilige Geest, al worden hier de uitingen van de Heilige Geest ook genadegaven genoemd. Belangrijk is denk ik dat je je met deze uitingen altijd dienstbaar opstelt naar de andere leden van het Lichaam van Christus. Alles is immers uit genade, geen enkele gave kun je verdienen.
Misschien is het beter om te gaan delen uit 1 Cor. 12 en 13.

Er staat hier niet bij dat deze gaven tot aan het einde der dagen er zullen zijn. Wel staat er in Joel 2:28, dat de Heere in het laatst der dagen zijn Geest zal uitstorten. Ook hier staat er niet uitdrukkelijk bij dat het tot het einde de dagen zal zijn.
Wel geloof ik dat de Heilige Geest nog steeds dezelfde is en net zo werkt als in de tijd van de Bijbel. Het is idd zo dat de Heere toen niet kon spreken door Zijn Woord, maar het is nog maar sinds de uitvinding van de boekdrukkunst, dat iedereen toegang heeft tot de Bijbel.

Laatste der dagen is nu lijt mij en niet 2000 jaar geleden. Ja er komt een tijd dat er geen gaven van de H.Geest meer zijn. Simpel omdat de heer er is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:48
 
JOSEF872 schreef:
Tja ik heb het over Geestelijke gaven. Tja dienen en de andere gave benoemd in Romeinen 12 horen zeker ook tot de tools die wij behoren te hebben en te gebruiken.
Weder vraag als Paulus schrijft strekt u uit naar de gaven van de H.Geest het spreken in tongen maar meer naar de profetie. Als God dit niet geeft haal het dan maar uit de bijbel. Toch?

Waarom zou God dit niet geven??
Paulus schrijft niet voor niets dat we ons er naar mogen uitstrekken. Mijn ervaring is dat als mensen dat doen God deze Geestelijke gaven geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:53
 
ROELANDE345 schreef:
Waarom zou God dit niet geven??
Paulus schrijft niet voor niets dat we ons er naar mogen uitstrekken. Mijn ervaring is dat als mensen dat doen God deze Geestelijke gaven geeft.

Pcies dat is ook mijn punt. Natuurlijk wil God dit geven. Omdat Hij de gemeente bekleed met waardigheid, rechtvaardigheid, kracht, en Geest. Als God de gaven van de H.Geest niet meer geeft dan zijn wij een leger tijgers zonder tanden en klauwen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:02
 
JOSEF872 schreef:
Pcies dat is ook mijn punt. Natuurlijk wil God dit geven. Omdat Hij de gemeente bekleed met waardigheid, rechtvaardigheid, kracht, en Geest. Als God de gaven van de H.Geest niet meer geeft dan zijn wij een leger tijgers zonder tanden en klauwen!

De genadegaven zijn m.i. tot opbouw en bemoediging van elkaar.
Een bewapend leger word je door de wapenrustig Gods aan te doen zoals omschreven in Efeze 6 vanaf vers 10.
Ik denk dat je de gaven nooit mag gebruiken als een wapen of denken jullie daar anders over?
Een wapen is wel de Bijbel als het Woord van God.
Ook zijn wij denk ik geen leger van tijgers, maar worden we als lammeren benoemd.
Lammeren onder leiding van een Goede Herder. Het is immers in onze zwakheid dat de glorie van God zichtbaar wordt, lammeren vervuld met de Geest van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:09
 
JOSEF872 schreef:
Wie in een tong spreekt sticht zich zelf.

Tongentaal, het meest krachtige wapen tegen welke verleiding, misleiding of bedrog dan ook dat van satan komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:14
 
ANNETTE050 schreef:
De genadegaven zijn m.i. tot opbouw en bemoediging van elkaar.
Een bewapend leger word je door de wapenrustig Gods aan te doen zoals omschreven in Efeze 6 vanaf vers 10.
Ik denk dat je de gaven nooit mag gebruiken als een wapen of denken jullie daar anders over?
Een wapen is wel de Bijbel als het Woord van God.
Ook zijn wij denk ik geen leger van tijgers, maar worden we als lammeren benoemd.
Lammeren onder leiding van een Goede Herder. Het is immers in onze zwakheid dat de glorie van God zichtbaar wordt, lammeren vervuld met de Geest van God.

We zijn een leger, maar dan een leger dat bestaat uit nederige, zachtmoedige, liefdevolle en Godsvrezende mensen.
We hebben wapens, maar niet van hout of van staal, maar geestelijk van aard, ze komen van God, om stand te houden tegen de duivel en al zijn misleidingen, en al zijn bolwerken neer te halen.

Zoals ik al noemde: tongentaal is een gave, maar zie ik zelf als een zeer krachtig wapen in de geestelijke strijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:16
 
ROADY558 schreef:
Tongentaal, het meest krachtige wapen tegen welke verleiding, misleiding of bedrog dan ook dat van satan komt.

Hoe bedoel je? Hoe heb je dat dan zien uitwerken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:18
 
ANNETTE050 schreef:
De genadegaven zijn m.i. tot opbouw en bemoediging van elkaar.
Een bewapend leger word je door de wapenrustig Gods aan te doen zoals omschreven in Efeze 6 vanaf vers 10.
Ik denk dat je de gaven nooit mag gebruiken als een wapen of denken jullie daar anders over?
Een wapen is wel de Bijbel als het Woord van God.
Ook zijn wij denk ik geen leger van tijgers, maar worden we als lammeren benoemd.
Lammeren onder leiding van een Goede Herder. Het is immers in onze zwakheid dat de glorie van God zichtbaar wordt, lammeren vervuld met de Geest van God.

Waarom zou je de gave van de Geest niet als wapen tegen de boze kunnen gebruiken? We worden niet alleen lammeren genoemd Annette dat is slecht 1 beeld
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:20
 
ROADY558 schreef:
We zijn een leger, maar dan een leger dat bestaat uit nederige, zachtmoedige, liefdevolle en Godsvrezende mensen.
We hebben wapens, maar niet van hout of van staal, maar geestelijk van aard, ze komen van God, om stand te houden tegen de duivel en al zijn misleidingen, en al zijn bolwerken neer te halen.

Zoals ik al noemde: tongentaal is een gave, maar zie ik zelf als een zeer krachtig wapen in de geestelijke strijd.



Ik denk niet alleen dát. Eens een keer je tanden laten zien is niet erg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:24
 
We denken dat dat helpt om ons doel te halen...

De duivel is niet bang voor mijn tanden, wel voor de naam en glorie van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5