ChristianMatch
 


Forum

Gaven van de H.Geest
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 08:43
 
JOL252 schreef:
We waren alweer on topic hoor. Denk jij dat een kwinkslag of logische woordspeling bij dit onderwerp dus verboden is?

Ik vond het ook wel geestig!

Maar goed, verder maar on-topic dan.............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 09:48
 
JOSEF872 schreef:
Deze reactie pieter
Kijk uit als iemands reactie hypocriet noemt. Bidden tijdens het tongen?!
Ik ben niet gek!
Ongelofelijk

Josef,

Weet je, het was als woordgrapje bedoeld.
Maar ik meen serieus dat er nog waarheid in zit ook.
Als wedergeboren Christen heb jij ook hoop ik mogen ontdekken dat God en seksualiteit ALLES met elkaar te maken hebben. Sterker nog, Als een Christelijk stel gemeenschap heeft, is de Geest daar Zelf bij. Hij heeft het namelijk zelf uitgevonden. Heb je je dat wel 's gerealiseerd?? Of geloof jij dat de Geest dan even Zijn gezicht afwendt??
Dus maak je maar geen zorgen dat God mijn woordspeling kwalijk zal nemen. Ik ben daar in elk geval niet bang voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 09:55
 
JOSEF872 schreef:
Sorry maar ik dacht dat er een moderator is bij het forum.
Ik vind dit zeer ernstig hoe hier om gegaan wirdt met een ernstig onderwerp als de H.geest.
Roady! Ga jij praten over tongen in de seksuele zin?
Ik laat dit topic sluiten en zal voorlopig niet meer mee doen aan jullie onzinnigheid.

Beste Josef,
Het is niet mijn bedoeling geweest om jou of iemand anders te kwetsen.
Ik begrijp dat jij niet de humor ervan kan inzien van een eenvoudig goordwrapje. Ik wil daar best rekening mee houden in dit topic dat in feite jouw topic is.

Aan de andere kant: til er niet zo zwaar aan.
Prediker zegt niet voor niets: Wees niet te wijs, maar ook niet te dwaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 10:05
 
PIETER619 schreef:
Als Jezus ons zijn Geest geeft en die dus aan het werk wil en ons wil gebruiken om door Zijn gaven, ons wil gaan gebruiken om het werk waar Jezus mee bezig was, voort te zetten, doen we niet alleen osn zelf maar terdege ook de Geest tekort. Mede omdat wij hetvaak beter weten, staat dat juist de goede werken van de Geest in de weg.

Ja ik snap je Pieter.
God wil Zijn plan uitvoeren door ons heen. En dat kan in de mate waarin wij Hem daar in toelaten. Maar ik zie even niet in hoe we de Geest "tekort" zouden doen als we niet volmaakt in Zijn plan meegaan (wat overigens nooit zal gebeuren).

Maarre... ik ben ook nog steeds benieuwd naar de gaven die je zelf ontvangen hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 10:30
 
JOSEF872 schreef:
Deze reactie pieter
Kijk uit als iemands reactie hypocriet noemt. Bidden tijdens het tongen?!
Ik ben niet gek!
Ongelovelijk

Natuurlijk moeten we heel bewust omgaan als we ons bezig houden met de Geest, vooral om wie Hij is , maar daarnaast niet te min ook wat Hij wil en kan en doet.

Mede omdat anderen wel serieus bezig zijn en jij er niet op reageert, maar welke interpretatie geeft men aan ander zijn/haar reactie, is ook belangrijk.

Bij het bidden hoeft niet ten alle tijde luidop gedaan te worden.
Bidden is heel belangrijk en een gewoon in je zelf, "dank u Heer", omdat je super blij bent met je geliefde en je het besef hebt dat je relatie een drievoudig snoer is, zou je dat dus bidden tijdens het tongen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 14:19
 
PIETER619 schreef:
Natuurlijk moeten we heel bewust omgaan als we ons bezig houden met de Geest, vooral om wie Hij is , maar daarnaast niet te min ook wat Hij wil en kan en doet.

Mede omdat anderen wel serieus bezig zijn en jij er niet op reageert, maar welke interpretatie geeft men aan ander zijn/haar reactie, is ook belangrijk.

Bij het bidden hoeft niet ten alle tijde luidop gedaan te worden.
Bidden is heel belangrijk en een gewoon in je zelf, "dank u Heer", omdat je super blij bent met je geliefde en je het besef hebt dat je relatie een drievoudig snoer is, zou je dat dus bidden tijdens het tongen.

Helemaal met je eens Pieter
Toch kan ik me wel voorstellen dat het je wel kwalijk genomen wordt als je iemands reactie hypocriet noemt. Op mij kwam het in elk geval als een oprechte reactie over
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 14:50
 
ROELANDE345 schreef:
Helemaal met je eens Pieter
Toch kan ik me wel voorstellen dat het je wel kwalijk genomen wordt als je iemands reactie hypocriet noemt. Op mij kwam het in elk geval als een oprechte reactie over

Mede daarom was er "een beetje " voorgezet. Als men zich bezigt met de Geest, gaat het niet om welke en hoeveel gaven men krijgt. Moet men er mee te koop moet lopen, of ze gewoon gaan gebruiken ten dienste van de Gever.

In een vorige reactie van jou, zie ik dat je getuigd hoe de Geest je helpt en je geeft met een "God zij dank" de eer aan Hem die het alleen maar toe komt, dus niet zo kijk in heb de gave van profetie of welke dan ook.

Het is zo verleidelijk als de Geest ons kan gebruiken door Zijn gaven aan ons te geven, om toch ook een heel klein beetje van de eer voor Hem in mee te delen. ik wilde meer aangeven, bedenk goed waar men mee bezig gaat als het om zaken die met de Geest te maken hebben, aangaat.


Simpel gestelt, de pottenbakker (God) wil ons vormen, de eer voor het eind reslultaat de pot of kop (wij dus) komt toe aan de maker, zo voor ook de functie de pot of kop, meekreeg.


Laatst aangepast door
PIETER619
op zaterdag 9 november 2013, 12:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 17:58
 
PIETER619 schreef:
Als Jezus ons zijn Geest geeft en die dus aan het werk wil en ons wil gebruiken om door Zijn gaven, ons wil gaan gebruiken om het werk waar Jezus mee bezig was, voort te zetten, doen we niet alleen osn zelf maar terdege ook de Geest tekort. Mede omdat wij hetvaak beter weten, staat dat juist de goede werken van de Geest in de weg.

Mag ik jullie uitnodigen om weer deel te nemen aan de topic 'eenheid in de Gemeente: waarom zijn er zoveel scheuringen?' Wat ik namelijk zie gebeuren is dat er vleselijk - en geestelijk wordt gereageerd op dit onderwerp over de gaven van Heilige Geest en dat dit duidelijk tot verdeeldheid leidt...

Mijn laatste vraag aan jullie was of jullie weten wat de gaven van de Geest zijn in jullie levens. Het lijkt me fijn om daar met elkaar over van gedachten te wisselen zodat we kunnen nadenken hoe we dit in de Gemeente kunnen inzetten om elkaar in alle nederigheid te dienen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 18:16
 
REGINA565 schreef:
Mag ik jullie uitnodigen om weer deel te nemen aan de topic 'eenheid in de Gemeente: waarom zijn er zoveel scheuringen?' Wat ik namelijk zie gebeuren is dat er vleselijk - en geestelijk wordt gereageerd op dit onderwerp over de gaven van Heilige Geest en dat dit duidelijk tot verdeeldheid leidt...

Mijn laatste vraag aan jullie was of jullie weten wat de gaven van de Geest zijn in jullie levens. Het lijkt me fijn om daar met elkaar over van gedachten te wisselen zodat we kunnen nadenken hoe we dit in de Gemeente kunnen inzetten om elkaar in alle nederigheid te dienen.

Wanneer je aandacht wilt voor je eigen opgezette topic kun je die weer actief maken door dit bericht in het desbetreffende topic te hangen, dan schuift het topic weer naar voren. Mijns inziens doe je zoiets niet in andermans onderwerp.

Verder ben je duidelijk maar ervaar ik je opmerkingen als aardig veroordelend over de bijdragen en dus ook over de mensen achter de bijdragen hier in het topic. En -in alle oprechtheid (is soms beter dan nederigheid)- vind ik dit niet gepast.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 19 oktober 2013, 18:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 18:55
 
JOL252 schreef:
Verder ben je duidelijk maar ervaar ik je opmerkingen als aardig veroordelend over de bijdragen en dus ook over de mensen achter de bijdragen hier in het topic. En -in alle oprechtheid (is soms beter dan nederigheid)- vind ik dit niet gepast.

Ik wil graag even reageren. Ik ben het met Regina eens dat er verdeeldheid is over dit onderwerp.
Ik kan een grapje zeker wel waarderen en ook ik weet echt wel dat God seks bedacht heeft en dat ook zelf mogen ervaren. Maar om nu over dubbelzinnigheden inzake het woord tongentaal te gebruiken vind ik in de context niet ok. Ik ben er van overtuigd dat als het binnen de werktijd van de moderator geplaatst zou zijn er een correctie op gemaakt zou worden.
Dat mijn reactie vervolgens als hypocriet beschouwd wordt door Pieter vind ik apart. Maar goed aales moet kunnen toch?
Mag ik ook dan leuke dubbelzinnige opmerkingen maken over: kinderdoop, belijdenis, catechismus noem maar op!?
Ik zal het niet doen maar ik heb zo een paar grappen in huis.
Het spreken in de taal van de H.geest(zal ik het maar zo noemen) geeft mij kracht en helpt mij vaak uit een dip te komen.
Daar wil ik het even bij laten.
Ik wens jullie allen een gezegende viering in de kerk. In welke taal jullie ook bidden!
Aljo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 18:58
 
JOL252 schreef:
Wanneer je aandacht wilt voor je eigen opgezette topic kun je die weer actief maken door dit bericht in het desbetreffende topic te hangen, dan schuift het topic weer naar voren. Mijns inziens doe je zoiets niet in andermans onderwerp.

Verder ben je duidelijk maar ervaar ik je opmerkingen als aardig veroordelend over de bijdragen en dus ook over de mensen achter de bijdragen hier in het topic. En -in alle oprechtheid (is soms beter dan nederigheid)- vind ik dit niet gepast.


Dank je wel voor de tip, Jol. Ik hoop dat het gaat lukken : )
En dat we daarna verder kunnen praten over de gaven van de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:17
 
JOSEF872 schreef:
Ik ben er van overtuigd dat als het binnen de werktijd van de moderator geplaatst zou zijn er een correctie op gemaakt zou worden.

Ik niet.
Een moderator kan te allen tijde berichten aanpassen als ze dat wensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:17
 
Voor alle duidelijkheid: de moderator is niet de ganse dag aan de site gekluisterd en volgt niet alle reacties op de voet. Dat is ook helemaal niet nodig. Alles wordt wél gelezen, maar er wordt zeker niet op alles gereageerd.

Een grapje tussendoor moet kunnen. Ook binnen serieuze onderwerpen. Til daar niet te zwaar aan. Een ander mag dan best aangeven dat hij/zij daar moeite mee heeft, maar je hoeft elkaar niet direct te veroordelen.

Iemand hypocriet noemen gaat te ver en is onnodig.

Reclame maken binnen andersmans topic voor je eigen topic is niet de bedoeling. Zoals aangegeven kun je binnen je eigen topic weer vragen om nieuwe reacties. Of een nieuwe vraag stellen. Deze worden zeker wel gelezen. En soms is het nu eenmaal zo dat er niet meer gereageerd wordt binnen een topic. Daar steekt verder niets achter, maar dat is nu eenmaal zo.

En nu graag weer on-topic.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 17:22
 
Nou, als je het mij vraagt wordt het niet veel meer met die gaven.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 17:44
 
Zou op zich jammer zijn er zijn natuurlijk nog meer gaven van de Geest dan hier besproken, nml de gave van:
wijsheid
overdragen van kennis
geloof
kracht om te genezen
kracht om wonderen te doen
profeteren, boodschappen van God doorgeven
onderscheid maken in wat wel en niet van de Geest afkomstig is
klanktaal
uitleg van klanktaal
De lijst is hier nog niet helemaal compleet; in bijvoorbeeld Rom. 12:6-8 vind je nog andere gaven, zoals bijstand verlenen, troosten, liefdadigheid verlenen

Een belangrijk kenmerk van de meeste gaven is dat ze 'bovennatuurlijk' zijn, ze gaan het verstand te boven. Wonderen, profetieën, genezingen, klanktaal: dat zijn allemaal dingen die voor veel mensen onverklaarbaar zijn. En het zijn genade gaven
wil niet zeggen dat de mens niet zelf in actie moet komen. Je zult zelf actief mee moeten werken aan deze gave uitingen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 18:16
 
En de liefde Gods, in onze harten uitgestort,
Die gave streef ik veel naar, Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:44
 
Ik opende dit topic met een stelling. Mijn vraag is. Is er reden om aan te nemen dat bepaalde gaven niet nodig zijn omdat wij nu het geschreven Woord hebben. Of kan het zijn dat bepaalde gaven niet funktioneren door wat voor reden dan ook?
Wie heeft bepaalde gaven van de Geest en wil dit melden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 10:06
 
JOSEF872 schreef:
Ik opende dit topic met een stelling. Mijn vraag is. Is er reden om aan te nemen dat bepaalde gaven niet nodig zijn omdat wij nu het geschreven Woord hebben. Of kan het zijn dat bepaalde gaven niet funktioneren door wat voor reden dan ook?
Wie heeft bepaalde gaven van de Geest en wil dit melden?

Ik denk dat er geen reden is om aan te nemen dat er bepaalde gaven niet nodig zijn nu wij het complete Woord van God hebben.
Denk wel dat gaven niet functioneren omdat veel christenen ze niet willen ontvangen, vaak door ontwetendheid of door wat ze er over geleerd hebben.
Neem mij bijvoorbeeld; heb tot mijn 40e bij de "vergadering van gelovigen" gekerkt. Daar werd geleerd dat spreken in tongen alleen iets was voor de begintijd. Een ieder die nu nog in tongen spreekt is of aan het faken of duivels bezig was ook mijn standpunt destijds. Ik heb nooit in tongen gesproken geen woord dat snap je wel. Toen ik naar een evangelie gemeente ging heb ik eerst meermalen moeten belijden en dit standpunt wat ik ook aanhing terug moeten nemen voordat ik in tongen kon spreken.

Om hier een opsomming te maken van de gaven van de Geest gaat mij te ver. Sommigen kunnen hier dan mischien helemaal niets neer zetten niet omdat God hen die gaven niet wil geven maar omdat ze er nog niet zo mee bezig zijn geweest misschien.
Ik denk trouwens dat je ook tijdelijk een gave kan hebben. De gave van profetie bijvoorbeeld. Ik heb wel eens een(paar keer) profetie uit mogen spreken, die ook echt uitkwam. Heb ik dan nu deze gave? Of gebruikte God mij daar op dat moment voor?
Er is wel eens iemand genezen toen ik daarvoor bad maar helaas vaker niet, dus heb ik nu de gave van genezing wel of niet?
Zo ook met wijsheid ik weet regelmatig dingen die ik niet kan weten heb ik dan de gave van wijsheid?
Als ik mijn buurvrouw mijn kerstpakket gegeven heb omdat zij nog net iets armer is dan ik heb ik dan de gave van bijstand verlenen??
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat ik wil zeggen is dat heel veel mensen gaven van de Geest hebben zonder ze zo te noemen en zonder zichzelf daarvan bewust te zijn zelfs. Zij vinden veel van deze dingen vanzelfsprekend.
Mooi toch?
Het gaat namelijk helemaal niet om de gaven die je hebt maar alles draait hier om de Gever ervan


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op maandag 21 oktober 2013, 10:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 13:16
 
ROELANDE345 schreef:
Het gaat namelijk helemaal niet om de gaven die je hebt maar alles draait hier om de Gever ervan

Juistem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 21 oktober 2013, 15:19
 
ROELANDE345 schreef:
Ik denk dat er geen reden is om aan te nemen dat er bepaalde gaven niet nodig zijn nu wij het complete Woord van God hebben.
Denk wel dat gaven niet functioneren omdat veel christenen ze niet willen ontvangen, vaak door ontwetendheid of door wat ze er over geleerd hebben.
Neem mij bijvoorbeeld; heb tot mijn 40e bij de "vergadering van gelovigen" gekerkt. Daar werd geleerd dat spreken in tongen alleen iets was voor de begintijd. Een ieder die nu nog in tongen spreekt is of aan het faken of duivels bezig was ook mijn standpunt destijds. Ik heb nooit in tongen gesproken geen woord dat snap je wel. Toen ik naar een evangelie gemeente ging heb ik eerst meermalen moeten belijden en dit standpunt wat ik ook aanhing terug moeten nemen voordat ik in tongen kon spreken.

Om hier een opsomming te maken van de gaven van de Geest gaat mij te ver. Sommigen kunnen hier dan mischien helemaal niets neer zetten niet omdat God hen die gaven niet wil geven maar omdat ze er nog niet zo mee bezig zijn geweest misschien.
Ik denk trouwens dat je ook tijdelijk een gave kan hebben. De gave van profetie bijvoorbeeld. Ik heb wel eens een(paar keer) profetie uit mogen spreken, die ook echt uitkwam. Heb ik dan nu deze gave? Of gebruikte God mij daar op dat moment voor?
Er is wel eens iemand genezen toen ik daarvoor bad maar helaas vaker niet, dus heb ik nu de gave van genezing wel of niet?
Zo ook met wijsheid ik weet regelmatig dingen die ik niet kan weten heb ik dan de gave van wijsheid?
Als ik mijn buurvrouw mijn kerstpakket gegeven heb omdat zij nog net iets armer is dan ik heb ik dan de gave van bijstand verlenen??
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat ik wil zeggen is dat heel veel mensen gaven van de Geest hebben zonder ze zo te noemen en zonder zichzelf daarvan bewust te zijn zelfs. Zij vinden veel van deze dingen vanzelfsprekend.
Mooi toch?
Het gaat namelijk helemaal niet om de gaven die je hebt maar alles draait hier om de Gever ervan

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 november 2013, 19:51
 
Geplaatst: donderdag 7 november 2013, 21:11

Er zijn vele christenen en toch veele ervaring betreft aanraking dooor de heiligen geest of gedoopt worden in de heiligen geest.
De ene ervaart een stroom van liefde / levend water de ander een soort warmte stroom door je heen, de ander krijgt een visioen of spreekt in tongen.
Deel hier met mij en vele andere je ervaring? Ben benieuwd naar de verschillende ervaringen en toch alle dezelfde god. Jezus christus.


Effe in juiste topic geplaatst Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 09:03
 
PETRA373 schreef:
Geplaatst: donderdag 7 november 2013, 21:11

Er zijn vele christenen en toch veele ervaring betreft aanraking dooor de heiligen geest of gedoopt worden in de heiligen geest.
De ene ervaart een stroom van liefde / levend water de ander een soort warmte stroom door je heen, de ander krijgt een visioen of spreekt in tongen.
Deel hier met mij en vele andere je ervaring? Ben benieuwd naar de verschillende ervaringen en toch alle dezelfde god. Jezus christus.


Effe in juiste topic geplaatst Knipoog smiley


Ik denk dat het er uiteindelijk niet zo toe doet wat je in een moment met de heilige geest ervaart. Dan worden we van die kick-seakers. Het gaat er meer om wat het op de lange termijn uitwerkt, of je van binnen uit veranderd bent. Er waren mensen met geweldige ervaringen, te vinden en mee te beleven op YouTube in hele genante omstandigheden die betiteld worden door vele bobo's binnen de charismatische hoek als ervaring van Gods Geest (misschien is het zelfs vloeken). Ze hebben de hele tent opgelicht, mensen geld uit de zakken geschud en over pastorale gevoeligheid maar niet te spreken.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 9 november 2013, 09:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 09:16
 
Was iets van Emma 611, wat ik effe in juiste topic plaatste, maar jammer meteen de negatieve ervaringen die je belicht hier.
Beter richten we ons op de positieve ervaringen inplaats van de negative ervaringen bij sommigge kerken meteen toe te lichten.

petra, die alleen positieve ervaringen kent van d e heilige geest, ehhh in de charamatische hoek trouwens, dus het is echt niet allemaal negatief of fake, ofzo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 09:21
 
PETRA373 schreef:
Was iets van Emma 611, wat ik effe in juiste topic plaatste, maar jammer meteen de negatieve ervaringen die je belicht hier.
Beter richten we ons op de positieve ervaringen inplaats van de negative ervaringen bij sommigge kerken meteen toe te lichten.

petra, die alleen positieve ervaringen kent van d e heilige geest, ehhh in de charamatische hoek trouwens, dus het is echt niet allemaal negatief of fake, ofzo.



Leuk dat je het als negatief etiketteert Petra, dat zet dan gelijk zo de sfeer aan he. Ik geef alleen een accentje over dit onderwerp waar ikzelf persoonlijk meer aan heb en meer in geloof. En dat mag hier.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 9 november 2013, 09:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 09:59
 
PETRA373 schreef:
Was iets van Emma 611, wat ik effe in juiste topic plaatste, maar jammer meteen de negatieve ervaringen die je belicht hier.
Beter richten we ons op de positieve ervaringen inplaats van de negative ervaringen bij sommigge kerken meteen toe te lichten.

petra, die alleen positieve ervaringen kent van d e heilige geest, ehhh in de charamatische hoek trouwens, dus het is echt niet allemaal negatief of fake, ofzo.

Het is niet altijd prettig als de Heilige Geest in me werkt, maar uiteindelijk is het wel een positieve ervaring. Hij doet tenslotte alles meewerken ten goede voor wie Hem liefhebben en blijven zoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 10:41
 
En nog even kleine aan-in-opvulling: ik ben er niet op tegen als er een ervaring zou zijn van Gods Geest (waar je overigens nog even voorzichtig in moet zijn, er zijn ook emoties die opgeroepen worden of los komen en andere zaken spelen soms mee, dus onderscheiding is geen overbodige luxe). Dus prima als je iets van Hem mee krijgt. Mijn accent ligt bij de uitwerking op de lange duur (in karakter, in woord en daad, in bewogenheid etcetera) ervaringen zeggen me niet zoveel.

Dus niet negatief, wel aanvulling op ervaringen als zodanig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 14:00
 
JOL252 schreef:
Leuk dat je het als negatief etiketteert Petra, dat zet dan gelijk zo de sfeer aan he. Ik geef alleen een accentje over dit onderwerp waar ikzelf persoonlijk meer aan heb en meer in geloof. En dat mag hier.

Tuurlijk mag je je mening zeggen Jol, net zo als ik, mijn mening is, dit topic gaat over de heiligie geest, niet over negatieve ervaringen van mensen op you tube, oplichters etc....
Jammer voor je dat je daar dan in gelooft zo als je schrijft, maar niet gelooft dat er wel degelijk ook mooie en goede ervaringen zijn met de heilige geest, die zeker ook invloed hebben op de lange termijn,

Vraag me af hoe zouden de mensen de ervaring van de heilige geest hebben gezien, die vroeger over de disipelen kwam zoals in het nieuwe testament geschreven? Stel er destijds ook mobiels waren en you tube, zeker weten stond het op you tube, en hadden de kritische er genoeg commentaar over.
oh en zeker weten waren er ook omstanders die nep, reageeerden denk ik, door emoties overmand, mensen blijven mensen.....
Maar waar kijk je naar???? naar de echte gaven en werkingen van de heilige geest? Of alleen naar negatieve dingen die overal voorkomen???
En gooi je daarmee ook een beetje je hart dicht voor de werkingen van de heilige geest???
Je zegt dat zet gelijk zo,n sfeer, vond ik nou ook van jouw reactie, iemand heeft een vraag over werkingen van de heilige geest en jij schrijft alleen over negatieve dingen, dingen van you tube.. die negatief waren.
Niets lees ik erover hoe geweldig eigenlijk de heilige geest is......
Aan ons gegeven door jezus, ons niet alleen achter latend.... onze trooster, onze helper, die op verschillende manieren werkt en waar mensen ook weer verschillend op reageren.

En ja dat er ook rotzooi binnen kerken is, mee eens... maar om nu alleen met dat punt op zon vraag te reageren. Vind ik jammer. doe je de heilige geest mee te kort. vind ik dan he Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 16:17
 
PETRA373 schreef:
Tuurlijk mag je je mening zeggen Jol, net zo als ik, mijn mening is, dit topic gaat over de heiligie geest, niet over negatieve ervaringen van mensen op you tube, oplichters etc....
Jammer voor je dat je daar dan in gelooft zo als je schrijft, maar niet gelooft dat er wel degelijk ook mooie en goede ervaringen zijn met de heilige geest, die zeker ook invloed hebben op de lange termijn,

Vraag me af hoe zouden de mensen de ervaring van de heilige geest hebben gezien, die vroeger over de disipelen kwam zoals in het nieuwe testament geschreven? Stel er destijds ook mobiels waren en you tube, zeker weten stond het op you tube, en hadden de kritische er genoeg commentaar over.
oh en zeker weten waren er ook omstanders die nep, reageeerden denk ik, door emoties overmand, mensen blijven mensen.....
Maar waar kijk je naar???? naar de echte gaven en werkingen van de heilige geest? Of alleen naar negatieve dingen die overal voorkomen???
En gooi je daarmee ook een beetje je hart dicht voor de werkingen van de heilige geest???
Je zegt dat zet gelijk zo,n sfeer, vond ik nou ook van jouw reactie, iemand heeft een vraag over werkingen van de heilige geest en jij schrijft alleen over negatieve dingen, dingen van you tube.. die negatief waren.
Niets lees ik erover hoe geweldig eigenlijk de heilige geest is......
Aan ons gegeven door jezus, ons niet alleen achter latend.... onze trooster, onze helper, die op verschillende manieren werkt en waar mensen ook weer verschillend op reageren.

En ja dat er ook rotzooi binnen kerken is, mee eens... maar om nu alleen met dat punt op zon vraag te reageren. Vind ik jammer. doe je de heilige geest mee te kort. vind ik dan he Knipoog smiley



Oordeel noem ik dit. Knipoog smiley en je plukt alleen dát eruit wat je wilt lezen.
Ik verwijs je even naar mijn reactie na die waar je nu op reageert. Hopelijk snap je dan een beetje beter, als je goed leest, wat ik bedoel.

... een goede verstaander...


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 9 november 2013, 16:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 10 november 2013, 11:05
 
Zoals ik het lees, het op mij overkomt Jol, is het als of je alle ervaringen met de heilige geest, meteen onder het punt schrijft, zoals je met je eerste reactie hierop beschreef, en dat vind ik jammer,
Er zijn wel degelijk ervaringen met d e heilige geest die niet fake of massa hysterie of zo zijn,
niet alleen bij de charamatische hoek, ook bij katholieken, gereformeerden.
Als we alle ervaringen van de heilige geest schuiven onder het punt wat jij aankaarte, doen we de heilige geest te kort vind ik.
Is geen veroordeel na jou toe. mocht het zo overkomen, kaart gewoon wat aan, waar ik zelf een beetje verdrietig van word.
Zo kritisch als we soms tegenover werkingen van de heiligge geest zijn.
bv vallen in de geest, omdat er fake tussen zit, is het niet altijd niet van de geest van God.
Laat gods geest iemand vallen,en zien we het meteen als fake, door emoties, massa hysterie, denk ik dat gods geest zelf er ook verdrietig van word.
En begrijp je reactie wel, zelf verdiep en bestudeer ik het al een aantal jaren, kijkend langs de nep dingen, zo zal ik het maar noemen, zijn er wel degelijk echte geweldigge ervaringen van mensen met de heilige geest.
Wij nederlanders zijn erg kritisch
wanneer wij rustig zijn, zeggen gods geest in ons hart hebben word eerder geaccepteerd dan wanneer we zeggen, jee had een geweldigge ervaringen van gods geest, kwam een enorme windvlaag en...etc. etc...
dan komen we gauw met dingen als verbeelding, door je eigen emoties etc...
zit denk ik in de mens, alles wat ons onbekend is, keuren we in eerste instantie af... ik ben me er veel in gaan verdiepen, en mijn mening is dat gods geest nog steeds dezelfde is als in de bijbel, dus nog steeds vallen mensen wel eens door zijn kracht, komt er wel eens een windvlaag, profeteren mensen door gods geest, spreken mensen wel eens in tongen. zien mensen wel eens visoenen, of dromen door gods geest.
en nog steeds vandaag de dag gebeuren er wonderen zoals in de bijbel, luister eens na vervolgde cristenen...
Hier in nederland staan we erg kritisch tegenover wonderen etc.... maken het denk ik ook minder mee, doordat we te kritisch zijn, ons hart daardoor niet echt open zetten voor gods geest.
liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 10 november 2013, 12:19
 
PETRA373 schreef:
Zoals ik het lees, het op mij overkomt Jol, is het als of je alle ervaringen met de heilige geest, meteen onder het punt schrijft, zoals je met je eerste reactie hierop beschreef, en dat vind ik jammer,
Er zijn wel degelijk ervaringen met d e heilige geest die niet fake of massa hysterie of zo zijn,
niet alleen bij de charamatische hoek, ook bij katholieken, gereformeerden.
Als we alle ervaringen van de heilige geest schuiven onder het punt wat jij aankaarte, doen we de heilige geest te kort vind ik.
Is geen veroordeel na jou toe. mocht het zo overkomen, kaart gewoon wat aan, waar ik zelf een beetje verdrietig van word.
Zo kritisch als we soms tegenover werkingen van de heiligge geest zijn.
bv vallen in de geest, omdat er fake tussen zit, is het niet altijd niet van de geest van God.
Laat gods geest iemand vallen,en zien we het meteen als fake, door emoties, massa hysterie, denk ik dat gods geest zelf er ook verdrietig van word.
En begrijp je reactie wel, zelf verdiep en bestudeer ik het al een aantal jaren, kijkend langs de nep dingen, zo zal ik het maar noemen, zijn er wel degelijk echte geweldigge ervaringen van mensen met de heilige geest.
Wij nederlanders zijn erg kritisch
wanneer wij rustig zijn, zeggen gods geest in ons hart hebben word eerder geaccepteerd dan wanneer we zeggen, jee had een geweldigge ervaringen van gods geest, kwam een enorme windvlaag en...etc. etc...
dan komen we gauw met dingen als verbeelding, door je eigen emoties etc...
zit denk ik in de mens, alles wat ons onbekend is, keuren we in eerste instantie af... ik ben me er veel in gaan verdiepen, en mijn mening is dat gods geest nog steeds dezelfde is als in de bijbel, dus nog steeds vallen mensen wel eens door zijn kracht, komt er wel eens een windvlaag, profeteren mensen door gods geest, spreken mensen wel eens in tongen. zien mensen wel eens visoenen, of dromen door gods geest.
en nog steeds vandaag de dag gebeuren er wonderen zoals in de bijbel, luister eens na vervolgde cristenen...
Hier in nederland staan we erg kritisch tegenover wonderen etc.... maken het denk ik ook minder mee, doordat we te kritisch zijn, ons hart daardoor niet echt open zetten voor gods geest.
liefs

Het is duidelijk wat je zegt, je had je punt hierin al gemaakt dus waarom zo uitvoerig? Ik blijf zeggen dat je niet goed leest.

Het is nodig dat de andere kant ook benoemd blijft (ik zeg hier dus "andere kant" he. Dus de andere kant van de situatie waar dus ook goede dingen gebeuren). Overigens: Waar kritiek en tegengas niet mogen of woede oproepen heb je te maken met een narcistisch systeem. Geen christelijke.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 10 november 2013, 12:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5