ChristianMatch
 


Forum

Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 09:03
 
Hallo,

Na dit topic even te hebben doorgelezen, wou ik iets zeggen, iets wat ik op me hart heb.

Trouwen, samenwonen, latten(bijvoorbeeld halve weken samen en in de vakanties meer), christenen die een van deze relatievormen aangaan, omdat ze iemand hebben gevonden, zullen, volgens mij, altijd te maken krijgen met stormen.

Waar je dan op terugvalt is de liefde voor mekaar. Liefde moet er zijn. Dat is een voorwaarde en veel belangrijker als een briefje of een kerkelijke inzegening als er geen liefde is. liefde groeit ook.

Maar/en wat een stormen kan je krijgen.....Ja, juist in deze gebroken wereld, ja, sommigen/velen spreken al van een einddtijd.....om even aan te geven hoe gebroken....

Daarom koos ik er aanvankelijk voor om lekker fijn alleen te blijven. zonder seks kon ik wel, ja makkelijk, je kan zoveel hobbys, leuke contacten met anderen hebben, ja, ik ervaarde dat zeker niet als gemis.

En natuurlijk, ik wil/wou/wil 4 seizoenen wachten, ja, dan moet je een vriend hebben die gek op je is...echt gek...Dan kan wachten moeilijk zijn. en ja, dan is het niet zo van oooooh, we hebben niet gewacht, nee, er is altijd weer vergeving bij God indien berouw, want juist dat mekaar eerst goed leren kennen is zoo belangrijk dat kan worden ondegesneeuwd door de afleiding van de seks.

Dus ja, er is wel degelijk verschil tussen nu en dan es de fout in gaan, incidenteel, en dat belijden en voorlopig gaat het weer goed, dan elke dag.....

Over de stormen, die gaan komen wees maar gerust...(en weer, dit gaat natuurlijk niet voor iedereen op).

Ik denk: hoe ga je om met de stormen.

Ik zal een voorbeeldje noemen, ja, je man is niet goed in administratie(understatement kan), dus ja, jij doet dat, dus ja, je zegt, 'in het vervolg alle afschriften en alle brieven van die en dat aan mij geven, en je zegt dat jij het wil regelen.

Want ja, ken je degene nauwelijks je ziet wat dingen en denkt zo die betaalt volgens mij teveel, maar ja, ik weet ook niet alles misschien dat en dat nog, oid, ja, helemaal niet belangrijk, je hebt niets met degene dus.

Ja, en als je wel wat met degene hebt die dat niet meteen door heeft, omdat ie echt elke dag keihard werkt mede door de crrises, en nu werk doet wat eerst 5 man deden...

Dan kan je gewoon vragen of je het in het vervolg voor hem, dit en dat mag regelen, en vragen om dingen, ipv tekeer te gaan, degene werkt al zoo hard....

En ja, ik ben een nogal meteen tekeer gaan type, dus ja, ik wil daarin veranderen.

Nee mensen, een relatie is hard werken, dat las ik hier ergens meerdere keren en ik dacht 'hard werken???', een relatie????

Ja, dus: neem alleen maar het voorbeeld van even wat administratie overnemen van je partner, terwijl je je eigen administratie niet kon eerst.

Dat lijken kleine zaken, en kan ook tijdelijk gewoon even vervelend zijn, want meer dan dat is het ook niet. Ik bedoel, hij en een vriend van hem hebben wel eventjes me hele huis geschilded, etc.

Misschien wordt er met 'stormen' bedoeld, dat je idd niet meer voor je eigen leeft, maar ja, voor 2 mensen. en ja, dat kan wennen zijn zeker als je gewent bent aleen aan jezelf te moeten denken wb de dagelijkse dingen.

Voordelen zijn er je bent niet meer alleen, je hebt de spreekwoordelijke arm om je heen. nadelen; dingen die je eerst niet zouden boeien, zoals teveel aan een provider betalen ivm met onduideijke afspraken oid, ja, dat ga je dan rechtzetten omdat je partner zo een drukke baan heeft(alsof je aan je eigen papiergedoe niet genoeg hebt...)

Dit was een voorbeeld.

Voor degenen die er meer over willen lezen even een linkje
( Ik bedoelde een andere link is in de haast iets fout gegaan goed link komt er snel in, zo snel mogelijk....)
tis van info nu, er kunnen zinnigen dingen tussen staan, heb zelf geeneens tijd om eea helemaal te lezen nu, moet werken en dingen regelen.:(

Iedereen succes met de stormen, misschien start ik wel een topic op welke strormen kom je tegen...

:)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 4 december 2013, 14:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 09:10
 
Weetje stormen kom je ook als alleenstaande tegen, nu heb je iemand om mee samen door stormen te gaan.
Als ik jouw zo lees, hij hielp jouw met schilderen en jij hem weer met administratie..en zo vul je elkaar aan, helpt elkaar met elkaars zwakheden...
bouwt elkaar op..

klinkt als heel leuke goede relatie, shanita geniet ervan. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 09:23
 
Quote:
En natuurlijk, ik wil/wou/wil 4 seizoenen wachten, ja, dan moet je een vriend hebben die gek op je is...echt gek...Dan kan wachten moeilijk zijn. en ja, dan is het niet zo van oooooh, we hebben niet gewacht, nee, er is altijd weer vergeving bij God indien berouw, want juist dat mekaar eerst goed leren kennen is zoo belangrijk dat kan worden ondegesneeuwd door de afleiding van de seks.

Dus ja, er is wel degelijk verschil tussen nu en dan es de fout in gaan, incidenteel, en dat belijden en voorlopig gaat het weer goed, dan elke dag.....

Ja het is zeer te begrijpen wat je zegt. Als 2 mensen gek zijn op elkaar, zie je dan maar 's te beheersen. Een lucifertje en de boel staat in lichterlaaie :)

Maar toch vraag je vergeving bij God, waarmee je erkent dat je naar Hem niet goed hebt gehandeld. Kun je - in het licht van dit topic - aangeven wat er niet goed aan is naar God toe? En wat dan voor jou de reden is om toch te wachten? En ook: waar wacht je dan feitelijk op?

Want je kunt -aan de andere kant- ook zeggen: Oke, we gaan ervoor en we laten onszelf helemaal gaan, want we weten ons "in God geborgen".
Dat kwam ook vaak naar voren in dit topic.
Ik ben dus benieuwd waarom er schuld naar God ontstaat als je jezelf toch geeft aan de ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 09:30
 
PETRA373 schreef:
Weetje stormen kom je ook als alleenstaande tegen, nu heb je iemand om mee samen door stormen te gaan.

Dat is óók zo.

Maar ja wat schreef Paulus: 1 kor 7 28 Maar ook wanneer gij trouwt, dan doet gij daarmede geen kwaad, en wanneer een jongedochter trouwt, dan doet ook zij daarmede geen kwaad. Maar wèl staat zulke mensen verdrukking voor het vlees te wachten, die ik u gaarne besparen zou. Dit bedoel ik, het onderstreepte, en dat merk ik, tis veel gemakkelijker vaak, alleen te zijn alleen je eigen zaakies te moeten opknappen, voorbeeld met schilderen, ik had nog veel meer mensen die dat wouden doen....nee, het komt in mijn geval echt van de liefde, die dus ook echt is.....
Quote:
Als ik jouw zo lees, hij hielp jouw met schilderen en jij hem weer met administratie..en zo vul je elkaar aan, helpt elkaar met elkaars zwakheden...
bouwt elkaar op..
Ja, je bouwt mekaar op, bemoedigt mekaar. Er zijn voordelen, en nadelen....beide, en ja, ik ben nu teveel gehecht, ja, jegaat zoveel van iemand houden dat je gehecht raakt, niet meer zonder degene wil omdat je zoveel van hem houdt.

Quote:
klinkt als heel leuke goede relatie, shanita geniet ervan. Knipoog smiley

Is het ook, alleen, en, ik begrijp nu wel: 'een relatie is keihard werken, wat ik eerst niet snapte...'.

Zegens en fijne dag, ik moet iig nú de deur uit... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 4 december 2013, 09:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 09:36
 
Hai Roady,

Goede vragen die je stelt!!!

Ik moet helaas nú weg om te gaan werken..., ik beantwoord je de eerste gelegenheid dat ik tijd heb!

Bedankt voor je vragen!

Zegens!

Knipoog smiley

Ik zal er tijdens het werk over nadenken!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 4 december 2013, 09:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 13:38
 
ROADY558 schreef:
Ja het is zeer te begrijpen wat je zegt. Als 2 mensen gek zijn op elkaar, zie je dan maar 's te beheersen. Een lucifertje en de boel staat in lichterlaaie :)

Ja, dat kan natuurlijk gebeuren.

Aan de andere kant zei ik en las ik hier ook, oa van Jol: een seksuele relatie moet groeien.....heb ik heb nog niet eens over de leugens die ik zag op p sites...

Je moet open erover kunnen communiceren. Dat kan niet als je niets doet, dat kan mi ook niet als je alles inene doet. Men mag me mailen voor opheldering als het hier tever gaat.

Quote:
Maar toch vraag je vergeving bij God, waarmee je erkent dat je naar Hem niet goed hebt gehandeld.
idd...

Quote:
Kun je - in het licht van dit topic - aangeven wat er niet goed aan is naar God toe?

Ik denk, als men, meteen alles doet, kan men, niet groeien, in de seksuele relatie, niet leren van mekaar. Kan 'het' niet groeien.
Dan gaat er vanalles mis door verkeerde beelden die media en p sites geven/gaven. Dan kan er geen open communicatie over zijn. Kan, hoeft niet. mi.
En daardoor stagneert het 'mekaar echt leren kennen', ja, ook in schijnbaar gewone dagelijkse dingen die juist zo belangrijk kunnen zijn.


Quote:
En wat dan voor jou de reden is om toch te wachten? En ook: waar wacht je dan feitelijk op?

Voordat je ten volle seksuele omgang hebt moet er eerst een basis zijn, mi, ja, een knuffel bedoel ik niet.
Je moet mekaar leren kennen, je moet je levens beidde op mekaar afgestemd hebben zodat je niet teveel aan je hoofd hebt.
Samen een huis regelen, inrichten(dat kunnen ook gewoon weggevers zijn en 2de hands spullen daar gaat het dus niet om), bij latten, een soort van ritme hebben, dan en dan bij mekaar, en met vakanties uitzonderingen, etc.
Elkaars familie en vrienden leren kennen. Met wie gaan we nog om, wie minder, etc. Iedereen kent wel het fenomeen, je gaat met iemand om; je hebt beide niemand wilt ook niets met elkaar, gaat met elkaar om, omdat je beide alleen bent er is wel vriendschap en geen liefde tussen man en vrouw. Met zo iemand zou je dan gewoon minder omgaan want als een van beide full time werkt heb je al bijna geen tijd, als je er 8 uur slaap bijtelt. Laat staan beide, in een lat situatie als een van beide een samenwoningsfobie heeft(dit laatste bestaat en is serieus).

Dus ja, er gaan maanden overheen, voordat je(ik dus) eea geregeld hebt, de en zijn huis moet ingericht worden, de ander moet ook zijn zaakies voor mekaar hebben.

Dan kan je mekaar juist in die situaties waarin je mekaar helpt goed leren kennen, en ja, komt het zwaartepunt op seks te liggen ja, dan gaat dat gewoonweg niet.

En elkaar kennen, op geestelijk, psychisch vlak kan een voorwaarde voor een goede seksuele relatie zijn, kan hoeft niet, ken ook stellen waar dat meteen klikte en ja die situatie is weer anders.

Quote:
Want je kunt -aan de andere kant- ook zeggen: Oke, we gaan ervoor en we laten onszelf helemaal gaan, want we weten ons "in God geborgen".
Dat kwam ook vaak naar voren in dit topic.
Ik ben dus benieuwd waarom er schuld naar God ontstaat als je jezelf toch geeft aan de ander.

Ik ga voor het langzaam, letterlijk dus, opbouwen van alles, met dingen in harmonie, dus niet de hele dag liggen ...als dit dat en dat nog gedaan en geregeld moet worden.
Ik kies de weg van heel nu en dan es knuffelen zeg maar, en ja, is de situatie stabiel, maw, we weten precies welke dagen hier, en daar, en wanneer dit en dat, ook kerkelijk, ja, dan zit je namelijk in de rust en ja dan kan je aan een seksuele relatie werken je kent mekaar dan ook beter.(Over stormen gesproken, ik zie de bui al hangen, ik een vrijzinnige, zo noemen ze dat, pkn kerk, hij in een baptistenkerk, ik wacht al op de raad die effetjes komt vertellen aan ons, alsof we 2 domme tieners zijn van...Maar ja, kan me beter schrap zetten dan....zou niet de 1ste zijn die een kerk wordt uitgef@#$% omdat je niet getrouwd oid bent...)


Wat natuurlijk niet uitsluit dat je daar nu niet al aan kan beginnen, zeker met de verkeerde beelden die veel mannen opdeden door es een keertje een p site te bekijken....

Alleen, en, ik denk, pas in de rust, als dingen geregeld zijn, plannen voor de eventuele toekomst, verhuizen en ander werk er liggen, die altijd nog teruggedraaid kunnen worden ook..
Pas als er stabiliteit is, duidelijkheid en zo, ja, dan pas kan je, in de rust aan ook een seksuele relatie werken. en ook dan, als die stabiliteit er meteen zal zijn, in een huwelijk bijvoorbeeld, dan is ook dat een proces...

Het moge duidelijk zijn dat de voorwaarde sowieso liefde, veel liefde moet zijn.
Want eerst heb je de roze wolken dan het echte leven dan zoeken naar een stabiliteit, en dan pas....

Laterz, even verder hier...

O ja en de schuld ontstaat naar God en jezelf als je te snel bent met seks, so simpel....want dan kom je, simpel, niet ten volle tot je recht omdat je ook nog teveel met andere zaken bezig bent...

Nog even een toevoeging: Je moet, mi, je zaakies voor mekaar hebben, dingen doen waarvan je dacht o die komen wel een keer, maar moeten wel gebeuren, elkaar goed leren kennen, ja, zonder seks, of, op zo'n manier dat het niet de boventoon voert.
Wat wel zo is als je pas bent getrouwd.
Het, de seks, moet mi groeien en pas dan als je andere zaken voor mekaar hebt, en mekaar goed hebt leren kennen.

En, je moet nooit vergeten waarom je ook alweer iets met die en die wou, maw vergeet nooit je eerste liefde in deze.

En, je voelt het, de liefde, die is er , je wilt niet meer zonder mekaar, ja,z elfs in de logeerkamer of bank slapen maakt mij gelukkig omdat ik weet ja, ....slaapt daar, is er iets mag ik hem wakker maken, of stilletjes bij hem liggen gebeurt er niets als ik niet wil, ja, en slaap ik verder in zijn armen.

De liefde is zo groot, en de liefde komt van God, en das de voorwaarde, het allerbelangrijkste, en ja seks, als dat te snel de boventoon voert kan, mi de boel ver@#$n.

Het is zelf zo, de liefde is zo groot, ik wil wel die kant opkomen, ipv hij ev. deze kant als het lukt qua overplaatsing werkt. Nee niet in een huis, ivm samenlevingsfobie :(


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 31 december 2013, 10:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER656





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 14:58
 
Shanita ik vind dat je een goed en duidelikk verhaal hebt. Ik mis er echter nog 1(klein Smiley die vol vragen zit )
Puntje. Vergeet niet tijdens het groeien op allerlei gebied ook samen te groeien naar God. Samen bijbel lezen, bidden en praten daarover is de basis waarin je samen verder kunt groeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 15:45
 
VLINDER656 schreef:
Shanita ik vind dat je een goed en duidelikk verhaal hebt. Ik mis er echter nog 1(klein Smiley die vol vragen zit )
Puntje. Vergeet niet tijdens het groeien op allerlei gebied ook samen te groeien naar God. Samen bijbel lezen, bidden en praten daarover is de basis waarin je samen verder kunt groeien.

Ha Vlinder!

Een goede vraag.

Daar ging ik, bij deze al vanuit, en is bij ons ook zo, Bijbellezen, pkn kerk, bidden, elke dag, samen,

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 20:02
 
mooi geschreven Shanita. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 december 2013, 10:31
 
Dank je Petra! Knipoog smiley

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 30 maart 2014, 16:08
 
JOL252 schreef:
Ja ik weet waar je op doelde. Maar met alle respect, het is bij het voorbeeld wat ik aanhaalde kort door de bocht om dat af te doen met samen ervoor te bidden/knokken. De partners van misbruikte partners (mannen én vrouwen) verdienen een medaille als ze besluiten te blijven, er wordt namelijk nogal niet wat gevraagd. Ik zal ze in ieder geval niet alleen adviseren te bidden maar zeker ook (samen) professionele hulp aan te gaan en dat is niet een goedkoop advies.

Ivm het onderwerp haal ik het hier nog even aan wat ik bedoel:

Als je het lichamelijke aspect/ de intimiteit (met de grens die je hierin samen vaststelt en ook gericht op hoe je het woord van God hierin betrekt en verstaat) buiten de voorhuwelijkse relatie laat, kun je voor (onaangename) verrassingen komen te staan wanneer je je alleen hebt bezig gehouden op ziels- en geestelijk niveau. Zoals mijn voorbeeld (het is maar één voorbeeld, er zijn meerdere dingen te benoemen) die veel impact heeft op seksueel gebied en dús ook op ziels- en geestelijk level. Hiervoor moet je een eerlijke keuze kunnen krijgen als partner, hoe zakelijk dit misschien ook klinkt. Die eerlijke keuze heb je niet wanneer je opeens voor voldongen feit staat in dé huwelijksnacht waarin opeens alles zou moeten kunnen/mogen.

Quote:
De partners van misbruikte partners (mannen én vrouwen) verdienen een medaille als ze besluiten te blijven, er wordt namelijk nogal niet wat gevraagd. Ik zal ze in ieder geval niet alleen adviseren te bidden maar zeker ook (samen) professionele hulp aan te gaan en dat is niet een goedkoop advies.

Dat is idd zo.

Maar, er is ook een 'en'.

En dat is, je hebt ook 'slachtoffers' die al zo ver zijn in de verwerking, waar al zoveel is geheeld, dat intimiteit, om die reden, dus geen probleem meer is.

En idd, in de huwelijksnacht, of na vier seizoenen, dat dan inene alles moet kunnen, nee, idd, dat werkt niet, seksuele omgang is ook een naar mekaar toegroeien net als je geestelijk ook naar mekaar toe groeit, en dan inene alles doen, ja, kan niet, mi, moet groeien, met ook communicatie erover ed.

Groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 30 maart 2014, 16:48
 
SHANITA130 schreef:
Dat is idd zo.

Maar, er is ook een 'en'.

En dat is, je hebt ook 'slachtoffers' die al zo ver zijn in de verwerking, waar al zoveel is geheeld, dat intimiteit, om die reden, dus geen probleem meer is.

En idd, in de huwelijksnacht, of na vier seizoenen, dat dan inene alles moet kunnen, nee, idd, dat werkt niet, seksuele omgang is ook een naar mekaar toegroeien net als je geestelijk ook naar mekaar toe groeit, en dan inene alles doen, ja, kan niet, mi, moet groeien, met ook communicatie erover ed.

Groetjes!

Wow maar dat is een ouwetje waar je op reageert... (ik kan het trouwens niet meer terugvinden in dit topic, of ik kijk er overheen).
Je hebt helemaal gelijk, er zijn ook mensen met misbruikverleden die geheeld zijn en waar intimiteit niet(s) meer triggert of voor belemmeringen zorgt.

Welkom terug trouwens.
Knipoog smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 30 maart 2014, 16:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: woensdag 6 augustus 2014, 21:40
 
Hangslot verwijderd. Brand maar weer los Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: woensdag 6 augustus 2014, 21:46
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Hangslot verwijderd. Brand maar weer los Knipoog smiley

Pas maar op met branden want daar kan je je lelijk aan verbranden. Tenzij je daar voor kiest. Verlegen lachende smiley
Als ik het over kon doen wist ik het wel maar goed ik ben inmiddels gescheiden en al weer ff alleen mag wel geen maagd meer zijn al hoewel je kan spreken van bijna wel haha ben al 9 jaar alleen ik denk dat ik nu wacht tot ik getrouwd ben denk ik. Maar ja eerst de ware jacob zien te vinden. Verlegen lachende smiley Engeltje smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 02:05
 
Hallo Knipoog smiley

Ik ben denk ik van mening veranderd, seks hoort in een commitment thuis.

Dus ja, als de situatie zo is, dat ik mijn vriend elke dag kan zien(wat voor mij hetzelfde voelt als getrouwd zijn), ja, dan pas, eerder niet.

Kan het uit de bijbel opmaken(kán, hoeft niet per sé).

En met dit heen en weer gereis, van brabant naar zeeland, ja, ik wacht ermee nu.

Het komt de relatie zelfs ten goede, ik voel me zekerder, en ik voel me op de een of andere manier niet gebruikt, en heb het verlaten gevoel niet, nadat ik weer alleen ben, onvermijdelijk elke week enkele dagen....

En ja, dat ik me beter voel, ja beïnvloed de relatie weer ten goede, ben weer veel vrolijker, etc. Lachende smiley

Nou, dát wou ik ff delen.

Wel respecteer ik de mensen die er anders over denken, God gaat met iedereen zijn eigen weg.
Wat voor mij goed is, hoeft niet goed te zijn voor de ander.
En het is evident, dat het natuurlijk wel erg moeilijk is, om nee te zeggen en me aan me eigen grenzen te houden. Ben daar wel consequent in al een hele tijd.
Maar ja, de moeilijkheden die ik krijg als ik intiem ben geweest en me daardoor erg verlaten voel als ik mijn vriend daarna enkele dagen niet zie, die zijn vele malen groter, dan de moeilijkheid van me aan me grens houden en de ander daar ook steeds op wijzen.
Ook kan je het, mi uit de bijbel halen, en weer zeg ik, kán, hoeft niet, God gaat met een ieder zijn eigen unieke weg, want iedereen is uniek.

Dus als een ander vindt dat dingen wel kunnen voor een commitment, zal ik diegene zeker niet oordelen, want diegene heeft zelf een relatie met God, en wie ben ik dan?


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 7 augustus 2014, 02:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 07:51
 
Hoi,

Ik las laatst iets over kussen en knuffelen dat pas in een huwelijk zou thuishoren? Smiley die vol vragen zit
Volgens mij wordt er in 'Hooglied' ook gekust.. Lachende smiley Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 08:16
 
FREEDOM687 schreef:
Hoi,

Ik las laatst iets over kussen en knuffelen dat pas in een huwelijk zou thuishoren? Smiley die vol vragen zit
Volgens mij wordt er in 'Hooglied' ook gekust.. Lachende smiley Verlegen lachende smiley

hai Lachende smiley

Zo eventjes uit mijne hoofd: in hooglied spreken degene over zijn bruid en bruidegom...?

Ik zoek het later eventjes op...

Fijne Dag!

Ik bedoel ook niet dat ik vínd dat het niet kán voor anderen, vind het nú voor mezelf niet....vond het eerst wel, nu weer niet....niets veranderlijker dan de mens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 08:35
 
Tijdje terug sprak ik met een hele wijze man over me laatste liefdeservaring... en die zei me: meisje, daarom zegt God wacht tot het huwelijk, dan maak je eerst zoals Shanita zegt, een continent. beloofd hij eerst ook de andere dingen die er bij horen( in bij zijn van andere mensen als getuigen en God) en trap je niet in leugens en laat je je hart niet zo hard breken.

Ik ging na huis en dacht jaa, hij heeft gelijk...

Zat nog te denken aan deze hele discussie destijds. enfin mijn voornemen als ik nog es verliefd word, het zo te doen.... alhoewel de praktijk erg moeilijk is....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 08:38
 
FREEDOM687 schreef:
Hoi,

Ik las laatst iets over kussen en knuffelen dat pas in een huwelijk zou thuishoren? Smiley die vol vragen zit
Volgens mij wordt er in 'Hooglied' ook gekust.. Lachende smiley Verlegen lachende smiley

Volgens mij ook. Volgens mij mag dat ook voor het huwelijk. is wat anders als gemeenschap hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 09:09
 
PETRA373 schreef:
Volgens mij ook. Volgens mij mag dat ook voor het huwelijk. is wat anders als gemeenschap hebben.

Hallo Lachende smiley

Volgens mij mág het ook, ik deed het ook, toen was er iets zeg maar waardoor de relatie voor mij niet meer kon zeg maar, en toen zijn we door gebeurtenissen deze week zeg maar, wéér nader tot mekaar gekomen, iig ik tot hem, (hij was er altijd, onvoorwaardelijk voor mij, en wou altijd verder met mij) want ik wou alleen nog vrienden meer niet, en nu heb ik besloten om, nu ik

dus weer, met een ander gevoel als eerst toen het ergens door mis liep, door factoren, met hem omga zeg maar, heb ik besloten om te wachten tot we elke dag bij mekaar kunnen zijn.

Da's alles, dat is míjn besluit.

Ik zou wel de alleraller laatste zijn, om iemand die wel dingen voor een commitment(dat is voor mij, als je mekaar élke dag ziet) doet, te zeggen dat dat niet kan oid. want dat verschilt per persoon en situatie.

alleen ík doe het niet.

en volgens mij, mág het wel!

liefs,

S.. Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 7 augustus 2014, 09:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 19:37
 
PETRA373 schreef:
Volgens mij ook. Volgens mij mag dat ook voor het huwelijk. is wat anders als gemeenschap hebben.

Ik laat mij hier niet uit over gemeenschap hebben, misschien raar omdat het topic daar nu juist over gaat, maar Woman had op een ander topic waardoor deze weer geopend werd iets over kussen en knuffelen neergezet.

Waarom ik me er niet hier over uit laat is omdat ik heb ervaren dat sommige christenen al duidelijk hebben hoe het (en veel andere zaken) in de bijbel is bedoeld.

Het enige wat ik er nog over kwijt wil is dat ik geloof dat veel mensen je precies kunnen wijzen wat je allemaal verkeerd doet. Ik geloof niet dat het zo is bedoeld.
Ik geloof dat God ons wil wijzen op de gevaren omdat Hij een ieder liefheeft, maar ik geloof ook dat God met ieder van ons een eigen weg gaat.

Veel mensen denken precies te weten hoe een ander moet leven en ik persoonlijk denk niet dat dat aan ons mensen is.
Niemand dan degene en God zelf weet wat een mens heeft meegemaakt.


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op donderdag 7 augustus 2014, 19:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 19:48
 
FREEDOM687 schreef:
Veel mensen denken precies te weten hoe een ander moet leven en ik persoonlijk denk niet dat dat aan ons mensen is.
Niemand dan degene en God zelf weet wat een mens heeft meegemaakt.

Klopt, veel mensen denken precies te weten hoe een ander moet leven. Als we voor en in ons eigen leven keuzes maken en die voor God kunnen verantwoorden is dat voldoende. Verschillende opvattingen en meningen kunnen zo naast elkaar bestaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 22:13
 
JANS221 schreef:
Klopt, veel mensen denken precies te weten hoe een ander moet leven. Als we voor en in ons eigen leven keuzes maken en die voor God kunnen verantwoorden is dat voldoende. Verschillende opvattingen en meningen kunnen zo naast elkaar bestaan.

mee eens, ik veroordeel ook absoluut geen mensen die er andere mening over hebben hoor, alleen voor me zelf wil ik me graag aan gods geboden houden en graag weten, wat word er nu precies bedoeld in Gods woord.

Vandaar dat dit topic me altijd erg heeft geïnteresseerd omdat ik zelf heel wat al met die vragen op dit gebied geworsteld heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 22:41
 
PETRA373 schreef:
mee eens, ik veroordeel ook absoluut geen mensen die er andere mening over hebben hoor, alleen voor me zelf wil ik me graag aan gods geboden houden en graag weten, wat word er nu precies bedoeld in Gods woord.

Vandaar dat dit topic me altijd erg heeft geïnteresseerd omdat ik zelf heel wat al met die vragen op dit gebied geworsteld heb.

Ik ga er vanuit dat de ander ook wil leven zoals hij/zij denkt dat God het bedoeld heeft. Ik denk dat het alleen onmogelijk is om precies te weten wat er bedoeld wordt. De bijbel heeft nu eenmaal geen zaakregister waar je kunt zoeken naar standaard antwoorden op al je vragen. Het blijft een zoektocht, DE waarheid bestaat niet. Geboden uit vroeger tijden zijn nu ook niet zo zondermeer over te zetten naar onze tijd. Kijken naar wat de bedoeling is en dat toepassen in deze tijd lijkt mij beter. En die bedoeling kun je kort samenvatten: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Als dat je intentie is, is het goed! En dat zal ook doorwerken in je relatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 22:54
 
JANS221 schreef:
Ik ga er vanuit dat de ander ook wil leven zoals hij/zij denkt dat God het bedoeld heeft. Ik denk dat het alleen onmogelijk is om precies te weten wat er bedoeld wordt. De bijbel heeft nu eenmaal geen zaakregister waar je kunt zoeken naar standaard antwoorden op al je vragen. Het blijft een zoektocht, DE waarheid bestaat niet. Geboden uit vroeger tijden zijn nu ook niet zo zondermeer over te zetten naar onze tijd. Kijken naar wat de bedoeling is en dat toepassen in deze tijd lijkt mij beter. En die bedoeling kun je kort samenvatten: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Als dat je intentie is, is het goed! En dat zal ook doorwerken in je relatie.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 augustus 2014, 01:23
 
PETRA373 schreef:
Volgens mij ook. Volgens mij mag dat ook voor het huwelijk. is wat anders als gemeenschap hebben.

ik vraag me af, lezen jullie nu uit mijn woorden of ik mensen veroordeel die gemeenschap hebben voor het huwelijk???

Het enigste wat ik hiermee aangeef, dat kussen en knuffelen iets heel anders is als gemeenschap hebben, en dat daar toch geen enkele twijfel over hoeft te bestaan, hoe je de bijbel ook opvat.

verder zet ik in de bijdrage ervoor me gedachten er over voor me zelf, zet er nog bij dat het in de praktijk wel moeilijk is,

Zoals ik sommigge reacties lees lijkt het of jullie vinden ik mensen veroordeel die het wel doen. wat absoluut niet is. Of dat ik denk de waarheid te weten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 augustus 2014, 07:41
 
PETRA373 schreef:
ik vraag me af, lezen jullie nu uit mijn woorden of ik mensen veroordeel die gemeenschap hebben voor het huwelijk???

Het enigste wat ik hiermee aangeef, dat kussen en knuffelen iets heel anders is als gemeenschap hebben, en dat daar toch geen enkele twijfel over hoeft te bestaan, hoe je de bijbel ook opvat.

verder zet ik in de bijdrage ervoor me gedachten er over voor me zelf, zet er nog bij dat het in de praktijk wel moeilijk is,

Zoals ik sommigge reacties lees lijkt het of jullie vinden ik mensen veroordeel die het wel doen. wat absoluut niet is. Of dat ik denk de waarheid te weten...

Volgens mij vind niemand dat jij veroordeeld hoor, ik lees dat ook nergens... Is meer aanvullend op elkaar...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 augustus 2014, 08:24
 
JOL252 schreef:
Volgens mij vind niemand dat jij veroordeeld hoor, ik lees dat ook nergens... Is meer aanvullend op elkaar...

Oh oke, door de reacties daarna vroeg ik me af of mijn tekst soms verkeerd was overgekomen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 augustus 2014, 10:01
 
PETRA373 schreef:
ik vraag me af, lezen jullie nu uit mijn woorden of ik mensen veroordeel die gemeenschap hebben voor het huwelijk???

Het enigste wat ik hiermee aangeef, dat kussen en knuffelen iets heel anders is als gemeenschap hebben, en dat daar toch geen enkele twijfel over hoeft te bestaan, hoe je de bijbel ook opvat.

verder zet ik in de bijdrage ervoor me gedachten er over voor me zelf, zet er nog bij dat het in de praktijk wel moeilijk is,

Zoals ik sommigge reacties lees lijkt het of jullie vinden ik mensen veroordeel die het wel doen. wat absoluut niet is. Of dat ik denk de waarheid te weten...

Ik lees dat absoluut niet, ik reageer omdat je gelijk heb en je precies verteld hoe of wat en zo lees ik het.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 augustus 2014, 12:10
 
Ja, ik denk dat daar geen duidelijke dingen over staan in de bijbel, net wat Jans zei.

De een doet wel dít en dát niet, of zou dat doen kan ook.

De ander doet dít én dát niet voor een huwelijk/commitment.

Een huwelijk wat dát is is duidelijk, een commitment, is meer persoonsgebonden.
De een heeft al een commitment bij afspraken, de ander pas als ie dingen heeft zíen gebeuren, zoals ik.

Ik kan me voorstellen dat iemand kan worstelen, want je hoort zoveel dingen, ik hoorde ook toen ik pas geloofde, van niet voor het huwelijk, ja, van de voorganger, dat wel. Niet beseffende, daar kwam ik later pas achter, dat velen het deden in de jeugdclub waar ik toen kwam op zaterdagavond, van de kerk/gemeente.

Ik was er zélf iinene achter dat er, idd dingen zij die véél belangrijker zijn.
Toen deed ik dus dit en dat.

Nou, en nu ben ik weer, dat ik én dit én dat niet doe, voor wat ik zie als commitment.
Daar heb ik dan weer redenen voor, redenen in de geest wat de TS in topci 'zuivere Liefde schreef, wat wel is weggehaald maar ja, ik had het nog even gequote Knipoog smiley

Maar, ja, wat iemand ook doét, ik vind dus ook, dat degene dat niet als dé waarheid kan zien voor anderen, en wel kan zeggen waarom die dit en dat niet of wel doet, als degene dat wil zeggen, dat is wat anders.

Maar ja, wat je ook zal doen, het blijft mi moeilijk, om dat op zo een manier te zeggen, dat het je eigen mening is, en niet zo, als dat het een opgelegd moraal zou zijn.

En dat is tevens de fout, die mi, in overigens wel goede preken gemaakt kan worden, wat voor diegene die preekt werkt, kan diegene, er uitlichten als zijnde dé waarheid, en dat is jammer, diegene kan dan beter zoiets zeggen van: 'dit werkt voor mij, en er zijn ook heel veel andere situaties en personen waar dat dus niet voor op hoeft te gaan'. vind ik.

(hoop dat het nog te volgen is)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 8 augustus 2014, 12:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 Volgende
Pagina 10 van 11