ChristianMatch
 


Forum

Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 15:43
 
JANS221 schreef:
Ik denk dat we anno 2013 nog steeds moeten afrekenen met de gedachte dat het beleven van seksualiteit en het genieten ervan er niet toe doet. Waarom hoeft het op seksueel gebied niet goed te zijn? Waarom is het een leugen dat dat belangrijk is? Ik begrijp werkelijk deze gedachte niet. Als het tussen twee mensen goed gaat, gaat het op seksueel gebied dan ook altijd goed? Je draait het toch ook niet om? Als het op seksueel gebied goed gaat dan gaat de rest ook wel goed? Liefde en seksualiteit horen bij elkaar en daar is niets zondigs aan. Je kunt het een niet loskoppelen van het ander. In de Bijbel staat daar echt niets anders over.Jouw manier van denken komt op mij wel heel naïef over. Christenen zijn net mensen. Ook christenen hebben te maken met ziekte, dood, verdriet, pijn, echtscheiding en ook op het gebied van seksualiteit kan er van alles mis gaan. Christen-zijn geeft echt geen garantie dat alles goed gaat.


Ik kán even niet anders dan hierop amen zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 16:41
 
Bijzonder onderwerp. Ik uit eigen ervaring alleen beamen. Kijk uit met hoe ver je gaat in de relatie. Soms kan een beetje kroelen alle mogelijk zelfbeheersing doen weg smelten. Ik heb het nu wel over een relatie die gestart is. Niet een date of vervolg date.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 16:55
 
JOSEF872 schreef:
Bijzonder onderwerp. Ik uit eigen ervaring alleen beamen. Kijk uit met hoe ver je gaat in de relatie. Soms kan een beetje kroelen alle mogelijk zelfbeheersing doen weg smelten. Ik heb het nu wel over een relatie die gestart is. Niet een date of vervolg date.

Wat is er zo bijzonder aan dit onderwerp? Ook is het mij niet helemaal duidelijk op wie je reageert en wat je beaamt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 17:03
 
JANS221 schreef:
[i]Jouw manier van denken komt op mij wel heel naïef over.

Ik waardeer dat je uitspreekt hoe ik op je overkom.
Maar begrijp je ook hoe ik het werkelijk bedoelde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 17:28
 
JANS221 schreef:
[i]Ik denk dat we anno 2013 nog steeds moeten afrekenen met de gedachte dat het beleven van seksualiteit en het genieten ervan er niet toe doet. Waarom hoeft het op seksueel gebied niet goed te zijn? Waarom is het een leugen dat dat belangrijk is? Ik begrijp werkelijk deze gedachte niet. Als het tussen twee mensen goed gaat, gaat het op seksueel gebied dan ook altijd goed? Je draait het toch ook niet om? Als het op seksueel gebied goed gaat dan gaat de rest ook wel goed? Liefde en seksualiteit horen bij elkaar en daar is niets zondigs aan. Je kunt het een niet loskoppelen van het ander. In de Bijbel staat daar echt niets anders over.[/i]Jouw manier van denken komt op mij wel heel naïef over. Christenen zijn net mensen. Ook christenen hebben te maken met ziekte, dood, verdriet, pijn, echtscheiding en ook op het gebied van seksualiteit kan er van alles mis gaan. Christen-zijn geeft echt geen garantie dat alles goed gaat.

Jans, ik bedoel niet dat het beleven van sexualiteit er niet toe doet. Ook niet dat het op dat gebied niet goed zou moeten zijn.

Maar veel mensen zijn van mening dat het voor het huwelijk er moet zijn, omdat het belangrijk is te weten of het met die sexuele omgang wel goed zit.

Ik zelf kan me nu meer vinden in wat de bijbel hierover zegt. Ik was hier vroeger naief in omdat ik toen helemaal niet bezig was hoe God het bedoeld had.
Ik wist toen ook niet dat je ziel, geest en lichaam zo met elkaar verbonden zijn.

Wat ik ook las in die link, dat wanneer een relatie uitraakt nadat er sex heeft plaatsgevonden voor een verbintenis, dat je dan verscheurd wordt door pijn, zowel geestelijk als lichamelijk.

Ik heb er in de laatste 5 jaar preken over gehoord dat sex dus niet voor het huwelijk mag gebeuren en hoe het werd uitgelegd daar kan ik mij wel in vinden. Het is een geschenk van God voor in het huwelijk

Ja zo denk ik erover Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 19:45
 
JANE410 schreef:
Ik wist toen ook niet dat je ziel, geest en lichaam zo met elkaar verbonden zijn.

Wat ik ook las in die link, dat wanneer een relatie uitraakt nadat er sex heeft plaatsgevonden voor een verbintenis, dat je dan verscheurd wordt door pijn, zowel geestelijk als lichamelijk.

Ik heb er in de laatste 5 jaar preken over gehoord dat sex dus niet voor het huwelijk mag gebeuren en hoe het werd uitgelegd daar kan ik mij wel in vinden. Het is een geschenk van God voor in het huwelijk

Ja zo denk ik erover Knipoog smiley

Hi Jane, ik heb even het belangrijkste vetgedrukt. Je zegt hier twee dingen... ziel, geest en lichaam zijn met elkaar verbonden... het volgende moment zeg je dat die intimiteit voor het huwelijk niet mag. Is dit niet tegenstrijdig? Hoe moet je dat dan zien als het lichamelijke/de intimiteit op dat vlak "achter blijft" of vermeden moet worden, terwijl het juist zo verbonden is ... ruk je dan niet iets wat natuurlijk is uit elkaar?


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 23 november 2013, 19:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 19:49
 
JOL252 schreef:
Hi Jane, ik heb even het belangrijkste vetgedrukt. Je zegt hier twee dingen... ziel, geest en lichaam zijn met elkaar verbonden... het volgende moment zeg je dat die intimiteit voor het huwelijk niet mag. Is dit niet tegenstrijdig? Hoe moet je dat dan zien als het lichamelijke/de intimiteit op dat vlak "achter blijft" of vermeden moet worden, terwijl het juist zo verbonden is ... ruk je dan niet iets wat natuurlijk is uit elkaar?

Je bent me net voor, hier dacht ik ook al aan.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 21:12
 
Zelf had ik er eerst een andere mening hier over, dacht kan geen kwaad voor het huwelijk.
heb er lang mee geworstelt, maar nu wat verder en wat ervaringen verder, kan ik niet anders zeggen dat d e geboden van God er zijn ook om ons te beschermen, en niets zo mooi als een relatie die niet alleen door lust word overheerst, maar zuiver en eerlijk is.
Dus als ik nog es een relatie krijg, wacht ik met sex tot het huwelijk.

met respect voor anderen die een andere mening hebben.
ps huwelijk zie ik als verbintenis tussen jou en, je partner en God. niet het papiertje op het gemeente huis. Maar in Gods ogen getrouwd zijn, een verbond met elkaar.

En in de verkerings tijd kan je toch ook met elkaar zoenen, en dan voel je toch ook of het lichamelijk klikt of niet? is heel intiem zoenen dus...

En fin zo denk ik e r over, die ontdekte ik nog steeds lid ben, ha ha als het goed is over twee dagen weg hier. liefs voor iedereen en over dit onderwerp:
wees kostbaar met je zelf ook, geef je lichaam niet te snel aan een ander voor die er slordig mee omgaat.
verder is ons lichaam ook een tempel van d e heilige geest, dus ja overleg ook eerst met God... heb ik uw goedkeuring????

En is deze gedacht ouderwets??? mwhaa dan ben ik maar ouderwets. ha ha hoef niet mee te doen met de moderne tijd, waarin we van iets moois zoals sex, iets lelijks vaak maken.
Duh ik ben een parel in Gods hand en als een man met mij sex wil, wil ik ook dat hij er voor me is op andere gebieden en me niet gebruikt voor zijn eigen behoeften en me verder alleen laat, dat is geen liefde, dat is geen verbond tussen man en vrouw zoals God het bedoelt heeft.

prachtig als mensen eerst elkaar echt trouw beloven.

Maar begrijp goed dat andere mensen er een andere mening over hebben, is een moeilijk onderwerp, iets waar ik zelf veel mee heb geworsteld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 21:29
 
PETRA373 schreef:
Zelf had ik er eerst een andere mening hier over, dacht kan geen kwaad voor het huwelijk.
heb er lang mee geworstelt, maar nu wat verder en wat ervaringen verder, kan ik niet anders zeggen dat d e geboden van God er zijn ook om ons te beschermen, en niets zo mooi als een relatie die niet alleen door lust word overheerst, maar zuiver en eerlijk is.
Dus als ik nog es een relatie krijg, wacht ik met sex tot het huwelijk.

met respect voor anderen die een andere mening hebben.
ps huwelijk zie ik als verbintenis tussen jou en, je partner en God. niet het papiertje op het gemeente huis. Maar in Gods ogen getrouwd zijn, een verbond met elkaar.

En in de verkerings tijd kan je toch ook met elkaar zoenen, en dan voel je toch ook of het lichamelijk klikt of niet? is heel intiem zoenen dus...

En fin zo denk ik e r over, die ontdekte ik nog steeds lid ben, ha ha als het goed is over twee dagen weg hier. liefs voor iedereen en over dit onderwerp:
wees kostbaar met je zelf ook, geef je lichaam niet te snel aan een ander voor die er slordig mee omgaat.
verder is ons lichaam ook een tempel van d e heilige geest, dus ja overleg ook eerst met God... heb ik uw goedkeuring????

En is deze gedacht ouderwets??? mwhaa dan ben ik maar ouderwets. ha ha hoef niet mee te doen met de moderne tijd, waarin we van iets moois zoals sex, iets lelijks vaak maken.
Duh ik ben een parel in Gods hand en als een man met mij sex wil, wil ik ook dat hij er voor me is op andere gebieden en me niet gebruikt voor zijn eigen behoeften en me verder alleen laat, dat is geen liefde, dat is geen verbond tussen man en vrouw zoals God het bedoelt heeft.

prachtig als mensen eerst elkaar echt trouw beloven.

Maar begrijp goed dat andere mensen er een andere mening over hebben, is een moeilijk onderwerp, iets waar ik zelf veel mee heb geworsteld.

Waar ik het met je eens in ben is dat je een verbintenis met elkaar aangaat voor je met elkaar verder gaat op intiem gebied. Overigens kan intiem zoenen ook van alles en nog wat oproepen, het zet alle knoppen en schuiven soms open en is dat dan niet de kat op het spek binden als je wilt voorkomen dat je seks vóór de trouwdag hebt?

Het hoeft geen lust te zijn als je relatie nog niet met een briefje ondertekend is ... en lust hoeft ook niet negatief te zijn.. behalve als de balans eruit raakt.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 23 november 2013, 21:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 21:44
 
JOL252 schreef:
Hi Jane, ik heb even het belangrijkste vetgedrukt. Je zegt hier twee dingen... ziel, geest en lichaam zijn met elkaar verbonden... het volgende moment zeg je dat die intimiteit voor het huwelijk niet mag. Is dit niet tegenstrijdig? Hoe moet je dat dan zien als het lichamelijke/de intimiteit op dat vlak "achter blijft" of vermeden moet worden, terwijl het juist zo verbonden is ... ruk je dan niet iets wat natuurlijk is uit elkaar?

Jol,Jans

Ik bedoel dus dat die verbondenheid van ziel,lichaam en geest er pas mag zijn in het huwelijk. Dus in de verkerings tijd leer je elkaar kennen, bouw je vriendschap op, zoek je uit of je qua karakter bij elkaar past. Of je gezamelijke interesses enz. Er zijn zoveel dingen waarin je elkaar moet leren kennen en vertrouwen.

Goed dan nu over de liefde, het houden van en dan de keuze om geen gemeenschap te hebben voor het huwelijk. Tja niet gemakkelijk da`s waar.
Het is zoals Roady al aangaf een wilsbesluit die je neemt. Ik denk dat als je dat echt zo wil doen dat God je hierin zo sterk zal maken dat het op te brengen is.

God is almachtig en ik ben er van overtuigt dat HIJ als je dit voor Hem kan opbrengen, dat je relatie dan geweldig gezegend gaat worden. Dat het dan pas echt dat drievoudig snoer zal zijn.

Als je sex hebt voor het huwelijk ben je al zo aan elkaar gekleefd, wat Roelande al schreef over aan elkaar gelijmd zijn. Probeer maar eens 2 velletjes papier die gelijmd zijn van elkaar af te halen, dat lukt niet. Zo is het ook met sex voor het huwelijk doordat je dan zo èèn bent geweest zowel geestelijk als lichamelijk. Als dan blijkt dat je niet bij elkaar past en je gaat uit elkaar dan is de schade veel groter omdat je gemeenschap hebt gehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 21:55
 
JANE410 schreef:
Jol,Jans

Ik bedoel dus dat die verbondenheid van ziel,lichaam en geest er pas mag zijn in het huwelijk. Dus in de verkerings tijd leer je elkaar kennen, bouw je vriendschap op, zoek je uit of je qua karakter bij elkaar past. Of je gezamelijke interesses enz. Er zijn zoveel dingen waarin je elkaar moet leren kennen en vertrouwen.

Goed dan nu over de liefde, het houden van en dan de keuze om geen gemeenschap te hebben voor het huwelijk. Tja niet gemakkelijk da`s waar.
Het is zoals Roady al aangaf een wilsbesluit die je neemt. Ik denk dat als je dat echt zo wil doen dat God je hierin zo sterk zal maken dat het op te brengen is.

God is almachtig en ik ben er van overtuigt dat HIJ als je dit voor Hem kan opbrengen, dat je relatie dan geweldig gezegend gaat worden. Dat het dan pas echt dat drievoudig snoer zal zijn.

Als je sex hebt voor het huwelijk ben je al zo aan elkaar gekleefd, wat Roelande al schreef over aan elkaar gelijmd zijn. Probeer maar eens 2 velletjes papier die gelijmd zijn van elkaar af te halen, dat lukt niet. Zo is het ook met sex voor het huwelijk doordat je dan zo èèn bent geweest zowel geestelijk als lichamelijk. Als dan blijkt dat je niet bij elkaar past en je gaat uit elkaar dan is de schade veel groter omdat je gemeenschap hebt gehad.



De vraag is wat echte gemeenschap is. Als ik dan kijk naar wat er binnen "het huwelijk" kan plaatshebben dan kun je dat vaak echt geen gemeenschap noemen (dus ziel, geest en lichaam).

Quote:
Jane: Ik bedoel dus dat die verbondenheid van ziel,lichaam en geest er pas mag zijn in het huwelijk. Dus in de verkerings tijd leer je elkaar kennen, bouw je vriendschap op, zoek je uit of je qua karakter bij elkaar past. Of je gezamelijke interesses enz. Er zijn zoveel dingen waarin je elkaar moet leren kennen en vertrouwen.


Hoe doe je dat zonder ziel, geest en lichaam?


Jol, houdt van deze respectvolle discussie. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 23 november 2013, 21:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 22:55
 
Mooie vraag hoe zie je dat zonder ziel geest en lichaam??? je begint een relatie, en opent meteen je ziel en geest voor elkaar, lichamelijke reacties, zoals lust , inderdaad in een goede balans horen erbij.

voormezelf kan ik niet anders antwoorden, dat als je wacht tot trouwen, of anders verwoord een belofte voor elkaar en god, weet je zeker dat je met elkaar verder wilt, want je opent je geest en ziel in verkeringstijd voor elkaar, maar soms blijkt toch, we horen niet bij elkaar moet je elkaar loslaten
Lichamelijke reacties, zijn ook , elkaars hand vasthouden, die arm om je heen, lieve knuffel...zoenen.... inderdaad denk ik veel bidden tot god om beheersing... want kan wel meerdere gevoelens aanwakkeren, zoals de kat op het spek binden.

Toch verbind je je met elkaar veel dieper als je sex met elkaar hebt. en als je dan uit elkaar gaat. ja moeilijker, dus ik zie het ook als een bescherming voor ons zelf. En ook iets wat je niet met iedereen deelt. Het is iets erg persoonlijk s. je bent, gaat dieper, met je ziel. geest en lichaam,
in d e verkeringstijd, ga je ook diep, maar niet zo ver dan.

Veel voorkomend iets is bv van vrouwen die meerderen mannen hebben gehad, het deden voor trouwen, veel teleurstellingen hebben gehad, beschadigd raken, zich niet mee r goed open kunnen zetten echt. Waardoor in hun volgende relatie, met de man die het wel is, ze niet meer alles kunnen geven, muren hebben opgebouwd en hun eenheid met elkaar minder mooi is. Zo denk ik er dan over.... gelukkig kan `Jezus alle wonden ook herstellen en genezen... mijn eerlijke ervaring: het laat wonden achter als je uit elkaar gaat, omdat je je zo diep aan iemand heb gegeven, op alle gebieden. En dan denk je achteraf, flippen... ik was heel oprecht, maar hij nee niet zo als ik. en denk je tssss, hij zag niet hoe kostbaar ik ben, moet zuiniger met me lichaam ook zijn. Wat veel vrouwen dan na zo,n ervaring doen is een bepaalde muur maken, om zich zelf te beschermen. denk ik dan als ik andere vrouwen hierover wel eens hoor of hun ervaringen lees. las er laatst nog een goed boek over zal het zo es opzoeken. ook interesant hoofdstuk in over mannen.

maar ha ha als ik ooit relatie krijg en wacht tot huwelijk, dan zal ik later mijn ervaring hier meedelen...(natuurlijk niet met uitgebreidde details) zeker weten het een worsteling word ook om me te beheersen op bepaalde momenten. Maar jezus gaat met ons mee in onze worstelingen en lijkt mij d e mooiste weg die je kunt gaan in een relatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 23:26
 
JOL252 schreef:
De vraag is wat echte gemeenschap is. Als ik dan kijk naar wat er binnen "het huwelijk" kan plaatshebben dan kun je dat vaak echt geen gemeenschap noemen (dus ziel, geest en lichaam).


[/i]

Hoe doe je dat zonder ziel, geest en lichaam?


Jol, houdt van deze respectvolle discussie. Knipoog smiley

Ja,Jol, ik had deze vraag wel verwacht, moet er even over nadenken, ga nu eerst lekker slapen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 november 2013, 23:56
 
Seks zonder spijt van Paula rinehart

mooi boek, ook mooi hoofstuk over mannen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 03:25
 
@Roady,

Ik denk dat je me ergens niet helemaal begreep, ik doel op de 'proeftijd' die je verkering noemde geloof ik, en dat je zei gaat het niet ga je uit mekaar zonder de grote wond dat je aan elkaar gelijmd bent en dan losgerukt wordt omdat je seks hebt gehad.

Wat ik met 'proeftijd' bedoelde, dat een wijs iemand eens zei, dat de 'proeftijd' er altijd zou moeten zijn, dat legde ik al uit met een voorbeeld van de proeftijd die je kan hebbben op je werk, ben je die doorheen gekomen ja, dan kan je wel een potje breken want je hebt een vast contract( huwelijk), en ja, dus zo je best doen als in proeftijd hoeft dan niet meer.

Dat trok in door naar een relatie(huwelijk, samenwonen, latten en weet ik veel meer).

Even ervan uitgaande dat je natuurlijk geen seks hebt na enkele dagen, maar na enkele maanden, en dan ivm de proeftijd.

Dat de 'proeftijd' er altijd zou moeten zijn bedoel ik, men zou zich altijd zo moeten willen inzetten voor mekaar en niet alleen in de verkeringstijd.

We leven in een gebroken wereld, velen hebben het zelfs al over de eindtijd, ja, door die gebroken wereld ja, daar leef je in daar word je door beïnvloed dat gaat onbewust.(waar je mee omgaat word je mee besmet)

Ik heb zelf nu eenmaal grenzen net als iedereen. als mijn geliefde een flinke fout maakt, ja, onbewust, kan, ja, dan moet ik de mogelijkheid hebben om me echt fysiek terug te trekken voor onbepaalde tijd.
Niet dat ik dat elke keer doe, maar ja, hij moet weten, ja, ik dus ook, dat 'dit en dat' niet zomaar even kan als ik al van te voren al aangaf 'dat'....

En ja, als ik van streek ben, door het eea, ja, dan nu, ja, hij kijkt wel uit, doet er nu alles aan om de 'fout' recht te trekken. Ja, logisch hij wil me niet kwijt.

Maar ja, wat dus als we veilig en wel getrouwd zouden zijn, ook nog eens in een huis zouden wonen? Is die prikkel van 'ik wil haar niet kwijt, doe er alles aan om het goed te maken er dan nog zo wel?'

Iig, mijn ervaring leert van niet, komt bij, ik kan niet alles, zit in de wao op psychische gronden. de ene keer kan ik mee op visite bijvoorbeeld, gaat het ook heel goed dan, een andere keer, ja, kan ik dat gewoon echt niet op brengen.

Er worden weleens vergelijkingen gemaakt, kijk een 2,5 graads verbranding ergens, raak je niet aan bij iemand, doet ontzetend zeer.
Psychische wonden zoals PTSS ja, die zie je niet zijn er derhalve wel, en te vergelijken met psychische 2.5 graads verbrandingen, doet zeer als je eraan zit...

Dus je/ik kom(t) al snel in het hoekje van 'stel je niet aan er is niets aan je te zien ed', ja kunst heb jaren in therapie geleerd om normaal over te komen...'
Maar het ís er wel...regelmatig kan ik dingen wel en regelmatig kan ik, dezelfde dingen niet, en wil ik thuis blijven, niet mee, en een boekje lezen oid.

Als mijn vriend dan zegt, vaak, van ja, 'ik neem het hele pakketje S.', en toch, als ik aangeef niet te kunnen, toch een afspraak maakt om daar en daar met die en die te gaan eten, en ja, ik zei dat ik zei dat ik niet kan, en ja hij zal zeggen van ' ik heb nu de afspraak al gemaak, zij rekenen erop.

Waar blijf ik dan? Moet ik dan toneelspelen, wat onzettend zwaar is, omdat hij en zij?

Dit zie ik vaak gebeuren, en daar kan grote ruzie van komen als hij zegt; 'ik zie niets aan je', als ik weken lang uit loop te leggen dat je dat ook niet kan zien, dat het psychisch is....

Als ik dan, rustig zeg, van luister ik heb je dit al weken uit lopen leggen dat je dat niet kan zien, ga jij maar fijn alleen je wist dat ik dit nu niet aankan, en toch maak je de afspraak en ik moet mee van je omdat jij, en zij,...ja, daar kan een dikke ruzie van komen.

Zeg ik daarintegen, rustig, van luister R., ga jij maar fijn alleen zeg maar dat je afsprak terwijl ik aangaf niet te kunnen en ik kan dan eventjes naar me eigen huis, om echt even fysiek afstand te nemen, zodat de boel niet escaleert.

Dát bedoel ik, ja, een proeftijd ja, dat weet ik impliceert, dat het tijdje op proef is, maar ja, ik bedoel dus eigenlijk zou je, vind ik, als partners altijd je uiterste best moeten doen, om eerst aan de ander te denken, en niet over je partner heen te walsen omdat je iets 'even niet zag' oid.

En ja, als ik het idee heb, ben getrouwd, kan eigenlijk, iig op korte termijn niet even weg, ja, dan ben ik bij voorbaat al heel erg bang.

Hoop dat ik duidelijk ben :)

S. Ook nog eens gestopt met roken....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 24 november 2013, 03:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 07:31
 
PETRA373 schreef:
Mooie vraag hoe zie je dat zonder ziel geest en lichaam??? je begint een relatie, en opent meteen je ziel en geest voor elkaar, lichamelijke reacties, zoals lust , inderdaad in een goede balans horen erbij.

voormezelf kan ik niet anders antwoorden, dat als je wacht tot trouwen, of anders verwoord een belofte voor elkaar en god, weet je zeker dat je met elkaar verder wilt, want je opent je geest en ziel in verkeringstijd voor elkaar, maar soms blijkt toch, we horen niet bij elkaar moet je elkaar loslaten
Lichamelijke reacties, zijn ook , elkaars hand vasthouden, die arm om je heen, lieve knuffel...zoenen.... inderdaad denk ik veel bidden tot god om beheersing... want kan wel meerdere gevoelens aanwakkeren, zoals de kat op het spek binden.

Toch verbind je je met elkaar veel dieper als je sex met elkaar hebt. en als je dan uit elkaar gaat. ja moeilijker, dus ik zie het ook als een bescherming voor ons zelf. En ook iets wat je niet met iedereen deelt. Het is iets erg persoonlijk s. je bent, gaat dieper, met je ziel. geest en lichaam,
in d e verkeringstijd, ga je ook diep, maar niet zo ver dan.

Veel voorkomend iets is bv van vrouwen die meerderen mannen hebben gehad, het deden voor trouwen, veel teleurstellingen hebben gehad, beschadigd raken, zich niet mee r goed open kunnen zetten echt. Waardoor in hun volgende relatie, met de man die het wel is, ze niet meer alles kunnen geven, muren hebben opgebouwd en hun eenheid met elkaar minder mooi is. Zo denk ik er dan over.... gelukkig kan `Jezus alle wonden ook herstellen en genezen... mijn eerlijke ervaring: het laat wonden achter als je uit elkaar gaat, omdat je je zo diep aan iemand heb gegeven, op alle gebieden. En dan denk je achteraf, flippen... ik was heel oprecht, maar hij nee niet zo als ik. en denk je tssss, hij zag niet hoe kostbaar ik ben, moet zuiniger met me lichaam ook zijn. Wat veel vrouwen dan na zo,n ervaring doen is een bepaalde muur maken, om zich zelf te beschermen. denk ik dan als ik andere vrouwen hierover wel eens hoor of hun ervaringen lees. las er laatst nog een goedboek over zal het zo es opzoeken. ook interesant hoofdstuk in over mannen.

maar ha ha als ik ooit relatie krijg en wacht tot huwelijk, dan zal ik later mijn ervaring hier meedelen...(natuurlijk niet met uitgebreidde details) zeker weten het een worsteling word ook om me te beheersen op bepaalde momenten. Maar jezus gaat met ons mee in onze worstelingen en lijkt mij d e mooiste weg die je kunt gaan in een relatie.



Mooi!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 08:06
 
ROADY558 schreef:
Ik waardeer dat je uitspreekt hoe ik op je overkom.
Maar begrijp je ook hoe ik het werkelijk bedoelde?



Niet voor Jans sprekend maar er zijn verschillende mogelijkheden.
- men begrijpt wat je zegt, heeft het goed gehoord en denkt er toch anders over.
- men hoort wat je zegt, begrijpt niet dat je zulke overtuigingen kunt hebben en denkt er anders over
- ...

Engeltje smiley Knipoog smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 24 november 2013, 08:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 09:10
 
Dankje Jol, lees het topic effe bij en Shanita, ha ha wat goed:
ook nog es gestopt met roken Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

en jouw bijdrage zo lezende, knap van je, zo goed als je je grenzen vast houd in je relatie. je die aangeeft.
Zo krijg je een mooie relatie, waar je je veilig in kan voelen.
denk ik he.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 12:10
 
JOL252 schreef:
De vraag is wat echte gemeenschap is. Als ik dan kijk naar wat er binnen "het huwelijk" kan plaatshebben dan kun je dat vaak echt geen gemeenschap noemen (dus ziel, geest en lichaam).


[/i]

Hoe doe je dat zonder ziel, geest en lichaam?


Jol, houdt van deze respectvolle discussie. Knipoog smiley

Ja Jol hoe doe je dat? Nee zonder deze drie kan dat niet, maar ik bedoel het echte èèn worden met elkaar door gemeenschap dat is denk ik alleen voor in het huwelijk bedoeld.

En in de relatie voor je trouwen mag je genieten van het houden van en van de vriendschap en van ja vul maar in.

Ik zal niet zeggen dat het mij gaat lukken hoor, mocht ik iemand tegen komen en hevig verliefd zijn, maar ik zal er wel naar streven en als die eventuele partner er ook zo over denkt dan heb ik wel de intentie om die weg te gaan.

Ik heb het pas meegemaakt met een stel in mijn omgeving, dus het kan en ik zie hoe goed ze het hebben, hoe ze worden gezegend.

Ik vind als we de Here God liefhebben waarom zouden we dan niet graag doen wat HIJ in zijn woord zegt hierover? Ik heb het gevoel dat de liefde voor God hierdoor alleen maar sterker gaat worden.

Ik denk dat je geen hele lange verkeringstijd moet nemen, dan wordt het wel heel lastig. Maar als je samen met God deze weg gaat zal Hij je ook wel duidelijk maken dat dit de ware partner voor je is en hoef je niet zo lang te wachten om te gaan trouwen

En nogmaals de tekst 1 thess 5 vs 23 vind ik een mooie tekst die mij wel aanspreekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 12:35
 
SHANITA130 schreef:
Wat ik met 'proeftijd' bedoelde, dat een wijs iemand eens zei, dat de 'proeftijd' er altijd zou moeten zijn, dat legde ik al uit met een voorbeeld van de proeftijd die je kan hebbben op je werk, ben je die doorheen gekomen ja, dan kan je wel een potje breken want je hebt een vast contract( huwelijk), en ja, dus zo je best doen als in proeftijd hoeft dan niet meer.

Een werkgever legt de proeftijd bijvoorbeeld vast. Zwart op wit.
Meestal is dat een maand. Beide partijen behouden dan het recht om op te zeggen, zonder opgave van reden.

Wat leg je vast in jouw relatie vwb de proeftijd?
Wat is de maat die je neemt of de proeftijd geslaagd is of niet geslaagd is?
Hoe bepaal je de lengte van je proeftijd?

Ik begrijp uit je persoonlijke verhaal dat vooral goed en helder communiceren van belang is. Dat lijkt mij ook erg belangrijk in uberhaupt elke relatie of dat nu een vriendschap of partnerschap is. Zolang je de ander begrijpt, kom je een heel eind samen.

Wat ik wel mis in deze discussie, is de manier waarop onze God ernaar kijkt. Laten we ons nog leiden door Hem op dit gebied?
Willen we nog horen wat de bijbel erover aanreikt?

Vooralsnog proberen we zelf een systeempje in elkaar te knutselen waarbij we zelf wel bepalen wat goed is voor ons. God was toch onze Leidsman, Goede Raadgever, Vader en Beschermer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 12:50
 
JOL252 schreef:
Niet voor Jans sprekend maar er zijn verschillende mogelijkheden.
- men begrijpt wat je zegt, heeft het goed gehoord en denkt er toch anders over.
- men hoort wat je zegt, begrijpt niet dat je zulke overtuigingen kunt hebben en denkt er anders over
- ...

Engeltje smiley Knipoog smiley

Oh er zijn nog legio andere mogelijkheden ;)

Maar ik vind het persoonlijk vreemd, en ook wel vervelend als iets als naief wordt beoordeeld zonder te vragen naar wat ik bedoelde.
In zo'n geval is iemand niet echt geinteresseerd in wat ik probeer te zeggen.

Daarbij ben ik inderdaad naief, aangezien ik wordt aangespoord het geloof te hebben en te behouden als dat van een kind Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 13:49
 
ROADY558 schreef:
Oh er zijn nog legio andere mogelijkheden ;)

Maar ik vind het persoonlijk vreemd, en ook wel vervelend als iets als naief wordt beoordeeld zonder te vragen naar wat ik bedoelde.
In zo'n geval is iemand niet echt geinteresseerd in wat ik probeer te zeggen.

Daarbij ben ik inderdaad naief, aangezien ik wordt aangespoord het geloof te hebben en te behouden als dat van een kind Knipoog smiley

De reden van een zegen op een relatie ligt veel dieper, denk ik. Samen zeker weten dat God je samengebracht heeft en daarnaast ....zou het iets te maken kunnen hebben met onvoorwaardelijke liefde? Een hele hoge prijs voor een gelukkige relatie. Dan moet je echt veranderen van binnen, allebei.
Het huwelijk als afspiegeling van de relatie van Jezus met Zijn Bruid, de kerk? Zie Efeze 5. Misschien liggen sommigen van jullie nu dubbel van het lachen, maar is dat niet de sleutel tot geluk?
In plaats van geluk koppelen aan een 'wet' van het eerst getrouwd moeten zijn voordat er totale eenwording plaatsvindt? Ik sta wel achter de visie van Roady, maar ik heb teveel huwelijken gezien, die zich aan die regel hielden en toch totaal kapot liepen.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 24 november 2013, 13:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 14:05
 
Ach ja en het huwelijk zoals we die momenteel kennen is eeuwenlang niet zo ingevuld he.
Pa en moe besloten vaak tot het huwelijk van hun kroost en evenzo vaak niet vanwege de liefde maar vanwege de bruidsschat.
En wat dacht je van Rebekkah die gelijk de tent in werd gesleept? Niks eerst geest en ziel, gelijk van hoppetee, en hoe willen we dat uitleggen vanuit "het woord"?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof in ziel geest en lichaam maar om maar even aan te geven dat eea soms maar heel betrekkelijk is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK348





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 15:24
 
JOL252 schreef:
Ach ja en het huwelijk zoals we die momenteel kennen is eeuwenlang niet zo ingevuld he.
Pa en moe besloten vaak tot het huwelijk van hun kroost en evenzo vaak niet vanwege de liefde maar vanwege de bruidsschat.
En wat dacht je van Rebekkah die gelijk de tent in werd gesleept? Niks eerst geest en ziel, gelijk van hoppetee, en hoe willen we dat uitleggen vanuit "het woord"?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof in ziel geest en lichaam maar om maar even aan te geven dat eea soms maar heel betrekkelijk is.

Ik ben het helemaal met jou eens, Jacob trouwde met Rachel, en hij kreeg Lea met de fletse ogen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 16:17
 
HENK348 schreef:
Ik ben het helemaal met jou eens, Jacob trouwde met Rachel, en hij kreeg Lea met de fletse ogen.


Ook dat nog. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 16:30
 
JOL252 schreef:
Ach ja en het huwelijk zoals we die momenteel kennen is eeuwenlang niet zo ingevuld he.
Pa en moe besloten vaak tot het huwelijk van hun kroost en evenzo vaak niet vanwege de liefde maar vanwege de bruidsschat.
En wat dacht je van Rebekkah die gelijk de tent in werd gesleept? Niks eerst geest en ziel, gelijk van hoppetee, en hoe willen we dat uitleggen vanuit "het woord"?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof in ziel geest en lichaam maar om maar even aan te geven dat eea soms maar heel betrekkelijk is.

Het huwelijk in het Oude Testament had een heel andere waarde dan in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament mochten mannen meerdere vrouwen hebben enz. Mannen moesten besneden zijn.
In het Nieuwe Testament is het heel anders. Daar ligt de nadruk niet meer op het in stand houden van een natie door voortplanting, maar op het liefhebben van elkaar. En in het Nieuwe Testament kunnen we daarbij terugvallen op de Heilige Geest. Als we tekortschieten in liefde kunnen we altijd bij Hem terecht om ons de liefde te geven die nodig is, om daardoor elkaar lief te hebben, maar ook om zelf te groeien. Het huwelijk in het Nieuwe Testament is duidelijk monogaam.

Rebecca was zelf gewillig om mee te gaan naar Izaäk. Izaäk mocht niet trouwen met een vrouw uit het land van Kanaän, maar alleen met een Joodse vrouw omdat Jezus uit een Joodse natie geboren moest worden, daarom was het hele Joodse volk apart gezet. Daarom werd Elimelech er met een boodschap erop uitgestuurd een vrouw te zoeken. Elimelech zocht hierin overduidelijk de leiding van God, dus we kunnen aannemen dat God Zelf Izaäk en Rebecca bij elkaar bracht. Dat hele verhaal ligt in een totaal andere dimensie.
(zo mooi, dat erbij staat dat Izaäk zo troost vond na de dood van zijn moeder, dus er was hier wel degelijk ook eenwording van ziel en geest. )

(Helaas waren er idd ook heel andere situaties).


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 24 november 2013, 19:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK348





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 21:10
 
ANNETTE050 schreef:
Het huwelijk in het Oude Testament had een heel andere waarde dan in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament mochten mannen meerdere vrouwen hebben enz. Mannen moesten besneden zijn.
In het Nieuwe Testament is het heel anders. Daar ligt de nadruk niet meer op het in stand houden van een natie door voortplanting, maar op het liefhebben van elkaar. En in het Nieuwe Testament kunnen we daarbij terugvallen op de Heilige Geest. Als we tekortschieten in liefde kunnen we altijd bij Hem terecht om ons de liefde te geven die nodig is, om daardoor elkaar lief te hebben, maar ook om zelf te groeien. Het huwelijk in het Nieuwe Testament is duidelijk monogaam.

Rebecca was zelf gewillig om mee te gaan naar Izaäk. Izaäk mocht niet trouwen met een vrouw uit het land van Kanaän, maar alleen met een Joodse vrouw omdat Jezus uit een Joodse natie geboren moest worden, daarom was het hele Joodse volk apart gezet. Daarom werd Elimelech er met een boodschap erop uitgestuurd een vrouw te zoeken. Elimelech zocht hierin overduidelijk de leiding van God, dus we kunnen aannemen dat God Zelf Izaäk en Rebecca bij elkaar bracht. Dat hele verhaal ligt in een totaal andere dimensie.
(zo mooi, dat erbij staat dat Izaäk zo troost vond na de dood van zijn moeder, dus er was hier wel degelijk ook eenwording van ziel en geest. )

(Helaas waren er idd ook heel andere situaties).

Kijk ook een mooie bijdrage, zo is het natuurlijk. In Genesis 24 wordt de knecht er op uit gestuurd, Zijn naam wordt niet genoemd .Deze knecht is hier eigenlijk een beeld van de Heilige Geest. Dat is er uit te halen. Ik denk dat zijn naam in Genesis 15 staat.


Laatst aangepast door
HENK348
op zondag 24 november 2013, 21:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK348





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 22:01
 
ANNETTE050 schreef:
De reden van een zegen op een relatie ligt veel dieper, denk ik. Samen zeker weten dat God je samengebracht heeft en daarnaast ....zou het iets te maken kunnen hebben met onvoorwaardelijke liefde? Een hele hoge prijs voor een gelukkige relatie. Dan moet je echt veranderen van binnen, allebei.
Het huwelijk als afspiegeling van de relatie van Jezus met Zijn Bruid, de kerk? Zie Efeze 5. Misschien liggen sommigen van jullie nu dubbel van het lachen, maar is dat niet de sleutel tot geluk?
In plaats van geluk koppelen aan een 'wet' van het eerst getrouwd moeten zijn voordat er totale eenwording plaatsvindt? Ik sta wel achter de visie van Roady, maar ik heb teveel huwelijken gezien, die zich aan die regel hielden en toch totaal kapot liepen.

Amen ! mooi kerk met ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 22:26
 
Ga niet op iedereen reageren, wil wel even aangeven dat ik jullie bijdrage ieder vanuit zijn eigen leven en visie vanuit zijn geloof waardevol vindt om dit te lezen.
Ik wil jullie uitleggen hoe ik het zie. Er is verschil tussen lust en liefde. Voor mij is het belangrijk dat geestelijk en fysiek de aantrekkingskracht in balans is. Indien er alleen fysieke aantrekkingskracht is zie ik dit als lust en houdt een relatie geen stand. Indien beide aspecten aanwezig zijn en in balans, is er een diepere emotionele band op lichamelijk en geestelijk niveau. Ik zie dit als onvoorwaardelijke liefde in een relatie. Garantie krijg je niet in je leven, en het is hard werken samen aan een relatie. En dan nog kan er van alles misgaan in een relatie. Er is altijd een oorzaak en een gevolg en als de oorzaak er niet was/is, had je geen gevolg.

De bijbel is helder wat betreft seksualiteit. Ik zie intimiteit niet als zondig, wel zie ik intimiteit als zondig als je er op de verkeerde manier mee omgaat. Ik zal het gelijk beargumenteren wat ik dan als zondig zie voor mijzelf. En dat is als voorbeeld dat ik iedere week een ander zou hebben. Het gaat er naar mijn inziens om dat je samen als christen verantwoordelijk bent voor elkaar en naar God. En voor mij is intimiteit het mooiste geschenk wat er is tussen twee mensen die van elkaar houden. Ik zou mijzelf nooit kunnen geven aan iemand als bovengenoemde aspecten niet in balans zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ieder mens christen of geen christen heeft behoefte aan liefde, tederheid, verlangens en genegenheid. En wie ben ik om te oordelen dat mensen misschien ook gelukkig kunnen zijn met fysieke aantrekkingskracht alleen. Met alle respect de bijbel hanteren en naleven vanuit onze stoel is niet zo moeilijk. Alleen betwijfel ik er aan, als je in een situatie bent waarin je erg verlangt naar de ander of je deze dan nog hanteert, ook voor het huwelijk. Want dan hebben wij het over de praktijk. En mijn complimenten voor degenen die dit dan kunnen hanteren. Ik twijfel of ik dit zou kunnen!

Gr Marenth.


Laatst aangepast door
MARENTH030
op zondag 24 november 2013, 22:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEROMMEKE798





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 00:09
 
Dag Marenth,

Ik heb me voorgenomen na redelijk veel "valpartijen, om de vrouw die zoals het er naar uit ziet door de Heer is uitgezocht om mijn levemspartner te worden........
Eerst ten huwelijk te vragen ( verlovingsring met , of in het ergste geval, zonder diamant en om daarnaar toe te werken in vriendschap en elkaar niet vaker lijfelijk te ontmoeten dan strikt noodzakelijk is omdat we allebei nogal "heet"in het christelijke vel zitten.
Ben benieuwd of zij dat met mij wil uitwerken......t. Z. t.
Ze gaat nu nog door een heftige periode van verwerking dus, een lang intermezzo.
"Dat Liefde en Trouw u niet verlaten, bindt ze om uw hals, scharijf ze op de tafel van uw hart !!!!"
"Ergens"uit het "boek"Spreuken.....
En dat mijn lieve vrienden en vriendinnen is het ALLERBELANGRIJKSTE wanneer er evt. sprake is van een "niet zo "hetero-huwelijk c.q. verbintenis...... Monogamiteit ook in Les-bi-teraal en Homo-geen erotisch opzicht.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 11 Volgende
Pagina 2 van 11