ChristianMatch
 


Forum

Vrouwen in het (kerkelijke) ambt. Vóór of tégen....?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 09:27
 
STEENTJE178 schreef:
Ik begrijp je standpunt vanuit het gelijkwaardigheidsprincipe, maar wat ik essentiëler vindt is dat wat de Bijbel ervan vindt. En over dit onderwerp zijn de visies bepaald niet eenduidig....


Copieer effe een stuk wat ik ooit eerder heb geschreven toen ik zelf zat te denken over wat de bijbel over vrouwen zegt :wat betreft positie vrouwen, paulus schreef in een tijd dat vrouwen als tempelprostituees werden gebruikt bij afgoden .
Wat hij schreef was eigenlijk heel revolutionair, vrouwen mochten gewoon in de gemeente zijn net zoals mannen.
dat ze zich moesten laten leren, waaruit sommige soms halen dat vrouwen daarom niet mogen prediken enzo, schreef hij denk ik, om dat hij vond dat mannen de vrouwen ook moesten leren en niet die dingen alleen voor mannen hielden. En ze op dat moment nog niet konden prediken omdat ze eerst nog moesten leren.
Verder haal ik uit d e bijbel dat hij schrijft dat vrouwen ook gaan profeteren, houd in dus ook voorin de kerk staan en een profetie uitleggen, prediken enzo..
Maar in die tijd, moest paulus het eerst voor elkaar zien t e krijgen dat ze gelijkwaardig in d e gemeente konden zijn en onderwijs kregen...

wat betreft relaties... ben er ook mee bezig, de man kreeg leiding van God, die hij eigenlijk ook niet goed deed, had moeten zeggen tegen eva, eva, nee, we mogen niet eten van de verboden vrucht, maar zei: hap
later tegen god schoof hij d e verantwoordelijk op eva af, eva bla bla...ma ja, vervolgens zegt god dat het zaad van d e vrouw satan zal verslaan..
en daar begon het grote gevecht van satan om proberen de vrouw klein t e houden, onderdrukken ...
Want oh wee, als een man en vrouw samen sterk 1 zijn, wat een kracht,alleen al samen in gebed als eenheid, in strijd tegen de tegenstander... dat word een sterk team. Een man alleen en een vrouw alleen is niet zo sterk als samen met zijn tweeën.
Ze vullen elkaar aan met elkaars kwaliteiten , die verschillend zijn.

Wat me opviel is dat vrouwen de opdracht krijgen een man te eren en een man de opdracht zijn vrouw lief te hebben als broos vaatwerk etc...
moest er om glimlachen, natuurlijk kent god de man goed, heeft hij zelf geschapen... eer een man en hij slooft zich voor je uit, bv wat goed dat je dat gemaakt hebt, volgende keer doet hij trots weer iets voor je maken, krijg je minder gauw voor elkaar als je zegt, werd wel es tijd dat je dat ging maken...

maar veel gedachten van me doorelkaar, ben er mee bezig, hoe ziet goed de vrouw en man samen..hoe ziet god vrouwen????
so wie so, interessant, wie zorgde er het eerst voor jezus?? maria een vrouw, samen met jozef... maar toch zat jezus eerst 9 maanden in maria,s buik...
aan wie werd vertelt over het levend water??? de uitleg ging na een vrouw bij d e put, die vervolgens een heel dorp erover onderwijst(predikt, vertelt,) en het hele dorp kwam tot geloof. dus wat vrouwen niet prediken???

over het artikel, dat mannen in alles beter zijn dan vrouwen behalve kinderen.. onzin... en menig groot zakenman, heeft een vrouw achter hem die hem ondersteunt op vele gebieden.
Vrouwen niet werken??? alleen geschikt voor moederschap??? eh god gebruikt vrouwen ook voor andere dingen in de bijbel, was een vrouw die de verspieders de weg wees bv....

Ik denk wel dat een vrouw eigenschappen heeft gekregen als moeder waar een man niet tegen op kan, wij hebben meer geduld, kunnen ons op meerdere dingen tegelijk richten, makkelijk me t lading kinderen om je heen. Wij kunnen een baby borstvoeding geven, een man niet, maa r een man is net zo belangrijk in d opvoeding voor een kind. Ik zelf heb e r voor gekozen om de eerste 4 jaar thuis t e zijn altijd bij me kinderen, (kon dat gelukkig ook) eerste halfjaar, richt een baby zich ook vooral op een moeder, daarna pas meer op andere mensen, dus ja ik geloof dat het eerste half jaar heel belangrijk is, een moeder die veel bij d e opvoeding is. maar kan ook met werk gecombineerd worden en een vader die voor het kind zorgt. dus b*llsh*t het hele artikel.

Nog een gedachte die ik hier neerslinger:
warom zou de tegenstander zo zijn best doen om vrouwen over d e hele wereld proberen t e onderdrukken, niet de positie te geven die god eigenlijk bedoeld had? ( een gelijkwaardigge positie)
Ik denk om dat wij veel kwaliteiten hebben, als we samen met mannen in de geestelijke wereld ten strijde gaan, is hij niet blij mee
kijk es na corrie ten boom, als die had gepredikt? hoeveel vruchten heeft ze voortgebracht???

en de kwaliteiten van mannen en vrouwen zijn verschillend, die twee bij elkaar, samen heel sterk. Sommigge gebieden zijn mannen sterker, sommigge vrouwen sterker...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:16
 
PETRA373 schreef:
Nog een gedachte die ik hier neerslinger:
warom zou de tegenstander zo zijn best doen om vrouwen over d e hele wereld proberen t e onderdrukken

Dit zinnetje sprong er voor mij even uit.
De tegenstander probeert iedereen te onderdrukken, niet alleen vrouwen, maar ook mannen, kinderen, jongeren.

Ik meen dat de misleidende leugen is dat iemand gaat geloven dat er heil ligt in "macht". En dat komt voort uit de eerste leugen "je kunt als God zijn".

Verder ben ik het helemaal met je eens Petra dat God zowel man als vrouw met unieke eigenschappen heeft gemaakt waardoor ze elkaar nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Dat geldt zo in een huwelijk, en in welke gemeenschap dan ook.

Ik waag me niet teveel aan het topic "vrouwen in het ambt" maar om toch ontopic te blijven stel ik mezelf de vraag waarom God de man als hoofd van de vrouw heeft gekozen (in het gezin). En met "hoofd" bedoel ik dus absoluut niet "de baas", maar wel leidend, verantwoording nemend, voorgaand in liefde zoals Jezus dat doet bij Zijn gemeente.

En als de man als hoofd van een gezin behoort te dienen, zou die lijn niet doorgetrokken kunnen worden naar de kerkelijke gemeente, waar ik iemand met een ambt ook als "hoofd" zie van de gemeente?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:25
 
ROADY558 schreef:
Dit zinnetje sprong er voor mij even uit.
De tegenstander probeert iedereen te onderdrukken, niet alleen vrouwen, maar ook mannen, kinderen, jongeren.

Ik meen dat de misleidende leugen is dat iemand gaat geloven dat er heil ligt in "macht". En dat komt voort uit de eerste leugen "je kunt als God zijn".

Verder ben ik het helemaal met je eens Petra dat God zowel man als vrouw met unieke eigenschappen heeft gemaakt waardoor ze elkaar nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Dat geldt zo in een huwelijk, en in welke gemeenschap dan ook.

Ik waag me niet teveel aan het topic "vrouwen in het ambt" maar om toch ontopic te blijven stel ik mezelf de vraag waarom God de man als hoofd van de vrouw heeft gekozen (in het gezin). En met "hoofd" bedoel ik dus absoluut niet "de baas", maar wel leidend, verantwoording nemend, voorgaand in liefde zoals Jezus dat doet bij Zijn gemeente.

En als de man als hoofd van een gezin behoort te dienen, zou die lijn niet doorgetrokken kunnen worden naar de kerkelijke gemeente, waar ik iemand met een ambt ook als "hoofd" zie van de gemeente?

helemaal mee eens dat de tegenstander iedereen probeert te onderdrukken,
je geeft me wat te denken met de man als hoofd van de gemeente.... daar ben ik het wel mee eens, maar in die gemeente kunnen wel degelijk vrouwen ook bepaalde leidinggevende functies hebben, spreken etc....
iedereen in de gemeente met een leidinggevende functie, bespreekt weer dingen met de voorganger en eerlijk gezegd ben ik zelf wel blij ermee dat dat een man is, die hebben een bepaalde nuchterheid en meer eigenschappen die ik zeer waardeer in een man en nu niet alle vrouwen van cm boos op me worden... maar voor me zelf ben ik het er wel mee eens.
dat een man het hoofd van een kerk of gemeente is.(wel dus een man die plaats geeft aan vrouwen voor leidinggevende functies binnen in die gemeente)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IRIZXX484





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 12:57
 
@Petra,

Ik ben het in grote lijnen met je eens wat deze kwestie betreft, maar zou je alsjeblieft een klein beetje meer aandacht willen besteden aan je interpunctie? De tekst is heel lastig leesbaar, terwijl de inhoud erg goed is! Dus excuses als je het persoonlijk opvat, maar ik vind dat je jezelf tekort doet wanneer je niet let op je interpunctie, omdat een deel van de inhoud hierdoor verloren gaat.

@Iedereen

Ik wil graag nog even kwijt dat ik denk dat de essentiële kwestie in dit topic niet zozeer 'vrouwen in het (kerkelijke) ambt' is, maar meer de onderliggende (dogmatische) fundamenten die de plaats van de vrouw in de maatschappij en lokale gemeenschappen bepaalt, maar ook zeker haar positie in de kerkelijke omgeving.

Ik ben er zelf van overtuigd dat Gods wegen zich niet laten vatten in een simpel dogma, en zij ook zeker niet in woord en geschrift te omschrijven zijn, omdat het persoon dat het woord noteert en verspreidt in de eerste plaats mens is. De kracht van de Heer ligt in de diepste krochten van je innerlijke bewustzijn verborgen, doch is deze vindbaar. Ik ben er zelf van overtuigd dat mensen, zelfs op het eerste oog ongelovigen, ergens wel de Heer in zich ervaren, zij het op de meest uiteenlopende wijzen. De manier waarop hen voorgeschreven wordt hiermee om te springen is sterk afhankelijk van bijvoorbeeld geografische en culturele variabelen. De geschiedenis heeft aangetoond dat religieus dogma temporair is; het is veranderlijk en van voorbijgaande aard en bovendien aan menselijke interpretaties en machtsspellen onderhevig. Wanneer een vrouw in zichzelf de kracht voelt om het geloof in de mensen aan te wakkeren en te sterken, dan moet zij dat doen. Zij moet zich niet laten beklemmen door sociaal stigma en begrenzingen in de vorm van de starre kaders die opgelegd zijn door hen die menen voor God te moeten spelen. Wij kunnen onze dochters niet opleggen om zich in een minderwaardige rol te schikken terwijl zij ook kwaliteiten bezitten die de maatschappij kunnen sterken, en dan heb ik het niet strikt over kookkunsten of zorgzaamheid. Ik heb christelijke kennissen waarbij de vrouw de kostwinner in het gezin is. De man werkt parttime en zorgt voor de kinderen. Wie zegt dat deze man daar niet toe in staat is, of dat de vrouw haar verantwoordelijkheden nalaat of haar kwaliteiten niet optimaal benut? Mijns inziens neemt deze vrouw juist haar absolute verantwoordelijkheid doordat zij zich op hoog niveau ontplooid heeft en nu haar gezin van alles wat zij nodig hebben kan voorzien. Mensen die aan de hand van Bijbelteksten mensen willen sturen moeten zich eens in de mensen verdiepen, en zonder te oordelen kijken naar het hart wat de mensen drijft. Temeer omdat Bijbelteksten aan menselijke interpretatie onderhevig zijn, terwijl het gevoel van verbondenheid met de Heer en de daaruit voortvloeiende liefde die de mensen sterkt om goed te doen niet te vatten is in een tekst, hoe eloquent of accuraat ook geschreven.

Ik zou iedere vrouw willen stimuleren om het juk af te werpen en zich te ontplooien naar eigen gevoel van Goddelijke verbondenheid. Zoek deze verbondenheid met de Heer, blijf deze zoeken en aanwakkeren, en put de kracht uit het hart wat zich hierdoor sterkt, en blijf altijd streven naar wat volgens jou je eigen persoon en je omgeving toekomt.


Laatst aangepast door
IRIZXX484
op woensdag 28 mei 2014, 21:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA732





Berichten: 113

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 14:30
 
IRIZXX484 schreef:
Met alle respect hoor, Erika, maar ik denk dat je wat meer buiten de vaste kaders van je opvoeding en kerkelijke omgeving moet kijken. Misschien is dit een gevalletje generatiekloof, maar volgens mij leven wij in een tijd dat vrouwen carrière kunnen maken en niet meer altijd maar afhankelijk moeten zijn van een man. Het zou je verbazen wat er in de geschiedenis allemaal aan is gedaan om bepaalde groepen mensen te onderdrukken, zeker ook vanuit de kerk. De onderdrukking van de vrouw kent een lange geschiedenis, maar vergeet niet dat de vrouw niet altijd in onderdrukking heeft geleefd, en nu eindelijk bezig is los te breken van de kettingen die ons vrouwen al eeuwenlang hebben gekneveld door de masculiene overheersing in Europa. Ze hebben ons als minderwaardig bestempeld, beticht van hekserij, en machtige, dissidente vrouwen op de brandstapel gegooid. En nu is eindelijk de tijd aangebroken dat wij weer onze waardigheid terug kunnen krijgen. Vrouwen in het kerkelijke ambt...ik snap niet waarom dat een probleem moet zijn!

De onderdrukking die ons vrouwen heeft getroffen is dezelfde onderdrukking die onze zwarte broeders nog steeds moeten doorstaan. Hoeveel zwarte broeders hebben zich al afgewend van het christendom door misbruik van het geloof voor de kwade bedoelingen van onderdrukkers. Wist jij bijvoorbeeld dat Jezus eigenlijk zwart was? Dat de blanke machthebbers dit hebben willen ombuigen ten behoeve van het creëren en behouden van het blanke superioriteitsgevoel is echt schokkend.

Ik bewandel het pad van de Heer, maar ik laat me niet gekmaken door de praatjes van machthebbers die in het verleden en in het heden het geloof hebben misbruikt en misbruiken om het volk te misleiden. Educate Yourself! Stand up for your rights en het allerbelangrijkste: DON'T BELIEVE THE HYPE!

Jij hebt het over kaders en buiten mijn opvoeding kijken maar ik heb niet gezegd dat ik dat nooit heb gedaan he want dat heb ik wel zeker Knipoog smiley Ik ben bijna 40 jaar en heb in mijn leven het nodige meegemaakt in veranderingen in de gemeente en ben in diverse andere kerken geweest.. Maar ik voel me hier thuis en zie het niet als een punt emancipatie..

Nee voel me zeker niet aangevallen ga alleen in op wat je zegt.
Ik voel me dus totaal niet onderdrukt of wat dan ook en ik respecteer wat een ander voelt en denkt.. En ja ik bewandel ook het pad met onze Heer en ik laat me dus ook niet gek maken... Dit is wat ik voel en wat ik wil.. Als je de 40 nadert dan mag je hopelijk een hoop al ervaren en geleerd hebben hierin Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 14:46
 
Mijn interpunctie is altijd slecht Irisxx4, met twijfel of de naam nu goed geschreven is Smiley die vol vragen zit

dat komt omdat als ik iets schrijf het tussen alles effe door word gedaan, heel snel tik ik me gedachten neer en inderdaad effe nalezen en wat leesbaarder maken zou beter zijn.

De meesten hier zijn al aan gewend.

Wat betreft gezin: zoals God het bedoeld heeft was geweldig.
Ik leef al negen jaar als vrouw alleen met 8 kinderen, inmiddels al wat uit huis en ja gaat goed, maar zou een geweldige aanvulling zijn geweest als ik een man had gehad als hoofd van het gezin, wat zijn taak er nu ook in is, desnoods neemt hij het huishouden over.
mannen hebben weer andere eigenschappen als vrouwen waardoor ze zeer geschikt zijn als hoofd van het gezin. Vind ik dan he.....

en er effe bij vermelden, mits hij zich zo gedraagt als een hoofd van een gezin , zoals God het bedoeld heeft.!!!!!!!!
(helaas intreperen mannen het hoofd van gezin zijn nog al wat anders als de bedoeling van God was Gefrustreerde smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 15:23
 
Je bent dus, als vrouw, al negen jaar in staat geweest om hoofd van jouw (grote) gezin te zijn. Als dat geen bewijs is dat een vrouw gelijkwaardig is aan een man, dan weet ik het niet meer.



PETRA373 schreef:
Mijn interpunctie is altijd slecht Irisxx4, met twijfel of de naam nu goed geschreven is Smiley die vol vragen zit

dat komt omdat als ik iets schrijf het tussen alles effe door word gedaan, heel snel tik ik me gedachten neer en inderdaad effe nalezen en wat leesbaarder maken zou beter zijn.

De meesten hier zijn al aan gewend.

Wat betreft gezin: zoals God het bedoeld heeft was geweldig.
Ik leef al negen jaar als vrouw alleen met 8 kinderen, inmiddels al wat uit huis en ja gaat goed, maar zou een geweldige aanvulling zijn geweest als ik een man had gehad als hoofd van het gezin, wat zijn taak er nu ook in is, desnoods neemt hij het huishouden over.
mannen hebben weer andere eigenschappen als vrouwen waardoor ze zeer geschikt zijn als hoofd van het gezin. Vind ik dan he.....

en er effe bij vermelden, mits hij zich zo gedraagt als een hoofd van een gezin , zoals God het bedoeld heeft.!!!!!!!!
(helaas intreperen mannen het hoofd van gezin zijn nog al wat anders als de bedoeling van God was Gefrustreerde smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 21:14
 
ROADY558 schreef:
Dit zinnetje sprong er voor mij even uit.
De tegenstander probeert iedereen te onderdrukken, niet alleen vrouwen, maar ook mannen, kinderen, jongeren.

Ik meen dat de misleidende leugen is dat iemand gaat geloven dat er heil ligt in "macht". En dat komt voort uit de eerste leugen "je kunt als God zijn".

Verder ben ik het helemaal met je eens Petra dat God zowel man als vrouw met unieke eigenschappen heeft gemaakt waardoor ze elkaar nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Dat geldt zo in een huwelijk, en in welke gemeenschap dan ook.

Ik waag me niet teveel aan het topic "vrouwen in het ambt" maar om toch ontopic te blijven stel ik mezelf de vraag waarom God de man als hoofd van de vrouw heeft gekozen (in het gezin). En met "hoofd" bedoel ik dus absoluut niet "de baas", maar wel leidend, verantwoording nemend, voorgaand in liefde zoals Jezus dat doet bij Zijn gemeente.

En als de man als hoofd van een gezin behoort te dienen, zou die lijn niet doorgetrokken kunnen worden naar de kerkelijke gemeente, waar ik iemand met een ambt ook als "hoofd" zie van de gemeente?

Dat vind ik nu het mooie. In efeze staat dat de man de vrouw moet liefhebben zoals Jezus ons heeft lief gehad.
Jezus is tot het diepste gegaan. Heeft ons gediend. Dus eigenlijk zou de man de vrouw moeten dienen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 23:02
 
ANNA415 schreef:
Dat vind ik nu het mooie. In efeze staat dat de man de vrouw moet liefhebben zoals Jezus ons heeft lief gehad.
Jezus is tot het diepste gegaan. Heeft ons gediend. Dus eigenlijk zou de man de vrouw moeten dienen

Juist. Hij behoort de gangmaker hierin te zijn.
Als het goed is, gaat de vrouw hem dan ook dienen.

Je kunt het ook zo zien: als man en vrouw elkaar en het gezin dienen, dan eren ze daarmee God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JUSTME633





Berichten: 10

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 01:09
 
ROADY558 schreef:

Ik meen dat de misleidende leugen is dat iemand gaat geloven dat er heil ligt in "macht".


En als de man als hoofd van een gezin behoort te dienen, zou die lijn niet doorgetrokken kunnen worden naar de kerkelijke gemeente, waar ik iemand met een ambt ook als "hoofd" zie van de gemeente?

ik neem even de vrijheid om er een paar regels uit te pikken roady.
Het mooie vind ik dat de bijbel (God) de dingen vanuit de menselijke beleving nou net anders ziet; leiding geven is dienen, en macht zoeken is onmacht.

In efeze 4 zie je dat inderdaad, maar ook bij bijvoorbeeld de voetwassing en in andere passage's in de bijbel.

verder ben ik het met je eens, dat God vrouwen en mannen andere gaven gegeven heeft. Niet omdat mannen en vrouwen minder waarde zouden hebben, wel omdat God hen andere talenten heeft meegegeven.

Volgens mijn optiek is een man de profeet, priester en koning binnen zijn gezin. God heeft onze gebruiksaanwijzing, dus lijkt het mij logisch dat Hij weet hoe wij het beste gelukkig kunnen functioneren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 07:22
 
JUSTME633 schreef:
ik neem even de vrijheid om er een paar regels uit te pikken roady.
Het mooie vind ik dat de bijbel (God) de dingen vanuit de menselijke beleving nou net anders ziet; leiding geven is dienen, en macht zoeken is onmacht.

In efeze 4 zie je dat inderdaad, maar ook bij bijvoorbeeld de voetwassing en in andere passage's in de bijbel.

verder ben ik het met je eens, dat God vrouwen en mannen andere gaven gegeven heeft. Niet omdat mannen en vrouwen minder waarde zouden hebben, wel omdat God hen andere talenten heeft meegegeven.

Volgens mijn optiek is een man de profeet, priester en koning binnen zijn gezin. God heeft onze gebruiksaanwijzing, dus lijkt het mij logisch dat Hij weet hoe wij het beste gelukkig kunnen functioneren.

Maar goed. Als vrouwen en mannen zulke specifiek andere gaven hebben, dan zouden vrouwen bepaalde dingen niet kunnen en mannen wel en vice versa. Dus dan zou bv alleen de man de gave hebben om te preken.

Ik denk dat het ene karakter beter is in leiding geven, het andere in structureren, weer een ander in zorgen, en weer een ander in spreken enz.
Bij een dominee/pastoor/voorganger verwachten we alle componenten, wat gewoon onmogelijk is.
En naar mijn mening is het niet zo dat vrouwen alleen maar het zorgende karakter hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 07:31
 
De vraag in dit onderwerp is: Vrouwen in het (kerkelijke) ambt. Vóór of tégen....?
Iets wat in de kerkelijke traditie zo gegroeid is, hoef je niet koste wat het kost te blijven handhaven of verdedigen. Tradities kunnen mooi zijn maar ze zijn niet dé norm om naar te leven. Vroeger was de samenleving anders, mannen en vrouwen waren toen niet gelijkwaardig. Dit werd over het algemeen ook zo aanvaard. Er staat ook dat slaven hun meesters onderdanig moeten zijn. Moeten we daarom de slavernij ook maar weer invoeren? Mannen en vrouwen zijn nu gelijkwaardig. En dat is alleen maar winst. Wij leven nu en dat is nu eenmaal een andere tijd als vroeger. We kunnen en hoeven nu niet te leven zoals dat in de cultuur van de Bijbel gebruikelijk was. Het is onmogelijk om daar aan vast te houden en te denken dat God dat zo wil. We leven nu en we moeten het christendom vertalen naar deze tijd en niet star blijven vasthouden aan kerkelijke tradities en dogma s en ook niet aan maatschappelijk verhoudingen die in een Joods en Grieks ver verleden misschien wel prima functioneerden. We leven in een maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben, vroeger was dat inderdaad anders, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook de norm voor vandaag moet zijn en dat we moeten vasthouden aan de man-vrouw verhoudingen uit vroeger tijden.

God heeft de mens geschapen: mannelijk en vrouwelijk. Samen waren zij mens, compleet. Ik begrijp dan ook niet dat wij dat uit elkaar halen en dat mannen in kerkelijke gemeenten beslissen dat zij wel talenten en gaven van God krijgen om een ambt te vervullen en vrouwen niet.
Juist omdat mannen en vrouwen niet gelijk (maar wel gelijkwaardig zijn) zou het zo mooi zijn als ze elkaar ook in het uitoefenen van de ambten aan zouden vullen. Ieder op zijn/haar eigen wijze. God is geen man, God is mannelijk en vrouwelijk. En wij zijn geschapen naar zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 07:35
 
ANNA415 schreef:
Maar goed. Als vrouwen en mannen zulke specifiek andere gaven hebben, dan zouden vrouwen bepaalde dingen niet kunnen en mannen wel en vice versa. Dus dan zou bv alleen de man de gave hebben om te preken.

Ik denk dat het ene karakter beter is in leiding geven, het andere in structureren, weer een ander in zorgen, en weer een ander in spreken enz.
Bij een dominee/pastoor/voorganger verwachten we alle componenten, wat gewoon onmogelijk is.
En naar mijn mening is het niet zo dat vrouwen alleen maar het zorgende karakter hebben.

Ik denk ook dat in deze gevallen wereld er zoveel brokken zijn, juist ook vanwege de mannen in het kerkelijke ambt, dat veel mannen en vrouwen er meer bij gebaat zijn en zich veiliger voelen als zij terecht kunnen bij een vrouwelijke predikant of herder. Het is een prima iets om een compleet team te hebben met zowel mannen als vrouwen die samen leiding geven.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 29 mei 2014, 07:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 12:24
 
JUSTME633 schreef:
ik neem even de vrijheid om er een paar regels uit te pikken roady.
Het mooie vind ik dat de bijbel (God) de dingen vanuit de menselijke beleving nou net anders ziet; leiding geven is dienen, en macht zoeken is onmacht.

In efeze 4 zie je dat inderdaad, maar ook bij bijvoorbeeld de voetwassing en in andere passage's in de bijbel.

verder ben ik het met je eens, dat God vrouwen en mannen andere gaven gegeven heeft. Niet omdat mannen en vrouwen minder waarde zouden hebben, wel omdat God hen andere talenten heeft meegegeven.

Volgens mijn optiek is een man de profeet, priester en koning binnen zijn gezin. God heeft onze gebruiksaanwijzing, dus lijkt het mij logisch dat Hij weet hoe wij het beste gelukkig kunnen functioneren.

Ik ben het volkomen met je eens Justme.
Mooi gezegd: macht zoeken is onmacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 15:52
 
offtopic, maar die hoed staat je echt geweldig leuk just me!!!
leuke foto!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA732





Berichten: 113

BerichtGeplaatst: donderdag 29 mei 2014, 23:32
 
JANS221 schreef:
De vraag in dit onderwerp is: Vrouwen in het (kerkelijke) ambt. Vóór of tégen....?
Iets wat in de kerkelijke traditie zo gegroeid is, hoef je niet koste wat het kost te blijven handhaven of verdedigen. Tradities kunnen mooi zijn maar ze zijn niet dé norm om naar te leven. Vroeger was de samenleving anders, mannen en vrouwen waren toen niet gelijkwaardig. Dit werd over het algemeen ook zo aanvaard. Er staat ook dat slaven hun meesters onderdanig moeten zijn. Moeten we daarom de slavernij ook maar weer invoeren? Mannen en vrouwen zijn nu gelijkwaardig. En dat is alleen maar winst. Wij leven nu en dat is nu eenmaal een andere tijd als vroeger. We kunnen en hoeven nu niet te leven zoals dat in de cultuur van de Bijbel gebruikelijk was. Het is onmogelijk om daar aan vast te houden en te denken dat God dat zo wil. We leven nu en we moeten het christendom vertalen naar deze tijd en niet star blijven vasthouden aan kerkelijke tradities en dogma s en ook niet aan maatschappelijk verhoudingen die in een Joods en Grieks ver verleden misschien wel prima functioneerden. We leven in een maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben, vroeger was dat inderdaad anders, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook de norm voor vandaag moet zijn en dat we moeten vasthouden aan de man-vrouw verhoudingen uit vroeger tijden.

God heeft de mens geschapen: mannelijk en vrouwelijk. Samen waren zij mens, compleet. Ik begrijp dan ook niet dat wij dat uit elkaar halen en dat mannen in kerkelijke gemeenten beslissen dat zij wel talenten en gaven van God krijgen om een ambt te vervullen en vrouwen niet.
Juist omdat mannen en vrouwen niet gelijk (maar wel gelijkwaardig zijn) zou het zo mooi zijn als ze elkaar ook in het uitoefenen van de ambten aan zouden vullen. Ieder op zijn/haar eigen wijze. God is geen man, God is mannelijk en vrouwelijk. En wij zijn geschapen naar zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk.

Kan me een heel eind vinden in je stuk Jans, maar wat als ik of een ander er nu geen problemen mee hebben dat deze traditie bij ons nog wel bestaat? Want ik heb daar namelijk bij ons in de kerk totaal geen moeite mee.. En ja er is bij ons ook veel veranderd en aan het veranderen... Zal daar niet verder over uitweiden want dan zal het een ander topic naam hebben Knipoog smiley Als ik jou stuk lees krijg ik het gevoel dat jij het echt niet vind kunnen dat deze kerken er nog zijn... (interpreteer het misschien verkeerd dan hoor ik dat graag)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 mei 2014, 07:24
 
ERIKA732 schreef:
Kan me een heel eind vinden in je stuk Jans, maar wat als ik of een ander er nu geen problemen mee hebben dat deze traditie bij ons nog wel bestaat? Want ik heb daar namelijk bij ons in de kerk totaal geen moeite mee.. En ja er is bij ons ook veel veranderd en aan het veranderen... Zal daar niet verder over uitweiden want dan zal het een ander topic naam hebben Knipoog smiley Als ik jou stuk lees krijg ik het gevoel dat jij het echt niet vind kunnen dat deze kerken er nog zijn... (interpreteer het misschien verkeerd dan hoor ik dat graag)

Je bent natuurlijk vrij om te denken wat jij denkt en te vinden wat jij vindt, alleen ben ik het er niet mee eens. Natuurlijk mogen die kerken er zijn, ik vind het alleen erg jammer dat vrouwen hun talenten niet mogen gebruiken. Dan kun je zeggen: `Ik heb er geen problemen mee`, maar wat als een ander dat nu wel heeft en graag een ambt zou willen vervullen en dat als haar roeping voelt? Je vindt dan als vrouw geen plaats in je eigen kerkelijke gemeente. Geen plaats in de herberg. Je kunt dan natuurlijk een ander kerkgenootschap zoeken en daar als voorganger gaan werken, maar het blijft jammer dat dat nodig is. En ik ken die vrouwen: Je door God geroepen weten om voorganger te worden, maar door mensen geweigerd en tegengehouden worden. Triest toch? Dat kan een hoop verdriet geven.

En daarom ben het gewoon niet er mee eens dat men maatschappelijke verhoudingen van eeuwen geleden in stand wil houden en daarvan zegt dat God dat zo wil. Het is een interpretatie zoals men zelf denkt en het wil.
De mensen (zowel mannen en vrouwen) die niet zoals jij denken en er wel moeite mee hebben, hebben waarschijnlijk al lang de kerk waartoe jij behoort verlaten.
Dus de gedachte: `ik heb er geen moeite mee`, is volgens mij niet het antwoord op het blijven vasthouden aan deze traditie, als je bedenkt dat anderen vrouwen er wel moeite mee hebben en je daar andere vrouwen ook verdriet mee kan doen.

En Erika, weet je wat nu zo mooi is……..ook ik ga naar de PKN, net als jij…….gelukkig is er zelfs binnen dit kerkgenootschap de ruimte om verschillend te denken en dat is alleen maar goed!

------------

Gelukkig zijn we er sinds 1330, toen op verzoek van Paus Johannes XXII het volgende werd geschreven, er wel op vooruitgegaan: (nu overal de vrouw in het ambt nog)

-Eva is de moeder van de zonde. Van dan af werd de vrouw een instrument van de duivel.
-De vrouw verleidt de man met leugenachtige lokmiddelen en listen. Ze schildert haar gezicht, danst erotisch en heeft betrekkingen tijdens de menstruatie.
-Sommige vrouwen zijn goddeloze waarzegsters en toveren, verhinderen de voortplanting, doden kinderen en storten maagden in het verderf. Vrouwen werken ongeloof in de hand door zich over te geven aan de vleselijke passie.
- Haar kenmerken zijn: dwaas- en onwetendheid, schreeuwerig en babbelziek, onstandvastig, twistziek en opvliegend.
-Het boek waarschuwt de echtgenoot voor het onheil van het huwelijk.
-Vrouwen sturen als onzuivere wezens het kerkelijk leven in de war en meiden hebben een slechte reputatie.


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 30 mei 2014, 07:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 mei 2014, 08:14
 
JANS221 schreef:
Je bent natuurlijk vrij om te denken wat jij denkt en te vinden wat jij vindt, alleen ben ik het er niet mee eens. Natuurlijk mogen die kerken er zijn, ik vind het alleen erg jammer dat vrouwen hun talenten niet mogen gebruiken. Dan kun je zeggen: `Ik heb er geen problemen mee`, maar wat als een ander dat nu wel heeft en graag een ambt zou willen vervullen en dat als haar roeping voelt? Je vindt dan als vrouw geen plaats in je eigen kerkelijke gemeente. Geen plaats in de herberg. Je kunt dan natuurlijk een ander kerkgenootschap zoeken en daar als voorganger gaan werken, maar het blijft jammer dat dat nodig is. En ik ken die vrouwen: Je door God geroepen weten om voorganger te worden, maar door mensen geweigerd en tegengehouden worden. Triest toch? Dat kan een hoop verdriet geven.

En daarom ben het gewoon niet er mee eens dat men maatschappelijke verhoudingen van eeuwen geleden in stand wil houden en daarvan zegt dat God dat zo wil. Het is een interpretatie zoals men zelf denkt en het wil.
De mensen (zowel mannen en vrouwen) die niet zoals jij denken en er wel moeite mee hebben, hebben waarschijnlijk al lang de kerk waartoe jij behoort verlaten.
Dus de gedachte: `ik heb er geen moeite mee`, is volgens mij niet het antwoord op het blijven vasthouden aan deze traditie, als je bedenkt dat anderen vrouwen er wel moeite mee hebben en je daar andere vrouwen ook verdriet mee kan doen.

En Erika, weet je wat nu zo mooi is……..ook ik ga naar de PKN, net als jij…….gelukkig is er zelfs binnen dit kerkgenootschap de ruimte om verschillend te denken en dat is alleen maar goed!

------------

Gelukkig zijn we er sinds 1330, toen op verzoek van Paus Johannes XXII het volgende werd geschreven, er wel op vooruitgegaan: (nu overal de vrouw in het ambt nog)

-Eva is de moeder van de zonde. Van dan af werd de vrouw een instrument van de duivel.
-De vrouw verleidt de man met leugenachtige lokmiddelen en listen. Ze schildert haar gezicht, danst erotisch en heeft betrekkingen tijdens de menstruatie.
-Sommige vrouwen zijn goddeloze waarzegsters en toveren, verhinderen de voortplanting, doden kinderen en storten maagden in het verderf. Vrouwen werken ongeloof in de hand door zich over te geven aan de vleselijke passie.
- Haar kenmerken zijn: dwaas- en onwetendheid, schreeuwerig en babbelziek, onstandvastig, twistziek en opvliegend.
-Het boek waarschuwt de echtgenoot voor het onheil van het huwelijk.
-Vrouwen sturen als onzuivere wezens het kerkelijk leven in de war en meiden hebben een slechte reputatie.

Geen wonder dat veel mannen een beetje bang voor vrouwen zijn, dat is in hun genen gekropen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA732





Berichten: 113

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 mei 2014, 10:08
 
JANS221 schreef:
Je bent natuurlijk vrij om te denken wat jij denkt en te vinden wat jij vindt, alleen ben ik het er niet mee eens. Natuurlijk mogen die kerken er zijn, ik vind het alleen erg jammer dat vrouwen hun talenten niet mogen gebruiken. Dan kun je zeggen: `Ik heb er geen problemen mee`, maar wat als een ander dat nu wel heeft en graag een ambt zou willen vervullen en dat als haar roeping voelt? Je vindt dan als vrouw geen plaats in je eigen kerkelijke gemeente. Geen plaats in de herberg. Je kunt dan natuurlijk een ander kerkgenootschap zoeken en daar als voorganger gaan werken, maar het blijft jammer dat dat nodig is. En ik ken die vrouwen: Je door God geroepen weten om voorganger te worden, maar door mensen geweigerd en tegengehouden worden. Triest toch? Dat kan een hoop verdriet geven.

En daarom ben het gewoon niet er mee eens dat men maatschappelijke verhoudingen van eeuwen geleden in stand wil houden en daarvan zegt dat God dat zo wil. Het is een interpretatie zoals men zelf denkt en het wil.
De mensen (zowel mannen en vrouwen) die niet zoals jij denken en er wel moeite mee hebben, hebben waarschijnlijk al lang de kerk waartoe jij behoort verlaten.
Dus de gedachte: `ik heb er geen moeite mee`, is volgens mij niet het antwoord op het blijven vasthouden aan deze traditie, als je bedenkt dat anderen vrouwen er wel moeite mee hebben en je daar andere vrouwen ook verdriet mee kan doen.

En Erika, weet je wat nu zo mooi is……..ook ik ga naar de PKN, net als jij…….gelukkig is er zelfs binnen dit kerkgenootschap de ruimte om verschillend te denken en dat is alleen maar goed!

------------

Gelukkig zijn we er sinds 1330, toen op verzoek van Paus Johannes XXII het volgende werd geschreven, er wel op vooruitgegaan: (nu overal de vrouw in het ambt nog)

-Eva is de moeder van de zonde. Van dan af werd de vrouw een instrument van de duivel.
-De vrouw verleidt de man met leugenachtige lokmiddelen en listen. Ze schildert haar gezicht, danst erotisch en heeft betrekkingen tijdens de menstruatie.
-Sommige vrouwen zijn goddeloze waarzegsters en toveren, verhinderen de voortplanting, doden kinderen en storten maagden in het verderf. Vrouwen werken ongeloof in de hand door zich over te geven aan de vleselijke passie.
- Haar kenmerken zijn: dwaas- en onwetendheid, schreeuwerig en babbelziek, onstandvastig, twistziek en opvliegend.
-Het boek waarschuwt de echtgenoot voor het onheil van het huwelijk.
-Vrouwen sturen als onzuivere wezens het kerkelijk leven in de war en meiden hebben een slechte reputatie.

Ik begrijp jou instelling ook wel zeer zeker, en dat het jammer is dat de vrouwen die de roeping voelen dan uit de kerk vertrekken is triest ben ik met je eens..

En toch voel ik me er goed bij dat bij ons alleen mannen zich in het ambt bevinden en tja weet zeker dat er binnen de PKN veel richtingen zijn waar vrouwen in het ambt staan, denk zelfs dat mijn stroming binnen de PKN de enige is die het nog op deze manier doen....

Pfff ben blij dat we niet meer naar die paus hoeven te leven Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 mei 2014, 10:18
 
aaaghhhh dat stukje van die paus Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley Boze smiley

sommigge mannen Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 mei 2014, 11:03
 
ha ha ha, ik krijg een mail van iemand waar ik zo om moet lachen dat ik hem effe deel:
iemand stuurt me, niet aan bliksem inslagen d enken he, met die paus Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

Coole smiley met zonnebril nee, doe het deze keer niet, heb me les geleerd.....de ervaring heeft me beter gemaakt, denk het niet. Lachende smiley

Alhoewel het wel menselijk is om te denken: eh God waarom liet u de bliksem niet inslaan op die paus????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEN829





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 21:35
 
Wat mij altijd zo verbaasd is dat bij de opstanding van Jezus uit het graf vrouwen de boodschap mochten verkondigen als eerste dat Hij is opgestaan uit de doden. In die tijd had het getuigenis van een vrouw geen of nauwelijks waarde. In rechtzaken kon zij niet getuigen. Zij waren toch maar even de eerste predikers van de opstanding of niet soms? Ik zie dat als eerherstel voor de vrouw. Vanwaar dan de traditie die wij toch op een of andere manier niet los kunnen laten. De boodschap moet gebracht worden en niet WIE m/v mag deze brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 22:38
 
BEN829 schreef:
Wat mij altijd zo verbaasd is dat bij de opstanding van Jezus uit het graf vrouwen de boodschap mochten verkondigen als eerste dat Hij is opgestaan uit de doden. In die tijd had het getuigenis van een vrouw geen of nauwelijks waarde. In rechtzaken kon zij niet getuigen. Zij waren toch maar even de eerste predikers van de opstanding of niet soms? Ik zie dat als eerherstel voor de vrouw. Vanwaar dan de traditie die wij toch op een of andere manier niet los kunnen laten. De boodschap moet gebracht worden en niet WIE m/v mag deze brengen.

Mooi gezegd, maar
het verbaasd mij niet, waar was petrus bv??? die zat ergens verstopt?? bang om t e worden herkend door de menigte??? maar het waren vrouwen die tot het laatst bij hem bleven bij het kruis, vrouwen die ook gewoon na het graf gingen, ( zich niet verborgen of schaamden dat ze van jezus hielden

De vrouw bij de waterput waar Jezus de tijd voor nam en die een heel dorp daardoor, door haar getuigenis tot geloof liet komen,
een vrouw die de verspieders de weg wijs de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEN829





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: woensdag 18 juni 2014, 13:28
 
De keuze om vrouwen de boodschap te laten verkondigen van de opstanding (alleen dat al, is niet te bevatten) is toch geen verlegenheidskeus geweest, zo van bij gebrek aan mannen. De mannen speelden toch verstoppertje? Ik zie dit hele verhaal als rehabilitatie van de vrouw met het oog op haar rol in de gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEN829





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: donderdag 3 juli 2014, 19:01
 
Het programma 1Vandaag heeft vandaag een boeiend onderwerp over het ware verhaal van Adam en Eva. Zet wel weer aan het denken. Wil het bij deze onder de aandacht brengen. Biedt in ieder geval een andere kijk op de zogenaamd foute rol van Eva, die wat mij betreft te negatief is uitgelegd door de eeuwen heen. Wat willen wij lezen en hoe willen wij het lezen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3