ChristianMatch
 


Forum

Angsten en spanning
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Gebed
Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 15:41
 
ROELANDE345 schreef:
De wetenschap dat je met al je angsten groot of klein of je nu weet waar ze vandaan komen of niet bij God de Vader mag komen is op zich al geweldig. En dat je gewoon bang mag zijn bij Hem , Hij wil ook daarin gewoon naast je staan Hij weet wat je voelt Hij is zelf immers ook heel angstig geweest

Zo ervaar ik het zelf ook.
Mooi verwoord!


Laatst aangepast door
ROADY558
op zondag 1 juni 2014, 15:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 16:13
 
ROADY558 schreef:
Zo ervaar ik het zelf ook.
Mooi verwoord!

Ja, als je éénmaal geleerd hebt waar je je rust kunt vinden heb je de wortel van het probleem opgelost. Vertrouwen in God, dan lost Hij het verder op door de werking van de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 16:29
 
ANNETTE050 schreef:
Ja, als je éénmaal geleerd hebt waar je je rust kunt vinden heb je de wortel van het probleem opgelost. Vertrouwen in God, dan lost Hij het verder op door de werking van de Heilige Geest.

Helaas Annette, dit werkt niet altijd zo. Ik mag aannemen dat Ingrid ook geleerd heeft waar ze rust kan vinden, maar (net zoals bij meerderen christenen) vertrouwen in God lost niet al haar (hun) problemen op. Als christen kun je met angsten blijven worstelen, ook al vertrouw je op God. Het is juist voor deze mensen zo belangrijk om te weten dat God erbij is en er van af weet, ook als hun angsten door te vertrouwen niet weg gaan! Roelande geeft dit mooi aan!



Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 1 juni 2014, 16:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 16:41
 
ANNETTE050 schreef:
Ja, als je éénmaal geleerd hebt waar je je rust kunt vinden heb je de wortel van het probleem opgelost. Vertrouwen in God, dan lost Hij het verder op door de werking van de Heilige Geest.

Ha Annette,
Ik denk dat ik je begrijp.
Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met "de wortel van het probleem".
Kun je dat uitleggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 16:46
 
JANS221 schreef:
Helaas Annette, dit werkt niet altijd zo. Ik mag aannemen dat Ingrid ook geleerd heeft waar ze rust kan vinden, maar (net zoals bij meerderen christenen) vertrouwen in God lost niet al haar (hun) problemen op. Als christen kun je met angsten blijven worstelen, ook al vertrouw je op God. Het is juist voor deze mensen zo belangrijk om te weten dat God erbij is en er van af weet, ook als hun angsten door te vertrouwen niet weg gaan! Roelande geeft dit mooi aan!


Nee, het werkt niet altijd zo. Daarbij heb je angsten en angsten en sommige angsten hebben nu eenmaal meer nodig dan gebed en een lied in worship.

Als het allemaal zo simpel zou zijn hebben een heleboel pastorale werkers en hulpverleners plus opvangadressen per direct geen werk meer.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 1 juni 2014, 16:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 17:00
 
ROADY558 schreef:
Ha Annette,
Ik denk dat ik je begrijp.
Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met "de wortel van het probleem".
Kun je dat uitleggen?

Twijfel aan het woord/karakter van God was de eerste zonde van Adam en Eva en het begin van alle ellende.
In grote angsten moet het doel zijn om weer terug te komen naar de plek van vertrouwen, geborgenheid bij God. Vertrouwen is dan gelóven dat God te vertrouwen is. Als je éénmaal dát weet te pakken dan heb je in principe het probleem opgelost. Het kan wel heel erg moeilijk lijken weer op die plek te komen.
Van belang is onder de juiste prediking te staan.
God heeft door Jezus Christus al onze zonden vergeven....en je mag in al je zwakheid bij Hem komen, juist in al je zwakheid
Dan zal Hij je helpen, God is geen leugenaar.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 1 juni 2014, 18:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 17:19
 
Angst kan ook (mede) een lichamelijke oorzaak hebben. Hier heb ik ooit een hele goede toespraak over gehoord door een klinisch psycholoog die jarenlang als therapeut in oorlogsgebied werkzaam is geweest. Hij geeft hulp vanuit bijbels fundament, en volgt tevens de wetenschap op de voet.

Kort gezegd (ik heb niet alles onthouden) veroorzaakt angst een reactie in de hersenen die zichzelf versterkt. Allerlei stofjes en hormonen zijn hierop van invloed. Kunst is dan om die reactie weer terug te draaien; rust nemen, en (vooral) sporten. Gezond eten hoort er uiteraard ook bij (sommige stoffen kunnen angstig maken; cafeïne is er 1 van).

Ik weet er te weinig van af. Mss kun je iets op zijn website vinden waar je wat aan hebt: http://www.drrobi.com

Veel sterkte gewenst!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 17:21
 
LAURA291 schreef:
Angst kan ook (mede) een lichamelijke oorzaak hebben. Hier heb ik ooit een hele goede toespraak over gehoord door een klinisch psycholoog die jarenlang als therapeut in oorlogsgebied werkzaam is geweest. Hij geeft hulp vanuit bijbels fundament, en volgt tevens de wetenschap op de voet.

Kort gezegd (ik heb niet alles onthouden) veroorzaakt angst een reactie in de hersenen die zichzelf versterkt. Allerlei stofjes en hormonen zijn hierop van invloed. Kunst is dan om die reactie weer terug te draaien; rust nemen, en (vooral) sporten. Gezond eten hoort er uiteraard ook bij (sommige stoffen kunnen angstig maken; cafeïne is er 1 van).

Ik weet er te weinig van af. Mss kun je iets op zijn website vinden waar je wat aan hebt: http://www.drrobi.com

Veel sterkte gewenst!

Ja klopt, o.a. voeding (wat dachten we bijvoorbeeld van alle kleur- en smaakstoffen plus chemische troep in het eten) en beweging, ook stofjes die je hersenen gewoon missen en daardoor depressie en angsten kunnen veroorzaken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INGRID978





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 19:00
 
LAURA291 schreef:
Muziek en zingen kunnen idd enorme impact hebben op hoe je je voelt. Kijk maar naar David die zingt voor koning Saul (hoewel daar nog iets meer aan de hand was).

Ik vind het scherp opgemerkt van Roady en mss klopt het en helpt vantevoren zingen ook. Wat niet wegneemt dat de oorzaak van de angst dan mss nog moet worden opgespoord en opgelost. Het kan toch geen kwaad om het uit te proberen?

Maar mss helpt het niet en dan is er een andere reden waarom na de zangdienst jouw angst weg is. Wel interessant als je de reden daarvoor zou kunnen achterhalen.


Lieve allemaal,

Wat een boel reacties op mijn onderwerp. Dank jullie wel. Ja ik ben ook bezig om te achterhalen waar de angst vandaan komt, maar helaas heb ik heb ik dat niet zo maar te pakken. Het nare aan de angst is dat ik wanneer ik daar echt in zit, ik niet eens kan bidden. Dan kan ik niet bij God komen. Dit is geen excuus. Het lukt me dan echt niet. Ik vind het fijn om hier al jullie reacties te lezen. En om ervaringen te delen. Dank jullie wel. Ik krijg hier door het gevoel dat ik er niet alleen in sta.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 19:04
 
INGRID978 schreef:
Lieve allemaal,

Wat een boel reacties op mijn onderwerp. Dank jullie wel. Ja ik ben ook bezig om te achterhalen waar de angst vandaan komt, maar helaas heb ik heb ik dat niet zo maar te pakken. Het nare aan de angst is dat ik wanneer ik daar echt in zit, ik niet eens kan bidden. Dan kan ik niet bij God komen. Dit is geen excuus. Het lukt me dan echt niet. Ik vind het fijn om hier al jullie reacties te lezen. En om ervaringen te delen. Dank jullie wel. Ik krijg hier door het gevoel dat ik er niet alleen in sta.

Weet je... het geeft niet als je niet kunt bidden als je midden in zoiets zit. Hij ziet en weet. En Hij is bij je, dat hangt niet af van wat wij bidden, kunnen of zingen of wat dan maar ook. Het hangt niet van ons af maar van Zijn grote liefde die Hij niemand onthoudt.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 1 juni 2014, 19:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 19:09
 
JOL252 schreef:
Weet je... het geeft niet als je niet kunt bidden als je midden in zoiets zit. Hij ziet en weet. En Hij is bij je, dat hangt niet af van wat wij bidden, kunnen of zingen of wat dan maar ook. Het hangt niet van ons af maar van Zijn grote liefde die Hij niemand onthoudt.

En zo is het maar net! God is erbij, hij trekt met ons op en zal ons niet alleen laten, zelfs als wij dat niet altijd zo voelen en niet kunnen bidden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INGRID978





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 19:18
 
JANS221 schreef:
En zo is het maar net! God is erbij, hij trekt met ons op en zal ons niet alleen laten, zelfs als wij dat niet altijd zo voelen en niet kunnen bidden!

Hij is er bij. Dat weet ik ook. Daarom heb ik hier ook dat filmpje over Laminin gepost. Ik denk daar steeds even aan als t voelt alsof Hij er niet bij is. Wat ik alleen niet begrijp is waarom dan toch de angst er is. Ik ben dat aan het uitzoeken maar tot dat ik het antwoord op die vraag gevonden heb, vind ik het wel spannend. Gelukkig kan ik hier op dit forum lekker samen zijn met mensen die t blijkbaar soms ook herkennen.

X
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 19:24
 
JOL252 schreef:
Weet je... het geeft niet als je niet kunt bidden als je midden in zoiets zit. Hij ziet en weet. En Hij is bij je, dat hangt niet af van wat wij bidden, kunnen of zingen of wat dan maar ook. Het hangt niet van ons af maar van Zijn grote liefde die Hij niemand onthoudt.


JA...waarheid...menigmaal ervaren!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 21:31
 
JANS221 schreef:
Nee, zo bedoel ik dat niet, sterker nog ik heb dat helemaal niet geschreven! Ik heb geschreven dat muziek en zang rustgevend en kalmerend kunnen werken.
Wat jij voor de rest schrijft, heb ik ook geschreven en daar ben ik het mee eens. Alleen struikelde ik over de zin dat angsten en de aanwezigheid van God niet samen kunnen gaan. Je doet met zo`n uitspraak christenen tekort die de aanwezigheid van God ervaren in hun leven en toch ook angsten hebben.
Bidden, zingen en de juiste hulpverlening zoeken lijken mij een prima combinatie; Bid en werk!

Die drie dingen bidden, zingen en de juiste hulpverlening zoeken.!

En je niet laten ontmoedigen als je effe te moe bent om t e vechten tegen je angsten, stapje voor stapje overwin je het,
met soms drie stappen vooruit en soms effe weer een stapje terug om vervolgens weer op te staan en weer een stap vooruit te doen.

en als je het samen met Jezus doet, gaat het iets makkelijker....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 21:37
 
Oh wat ook heel goed helpt als je angstig bent is je op mooie dingen richten.

Zoek afleiding van je angsten, kijk in de kerk rond na anderen mensen of uit het raam, hoe mooi het buiten is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: zondag 1 juni 2014, 23:18
 
Angsten....vreselijk iets, het kan je leven gaan beheersen....
Ook ik heb geprobeerd alle tips die ik binnen kreeg....helaas het hielp niet!
Snachts ...sliep ik bijna niet meer en het was al zo ver gekomen dat ik de mensen afduwde.....
Och hoe vaak heb ik niet gebeden......totdat ik helemaal in elkaar klapte!
God gaf nieuwe opening, ja ik heb andere christen gesproken, die dit ook gedaan heeft!
En heb de stap gezet, de wortel....aangepakt, de begin van de pijn!
3 x de diepe pijn of de wortel die diep in mij zat en ja pijnlijk om naar boven te halen....ik heb het gedaan......de angsten verdwenen, vrijheid ontstaat .....
EMDR er zijn vele verschillende die tegen aan kijken......kritiek enz.
Het is de keuze die ik gemaakt heeft en het heeft voor mij een goed gedaan!
Daarna therapie......die nu gestopt is! En ja het werpt vruchten af.........
De verwerking is zo belangrijk, vooral de wortel, dan komt zoveel dingen vrij in je......er zijn ook een heel gebeds team die om mij heen staat, wat ook heel belangrijk is.! Dit is mijn verhaal ...die ik graag met jullie deelt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 2 juni 2014, 07:54
 
ANNETTE050 schreef:
Twijfel aan het woord/karakter van God was de eerste zonde van Adam en Eva en het begin van alle ellende.
In grote angsten moet het doel zijn om weer terug te komen naar de plek van vertrouwen, geborgenheid bij God. Vertrouwen is dan gelóven dat God te vertrouwen is. Als je éénmaal dát weet te pakken dan heb je in principe het probleem opgelost. Het kan wel heel erg moeilijk lijken weer op die plek te komen.
Van belang is onder de juiste prediking te staan.
God heeft door Jezus Christus al onze zonden vergeven....en je mag in al je zwakheid bij Hem komen, juist in al je zwakheid
Dan zal Hij je helpen, God is geen leugenaar.

Thanks.
Ja God zal inderdaad helpen! Gelukkig maar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 2 juni 2014, 10:33
 
ZWALUWTJE610 schreef:
Angsten....vreselijk iets, het kan je leven gaan beheersen....
Ook ik heb geprobeerd alle tips die ik binnen kreeg....helaas het hielp niet!
Snachts ...sliep ik bijna niet meer en het was al zo ver gekomen dat ik de mensen afduwde.....
Och hoe vaak heb ik niet gebeden......totdat ik helemaal in elkaar klapte!
God gaf nieuwe opening, ja ik heb andere christen gesproken, die dit ook gedaan heeft!
En heb de stap gezet, de wortel....aangepakt, de begin van de pijn!
3 x de diepe pijn of de wortel die diep in mij zat en ja pijnlijk om naar boven te halen....ik heb het gedaan......de angsten verdwenen, vrijheid ontstaat .....
EMDR er zijn vele verschillende die tegen aan kijken......kritiek enz.
Het is de keuze die ik gemaakt heeft en het heeft voor mij een goed gedaan!
Daarna therapie......die nu gestopt is! En ja het werpt vruchten af.........
De verwerking is zo belangrijk, vooral de wortel, dan komt zoveel dingen vrij in je......er zijn ook een heel gebeds team die om mij heen staat, wat ook heel belangrijk is.! Dit is mijn verhaal ...die ik graag met jullie deelt!

Verhaal uit de praktijk! Duidelijk blijkt het belang van kennis (van de problematiek, de juiste hulp) en geestelijk leven. Goeie combi!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gebed
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2