ChristianMatch
 


Forum

In de ban van de vrouw...
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MRRIGHT466





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 14:50
 
Jahhhh ik zal het niet ontkennen...ik ben in de ban van de vrouw...

Ik geef het eerlijk toe, ik geniet van vrouwen! Ik luister graag naar ze, de vele dingen die ze te vertellen hebben om maar een glimp op te vangen wat er allemaal speelt in hun mooie koppies. Hun eigenaardigheden boeit me, niet altijd even goed te volgen, ik snap er soms geen ene bal van en kan ze soms 'achter het behang plakken'. Maar toch blijven ze me boeien. Ik kijk graag naar ze, hoe ze zich voor de dag laten komen. De ene nog duidelijker aanwezig dan de ander. Natuurlijk heb ik mijn voorkeuren...het verdrinken in mooie lachende sprekende ‘hemelse’ ogen, wow de gedacht alleen al. Een ieder die mij kent weten dat ik van vrouwen hou, dat ik ze op handen draag, dat ik ze respecteer, ze bewonder en hun kwetsbaarheid zie. Kortom, ik ben in de ban van ze. En dan heb ik alleen nog maar over een gezonde 'in de ban van…’.

De ban die God bedoeld heeft vanaf het begin met Adam en Eva.
Want reken maar dat Adam gelijk in de ban van Eva was toen hij haar voor het eerst zag. Het was niet zo van; goh..., wat leuk een vrouw. Nee, ik denk eerder dat zijn tong bijna letterlijk op zijn knieën lag en geen zinnig woord kon uitbrengen. Ja, de vrouw heeft iets waar iedere 'gezond denkende' man stil van word...en er naar verlangd meer van te willen.
Dat iets is na mijn inziens iets goddelijks. Natuurlijk, de vrouw is even zo als wij mannen naar Gods beeld geschapen. Maar dat is niet wat ik bedoel. God heeft iets in de vrouw gelegd waardoor zij, in haar zijn, zeer bijzonder is en werkelijk een kostbaar geschenk is voor iedere man.

Als we nu eerst de buitenkant nemen, haar schoonheid, haar lichaam. Ja en sommige van ons mannen beginnen al te watertanden bij de gedachte. Zelfs in 'Hooglied' word er over gesproken en lezen we hoe een man helemaal in de ban raakt van de hemelse schoonheid van een vrouw... Maar dat is niet zo gek als je bedenkt dat God het zo goed heeft uitgekiend dat alles op de plek zit waar het hoort. Niet alleen praktisch gezien, maar ook visueel God weet maar al te goed hoe de vrouwelijk lichaamsvormen moeten lopen om het bij ons mannen in het oog te laten vallen... (een heus kunstwerk als ik dat zo mag zeggen)
En haar schoonheid, haar uitstraling...wow!! Uiteraard, smaken verschillen...
Maar in het algemeen is iedere vrouw gezegend met schoonheid. Die schoonheid vertegenwoordigd naar mijn inziens de schoonheid en heerlijkheid van God. Het verklaard waarom vrouwen, zij het misschien onbewust, zoveel aandacht geven aan hun verzorging en uiterlijk. God heeft, vanaf jongs af aan al, hun het (onbewuste) besef gegeven goed en leuk voor de dag te komen, zorg te hebben voor hun lichaam omdat ze daarmee Gods heerlijkheid en schoonheid vertegenwoordigen hier op aarde. En als man zijnde hoor je mij daarover niet klagen, integendeel; ga vooral zo door dames, tut jullie maar lekker op. Ik prijs de Heer voor jullie schoonheid!

Daarnaast is het innerlijke, het geestelijke van de vrouw. En dan heb ik het dus niet wat er allemaal in die mooie koppies omgaat...daar, wat ik al eerder zei, is geen touw aan vast te knopen, zo ik doe ook niet een poging.
Nee, ik heb het over de geestelijke verbintenis met God. Hoe iedereen gelooft en zijn/haar relatie heeft met God verschild per persoon. Maar er zit ook een verschil in het verbond wat mannen hebben met God en die vrouwen hebben met God. En ik geloof en denk, en ik weet dat ik een gevoelige snaar ga raken bij de mannen hier, ...vrouwen een diepere en intensere relatie hebben met God van nature dan mannen. De eerste 2 redenen daarvan heb ik zojuist verteld... dat ze de heerlijkheid en schoonheid vertegenwoordigen van God. Maar een 3e en niet onbelangrijk reden is dat beide een gelijkenis hebben die de man nooit zal en kan bezitten en dat is in het scheppen van leven. God schept leven en de vrouw brengt leven voort... Die link tussen God en de vrouw is uniek! Door die link maakt de relatie tussen God en de vrouw hechter en zekerder...dan die van mannen. Als je gewoon om je heen kijkt naar vrouwen die een relatie hebben met God vaak veel zekerder zijn in hun geloof van beloftes, van profetieën en van het Woord dan mannen. Dat heeft allemaal te maken met die link die ze van nature hebben met God. Althans zo zie ik het.

Maar de ban van de vrouw kan ook doorslaan, zoals we het in de wereld zien en satan er geweldige soepzooi van maakt. De schoonheid en de heerlijk van de vrouw word op een manier benaderd die alles te boven gaat. De hele wereld is weliswaar in de ban van de vrouw en dat is niet zo gek als het ziet in de licht zoals ik het hier boven omschreven heb. Echter word er in de wereld nog een schepje boven opgegooid op negatieve manier en misbruikt gemaakt van haar schoonheid voor doeleinde waarvoor ze niet bedoelt zijn. Er worden standaarden bedacht waaraan de vrouw moet voldoen, haar geluk word weerspiegeld in haar schoonheid en haar innerlijkheid word ondermijnd.
De vrouw wordt gedwongen om buiten haar natuurlijke schoonheid te gaan en een schoonheid neer te zetten doe compleet buiten haar kunnen is. Zie de vele media en andere middelen om het perfecte schoonheids-ideaal te verkondigen. Met als gevolg dat hierdoor haar zelfbeeld word ook aangetast. Ze denkt dat ze niet mooi is en daar door niet gelukkig kan zijn. En ene slaat dan door in extreme uiterlijke aanpassingen en de ander zoekt ze haar heil in andere zaken... Een duidelijk verschuiving wat je ziet bij vrouwen is hun gedrag veranderen ten aanzien van mannen en daarmee ook andersom. Mannen weten niet meer hoe ze de vrouwen moeten benaderen of moet zien. De ene ziet de vrouw als een lustobject, want de wereld/media zet de vrouw zo neer. En de ander is oprecht bang geworden voor de vrouw, omdat ze die plekken veroverd die jaren/eeuwen lang door mannen werden ingevuld. Beide weten ze niet meer hoe de rollen moeten zijn zoals God het van nature bedoelt heeft. Beide zijn ze de weg kwijt. Beide zijn ze in de diepste van hun ziel ongelukkig en denken dat ze nooit bemind zullen worden door de ene en dat men ooit weer in de ban zal raken van..

Maar gelukkig God zou God niet zijn als hij dit allemaal weer kan herstellen. Want in de ban zijn...en voor ons mannen dus in de ban van de vrouw zijn is zeer zeker niet iets verkeerd, mits het zo gaat zoal God het van nature bedoeld heeft. Dat de vrouw weer deze plaats inneemt die God voor haar bedoel heeft zoals van af de beginnen de bedoeling is geweest en daardoor haar relatie met God weer hersteld zo als het hoort. Dat de mannen de vrouwen weer op handen dragen, hun behandelen als 'broos vaatwerk'. Dat mannen weer voor de vrouwen gaan bidden en voor ze gaan 'vechten'. Dat mannen weer het verlangen krijgen de vrouwen te beschermen zoals het vanaf het begin de plaatst voor de man is geweest. Dat de man weer stabiel word in zijn geloof en in zijn relatie met God. Dat hij de bedekking gaat zijn voor de vrouw en daar door haar schoonheid en haar heerlijkheid in de veiligheid van de man tot uiting mag komen tot ongekende hoogte zoals God het bedoeld heeft.

En ik als man...wow...ik vind het een eer om in de naam van de Heer een bedekking te mogen zijn voor die ene mooie en lieve vrouw in mijn leven. WOW...als ik daar over nadenk dan...WOW...word ik er helemaal stil van en kan ik alleen maar zeggen: Dank U Heer, voor de vrouw! Amen!

*Zo wij mannen moeten weer worden als een priester...en een mooie tip in deze prijs ik het boek: Man & Vader. van Derek Prince aan bij de mannen. Voor de vrouwen kan ik het boek: SHE van Rebecca St. James aanbevelen.


Nawoord: Dit is hoe ik tegen vrouwen aankijk en ik zie mijn rol als man daarin als een hele belangrijke. Vanuit mijn ideaal; geloof, principes en interesses. Geloof ik dat een man moet leiden, eindverantwoording heeft over de relatie tussen hem en zijn vrouw, hij de bedekking voor haar is, als evenzo Jezus de bedekking was/is voor de gemeente. Ik geloof sterker in de unieke verschillen en daarmee de rol en plaats die elk heeft, dan in de gelijken. Want daar kan ik kort over zijn, naast dat we beide de zelfde schepper hebben en mens zijn, zijn mannen en vrouwen verschillend van elkaar. En das niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. En ik geloof dat God vanuit Zijn Woord het geestelijke aspect steeds keer op keer benadrukt dat die verschillen uniek zijn, maar daarmee ook gepaard gaan met verschillende rol en plek binnen de relatie/verhouding man - vrouw. En daarmee zeg of beweer ik niet dat de vrouw minder is dan de man, integendeel.. Ik geloof juist dat de vrouw een kostbaar geschenk is en juist daarmee dat mijn rol als man er is om haar zowel lichamelijk als geestelijk te beschermen. En haar, onder de leiding van de man welke weer op zijn beurt geleid word door Gods heerlijkheid, te helpen groeien en bloeien tot een nog betere vrouw dan dat ze al is.. En daarin ben ik misschien wat ouderwets, maar denk maar zo; dat wat vroeger goed was, betekend niet dat dat vandaag de dag slecht is... Dat is mijn in de ban van...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 21:21
 
En... is er misschien een discussiepunt of vraag voor het forum zodat er een gesprek op gang kan komen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 22:26
 
JOL252 schreef:
En... is er misschien een discussiepunt of vraag voor het forum zodat er een gesprek op gang kan komen?

ja, wie zijn vrouw wil worden Knipoog smiley

Maar serieus mooi stukje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 22:49
 
PETRA373 schreef:
ja, wie zijn vrouw wil worden Knipoog smiley

Maar serieus mooi stukje.

lol (daar kunnen we natuurlijk wel in meedenken. Lachende smiley Knipoog smiley )


Ja mooi staaltje werk... toch vraag ik me af hoe dat dan zit met die verantwoording/leiding/sturing/bedekking etc. van de man. Ik heb als vrouw toch ook een zelfstandige relatie met God ... en zal eerst ook moeten ... nee WILLEN weten /verstaan wat Zijn wil en leiding is in mijn leven... Hij wil mijn eerste Liefde zijn toch?!


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 17 juni 2014, 22:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER678





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 23:22
 
JOL252 schreef:
toch vraag ik me af hoe dat dan zit met die verantwoording/leiding/sturing/bedekking etc. van de man.

1 Korintiers 7 : 12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.

Mooi toch die symetrie? De gelovige man is een bedekking voor de ongelovige vrouw, Een gelovige vrouw een bedekking voor een ongelovige man. In elkaar geheiligd zijn. De ene niet meer dan de ander. Mooi ook dat Paulus zegt; dit is geen voorschrift van de Heer. Maar een wijs advies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 juni 2014, 23:35
 
Hallo MRRIGHT,

Welkom op het forum. Prima dat je een topic start, maar we willen daar graag wel een gerichte vraag bij om zo het gesprek op gang te brengen en te houden.

Dit is namelijk geen mededelingenforum, maar een gespreksforum.

En als je een volgende keer een onderwerp introduceert, houd het dan kort, maar krachtig. Dat vergroot de leesbaarheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: zondag 27 juli 2014, 15:42
 
Ik vind het wel van moed en lef tonen jezelf bloot te geven en eerlijk te zijn daarin dan weet je wat te wachten staat.

Welke vrouw wil er niet op handen gedragen worden en beschermt worden echter leven we nu in een tijd waar de vrouw zelfstandig en gelijkwaardig is in het geloof en haar persoonlijke leven.

De vraag is past deze ouderwetse wijze van denken wel past in deze moderne tijd.

Ik zou graag een man hebben die mij op waarde weet in te schatten en mij op handen draagt en beschermt enzo ... maar ook mij neemt zoals ik ben ookal heb ik mijn eigen leven en identiteit en mij mezelf laat zijn. Samen 1 in een relatie met elkaar en met God maar ook zelfstandig.

Liefs en succes Natascha


Laatst aangepast door
NATASCHA642
op zondag 27 juli 2014, 15:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 27 juli 2014, 17:28
 
NATASCHA642 schreef:
Ik vind het wel van moed en lef tonen jezelf bloot te geven en eerlijk te zijn daarin dan weet je wat te wachten staat.

Welke vrouw wil er niet op handen gedragen worden en beschermt worden echter leven we nu in een tijd waar de vrouw zelfstandig en gelijkwaardig is in het geloof en haar persoonlijke leven.

De vraag is past deze ouderwetse wijze van denken wel past in deze moderne tijd.

Ik zou graag een man hebben die mij op waarde weet in te schatten en mij op handen draagt en beschermt enzo ... maar ook mij neemt zoals ik ben ookal heb ik mijn eigen leven en identiteit en mij mezelf laat zijn. Samen 1 in een relatie met elkaar en met God maar ook zelfstandig.


Ik zie geen tegenstelling tussen een vrouw die zelfstandig is en gelijkwaardig aan de man en een vrouw die bescherming zoekt en gekoesterd wil worden. Je bent als vrouw zelfstandig en gelijkwaardig aan de man, je hebt je eigen identiteit en de hoef je niet op te geven. Het zou niet goed zijn als je dat wel zou doen en het zou de man niet sieren als hij dat wel van je zou verwachten.
Ik denk dat het goed is om jezelf persoonlijk en individueel te ontwikkelen, tot iemand die onafhankelijk kan denken en handelen. Je te ontwikkelen tot iemand die voor zich zelf kan zorgen.
Daarnaast denk ik dat in een relatie wederzijdse afhankelijkheid op basis van gelijkwaardigheid belangrijk is. De positieve bijklank van wederzijdse afhankelijkheid lijkt mij het zich verbonden weten met de ander, het beste uit de ander naar boven kunnen halen, het er voor elkaar zijn, het geven en het ontvangen, op basis van onderling respect en vertrouwen. Daarbij hoef je jezelf niet weg te cijferen, het is niet iets wat moet, maar iets wat je wilt uit liefde voor de ander.
Een vrouw die zelfstandig is en gelijkwaardig aan de man, iemand die zelfstandig kan denken en handelen en dus min of meer onafhankelijk is, heeft ook behoefte aan liefde, aan liefde ontvangen en liefde geven. Het je verbonden voelen met de ander (en dit wederzijds) is een vorm van afhankelijkheid, die je juist kan zoeken. Dit hoeft niet per definitie negatief te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ITSME497





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 oktober 2014, 16:27
 
ZOEKER678 schreef:
1 Korintiers 7 : 12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.Mooi toch die symetrie? De gelovige man is een bedekking voor de ongelovige vrouw, Een gelovige vrouw een bedekking voor een ongelovige man. In elkaar geheiligd zijn. De ene niet meer dan de ander. Mooi ook dat Paulus zegt; dit is geen voorschrift van de Heer. Maar een wijs advies.

In dit Bijbelgedeelte wordt over dingen gesproken die we wel in de juiste context moeten blijven zien. Er was namelijk sprake van twee ongelovigen die met elkaar een relatie hadden en daarna kwam 1 van beiden tot geloof.
in de Bijbel staat ook dat we geen ongelijk span moeten vormen dus rees de vraag bij de tot geloof gekomen mensen van wat moet ik nu met mijn eigen man (of vrouw). Daarom gaat Paulus op dit onderwerp in.

Het Griekse woord dat wij kennen in het Nederlands betekend niet hetzelfde als wij vandaag de dag denken.
Vandaag de dag denken wij bij het woord persoon aan een zelfstandig individu die helemaal los staat onafhankelijk van anderen.
Vanuit de betekenis van het grondtekstwoord uit het Grieks betekend het woord persoon iets anders, namelijk een zelfstandig individu, uniek in zijn soort maar absoluut in relatie met anderen.
Onder andere bij de vragen over de Drie eenheid lopen veel spaak en hebben dan de vraag van hoe kunnen nu drie verschillende personen 1 zijn ?
Heel eenvoudig dus, de Vader en de Zoon en de Heilige Geest zijn drie verschillende personen maar van 1 zelfde soort. Dus ze zijn 1 !!

Bij mensen is dat een beetje anders, wij zijn wel allemaal van de zelfde soort (mens) maar er is verschil in de identiteit die wij hebben.
Wanneer iemand tot geloof komt dan staat er in de grondtekst dat wij van een andere soort geworden zijn, namelijk eigendom van Christus.
Nu begrepen ze destijds dat verschil omdat de ene wel tot geloof gekomen was en de ander (nog) niet. God wil dat iedere relatie goed is, dus naar Zijn wil. Daarom wordt het woord gebruikt van bedekking zijn voor de ander. God ziet de gelovige aan IN CHRISTUS, omdat Christus de bedekking is van de gelovige, maar een ongelovige heeft die bedekking niet.
Dat de gelovige de bedekking is van de ongelovige houdt dus concreet in dat de gelovige verantwoordelijk is voor het welzijn van de ongelovige partner en die verantwoordelijkheid gaat zo ver dat ze door hun leven met Christus de andere zo jaloers kunnen maken dat de ander hunkeren zal om ook die relatie met Jezus Christus te hebben. Het is dus zo dat het gebed en het dagelijkse leven van de gelovige (met Christus) van cruciaal belang is voor het tot geloof kunnen komen van de partner.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 27 oktober 2014, 14:59
 
Topic wordt gesloten. MRRIGHT heeft de afgelopen tijd niet de moeite genomen alsnog een gerichte vraag te stellen of stelling te poneren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1