ChristianMatch
 


Forum

Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 19:07
 
Hallo!

Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?


Naar aanleiding van opmerkingen in een vorig topic, 'hoe gaan we om met andersdenkenden', kwam het onderwerp eruit, of alle mensen die Jezus/het Evangelie niet kennen, maar wel doen en tonen dat het werk der wet in hun hart geschreven is, maw, zij doen wel wat de wet gebied, maar hebben het evangelie niet gehoord, wel of niet behouden/gered zijn.

Wat denken jullie erover? En waarom? Waarom zou iemand die wel van nature doet wat de wet gebied, maar niet van het evangelie(goede nieuws) heeft gehoord, verloren gaan? Of juist niet?

Ik zelf denk van niet, want God is Liefde en Rechtvaardig. Rom 2 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 15 juli 2014, 21:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 21:25
 
Ingekort vanwege de leesbaarheid!

Ben benieuwd naar reacties ;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 23:47
 
So wie so, komt Jezus pas terug als aan iedereen het evangelie is verkondigd, dus iedereen krijgt wel de kans om Jezus te kennen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 08:15
 
PETRA373 schreef:
So wie so, komt Jezus pas terug als aan iedereen het evangelie is verkondigd, dus iedereen krijgt wel de kans om Jezus te kennen.

Ha Lieve meid,

Dat weet ik wel...Jezus is voor iedereen gekomen staat ergens, maar ja, ergens ander weer alleen voor zieken en zondaars, want gezonde en rechtvaardigen hebben geen heelmeester nodig. zo staat er: Mat 9 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

En Luc 5: 31 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.






En een tekst in rom 2, de tekst die ik aanhaalde nav een reactie op een post van Annette.





Er wordt mi voorbijgegaan aan de tegenstrijdigheden in de bijbel. Altijd als ik vraag hoe zit het dan met rom 2, want dat staat er ook, kreeg ik een antwoord waar ik niets mee kon....
13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.


Doen, tonen en dan nog wel van nature....dat de wet in hun hart is, ofschoon ze de wet niet kennen dat doen veel heidenen, en zijn dus gerechtvaardigd bij God.



Altijd als ik vroeg hoe zit het dan met dit stuk uit rom 2 krijg ik een antwoord wat kant nog wal raakt, er wordt voorbijgegaan aan de tegenstrijdigheden in de bijbel.



Iig, bedankt voor jou antwoord, Petra, voor de moeite die je nam erover te denken ;) en te antwoorden. Maar ja, degene die erover begon die hoor ik niet meer...Maar ja, dat is weer meer 'hoe gaan we om met andersdenkenden'.

Jammer.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 16 juli 2014, 09:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 10:30
 
weetje Shanita ik weet zelf het antwoord op die vraag ook niet.
heb zelf ook me vragen over sommige dingen uit de bijbel.
Zo vraag ik me ook af, de hel... volgens mij is die voor satan en demonen gemaakt, helemaal niet voor mensen. Ma ja een hitler die zich heftig verbind met demonen geen berouw heeft??? misschien dat die daar ook komt???
Maar volgens mij niet, omdat je een sigaretje bv rookt... ha ha het hele beeld van God in d bijbel is van een genadig God, die met een onvoorwaardelijke liefde van ons houd... maar er is natuurlijk wel een wet, van zonde en dood, moeilijk....

Jezus is de deur na de hemel, maar als we dood gaan ontmoeten we allemaal Jezus, dan geloven we ook allemaal en volgens mij laat Jezus niet zo gauw mensen in de hel gaan, ken God niet anders als een genadig God.

Als we het van onze werken moeten hebben, denk ik wel dat niemand echt genoeg goede werken heeft om erbinnen te komen, vind het zelf dus ook best moeilijk je vragen.

En God is een rechtvaardig God, ik moet vaak aan de tekst zijn, de eersten zullen d e laatsten zijn... (zoiets)
en zie het dan al helemaal voor me, mensen in d e rij, voorop de man uit de kerk... die iedere week na de kerk ging, verder niet veel werken had, en achter aan iemand die helemaal misschien niet zo met geloof bezig was, maar wel werken had En jezus die dan zegt, hee piet kom jij maar vooraan.

Dus worstel zelf ook met vragen over zulke dingen en ondertussen probeer ik maar me best te doen een goed mens te zijn... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 10:34
 
Weetje, nog iets, dus als je ergens in de bosje s in weet ik w aar woont, nooit over Jezus hebt gehoord? ga je na d hel???
Kan me niet voorstellen God dat zomaar zal laten gebeuren, kennen die mensen toch niks aan doen.

Dus denk dan eerder, oké z e gaan dood, ontmoeten `Jezus en die helpt ze door die goede deur te gaan, niet die andere, waar we echt niet willen komen...

hmmm benieuwd of Roady iets meer duidelijkheid kan geven hierover, of Jol of Jans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 11:01
 
en , wie weet is het wel waar, is die wet er van zonde,
onze opdracht is om iedereen over `jezus te vertellen om ze te redden , bevrijden uit die wet. van zonde en dood waar we aan onderworpen zijn door dat eva zonodig die appel moest eten..

Als ik aan corrie ten boom denkt, zoals ze iedereen probeerde na Jezus t e brengen e n dacht, yeahhh weer iemand gered of hoe heet die dominee? kom effe niet op zijn naam, tweede en eerste wereldoorlog meegemaakt, als ik zijn boeken lees denk ik wijs man, maar die had hetzelfde als corrie, iedereen waarschuwen anders komen ze in de hel.

Maar vandaag de dag, zie je niet meer zo gauw zulke predikers, we praten niet meer over de hel, houden niet van doem predikers... en terecht, maar misschien slaan we daarbij wel een heel belangrijk stuk over , wie weet wel het belangrijkste stuk uit het evangelie, mensen redden van d e hel????
Al die tijd dat ik weer na de kerk ben geweest, nooit een preek gehoord waarin werd gezegd , kom tot Jezus want dan word je gered van d e hel...
wel mee zoiets van, jezus geneest, bevrijd je.. de opdracht is anderen tot jezus brengen, maar deze dingen hoor je eigenlijk niet veel meer, tenminste ik.. wel zie ik het duidelijk als ik de boeken van corrie lees en die ene dominee. hadden die gelijk???

Ha ha en zo zit ik ziek achter de pc te denken ehhh
Smiley die vol vragen zit en gooi me gedachten neer, en ondanks veel lezen, na preken gaan, heb ik het antwoord niet....en denk ik Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 21:40
 
De vraagstelling in dit topic lijkt me ontzettend relevant.
Dus ik moest er even over nadenken.

Wat denk jij Shanita, lukt het jou om met goede werken vanuit jezelf, jezelf te rechtvaardigen voor God? En wat zouden die goede werken dan moeten zijn volgens jou? Heb jij zicht op de eeuwigheid buiten Jezus om?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 21:57
 
PETRA373 schreef:
hmmm benieuwd of Roady iets meer duidelijkheid kan geven hierover, of Jol of Jans

Sorry, daar ga ik niet over, wij mensen kunnen zo beperkt denken, ik laat dat graag aan God over..................
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 16 juli 2014, 22:15
 
Eén ding weet ik en dat is dat God (vol van) genade is en weet zeker dat Hij rechtvaardig zal oordelen... Zit zo even voor me uit te denken... misschien dat er veel mensen straks nadat ze de drempel van de dood zijn overgegaan bij Hem komen en als ze Hem zien uitroepen: "Maar U heb ik altijd willen kennen" daar breekt een Vaderhart toch van? .... en waarom hebben ze Hem op aarde niet herkend? Omdat ze zoveel verdeeldheid zagen? Geweld, onrecht, misbruik, liefdeloosheid... we waren allemaal zo voor onze eigen parochie bezig dat we Hem uit het oog verloren... dat we onze opdracht uit het oog verloren: "Wees niemand iets anders verschuldigd dan elkaar lief te hebben". En wat denk je van het Hogepriesterlijk Gebed: men zal weten en aangetrokken worden tot wie God is en hoe Hij het bedoeld door de liefde te zien die wij voor elkaar hebben...
Dus hoe hebben wij het evangelie geleefd... van vrijheid, liefde, blijdschap.. vrede... Aanstekelijk voor ongelovigen?

Zijn ze allemaal verloren... God zij dank ben ik God niet... Hij wel en Hij is Goed. Ik laat het heel graag aan Hem over.


Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 16 juli 2014, 22:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 07:27
 
PETRA373 schreef:
en , wie weet is het wel waar, is die wet er van zonde,
onze opdracht is om iedereen over `jezus te vertellen om ze te redden , bevrijden uit die wet. van zonde en dood waar we aan onderworpen zijn door dat eva zonodig die appel moest eten..

Als ik aan corrie ten boom denkt, zoals ze iedereen probeerde na Jezus t e brengen e n dacht, yeahhh weer iemand gered of hoe heet die dominee? kom effe niet op zijn naam, tweede en eerste wereldoorlog meegemaakt, als ik zijn boeken lees denk ik wijs man, maar die had hetzelfde als corrie, iedereen waarschuwen anders komen ze in de hel.

Maar vandaag de dag, zie je niet meer zo gauw zulke predikers, we praten niet meer over de hel, houden niet van doem predikers... en terecht, maar misschien slaan we daarbij wel een heel belangrijk stuk over , wie weet wel het belangrijkste stuk uit het evangelie, mensen redden van d e hel????
Al die tijd dat ik weer na de kerk ben geweest, nooit een preek gehoord waarin werd gezegd , kom tot Jezus want dan word je gered van d e hel...
wel mee zoiets van, jezus geneest, bevrijd je.. de opdracht is anderen tot jezus brengen, maar deze dingen hoor je eigenlijk niet veel meer, tenminste ik.. wel zie ik het duidelijk als ik de boeken van corrie lees en die ene dominee. hadden die gelijk???

Ha ha en zo zit ik ziek achter de pc te denken ehhh
Smiley die vol vragen zit en gooi me gedachten neer, en ondanks veel lezen, na preken gaan, heb ik het antwoord niet....en denk ik Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Hai Petra!

Quote:
Al die tijd dat ik weer na de kerk ben geweest, nooit een preek gehoord waarin werd gezegd , kom tot Jezus want dan word je gered van d e hel...
wel mee zoiets van, jezus geneest, bevrijd je..

Ik hoorde dat wel: zelf zo, wij moesten idd aan familie, vrienden etc. vertellen dat als ze zich niet bekeren ze naar de hel gaan, of iig niet naar de Hemel, dusz..
Als we dat niet deden waren wíj verantwoordelijk bij God voor dat die mensen naar de hel zouden gaan, omdat wíj niets hadden gezegd....zo werd ons verteld door de voorgangers.

En ja hoor zat ik mezelf compleet voor gek te zetten op verjaardagen etc. Door aan dat gebod van de voorganger(s) te voldoen...

Maar ja dat is verleden tijd.

Zegens!

Ps: En nav dat er wordt gezegd dat Jezus geneest en bevrijd, ja, dat staat er.

Er staat ook: Mat 9 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

En Luc 5: 31 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 17 juli 2014, 08:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 07:56
 
ROADY558 schreef:
De vraagstelling in dit topic lijkt me ontzettend relevant.
Dus ik moest er even over nadenken.

Wat denk jij Shanita, lukt het jou om met goede werken vanuit jezelf, jezelf te rechtvaardigen voor God? En wat zouden die goede werken dan moeten zijn volgens jou? Heb jij zicht op de eeuwigheid buiten Jezus om?

Waarom zou mij dat niet (iig gedeeltelijk) lukken? Er staat ook geschreven: 'Weest Heilig want Ik ben Heilig'. 1 Pet1 16b

En toch de weet ik niet helemaal zeker of mij dat in dit leven helemáál zou lukken. En toch dat gebod...Ik denk dat het om de geestesgesteldheid gaat, om iig Heilig te wíllen leven....

En, ik stelde de vraag vanuit en nav de tekst uit Rom 2: 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden...

Ik wou even ingaan op een vraag die je off topic in het topic 'Hoe gaan we om met anderen/atheïsten?', stelde...En die hier on topic is.

Namelijk: Geplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 09:03
Quote:
Je spreekt over zonden, maar is het niet de Heilige Geest die als enige van zonden kan overtuigen?

De heilige Geest kan van zonden overtuigen, juist, omdat de heilige Geest de geest van God is.

Maar nee, niet als enige, God heeft een geweten in de mens gelegd...

Er zijn mi ook de ongelovigen/heidenen die zelf aanvoelen, (of misschien ook wel door de geest van God?, wie zegt mij dat God niet door bepaalde ongelovigen werkt?) wat wel en geen zonde is?
Want er zijn veel ongelovigen/heidenen met een geweten...die van nature doen wat de wet gebied...

Daarop zei je in desbetreffende topic dat er ook wat anders staat nml:
Quote:
dat elk mens Gods heerlijkheid mist, want allen hebben gezondigd. En dat er maar 1 weg is tot God de Vader, en dat is door Jezus. Dat God maar 1 manier heeft gegeven om tot verzoening te komen met Hemzelf, en dat is door Jezus.
En dit in, Rom 2 vers 13 t/m 15 staat er ook: 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt ...

Moet ik alleen bepaalde door (sommigen?) voorgangers geselecteerde teksten geloven en de rest naast me neerleggen?
Iig, dat doe ik niet meer, ik denk zélf na;)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 17 juli 2014, 08:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 10:11
 
Topic toch even verplaatst naar subforum Bijbel en bijbelstudie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 18:52
 
JOL252 schreef:
Eén ding weet ik en dat is dat God (vol van) genade is en weet zeker dat Hij rechtvaardig zal oordelen... Zit zo even voor me uit te denken... misschien dat er veel mensen straks nadat ze de drempel van de dood zijn overgegaan bij Hem komen en als ze Hem zien uitroepen: "Maar U heb ik altijd willen kennen" daar breekt een Vaderhart toch van? .... en waarom hebben ze Hem op aarde niet herkend? Omdat ze zoveel verdeeldheid zagen? Geweld, onrecht, misbruik, liefdeloosheid... we waren allemaal zo voor onze eigen parochie bezig dat we Hem uit het oog verloren... dat we onze opdracht uit het oog verloren: "Wees niemand iets anders verschuldigd dan elkaar lief te hebben". En wat denk je van het Hogepriesterlijk Gebed: men zal weten en aangetrokken worden tot wie God is en hoe Hij het bedoeld door de liefde te zien die wij voor elkaar hebben...
Dus hoe hebben wij het evangelie geleefd... van vrijheid, liefde, blijdschap.. vrede... Aanstekelijk voor ongelovigen?

Zijn ze allemaal verloren... God zij dank ben ik God niet... Hij wel en Hij is Goed. Ik laat het heel graag aan Hem over.

Ha Jol! :)

Deze reactie vind ik zelf ook een heel erg mooie, en ook heel erg goede doordachte reactie!

Idd, God is vol van Genade. En zal rechtvaardig oordelen.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat iemand zou zeggen van 'Maar u heb ik altijd willen kennen'.

Ik denk dan ook even aan Mat 7.

--

Een heel gelovige man een vriend van mij die zei laatst een keertje van dat het geloof meer kapot maakt dan je lief is...Hij bedoelde dus de religie, met wat je ook zegt, en wat ik ook merkte toen ik nog naar een gemeente ging.

Trouwens, ook mooi gezegd:
Quote:
Dus hoe hebben wij het evangelie geleefd... van vrijheid, liefde, blijdschap.. vrede... Aanstekelijk voor ongelovigen?

Idd: vrijheid, liefde, blijdschap.. vrede... Aanstekelijk voor ongelovigen...

Ja, zo hoort het idd te zijn, mi. al kan er ook ziekte en andere moeite voorkomen, en dan ja, waar haal je de kracht vandaan? Als mensen zien dat ik mijn kracht verkrijg door mijn/het geloof, ja, dan is dat aanstekelijk, en heb ik dus daarom ook de gelegenheid om over het geloof te vertellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RICHARD496





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 19:55
 
Het antwoord is: ja.

God heeft ons de 10 geboden gegeven en niemand kan zich daaraan houden. In het paradijs ging het al mis. De Wet des HEEREN wijst ons op onze zwakheden en de Wet is voor iedereen onmogelijk onberispelijk te houden, behalve voor 1. Hij die de Wet wel kon houden. Niemand kan tot God komen dan via Jezus Christus, door zijn volbrachte werk. Dit is het Evangelie, juist het goede nieuws. Onze werken zijn niet smetteloos, nooit, hoe wij ons best ook doen. Daarom zijn wij volledig afhankelijk van genade.

"Mijn genade is u genoeg" 2 Korinthiers 12 vers 9

En Galaten 2 vers 16: Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden."

Daarom is het zo nodig het Evangelie door te geven, niet alleen in verre landen maar ook (heel) dichtbij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 20:12
 
RICHARD496 schreef:
Het antwoord is: ja.

God heeft ons de 10 geboden gegeven en niemand kan zich daaraan houden. In het paradijs ging het al mis. De Wet des HEEREN wijst ons op onze zwakheden en de Wet is voor iedereen onmogelijk onberispelijk te houden, behalve voor 1. Hij die de Wet wel kon houden. Niemand kan tot God komen dan via Jezus Christus, door zijn volbrachte werk. Dit is het Evangelie, juist het goede nieuws. Onze werken zijn niet smetteloos, nooit, hoe wij ons best ook doen. Daarom zijn wij volledig afhankelijk van genade.

"Mijn genade is u genoeg" 2 Korinthiers 12 vers 9

En Galaten 2 vers 16: Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden."

Daarom is het zo nodig het Evangelie door te geven, niet alleen in verre landen maar ook (heel) dichtbij...

Is het niet beter om wat terughoudender te zijn met dat antwoord en wat minder grote woorden te spreken? Kunnen we dat antwoord niet beter aan God over laten? God denkt misschien wel heel anders dan wij (jij) met ons beperkte verstand kunnen bevatten. Misschien ook wel heel anders dan al die antwoorden die wij (zo gemakkelijk) geven. En alles wat wij zo zeker denken te weten, kan misschien weleens heel anders zijn. Wij zijn mensen en God is God. Laat dat zo. Wij hoeven niet overal een antwoord op te hebben, laat gewoon ook eens wat open. En vooral laat het aan God over.
Genade is inderdaad genoeg en zelfs misschien wel veel groter en grootser dan wij denken of begrijpen kunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 20:47
 
Ik ben al een paar dagen met deze vraag bezig moet ik eerlijk zeggen.
En ik sluit me aan bij de woorden van Jans.

Ja in mijn eigen leven heeft het inderdaad zo gewerkt. Ik had Jezus nodig om tot de Vader te komen. En daar getuig ik heel graag van.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat soms ook misbruik om toch maar een antwoord klaar te hebben. Even beredeneren, even wat bijbeltechniek toepassen en hupla, de oplossing komt eruit..... Dacht ik dan....
Dat zijn de minst gezegende momenten als ik terugkijk, omdat er alles inzat, behalve liefde.
Ja op alles is een antwoord te bedenken. En omdat ik de meeste dingen NIET heb meegemaakt, zit daar altijd iets van (voor)oordeel in.
Totdat ik het hart ontmoet van iemand die iets WEL heeft meegemaakt.
Juist dan toont Jezus iets van Zijn eigen hart voor die persoon aan mij, en verdwijnt m'n oordeel als sneeuw voor de zon.

Inderdaad, God is louter goedheid en genade. En gelukkig gaat de genade boven het oordeel uit, juist vanwege de liefde.

Dus wie ben ik dan om te zeggen dat mijn visie en beleving de enige juiste is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RICHARD496





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 21:16
 
@Jans221; ik begrijp je heel goed en neem het antwoord terug en verander het in "dat ik het met de stelling eens ben" Wie ben ik om maar iets te weten van Gods wegen.. Wel wijst de bijbel ernaar en is er geen 'tussenweg'. Tuurlijk zijn er mensen die zonder het evangelie heel goed werk verrichten en zeer veel liefde aan hun medemens geven (wat van iedereen gevraagd wordt)....

JANS221 schreef:
Is het niet beter om wat terughoudender te zijn met dat antwoord en wat minder grote woorden te spreken? Kunnen we dat antwoord niet beter aan God over laten? God denkt misschien wel heel anders dan wij (jij) met ons beperkte verstand kunnen bevatten. Misschien ook wel heel anders dan al die antwoorden die wij (zo gemakkelijk) geven. En alles wat wij zo zeker denken te weten, kan misschien weleens heel anders zijn. Wij zijn mensen en God is God. Laat dat zo. Wij hoeven niet overal een antwoord op te hebben, laat gewoon ook eens wat open. En vooral laat het aan God over.
Genade is inderdaad genoeg en zelfs misschien wel veel groter en grootser dan wij denken of begrijpen kunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 17 juli 2014, 22:01
 
JANS221 schreef:
Is het niet beter om wat terughoudender te zijn met dat antwoord en wat minder grote woorden te spreken? Kunnen we dat antwoord niet beter aan God over laten? God denkt misschien wel heel anders dan wij (jij) met ons beperkte verstand kunnen bevatten. Misschien ook wel heel anders dan al die antwoorden die wij (zo gemakkelijk) geven. En alles wat wij zo zeker denken te weten, kan misschien weleens heel anders zijn. Wij zijn mensen en God is God. Laat dat zo. Wij hoeven niet overal een antwoord op te hebben, laat gewoon ook eens wat open. En vooral laat het aan God over.
Genade is inderdaad genoeg en zelfs misschien wel veel groter en grootser dan wij denken of begrijpen kunnen.

Mooi gezegd,
ik moet alsmaar aan judas denken. zouden de discipelen in eerste instantie niet hebben gedacht? en wat gebeurt er nu met Judas?
Zouden wij niet allemaal met d e bijbel in de hand met antwoorden klaar hebben gestaan, sommigen van ons.
Hij heeft gezondigd dus... Inderdaad Jezus genade was genoeg voor Judas en zijn genade is denk ik veel grootser zoals Jans schrijft dan wij kunnen bevatten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 juli 2014, 05:30
 
RICHARD496 schreef:
@Jans221; ik begrijp je heel goed en neem het antwoord terug en verander het in "dat ik het met de stelling eens ben" Wie ben ik om maar iets te weten van Gods wegen.. Wel wijst de bijbel ernaar en is er geen 'tussenweg'. Tuurlijk zijn er mensen die zonder het evangelie heel goed werk verrichten en zeer veel liefde aan hun medemens geven (wat van iedereen gevraagd wordt)....



Het was geen stelling het was een vraag.

Dus iedereen die geleefd heeft voordat Jezus er was, en dus niet in Hem kon geloven is verloren, gaat naar de hel. Ook de goede mensen, die heel veel liefde gaven, en niet eens omdat het van ze wordt gevraagd(door God), maar uit zichzelf...

Dus ook mensen die nu, zonder evangelie heel veel liefde geven en niet omdat het van ze wordt gevraagd. wat is nou Liefde als het een opdracht is, en je dus Liefde geeft omdat het van je wordt gevraagd. Komt het dan nog wel uit jezelf?
Die zijn allemaal verloren, mensen die hun nek voor anderen uitsteken, die hun leven dienstbaar maken voor hun medemens, bijvoorbeeld 'artsen zonder grenzen' die mensen riskeren hun leven door in oorlogslanden mensen te opereren, en ook nog op eigen kosten... Die gaan dus allemaal naar de hel volgens jou.

Als jij gaat evangeliseren zeg je dan ook dat er is geen tussenweg is, dan zet je mensen eigenlijk voor het blok, dat is manipulatie.


Even een citaat van Otto de Bruine: "Ik kon namelijk moeiteloos talloze namen noemen van jonge mensen die in de loop der jaren uit mijn eigen gemeente zijn verdwenen. Onder hen ook twee van onze eigen kinderen, die zich er niet meer thuis voelden. Waarom vertrokken zij?"
Uit: http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/



Waarom er een paar teksten uitlichten en de rest niet?

Waarom is bijvoorbeeld Romeinen 2 13 t/m 16 niet waar, of wordt dat zó niet bedoeld, zoals het er staat, en waarom worden andere teksten die jij bijvoorbeeld aanhaalde wel letterlijk genomen?



Noot: Romeinen 13 t/m 16 : 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Ingekort vanwege leesbaarheid.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 20 juli 2014, 15:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 juli 2014, 11:10
 
Leven na de dood ervaringen, Het Elfde Uur, EO

http://www.pimvanlommel.nl/tv_programma/63

Weer eens een bewijs...

Wel denk ik, dat goede mensen naar de Hemel gaan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WOMAN254





Berichten: 78

BerichtGeplaatst: donderdag 31 juli 2014, 12:59
 


Laatst aangepast door
WOMAN254
op donderdag 31 juli 2014, 13:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 juli 2014, 16:03
 
Zeker, God is niet traag:

Romeinen 1 3 t/m 16 : 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Hier staat, de heidenen, die van nature doen wat de wet gebied, en tonen dat het werk der wet geschreven is in hun harten gerechtvaardigt zijn bij God.
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 31 juli 2014, 16:45
 
SHANITA130 schreef:
Zeker, God is niet traag:

Romeinen 1 3 t/m 16 : 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Hier staat, de heidenen, die van nature doen wat de wet gebied, en tonen dat het werk der wet geschreven is in hun harten gerechtvaardigt zijn bij God.
Knipoog smiley

Nope, ff gaan zitten en even rustig lezen.....hij sluit af met de woorden'door Jezus Christus'...wat zou hij daar dan mee bedoelen???
Beter is ook om de woorden van Jezus zelf te nemen, zoals ze zijn opgetekend in de vier evangeliën, wat Hij Zelf zegt...


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 31 juli 2014, 16:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 augustus 2014, 05:10
 
ANNETTE050 schreef:
Nope, ff gaan zitten en even rustig lezen.....hij sluit af met de woorden'door Jezus Christus'...wat zou hij daar dan mee bedoelen???
Beter is ook om de woorden van Jezus zelf te nemen, zoals ze zijn opgetekend in de vier evangeliën, wat Hij Zelf zegt...

(Ja)

Hij sluit af met de woorden; terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Dus, concludeer ik, Evangelie van Jezus Christus=goed nieuws.

Dus, mensen die goed leven gaan naar de Hemel.

Als zij het evangelie niet gehoord hebben. en ja, dreigen met de hel is geen evangelie. Daar bereik je alleen mee, dat men nooit meer iets met geloof te maken wil hebben.

Dan zou God is Liefde en Rechtvaardig niet opgaan. En dat zegt Hij zelf ook.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 augustus 2014, 05:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARHO798





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 augustus 2014, 07:13
 
SHANITA130 schreef:
Hallo!

Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?


Naar aanleiding van opmerkingen in een vorig topic, 'hoe gaan we om met andersdenkenden', kwam het onderwerp eruit, of alle mensen die Jezus/het Evangelie niet kennen, maar wel doen en tonen dat het werk der wet in hun hart geschreven is, maw, zij doen wel wat de wet gebied, maar hebben het evangelie niet gehoord, wel of niet behouden/gered zijn.

Wat denken jullie erover? En waarom? Waarom zou iemand die wel van nature doet wat de wet gebied, maar niet van het evangelie(goede nieuws) heeft gehoord, verloren gaan? Of juist niet?

Ik zelf denk van niet, want God is Liefde en Rechtvaardig. Rom 2 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.

Beste Shanita en anderen

Strijdt gij om in te gaan door de enge poort, want breed en wijd is de weg die ten verderve leidt en eng en nauw is de weg die ten leven leidt.
Wie het vatten kan, vatte het (enkel en alleen door de soevereine genade des Heeren)

Hg Arho
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 augustus 2014, 08:39
 
ARHO798 schreef:
Beste Shanita en anderen

Strijdt gij om in te gaan door de enge poort, want breed en wijd is de weg die ten verderve leidt en eng en nauw is de weg die ten leven leidt.
Wie het vatten kan, vatte het (enkel en alleen door de soevereine genade des Heeren)

Hg Arho

Ja.

Ik denk dat velen dat doen.

Iedereen wil lopen op een weg die ten leven leidt. zo moeilijk is dat niet te vatten, denk ik.

Nou ja, je hebt slechte en goede mensen...daarvoor kan je kiezen.

Vraag was, of degenen, die van nature doen wat de wet gebiedt, en niet geloven, daarom heet het 'heidenen', naar de hel gaan....Zie Rom 2 vers 13-16

(in vorige post stond Rom 1, ipv 2, excuses)

en hier: zowel heidenen, gelovigen, boeddhisten, dus mensen met allerlei religie, achtergrond en cultuur. etc. krijgen een Hemelse 'nabij de dood ervaring, '..... Zie:http://www.pimvanlommel.nl/tv_programma/63, het Elfde Uur, EO.
De meesten hebben een mooie ervaring en willen niet terug, slechts enkelen(1%) hebben een negatieve ervaring, zoals Dante ook beschrijft.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 augustus 2014, 09:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 augustus 2014, 09:11
 
daarvoor kan je kiezen.... voor een goed of slecht mens te zijn...
zet me tot denken die woorden,
hoeveel mensen doen slecht een ander pijn, vanuit reactie op hun eigen pijn?

en:
In hoe verre kun je bepaalde slechte dingen van mensen kwalijk nemen?
een vb bv is, kind soldaten, ja ze doen veel slechte dingen, maar als je hun verhaal kent, in hoeverre kun je het hun dan nog kwalijk nemen???
daarom ben ik zo blij dat jezus ook onze advocaat is....

ik heb een tijdje over je vraag zitten nadenken en een antwoord op de vraag?? Die kan ik beter aan God over laten. gelukkig is god een genadig God met een onvoorwaardelijke liefde.
Dat is hoopvol ... voor mij in ieder geval wel Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WOMAN254





Berichten: 78

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 augustus 2014, 10:10
 
100% Gods genade - 100% onze verantwoordelijkheid (Henk Binnendijk)

https://www.youtube.com/watch?v=7qqJudZQNOw
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WOMAN254





Berichten: 78

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 augustus 2014, 10:42
 
Volledige Overgave (Henk Binnendijk)

https://www.youtube.com/watch?v=B62Y8QV2doU
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4