ChristianMatch
 


Forum

Mag je tattoos nemen uit het standpunt van het geloof?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
YONIJA922





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: woensdag 24 september 2014, 08:17
 
Binnenkort wil ik graag een tattoo zetten op de sterfdag van mijn vader. Dit gewoon voor mezelf als een herinnering Lachende smiley Een vriend van mij vindt dat het niet kan als je christen bent. Hoe denken jullie erover?

Laatst aangepast door
YONIJA922
op woensdag 24 september 2014, 08:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: woensdag 24 september 2014, 09:06
 
Topic verplaatst naar subforum Christelijk leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 24 september 2014, 09:41
 
YONIJA922 schreef:
Binnenkort wil ik graag een tattoo zetten op de sterfdag van mijn vader. Dit gewoon voor mezelf als een herinnering Lachende smiley Een vriend van mij vindt dat het niet kan als je christen bent. Hoe denken jullie erover?

Ik hou niet zo van de vraag of iets mag of niet. Je zult daar ook nooit een eenduidig antwoord op krijgen. Er zullen altijd mensen komen die met Bijbelteksten gaan gooien en menen dat zij de Bijbel als handboek kunnen gebruiken om iets wel of niet te mogen. Helaas voor hen heeft de Bijbel toch echt geen zaakregister waar je snel iets kunt opzoeken om antwoorden te krijgen op je vragen. De Bijbel is daar ook niet voor bedoeld.

Ik zelf hou niet van tattoos, maar dat heeft niets met mijn geloof te maken.
Ik wens je sterkte op de sterfdag van je vader en hoop dat je de herinnering aan hem (met of zonder tattoo) levend kunt houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 24 september 2014, 10:01
 
Mijn dochter liet toen ze 18 werd 2 kleine symbolische tattoos zetten die iets over haarzelf zeggen (en eerlijk gezegd ook bij haar passen). Een klein subtiel kruisje in haar nek, een klein muzieknootje bij haar pols. Ze is er nog steeds blij mee en zelf vind ik het niet ontsierend.

Het enige waar ik dan aan denk is of je er later geen spijt van krijgt omdat het zo blijvend en definitief is. En vooral als je je hele lijf als schilderdoek gebruikt vraag ik me wel eens af of dit wel de bedoeling is. Ik heb ergens zo'n gevoel van niet... maar ja dan moeten we het ook over permanente make up gaan hebben en over haarverf etc.

Of het wel of niet mag? In de bijbel spreekt men vooral over het snijden wat de "heidense volken" doen en dat dit in verband wordt gebracht met het vereren van hun goden/geesten. Dat zie ik in deze tijd en bij de mensen die ik ken met tattoos toch echt niet terug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 september 2014, 02:46
 
laat je eigen niet van de wijs brengen, als je mooi vindt gewoon doen.
God houdt van jou om wie je bent hoor, of je nu een tatoo heeft of niet.
Sterkte met de beslissing en ook de verdriet om je vader meiss
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 september 2014, 05:26
 
Toch nog een tegengeluidje van mij. Van mij mag het; ik vind (bescheiden) tatoos zelfs mooi. Toch heb ik zo mijn twijfels of zoiets voor een christen een goed idee is en omdat het zo definitief is reageer ik toch even.

De oorsprong van tatoos is tweeledig: het werd en wordt gebruikt bij heidense rituelen en na het overlijden van een geliefde.

Het is jouw keus of je de heidense rituele oorsprong vervelend vindt.

De tweede toepassing van oudsher: het insnijden en tekens aanbrengen op je huid vanwege het sterven van een geliefde (precies wat jij wilt doen) wordt in de bijbel genoemd: Leviticus 19:28. God verbood het de Israëlieten.

Aan jou de keus wat je hiermee doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD965





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 09:59
 
LAURA291 schreef:
Toch nog een tegengeluidje van mij. Van mij mag het; ik vind (bescheiden) tatoos zelfs mooi. Toch heb ik zo mijn twijfels of zoiets voor een christen een goed idee is en omdat het zo definitief is reageer ik toch even.

De oorsprong van tatoos is tweeledig: het werd en wordt gebruikt bij heidense rituelen en na het overlijden van een geliefde.

Het is jouw keus of je de heidense rituele oorsprong vervelend vindt.

De tweede toepassing van oudsher: het insnijden en tekens aanbrengen op je huid vanwege het sterven van een geliefde (precies wat jij wilt doen) wordt in de bijbel genoemd: Leviticus 19:28. God verbood het de Israëlieten.

Aan jou de keus wat je hiermee doet.

Laura, ik begrijp je punt. Ik ben zelf ook absoluut geen liefhebber van tatoos.
Misschien bedoel je het niet zo, maar je schrijven voelt voor mij wel wat manipulerend en veroordelend. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe anderen dat voelen.

Door de jaren heen, heb ik gemerkt, dat christenen elkaar graag in een kooitje willen duwen, van ... dit mag niet en dat mag niet als je christen bent.
Voor mij is het accepteren van de ander het belangrijkste, hoe hij of zij ook is. Vanuit liefde en acceptatie werkt het vaak het beste om contact te maken. In het nieuwe testament was Jezus daar een groot voorbeeld van. Hij oordeelde en veroordeelde mensen niet, maar accepteerde ze zoals ze waren. En dat in tegenstelling met de farrizeeën en Schriftgeleerden, die het volk wezen op wat ze wel of niet mochten doen.

Ik hoop niet, dat je me dit schrijven kwalijk neemt Laura. Ik weet, dat je het goed bedoelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 11:04
 
GERALD965 schreef:
Laura, ik begrijp je punt. Ik ben zelf ook absoluut geen liefhebber van tatoos.
Misschien bedoel je het niet zo, maar je schrijven voelt voor mij wel wat manipulerend en veroordelend.

Nee, zo bedoel ik het inderdaad niet. Misschien wil je even aangeven wat er manipulerend is in mijn tekst?


Ik ben dan ook wel benieuwd hoe anderen dat voelen.

Door de jaren heen, heb ik gemerkt, dat christenen elkaar graag in een kooitje willen duwen van ... dit mag niet en dat mag niet als je christen bent.
Voor mij is het accepteren van de ander het belangrijkste, hoe hij of zij ook is. Vanuit liefde en acceptatie werkt het vaak het beste om contact te maken. In het nieuwe testament was Jezus daar een groot voorbeeld van. Hij oordeelde en veroordeelde mensen niet, maar accepteerde ze zoals ze waren. En dat in tegenstelling met de farrizeeën en Schriftgeleerden, die het volk wezen op wat ze wel of niet mochten doen.

Ik hoop niet, dat je me dit schrijven kwalijk neemt Laura. Ik weet, dat je het goed bedoelt.

Nou, eerlijk gezegd neem ik je dit schrijven beslist kwalijk. Ik heb getracht om zo objectief mogelijk, zonder veroordeling, iets te zeggen over het onderwerp. Jouw reactie suggereert dat ik iemand in een kooitje duw, iemand zeg wat wel of niet mag, iemand niet accepteer, niet liefheb en (ver)oordeel. Als dat geen veroordeling is!

Graag verneem ik van je waar je deze insinuerende opmerkingen op baseert: wat heb ik gezegd wat jou tot deze uitspraken brengt?

Ik vermoed echter dat jouw hele reactie gebaseerd is op het simpele feit dat ik iets anders zeg dan de rest. Ik sluit me niet aan bij de gangbare mening en dùs ben ik iemand die anderen (ver)oordeelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD965





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 11:46
 
LAURA291 schreef:
Nou, eerlijk gezegd neem ik je dit schrijven beslist kwalijk. Ik heb getracht om zo objectief mogelijk, zonder veroordeling, iets te zeggen over het onderwerp. Jouw reactie suggereert dat ik iemand in een kooitje duw, iemand zeg wat wel of niet mag, iemand niet accepteer, niet liefheb en (ver)oordeel. Als dat geen veroordeling is!

Graag verneem ik van je waar je deze insinuerende opmerkingen op baseert: wat heb ik gezegd wat jou tot deze uitspraken brengt?

Ik vermoed echter dat jouw hele reactie gebaseerd is op het simpele feit dat ik iets anders zeg dan de rest. Ik sluit me niet aan bij de gangbare mening en dùs ben ik iemand die anderen (ver)oordeelt.

Dag Laura,
Ik heb alleen verteld, hoe het bij mij is overgekomen.
En naar mijn inziens veroordeel ik je ook niet en suggereer ik ook niet, dat je zo zou zijn.
Ik heb je zeker niet willen kwetsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 12:15
 
In die tijd van mozes, was een bewogentijd, God gaf deze geboden aan de Isralieten, omdat God zelf geeerd wilde worden. De dode werd daar geeerd in die tijd, eigenlijk is het eerst beter de geschiedenis bekijken, wat er in die tijd allemaal gebeurde En God moest wel geboden maken. Ze waren de weg kwijt in al die jaren met de Egyptenaren.

Het is heel goed om over na te denken, als ik goed begrijp als je de tatoe zet is het gewoon als aandenking van je moeder. niet om haar te eren.

het kan ook als een sierraad van lichaam zijn, het gaat erom hoe jijzelf erbij voelt, en bid gewoon erom, God zal jou ook de antwoord geven.

Het is een keuze dat je zelf maakt en doe dit samen met God. Het is wel goed dat je vraag aan mensen toch zal je altijd verschillende antwoorden krijgen, en dat maak je nog onzekerder. Het is tussen jou en God, God zegen, liefs van mij...............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD965





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 12:34
 
ZWALUWTJE610 schreef:
In die tijd van mozes, was een bewogentijd, God gaf deze geboden aan de Isralieten, omdat God zelf geeerd wilde worden. De dode werd daar geeerd in die tijd, eigenlijk is het eerst beter de geschiedenis bekijken, wat er in die tijd allemaal gebeurde En God moest wel geboden maken. Ze waren de weg kwijt in al die jaren met de Egyptenaren.

Het is heel goed om over na te denken, als ik goed begrijp als je de tatoe zet is het gewoon als aandenking van je moeder. niet om haar te eren.

het kan ook als een sierraad van lichaam zijn, het gaat erom hoe jijzelf erbij voelt, en bid gewoon erom, God zal jou ook de antwoord geven.

Het is een keuze dat je zelf maakt en doe dit samen met God. Het is wel goed dat je vraag aan mensen toch zal je altijd verschillende antwoorden krijgen, en dat maak je nog onzekerder. Het is tussen jou en God, God zegen, liefs van mij...............

Mooi geschreven!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 13:35
 
GERALD965 schreef:
Dag Laura,
Ik heb alleen verteld, hoe het bij mij is overgekomen.
En naar mijn inziens veroordeel ik je ook niet en suggereer ik ook niet, dat je zo zou zijn.
Ik heb je zeker niet willen kwetsen.

Oh nou ja, ik vertel alleen hoe het bij mij is overgekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 18:51
 
Veel religieuze regels uit het oude testament hadden eigenlijk een hygiënische reden.

In de middeleeuwen overleden halve steden aan bv de pest doordat men de hygiëne niet op orden had. Behalve bij Joden. In de afgelopen eeuw is men er achter gekomen dat die wetten van Mozes toch niet zo gek zijn en getuigen van Groots inzicht in de menselijke gezondheid.

Ook tatoeëren ging niet zo hygiënisch als tegenwoordig. Daarnaast werd het zoals Jol al aangaf gebruikt als vereringssymboliek. Tegenwoordig is het veel meer kunst gericht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YONIJA922





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: woensdag 1 oktober 2014, 22:36
 
Een ieder bedankt voor jullie eerlijke meningen. Ik voelde me door niemand aangevallen of zo Lachende smiley.
Het is fijn om te lezen hoe jullie meedenken en meeleven. Ik vond het heel interessant om de feiten van tattoos/ de oorsprong/ Bijbelse achtergrond te lezen.
Ik heb er goed voor gebeden en ik voel me er nog steeds goed onder. Ik heb er echt goed over nagedacht (nu bijna een jaar) en laat het binnenkort ook gewoon zetten.
Jammer genoeg zit mijn proeflidmaatschap er over een paar daagjes op. Huilende smiley, smiley in tranen
Ik vind dit echt een leuke site waar het geloof en je medemens echt centraal staan. Momenteel lukt het voor mij even niet maar ik hoop hier nog weer terug te komen.
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELOF140





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: maandag 6 oktober 2014, 23:55
 
Naast christen ben je ook mens. Dus ik zie eigenlijk niet waarom een christen 'het niet zou mogen'.

Zelf moet ik er niet aan denken om er een te laten zetten. Ik heb er niks mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BIANCA017





Berichten: 9

BerichtGeplaatst: donderdag 16 oktober 2014, 12:12
 
Zelf zou ik nooit voor een tattoo kiezen omdat ik vind dat dat de Heer ons zo geschapen heeft zonder enig versiersels op je huid en na mijn idee word het er ook niet mooier op als men ouder word.
Het is keuze die een ieder maakt en dat moet men accepteren Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIANNE522





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zondag 28 december 2014, 23:27
 
Ik heb ook een kleine tattoo. Een kruisje op mijn pols.
Niks mis mee. Ik kreeg ook allemaal tegen geluiden als "het mag niet" en "ontsiering van je lichaam".
Maar niemand kon mij vertellen waarom het niet mocht. Dus ben ik gewoon naar een nette shop gegaan.
Het kruisje draag ik als teken van christen zijn (alle christelijke Egyptenaren hebben dit ook op hun rechter pols of duim) en voor mijn opa welke op mijn verjaardag is overleden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROTTERDAM955





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: maandag 29 december 2014, 17:00
 
Wist je dat jouw (en ook ik) de tempel van de Heilige Geest.
God heeft dit lichaam zo geschapen en verknoeit je je lichaam niet.
Grijze haren is een Goddelijke sieraad. Dus geen verf erop.
Wat ik heb, laat ik dit zo staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 29 december 2014, 17:58
 
Ik ben toch blij dat er zoiets als haarverf bestaat :) en denk dat in Spreuken er niet naar wordt verwezen vanwege het feit dat je je haar dus niet moet kleuren. Het heeft meer te maken met het respect wat je voor ouderen moet tonen. Henna bestond in de tuinen van Engedi in de tijd van Salomo en werd vast ook gebruikt voor dit soort doeleinden.
De vrouwen in die tijd wisten wel raad met kleur en make up.

Lianne, mooi hoe jij er bewust over hebt nagedacht waarom je een kruisje hebt laten aanbrengen.


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 29 december 2014, 17:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEN829





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 29 december 2014, 20:53
 
Ik neem aan dat dit topic uitgebreid wordt naar kleurspoelingen en dergelijke?
Kastanjebruin vind ik erg mooi staan bij een vrouw.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTINE099





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: maandag 29 december 2014, 22:02
 
Laat ik die kleur nu precies 1 x in de zoveel tijd gebruiken en echt het is n prima kleurtje!

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEN829





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 29 december 2014, 23:22
 
Kreeg nog een verzoek of chocoladebruin ook mocht, van mij mag het. Ik zelf hou het maar op grijs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 december 2014, 07:49
 
BEN829 schreef:
Kreeg nog een verzoek of chocoladebruin ook mocht, van mij mag het. Ik zelf hou het maar op grijs.


Daar hebben ze zelfs prachtige blauwspoelinkies voor Ben.

Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 december 2014, 07:57
 
Ik vind dit nu wel erg off-topic hier. Engeltje smiley

Misschien kunnen we voor de gezelligheid een nieuw topic openen.
``Hoe, waarmee, hoe vaak en in welke kleur verf jij je haar?``
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARA635





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 december 2014, 23:23
 
JANS221 schreef:
Ik vind dit nu wel erg off-topic hier. Engeltje smiley

Misschien kunnen we voor de gezelligheid een nieuw topic openen.
``Hoe, waarmee, hoe vaak en in welke kleur verf jij je haar?``


Mijn donkerblonde haren heb ik nog steeds van moedertje natuur.
Moedertje natuur is nog niet langs geweest met de grijze pot.

Ik vraag me af wat voor nut heeft een tatoo als je er kleding overheen draagt.
Ik heb op TLC menig programma gezien over tatooshops.
Ik moet zeggen er zitten kunstenaars tussen.
Velen zetten een tatoo als een herinnering neer van iets of iemand.

We kunnen ons afvragen wat zegt de bijbel over dit onderwerp.

leviticus 19:28,
Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de Heere!

Het was in die tijd een heidens ritueel om in de huid te kerven en tekens te plaatsen.

lees het volgende artikel maar:

http://johnedensbijbelstudie.wordpress.com/2014/02/13/mag-een-christen-tatoeages-en-piercings/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN587





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 januari 2015, 16:49
 
Ik zie er geen probleem in om een Tattoo te laten zetten ,als je hetzelf mooi vindt Lachende smiley en ervan overtuigd bent dat je het heel je leven bij je wil dragen want dat is wel iets om goed overna te denken voordat je het doet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 januari 2015, 07:50
 
JANS221 schreef:
Ik vind dit nu wel erg off-topic hier. Engeltje smiley

Misschien kunnen we voor de gezelligheid een nieuw topic openen.
``Hoe, waarmee, hoe vaak en in welke kleur verf jij je haar?``

Kan het topic niet vinden Engeltje smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 januari 2015, 09:52
 
ANNA415 schreef:
Kan het topic niet vinden Engeltje smiley Clown smiley


Heyyy!!! Anna!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER341





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 5 januari 2015, 18:58
 
YONIJA922 schreef:
Binnenkort wil ik graag een tattoo zetten op de sterfdag van mijn vader. Dit gewoon voor mezelf als een herinnering Lachende smiley Een vriend van mij vindt dat het niet kan als je christen bent. Hoe denken jullie erover?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 5 januari 2015, 22:38
 
MARA635 schreef:
Mijn donkerblonde haren heb ik nog steeds van moedertje natuur.
Moedertje natuur is nog niet langs geweest met de grijze pot.

Ik vraag me af wat voor nut heeft een tatoo als je er kleding overheen draagt.
Ik heb op TLC menig programma gezien over tatooshops.
Ik moet zeggen er zitten kunstenaars tussen.
Velen zetten een tatoo als een herinnering neer van iets of iemand.

We kunnen ons afvragen wat zegt de bijbel over dit onderwerp.

leviticus 19:28,
Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de Heere!

Het was in die tijd een heidens ritueel om in de huid te kerven en tekens te plaatsen.

lees het volgende artikel maar:

http://johnedensbijbelstudie.wordpress.com/2014/02/13/mag-een-christen-tatoeages-en-piercings/


iets andere mening uit andere hoek:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19427/onder-de-tattoos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1