ChristianMatch
 


Forum

sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
NOARA184





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2016, 18:18
 
Ja precies Cato 0943.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe dat kan voelen als mensen zulke opmerkingen maken. Niet omdat je getrouwd bent geweest en moeder bent betekent het dat nu dat je ineens anders naar sex zou moeten gaan kijken? Ik ben het met je eens.
Ikzelf ben een vrouw van 35 en nog niet getrouwd. Dan krijg ik ook vaak te horen dat ik net zo goed sex kan hebben en het vetrouwen van Gods plan zou moeten laten varen. Nah dus niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INGE185





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2016, 19:47
 
Persoonlijk ben ik voor seks na het huwelijk, iets waar je naartoe leeft. Hoe mooi zou het zijn om samen daar naartoe te leven, dan heb je nog wat te ontdekken voor na het huwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARLINDE921





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 juni 2016, 21:35
 
Ik denk dat het een persoonlijke keuze moet zijn, en dat je er over nagedacht moet hebben of je het wil en waarom je achter die keuze staat. Ook is het belangrijk om het daar samen met je partner over te hebben.
Tegenover de mensen hoef je nooit verantwoording af te leggen. Maar tegenover jezelf en God wel.
Ik heb iemand wel een horen zeggen: wie seks heeft gehad, is voor God getrouwd. (mooie om te onthouden)
Ik denk dat het voor God niet uitmaakt of je zo'n briefje bij het gemeentehuis hebt gehaald. Want wat zegt zo'n briefje nu nog in deze tijd?
Ik denk dat je je relatie een drievoudig snoer moet laten zijn. Jij, God en je partner.
Ik denk dat het niet een zonde is als je voor het huwelijk seks hebt. Maar misschien is het voor je eigen geweten fijner om het toch na het huwelijk te doen.


Laatst aangepast door
MARLINDE921
op zaterdag 18 juni 2016, 21:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YOOZ752





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: zondag 26 juni 2016, 01:20
 
Mooi om te lezen hiervoor over drievoudig snoer. Zelf moet ik bij deze vraag denken aan de Bijbeltekst in Genesis dat een man zijn vader en moeder verlaat, zijn vrouw aanhangt en 1 vlees wordt. Genesis 2 : 24.

Daar lees ik Gods instelling van het huwelijk. Als er sex vóór het huwelijk plaatsvindt, is dat een gevolg van de gebrokenheid in deze wereld. God heeft het volgens mij zó bedoeld dat mensen, nadat ze man en vrouw geworden zijn, gemeenschap hebben. (En anders hoefde Jozef zich ook niet te schamen dat zijn vrouw zwanger zou zijn vóór hun huwelijk.)

Maar goed, dit is de theorie. Ik denk dat hoe ouder stellen zijn, hoe moeilijker het is om zich aan deze instelling te houden.... Ik zou er dan ook niet te moeilijk over doen als het maagd-vóór-huwelijk-zijn niet lukt. En deze zonde dan wél erkennen voor God.


Laatst aangepast door
YOOZ752
op zaterdag 27 augustus 2016, 22:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LENAKE690





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2016, 12:30
 
En Abraham nam Sara in zijn tent.....het zal niet voor een koffietje geweest zijn! Ik hou het ook zo simpel, voor mij is sex het huwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2016, 21:37
 
YOOZ752 schreef:
En anders hoefde Jozef zich ook niet te schamen dat zijn vrouw zwanger zou zijn vóór hun huwelijk.

Zou hij zich daarvoor geschaamd hebben?
Volgens mij was dat omdat hij zag dat zijn vrouw ontrouw was geweest. Daarom besloot hij ook in stilte te vertrekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGREET388





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juli 2016, 21:15
 
ROELOF140 schreef:
hoe zit het eigenlijk met sex ná het huwelijk?

Goeie vraag ,Roelof.

Geen seks voor het huwelijk?
Als je zoveel van elkaar houdt , dat je ook seks hebt, zit daar de consequentie aan vast dat je elkaar trouw bent. En goed voor elkaar bent.
En of je dan dat bevestigt met een feest en trouwerij , is aan het stel die daar een keuze in maakt. Ik meen wel dat het een goede , christelijke gewoonte is om dat kenbaar te maken door een trouwfeest dat er trouw wordt beloofd en dat je voor elkaar kiest.
Daarin wordt Gods liefde weerspiegeld.

Dus het is niet de vraag of je seks mag hebben voor het huwelijk maar of je werkelijk liefde en trouw kunt geven aan elkaar voor het huwelijk,
en zolang je dat niet kunt bevestigen, moet je geen seks hebben. Gebeurt het toch, blijf er dan niet zomaar mee doorgaan. Het is zoiets als een cadeau open maken dat je nog niet gekregen hebt. Tenminste als je gelooft dat God jullie aan elkaar geeft. En dan vraag je toch ook om een zegen. Dat doe je door te trouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YOOZ752





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 augustus 2016, 22:47
 
ROADY558 schreef:
Zou hij zich daarvoor geschaamd hebben?
Volgens mij was dat omdat hij zag dat zijn vrouw ontrouw was geweest. Daarom besloot hij ook in stilte te vertrekken.

Omdat Jozef zelf geen gemeenschap met Maria had gehad, dacht hij idd dat Maria ontrouw was geweest. Daaruit concludeer ik dat Jozef het principe had om vóór het huwelijk geen gemeenschap te hebben (anders was Maria van hém zwanger). En daar kunnen wij van leren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORINE216





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 augustus 2016, 23:05
 
MARGREET388 schreef:
Goeie vraag ,Roelof.

Geen seks voor het huwelijk?
Als je zoveel van elkaar houdt , dat je ook seks hebt, zit daar de consequentie aan vast dat je elkaar trouw bent. En goed voor elkaar bent.
En of je dan dat bevestigt met een feest en trouwerij , is aan het stel die daar een keuze in maakt. Ik meen wel dat het een goede , christelijke gewoonte is om dat kenbaar te maken door een trouwfeest dat er trouw wordt beloofd en dat je voor elkaar kiest.
Daarin wordt Gods liefde weerspiegeld.

Dus het is niet de vraag of je seks mag hebben voor het huwelijk maar of je werkelijk liefde en trouw kunt geven aan elkaar voor het huwelijk,
en zolang je dat niet kunt bevestigen, moet je geen seks hebben. Gebeurt het toch, blijf er dan niet zomaar mee doorgaan. Het is zoiets als een cadeau open maken dat je nog niet gekregen hebt. Tenminste als je gelooft dat God jullie aan elkaar geeft. En dan vraag je toch ook om een zegen. Dat doe je door te trouwen.

Mooi uitgelegd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VROLIJK575





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 september 2016, 22:13
 
nu word hier wel met mooie woorden gesproken maar hoe zit het met al die scheidingen
daar word ook verbroken wat samen gesmolten is
en een scheiding gaat nog makkelijker dan wachten tot het huwelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DIGIPEET414





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2016, 16:40
 
VROLIJK575 schreef:
nu word hier wel met mooie woorden gesproken maar hoe zit het met al die scheidingen
daar word ook verbroken wat samen gesmolten is
en een scheiding gaat nog makkelijker dan wachten tot het huwelijk

deze opmerking vind ik niet ter zake doende.
ik bedoel: wat heeft dat hiermee te maken?
en het is wel makkelijk, als je het zelf niet meemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRINA922





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2016, 21:24
 
DIGIPEET414 schreef:
deze opmerking vind ik niet ter zake doende.
ik bedoel: wat heeft dat hiermee te maken?
en het is wel makkelijk, als je het zelf niet meemaakt.

We weten allemaal dat een scheiding of je echtgeno(o)t(e) verliezen door de dood veel verdriet veroorzaakt. Door welke oorzaak ook. Het verdriet, het alleen achterblijven, de lege plek die achterblijft, de eenzaamheid... het weer opkrabbelen, je leven weer leven. Gelukkig is daar de Heer, van leven en dood, de Helper en Trooster in moeilijke momenten. Met Hem kom er doorheen.
Het wachten met de meest intieme zaken tussen een stel is volgens mij wat God van ons verlangt. Ik dacht dat Hij wil dat we rein leven.


Laatst aangepast door
PETRINA922
op dinsdag 11 oktober 2016, 21:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RICK082





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2016, 01:09
 
Het zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn, maar er wordt soms wel erg nadrukkelijk op gefocust. Er zijn veel richtlijnen en regels waar lang niet iedereen zich aan houdt, dus het is soms wel erg zwart/-wit als er zo zwaar aan getild wordt.

Bovendien valt het me op dat de meest fanatieke tegenstanders zelf nog nooit een echt serieuze en wat langere relatie hebben gehad. Dan is het niet zo moeilijk om er zo rigoureus op tegen te zijn, toch ;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENE771





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2016, 10:57
 
beste broeders en zusters

in de bijbel staat duidelijk aan gegeven geen sex voor het huwelijk
en geloof ook dat dat iets is voor in het huwelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BLESSED394





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2016, 22:21
 
Boem, ik val er zomaar in en wat een onderwerp!
Persoonlijk heb ik ervaren dat seksualiteit iets exclusiefs is, je geeft het mooiste wat je hebt 'min of meer' weg.
Blijf je dan bij elkaar dan is het goed, maar wat als de relatie toch uit raakt?
Dat is mij overkomen, ik was te goeder trouw, mijn vriend ook en we dachten dat het voor altijd was.
Toen raakte het uit.
En daar was gelijk de pijn, alsof een stukje van mijzelf voor altijd weg was.
Ik heb toen met iemand gepraat die liefdevol luisterde en uitlegde dat gemeenschap hebben is als zout en peper door elkaar mengen.
Splits dat maar eens, zout en peper!
En door die uitleg begreep ik ineens mijn gevoel.
Ik heb dit beleden aan God en aan vriend en het is vergeven.
De gevolgen draag ik echter wel mee en dat is realiteit!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMANIO474





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: woensdag 8 februari 2017, 21:54
 
Ik vind het niet goed op Bijbelse gronden.
Toch heb ik geen weerstand geboden ( en de vrouw ook niet ) en heb het wel gedaan!
Meerdere keren zelfs, en ook andere vrouwen, en ik denk dat ik er nu ongeveer 13 jaar de gevolgen ervan ondervind.
Meer kan ik er hier niet over zeggen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMANIO474





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 februari 2017, 13:27
 
Zijn jullie allemaal zo geschrokken van wat ik geschreven heb?
Er komen tenminste geen reacties!

Vr. groet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEVIDB921





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 april 2017, 23:09
 
Ik geloof dat sex voor het huwelijk niet de bedoeling is. Het signaal dat je aan je toekomstige geeft is dat je je niet zult beheersen. En zal een ongezonde jaloersheid en ergens ook een wantrouwen gecreerd worden.

De vraag is eigenlijk waarom zou je niet wachten, de kracht van discipline en zelfbeheersing is echt een prachtige deugd. En als je hier problemen mee hebt zou ik toch eens met de oudsten van je kerk spreken over dit onderwerp. Er worden loodzware gesloten deuren geplaatst in huwelijken door dit soort meningen. weet dat als God spreekt over verzoekingen, dat er gesproken word over gemuteerde goede verlangens die misgegroeid zijn.

de vis vind de worm lekker omdat de vis dat lekker vind. Zo vind ook de mens sex lekker ,en als de bijbel naar onze hand gaan hanteren ga je je huwelijk onnodig moeilijk maken of het word een mislukking.
conclusie: wees niet te vlug met het volgen van je eigen begeerten.

En dit komt van iemand die het aan de lijve ondervonden heeft dat dit serieuze gevolgen kan hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELLA567





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: donderdag 4 mei 2017, 18:33
 
Ik heb er niks op tegen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ESTHER363





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 mei 2017, 07:30
 
CATO943 schreef:
Er is al erg veel over dit onderwerp geschreven. Ik denk dat het belangrijk is juist met deze gevoelige dingen, dat je beseft dat het erg gemakkelijk is verder te gaan. Maar erg lastig om een stap terug te doen.
En je krijgt nooit spijt van wat je níet hebt gedaan.
Ik heb gemerkt dat sommige mensen me anders benaderden omdat ik gescheiden ben. Een man was zelfs zo cru om het zo te zeggen 'Ik snap niet waar je zo moeilijk over doet. Als je gescheiden bent en een kind hebt...'
Dat deed pijn... Juist omdat ik als geen ander weet hoeveel verdriet zoiets geeft. Omdat je weet dat je leven soms heel erg anders loopt dan je verwachtte, hoopte en wenste.
Maar probeer vooral naar je eigen geweten te luisteren. En doe geen dingen waar je spijt van krijgt. Het zegt genoeg als iemand het jou niet waard vindt om geduld voor/met je te hebben...
Dit wat cato beschrijft loop ik ook tegen aan, hoe leg ik uit dat ik bepaalde dingen wil bewaren voor later (het huwelijk) Ik ben immers moeder van 3 dus ben geen maagd meer. Wat te doen met dit soort opmerkingen of mensen die deze grenzen niet begrijpen /willen respecteren. Niet iedereen staat het zelfde in het geloof dus niet iedereen denkt er het zelfde over. de opmerking waar zoenen begint stopt het praten vind ik wel erg extreem ,maar ik begrijp wel wat er mee bedoelt wordt. Op het moment dat we (naar mijn mening) te vroeg in een relatie beginnen met het lichamelijke verplaats de aandacht zich naar lichamelijke gevoelens en ben je niet meer/ minder bezig elkaar geestelijk te leren kennen. Met andere woorden, wat zijn de ander zijn interesses, normen en waarde, hobbys enz enz. Intimiteit is denk ik 1 van de mooiste dingen die er is, de lichamelijke intimiteit wil ik alleen maar delen met die persoon waar ik de rest van mijn leven mee wil delen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE573





Berichten: 311

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 mei 2017, 21:38
 
Vroeger dacht men gewoon aan een uitzet of trouwjurk
Er was toch geen tijd voor andere dingen?..:)

Het is een gevoelig onderwerp.
En heb er denk ik de juiste woorden niet voor.
De geest is wel gewillig,maar het lichaam is zwak.
Gaat het zo, zo God het wil, dan kan ik mij nog niet verheffen
boven anderen, die het niet konden weerstaan.


Laatst aangepast door
HEIDE573
op dinsdag 9 mei 2017, 22:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 17 mei 2017, 21:12
 
MARENTH030 schreef:
Ik heb in een eerder topic mijn standpunt kenbaar gemaakt hoe ik denk over seks voor het huwelijk. Heb er nu ook wat moeite mee. Bij mij is niet de vraag mag seks voor het huwelijk, kan niet in mijn beleving was ooit getrouwd. Voor mij is het dan seks na het huwelijk!

Refereer nu aan mijn bijdrage in het andere topic.
De Bijbel is duidelijk wat betreft sexualiteit. Seksualiteit is een kostbaar geschenk door God ons gegeven. Ik ben van mening dat God van ons vraagt dat wij op een respectvolle, zuivere, liefdevolle manier met de ander (partner) omgaan met of zonder boterbriefje. Voor mij is intimiteit het mooiste geschenk tussen twee mensen die van elkaar houden. Je bent als christen samen verantwoordelijk voor elkaar en naar God. Ik zie intimiteit niet als zondig, of ongehoorzaam zijn aan God. Seks is wel zondig (is mijn mening) als je erop de verkeerde manier mee omgaat, dat is iedere week een ander bij wijze van. Gaat dan enkel en alleen om de lust. Ik respecteer de ander in zijn keuze, maar mijn situatie is nu anders.

Seks is niet enkel even gemeenschap hebben met elkaar. Is voor mij een diepere, emotionele verbinding met de ander. Tevens goed voor je lichamelijk en geestelijk welzijn! Eerder benoemd met alle respect de bijbel hanteren en naleven vanuit onze stoel is niet zo moeilijk. Alleen twijfel ik er aan, als je in een situatie bent en erg verlangt naar de ander of je deze dan nog hanteert ook voor het huwelijk. Want dan hebben wij het over de praktijk. Mijn complimenten voor degene die dit dan kunnen hanteren. Ik zelf twijfel of ik dit nu zou kunnen!

Gr. Marenth.


Mooi, goed geschreven stukje, Marenth!

Over seks voor het huwelijk zijn al pagina s volgeschreven. Bijbelteksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeuren of afkeuren zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.

Lichamelijke intimiteit draagt net zo goed bij aan het opbouwen van je relatie als praten met elkaar. Het is onmogelijk om die twee los van elkaar te koppelen. God heeft ons geschapen met gevoelens en (lichamelijke)verlangens en lusten, die horen bij het liefhebben en beminnen van elkaar. Er is niets mis met lichamelijke intimiteit en het beleven van seksualiteit in een relatie, ook niet voor het huwelijk of in een andere samenlevingsvorm dan het huwelijk. Geniet ervan! Liefde en seksualiteit horen bij elkaar en daar is niets zondigs aan. In de bijbel staat daar echt niet iets anders over.
Zodra het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze (weer) getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. En om te gaan trouwen omdat men graag verder wil gaan dan elkaars handje vasthouden lijkt mij geen optie.

Twee mensen die elkaar vinden, met elkaar verder willen, die een relatie van liefde en trouw voor ogen hebben, daar kan en hoef je niet van te verwachten dat zij wachten met het beleven van seksualiteit tot ze getrouwd zijn. Hoe je dat verder invult is iets wat je samen bespreekt. Een algemeen geldende norm kan niet gegeven worden.



Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 17 mei 2017, 21:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: donderdag 18 mei 2017, 20:17
 
Hallo Jans,
Dank je wel/ook voor je bijdrage.
Ik vind je stukje verhelderend/duidelijk.
Uiteraard is de situatie anders als je een liefdevol leven hebt gehad met intimiteit, voor je scheiding.
Of door verlieservaring!

Allergisch wordt ik, zegt iets over mij weet ik.
Alles wordt voor het huwelijk besproken, van feestzaal tot bruidskleding/ vakantie/ meubels etc.
Met de Bijbel in de hand. Seksualiteit staat in de boekenkast. En dan………wat voor ellende dit teweeg heeft gebracht in de huwelijksnacht bij velen. Ik roep iedereen nu op om op de bank te blijven zitten, als je deze gevoelens/verlangens niet hebt gehad. Bespreek met elkaar wat je wel/niet prettig vindt. Ook op seksueel gebied.
Geeft verbinding/verdraagzaamheid/liefde/tederheid/kostbaar geschenk door God ons gegeven!

Wees eerlijk en trouw naar jezelf/partner. Het verlangen naar iemand naast je is dus niet pas na de zondeval gekomen, het bestond al toen de mens in volmaakte relatie stond met God. God heeft ons geschapen om in verbinding te staan met anderen. (Citaat Will Doornenbal Mens naast God!)

Gr. Marenth


Laatst aangepast door
MARENTH030
op donderdag 18 mei 2017, 20:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 15:14
 
Mooie reacties, maar het roept bij mij een vraag op.
Of je al dan niet intimiteit wil, zonder committent, is al vaak een breekpunt. We hoeven uiteraard niet heiliger te leven dan de Here God van ons vraagt ... maar hoe zien jullie dat dan in het kader van christelijk leven?


Laatst aangepast door
LOBKE884
op vrijdag 19 mei 2017, 15:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 15:26
 
LOBKE884 schreef:
We hoeven uiteraard niet heiliger te leven dan de Here God van ons vraagt ...

Welke mate van heiligheid vraagt de Here God dan volgens jou?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 16:46
 
Dat is nu net mijn vraag ... waar leg je de grens, als intimiteit voor het huwelijk al een mogelijke optie is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 17:24
 
LOBKE884 schreef:
Mooie reacties, maar het roept bij mij een vraag op.
Of je al dan niet intimiteit wil, zonder committent, is al vaak een breekpunt. We hoeven uiteraard niet heiliger te leven dan de Here God van ons vraagt ... maar hoe zien jullie dat dan in het kader van christelijk leven?

De vraag is wat je verstaat onder intimiteit en wat onder commitment.

Lichamelijke intimiteit is voor mij voorbehouden aan degene met wie ik een relatie heb die gebaseerd is op onderlinge liefde en trouw. Dat kan een huwelijk zijn, maar ook elke andere samenlevingsvorm. Als je voor een andere samenlevingsvorm kiest dan het huwelijk, dan wil dat niet zeggen dat je elkaar geen trouw beloofd.
Het belangrijkste lijkt mij een relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op wederzijds respect, hoe je die relatie vorm wil geven is een tweede. Een ander samenlevingsvorm dan het huwelijk hoeft niet per definitie vrijblijvender te zijn. Gelukkig mag/kan je samen die keuze maken en kan je die keuze na verloop van tijd ook nog bijstellen. Het blijft iets moois als twee mensen elkaar kunnen vinden, liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook. Seksualiteit is daar een onderdeel van en kan je niet los zien.


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 19 mei 2017, 17:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 17:58
 
Ja, dat is waar, alles is gebaseerd op liefde en trouw.
Een huwelijk of een andere samenlevingsvorm is dat alleen een uiting van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 18:14
 
LOBKE884 schreef:
Dat is nu net mijn vraag ... waar leg je de grens, als intimiteit voor het huwelijk al een mogelijke optie is.

Maar hoe zie je die grens met het oog op de heiligheid van God?
God is heilig, daar zijn we het over eens denk ik.
Maar hoe bepaalt Zijn heiligheid jouw dagelijkse keuzes en hoe bepaalt het je antwoord op de vraag: "heb ik gemeenschap voordat ik getrouwd ben ja of nee"?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 18:42
 
ROADY558 schreef:
Maar hoe zie je die grens met het oog op de heiligheid van God?
God is heilig, daar zijn we het over eens denk ik.
Maar hoe bepaalt Zijn heiligheid jouw dagelijkse keuzes en hoe bepaalt het je antwoord op de vraag: "heb ik gemeenschap voordat ik getrouwd ben ja of nee"?

Het lijkt mij dat jij een tegenstelling zoekt tussen heiligheid (van God) en seksualiteit. Ik zie die tegenstelling niet. Liefde is een geschenk van God. Het is iets moois, een groot goed in de relatie tussen twee mensen die elkaar gevonden hebben. Waarom het hebben van gemeenschap zien als iets wat los staat van het elkaar beminnen en liefhebben met heel je wezen, heel je zijn?

Zoals ik al schreef: Zodra het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit. (en het hebben van gemeenschap in een liefdesrelatie schijnt al helemaal niet te passen bij heiligheid).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3