ChristianMatch
 


Forum

sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 19:56
 
ROADY558 schreef:
Maar hoe zie je die grens met het oog op de heiligheid van God?
God is heilig, daar zijn we het over eens denk ik.
Maar hoe bepaalt Zijn heiligheid jouw dagelijkse keuzes en hoe bepaalt het je antwoord op de vraag: "heb ik gemeenschap voordat ik getrouwd ben ja of nee"?


Gods Heiligheid is voor een mens amper te bevatten.
Gods Heiligheid staat voor mij, dat Hij altijd het beste met ons voor ogen heeft, Zichzelf volledig kan wegcijferen voor ons, zodat wij Zijn volle Liefde ontdekken. Echte Liefde!!

En daarvan is het huwelijk c.q. liefdesrelatie een afspiegeling. Seksualiteit is een onderdeel van die liefdesrelatie.

Maar omdat voor mij de zegen van de Here op een liefdesrelatie heel erg nodig is, ben ik wel van menig dat het goed is om de Here God bij alles te betrekken.
Mijn voorkeur heeft het dan toch om eerst voor God samen verbonden te worden in welke samenlevingsvorm dan ook. En daar ligt dan een breekpunt, waarvan ik me vaak afvraag of dit een goede houding is.


Laatst aangepast door
LOBKE884
op zondag 21 mei 2017, 01:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 20:19
 
LOBKE884 schreef:
Maar omdat voor mij de zegen van de Here op een liefdesrelatie heel erg nodig is, ben ik wel van menig dat het goed is om de Here God bij alles te betrekken en niet uit een vorm van lust verder te gaan dan eigenlijk goed is ... intimiteit is voor een vrouw anders dan voor een man, denk ik.

Mijn voorkeur heeft het dan toch om eerst voor God samen verbonden te worden en dan is voor mij een kerkelijk huwelijk belangrijker dan het burgerlijk huwelijk. En daar ligt dan een breekpunt, waarvan ik me vaak afvraag of dit een goede houding is.

Er zijn inderdaad verschillen tussen mannen en vrouwen, ook in het beleven van seksualiteit. Als het goed is praat je daar met elkaar over en spreek je je uit. Ik begrijp alleen niet hoe je in een liefdesrelatie uit een vorm van lust verder kan gaan dan eigenlijk goed is. Of je moet bedoelen dat 1 van de partners verder gaat dan de andere wil. Het is dus belangrijk om aan te geven wat je wil en wat niet. Als de relatie goed is, is daar ook ruimte voor om daarover te praten en zo samen tot een oplossing te komen. Het is geven en krijgen, niet geven en nemen! Net zo goed als je elkaar steeds beter leert kennen door met elkaar te praten en samen te zijn en te leven, leer je elkaar ook beter kennen door elkaar te beminnen en lichamelijk de liefde te bedrijven. God heeft ons zo gemaakt dat we kunnen en mogen genieten daarvan!

Je kunt God altijd vragen je relatie te zegenen, dat hoeft niet per se een huwelijk te zijn. Ook in (sommige) kerkelijke gemeenten (waaronder de gemeente waar ik lid van ben) kun je een zegen vragen als je met elkaar samen wil gaan leven, in een andere relatievorm dan het huwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 21:43
 
JANS221 schreef:
Er zijn inderdaad verschillen tussen mannen en vrouwen, ook in het beleven van seksualiteit. Als het goed is praat je daar met elkaar over en spreek je je uit. Ik begrijp alleen niet hoe je in een liefdesrelatie uit een vorm van lust verder kan gaan dan eigenlijk goed is. Of je moet bedoelen dat 1 van de partners verder gaat dan de andere wil. Het is dus belangrijk om aan te geven wat je wil en wat niet. Als de relatie goed is, is daar ook ruimte voor om daarover te praten en zo samen tot een oplossing te komen.


Sommige relaties zijn beter dan andere. Soms kan een man wel erg veel voor een partner voelen, maar toch niet bij machte zijn om te praten over die gevoelens. Dan kan de seksualiteit, die voor een vrouw een heel andere waarde heeft dan voor een man, een breekpunt worden,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 21:51
 
LOBKE884 schreef:
Sommige relaties zijn beter dan andere. Soms kan een man wel erg veel voor een partner voelen, maar toch niet bij machte zijn om te praten over die gevoelens. Dan kan de seksualiteit, die voor een vrouw een heel andere waarde heeft dan voor een man, een breekpunt worden,

Dat kan. Maar dan denk ik dat niet zozeer de seksualiteit een breekpunt is, maar meer het niet kunnen praten over je gevoelens in het algemeen en over seksualiteit in het bijzonder.

Maar dat is niet de vraag waar dit topic over gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 23:01
 
JANS221 schreef:
Dat kan. Maar dan denk ik dat niet zozeer de seksualiteit een breekpunt is, maar meer het niet kunnen praten over je gevoelens in het algemeen en over seksualiteit in het bijzonder.

Maar dat is niet de vraag waar dit topic over gaat.

Voor mij toch wel.
Waaraan ligt het dat de meeste mannen geen huwelijk willen en wel seksualiteit buiten een (huwelijkse) verbinding?? Waar wringt de schoen en wat is wijsheid....


Laatst aangepast door
LOBKE884
op zaterdag 20 mei 2017, 02:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 08:08
 
LOBKE884 schreef:
Voor mij toch wel.
Waaraan ligt het dat de meeste mannen geen huwelijk willen en wel seksualiteit buiten een (huwelijkse) verbinding?? Waar wringt de schoen en wat is wijsheid....

De vraag van dit topic is:
""Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?""

Jouw vraag is: ""Waaraan ligt het dat de meeste mannen geen huwelijk willen en wel seksualiteit buiten een (huwelijkse) verbinding?? Waar wringt de schoen en wat is wijsheid....""

Bedoel je met huwelijk hier relatie? Of bedoel je dat je denkt dat de meeste mannen niet willen trouwen/boterbriefje willen halen? Dat lijkt me toch wel een groot verschil. Afgezien van het feit of het klopt dat de meeste mannen seksualiteit willen buiten een verbinding. En zoals ik al eerder aangaf, voor mij is het huwelijk niet de enige samenlevingsvorm.

Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat de meeste mannen seks willen en meer niet. Daar doe je de mannen toch te kort mee.
Mannen zijn net zo goed als vrouwen op zoek naar verbondenheid met de ander, naar trouw en liefde, naar liefhebben en geliefd worden, naar respect en vertrouwen. Vrouwen hebben weleens de neiging om mannen te claimen, om ze niet de ruimte te geven die ze nodig hebben.
(En uiteraard zijn er mannen die alleen uit zijn op seks, maar die vrouwen zijn er ook. En natuurlijk zijn er vrouwen die op dit gebied ge(mis)bruikt zijn door mannen, maar andersom kan dat ook.)

De vraag zal dan moeten zijn, ook voor jezelf: wat versta ik onder een relatie, wat verwacht ik van de ander in een relatie, wat kan ik zelf geven! Neem de tijd en de ruimte om daarover te praten en geef aan als iets niet goed voor je voelt, zodat je erachter kunt komen waarom dat zo is en hoe dat zo gekomen is en hoe je samen tot een oplossing kan komen..

In de Bijbel kun je geen pasklaar antwoord vinden op deze topicvraag. Zoals ik al schreef: Je kunt teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, niet toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.
De bijbel heeft geen zaakregister waarin je snel kunt zoeken, waar je een kant en klaar antwoord op je (ethische) vragen kunt vinden.


(Mijn drie dagen op CM zijn weer voorbij)

gr. Jans



Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 20 mei 2017, 08:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 09:27
 
LOBKE884 schreef:
Gods Heiligheid is voor een mens amper te bevatten.
Dat is waar. Maar door de Heilige Geest word ik me toch bewust van deze heiligheid nietwaar?
En is het niet de Heilige Geest die mij leidt in mijn wandel en handel?
Dus is het Hij het dan ook niet die mij leidt in mijn keuze: wel of geen seks voor het huwelijk?

Het Woord van God staat vol met aanreikingen als het gaat over de strijd tussen vlees en Geest. Mijn vlees wil meteen, maar de Geest leert mij bezonnenheid en zelfbeheersing. Is het niet die strijd die je zelf ook ervaart als het om dit topicthema gaat?

Je kent God, en de daaruit voortvloeiende liefdesrelatie met Hem doet je zoeken naar de beste weg voor jou. Je wilt immers die prachtige (heilige!) liefde niet beschadigen omdat je weet dat je daarmee jezelf beschadigt.

Quote:
Maar omdat voor mij de zegen van de Here op een liefdesrelatie heel erg nodig is, ben ik wel van menig dat het goed is om de Here God bij alles te betrekken en niet uit een vorm van lust verder te gaan dan eigenlijk goed is ... intimiteit is voor een vrouw anders dan voor een man, denk ik.
Je bedoelt dan te zeggen dat een vrouw moet oppassen zich niet te laten meeslepen in eventuele lusten/driften van de man (of andersom natuurlijk)? Dus: grenzen aangeven?

Quote:
Mijn voorkeur heeft het dan toch om eerst voor God samen verbonden te worden en dan is voor mij een kerkelijk huwelijk belangrijker dan het burgerlijk huwelijk. En daar ligt dan een breekpunt, waarvan ik me vaak afvraag of dit een goede houding is.

Je lijkt helder te hebben wat je standpunt in dit thema is, maar waarom dan toch twijfel?
Lees ook mijn eerdere bijdrage in dit topic, misschien verheldert het het eea nog wat voor je.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 10:34
 
ROADY558 schreef:
Dat is waar. Maar door de Heilige Geest word ik me toch bewust van deze heiligheid nietwaar?
En is het niet de Heilige Geest die mij leidt in mijn wandel en handel?
Dus is het Hij het dan ook niet die mij leidt in mijn keuze: wel of geen seks voor het huwelijk?

Het Woord van God staat vol met aanreikingen als het gaat over de strijd tussen vlees en Geest. Mijn vlees wil meteen, maar de Geest leert mij bezonnenheid en zelfbeheersing. Is het niet die strijd die je zelf ook ervaart als het om dit topicthema gaat?

Je kent God, en de daaruit voortvloeiende liefdesrelatie met Hem doet je zoeken naar de beste weg voor jou. Je wilt immers die prachtige (heilige!) liefde niet beschadigen omdat je weet dat je daarmee jezelf beschadigt.


Je lijkt helder te hebben wat je standpunt in dit thema is, maar waarom dan toch twijfel?
Lees ook mijn eerdere bijdrage in dit topic, misschien verheldert het het eea nog wat voor je.

Ja, de Liefde van God voor een mens is belangrijker, maar wel van een andere dimensie.


Laatst aangepast door
LOBKE884
op zondag 21 mei 2017, 01:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOBKE884





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 13:33
 
JANS221 schreef:
De vraag van dit topic is:
""Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?""

Jouw vraag is: ""Waaraan ligt het dat de meeste mannen geen huwelijk willen en wel seksualiteit buiten een (huwelijkse) verbinding?? Waar wringt de schoen en wat is wijsheid....""

Bedoel je met huwelijk hier relatie? Of bedoel je dat je denkt dat de meeste mannen niet willen trouwen/boterbriefje willen halen? Dat lijkt me toch wel een groot verschil. Afgezien van het feit of het klopt dat de meeste mannen seksualiteit willen buiten een verbinding. En zoals ik al eerder aangaf, voor mij is het huwelijk niet de enige samenlevingsvorm.

Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat de meeste mannen seks willen en meer niet. Daar doe je de mannen toch te kort mee.
Mannen zijn net zo goed als vrouwen op zoek naar verbondenheid met de ander, naar trouw en liefde, naar liefhebben en geliefd worden, naar respect en vertrouwen. Vrouwen hebben weleens de neiging om mannen te claimen, om ze niet de ruimte te geven die ze nodig hebben.
(En uiteraard zijn er mannen die alleen uit zijn op seks, maar die vrouwen zijn er ook. En natuurlijk zijn er vrouwen die op dit gebied ge(mis)bruikt zijn door mannen, maar andersom kan dat ook.)

n.


/size]

Deze weergave van wat ik eerder aangaf komt op mij wat ongenuanceerd over. Ik heb een andere mening hierover en daar blijk ik toch bij.
Ik heb aangegeven dat een man heel veel voor een vrouw kan voelen, maar dit mogelijk niet kan uiten. Nergens heb ik het erover gehad dat het bij een man alleen om de seksualiteit zou draaien en het is jammer, dat die draai eraan gegeven wordt, want dan kom je inderdaad in een heel andere discussie terecht.
Mijn vraag, als de man veel gevoelens heeft voor een vrouw, maar zich niet wil binden .... is seksualiteit dan wel toegestaan en vannacht werd mij voor mijzelf het antwoord wel duidelijk.


[i]


Laatst aangepast door
LOBKE884
op zaterdag 20 mei 2017, 13:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 14:18
 
LOBKE884 schreef:
Ja, de Liefde van God voor een mens, mag niet belangrijker zijn dan de 'liefde' van een man, die zich niet eens wil binden.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat de volgorde verkeerd staat geschreven:
De 'liefde' van een man, die zich niet eens wil binden mag niet belangrijker zijn dan de Liefde van God voor een mens.
Ik denk dat je het zo bedoelt.

Quote:
Mijn vraag, als de man veel gevoelens heeft voor een vrouw, maar zich niet wil binden .... is seksualiteit dan wel toegestaan en vannacht werd mij voor mijzelf het antwoord wel duidelijk.

Hier zit natuurlijk een enorme tegenstrijdigheid in.
Als iets is dat mensen met elkaar verbindt, dan is het wel het communiceren en tot uiting brengen van emoties.
Als iemand bang is om zich te binden, dan heeft hij huiswerk te doen: namelijk zijn bindingsangst onder ogen komen en daaraan werken.
Je kunt onmogelijk contact zoeken met een vrouw en tegelijkertijd afstand houden. Dit is vragen om problemen en conflicten.

Je zult jezelf in dat geval de vraag moeten stellen:
Wil ik mijzelf verbinden aan iemand die blijkbaar wel gevoelens heeft, maar uiteindelijk te bang is om zichzelf tot een blijvende relatie (huwelijk) te verbinden met alle verplichtingen die daarmee gepaard gaan.

Of:
Zou jij jezelf seksueel willen geven aan iemand waarvan je weet dat hij/zij vroeg of laat toch weer vertrekt, samen met dat kostbare deel van jezelf dat je al met die persoon gedeeld hebt?


Laatst aangepast door
ROADY558
op zaterdag 20 mei 2017, 16:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 21:15
 
Het topic gaat over de vraag zoals eerder is benoemd, mag seks voor het huwelijk. Wij allen zijn volwassen mensen met een eigen verantwoording naar/voor jezelf/God/partner. Mannen en vrouwen hebben respect nodig, waardering, liefde genegenheid,verbinding, geborgenheid, intimiteit etc.

Als een man/vrouw veel gevoelens heeft voor de ander. Zich niet kan binden, zegt dat iets over hem/haar enerzijds. Bindingsangst/verlatingsangst kunnen hierbij een rol spelen. Je hebt altijd de keuze of je wel of niet met deze persoon verder wil. Ik persoonlijk zou er nooit voor kiezen om seks te hebben met iemand die in zijn totaliteit niet voor mij gaat. Indien er mannen/vrouwen zijn die dit wel kunnen. Wie ben ik om daarover te oordelen.

Denk dat de kern is. Wat wil ik, wat kan ik, wat mag ik. Hierin alle levensdomeinen benoemd.

Gr Marenth
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 21 mei 2017, 17:56
 
MARENTH030 schreef:
Wij allen zijn volwassen mensen

Dat is nog maar de vraag.
Ik heb pubers gezien die volwassen gedrag vertoonden.
En 60 plussers die zich als onvolwassen jongeren gedroegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zondag 21 mei 2017, 18:47
 
ROADY558 schreef:
Dat is nog maar de vraag.
Ik heb pubers gezien die volwassen gedrag vertoonden.
En 60 plussers die zich als onvolwassen jongeren gedroegen.


Begrijp je punt Roady!
Aansluiting op niveau is dan erg belangrijk!
Bij een puber of iemand die 60 is en... (on)volwassen is.
Ook dat zegt iets over de persoon/ zijn eigenheid/ omgevingsfactoren etc.
Heb wat moeite met mensen die in hun slachtofferrol blijven hangen.
Iedereen ongeacht zijn situatie kan iets veranderen op eigen niveau in welke situatie je verkeert hoe/klein groot.

De essentie van het topic gaat nu alle kanten op.
Heb mijn mening kenbaar gemaakt.
Mogelijk een ander topic starten is mijn visie.


Clown smiley

Gr. Marenth.


Laatst aangepast door
MARENTH030
op zondag 21 mei 2017, 19:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 21 mei 2017, 19:27
 
Jazeker Marenth, veranderen kan iedereen wel, maar of iedereen het wil....

Je hebt gelijk, het zegje is wel gedaan.

Ik ben benieuwd naar je nieuwe topic Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENRIET485





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 22 mei 2017, 18:51
 
Heb ik mij volledig ingelezen in alle berichtjes, lees ik onderaan dat het gesloten is
Lachende smiley Verraste, verbaasde smiley Maar ik open hem gewoon weer :) Persoonlijk denk ik niet dat er een goed of fout zit aan ervoor of erna, zolang je je samen maar laat leiden door God en zelf hier verantwoording over kan afleggen. Als het daadwerkelijk fout is zouden erg veel mensen nu een zonde begaan die Christelijk zijn en wat is de grens van deze zonde? Dat is niet aan iemand om daarover te oordelen, iedereen kent zelf zijn eigen situatie en relatie en voelt zelf wel of hij/zij goed handelt binnen deze situatie. Als je God overal bij betrekt samen ook voor je huwelijk.. het is maar net welke positie je God bij je relatie laat innemen. Mijn ervaring is wel dat het afspreken van tegenwoordig veel om lust gaat en uiteindelijk wordt er uitgezocht of er ook sprake is van liefde. Belangrijk om eerst een emotionele band om te bouwen, voor mij belangrijkste in een relatie, dan komt vanzelf de liefde (of niet :))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MICHIELD922





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: donderdag 8 juni 2017, 19:48
 
Ik heb hier een heel interessant document voor. Staat precies in beschreven wat voor gevolgen het heeft. Het is intotaal 5 kantjes. Bedoeld voor prediking. Mochten er mensen interesse hebben in dit document, mail* dan gerust. Stuur ik de geintresseerden het document op.

*mailadres verwijderd. Je kunt contact leggen via het account van MICHIELD922


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op zaterdag 10 juni 2017, 12:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3