ChristianMatch
 


Forum

Té tolerant?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 18:46
 
zie antwoord Liesbeth 18:44 uur Boze smiley
je was me net voor .... Gefrustreerde smiley


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 3 maart 2010, 18:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 18:50
 
CROSSROAD317 schreef:
zie antwoord Liesbeth 18:44 uur Boze smiley
je was me net voor .... Gefrustreerde smiley

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 19:40
 
VINCENT394 schreef:
Moeilijk onderwerp. Ik ben zelf van nature geneigd om wat (veel?) toleranter te zijn als get gaat om andere interpretaties van God's woord.

Waarom? Omdat God de ultieme wijsheid bezit en het recht en de kennis heeft om de schapen van de bokken de scheiden. Ikzelf heb die kennis niet en pretendeer niet om God's woord beter te kunnen interpreteren dan anderen.

Dus houd ik me zoveel mogelijk aan de raad van Jezus: Oordeelt niet opdat je niet geoordeeld wordt.

Dat betekent niet dat ik niet mag aangeven dat ik het met dingen niet eens ben. Maar ook hier zal ik eerder geneigd zijn om de liefde van God te benadrukken dan de verboden en verboden die Hij ons oplegt. Ik denk dat deze vanzelf een gevolg zijn, als iemand Hem leert kennen.

Een goed voorbeeld: Homosexualiteit vind ik een zonde. Maar ik heb makkelijk praten als hetrosexueel zonder sexuele gevoelens voor mannen. In discussies met homosexuelen heb ik dus absoluut niet de behoefte om hen te wijzen op het (volgens mij) bijbelse verbod op hun levenswijze. Ik heb behoefte om hen te wijze op de liefde van Hem, wetend dat als Hij in hun hart komt, God er ook voor zal zorgen dat hun levens in Zijn eer zijn.

Vincent


Vincent, mag ik je vragen...als jij een blinde op een weg tegenkomt, die eindigt in een afgrond......zeg je dan niets tegen die blinde, dat hij/zij zich bevindt op een gevaarlijke weg, omdat jij niet blind bent? Dus laat je hem-haar maar lopen en zeg je dan....God is liefde en heeft je zeer lief.....en laat je het dan verder aan God over om te voorkomen, dat die blinde in de afgrond stort??????

Je bent wel niet homosexueel, maar hetero....en voor hetero's geldt ook, net als voor homosexuelen, dat het zondig is als ze vleselijke gemeenschap hebben vóór het huwelijk en daarin zouden blijven volharden. In de zonde zijn alle mensen nu eenmaal gelijk. Zonde is voor een hetero net zo erg als voor een homo, toch....? Knipoog smiley



Jij bent niet blind inderdaad, daarom moet je juist die blinde ervoor waarschuwen, dat er een afgrond is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 19:50
 
LIESBETH326 schreef:
Ik heb het gevonden volgens mij:

Mat. 16:23 (NBV): Maar Jezus keerde hem de rug toe met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’

Tussen haakjes, toen ik dit topic nog eens na las, ontdekte ik dat jij zelf, Sola dit vers aan haalt in de eerste alinea in je stuk... Knipoog smiley

Ja......ha, ha.....dat is het...dank je......zie je het is een NBV vertaling....en inderdaad....het lag dichterbij ....ik had het zelf al gebruikt....dat is je bril zoeken, terwijl je hem op je neus hebt..... Clown smiley
Thanks...... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:06
 
THOMAS968 schreef:
Leuk dat je dit aankaart, Liesbeth.


De vraag is of je als christen en zeker in de hulpverleningssituatie waarin jij zit, je eigen overtuiging verloochent als je je opvattingen die je ergens over hebt, niet noemt. Ik heb al eerder gesteld dat er wel eens een kloof is tussen waarheid en wijsheid. Ik zou zelf een pragmatisch uitgangspunt nemen. Werkt het, heeft het effect? Het heeft geen zin te zaaien op beton en je kunt een paard niet leren bidden. De cultuur is nu eenmaal niet in Nederland dat mensen openstaan voor een christelijke boodschap. De generatie voor ons heeft wat dat betreft veel verknoeid, de weerstand is enorm. Je schiet echt niet tekort als je boodschap vertellen geen zin heeft. En bovendien draai het eens om. Ik heb ook een hekel aan de boodschap van onwillige islamitische ouders die mij van de zegeningen van de islamcultuur willen overtuigen. Dat zou dus andersom ook wel eens kunnen gelden. Bedenk dat het christendom voor veel Nederlanders even ver afstaat als de islam voor de meesten van ons.
Ik vind niet dat je je opvattingen verloochent door er over te zwijgen. Er was vroeger een kreet van ik schaam me voor het Evangelie niet, dat is bij jou daarmee niet het geval. Communicatie is niet wat je zegt maar hoe het bij de ander overkomt. Je bent niet bezig met de eer van God als je het voor Hem met een foute boodschap verknoeit.

Thomas

Dat ik dit thema aankaart komt niet zozeer voort vanuit mijn werk als hulpverlener. Op het werk zie ik het als mijn taak om mijn werk goed te doen en niet zozeer het verspreiden van mijn eigen (geloofs)overtuigingen. Dat ik de gelegenheid krijg en neem om daar bij gelegenheid iets van te delen, is wat anders...
Waar ik wel op doelde was de christelijke levensstijl in het algemeen... Kunnen wij als christenen té mild zijn? Zijn we dan eigenlijk geen lauwe christenen?

Quote:
Dat is precies het tegendeel van wat ik heb geprobeerd om aan te kaarten. Het gaat mij er juist om of wij als christenen nog wel staan voor de bijbelse waarheid!

Kennen we die? Als je alleen al naar de discussie erover op CM kijkt...en wanneer zou je daar dan volledig voor staan?

Je hebt gelijk... wij als christenen kunnen volgens mij nooit beweren volledig voor de bijbelse waarheid te staan. Jezus is Dé Waarheid!

Maar neem nog eens het voorbeeld van abortus... Als mensen direct vragen aan mij wat ik van abortus vind, waarom zeg ik dan niet simpel: ik ben TEGEN, omdat.... Maar ik bespeur in ieder geval bij mezelf dan gedachten als: wie weet, heeft de vraagsteller zelf wel een abortus laten doen óf bijvoorbeeld deze zelfbeschuldigende gedachte: dat is eigen wel heel ongenuanceerd van me.
Dus voeg ik er een 'maar' aan toe. Maar daarmee ontkracht ik toch min of meer mijn eigen overtuiging en sta ik niet meer volledig De Waarheid, Jezus toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:07
 
GRACE015 schreef:
Ik heb in de thuiszorg bij een terminale man gewerkt die al 40 jaar lid was van de euthanasievereniging. Veel collega's wilden daar niet werken omdat hij die wens had. Omdat hij mij oke vond MOCHT ik bij hem komen. Hij had een uitgesproken mening over euthanasie, zelf ben ik er niet voor. Hij was gelovig. Dagen zat ik tegenover hem aan tafel, had ik hem dan terecht moeten wijzen, omdat ik er andere gedachten over had? Ik geloof niet dat het makkelijk was voor hem, maar hij was klaar met het leven, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Het was zijn keuze.Ik denk altijd dat God het voor ons zal doen, hij zal over ons oordelen,wij hoeven niet in zijn schoenen te staan. Natuurlijk moet je je moment pakken om over geloofszaken te praten als zich dat aandient. Uiteindelijk is de man in zijn slaap overleden, en het was goed zo.
Ik denk met veel respect aan hem terug omdat ik een bijzonder kontakt met hem had, ondanks dat hij iets wilde doen, waar ik anders over dacht.
Mijn overleden man heeft een heel zwaar lijden gekend, maar nooit hebben wij euthanasie overwogen. En zo kan het ook, in liefde. God die met ons meelijdt in ziekte,pijn en verdriet, en zo Zijn kind thuishaalt.
Ik wil dit met jullie delen, en weet eigenlijk niet of ik er goed aan doe, ik zet dit niet hier neer om direct te worden veroordeeld dat ik tekortgeschoten zou zijn bij die man, omdat ik mijn eigen mening voor mijzelf heb gehouden.

Dank voor je stukje en je oprechtheid....maar euthanasie is weer een heel ander onderwerp m.i..

Ook Jezus heeft een vroegtijdige dood ondergaan en dat wist Hij ook. Hij wist, dat er voor |Hem maar 1 weg was, die voor God de Vader als welgevallig voor Hem was uitgestippeld en waar Hij niet aan kon ontkomen.......

Ik lees eigenlijk in de bijbel nergens, dat zoiets als euthanasie voor God als zonde wordt gezien, maar daarover zou ik dan erg goede bijbelstudie moeten doen. Maar zo op het eerste gezicht weet ik geen passage in de bijbel, waarin ik kan lezen, dat euthanasie zonde is. Wel moord......maar dat is weer iets anders, dan maak je een eind aan een leven van een ander, zonder dat diegene dat wil.

Best wel moeilijk overigens. Ik kan er op dit ogenblik nog niet zoveel zinnigs over zeggen. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:16
 
THOMAS968 schreef:
Leuk dat je dit aankaart, Liesbeth.


De vraag is of je als christen en zeker in de hulpverleningssituatie waarin jij zit, je eigen overtuiging verloochent als je je opvattingen die je ergens over hebt, niet noemt. Ik heb al eerder gesteld dat er wel eens een kloof is tussen waarheid en wijsheid. Ik zou zelf een pragmatisch uitgangspunt nemen. Werkt het, heeft het effect? Het heeft geen zin te zaaien op beton en je kunt een paard niet leren bidden. De cultuur is nu eenmaal niet in Nederland dat mensen openstaan voor een christelijke boodschap. De generatie voor ons heeft wat dat betreft veel verknoeid, de weerstand is enorm. Je schiet echt niet tekort als je boodschap vertellen geen zin heeft. En bovendien draai het eens om. Ik heb ook een hekel aan de boodschap van onwillige islamitische ouders die mij van de zegeningen van de islamcultuur willen overtuigen. Dat zou dus andersom ook wel eens kunnen gelden. Bedenk dat het christendom voor veel Nederlanders even ver afstaat als de islam voor de meesten van ons.
Ik vind niet dat je je opvattingen verloochent door er over te zwijgen. Er was vroeger een kreet van ik schaam me voor het Evangelie niet, dat is bij jou daarmee niet het geval. Communicatie is niet wat je zegt maar hoe het bij de ander overkomt. Je bent niet bezig met de eer van God als je het voor Hem met een foute boodschap verknoeit.
Eerlijk gezegd ben ik het in dit geval hardgrondig met je oneens. Er zijn nog steeds mensen die openstaan voor de boodschap, dat merk ik zelf in mijn gesprekken met niet christenen. Een generatie die verknoeit??? Ik denk dat dezelfde generatie ook ervoor gezorgd heeft dat het evangelie weer levend werd voor mensen. Dat het wel eens gepaard ging met problemen, dat gebeurt overal. Maar zij hebben wel wat neergezet en zijn een zoutend zout geweest. Een foute boodschap? veel mensen hebben een bewuste keus voor God gemaakt en hebben zich laten dopen. En dat is de boodschap waar mensen op zitten te wachten.
En christendom staat niet ver van NL, omdat onze cultuur, onze waarden en normen daar nog voor 90% op gebaseerd is.

Ik vind kort gezegd, dat je veel mensen tekort doet. Dat je alleen maar kijkt naar negatieve ontsporingen, maar dat je vergeet dat er veel goeds uit voort gekomen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:17
 
liesbeth, je schrijft;
Maar neem nog eens het voorbeeld van abortus... Als mensen direct vragen aan mij wat ik van abortus vind, waarom zeg ik dan niet simpel: ik ben TEGEN, omdat.... Maar ik bespeur in ieder geval bij mezelf dan gedachten als: wie weet, heeft de vraagsteller zelf wel een abortus laten doen óf bijvoorbeeld deze zelfbeschuldigende gedachte: dat is eigen wel heel ongenuanceerd van me.
Dus voeg ik er een 'maar' aan toe. Maar daarmee ontkracht ik toch min of meer mijn eigen overtuiging en sta ik niet meer volledig De Waarheid, Jezus toch?


toch denk ik, dat je als je botweg zegt; "abortus is fout, punt uit....", al te dogmatisch uit de hoek komt.
ik vind jouw benadering op de manier van; "abortus is niet goed, gezien het feit dat......maar ik begrijp best......" een stuk pastoraler, eerlijk gezegt.
je zegt dan het zelfde, maar met een stukje begrip en warmte in je boodschap, met inlevingsvermogen en tact; één van de dingen die ik in je bijdragen bewonder, en waar ik wel jaloers op ben, eerlijk gezegt!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:17
 
SOLAFIDE630 schreef:
Dank voor je stukje en je oprechtheid....maar euthanasie is weer een heel ander onderwerp m.i..

Ook Jezus heeft een vroegtijdige dood ondergaan en dat wist Hij ook. Hij wist, dat er voor |Hem maar 1 weg was, die voor God de Vader als welgevallig voor Hem was uitgestippeld en waar Hij niet aan kon ontkomen.......

Ik lees eigenlijk in de bijbel nergens, dat zoiets als euthanasie voor God als zonde wordt gezien, maar daarover zou ik dan erg goede bijbelstudie moeten doen. Maar zo op het eerste gezicht weet ik geen passage in de bijbel, waarin ik kan lezen, dat euthanasie zonde is. Wel moord......maar dat is weer iets anders, dan maak je een eind aan een leven van een ander, zonder dat diegene dat wil.

Best wel moeilijk overigens. Ik kan er op dit ogenblik nog niet zoveel zinnigs over zeggen. Knipoog smiley

Ik weet het niet, ik denk zelf:
dat "gij zult niet doodslaan" ook met jezelf te maken heeft.
Ook jezelf doodslaan hoort daarbij.

Shalom.


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 3 maart 2010, 20:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:18
 
LIESBETH326 schreef:
Dat ik dit thema aankaart komt niet zozeer voort vanuit mijn werk als hulpverlener. Op het werk zie ik het als mijn taak om mijn werk goed te doen en niet zozeer het verspreiden van mijn eigen (geloofs)overtuigingen. Dat ik de gelegenheid krijg en neem om daar bij gelegenheid iets van te delen, is wat anders...
Waar ik wel op doelde was de christelijke levensstijl in het algemeen... Kunnen wij als christenen té mild zijn? Zijn we dan eigenlijk geen lauwe christenen?



Je hebt gelijk... wij als christenen kunnen volgens mij nooit beweren volledig voor de bijbelse waarheid te staan. Jezus is Dé Waarheid!

Maar neem nog eens het voorbeeld van abortus... Als mensen direct vragen aan mij wat ik van abortus vind, waarom zeg ik dan niet simpel: ik ben TEGEN, omdat.... Maar ik bespeur in ieder geval bij mezelf dan gedachten als: wie weet, heeft de vraagsteller zelf wel een abortus laten doen óf bijvoorbeeld deze zelfbeschuldigende gedachte: dat is eigen wel heel ongenuanceerd van me.
Dus voeg ik er een 'maar' aan toe. Maar daarmee ontkracht ik toch min of meer mijn eigen overtuiging en sta ik niet meer volledig De Waarheid, Jezus toch?

Je kunt toch tegen diegene zeggen, dat jij het PERSOONLIJK als moord ziet of als zonde of als niet juist?
Je kunt toch je eigen mening t.a.hiervan ventileren? In de trant van......ik persoonlijk zie het zo en zo.....

Ik kan me voorstellen, dat je daarmee in conflikt komt, als je eigenlijk tegen abortus bent, maar dit dan niet naar een ander toe verwoordt. Dat conflikt ken ik ook wel en dan vind ik mezelf een slappe hap en krijg het dan daar erg moeilijk mee. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op woensdag 3 maart 2010, 20:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:22
 
MAR907 schreef:
Ik weet het niet, ik denk zelf:
dat "gij zult niet doodslaan" ook met jezelf te maken heeft.
Ook jezelf doodslaan hoort daarbij.

Shalom.

Weet je dat ZEKER????? Ik niet.......voor mij slaat dat op een ander doodslaan........

Ik vind het moeilijk en niet zo makkelijk te beantwoorden..... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:22
 


God is wonderbaar!!!


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 3 maart 2010, 20:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:27
 
HANNAH810 schreef:
liesbeth, je schrijft;
Maar neem nog eens het voorbeeld van abortus... Als mensen direct vragen aan mij wat ik van abortus vind, waarom zeg ik dan niet simpel: ik ben TEGEN, omdat.... Maar ik bespeur in ieder geval bij mezelf dan gedachten als: wie weet, heeft de vraagsteller zelf wel een abortus laten doen óf bijvoorbeeld deze zelfbeschuldigende gedachte: dat is eigen wel heel ongenuanceerd van me.
Dus voeg ik er een 'maar' aan toe. Maar daarmee ontkracht ik toch min of meer mijn eigen overtuiging en sta ik niet meer volledig De Waarheid, Jezus toch?


toch denk ik, dat je als je botweg zegt; "abortus is fout, punt uit....", al te dogmatisch uit de hoek komt.
ik vind jouw benadering op de manier van; "abortus is niet goed, gezien het feit dat......maar ik begrijp best......" een stuk pastoraler, eerlijk gezegt.
je zegt dan het zelfde, maar met een stukje begrip en warmte in je boodschap, met inlevingsvermogen en tact; één van de dingen die ik in je bijdragen bewonder, en waar ik wel jaloers op ben, eerlijk gezegt!!

Hannah, begrijp me goed, ik ben wat hardop aan het denken/filosoferen...
Het zou niet bij me passen om te zeggen 'abortus is fout, punt (uit)'. Dat zou idd heel bot zijn en levert alleen maar botte/vijandige tegenreacties op.
Maar begrijp je ook, dat als je aan overtuiging een MAAR toevoegt dat je je eigen overtuiging ontkracht/relativeert? Ik denk dat we best duidelijk ons standpunt weer kunnen geven, maar het is van ongelooflijk groot belang op welke toon we dat doen! Uit je toon kan namelijk respect blijken voor de ander, ook al sta je qua overtuiging pal tegenover elkaar...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:31
 
SOLAFIDE630 schreef:
Weet je dat ZEKER????? Ik niet.......voor mij slaat dat op een ander doodslaan........

Ik vind het moeilijk en niet zo makkelijk te beantwoorden..... Knipoog smiley

Inderdaad is het moeilijk, ondanks dat ik mijn vrouw verloren heb, doordat ze zichzelf van het leven beroofd heeft, geloof ik toch dat dit tegen Gods wil is.

God is een schepper en geen vernietiger.

Als wij naar "naar gods beeld zijn geschapen?" dan zijn wij scheppers.



omdat we dat allemaal zijn geweest


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 3 maart 2010, 20:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:43
 
Ik vind persoonlijk een vraagstuk als euthanasie erg moeilijk,
Ik weet dat je niet mag doden... Maar pff Toen ik nog in de Z-verpleging werkte hadden we een jongetje wat zeer zeer ernstig ziek was,
bijna maandelijks had hij wel een ernstige longontsteking...
Het enige pleziertje wat het ventje had was eens per dag even op zijn buik liggen.
Door die longontstekingen werd dit helaas steeds minder en zou het uiteindelijk niet meer mogen...
Op een gegeven moment... kreeg hij weer longontsteking en het was bekend dat hij daarna nooit meer op zijn buik zou mogen liggen...
En was zijn leven doordat hij elke keer meer en meer verzwakte weinig meer...
Toen hebben zijn ouders in overleg met de verpleging besloten om pasive euthanasie toe te passen...
Medicatie werd stop gezet, er werd enkel nog vocht gegeven geen zuurstof niets meer...
Hij is een uur na die beslissing overleden toen zijn ouders even de kamer uit waren, Ze waren om en om 24 uur per dag bij hem...
Hoewel ik het er heel moeilijk mee had op dat moment...Stond en sta ik er wel achter...
Het ventje is vredig ingeslapen, wat had zijn leventje nog waard geweest als we hier niet voor hadden gekozen?
Ik vind het erg moeilijk want idd gij zult niet doden, maar hoe lang moet je een leven rekken??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:46
 
ROBBEDOES873 schreef:
Ik vind persoonlijk een vraagstuk als euthanasie erg moeilijk,
Ik weet dat je niet mag doden... Maar pff Toen ik nog in de Z-verpleging werkte hadden we een jongetje wat zeer zeer ernstig ziek was,
bijna maandelijks had hij wel een ernstige longontsteking...
Het enige pleziertje wat het ventje had was eens per dag even op zijn buik liggen.
Door die longontstekingen werd dit helaas steeds minder en zou het uiteindelijk niet meer mogen...
Op een gegeven moment... kreeg hij weer longontsteking en het was bekend dat hij daarna nooit meer op zijn buik zou mogen liggen...
En was zijn leven doordat hij elke keer meer en meer verzwakte weinig meer...
Toen hebben zijn ouders in overleg met de verpleging besloten om pasive euthanasie toe te passen...
Medicatie werd stop gezet, er werd enkel nog vocht gegeven geen zuurstof niets meer...
Hij is een uur na die beslissing overleden toen zijn ouders even de kamer uit waren, Ze waren om en om 24 uur per dag bij hem...
Hoewel ik het er heel moeilijk mee had op dat moment...Stond en sta ik er wel achter...
Het ventje is vredig ingeslapen, wat had zijn leventje nog waard geweest als we hier niet voor hadden gekozen?
Ik vind het erg moeilijk want idd gij zult niet doden, maar hoe lang moet je een leven rekken??


Dit is heel iets anders.
Wanneer een mens van nature zou sterven, is in mijn ogen geen euthanasie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:50
 
MAR907 schreef:
Inderdaad is het moeilijk, ondanks dat ik mijn vrouw verloren heb, doordat ze zichzelf van het leven beroofd heefd, geloof ik toch dat dit tegen Gods wil is.

God is een schepper en geen vernietiger.

Als wij naar "naar gods beeld zijn geschapen?" dan zijn wij scheppers.

God is God en Zijn gedachten zijn altijd hoger dan de onze.

Wat vindt je dan van het feit, dat God de Vader Zijn eigen Zoon aan het kruis heeft genageld of liever de kruisdood heeft opgestuurd......???????? Want dat was de enig juiste weg.......Gods Zoon als OFFER VOOR ONZE ZONDEN.......hET ONSCHULDIGE LAM aan het kruis genageld. Dat moest voor God de Vader gebeuren om zo het volmaakte offer te krijgen voor de zonde. God kan ansders niet de zonde door de vingers zien.

Ik vind, dat je het een beetje te simplistisch benaderd.....

Was Jezus Christus vernietigd dan...?????? Nee hoor, want God de Vader heeft Hem OPGEWEKT.........vOOR gOD IS NIETS TE WONDERBAAR.....

Is jouw vrouw dan verloren????? Waar staat dat? Ook houdt God van haar en als zij gelooft in de Heer dan is ze behouden, zowel voor haar dood als na haar dood....als ze in haar leven het eeuwig leven had, dan heeft ze dat dus voor EEUWIG ook al is zij gestorven..... want Zijn genadegaven zijn onberouwelijk. Eens gered altijd gered. God komt daar niet meer op terug. Dat kan gewoon niet.

Jezus is ook voor haar gestorven, ook al zou dat zonde zijn.......Hij is voor ALLE ZONDEN gestorven....ook dan voor zelfmoord....maar nogmaals ik weet geen passage, waar zelfmoord als onvergeeflijke zonde wordt betiteld.

Je weet toch, dat de enige zonde, die voor God niet te vergeven is, de zonde tegen de |Heilige Geest is en die heeft zij en anderen niet begaan m.i.. Ik kan er niets anders van maken. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:50
 
MAR907 schreef:
Dit is heel iets anders.
Wanneer een mens van nature zou sterven, is in mijn ogen geen euthanasie.

oke dus als ik het goed snap mag pasieve euthanasie wel?
ik heb daar altijd men vragen bij gehad, vind het heel moeilijk,
maar denk wel dat pasief iets heel anders is dan actief...
Maar ik weet het eerlijk niet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:00
 
ROBBEDOES873 schreef:
oke dus als ik het goed snap mag pasieve euthanasie wel?
ik heb daar altijd men vragen bij gehad, vind het heel moeilijk,
maar denk wel dat pasief iets heel anders is dan actief...
Maar ik weet het eerlijk niet...

Als ik goed begrijp is pasieve eutanasie: het staken of niet instellen van een medische behandeling op verzoek van de patiënt.

Sinds wanneer kunnen embryo`s er zelf voor kiezen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:04
 
LIESBETH326 schreef:
Hannah, begrijp me goed, ik ben wat hardop aan het denken/filosoferen...
Het zou niet bij me passen om te zeggen 'abortus is fout, punt (uit)'. Dat zou idd heel bot zijn en levert alleen maar botte/vijandige tegenreacties op.
Maar begrijp je ook, dat als je aan overtuiging een MAAR toevoegt dat je je eigen overtuiging ontkracht/relativeert? Ik denk dat we best duidelijk ons standpunt weer kunnen geven, maar het is van ongelooflijk groot belang op welke toon we dat doen! Uit je toon kan namelijk respect blijken voor de ander, ook al sta je qua overtuiging pal tegenover elkaar...

dat is dan ook precies wat ik bedoel lies;
dat stukje respect voor de omstandigheden van de ander.
en ik denk niet dat je daar verkeerd aan doet; integendeel.
relativeren is toch juist een teken van je mededogen/tact?
je geeft daarmee de ander de ruimte om een eigen mening te hebben, terwijl je je eigen (geloofs-)overtuiging toch duidelijk hebt kunnen laten zien.
bovendien denk ik, dat er ook nog de mogelijkheid is, om te getuigen zonder woorden; door je manier van in het leven staan.
mijn ervaring is dat mensen vaak toch wel weten hoe je over dingen denkt, juist door je levensstijl. al blijven er altijd die niet verder kijken dan hun neus natuurlijk.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:06
 
SOLAFIDE630 schreef:
God is God en Zijn gedachten zijn altijd hoger dan de onze.

Wat vindt je dan van het feit, dat God de Vader Zijn eigen Zoon aan het kruis heeft genageld of liever de kruisdood heeft opgestuurd......???????? Want dat was de enig juiste weg.......Gods Zoon als OFFER VOOR ONZE ZONDEN.......hET ONSCHULDIGE LAM aan het kruis genageld. Dat moest voor God de Vader gebeuren om zo het volmaakte offer te krijgen voor de zonde. God kan ansders niet de zonde door de vingers zien.

Ik vind, dat je het een beetje te simplistisch benaderd.....

Was Jezus Christus vernietigd dan...?????? Nee hoor, want God de Vader heeft Hem OPGEWEKT.........vOOR gOD IS NIETS TE WONDERBAAR.....

Is jouw vrouw dan verloren????? Waar staat dat? Ook houdt God van haar en als zij gelooft in de Heer dan is ze behouden, zowel voor haar dood als na haar dood....als ze in haar leven het eeuwig leven had, dan heeft ze dat dus voor EEUWIG ook al is zij gestorven..... want Zijn genadegaven zijn onberouwelijk. Eens gered altijd gered. God komt daar niet meer op terug. Dat kan gewoon niet.

Jezus is ook voor haar gestorven, ook al zou dat zonde zijn.......Hij is voor ALLE ZONDEN gestorven....ook dan voor zelfmoord....maar nogmaals ik weet geen passage, waar zelfmoord als onvergeeflijke zonde wordt betiteld.

Je weet toch, dat de enige zonde, die voor God niet te vergeven is, de zonde tegen de |Heilige Geest is en die heeft zij en anderen niet begaan m.i.. Ik kan er niets anders van maken. Knipoog smiley


Ik ben blij dat ik daar niet over hoef te oordelen, dat doet de Heer.
De Heilige Geest spoort zeker niet iemand aan om uit dit leven te stappen.
Wij als mensen praten makkelijk voor God, maar dat zie ik anders.
Zoek eerst het Koningrijk van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:13
 
MAR907 schreef:
Als ik goed begrijp is pasieve eutanasie: het staken of niet instellen van een medische behandeling op verzoek van de patiënt.

Sinds wanneer kunnen embryo`s er zelf voor kiezen???

Das abortus das toch geen euthanasie?
das toch heel wat anders?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:17
 
ROBBEDOES873 schreef:
Das abortus das toch geen euthanasie?
das toch heel wat anders?????

Dat is ook het verschil. Waar praat men nu dan over???


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 3 maart 2010, 21:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:20
 
MAR907 schreef:
Dat is ook het verschil. Waar praat men nu dan over???

eeh het draadje was te tolerant zijn...
dus denk over beiden....
Het grote verschil tussen beiden is in mijn ogen
dat bij euthanasie de mens zelf kan kiezen en bij abortus word er gekozen (de embryo kan niet kiezen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:43
 
ROBBEDOES873 schreef:
eeh het draadje was te tolerant zijn...
dus denk over beiden....
Het grote verschil tussen beiden is in mijn ogen
dat bij euthanasie de mens zelf kan kiezen en bij abortus word er gekozen (de embryo kan niet kiezen)

Ben blij dat we op dezelfde golflengte zitten. Knipoog smiley

Shalom.


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 3 maart 2010, 22:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:47
 
MAR907 schreef:
Ben blij dan zitten we op dezelfde golflengte zitten. Knipoog smiley

Shalom.

tnx Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 22:23
 
MAR907 schreef:
Ben blij dan zitten we op dezelfde golflengte zitten. Knipoog smiley

Shalom.

Ik ben en blijf een Groninger Huilende smiley, smiley in tranen

correctie: "Ben blij dat we op dezelfde golflengte zitten"


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 3 maart 2010, 22:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 22:28
 
MAR907 schreef:
Ik ben en blijf een Groninger Huilende smiley, smiley in tranen

De wonderen zijn de wereld nog niet uit: een Grunner en een Frysk op dezelfde golflengte. Een mooi voorbeeld van ware tolerantie Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 23:10
 
HANNAH810 schreef:
dat is dan ook precies wat ik bedoel lies;
dat stukje respect voor de omstandigheden van de ander.
en ik denk niet dat je daar verkeerd aan doet; integendeel.
relativeren is toch juist een teken van je mededogen/tact?
je geeft daarmee de ander de ruimte om een eigen mening te hebben,
terwijl je je eigen (geloofs-)overtuiging toch duidelijk hebt kunnen laten zien.
bovendien denk ik, dat er ook nog de mogelijkheid is, om te getuigen zonder woorden; door je manier van in het leven staan.
mijn ervaring is dat mensen vaak toch wel weten hoe je over dingen denkt, juist door je levensstijl. al blijven er altijd die niet verder kijken dan hun neus natuurlijk.......

Je hebt helemaal gelijk Hannah! Ik doe ook niets liever dan een ander ruimte geven...
Maar wat ik me hier dus afvraag is, om met de woorden van Thomas te spreken, gaat wijsheid dan niet (deels) ten koste van de waarheid?

Want, we kunnen zo druk zijn met het rekening houden met elkaar (proberen in wijsheid met elkaar om te gaan) dat daarmee het christelijk geluid (De Waarheid) vervaagt, toch?
Of draaf ik nu een beetje door...?


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op woensdag 3 maart 2010, 23:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 23:39
 
LIESBETH326 schreef:
Je hebt helemaal gelijk Hannah! Ik doe ook niets liever dan een ander ruimte geven...
Maar wat ik me hier dus afvraag is, om met de woorden van Thomas te spreken, gaat wijsheid dan niet (deels) ten koste van de waarheid?





naar mijn beleving niet; omdat je je (naar jouw idee bijbelse) visie neerzet, heb je de waarheid uitgesproken, in het besef dat iemand anders een andere mening kan hebben.
dus op die manier is het denk ik én wijs, én waar.
(mits je mening anders is dan de mijne natuurlijk, dan is mijn visie de juiste, dat begrijp je natuurlijk wel he?? Verliefde smiley )

maar ik ben toch wel benieuwd hoe anderen hierover denken eigenlijk........ Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5