ChristianMatch
 


Forum

Hoed / pet dragen tijdens de kerkdienst
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 12:52
 
En verder, de mannen kennende, moest de vrouw zich ingetogen kleden om vreemde mannen het hoofd niet op hol te brengen. Maar ja, dat is de verantwoordelijkheid omdraaien, in zekere zin.

Juist.
De verantwoordelijkheid ligt bij de persoon die er met bepaalde gevoelens naar kijkt; bij de man dus.
Er zijn mannen die blote benen van en vrouw heel verleidelijk vinden.
Betekent dat dan dat een vrouw 's zomers geen korte rokken meer mag dragen? Of geen korte broek? Of geen topje?
Ik denk wel dat een vrouw met blikken, kijken en lichaamstaal bewust een man kan verleiden. Als ze dat doet, ligt de verantwoordelijkheid wel bij de vrouw.
Maar haar manier van kleden, mag de man niet vrijpleiten. "Ze brengt me in verleiding Engeltje smiley "
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 15:45
 
[quote=WILMA729]En verder, de mannen kennende, moest de vrouw zich ingetogen kleden om vreemde mannen het hoofd niet op hol te brengen. Maar ja, dat is de verantwoordelijkheid omdraaien, in zekere zin.

Juist.
De verantwoordelijkheid ligt bij de persoon die er met bepaalde gevoelens naar kijkt; bij de man dus.
Er zijn mannen die blote benen van en vrouw heel verleidelijk vinden.
Betekent dat dan dat een vrouw 's zomers geen korte rokken meer mag dragen? Of geen korte broek? Of geen topje?
Ik denk wel dat een vrouw met blikken, kijken en lichaamstaal bewust een man kan verleiden. Als ze dat doet, ligt de verantwoordelijkheid wel bij de vrouw.
Maar haar manier van kleden, mag de man niet vrijpleiten. "Ze brengt me in verleiding Engeltje smiley "[/quote





En daarom dragen vrouwen burka's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 18:48
 
En daarom dragen vrouwen burka's.

Je hoeft als vrouw bij een kast vol burka's nooit af te vragen: wat zal ik vandaag weer 's aantrekken? Smiley die vol vragen zit

En een burka is voor alle seizoenen! Lachende smiley Dus, geen winter- of zomerkleding meer nodig. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 18:59
 
maar wel een palletje eau de parfum zeker, imre??? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 19:03
 
IMRE695 schreef:
En daarom dragen vrouwen burka's.

Je hoeft als vrouw bij een kast vol burka's nooit af te vragen: wat zal ik vandaag weer 's aantrekken? Smiley die vol vragen zit

Zelfs dan kan je volgens mij nog keuzes maken... Welke kleur is naar mijn zin vandaag?

Zeg het met kleuren... Clown smiley


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 13 maart 2010, 19:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 19:34
 
LIESBETH326 schreef:
Zelfs dan kan je volgens mij nog keuzes maken... Welke kleur is naar mijn zin vandaag?

Zeg het met kleuren... Clown smiley

Mag dat dan? Is dat niet een beetje al te verleidelijk frivool? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 20:24
 
HANNAH810 schreef:
maar wel een palletje eau de parfum zeker, imre??? Clown smiley

Tuurlijk, graag zelfs. De oudste parfums komen ook uit de Arabische wereld en Egypte. Alleen: waar breng je dat op met een burka aan? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 20:35
 
Nu nog de vraag: als een dame met een burka aan naar een traditionele kerk gaat: hoeft ze dan wel of geen hoedje meer op te zetten? Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 20:44
 
IMRE695 schreef:
Tuurlijk, graag zelfs. De oudste parfums komen ook uit de Arabische wereld en Egypte. Alleen: waar breng je dat op met een burka aan? Smiley die vol vragen zit

tja, ik ben toch bang dat ik dat onder de burka zou gebruiken, imre........ Verlegen lachende smiley
en een burka is gelijk een hoofddeksel dus ja.... dat zou weer minder kosten aan nieuwe hoedjes.
wel jammer; want ik heb hele mooie liggen.

dus als jullie t niet erg vinden houd ik het toch maar liever op een rokje, met een hoedje.
(maar de parfum zal ik niet vergeten........ Lachende smiley met blinkend witte tanden )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 21:32
 
HANNAH810 schreef:
tja, ik ben toch bang dat ik dat onder de burka zou gebruiken, imre........ Verlegen lachende smiley
en een burka is gelijk een hoofddeksel dus ja.... dat zou weer minder kosten aan nieuwe hoedjes.
wel jammer; want ik heb hele mooie liggen.

dus als jullie t niet erg vinden houd ik het toch maar liever op een rokje, met een hoedje.
(maar de parfum zal ik niet vergeten........ Lachende smiley met blinkend witte tanden )




eeeh...
een geurtje kan ook al verleiderlijk zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 00:03
 
SOLAFIDE630 schreef:
Mag dat dan? Is dat niet een beetje al te verleidelijk frivool? Clown smiley

zwart, grijs of lichtgrijs, solafide.....meer keuze krijg je niet.
en dan nog, lastig hoor. Wat trek ik aan vandaag ?? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 00:08
 
WILMA729 schreef:
zwart, grijs of lichtgrijs, solafide.....meer keuze krijg je niet.
en dan nog, lastig hoor. Wat trek ik aan vandaag ?? Smiley die vol vragen zit

Inderdaad.....heel erg lastig Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 20:51
 
SOLAFIDE630 schreef:


Ik geloof dat het liefdevoller is, dat je daar als vrouw in een kerk rekening mee houdt.

Doe het elkaar niet aan. De ene broeder is de andere niet, de één is nu wat dat betreft zwakker dan de ander.

Kleedt je gewoon decent in een kerk...lijkt me veeeeeel verstandiger. Knipoog smiley

Hannah schreef al mannen zijn nu eenmaal mannen en vrouwen nu eenmaal vrouwen. Wat aantrekkelijk is, is ook heel persoonlijk, ik vind wat ordi helemaal niet aantrekkelijk en we hebben van Arjan geleerd dat een pak dragen in de kerk ook effect kan hebben.
Laten we er niet zo'n punt van maken. Mensen schakelen hun gevoelens in de kerk echt niet uit, zoals Hannah in wezen al aangaf. Dat is ook een gegeven en het is meer een kwestie van het even zien en je dan weer concentreren op waar je voor gekomen bent. Je hoeft als christen je ingebouwde mechanismen niet te ontkennen, die zullen ook wel eens werken maar andere plaatsen zijn daar duidelijk meer voor bedoeld dan de kerk. Het dragen van hoedjes is gewoon een traditie die bij bepaalde kerken hoort en daar tot een soort norm zijn geworden. Ik vind het wel best en denk dat ook in deze meer behoudende kerken net zoveel aan het andere geslacht gedacht wordt. Jezelf even toestaan, geen schuldgevoel en je weer richten op waar je voor kwam. En geen pak aandoen? ach.... Knipoog smiley

Thomas, veel te vaak een pak aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 19:11
 
THOMAS968 schreef:
Hannah schreef al mannen zijn nu eenmaal mannen en vrouwen nu eenmaal vrouwen. Wat aantrekkelijk is, is ook heel persoonlijk, ik vind wat ordi helemaal niet aantrekkelijk en we hebben van Arjan geleerd dat een pak dragen in de kerk ook effect kan hebben.
Laten we er niet zo'n punt van maken. Mensen schakelen hun gevoelens in de kerk echt niet uit, zoals Hannah in wezen al aangaf. Dat is ook een gegeven en het is meer een kwestie van het even zien en je dan weer concentreren op waar je voor gekomen bent. Je hoeft als christen je ingebouwde mechanismen niet te ontkennen, die zullen ook wel eens werken maar andere plaatsen zijn daar duidelijk meer voor bedoeld dan de kerk. Het dragen van hoedjes is gewoon een traditie die bij bepaalde kerken hoort en daar tot een soort norm zijn geworden. Ik vind het wel best en denk dat ook in deze meer behoudende kerken net zoveel aan het andere geslacht gedacht wordt. Jezelf even toestaan, geen schuldgevoel en je weer richten op waar je voor kwam. En geen pak aandoen? ach.... Knipoog smiley

Thomas, veel te vaak een pak aan.


Waar moet je anders je ware lief vinden, dan in de kerk.......... Clown smiley Knipoog smiley Verliefde smiley

Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: donderdag 18 maart 2010, 00:38
 
Waar moet je anders je ware lief vinden, dan in de kerk..........

Jill



Uuuuuuuuuh
Even denken.
CM misschien???? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: donderdag 18 maart 2010, 00:46
 
marktplaats?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 18 maart 2010, 07:19
 
INKA401 schreef:
marktplaats?

héhé, eindelijk iemand die weet hoe je het aan moet pakken!!
wie bied voor inka?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 18 maart 2010, 15:40
 
HANNAH810 schreef:
héhé, eindelijk iemand die weet hoe je het aan moet pakken!!
wie bied voor inka?


Inka heeft al een aantal biedingen lopen ...... nu nog de juiste vinden Huilende smiley, smiley in tranen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 01:01
 
CROSSROAD317 schreef:
Inka heeft al een aantal biedingen lopen ...... nu nog de juiste vinden Huilende smiley, smiley in tranen Knipoog smiley

pfffff ... ja ze staan in de rij ... maar heb er aan één genoeg hoor ...
de relatie met anneke is alweer ruim 10 maanden Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 08:57
 
INKA401 schreef:
pfffff ... ja ze staan in de rij ..........

k zeg maar zo; ik zeg maar niks........ Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 09:47
 
HANNAH810 schreef:
k zeg maar zo; ik zeg maar niks........ Smiley met dichtgeplakte mond

Dat zijn we helemaal niet van jou gewend... Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 10:51
 
[quote=MARISKA601]Als het heel erg warm is, kan ik me voorstellen dat mensen zich luchtig kleden. De vraag is alleen: hoe kort is kort?

We hebben het tot nu toe vooral over kleding voor vrouwen gehad. We kunnen het b.v. ook over zomerkleding voor mannen hebben.
Ik vind het nl. wel gepast als mannen in het openbaar op zn minst een hemd dragen en een fatsoenlijke korte broek. Gelukkig komt het niet vaak voor dat een man een korte broek draagt die zo kort is dat de broek eigenlijk niet meer de naam "broek" verdient.

En in de kerkdienst vind ik het nog belangrijker dat de zomerkleding fatsoenlijk is, ook w.b. de mannen!!!


Laatst aangepast door
ARJAN007
op vrijdag 19 maart 2010, 10:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALFAROMEO918





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 17:44
 
Bij een eventuele geliefde,op CM,die ik bezoek,zet ik een tulband op.
En ik lach niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 18:46
 
Gelukkig komt het niet vaak voor dat een man een korte broek draagt die zo kort is dat de broek eigenlijk niet meer de naam "broek" verdient.

ben benieuwd hoe zón korte broek er uit ziet Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 23:16
 
INKA401 schreef:
Gelukkig komt het niet vaak voor dat een man een korte broek draagt die zo kort is dat de broek eigenlijk niet meer de naam "broek" verdient.

ben benieuwd hoe zón korte broek er uit ziet Twijfelende smiley

Als men van een versleten spijkerbroek de broekspijpen helemaal afknipt, dan ontstaat er de broek die ik bedoel...... dat wordt een broek waar helemaal geen broekspijpen meer aan zitten en dus de naam broek niet meer verdient......


Laatst aangepast door
ARJAN007
op vrijdag 19 maart 2010, 23:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 23:47
 
ARJAN007 schreef:
Als men van een versleten spijkerbroek de broekspijpen helemaal afknipt, dan ontstaat er de broek die ik bedoel...... dat wordt een broek waar helemaal geen broekspijpen meer aan zitten en dus de naam broek niet meer verdient......

Hotpants heetten zulke kledingstukjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CLAUDIA469





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 21:08
 
Moest wel lachen toen ik de reactie las over ontblootte navels.
De eerste keer dat ik in de vrij evangelische kerk kwam had ik me heel netjes aangekleed maar het bleek dat mn topje onder mn blouse iets minder strak was dan ik had gedacht en was de inkijk redelijk groot.
Wat ben ik blij dat ze me er niet over hebben aangesproken en me hebben aanvaard met mn rare kleding!
Want voorheen ging ik niet naar de kerk, was ik best boos op God en nu...........ik ben blij dat God in mn leven is.
En dat was niet zo geweest als ik aan de deur was aangesproken.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 20:10
 
ROELTJE813 schreef:
Hallo Allemaal,

Mijn vraag aan jullie is, wat vindt je er van als je in een kerk komt waar je een hoedje of petje moet dragen tijdens de dienst?




De positie van de Vrouw

Indien niet anders vermeld komen de Schriftaanhalingen uit de Statenvertaling 1977 ,
en voor het Grieks de Textus Receptus (Stephanus) 1550

Waarom de positie van de vrouw zo moeilijk verstaan wordt
De hoofdoorzaak is de overgeërfde opstand tegen de wet Gods. Men wil meegaan met de maat-schappelijke trends, men wil niet anders zijn, en vooral wil men geen autoriteit afstaan ten opzichte van de man.
Men gaat dan al vlug denken dat de door Paulus zo bevolen hoofdbedekking iets was van plaatselij-ke culturele aard, in die tijd en in die plaats (Korinthe), en niet van universele aard. Men wenst een scheiding te maken tussen het gebod Gods en de praktische invulling ervan doorheen culturen en tijdperken.

Een paar voorbeelden van misvattingen aangaande de hoofdbedekking:

“How do we know whether a command is cultural or not? The Bible was written in the midst of a culture. We must learn to understand the principles behind the commands in order to apply them with wisdom in our culture” (http://www.valleybible.net/resources/AdultEducationClasses/BibleDifficulties/NewTestamentDifficulties/difficulties.1cor11.shtml).
“In onze tijd zou je dus kunnen aangeven: Laat je trouwring niet thuis, waardoor je verkeerde verwachtingen wekt” (Hein Haan, http://home.wxs.nl/~haan0921).

Wij zullen daarom nagaan wat het Woord Gods precies zegt. Hiervoor is echter een volledige ontle-diging nodig van de eigen wil en alle vooringenomenheden in dit verband. Daarbij is het nodig een oprecht gebed te richten tot de God van de Waarheid (Joh 14:6). Vraagt u de Heer om geestelijk brood, dan zal hij u geen steen geven (Mat 7:9). Overdenk daarna al biddend het volgende.

Er is in Eden een rangorde ontstaan
Adam (het Hebr. woord ‘adam’ betekent ‘mens’), werd het eerst geschapen:
Gen 2:7 En de HEERE God had de mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
De vrouw moest een hulp worden voor de man:
Gen 2:18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulp maken, [die] als tegen hem over zij.
De vrouw werd uit de man geformeerd:
Gen 2:22-23 En de HEERE God bouwde de rib, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam. Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn gebeente, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit de man genomen is.
De vrouw heeft zich laten verleiden:
Gen 3:6 En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.

Excursie 1: Waartoe heeft de vrouw zich laten verleiden?
Gen 3:5-6 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad. En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die be-geerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.
De vrouw heeft zich namelijk laten verleiden om “als God” te zijn, “kennende goed en kwaad”, om “verstandig” te worden. Wij zien ook dat de vrouw de leiding overnam en daarmee haar natuurlijke plaats van afhankelijkheid verliet. In plaats van de listen van de slang af te wijzen en hulp en steun te zoeken bij haar hoofd, handelde ze onafhankelijk. Zij brak met de scheppingsorde. Sindsdien ontzegt God de vrouw een plaats van leiden en leren tegenover de man.

Excursie 2: Heeft de man zich dan niet laten verleiden?
Gen 3:17-20 En tot Adam zeide Hij: Omdat gij geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw, en van die boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de da-gen van uw leven …
Sommigen menen dat de man door de vrouw werd verleid. Er wordt nogal eens gezegd dat de vrouw een geboren ‘verleidster’ is. Dat staat echter niet in de Schrift. Eva zélf werd ver-leid, niet omgekeerd. Er staat dat de man zijn vrouw gehoorzaam was, dat hij naar zijn vrouw heeft “geluisterd”. Sindsdien wil God niet dat een vrouw gezag over een man uitoe-fent, opdat hij haar zou gehoorzamen.

De straf van de vrouw:
Gen 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk van uw dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

De rangorde volgens Paulus
1. In het algemeen
1Kor 11:3-16 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is van iedere man, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus. 4 Iedere man, die bidt of profeteert, hebbende [iets] op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd; 5 Maar iedere vrouw vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof [haar] het haar afgesneden ware. 6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook ge-schoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke. 7 Want de man moet het hoofd niet dekken, aangezien hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit de man. 9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, vanwege de engelen. 11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder de man, in de Heere. 12 Want gelijk de vrouw uit de man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen [zijn] uit God. 13 Oordeelt gij onder uzelf: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidt? 14 Of leert u ook de natuur zelf niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is? 15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel haar is gegeven? 16 Doch indien iemand twistgierig schijnt te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de gemeenten Gods.
De vrouw moet dus een hoofdbedekking dragen wanneer zij bidt of profeteert.


Excursie: Wat is profeteren?
Profeteren is spreken voor mensen tot opbouwing, vermaning en vertroosting:
1Kor 14:3 Maar die profeteert, spreekt de mensen stichting, en vermaning en vertroosting.
In 1Kor 11 wordt een algemene regel gesteld over de hoofdbedekking. Aan de man zal de vrouw echter geen onderricht geven en zal geen gezag over hem hebben. En in de gemeenten mag de vrouw niet spreken.

2. Tegenover de man
Een vrouw zal geen onderricht geven aan of geen gezag voeren over de man (niet enkel haar man):
1Tim 2:12-14 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij leert, noch over de man heerst, maar [wil], dat zij in stilheid is. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid ge-worden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Een onderwijsfunctie over een groep waarin ook mannen zitten, is niet gepast voor een vrouw, om twee redenen:
1° De scheppingsorde
2° De vrouw werd verleid

3. In de gemeente
1Kor 14:34-37 Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is hun niet toegelaten te spreken , maar [bevolen] onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. 35 En zo zij iets willen leren, laat ze thuis hun eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de gemeente spreken. 36 Is het Woord Gods van u uitgegaan? Of is het tot u alleen geko-men? 37 Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijk, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, geboden des Heeren zijn.
“Het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente”, en daarmee Amen, want er wordt ge-zegd dat het een “gebod des Heren” is
.

Excursie 1: Betekent “spreken” hier niet babbelen?
Ja, de opstand die in de mens ingebakken is zoekt allerlei achterpoortjes om te ontsnappen aan het gebod des Heren. Het gaat om het Griekse woord ‘laleo’, dat op alle plaatsen van dit hoofdstuk (en 241 keer in het NT) door “spreken” is vertaald. Het betekent: spreken of rede-neren. Hierna een voorbeeld van hetzelfde grondwoord:
1Kor 14:29 En dat twee of drie profeten spreken [lateitosan], en dat de anderen oordelen.
In dezelfde geest mag de vrouw niet spreken [lalein, 1Ko 14] in de gemeenten.

Excursie 2: Mogen de vrouwen luidop bidden?
Luidop bidden is geen persoonlijk gebed maar een leiden in het gebed. Wie luidop bidt neemt een leidende plaats in. Het is niet toevallig dat Paulus alleen de mannen vernoemt bij het bidden in alle plaatsen waar de gemeente samenkomt. En het is niet omdat mannen méér twisten dat Paulus de vrouwen er niet in betrekt:
1Tim 2:8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
Excursie 3: Enkel voor de Korinthiërs bedoeld?
De vrouwen in Korinthe zouden te onwetend, te onbescheiden of te onbeschaafd zijn ge-weest om in het openbaar te kunnen optreden. Het zou een probleem van plaatselijke aard zijn. Zie echter het volgende:
1Kor 1:2 Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is … met allen, die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats [en panti topo], beide hun en onze [Heere].
1Kor 14:33-34 Want God is geen [God] van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de gemeenten der heiligen. 34 Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is hun niet toegelaten te spreken, maar [bevolen] onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
De context van vers 34 toont dat het gebod geldt voor alle gemeenten en de gemeenten. De NBG-vertaling koppelt (geheel legaal) zelfs het tweede deel van vers 33 bij vers 34: “Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen…”
Het is dus een universeel gebod.

Conclusie
Een vrouw zal . . . WANT er zijn zeven redenen opgegeven:
1. Er is een algemene rangorde gesteld (1Kor 11:3):
Christus is het hoofd van iedere man
De man is het hoofd van de vrouw
God is het hoofd van Christus
2. Eerst werd Adam geschapen (Gen 2:7; 1Tim 2:13)
3. De vrouw werd bedoeld als hulp voor de man en is dus om de man (Gen 2:18; 1Kor 11:9)
4. De vrouw werd geformeerd uit de man (Gen 2:22-23)
5. De vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen (Gen 3:6; 1Tim 2:14)
6. Om de wil van de engelen (1Kor 11:10)
7. Zelfoordeel over de welvoeglijkheid, volgens wat de natuur leert (1Kor 11:13-15).


Vervolg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 20:30
 
Paulus’ leer is een kwestie van natuur, niet van cultuur

1Kor 11:13-15 Oordeelt gij onder uzelf: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidt? 14 Of leert u ook de natuur zelf niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is? 15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel haar is gegeven?
Vergelijk hiermee de Romeinenbrief:
Rom 2:14-15 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, dezen, de wet niet hebbende, zijn zichzelf een wet; Die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander [hen] beschuldigende, of ook verontschuldigende.
Een zelfoordeel over de welvoeglijkheid, volgens wat de natuur leert, was in Paulus’ tijd nog te doen maar voor ons ligt dat moeilijker. Wij zijn in onze tijd zo door het wereldse denken en doen besmet geraakt dat het natuurlijke haast niet meer wordt onderscheiden van het onnatuurlijke. Onze post-christelijke maatschappij heeft de hoofdbedekking voor de vrouw, in samenleving en kerk, onder de druk van wereldgeesten afgeschaft. Moslimvrouwen worden soms geminacht vanwege hun hoofdbedekking alhoewel zij daarmee beter beantwoorden aan de scheppingsorde dan christe-nen.

Paulus’ leer werd in geen enkel opzicht bepaald door menselijke overlevering
Bemerk hoe Paulus waarschuwde:
Kol 2:8 Ziet toe, dat niemand u als een roof meevoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus
Efez 2:2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar de overste van de macht der lucht, van de geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid.
Zo waarschuwde ook de Heer Jezus:
Mark 7:8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen …
Het gebod Gods moet zuiver zijn, ontdaan van enig wereldlijk gebruik. Ook al zijn bepaalde cultu-rele gebruiken best goed, toch bepalen ze niet mee het gebod Gods. De hoofdbedekking van de vrouw was niet zomaar een culturele, mensgemaakte traditie die Paulus oppikte als aanbiddings-symbool. Dit zou in strijd zijn met de Bijbelse veroordeling om menselijke tradities te gebruiken in de aanbidding van God.

Het is onjuist God te aanbidden op een manier die Hij ons niet heeft geboden
Lev 10:1-2 En de zonen van Aäron, Nadab en Abihu, namen een ieder zijn wierookvat, en de-den vuur daarin, en legden reukwerk daarop, en brachten vreemd vuur voor het aangezicht des HEEREN, wat hij hen niet geboden had. Toen ging een vuur uit van het aangezicht des HEE-REN, en verteerde hen; en zij stierven voor het aangezicht des HEEREN.
Deut 4:1-2 Nu dan, Israel! hoor naar de inzettingen en naar de rechten, die ik u leer te doen; op-dat gij leeft, en inkomt, en erft het land, dat de HEERE, de God van uw vaderen, u geeft. 2 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebied, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied.
2Thes 2:15 Zo dan, broeders, staat [vast] en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door [ons] woord, hetzij door onze zendbrief.
Het is niet de wereld die bepaalt in welke vorm het gebod Gods wordt gegoten. En God staat de wereld niet toe om het gebod een puur culturele gestalte te geven. Gods geboden zijn altijd univer-seel van aard
.

Paulus’ leer bezit universele geldigheid, voor allen in alle tijden
1Kor 4:17 Daarom heb ik Timótheüs tot u gezonden, die mijn lieve en getrouwe zoon is in de Heere, welke u zal indachtig maken mijn wegen, die in Christus zijn, gelijk ik alom in alle gemeenten leer.
1Kor 14:34 Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is hun niet toegelaten te spre-ken, maar [bevolen] onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
2Thes 2:15 Zo dan, broeders, staat [vast] en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door [ons] woord, hetzij door onze zendbrief.

Cultureel bepaalde gewoonten zijn geen Goddelijke geboden, en omgekeerd
Voorbeeld van een cultureel bepaalde gewoonte:
1Thes 5:26 Groet al de broeders met een heilige kus.
Zie ook Mat 26:50; Luk 7:38, 45; Hand 20:37; Rom 16:16; 1Kor 16:20; 2Kor 13:12; 1Thes 5:26.
De Schrift maakt soms melding van gebruiken die cultureel bepaald waren, en die niet universeel zijn voor de gehele mensheid. Abrahams knecht legde zijn hand onder Abrahams heup toen hij een verbond zwoer (Gen 24:2). Verbonden hoefden zo niet gezworen te worden maar het was de plaat-selijke manier van doen. In sommige gebieden is het de gewoonte om een vredeskus te geven aan vrienden, terwijl andere culturen een hand geven of elkaar omhelzen. Dus als Paulus de aange-schrevenen vraagt om elkander te groeten dan noemt hij de “heilige kus”. Het was een oosters ge-bruik om elkaar te kussen bij het groeten. In de eerste christengemeenten werd het een uitdrukking van gemeenschap in geloof en liefde. Zulke gebruiken zijn cultureel van aard. Het zijn geen opge-legde elementen van de aanbidding. Het zijn geen opgelegde elementen van de geboden Gods.
Maar het dragen van de hoofdbedekking is wèl een element van de aanbidding en het gebod Gods, een teken dat in verband staat met scheppingsorde en natuurlijkheid, waaraan een machtiging is gekoppeld om te spreken, en waar de engelen op toezien. De heilige Geest geeft vele redenen op over het waarom van de hoofdbedekking en het al dan niet spreken van de vrouw.
Een ander voorbeeld van een cultureel bepaalde gewoonte:
1Tim 2:8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
Het bidden werd in die tijd gedaan met opheffing van de handen. In onze tijd is dit niet algemeen gebruikelijk maar de handen worden soms gevouwen, of helemaal niet gebruikt. Is er nu een gebod op het gebruik van de handen bij de aanbidding? Helemaal niet. En ook 1Tim 2:8 leert dat niet. Men kan uit de tekst opmaken dat het in die tijd gebruikelijk was om de handen op te heffen, maar het gebod in deze tekst ligt elders: slechts bidden indien er schoon schip is gemaakt met toorn, twist en andere onheiligheden. Dààr ligt het gebod.
Sommigen menen echter dat ze de hoofdbedekking van de vrouw op het zelfde niveau kunnen plaatsen als de opheffing van de handen bij de aanbidding. Maar dat kan niet, omdat de hoofdbe-dekking wèl een voorgeschreven element is van de aanbidding, en daarbij vele redenen worden op-gegeven.

De hoofdbedekking is een natuurlijke gewoonte die pas later werd verlaten
Gen 24:65 En zij zeide tot de knecht: Wie is die man, die ons in het veld tegemoet wandelt? En de knecht zeide: Dat is mijn heer! Toen nam zij de sluier, en bedekte zich.
Num 5:18 Daarna zal de priester de vrouw voor het aangezicht des HEEREN stellen, en zal het hoofd van de vrouw ontbloten, en zal het spijsoffer der gedachtenis op haar handen leggen, dat het spijsoffer der ijveringen is; en in de hand van de priester zal dat bitter water zijn, dat de vloek meebrengt.
Ruth 3:15 Voorts zeide hij: Neem de sluier, die op u is, en houd die; en zij hield hem; en hij mat zes [maten] gerst, en legde ze op haar; daarna ging hij in de stad.
Hoogl 5:7 De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij.

Omwille van de Engelen? Jazeker!

De erkenning dat de vrouw onderworpen is aan de man wordt uitgedrukt door het dragen van een hoofdbedekking. Hierdoor ontvangt ze de autoriteit om God te aanbidden. Zonder deze erkenning kan ze God niet acceptabel aanbidden (vgl. Joh 4:24).
1Kor 11:10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, vanwege de engelen.
Op de basis echter dat “engelen” eenvoudig “boodschappers” betekent, en in Openbaring 2-3 ook toegepast wordt op mensen, hebben sommigen gesuggereerd dat deze “engelen” geen letterlijke engelen zijn maar de geestelijke leiders van de gemeenten. Hun argument is dan dat deze leiders zich beledigd voelden door het nalaten van de hoofdbedekking, omdat de hoofdbedekking een te eerbiedigen cultuurplicht was in die maatschappij. Het hoorde bij het fatsoen en men mocht aan niemand aanstoot geven.
Hier zijn een aantal dingen op tegen:
1. De brieven aan de gemeenten, in Openbaring, refereren naar de “engel” van een gemeente, niet “engelen”. En het is lang niet zeker dat zo’n “engel” van de gemeente zou staan voor een (of meer-dere) geestelijke leider(s). Sommigen menen dat “engel” in Openb 2 en 3 slaat op het getrouwe overblijfsel van de aangesproken gemeente.
2. Door het gestelde argument zouden christenen altijd moeten passen in de omgevende cultuur. Zij zouden geen vreemd gedrag mogen vertonen en niemands gevoeligheden kwetsen. Deze visie zou de kerk ertoe aanzetten om zich voortdurend te spiegelen aan de praktijken van niet-christenen en hun cultuur. Dat is natuurlijk tegen de vermaning van onze Heer om geen deel van de wereld te zijn.
3. Als de engelen menselijke leiders zijn, waarom dan de stelling aannemen dat zij zich cultureel zouden beledigd voelen? Zou niet evengoed de stelling kunnen ingenomen worden dat die geeste-lijke leiders mannen waren en dat zij zich juist daardoor beledigd voelden?
4. Overal in de brieven van Paulus heeft “engelen” de betekenis van engelen:
1Kor 4:9 ... want wij zijn een schouwspel geworden voor de wereld, en de engelen, en de men-sen..
1Kor 6:2-3 Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij [dan] de geringste rechtszaken onwaardig? 3 Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
1Kor 11:10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, vanwege de engelen.1Kor 13:1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
5. Alhoewel uitzonderlijk het woord engel wordt gebruikt voor een mens – enkel in Openb 2-3 – is het woord verder altijd verbonden met de hemelse schepselen die wij associëren als engelen. Er is niets in de context van 1Korinthiërs dat dit uitsluit. Als engelen onze aanbidding gadeslaan, is het dan zo ongewoon dat zij zich beledigd voelen over de omkering van de scheppingsorde in de aan-bidding? De engelen moeten de Goddelijke orde ook in de Gemeente aanschouwen.

Is het haar van de vrouw bedoeld als hoofdbedekking?

1Kor 11:14-15 Of leert u ook de natuur zelf niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is? Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel haar is gegeven?
Dit wordt dikwijls als argument aangehaald om aan te tonen dat een vrouw geen hoofdbedekking nodig heeft als ze het haar lang draagt. Dit argument houdt echter geen steek. Let hierna op de Schriftuur:

1Kor 11:1-16 Weest mijn navolgers, gelijk ook ik van Christus. 2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mij gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik [die] u overgegeven heb. 3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is van iedere man, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus. 4 Iedere man, die bidt of profeteert, hebbende [iets] op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd; 5 Maar iedere vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde [akatakaluptó tè kephalè], onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof [haar] het haar afgesneden ware. 6 Want indien een vrouw niet gedekt [katakaluptetai] is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke [katakaluptesthó]. 7 Want de man moet het hoofd niet dekken [katakaluptesthai], aangezien hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit de man. 9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, vanwege de engelen. 11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder de man, in de Heere. 12 Want gelijk de vrouw uit de man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen [zijn] uit God. 13 Oordeelt gij onder uzelf: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt [akatakalupton] God bidt? 14 Of leert u ook de natuur zelf niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is? 15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel [peribolaiou] haar is gegeven? 16 Doch indien iemand twistgierig schijnt te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de gemeenten Gods.
Katakaluptó betekent bedekken. Dit woord komt slechts in 1Kor 11 voor (5 keer; zie hierboven). Akatakaluptó tè kephalè betekent ongedekt met het hoofd. Dit betreft dus de bedekking van het hoofd.
Peribolaion betekent mantel, (dek)kleed, omhulling, sluier. Dit woord komt enkel voor in 1Kor 11:15 (zie hierboven) en in Hebr 1:12 waar het met “dekkleed” wordt vertaald.
U ziet dat er twee basiswoorden gebruikt worden, voor twee onderscheiden en verschillende dingen. Het haar is niet wat Paulus voorschrijft als de bedekking voor de aanbidding.
De boodschap van het Woord is als volgt:
1. De vrouw moet op het hoofd een bedekking, een macht (exousian), dragen tijdens het bidden en profeteren
2. Bidden met ongedekt hoofd (akatakaluptó tè kephalè) is evenzo schandelijk als het afknippen van het haar of kaalgeschoren zijn. Het gaat hier om de vergelijking van ongedekt bidden met het afscheren van het haar, als zijnde evenzo onnatuurlijk en schandelijk.
3. Bidden met gedekt hoofd is evenzo gepast als het dragen van lang haar. Het gaat hier om de vergelijking van gedekt bidden met het dragen van lang haar, als zijnde evenzo natuurlijk en eerzaam. Het gaat om de analogie, de parallel, niet de letterlijke gelijkheid.
Het dragen van lang haar vervangt beslist niet het dragen van de hoofdbedekking bij het bidden en profeteren
.


Openbare posities zijn het arbeidsveld voor de man

? Alle 66 boeken van de Bijbel werden zonder uitzondering door mannen geschreven. Niet één vrouw werd hiervoor door God gebruikt.
? Geen enkele vrouw werd aangewezen om Leviet of priester te zijn om in de tabernakel of de tempel te dienen.
? Niet één vrouw werd door de Heer onder zijn twaalf apostelen gekozen.
? Geen enkele vrouw is als apostel (in de ruime zin) bekend.
? Van de zeventig die door de Heer werden uitgezonden zijn er geen vrouwen bekend.
? In 1Kor 15 worden er namen genoemd van mannen die getuige waren van de opstanding van de Heer, maar er wordt niet één enkele vrouw aangehaald:
1Kor 15:4-8 En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften; En dat Hij is van Céfas gezien, daarna van de twaalven. Daarna is Hij gezien van meer dan vijfhonderd broeders op eenmaal, van wie het meren[deel] nog over is, en sommigen ook zijn ontslapen. Daarna is Hij gezien van Jakobus, daarna van al de apostelen. En ten laatste van al-len is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien.
Dit is erg belangrijk want Maria Magdalena was de eerste persoon die de opgestane Heer zag en door Hem met een boodschap tot de discipelen werd gezonden (Mark 16:9-11; Mat 28:9-10). Maar Maria’s naam wordt niet genoemd onder de vele getuigen. De Schrift staat de vrouw geen plaats toe van een openbaar getuigenis.
? Bij de aanstelling van oudsten en opzieners, in de brieven aan Timotheüs en Titus, werd niet één enkele vrouw gekozen.
? In het NT werd niets geschreven over een vrouwelijke evangelist, herder of leraar, die in het openbaar diende.
? Er is van geen enkele vrouw bekend dat zij in het openbaar een wonder zou gedaan hebben.
? In Openb 11 zien we twee getuigen, geen profetessen. Het zijn beide mannen.

Vervolg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 20:41
 
Is de vrouw inferieur aan de man?

Velen doen de vrouw af als inferieur en spreken minachtend over ‘het zwakke geslacht’. Nu staat er wel geschreven:
1Petr 3:7 Gij mannen, evenzo, woont bij [hen] met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook medeërfgenamen der genade des levens [met hen] zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.
Betekent dit nu dat de vrouw inferieur is? De vrouw is helemaal niet inferieur, maar ze is anders. Zo is fijn porselein erg breekbaar, maar wel erg waardevol!
De vrouw kàn niet inferieur aan de man zijn vermits zij UIT de man werd genomen! Ze werd been van Adams gebeente en vlees van zijn vlees (Gen 2:22-23).Man en vrouw werden bovendien “tot één vlees”
(Gen 2:24). Dit laatste is bovendien een beeld van Christus en Zijn Bruid, de Gemeente.
Toch is er rangorde: eerst werd Adam geformeerd en daarna pas Eva.
Bij God heeft (ontstaans)volgorde zijn betekenis in de rangorde. Zie het eerstgeboorterecht in Israël (Gen 49:3; Deut 21:17; enz.). Zie ook de Heer Jezus als “Eerstgeborene” (Kol. 1:15 en 18; Rom.8:29; Hebr.1:6; Openb.1:5). De eerstelingen van kudde en oogst waren het best geschikt als offergave (Gen 4:4; Exod 23:16, 19; Deut 15:19; enz.).
Rangorde impliceert geen superioriteit/inferioriteit. Ook de vrouw – en niet louter de man – werd naar Gods beeld geschapen, en dit sluit alle inferioriteit uit:
Gen 1:27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
De vrouw werd niet geschapen naar het beeld van de man, maar naar Góds beeld, net zoals de man!

Ook in het volgende vers wordt beslist geen inferioriteit uitgedrukt:
1Kor 11:7 ... maar de vrouw is de heerlijkheid van de man.

Man en vrouw zijn moreel gelijk in Christus:

Gal 3:28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
Niettegenstaande deze morele gelijkheid wordt hun rol en de verhouding ten opzichte van elkaar, zoals ze vanaf de schepping werden gesteld, niet afgeschaft in Christus. Doordat de vrouw zich onderwerpt aan haar man, onderwerpt ze zichzelf aan God:

Efez 5:22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan de Heere.
Christus, als de Zoon, is onderworpen aan de autoriteit van de Vader. Vader en Zoon zijn als zoda-nig gelijk als God maar zij hebben elk een verschillende rol in de behoudenis, waarbij de Zoon on-derworpen is aan de Vader. Als de Zoon van God zich kan onderwerpen, dan moeten ook wij - c.q. christelijke vrouwen - dat kunnen:

1Petr 2:21 Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen.

Toch is de man het hoofd van de vrouw

1Kor 11:3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is van iedere man, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
Hier staat dat de man het hoofd is DER (van DE) vrouw, niet enkel ZIJN vrouw (Efez 5:23).

Het grondwoord is hier ‘kephale’: hoofd, kop, van mensen en dieren. Dit woord betekent niet ‘be-stuurder’, ‘commandant of ‘leider’ want hiervoor bestaat er het woord ‘archon’, wat de Heilige Geest in 1Kor 11 niet gebruikte.
Ook Christus is niet de ‘arche’ maar wel de ‘kephale’ van de Gemeente (Efez 1:10,22; 4:15; 5:23; Kol 1:18; 2:10,19). Deze woordkeus maakt duidelijk dat de klemtoon ligt op natuurlijke positie en rang, zonder connotatie van heerszucht of neerkijkend superioriteitsgevoel.
Aan een lichaam zijn vele leden, die verschillend functioneren, en daarmee wordt de Gemeente ver-geleken:
Rom 12:4-5 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders le-den.
1Kor 12:20-21 Maar nu zijn er wel vele leden, doch [maar] één lichaam. En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of weer het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.Zo is ook de vrouw deelachtig aan dit lichaam en vult zij aan wat van de man is - ook in het huwe-lijk.

Een rangorde gericht op elkaars welzijn

De man moet zijn vrouw niet behandelen als een commandant, maar met respect en liefde, net zoals onze Heer dat doet:
Efez 5:25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven
Efez 5:28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelf lief.
Efez 5:33 Zo dan ook gij, elk in het bijzonder, een ieder hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelf; en de vrouw [zie], dat zij de man vreze.
1Kor 7:10-11 Doch de getrouwden gebied niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van de man niet scheide. En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met de man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.
Binnen de rangorde is de man gericht op het welzijn van zijn vrouw, en de vrouw is gericht op het welzijn van haar man. Geen sprake van superioriteitsgevoel of geringschatting.


Geraadpleegde werken:
- Artikel “The Virtuous Women’s Veiling and the Question of Hairlengths”, de schijver is me niet bekend, http://members.aol.com/Puritanone/pdhc.htm
- Brochure “De plaats van de vrouw, volgens de Heilige Schrift”, door R.K. Campbell, Uitgave: Uit het Woord der Waarheid.

Geraadpleegde antithese:
- Artikel “De vrouw”, De zgn. christelijke traditie van Griekse origine, door Hein Haan, http://home.wxs.nl/~haan0921



Bron:www.verhoevenmarc.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 3 van 4