ChristianMatch
 


Forum

Sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 97 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 08:50
 
ELOY025 schreef:
Smiley die vol vragen zit hoe denken jullie hier over Smiley die vol vragen zit
De relatie met mijn partner is over,
de kans dat het nog weer goed komt is weg.
Maar als ik een nieuwe relatie aanga, dan bega ik de zonde.
En als ik wacht tot mijn ex eerst de zonde begaat,
kan ik dan wel vrij van zonde een nieuwe relatie aangaan???

ja, ik denk dat je het zo moet zien.
bijbels gezien(zoals ik de bijbel lees dan) ben je pas echt vrij bij de dood of overspel van de ander.

ik vind het te makkelijk om maar direct met het woord vergeving aan te komen dragen, want waarom zou je vergeving ontvangen als je een bepaalde zonde bewust doet, en opzoekt en er totaal geen spijt van hebt/krijgt?
zonder berouw geen vergeving lijkt me....dat werkt bij de mensen zo, en ik denk ook bij God
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 08:51
 
MAR907 schreef:
Ik vraag mij af waar je ubberhaupt in gelooft? Smiley die vol vragen zit
Ik geloof in een barmhartige aanpak met betrekking tot seksualiteit. In het boven geciteerde tekstgedeelte zien we daar iets in terug. Het opvallende in deze tekst is, dat de straf op seksuele zonde relatief mild is. Het enige waar hij zich toe verplicht is te trouwen. Geen steniging, geen doodstraf.
In het OT zien we verschillende voorbeelden, waarbij sprake is van overspel en in de meeste gevallen zien we dat God mild is in Zijn oordeel. David en Batseba, het voorbeeld van overspel. Toch is Salomo de zoon van Batseba......
Op hoererij staat steniging. In de praktijk is het alleen maar te bewijzen als er twee afzonderlijke getuigen zijn. Een situatie die in de praktijk vrijwel niet voorkomt.
Ik lees in de Bijbel dat God rekening houdt met onze menselijke eigenschappen. De kerk is echter verwoestend bezig geweest, met levenslange straffen excommunicatie en verkettering.
Het huwelijk moet in ere blijven, het bed onbezoedeld. Maar als het niet zo gaat zoals het moet, dan moeten we elkaar met een bepaalde midheid behandelen. Deze mildheid is ver te zoeken in bepaalde kerken.
En eerlijk gezegd blijf ik het onmenselijk vinden een meisje van 16, die tijdens een avondje stappen met een jongen naar bed geweest is, te veroordelen tot een huwelijk met die persoon. Of de gescheiden vrouw, van 23 jaar die nooit meer zou mogen trouwen. Dat zijn onmenselijke criteria en dat vraagt God niet van ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind dat dit niet een zaak is waar God bij betrokken moet worden. Nog even dan geef je Hem ook nog de schuld dat je over de schreef gegaan bent. Je bent pas voor God getrouwd als je in Zijn gemeente een zegen gevraagd hebt over je huwelijk. De rest is in mijn ogen goedpraten van zonde.
Met de term God maak je de discussie onnodig beladen en dat geeft enorm veel misverstand. Wat doe je met een meisje dat tijdens een discoavond met een jongen naar bed gaat? Moet ze daar dan ook mee trouwen? Ik ken stelletjes, die met elkaar naar bed geweest zijn, waarbij de jongen het uitmaakte en het meisje nooit meer wilde trouwen omdat ze al voor God getrouwd waren.
Voor zulke mensen klinkt deze term als dwingend, je kunt er niet meer onder uit. Terwijl ik geloof, dat als je eens in de fout gegaan bent, je daar ook gewoon vergeving voor kunt ontvangen.

hoe ongeloofelijk voor een voorganger.
God niet bij een zaak betrekken.
Ken Hem in AL je wegen en Hij zal je pad rechtmaken.....geld dat zeker niet in deze zaak?

en n og even een reactie voor Maris:
je voelt je gescheiden maar omdat jij geen nieuwe partner hebt zou je voor God nog getrouwd zijn.
Heb je er wel over gedacht wat die ex van je allemaal uitgevreten kan hebben?Heeft hij nooit een ander gehad? Zo ja, ben j in mijn ogen zeker een vrije vrouw Knipoog smiley , als je dat niet weet zou je dus óverspel'begaan uit onwetendheid, dat zou geen mens je kunnen verwijten, maar God?....ik weet het niet.

ik denk dat je juist wel je God moet betrekken in zaken als deze,(en alle andere zaken) waar moet je anders wijsheid, genade , vergeving en kracht vandaan krijgen als God het je niet meer geeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:07
 
JOLAN931 schreef:
hoe ongeloofelijk voor een voorganger.
God niet bij een zaak betrekken.
Ken Hem in AL je wegen en Hij zal je pad rechtmaken.....geld dat zeker niet in deze zaak?

en n og even een reactie voor Maris:
je voelt je gescheiden maar omdat jij geen nieuwe partner hebt zou je voor God nog getrouwd zijn.
Heb je er wel over gedacht wat die ex van je allemaal uitgevreten kan hebben?Heeft hij nooit een ander gehad? Zo ja, ben j in mijn ogen zeker een vrije vrouw Knipoog smiley , als je dat niet weet zou je dus óverspel'begaan uit onwetendheid, dat zou geen mens je kunnen verwijten, maar God?....ik weet het niet.

ik denk dat je juist wel je God moet betrekken in zaken als deze,(en alle andere zaken) waar moet je anders wijsheid, genade , vergeving en kracht vandaan krijgen als God het je niet meer geeft?
Het probleem is, dat God niet betrokken is bij de geslachtsdaad. Maar Hij wordt wel verantwoordelijk gehouden voor de gevolgen. Inderdaad, een relatie moet samen met God opgebouwd worden, maar dan ook volgens Zijn wegen en niet onze wegen. En in jouw redenatie draai je dat precies om Jolan. De beslissing wordt door mensen genomen, en dan moet God daar maar voor opdraaien. Zo werkt het niet. Als je voor het huwelijk met elkaar naar bed gaat, ligt de verantwoording bij jezelf en niet bij God. En om bij iedere partner met wie je een seksuele relatie aangaat het predicaat huwelijk voor God te plakken, is een uitholling van een begrip en gaat tegen Gods principes in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:17
 
ik heb de hele discussie met belangstelling gelezen, maar mis er wel een punt in;
ik denk dat er een verschil is tussen echtbreuk en echtscheiding.
echtbreuk definieer ik als "vreemdgaan"
echtscheiding als afscheid nemen van je (huwelijks)partner.

om op mariska's verhaal in te gaan;
persoonlijk denk ik aan de samaritaanse vrouw bij de waterput,
zij heeft haar vijfde partner, en is niet getrouwd met hem;
de Heere Jezus veroordeeld niet haar persoontje, maar zet wel duidelijk neer hoe Hij denkt;
"je hebt vier mannen gehad, en die je nu hebt is je man niet....."
dan bied Hij zichzelf aan als verlosser; de messias;
"Ik ben het, die met u spreek...."
en leert haar hoe zij hem dienen kan. wat mij opvalt is dat er geen waarde oordeel wordt uitgesproken door de Heere Jezus, maar dat Hij de feiten van heden en verleden in kaart brengt, en gelijk doorstoomt naar het onderwijs hoe zij God kan dienen.
op zijn minst opmerkelijk denk ik
dat zelfde kom ik tegen bij de vrouw die in overspel gegrepen werd door de farizeers; "zo veroordeel ik u ook niet, ga heen en zondig niet meer"
daar zie je weer de vaststelling dat het niet goed is wat zij doet, maar t oog richten op de toekomst; vanaf nu niet meer doen, en ga verder met je leven....
(vraag me altijd af hoe die fariezeeers dat nou toch voor elkaar gekregen hebben, om haar bij de actie zelf op te pakken!! zouden ze om een hoekje mee hebben staan kijken???)

wat betreft het trouwen met de misbruiker;
als een vrouw gilde, of tegenstand bood, terwijl ze werd misbruikt, dan moest de man worden gestenigd.
ik heb een heel jong pleegkindje in huis gehad dat werd misbruikt, en de (levenslange) schade is enorm!! daarom wil ik van deze plaats degenen die zo openlijk op het forum durven melden ooit ook slachtoffer te zijn geweest, heel veel sterkte toewensen!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:24
 
[quote=CHATULIEM619]Het probleem is, dat God niet betrokken is bij de geslachtsdaad. Maar Hij wordt wel verantwoordelijk gehouden voor de gevolgen. Inderdaad, een relatie moet samen met God opgebouwd worden, maar dan ook volgens Zijn wegen en niet onze wegen. En in jouw redenatie draai je dat precies om Jolan. De beslissing wordt door mensen genomen, en dan moet God daar maar voor opdraaien. Zo werkt het niet. Als je voor het huwelijk met elkaar naar bed gaat, ligt de verantwoording bij jezelf en niet bij God. En om bij iedere partner met wie je een seksuele relatie aangaat het predicaat huwelijk voor God te plakken, is een uitholling van een begrip en gaat tegen Gods principes in.[/quote


hellup chat, hoelang is het lijstje partners dan wel??? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:27
 
HANNAH810 schreef:
ik heb de hele discussie met belangstelling gelezen, maar mis er wel een punt in;
ik denk dat er een verschil is tussen echtbreuk en echtscheiding.
echtbreuk definieer ik als "vreemdgaan"
echtscheiding als afscheid nemen van je (huwelijks)partner.

om op mariska's verhaal in te gaan;
persoonlijk denk ik aan de samaritaanse vrouw bij de waterput,
zij heeft haar vijfde partner, en is niet getrouwd met hem;
de Heere Jezus veroordeeld niet haar persoontje, maar zet wel duidelijk neer hoe Hij denkt;
"je hebt vier mannen gehad, en die je nu hebt is je man niet....."
dan bied Hij zichzelf aan als verlosser; de messias;
"Ik ben het, die met u spreek...."
en leert haar hoe zij hem dienen kan. wat mij opvalt is dat er geen waarde oordeel wordt uitgesproken door de Heere Jezus, maar dat Hij de feiten van heden en verleden in kaart brengt, en gelijk doorstoomt naar het onderwijs hoe zij God kan dienen.
op zijn minst opmerkelijk denk ik
dat zelfde kom ik tegen bij de vrouw die in overspel gegrepen werd door de farizeers; "zo veroordeel ik u ook niet, ga heen en zondig niet meer"
daar zie je weer de vaststelling dat het niet goed is wat zij doet, maar t oog richten op de toekomst; vanaf nu niet meer doen, en ga verder met je leven....
(vraag me altijd af hoe die fariezeeers dat nou toch voor elkaar gekregen hebben, om haar bij de actie zelf op te pakken!! zouden ze om een hoekje mee hebben staan kijken???)
Deze verhalen bevestigen eens te meer de midlheid waarmee God omgaat met de mens. Deze mildheid mis ik bij veel kerken. Ik denk dat veel mensen zich geen raad weten met deze midheid. Laten we eens denken aan het verhaal van Zacheüs. Hoe snel is Jezus met Zijn vergeving. Terwijl het geen lieverdje was. Of het verhaal van Saulus, die de dood van christenen op zijn geweten had. Het lijkt alsof Paulus zelf meer moeite had zichzelf te vergeven dan God.
Omdat we Zijn mildheid uit het oog zijn verloren draaien we de waarheid om. Zonde noemen we geen zonde meer, we maken een christelijke waarheid van iets wat gewoon ontucht is, omdat we bang zijn dat God ons eeuwig straft als we zondigen.
Als ik aan God denk, dan zie ik Hem als Vader. En dat Hij met me omgaat als Zijn kind. Betekent dat dat Hij alles goedkeurt wat ik doe? Nee, want Hij ziet dat ik fouten maak, Hij ziet dat ikzelf gebukt ga onder mijn fouten en Hij wil juist dat ik een leven leidt zonder zonde. Want met zonde straf ik uiteindelijk mijzelf het meeste. Maar waar ik altijd van uit kan gaan, is als ik naar Hem toe ga met mijn zwakheden mijn fouten en mijn gebreken, Hij bereid is mij te helpen, te vergeven en Zijn liefde te doen ervaren. Want ondanks datgene wat ik doe, weet ik zeker: GOD HOUDT VAN MIJ!!!


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 23 april 2010, 09:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:29
 
CHATULIEM619 schreef:

En om bij iedere partner met wie je een seksuele relatie aangaat het predicaat huwelijk voor God te plakken, is een uitholling van een begrip en gaat tegen Gods principes in.

Dat idee heb ik nou ook, Chat. (Ik weet alleen te weinig van deze kwestie af om dit heel overtuigend te kunnen bevestigen.) Het lijkt mij wel goed om het begrip "getrouwd te zijn voor God" op de juiste manier op te vatten, zodat mensen niet onnodig zwaar belast worden met schaamtegevoel, schuldgevoel en een blokkade naar de toekomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:31
 
HANNAH810 schreef:
ik heb de hele discussie met belangstelling gelezen, maar mis er wel een punt in;
ik denk dat er een verschil is tussen echtbreuk en echtscheiding.
echtbreuk definieer ik als "vreemdgaan"
echtscheiding als afscheid nemen van je (huwelijks)partner.

om op mariska's verhaal in te gaan;
persoonlijk denk ik aan de samaritaanse vrouw bij de waterput,
zij heeft haar vijfde partner, en is niet getrouwd met hem;
de Heere Jezus veroordeeld niet haar persoontje, maar zet wel duidelijk neer hoe Hij denkt;
"je hebt vier mannen gehad, en die je nu hebt is je man niet....."
dan bied Hij zichzelf aan als verlosser; de messias;
"Ik ben het, die met u spreek...."
en leert haar hoe zij hem dienen kan. wat mij opvalt is dat er geen waarde oordeel wordt uitgesproken door de Heere Jezus, maar dat Hij de feiten van heden en verleden in kaart brengt, en gelijk doorstoomt naar het onderwijs hoe zij God kan dienen.
op zijn minst opmerkelijk denk ik
dat zelfde kom ik tegen bij de vrouw die in overspel gegrepen werd door de farizeers; "zo veroordeel ik u ook niet, ga heen en zondig niet meer"
daar zie je weer de vaststelling dat het niet goed is wat zij doet, maar t oog richten op de toekomst; vanaf nu niet meer doen, en ga verder met je leven....
(vraag me altijd af hoe die fariezeeers dat nou toch voor elkaar gekregen hebben, om haar bij de actie zelf op te pakken!! zouden ze om een hoekje mee hebben staan kijken???)

wat betreft het trouwen met de misbruiker;
als een vrouw gilde, of tegenstand bood, terwijl ze werd misbruikt, dan moest de man worden gestenigd.
ik heb een heel jong pleegkindje in huis gehad dat werd misbruikt, en de (levenslange) schade is enorm!! daarom wil ik van deze plaats degenen die zo openlijk op het forum durven melden ooit ook slachtoffer te zijn geweest, heel veel sterkte toewensen!!

mooi gezegd hannah
thanks Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik geloof in een barmhartige aanpak met betrekking tot seksualiteit. In het boven geciteerde tekstgedeelte zien we daar iets in terug. Het opvallende in deze tekst is, dat de straf op seksuele zonde relatief mild is. Het enige waar hij zich toe verplicht is te trouwen. Geen steniging, geen doodstraf.
In het OT zien we verschillende voorbeelden, waarbij sprake is van overspel en in de meeste gevallen zien we dat God mild is in Zijn oordeel. David en Batseba, het voorbeeld van overspel. Toch is Salomo de zoon van Batseba......
Op hoererij staat steniging. In de praktijk is het alleen maar te bewijzen als er twee afzonderlijke getuigen zijn. Een situatie die in de praktijk vrijwel niet voorkomt.
Ik lees in de Bijbel dat God rekening houdt met onze menselijke eigenschappen. De kerk is echter verwoestend bezig geweest, met levenslange straffen excommunicatie en verkettering.
Het huwelijk moet in ere blijven, het bed onbezoedeld. Maar als het niet zo gaat zoals het moet, dan moeten we elkaar met een bepaalde midheid behandelen. Deze mildheid is ver te zoeken in bepaalde kerken.
En eerlijk gezegd blijf ik het onmenselijk vinden een meisje van 16, die tijdens een avondje stappen met een jongen naar bed geweest is, te veroordelen tot een huwelijk met die persoon. Of de gescheiden vrouw, van 23 jaar die nooit meer zou mogen trouwen. Dat zijn onmenselijke criteria en dat vraagt God niet van ons.

ik vraag me af waarom God barmhartiger zou zijn met de 'overspelige aard' van de mens, als met de moordlustigen.
zijn niet alle verkeerde dingen gelijk voor God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 09:59
 
JOLAN931 schreef:
ik vraag me af waarom God barmhartiger zou zijn met de 'overspelige aard' van de mens, als met de moordlustigen.
zijn niet alle verkeerde dingen gelijk voor God?
Inderdaad Jolan, God is barmhartig tegenover iedereen die Zijn vergeving vragen. Zouden we Zijn voorbeeld niet veel meer in de praktijk moeten brengen. Niet Zijn oordeel, maar Zijn vergeving centraal stellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 10:31
 
CHATULIEM619 schreef:
Inderdaad Jolan, God is barmhartig tegenover iedereen die Zijn vergeving vragen. Zouden we Zijn voorbeeld niet veel meer in de praktijk moeten brengen. Niet Zijn oordeel, maar Zijn vergeving centraal stellen?

zou dat niet gelijk moeten staan?
anders zou God barmhartiger zijn, alsdat Hij rechtvaardig is...lijkt me niet.
mare, we gaan off topic
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 11:51
 
JOLAN931 schreef:
zou dat niet gelijk moeten staan?
anders zou God barmhartiger zijn, alsdat Hij rechtvaardig is...lijkt me niet.
mare, we gaan off topic
Ik vind niet dat we off topic gaan, want in principe raken we de kern van de vraag. Niet of we seks voor het huwelijk mogen hebben, want in principe weten we allemaal dat dat niet goed is. De vraag is veel meer wat doen we als we het wel gedaan hebben. Proberen we dat goed te praten omdat we bang zijn dat we onder Gods oordeel vallen of durven we voor onszelf en voor God en de ander te belijden dat we verkeerd bezig geweest zijn? En hoe zou God dan naar ons kijken als we beseffen dat we gezondigd hebben?
In een ander topic heb ik God omschreven als de Heilige Liefde. En dat thema komt hier weer duidelijk in terug. God is zowel heilig, hij is zonder zonde, haast ongenaakbaar. Als mensen kunnen we niet in zijn aanwezigheid komen. Maar tegelijkertijd reikt Hij Zijn hand naar ons uit, stuurt Zijn Zoon om onze zonden te vergeven, gaat vanuit Zijn liefde zover dat Hij Zichzelf opoffert om bij ons te zijn. Deze heiligheid en deze liefde gaan hand in hand samen. En wij als mens mogen daarmee leren leven. God is liefde krijgt dan opeens een diepere betekenis. Zijn liefde is immers zo groot dat Hij onze zonden wil vergeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind niet dat we off topic gaan, want in principe raken we de kern van de vraag. Niet of we seks voor het huwelijk mogen hebben, want in principe weten we allemaal dat dat niet goed is. De vraag is veel meer wat doen we als we het wel gedaan hebben. Proberen we dat goed te praten omdat we bang zijn dat we onder Gods oordeel vallen of durven we voor onszelf en voor God en de ander te belijden dat we verkeerd bezig geweest zijn? En hoe zou God dan naar ons kijken als we beseffen dat we gezondigd hebben?
In een ander topic heb ik God omschreven als de Heilige Liefde. En dat thema komt hier weer duidelijk in terug. God is zowel heilig, hij is zonder zonde, haast ongenaakbaar. Als mensen kunnen we niet in zijn aanwezigheid komen. Maar tegelijkertijd reikt Hij Zijn hand naar ons uit, stuurt Zijn Zoon om onze zonden te vergeven, gaat vanuit Zijn liefde zover dat Hij Zichzelf opoffert om bij ons te zijn. Deze heiligheid en deze liefde gaan hand in hand samen. En wij als mens mogen daarmee leren leven. God is liefde krijgt dan opeens een diepere betekenis. Zijn liefde is immers zo groot dat Hij onze zonden wil vergeven.

Juist Chat,hoe ga je met zonde om?
Door mijn huwelijk kwam ik terecht in een kerkgemeenschap waarin zonde niet vergeven werd maar elke zonde gezien werd als extra nagel aan het kruis van Christus,wij waren dagelijks opnieuw schuldig aan zijn lijden,hel en verdoemenis etc.
Toen er een jong meisje overleed en de dominee tijdens de rouwdienst verkondigde dat zij wel enorm zondig geleefd moest hebben om op zo'n manier te sterven heb ik me afgekeerd van die kerk......van alles wat met kerk te maken had.
Veel later heb ik mogen ervaren dat er wel degelijk genade en vergeving van zonden is,wat een bevrijding!

Hoe ik over seks voor het huwelijk denk ........tja........enjoy life,it's to short to worry Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:37
 
LEANNE226 schreef:
Juist Chat,hoe ga je met zonde om?
Door mijn huwelijk kwam ik terecht in een kerkgemeenschap waarin zonde niet vergeven werd maar elke zonde gezien werd als extra nagel aan het kruis van Christus,wij waren dagelijks opnieuw schuldig aan zijn lijden,hel en verdoemenis etc.
Toen er een jong meisje overleed en de dominee tijdens de rouwdienst verkondigde dat zij wel enorm zondig geleefd moest hebben om op zo'n manier te sterven heb ik me afgekeerd van die kerk......van alles wat met kerk te maken had.
Het is jammer dat zo'n boodschap verkondigd wordt, het geeft zoveel schade aan de mensen zelf. Maar het is fijn, dat je nu weet dat God een God van bevrijding en vergeving is.
LEANNE226 schreef:
Hoe ik over seks voor het huwelijk denk ........tja........enjoy life,it's to short to worry Knipoog smiley
Je kunt met hetzelfde argument ook de andere kant op gaan redeneren. Voor veel mensen geeft het juist een extra geestelijke belasting om voor je huwelijk met deze dingen bezig te zijn. Waarom zou je het niet kunnen opbrengen om dit allemaal maar te bewaren, want met de lusten komen ook de lasten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:38
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind niet dat we off topic gaan, want in principe raken we de kern van de vraag. Niet of we seks voor het huwelijk mogen hebben, want in principe weten we allemaal dat dat niet goed is. De vraag is veel meer wat doen we als we het wel gedaan hebben. Proberen we dat goed te praten omdat we bang zijn dat we onder Gods oordeel vallen of durven we voor onszelf en voor God en de ander te belijden dat we verkeerd bezig geweest zijn? En hoe zou God dan naar ons kijken als we beseffen dat we gezondigd hebben?
In een ander topic heb ik God omschreven als de Heilige Liefde. En dat thema komt hier weer duidelijk in terug. God is zowel heilig, hij is zonder zonde, haast ongenaakbaar. Als mensen kunnen we niet in zijn aanwezigheid komen. Maar tegelijkertijd reikt Hij Zijn hand naar ons uit, stuurt Zijn Zoon om onze zonden te vergeven, gaat vanuit Zijn liefde zover dat Hij Zichzelf opoffert om bij ons te zijn. Deze heiligheid en deze liefde gaan hand in hand samen. En wij als mens mogen daarmee leren leven. God is liefde krijgt dan opeens een diepere betekenis. Zijn liefde is immers zo groot dat Hij onze zonden wil vergeven.

volgens mij gaan we nu wel off topic
en volgens mij kunnen we er over doorgaan wat er allemaal fout is gegaan in ons leven
volgens mij is de vraag meer hoe we er nu in staan
we kunnen wel steeds achterom kijken en ons schuldig voelen over onze fouten maar God vergeeft als je oprecht spijt hebt en dan mag je verder

maar nu dus even over het heden
ik ben ondertussen verloofd en ga ook zeker trouwen
maar voordat ik kan trouwen moeten er eerst nog een aantal praktische zaken geregeld worden
pas als dat het geval is kunnen we voor de wet en de kerk trouwen
maar voor mijn gevoel zijn we al zo sterk verbonden dat dat slechts een formaliteit is
ik heb er dus niet zoveel moeite meer mee om niet te wachten tot ik werkelijk getrouwd ben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:44
 
CHATULIEM619 schreef:

Je kunt met hetzelfde argument ook de andere kant op gaan redeneren. Voor veel mensen geeft het juist een extra geestelijke belasting om voor je huwelijk met deze dingen bezig te zijn. Waarom zou je het niet kunnen opbrengen om dit allemaal maar te bewaren, want met de lusten komen ook de lasten.

Lusten en lasten?Dan zie ik het positiever,nl als liefde......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:55
 
RENSKE067 schreef:
volgens mij gaan we nu wel off topic
en volgens mij kunnen we er over doorgaan wat er allemaal fout is gegaan in ons leven
volgens mij is de vraag meer hoe we er nu in staan
we kunnen wel steeds achterom kijken en ons schuldig voelen over onze fouten maar God vergeeft als je oprecht spijt hebt en dan mag je verder

maar nu dus even over het heden
ik ben ondertussen verloofd en ga ook zeker trouwen
maar voordat ik kan trouwen moeten er eerst nog een aantal praktische zaken geregeld worden
pas als dat het geval is kunnen we voor de wet en de kerk trouwen
maar voor mijn gevoel zijn we al zo sterk verbonden dat dat slechts een formaliteit is
ik heb er dus niet zoveel moeite meer mee om niet te wachten tot ik werkelijk getrouwd ben

Same here Rens Knipoog smiley


Laatst aangepast door
ROBBEDOES873
op vrijdag 23 april 2010, 12:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:56
 
LEANNE226 schreef:
Lusten en lasten?Dan zie ik het positiever,nl als liefde......

idd leanne
als je sex alleen ziet als lusten en lasten is er wel iets mis denk ik
dan is het een kwestie van je lusten bevredigen
en dat is nu denk ik juist waar het om draait in het 7e gebod
en dat je trouw bent aan je partner
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PEACEDOVE820





Berichten: 291

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 13:19
 
RENSKE067 schreef:
idd leanne
als je sex alleen ziet als lusten en lasten is er wel iets mis denk ik
dan is het een kwestie van je lusten bevredigen
en dat is nu denk ik juist waar het om draait in het 7e gebod
en dat je trouw bent aan je partner

Daar ben ik het helemaal mee eens Renske!

Enne daar wou ik aan toevoegen dat je altijd opnieuw mag beginnen ook op relatie gebied....
Scheiding is nogmaals echt niet altijd een keuze , soms moet je kiezen tussen 2 kwaden en dan kies je de mist kwade.....

Wel denk ik als een relatie emaal verbroken is het bijbels is deze geestelijke band met deze persoon ook verbroken moet worden en dan ben je echt vrij in Gods ogen idd.

Mensen hebben altijd hun oordeel , en mensen denken het altijd beter te weten.
Zolang je zelf iets niet hebt meegemaakt zoals scheiding denk ik niet dat mensen daar over een oordeel te vellen hebben.

Dat mogen we aan God overlaten en in zijn Handen leggen Knipoog smiley

Sorry da was effe off topic....

Greets,
Peacedove
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 13:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik geloof in een barmhartige aanpak met betrekking tot seksualiteit. In het boven geciteerde tekstgedeelte zien we daar iets in terug. Het opvallende in deze tekst is, dat de straf op seksuele zonde relatief mild is. Het enige waar hij zich toe verplicht is te trouwen. Geen steniging, geen doodstraf.
In het OT zien we verschillende voorbeelden, waarbij sprake is van overspel en in de meeste gevallen zien we dat God mild is in Zijn oordeel. David en Batseba, het voorbeeld van overspel. Toch is Salomo de zoon van Batseba......
Op hoererij staat steniging. In de praktijk is het alleen maar te bewijzen als er twee afzonderlijke getuigen zijn. Een situatie die in de praktijk vrijwel niet voorkomt.
Ik lees in de Bijbel dat God rekening houdt met onze menselijke eigenschappen. De kerk is echter verwoestend bezig geweest, met levenslange straffen excommunicatie en verkettering.
Het huwelijk moet in ere blijven, het bed onbezoedeld. Maar als het niet zo gaat zoals het moet, dan moeten we elkaar met een bepaalde midheid behandelen. Deze mildheid is ver te zoeken in bepaalde kerken.
En eerlijk gezegd blijf ik het onmenselijk vinden een meisje van 16, die tijdens een avondje stappen met een jongen naar bed geweest is, te veroordelen tot een huwelijk met die persoon. Of de gescheiden vrouw, van 23 jaar die nooit meer zou mogen trouwen. Dat zijn onmenselijke criteria en dat vraagt God niet van ons.

Wijze woorden, Chat. Het onnodige schuldgevoel dat veel kerken mensen hebben aangepraat en nog doen is de boosdoener. Iedereen mag, wat er ook mis is gegaan, een nieuwe relatie beginnen. En het enkele feit dat er gemeenschap is geweest beschouwen als een huwelijk is wel aanvechtbaar. Het meisje van 16 dat je noemde, die kan je daar haar leven niet door laten achtervolgen. En wat is als die gemeenschap bij anderen onvrijwillig is geweest, of een vorm van incest? Of als mensen het gewoon in hun passie hebben gedaan, zoals nagenoeg ieder van ons wel is overkomen? Het kan toch niet de bedoeling zijn van de God van vergeving hiet zo star mee om te gaan en je gaf dat terecht al aan. Christenen doen er goed aan om niet alles wat lichamelijk en natuurlijk ingebouwd is op een krampachtige wijze te benaderen. Laten we wijs en liefdevol omgaan met deze belangrijke en nimmer uit te schakelen drijfveer van het menselijk gedrag. Er is haast geen mens, ook op CM niet denk ik, die dit niet herkent.


Thomas, die net als JF waardering heeft voor de mildere opstelling van Chatuliem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:02
 
RENSKE067 schreef:
idd leanne
als je sex alleen ziet als lusten en lasten is er wel iets mis denk ik
dan is het een kwestie van je lusten bevredigen
en dat is nu denk ik juist waar het om draait in het 7e gebod
en dat je trouw bent aan je partner


idd rens!!

maar chat...
als je dmv sex jezelf niet aan de ander verbind in de ogen van God...hoe dan wel??

Ik ben namelijk jaren op zoek geweest naar een antwoord op deze vraag en heb me er ook behoorlijk in verdiept., nu, na jaren weet ik wat ik geloof, namelijk dat sex uit liefde, met eenn en dezelfde partner, niet slecht is.
je zei dat darvoor geen enkele bijbelse grond was.

nu ben iikk wel benieuwd naar de bijbelse gronden die moeten bewijzen vanuit het woord van God, waarom het dan WEL zondig zou zijn, want volgens mij zijn die er ook niet!

de relatievorm van het huwelijk is door God zelf ingesteld. Hij gaf aan Adam zijn eigen vrouw(maar waar was de ceremonie er om heen? nergens, Adam nam zijn vrouw, en klaar.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik geloof in een barmhartige aanpak met betrekking tot seksualiteit. In het boven geciteerde tekstgedeelte zien we daar iets in terug. Het opvallende in deze tekst is, dat de straf op seksuele zonde relatief mild is. Het enige waar hij zich toe verplicht is te trouwen. Geen steniging, geen doodstraf.
In het OT zien we verschillende voorbeelden, waarbij sprake is van overspel en in de meeste gevallen zien we dat God mild is in Zijn oordeel. David en Batseba, het voorbeeld van overspel. Toch is Salomo de zoon van Batseba......
Op hoererij staat steniging. In de praktijk is het alleen maar te bewijzen als er twee afzonderlijke getuigen zijn. Een situatie die in de praktijk vrijwel niet voorkomt.
Ik lees in de Bijbel dat God rekening houdt met onze menselijke eigenschappen. De kerk is echter verwoestend bezig geweest, met levenslange straffen excommunicatie en verkettering.
Het huwelijk moet in ere blijven, het bed onbezoedeld. Maar als het niet zo gaat zoals het moet, dan moeten we elkaar met een bepaalde midheid behandelen. Deze mildheid is ver te zoeken in bepaalde kerken.
En eerlijk gezegd blijf ik het onmenselijk vinden een meisje van 16, die tijdens een avondje stappen met een jongen naar bed geweest is, te veroordelen tot een huwelijk met die persoon. Of de gescheiden vrouw, van 23 jaar die nooit meer zou mogen trouwen. Dat zijn onmenselijke criteria en dat vraagt God niet van ons.



David en Batseba overspel????????? Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley Geschokte, onthutste smiley

Batseba was weduwe, dus een vrije vrouw, het huwelijk stopt na de dood hen scheid.
David had om die reden ook haar man op de voorgrond van de strijd laten zetten, in de hoop dat hij zou sneuvelen. weet je nog.


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 23 april 2010, 15:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:18
 
MAR907 schreef:
David en Batseba overspel????????? Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley Geschokte, onthutste smiley

Batseba was weduwe, dus een vrije vrouw, het huwelijk stopt na de dood hen scheid.
David had om die reden ook haar man op de voorgrond van de strijd laten zetten, in de hoop dat hij zou sneuvelen. weet je nog.
Uit het punt van batseba was het idd geen overspel daar ze idd weduwe was maar David pleegde overspel doordat hij eerst de vrouw begeerde en daardoor een moord pleegde door uria vooraan in de strijd te zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:21
 
sorry mar, maar ik denk dat je t verhaal nog eens over moet lezen;
eerst laat david bathseba halen, dan laat hij uria naar jeruzalem sturen, omdat zij zwanger is van david; dus als uria nu even een nachtje thuis doorbrengt, kan het kindje ook wel van uria zijn.
maar uria is loyaal aan zijn medestrijders op t front, en slaapt op t stoepje van zijn huis; dus dat feest gaat niet door. en dan is david zo vals, dat hij uria op de gevaarlijkste plaats in de strijd laat plaatsen, zodat hij sneuvelt, en bathseba vrij komt voor hemzelf.....
niet echt een houding om respect voor te hebben, dacht ik.....

vandaar dat hij ps 51 heeft geschreven; en Gods genade was ook voor hem!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NISHA834





Berichten: 108

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:46
 
HANNAH810 schreef:
sorry mar, maar ik denk dat je t verhaal nog eens over moet lezen;
eerst laat david bathseba halen, dan laat hij uria naar jeruzalem sturen, omdat zij zwanger is van david; dus als uria nu even een nachtje thuis doorbrengt, kan het kindje ook wel van uria zijn.
maar uria is loyaal aan zijn medestrijders op t front, en slaapt op t stoepje van zijn huis; dus dat feest gaat niet door. en dan is david zo vals, dat hij uria op de gevaarlijkste plaats in de strijd laat plaatsen, zodat hij sneuvelt, en bathseba vrij komt voor hemzelf.....
niet echt een houding om respect voor te hebben, dacht ik.....

vandaar dat hij ps 51 heeft geschreven; en Gods genade was ook voor hem!

...Hieraan wil ik nog toevoegen dat kindje ziek werd en niet mocht blijven leven...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:59
 
NISHA834 schreef:
...Hieraan wil ik nog toevoegen dat kindje ziek werd en niet mocht blijven leven...



Nisha,


Dit klinkt alsof het de straf van God was, omdat de relatie van David en Batseba niet deugde.

Ik hoop dat je je opmerking niet zo bedoelt zoals ik het lees
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 16:17
 
MARISKA601 schreef:
Nisha,


Dit klinkt alsof het de straf van God was, omdat de relatie van David en Batseba niet deugde.

Ik hoop dat je je opmerking niet zo bedoelt zoals ik het lees

zo staat het anders wel in de bijbel maris
2 samuel 12:14 en verder
vers 13 en 14:
David antwoordde Nathan: ik heb gezondigd tegen de Heer. Toen zei Nathan: De Heer vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. Maar omdat u de vijanden van de Heer aanleiding hebt gegeven tot laster, moet wel uw pasgeboren zoon sterven


Laatst aangepast door
RENSKE067
op vrijdag 23 april 2010, 16:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 16:26
 
RENSKE067 schreef:
zo staat het anders wel in de bijbel maris
2 samuel 12:14 en verder
vers 13 en 14:
David antwoordde Nathan: ik heb gezondigd tegen de Heer. Toen zei Nathan: De Heer vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. Maar omdat u de vijanden van de Heer aanleiding hebt gegeven tot laster, moet wel uw pasgeboren zoon sterven



ik had even niet verder gekeken dan mijn neus lang was
sorry.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 16:31
 
HANNAH810 schreef:
sorry mar, maar ik denk dat je t verhaal nog eens over moet lezen;
eerst laat david bathseba halen, dan laat hij uria naar jeruzalem sturen, omdat zij zwanger is van david; dus als uria nu even een nachtje thuis doorbrengt, kan het kindje ook wel van uria zijn.
maar uria is loyaal aan zijn medestrijders op t front, en slaapt op t stoepje van zijn huis; dus dat feest gaat niet door. en dan is david zo vals, dat hij uria op de gevaarlijkste plaats in de strijd laat plaatsen, zodat hij sneuvelt, en bathseba vrij komt voor hemzelf.....
niet echt een houding om respect voor te hebben, dacht ik.....

vandaar dat hij ps 51 heeft geschreven; en Gods genade was ook voor hem!


Je bent goed bij Hannah. Knipoog smiley Dat klopt.

2Sa 11:27 En als de rouw was overgegaan, zond David heen, en nam haar in zijn huis; en zij werd hem ter vrouwe, en baarde hem een zoon. Doch deze zaak, die David gedaan had, was kwaad in de ogen des HEEREN.

Wat ik wil zeggen is dat het een sexuele omgang met iemand voor of in een huwelijk voor God heelveel betekend.
Ik heb altijd gehoord "waar twee zijn hebben twee schuld".
Bijbels klopt dat niet er is altijd èèn die schuld heeft en de andere onschuld.
Vandaar dat in de O.T. de "schuldige" gedood moest worden zodat de onschuldige vrij van het huwelijk (verbond) kwam door de dood.
Vandaar ook de 7e gebod.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 97 Volgende
Pagina 3 van 97