ChristianMatch
 


Forum

Heiligheid in het huwelijk
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 april 2010, 06:40
 
Heiligheid in het huwelijk

Paul Washer


En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.’ - Romeinen 8:28

Het doel van alles: gelijkvormigheid aan Jezus

Hier vinden wij een van de meest troostvolle en bemoedigende uitspraken uit de Schrift. De Heere God doet werkelijk alles medewerken ten goede voor Zijn kinderen. Daarbij moeten we ons echter ook afvragen wat dat goede dan is. In de charismatische beweging wordt geleerd dat God alles voor ons doet om ons rijk te maken of dat Hij alles voor ons doet om ons gezond te maken. Dat Hij steeds voor ons aan het werk is om te voorkomen dat wij lijden. Maar wat is dan wel het uiteindelijke doel van de Heere God met ons leven? Dat vinden we in vers 29: ‘Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd om den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn.’ Dus het doel van de Heere God met betrekking tot alle omstandigheden in ons leven is dat wij gelijkvormig worden aan het beeld van Zijn Zoon. Dat is het grote doel dat de Heere God heeft met wat Hij doet in jouw leven. En dat is het grote doel van álles.

De vraag is nu: Is dat ook jouw doel? Is dat jouw grootste verlangen? Is het de grootste passie van jouw hart om gelijkvormig te worden aan het beeld van Christus? En ben je bereid alles te aanvaarden wat Gods wil is, wat Hij gebruikt om jou aan Hem gelijkvormig te maken?

Ik wil je daarvan een voorbeeld geven. Op dit moment voel ik pijn. Ik leef met pijn. Allebei mijn heupen zijn vervangen. Mijn pols bestaat hoofdzakelijk uit staal. Als ik op het vliegveld door de detectiepoorten ga, gaat het alarm altijd af en moet de politie mij onderzoeken. Ik heb bepaalde beenderen die mijn ruggengraat in groeien. Soms wil ik het wel uitschreeuwen van de pijn. Welk doel heeft dat? Hoe kan ik gelukkig zijn? Het doel is dat ik meer gelijkvormig wordt aan Jezus Christus. En ik kan er vrede mee hebben, omdat het inderdaad meewerkt aan dat doel.

Het is heel belangrijk dat jij hetzelfde doel voor ogen hebt als de Heere voor ogen heeft. Dat ‘Uw Naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome, Uw wil geschiede.’ Het werkt een beetje als volgt. Onze grootste passie zou de verheerlijking van God en de uitbreiding van Zijn koninkrijk moeten zijn. En daarom behoort onze houding te zijn: ‘Vader, als Uw Naam wordt verheerlijkt en Uw koninkrijk wordt uitgebreid door mijn welvaart en rijkdom, dan bid ik U dat U mij rijk wilt maken. Maar als Uw Naam wordt verheerlijkt en Uw koninkrijk wordt uitgebreid door mijn armoede, maak mij dan arm. Vader, als U Uw Naam kunt verheerlijken en Uw koninkrijk wilt uitbreiden door mij te genezen, dan bid ik U: wilt U mij genezen. Maar als Uw Naam meer wordt verheerlijkt en Uw koninkrijk meer wordt uitgebreid en ik meer gelijkvormig wordt aan Uw Zoon door mijn ziekte, laat deze ziekte dan blijven.’

Over 1000 jaar heeft deze pijn van nu niets meer te betekenen. Maar de gelijkvormigheid aan Christus die deze pijn in mij bewerkstelligt, heeft eeuwige waarde. Ben je het daarmee eens? Ik hoop het. Want hetzelfde kan gezegd worden van jouw leven. Als het jouw hoofddoel in dit leven is om gelijkvormig te worden aan Christus, dan heeft alles wat in jouw leven gebeurt zin. Dan kun je alle dingen in jouw leven aanvaarden met vreugde. Als ik dit niet in mijn achterhoofd zou hebben, dan zou het mij verpletteren. Ik zou ’s morgens opstaan en uitroepen: ‘Waarom, waarom, waarom?’ Welke waarde heeft al dit lijden nou? Ik wil ervan wegvluchten. Ik wil dat het weggaat. Maar als ik weet dat het meewerkt om mij te vormen naar het beeld van Zijn Zoon, dan kan ik mij erin verheugen.

Het doel van het huwelijk: leren liefhebben als Jezus

Wie van jullie begrijpt wat ik nu zeg? Je vraagt je af wat dit te maken heeft met het huwelijk? Alles! Want wat is het uiteindelijke doel van het huwelijk? Hetzelfde. Om je meer gelijkvormig te maken aan het beeld van Christus. Dat is het doel van het huwelijk.
Sommigen van jullie zijn getrouwd en je hebt het moeilijk in je huwelijk. Je zegt dat jij en je vrouw op de een of andere manier niet bij elkaar passen. Dat jullie zo verschillend zijn en dat zij jouw behoeften niet vervult en dat jij haar behoeften niet kunt vervullen. Je vraagt je misschien af of je met de juiste persoon bent getrouwd, want het huwelijk is niet geworden wat je ervan gehoopt had. Het probleem is dat je verkeerde gedachten hebt bij het huwelijk. Jouw ideeën over het huwelijk komen uit Holywood en van de televisie en van de maakbaarheidsidee, maar niet uit de Schrift.

Tegenwoordig heb je van die datingsites en datingorganisaties die je helpen om iemand te vinden die helemaal bij je past en met wie je dan een date kunt maken. Hebben jullie die in Nederland ook? Weet je wat zij in hoofdzaak zeggen? Je kunt iemand vinden bij wie je helemaal past. Je kunt iemand vinden die precies zoals jij is. Nou, dat is een wat beangstigende gedachte! Je kunt iemand vinden die houdt waarvan jij houdt. Jij houdt van pizza, zij houdt ook van pizza. Jij haat katten, zij haat katten. Je kunt iemand vinden net als jij.

Maar dat is niet de wil van God! Heel zelden geeft God je iemand die precies bij je past. Waarom? Omdat Hij je haat en eigenlijk niet wil dat jij gelukkig bent? Nee. Hij heeft een hoger doel. De Heere brengt vaak twee mensen bij elkaar die niet helemaal bij elkaar passen. En vaak zorgt Hij ervoor dat ze dat niet helemaal beseffen tot ze getrouwd zijn. Het lijkt wel of Hij hen verblindt. En als je eenmaal bent getrouwd, trekt Hij de blinddoeken weg. En dan roep je uit: ‘Wat heb ik gedaan!’ God verlangt ernaar dat jij meer op Zijn Zoon Jezus gaat lijken.

Wat maakt Jezus zo uniek? Over welke dingen zingen wij? We zingen over Zijn genade, Zijn barmhartigheid en Zijn onvoorwaardelijke liefde. Hier is iets heel belangrijk: Wil jij zijn zoals Jezus? Dan moet ook jij vol van genade zijn, vol van barmhartigheid en vol van onvoorwaardelijke liefde. Barmhartigheid is dat je iemand niet geeft wat hij verdient. Iemand behandelt je vervelend, maar je doet het niet terug. Genade is dat je een ander geeft wat hij niet verdient. Onvoorwaardelijke liefde houdt in dat je een ander liefhebt die niet aan alle voorwaarden voldoet.

Nu iets speciaal voor de mannen. Voordat je trouwt heb je in je hoofd een beeld van wat voor vrouw je graag zou trouwen. De volmaakte vrouw. Dat is tenminste wat jij denkt. Maar er is één probleem: Als er een volmaakte vrouw zou bestaan, zou ze nooit met jou willen trouwen. Maar wij mannen hebben wel dat idee van een volmaakte vrouw. Sommige eigenschappen willen we tenminste echt per se. Maar normaliter trouwen we geen vrouw die aan al die eisen voldoet. En vaak gebeurt het dat zij je niet geeft wat jij als man juist heel belangrijk vindt. Wat is God dan aan het doen? De enige manier waarop je kunt leren om onvoorwaardelijk lief te hebben is te trouwen met iemand die niet aan al je eisen kan voldoen. En hetzelfde kan voor vrouwen worden gezegd over hun echtgenoot. Hij zal op allerlei manieren falen en hij voldoet niet aan alle voorwaarden. Misschien voorziet hij zelfs niet in wat je het allerbelangrijkste vindt. Maar God leert je om onvoorwaardelijk lief te hebben.

Het meest heerlijke aan God is dat Hij ons niet geeft wat wij verdienen. Wij verdienen de hel, maar Hij geeft ons die niet. God geeft ons bovendien wel wat wij niet verdienen. Wij verdienen Hemzelf noch de hemel. Maar Hij geeft ons dat in Christus. En God houdt van ons terwijl wij aan geen van Zijn voorwaarden voldoen. Wil je zijn als God? Wil je een navolger van God zijn? Wil je zijn zoals Jezus was? Dan moeten jij en ik leren om hetzelfde te doen.
De Heere leidt ons tot het huwelijk en leert ons van een persoon te houden die soms niet aan alle voorwaarden voldoet. En hij of zij trouwt met jou en ook jij voldoet niet aan alle voorwaarden, zodat ook hij of zij zal leren als Christus te zijn.

De meeste mensen die met huwelijksproblemen naar me toe komen, zeggen: ‘Ik hou niet meer van haar! Ze vervult mijn behoeften niet.’ Dan kijk ik die man aan en zeg ik: ‘Bekeer je! Bekeer je van je zelfgerichtheid. Bekeer je van je zelfzucht. Want het is niet de bedoeling dat je van haar houdt, omdat zij je behoefte vervult. Het is niet de bedoeling dat je van haar houdt, omdat je romantische gedachten en gevoelens hebt. Je bent geroepen om van haar te houden, omdat je een verbond met je God hebt gemaakt en omdat je verlangt om als Christus te zijn.’
Het kan ook anders zijn. Je bent met een moeilijk mens getrouwd. Het lijkt of de ander je erg beperkt in je leven. Misschien wil hij of zij de Heere niet dienen. Misschien ben je met iemand getrouwd waarvan je zegt dat hij of zij je ongelukkig maakt. En je zegt: ‘OK, het is gewoon een fout geweest. Ik wil weg. Ik wil scheiden. Het lijden dat ik meemaak heeft geen nut.’ Je zit ernaast! Dit alles heeft God ontworpen om je gelijkvormig te maken aan het beeld van Christus. Je moet besluiten wat voor jou het meest belangrijk is: leven met een sprookjesachtig, maakbaar huwelijk of meer gaan lijken op Christus.

Het huwelijk als roeping

Iets anders over het huwelijk waarvan ik wil dat je het begrijpt is de soevereiniteit van God. Daarmee bedoel ik dat het huwelijk een roeping is. Ik ben geroepen om te prediken. Ik ben ervan overtuigd dat God mij zal tuchtigen als ik stop met preken. Het is een onomkeerbare en onveranderlijke roeping. En zo is het ook met mijn huwelijk. De grondslag onder mijn huwelijk is: God heeft mij geroepen mijn leven af te leggen voor Zijn dochter. Ongeacht ik daarvoor nu wel of niet iets terugkrijg, of zij nu wel of niet in mijn behoeften voorziet, God heeft mij geroepen. En ik ben gehoorzaam aan Hém. Omdat God mij hiertoe heeft geroepen, heb ik nooit een excuus om haar niet lief te hebben.

Maar als mijn huwelijk gebaseerd is op haarzelf en zij faalt in mijn ogen, dan zou ik een verontschuldiging hebben. Zij is niet zoals zij behoort te zijn, dus ik ga. Zij voorziet niet in wat ik nodig heb en daarom ga ik haar niet geven wat zij nodig heeft. Zij behandelt mij niet met respect en daarom zal ik ook haar niet met respect behandelen. Als de grondslag van mijn huwelijk is hoe zij zich tegenover mij gedraagt, dan zal ik nooit veranderen naar het beeld van Christus. Maar als de grondslag van mijn huwelijk Gods onveranderlijke roeping in mijn leven is, dan zal ik handelen zoals Jezus zou hebben gehandeld.

Sommigen van jullie denken nu misschien dat het huwelijk moeilijk en verschrikkelijk is en misschien wil je wel helemaal niet meer trouwen nu ik dit heb gezegd. Maar ik heb niet gezegd dat dit de volheid van het huwelijk is, ik heb gezegd dat dit het fundament onder het huwelijk is. Ik hou van mijn vrouw! Ik heb een pracht van een vrouw! Ik hou van mijn huwelijk. Maar dat alles is niet het fundament ervan. Als mijn vrouw morgen een verschrikkelijk ongeluk krijgt en vreselijk wordt misvormd, laat ik haar niet in de steek. Mijn relatie met haar is niet gebaseerd op hoe ze eruit ziet. Maar het is gebaseerd op Gods eeuwige roeping in mijn leven. Als ze morgen een ongeluk krijgt en daardoor wordt misvormd en ik het grootste deel van mijn bediening zou moeten opgeven om voor haar te zorgen, dan is mijn leven nog steeds vol doel. Want dan is het mijn doel om voor haar te zorgen, omdat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen.

Je zegt: ‘Maar wat dan met de bediening?’ De bediening zelf is mijn doel niet. Het doen van de wil van God is mijn doel. Meer gaan lijken op Jezus Christus is mijn doel. Het maakt niet uit hoe dat eruit ziet. Als mijn vrouw een geweldig mens is: Halleluja! Maar stel dat ze zich gemeen en bitter gedraagt, dan zal ik nog niet weggaan. En ik zal niet beginnen te jammeren dat mijn leven geen doel heeft, maar ik zal me realiseren dat God zelfs die situatie gebruikt om mij meer gelijkvormig te maken aan Zijn Zoon. Dat is het fundament onder mijn huwelijk.

Laat me nu iets tegen de mannen zeggen. Ik heb een dochter. Ze is het mooiste meisje van de hele wereld. Ik hou van mijn dochter. Als jij m’n vriend wilt zijn, moet je aardig doen voor m’n dochter. Als je wilt dat ik je vijand wordt, moet je m’n dochter slecht behandelen. Zoveel houd ik van haar. Dierbare broeders in Christus, als je met een christelijke vrouw bent getrouwd, ben je met één van Gods dochters getrouwd. Het ergste dat je ooit zou kunnen doen, is die vrouw mishandelen. Als je in je bediening faalt, zal God je genadig zijn. Als je misschien niet elke dag in je Bijbel leest, zal God je genadig zijn. Maar als je Zijn dochter pijn doet, hoor je te vrezen.

Het leiden van je vrouw

Ik spreek hoofdzakelijk tot de mannen, want de man geeft leiding aan het huwelijk. En op veel manieren bepaalt hij de kwaliteit ervan. Laten we naar de brief aan de Efeziërs kijken, hoofdstuk 5:22-23: ‘Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk den Heere; Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.’ De Bijbel leert heel duidelijk dat de man het hoofd is van de vrouw. Misschien zijn hier sommige vrouwen die het daar niet mee eens zijn. Dat maakt me niet uit, want u zit ernaast. Het is precies zoals hier staat: de man is het hoofd van de vrouw.

Sommige mannen slaan zich als een gorilla op de borst: ‘Hoor je dat vrouw, Ik ben het hoofd van het huis. Ik ben de koning.’ Dat is niet de betekenis van dit vers. Wij zijn niet het hoofd van onze vrouw zoals Caesar dat van Rome was. Maar we zijn het hoofd van ons gezin, zoals Christus van Zijn gemeente. En voor Hij stierf waste Hij de voeten van Zijn gemeente. Hij heeft Zijn gemeente gediend en daarna Zijn leven voor haar opgeofferd. Dus als we het hebben over het hoofdzijn van de vrouw of van het gezin, dan hebben we het over iets anders dan waaraan de meeste mensen denken.

De Schrift verplicht mij om mijn vrouw te leiden en mijn vrouw is verplicht mijn leiding te respecteren. Wat is het doel van mijn leiding? Als een vrouw naar haar man kijkt en een zelfgerichte man ziet die eigenlijk alles voor zichzelf doet en zijn leiderschap voor zijn eigen begeerten gebruikt, zal ze een bittere en boze vrouw worden. Maar als ze naar haar man kijkt en ziet dat hij een man is die zich in gehoorzaamheid aan de wil van God heeft overgegeven en alles doet voor de eer van God, voor de uitbreiding van Zijn koninkrijk en voor het voordeel van zijn vrouw en kinderen, zal het veel makkelijker voor een vrouw zijn om zijn leiderschap te volgen.

Ik wil iets zeggen over wat het leiderschap inhoudt. Het wil niet zeggen dat ik de heer van mijn vrouw ben of haar dictator. Het betekent wel bijbels gezag. Ik zal daar een voorbeeld van geven. Stel je voor: ik moet een belangrijke beslissing nemen ten aanzien van een verhuizing naar een ander deel van het land, of een andere ingrijpende beslissing. Als hoofd van het huis neem ik dus de beslissing. Nee! Ik bid ervoor. Ik praat erover met mijn vrouw. We bidden er samen voor. En als we het samen eens zijn, nemen we de beslissing. Maar stel je voor dat we er samen over praten en we bidden ervoor en we zijn het níét eens. Dan maak ik, als hoofd van het huis dus de beslissing. Nee! Als mijn vrouw het ergens niet mee eens is, gaat er bij mij een rood lampje branden. Dat betekent dat wij erover zullen praten en ervoor zullen bidden tot we eenheid bereiken. Maar als we op een punt komen dat de beslissing moet worden genomen en er geen eenheid bereikt is, is het mijn verschrikkelijke verantwoordelijkheid om de beslissing te nemen. En dan is het haar verantwoordelijkheid daarin te volgen. En als ik gelijk had, mag ik niet naar haar toegaan en zeggen: ‘Ik zei het je wel!’ En als ik het fout had, mag zij dat ook niet doen. Maar de beslissing moet genomen worden. En ik moet dat doen.

Begrijp je wat een verschrikkelijke verantwoordelijkheid dit is? Als ik mijn gezin leid en ik zit ernaast, dan zal ik daar verantwoording van moeten afleggen voor de troon van God. Vanwege deze verantwoordelijkheid bidt mijn vrouw voor mij.
En ze heeft medelijden met me. Want ze weet dat ik daarover verantwoording moet afleggen voor God. Ze weet wat een verschrikkelijke verantwoordelijkheid ik draag. Iets anders dat ik me realiseer is dat ik mijn hele familie kan beschadigen met een verkeerde beslissing. Een echtgenoot die geen geestelijke man is en niet bezig is met de vorming van zijn denken door de Bijbel te lezen en Gods wil daarin te ontdekken, is een gevaar voor zijn gezin. In Peru stroomt de Amazone, een lange en gevaarlijke rivier. Lokale christenen daar zeggen over een ongeestelijke man: een ongeestelijke man is als een dronkaard op een speedboot ’s nachts op de Amazone met zijn gezin achterin. Hij riskeert hen allen te doden.

Dit is waarom sommigen van jullie die verkering hebben fout bezig zijn. In de eerste plaats is het onbijbels om zomaar afspraakjes met elkaar te maken. En ten tweede ben je nog geen geestelijke man geworden en kun je je meisje niet op bijbelse wijze leiden. En omdat je nog niet geestelijk volwassen bent, hebben jij en je vriendin al veel problemen gekregen en dingen gedaan die je niet had moeten doen. Dat is ernstig!

Je leven afleggen voor je vrouw

Ja, als echtgenoot moet ik leiding geven, bewogen, zonder zelfgerichtheid. Zie wat de Bijbel in vers 25 van Efeze 5 zegt: ‘Gij mannen hebt uw eigen vrouwen lief.’ Dat is een gebod. Maar zie hoe dat gebod behoort te worden vervuld: ‘gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft en Zichzelf voor haar heeft overgegeven.’ Hoe moet ik leiding geven? In liefde. Wat voor liefde? De liefde van Christus. Hoe wordt die tentoongesteld? Hij stierf voor Zijn Gemeente.

Het is dus mijn plicht als man om mijn leven af te leggen voor mijn vrouw. Nergens gebiedt de Bijbel mij om mijn leven af te leggen voor mijn bediening. Maar de Bijbel leert mij wel mijn leven af te leggen voor mijn vrouw. De Bijbel leert mij ook niet mijn leven af te leggen voor mijn kinderen. Maar wel om mijn leven af te leggen voor mijn vrouw. Als echtgenoot moet de meest belangrijke persoon op aarde mijn vrouw zijn. Luister hiernaar: zelfs belangrijker dan mijn kinderen.

Heb je vrouwen ooit horen zeggen: ‘Er is geen grotere liefde dan de moederliefde.’ Dat is niet bijbels. Je kunt dat op een moederdagkaart schrijven, maar het is niet bijbels. Ik ga nu iets zeggen, waarover sommigen van jullie boos zullen worden. Ik zeg dat niet om je boos te maken, maar het zal je boos maken. Je moet luisteren naar het hele verhaal, voor je iets naar me gooit. Weet je waarom de meeste van deze vrouwen zeggen dat er geen grotere liefde als de moederliefde is? Houd je vast! Dat komt omdat ze als parasieten op hun kinderen leven.

De meeste echtgenoten geven zichzelf niet aan hun vrouw en ze leggen hun leven niet voor haar af. Ze dienen hun vrouwen niet en ze proberen de behoeften van hun vrouw niet te vervullen. En het gevolg is daarom dat zij alle liefde, medeleven en intimiteit waaraan een vrouw behoefte heeft, onttrekt aan haar kinderen. De tederheid die ze in haar man niet vindt, krijgt ze van haar kinderen. De intimiteit die ze zou moeten krijgen van haar man, maar niet krijgt, zoekt ze bij haar kinderen. Maar er is één probleem: kinderen zijn hiervoor niet sterk genoeg. Mannen, volgens de Schrift is de belangrijkste persoon in jullie leven je vrouw.

Ik wil je nog een ander verontrustend voorbeeld geven. Stel je voor dat ik me met mijn vrouw en drie kinderen in een boot bevind. Ik ben de enige die kan zwemmen. En de boot zinkt. Mijn gezin verdrinkt en ik kan er slechts één redden. Dan red ik mijn vrouw. Denk daar eens over na. Je zegt: ‘Nee, ik zou mijn kinderen redden.’ Ik zou mijn vrouw redden. En ik heb de meest gelukkige kinderen die je ooit hebt meegemaakt. Weet je waarom? Omdat zij zien hoe hun papa van hun mama houdt en dat hun papa nooit zal weggaan. Ze kijken naar hun vader en moeder en zeggen: ‘Dit is een veilig thuis. We hoeven ons geen zorgen te maken.’

In feite worden onze kinderen vandaag de dag in de straten verkracht. De scholen zijn gevaarlijk. En als ze niet gevaarlijk zijn, zijn ze vol verderf.

Overheden over de hele wereld zijn instabiel. Nergens is veiligheid. Veel kerken menen zelfs dat het niet belangrijk is om bijbels te zijn. Kinderen hebben in ieder geval één plek nodig waar zij veilig en zeker zijn. En als de kinderen zien dat hun vader en moeder van elkaar houden zoals de Bijbel dat leert, dan zullen zij zich zeker en gelukkig voelen. Zij zullen dan de behoeften van hun moeder niet hoeven vervullen of de behoeften van hun vader. Omdat de vader en de moeder in elkaars noden voorzien.

Hier wordt geboden om mijn leven neer te leggen voor mijn vrouw. Nu is de borst van je man iets minder opgeblazen. En je zit als vrouw wat meer rechtop en je zegt: ‘Ik zei het je. Ik zei het je! Je hebt mij niet op de juiste wijze behandeld. Vanaf nu, lieve man, ga jij alles doen wat ik wil, want dat heeft broeder Paul gezegd.’ Wat zou er met mijn kinderen gebeuren als ik hen alles gaf wat zij graag willen hebben? Wat zou er met mij gebeuren als God mij alles gaf wat ik hebben wil? Ik leg mijn leven neer voor mijn vrouw, maar niet om haar ieder klein ding te geven dat ze wil hebben.

Ik leg mijn leven af om dezelfde reden als Jezus dat deed. Kijk naar vers 26: ‘Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord.’ Als echtgenoot zijn wij geroepen om Jezus na te volgen en voorbeelden te zijn voor onze vrouw. We zijn geroepen om onze vrouwen te maken tot discipelen. Om hen te verzadigen met het water van het Woord. Zodat ook zij groeien naar het beeld van Christus. Ik wil alle mannen een vraag stellen: Hoeveel tijd besteed jij om je vrouw te maken tot een discipel van Christus? Het is niet de verantwoordelijkheid van de dominee om dat te doen. Het is de jouwe. Heeft jouw vrouw heilszekerheid? Verheugt zij zich in de Heere? Groeit zij in Christus? Wordt ze meer gelijkvormig aan Zijn beeld?

Sommige mannen denken waarschijnlijk het volgende: ‘Ja, dat klopt. Als we thuiskomen van deze conferentie beginnen we bijbelstudies.’ En je begint drie uur lang tegen je vrouw te prediken, elke dag over dezelfde tekst: ‘Vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig!’ Daar heb ik het niet over. Ik heb het in de eerste plaats over het weerspiegelen van Jezus Christus in je eigen leven. En als jullie je samen verdiepen in Gods Woord, is dat een studie van een broeder en zuster in Christus.

Mijn lieve Charo is mijn vrouw. Maar ze is nog meer voor mij. Ze is mijn zuster in Christus. Met mijn leven, met mijn woorden, mogen we opgebouwd worden en samen groeien in de relatie met de Heere. Dat is veel werk, zeg je. Ja, dat is ook zo. Maar daartoe ben je geroepen. Er zijn een heleboel mensen die overal mee bezig zijn en rondrennen om de kerk en de wereld te veranderen en ondertussen maar weinig aandacht schenken aan hun vrouw en kinderen. Maar het christelijke leven begint met gehoorzaamheid.

Mannen, dit is iets waarvan ik wil dat jullie het begrijpen. Als je een aantal jaren getrouwd bent en je vrouw behaagt je niet, dan is dat waarschijnlijk je eigen fout. En vrouwen, gebruik dit nu niet als een excuus. Als je man zegt: ‘Je bent geen goede vrouw’, zeg dan niet: ‘Dat is dan je eigen schuld.’ Want het is ook jouw roeping en opdracht om je man te respecteren en lief te hebben, of hij dat nu waard is of niet. Kijk naar vers 27: Waarom werkt de Heere Jezus om Zijn Gemeente te heiligen? Hij heiligt de Gemeente opdat Hij haar Zich voor zou stellen zonder vlek of rimpel. Jezus werkt aan Zijn Bruid om haar mooi te maken voor Zichzelf. Op dezelfde manier moet je een voorbeeld voor je vrouw zijn en haar onderwijzen en liefhebben, zodat zij meer aan het beeld van Christus gelijkvormig zal worden. En als jijzelf een Godvrezende man bent, zal dat ertoe leiden dat ze jou ook meer behaagt.

Het voeden van je vrouw

We kijken nog naar een aantal andere dingen. We gaan terug naar vers 23. In het laatste gedeelte staat dat Christus niet alleen het Hoofd van de Gemeente is, maar ook de Behouder van Zijn Lichaam. Natuurlijk is Jezus de enige Behouder van je vrouw. Maar in zekere zin behoor ook jij als echtgenoot een behoudende bediening voor je vrouw te hebben.
Meestal is het zo dat als ik naar je vrouw kijk, ik min of meer kan zien wat voor echtgenoot jij bent. Heb je wel eens een vrouw gezien die zich na haar huwelijk als een bloem sluit en verwelkt? Elk jaar wordt haar gezicht minder levendig en bleker. En alle vreugden en dromen van vroeger verdwijnen. Soms is het leven moeilijk. Maar dít behoort niet het patroon te zijn. Je kunt er van uitgaan dat haar man niet voor haar zorgt zoals hij dat behoort te doen.

Soms zie je ook een vrouw die na haar huwelijk op begint te bloeien. Ze gaat haast gloeien. Voor een deel komt dat door de bediening van haar man. Ik wil jullie een Afrikaans verhaal vertellen. Er was een vader en die had een dochter. Ze was niet knap. In die stam is het gebruikelijk dat de jongeman een bruidschat geeft voor zijn vrouw. De hoogste prijs voor een vrouw was acht koeien. Als je een achtkoeienvrouw bent, ben je echt knap. Deze man had dus een dochter die niet knap was en hij hoopte dat hij wellicht nog een kip of een geit voor haar zou krijgen. Dat zei die vader echt. Een hamster, ofzo. Op een dag staat de bruidegom aan de deur en hij zegt: ‘Ik zou je dochter willen trouwen.’ De vader reageert verbaasd. Hij durft haast niet om een bruidschat te vragen. Hij vraagt: ‘Wat zou je willen geven?’ En de jongen zegt: ‘Ik zal de acht koeien geven.’ En iedereen in het dorp zegt: ‘Dat hebben we nog nooit gehoord. Waarom geef je acht koeien voor die vrouw.’ En hij zegt: ‘Omdat ik altijd al een achtkoeienvrouw wilde hebben.’ Ik weet dat dit grappig is. Maar weet u wat nu zo mooi is aan dit verhaal? Uiteindelijk werd deze vrouw een achtkoeienvrouw. Uiteindelijk werd ze de mooiste vrouw van het dorp.

Ziet u wat dit verhaal ons leert? Echtgenoten, luister naar mij! Jouw vrouw leeft in een verschrikkelijke wereld. Op TV en in bladen worden onrealistische beelden van vrouwen getoond. En soms vergelijkt je vrouw zich met die beelden en denkt ze: ‘Daar kan ik nooit aan tippen.’ De wereld suggereert dat ze een supermodel moet zijn om romantiek te kunnen beleven of om iemand te hebben die gepassioneerd van haar kan zijn. En dan zitten wij als mannen daar en nemen dat voor lief. En ze droogt hoe langer hoe meer uit. Ziet u hoe verschrikkelijk dit is?

Soms roepen mensen: ‘Waarom is er geen grote opwekking?’ Kijk dan eens naar onze zonden! Kijk alleen eens naar hoe u omgaat met uw vrouw. Sommige mannen roepen: ‘Ik ben een goede man. Ik zorg voor kleding, eten en drinken.’ Dank je, meneer Neanderthaler. Denk je echt dat dat je hoofdtaak is? Ik zal je vertellen wat het betekent man te zijn. Als het je niet aanstaat, kun je wel proberen iets anders te worden, maar er zijn niet zoveel mogelijkheden. Als man sta je vroeg op. Je werkt hard. En je werkt hard. En dan kom je thuis - en dan begint het echte werk! Je gaat voorzien in de behoefte van je vrouw en je gaat voorzien in de behoefte van je kinderen. En dan ga je naar bed en je staat ’s morgens weer op en je doet het opnieuw en opnieuw en opnieuw, om een bijbelse echtgenoot te zijn. Jouw gezin is geen verlengstuk van jezelf en jouw gezin bestaat niet om jou te dienen. Jij bestaat om een zegen voor hen te zijn. En als ze jouw uitgemergelde lichaam tenslotte zullen begraven, zul je een glimlach op je gezicht hebben.

Bij ons thuis hebben we de regel dat overdag, als ik naar mijn werk ben, de kinderen onder de verantwoordelijkheid van mijn vrouw vallen. Ik ga ’s morgens altijd vroeg weg, dus ik kan om een uur of vijf terug zijn. De regel is dat als ik thuiskom de kinderen onder mijn verantwoordelijkheid vallen gedurende de rest van de dag. Dus we spelen samen, we bestuderen de Bijbel samen, ik doe de kinderen in bad - als het me tenminste lukt om die twee jongens van mij in bad te krijgen, ik dek ze onder en ik bid met ze. En dan zit mijn taak erop ten aanzien van de kinderen.
Dan is er mijn vrouw. Weet je wat mijn vrouw heel hard nodig heeft? Iemand die naar haar luistert. Iemand die gewoon naast haar zit om te praten. Ik heb ontdekt dat een vrouw overal over kan praten, zolang haar man naar haar luistert. Een vrouw kan zich zó eenzaam voelen.

Het koesteren van je vrouw

De Bijbel zegt hier nog iets heel belangrijks. Er staat in vers 29: ‘Niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het en onderhoudt het gelijk ook de Heere de gemeente.’ Het is dus onze verantwoordelijkheid als man om onze vrouw te voeden en te onderhouden. We hebben het al over het voeden gehad, dat het de bedoeling is dat zij als een bloem gaat opbloeien. Maar we moeten haar ook koesteren. Herinner je je nog het moment dat je je vrouw voor het eerst ontmoette? Ze liep voorbij en het leek of je door een vrachtauto was overreden. Je hart ging geweldig tekeer en je begon te zweten. Je vroeg of ze eens mee uit wilde gaan. Je was zo’n gentleman! Je opende deuren. Als je door de modder moest, ging jij erin liggen en liet haar over je rug lopen. Je deed alles voor haar. En nu je getrouwd bent, staat ze daar bij de deur en je kijkt haar aan en je zegt: ‘Wat is er?’ En zij zegt: ‘Weet je nog? De deur.’ En jij zegt: ‘O, hij doet het weer, hoor. Ik heb hem juist gisteren gemaakt.’ Maar ik weet dat hier ook jonge mensen zitten, dus ik wil ook voorzichtig zijn.

Ik heb net de vrouwen boos gemaakt. Nu ga ik de mannen boos maken en dan neem ik het vliegtuig. Het enige moment waarop veel mannen hun vrouw kussen en omhelzen, is voorafgaand aan seksuele gemeenschap. Dat is de enige keer. En dat geeft je vrouw het gevoel dat ze enorm goedkoop is. Wanneer was de laatste keer dat je je vrouw vasthield, alleen om haar te omarmen, gewoon om haar te laten zien dat je haar koestert? Dat doet pijn, hé?

Ik weet dat wetenschappers veel tijd en geld uitgegeven hebben om dit uit te vinden, maar vrouwen zijn niet zoals mannen. Helemaal niet. Persoonlijk ben ik daar heel blij om. Soms weten wij mannen niet hoeveel pijn wij veroorzaken. Wanneer was de laatste keer dat je haar hand vasthield, gewoon naar haar hand keek? Wanneer was de laatste keer dat je haar gezicht hebt bekeken en het hebt onderzocht en haar hebt laten weten hoeveel je van haar houdt? Het christelijke leven kan geweldig zijn. Toon jij je liefde voor je vrouw voor het oog van je kinderen? Ik heb het niet over je intieme omgang, maar over het tonen van je liefde. Mannen, je zonen leren hun vrouw lief te hebben door naar jou te kijken.

En vaders, hier is iets dat nog meer beangstigt: jullie dochters zullen geen man trouwen die beter is dan jijzelf. Als dochters een vader zien die zijn vrouw niet liefheeft en niet koestert en die daarin zijn verantwoordelijkheid niet neemt, dan zal je dochter redeneren dat mannen gewoon zo zijn en dat het huwelijk gewoon zo in elkaar zit. En dan zal ze genoegen nemen met dat wat veel minder is dan de Bijbel voor haar heeft. Je wilt gewoon in zoveel liefde en passie met je vrouw leven, dat je dochter dat zal zien. En als één van die lelijke, waardeloze knullen langskomt voor je dochter, zal je dochter naar die jongen kijken en zeggen: ‘Ga uit mijn leven! Je bent een klein jochie en weet er niets van wat het is een man te zijn en wat het is om lief te hebben als een volwassen man. Want mijn vader houdt echt van mijn moeder. Hij koestert haar. Mijn moeder is de grootste schat van mijn vader. Mijn vader opent de deur voor mijn moeder. En jij komt hier binnen met dat lelijke gezicht van jou en je zegt dat je van mij houdt? Je kunt beter gaan.’

Het is tijd en ik heb het nog niet gehad over de verantwoordelijkheid van de vader om zijn kinderen te onderwijzen. En de meeste vaders zeggen: ‘Prijs de Heer, ik heb al genoeg voor m’n kiezen gehad.’ We zeggen zo gemakkelijk dat we bijbels leven.

Amen.


Bron: Artikelen - Getuigenis en onderwijs van Paul Washer (predikant)

Website: http://www.heartcry.nl/

http://www.heartcrymissionary.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 april 2010, 09:19
 
mooi stukje anita;
en ik herken er veel in.
tim en beverly laHaye hebben boeken geschreven met dezelfde strekking;
leerzaam en gemakkelijk leesbaar onder de koffie;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARIENNEZ498





Berichten: 125

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 april 2010, 09:47
 
Inderdaad een heel mooi stuk Anita! Dank je voor het plaatsen!

knuff van je zus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 april 2010, 11:09
 
ik print t even uit.... leesvoer voor in de metro as maandag
heb een stukje gelezen en ga het helemaal doorlezen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 01:15
 
mooi stuk anita, met veel herkenbare punten.
maar.... welke man kan dit ooit waar maken??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:24
 
JOLAN931 schreef:
mooi stuk anita, met veel herkenbare punten.
maar.... welke man kan dit ooit waar maken??

Nou ben op de helft..... ik lees het rustig door, iedere dag een paar bladzijden en dan eens rustig overdenken wat er staat, wat het betekent, wat ik er van kan leren en dan ff momentje voor God en mij samen...

Heerlijk leesvoer voor in de metro. Beter als de krant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 16:40
 
JOLAN931 schreef:
mooi stuk anita, met veel herkenbare punten.
maar.... welke man kan dit ooit waar maken??

De ideale man misschien? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 17:00
 
JOLAN931 schreef:
mooi stuk anita, met veel herkenbare punten.
maar.... welke man kan dit ooit waar maken??

Een man die een relatie met God heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 17:08
 
MAR907 schreef:
Een man die een relatie met God heeft.

Die kan een heel eind komen...
...maar of die het totaalplaatje hier en nu redt... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1