ChristianMatch
 


Forum

"Ga niet boven hetgeen geschreven staat"
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 08:47
 
HANNAH810 schreef:
[/b]en laat dat nu precies genoeg zijn, Loes!! Lachende smiley met blinkend witte tanden

...en laten we nu rustig wachten op een volgende plaksel van Anita...ze heeft vast wel nog iets waarmee ze ons kan 'stichten'... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 09:22
 
Waardevolle moeilijkheden!

Uitgegeven in nr. 34 van stichting “Brood voor een hongerig hart”, Nederland.
Bronopgave: “Grace and Truth”; A.B.S.

De waarde van beproevingen is dat zij onze tekortkomingen openbaren en onze verkeerdheden laten zien.

Zij vormen Gods grote ontluisteringsproces. Het is zo dringend nodig dat wij geestelijk afgebroken worden, opdat ons leven en karakter door God kan worden gevormd. Wij kunnen laaiend enthousiast zijn en moedig, vol geloof voortgaan met de Heer, totdat de toets komt die ons laat zien wat het allemaal waard was. Dan wordt onze ziel in hulpeloosheid teruggeworpen op Christus alleen. Dan is het duidelijk, dat we niets zijn in ons zelf en vinden we “alles in Hem”.

Dit was het doel van Jacobs beproeving, om hem aan het eind van zichzelf te brengen. Dit was het doel van Jobs verdrukkingen, om zijn zelfvertrouwen en eigengerechtigheid te niet te doen. Dit was de zegen die voortkwam uit Petrus’ val, die zijn hoogmoed en zelfvertrouwen brak, waardoor hij in het vervolg zijn Here ging vertrouwen en zijn sterkte in Christus alleen vond. Wij vertrouwen van nature allemaal op eigen bekwaamheid, op ons geloof, onze trouw. En de Heer zal ons voortdurend leiden in situaties waarin ons zelfvertrouwen beschaamd wordt, en wij op het punt komen waar Gal. 2:20 waar zal zijn: “niet meer ik leef, Christus leeft in mij”.

Beproevingen maken Christus werkelijkheid

Beproevingen maken Christus even werkelijk als de moeilijkheden zelf zijn. Zij zijn Gods hemelse boodschappers om ons ontvankelijk te maken voor Zijn genade en zegen en deze in onze levens tot uitdrukking te brengen, zodat iedereen het kan zien en ervaren.

God snijdt en brandt Zijn boodschappen in menselijke levens totdat Christus even werkelijk voor ons wordt als de tranen die wij hebben gestort, de vrees waaronder wij hebben gebeefd, het verdriet dat ons dreigde te overstromen en de moeilijkheden die als bergen voor ons oprezen. De dierbaarste herinneringen zijn altijd verbonden aan de moeilijkste situaties; die werden middelen en monumenten
van goddelijke en hemelse dingen.

Beproevingen worden gelegenheden voor overwinning!

Beproevingen bezorgen ons een eeuwige kroon. Zij worden gelegenheden voor overwinning, zij geven een loon dat nooit zijn waarde verliest. Als de ervaring zelf is vergeten, als het zonnestelsel is weggevaagd en de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde in de banen van de ruimte worden gebracht, zullen de eeuwige resultaten van de beproevingen in onze levens blinken in de heerlijkheid van de toekomende eeuw, waarvoor alle dingen nu worden toebereid.

Geliefden, zullen wij zoeken naar de winst die in verdrietigheden ligt opgesloten? Zullen wij een kroon winnen? Zullen wij uit de dingen die ons vandaag overkomen dát verwerven wat Christus voor ons heeft? Zullen wij “meer dan overwinnaars zijn door Hem die ons heeft liefgehad?” (Rom.
8:37).

En zullen wij als goede soldaten van Jezus Christus de moeilijkheden verdragen? Als wij dat doen, zullen wij Hem eens horen zeggen: “Wel gedaan gij goede en getrouwe dienstknecht... gaat in in de vreugde uws Heren”.

Beproevingen leren ons de bronnen van God kennen

Beproevingen helpen ons God te leren kennen. Alleen in moeilijke omstandigheden leren wij Zijn algenoegzaamheid kennen. Aan de Rode Zee moest Israël eerst stilstaan en het heil des Heren aanschouwen (Ex. 14:14). En daar leerden zij verstaan waarom Hij hen door de woestijn leidde en hen blootstelde aan een situatie waar geen natuurlijke oplossing voor was. God wilde hen onderwijzen dat Hij voldoende was voor elke nood en dat “de mens bij brood alleen niet zal leven, maar bij alle Woord dat uit de mond van God uitgaat” (Matth. 4:4).

God wordt werkelijkheid voor ons naarmate wij dieper beseffen Hem nodig te hebben. Zo is iedere moeilijke situatie als een vat, dat Hij kan vullen, en een gelegenheid waarin Hij Zichzelf in Zijn oneindige wijsheid, kracht en genade kan openbaren. De apostel vertelt ons dat hij aan allerlei moeilijkheden werd blootgesteld opdat de kracht van Christus op hem mocht rusten. Daarom verwelkomde hij iedere nieuwe situatie als weer een gelegenheid voor God om te zeggen: “Mijn genade is voor u voldoende” (2 Kor. 12:7-10).

Vinden en smaken wij Hem als voldoende voor alle omstandigheden? Verheugen wij ons dat wij in staat zijn in de wereld te getuigen, dat onze God in al onze behoeften heerlijk zal voorzien naar Zijn rijkdom in Christus Jezus?

Beproevingen onderwijzen ons in het geloof

De beproeving is de vruchtbare aarde voor vertrouwen. Moeilijkheden zijnde goddelijke aansporingen die het vertrouwen in de goddelijke liefde opwekken en ontwikkelen. De arend kan haar jongen alleen leren vliegen door hen uit het nest te stoten. Dan moeten zij op eigen kracht vliegen of vallen. Zo worden zij gedwongen de onontwikkelde kracht van hun vleugels te beproeven. Er is geen andere keus, maar juist daardoor vinden zij het geheim van een nieuw leven en leren zij in toenemende mate zich een weg banen door de ruimte, op de vleugels van de wind.
Op dezelfde manier onderwijst God Zijn kinderen om de vleugels van het geloof te gebruiken door hun nesten op te breken, hun steunsels weg te nemen en hen dikwijls in een diepte van hulpeloosheid te laten wegzinken, waar zij moeten kiezen: ondergaan óf leren vertrouwen. Hij werpt hen in een schijnbare leegte, maar dan ontdekken zij, dat God daar onder hen is zoals de ondersteunende vleugel van de arend zich uitstrekt onder haar zwakke en strijdende jong.

Het is zo gemakkelijk voor ons om te leunen op de dingen die wij kunnen zien, en we ervaren het als iets geheel nieuws om alleen te staan en met de onzichtbare God te wandelen zoals Petrus op de zee wandelde. Maar die les moeten wij leren, indien onze zielen altijd in Gods eeuwige rust willen wonen, waar geloof ons enige zintuig is en God alles is in allen.

Heel behoedzaam past Hij de toets toe op onze kleine kracht en leidt Hij ons voort, naarmate wij meer kunnen dragen. Zullen wij Hem in de moeilijkste perioden van ons leven zo vertrouwen, en nemen wij toe in kracht door moeiten te dragen als goede soldaten van Jezus Christus?

Beproevingen brengen ons tot gebed

Beproevingen leren ons bidden en dwingen ons om alleen met God te zijn. Zij dreven Jakob op de knieën bij de doorwaadplaats van de Jabbok (Gen. 32:23-30). Zij onderwezen de Psalmist om “de schuilplaats des Allerhoogsten” te vinden (Ps. 91).
Zij maakten het leven van Paulus bij voortduring afhankelijk van de tegenwoordigheid des Heren. Zij hebben ons geïnspireerd en geholpen om de goddelijke gemeenschap te smaken, die ons hoogste goed is geworden. Het is zeer vernederend om te erkennen dat God Zijn kinderen door lijden en nood moet dwingen, maar het is helaas dikwijls
zo, dat gemak en comfort ons altijd maar ten dele van Hem afhankelijk houden. De tijden waarvan wij konden zeggen: “Gij hebt mijn ziel in benauwdheid gekend”, hebben ons het meest nabij God gebracht.

Beproevingen leren ons liefhebben

Beproevingen werken liefde in ons. Wanneer God beproeft onze geest zachter te maken en te louteren en Hij ons gebed om geduld en liefde gaat beantwoorden, voert Hij ons in een weg van gewilligheid, in het ondergaan van ziekten, onrecht en miskenning. Dit drijft ons tot Hem om die liefde te ontvangen die “alle dingen verdraagt” (1 Kor. 13:7). Eerst ondervinden wij natuurlijk dat wij de liefde die wij voor de beproeving nodig hebben, niet bezitten. Kan de Heilige Geest ons overtuigen van onze zonde, dan brengt Hij ons naar de Bron van onze sterkte. Als wij dan stap voor stap de vernederende lessen leren, leidt Hij ons van dag tot dag in diepere toetsen en louteringen, totdat wij Hem kunnen danken voor het vuur, dat ons meer van de genade van Zijn Geest en van Zijn Eigen overwinnende liefde bracht.

Het is de school der verdraagzaamheid, waar we geduld leren, dat de kroon der genade is in een christenleven. Wanneer dit volkomen werk is gedaan, worden we “volmaakt en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk” (Jak. 1:4). Deze les van het geestelijke leven wordt gewoonlijk in de school van het lijden geleerd.

Beproevingen leren ons moed te vatten

Zij nemen weg de vrees voor lijden en de dreiging van pijn, daar wij Gods ondersteunende genade hebben ervaren. Zij stellen ons in staat om op Zijn sterkte en bemoeiing te rekenen. Het Godsvertrouwen maakt ons overwinnaar over de vrees die ons belaagt. Met de lidtekenen van de strijd blijven wij dan als goede soldaten van Jezus Christus staande en wijken we niet voor tegenstand, maar verwelkomen we zelfs de moeite die men ons veroorzaakt.

Beproevingen maken ons tot een voorbeeld

God bedoelt dat wij levende brieven van Christus zijn (2 Kor. 3:3), voor de wereld, voor engelen en voor mensen, om het wandelende bewijs te zijn, dat Christus in elke situatie kan bewaren. De Geest van de levende God schrijft deze brief in onze harten door de beproevingen. Als wij Hem dit toestaan, zullen anderen de heerlijkheid van God zien. De wereld zal zien wat God kan doen in Zijn kinderen en wat met Christus vervulde levens kunnen dragen, waar anderen falen.

Beproevingen maken ons geschikt om anderen te helpen

De lessen die wij zelf hebben geleerd door de beproevingen, maken ons geschikt om anderen te helpen (2 Kor. 1:3, 4). Het ongevoelig en onontwikkeld hart is maar weinig bekwaam om te troosten, raad te geven en een zegen voor een lijdende wereld te zijn.
God moet eerst in ons branden wat wij aan onze medemensen mee moeten geven. De pijn waar we zelf door heen moesten, geeft ons de toerusting om zielen die Hij op onze weg brengt te vertroosten, te sterken en te bemoedigen.We kunnen tot hen zeggen: “Ik ben daar geweest en ik kan u vertellen over de diepten van mijn eigen ervaring, dat “Mijn God naar Zijn rijkdom heerlijk zal voorzien in uw nooddruft, door Jezus Christus” (Fil. 4:19).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 09:28
 
ANITA324 schreef:
Zorgen over mij te maken neej hoor dat hoeft helemaal niet Knipoog smiley

De laatste tijd onderzoek en toets ik alle dingen en verneem ik op die manier hoe dichter je naar Gods Woord nadert hoe meer je tegenslagen krijgt onder de gelovigen als "naam - christenen".Want Licht en duister verdraagt elkaar immers niet !

Het gaat heel goed. Lachende smiley


Natuurlijk zullen deze berichten jullie niet aangenaam klinken en als ik weet dat ik geband word dan neem ik jullie dat niks kwalijk.

Wens jullie Gods zegen toe.

Shalom,

Anita ik vind Het heel jammer dat nu zoveel mensen, die het niet met je eens zijn, schaart onder de noemer 'naamchristen'.
Ik begrijp je heel goed wanneer je zegt dat je door de Bijbel te onderzoeken steeds dichter naar God en Zijn woord toe groeit.
Zelf lees ik, net als Loes, meerdere vertalingen en dat vind ik heel prettig. Zo ontdek ik meer en meer van wat God wil zeggen.
Maar om dan te beweren dat mensen die de SV niet lezen naam-christenen zijn vind ik heel jammer. Ik hoop dan ook dat je het zo niet bedoeld hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 09:49
 
IMKE917 schreef:
Anita ik vind Het heel jammer dat nu zoveel mensen, die het niet met je eens zijn, schaart onder de noemer 'naamchristen'.
Ik begrijp je heel goed wanneer je zegt dat je door de Bijbel te onderzoeken steeds dichter naar God en Zijn woord toe groeit.
Zelf lees ik, net als Loes, meerdere vertalingen en dat vind ik heel prettig. Zo ontdek ik meer en meer van wat God wil zeggen.
Maar om dan te beweren dat mensen die de SV niet lezen naam-christenen zijn vind ik heel jammer. Ik hoop dan ook dat je het zo niet bedoeld hebt.

De Tijd van deze maatschappij waarin wij leven wil des te meer water bij de wijn doen zodat de kennis te meer verloren gaat.
Waarom diverse vertallingen lezen terwijl aan 1 genoeg hebben?
We zijn niet meer dankbaar en zoeken naar meer.
We vinden de oudheid van de Bijbel niet meer intressant of het is te moeilijk en willen alles makkelijk behapstukken lezen want daarin hoeven we niet moeilijk te nadenken en vergt ook minder tijd.
Want ja dat andere moet je meer tijd voor maken en we moeten ons ook richten op de maatschappij neej echt tijd hebben we niet meer.
Wat zou het zijn om eens echt meer Tijd voor God te maken dan voor jezelf.

Shalom,



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:00
 
ANITA324 schreef:
De Tijd van deze maatschappij waarin wij leven wil des te meer water bij de wijn doen zodat de kennis te meer verloren gaat.
Waarom diverse vertallingen lezen terwijl aan 1 genoeg hebben?
We zijn niet meer dankbaar en zoeken naar meer.
We vinden de oudheid van de Bijbel niet meer intressant of het is te moeilijk en willen alles makkelijk behapstukken lezen want daarin hoeven we niet moeilijk te nadenken en vergt ook minder tijd.
Want ja dat andere moet je meer tijd voor maken en we moeten ons ook richten op de maatschappij neej echt tijd hebben we niet meer.
Wat zou het zijn om eens echt meer Tijd voor God te maken dan voor jezelf.

Shalom,




Effe een vraagje Anita, als jij de SV leest, begrijp je dan meteen alles wat er staat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:01
 
ANITA324 schreef:
De Tijd van deze maatschappij waarin wij leven wil des te meer water bij de wijn doen zodat de kennis te meer verloren gaat.
Waarom diverse vertallingen lezen terwijl aan 1 genoeg hebben?
We zijn niet meer dankbaar en zoeken naar meer.
We vinden de oudheid van de Bijbel niet meer intressant of het is te moeilijk en willen alles makkelijk behapstukken lezen want daarin hoeven we niet moeilijk te nadenken en vergt ook minder tijd.
Want ja dat andere moet je meer tijd voor maken en we moeten ons ook richten op de maatschappij neej echt tijd hebben we niet meer.
Wat zou het zijn om eens echt meer Tijd voor God te maken dan voor jezelf.

Shalom,




De SV is voor veel mensen niet te begrijpen, omdat het is geschreven in een taal die niet meer van deze tijd is. Zeker als mensen niet met de Bijbel zijn opgegroeid, is het (bijna) niet te begrijpen. Hoe ga jij om met je opdracht, om te evangeliseren? Wat is er op tegen, om de Bijbel dichter bij de mensen te brengen? Naast de NBV, zijn er ook nog andere vertalingen. Als je echt consequent bent, moet je Hebreeuws en Grieks gaan leren.

Verder vind ik - net als Imke - dat je met de benaming naam-christenen voor mensen die een andere vertaling lezen, veel en veel te ver gaat. Jammer, dat je daar niet op ingaat.

Ik ben blij en dankbaar voor de andere vertalingen die er zijn (al heb ik ook m'n voorkeur), het maakt de Bijbel veel duidelijker voor me.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 6 november 2010, 10:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:20
 
TESSYBEAR731 schreef:
Effe een vraagje Anita, als jij de SV leest, begrijp je dan meteen alles wat er staat?

In grote lijnen snap ik het wel en soms snap ik het ook niet als ik het voor de 1e keer even lees alleen naarmate je herhaalt te lezen en de dingen overdenkt dan vallen alle puzzelstukjes op de juiste plek. Knipoog smiley
Het is ook willen lezen he en dat je ervoor open staat om wat anderen zo moeilijk in vinden juiste meer de tijd ervoor te gaan maken en niet erdoor bij weg te lopen voor het gemakkelijke.

Shalom,



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:21
 
BASTIAAN161 schreef:
Bedoel je daarmee te zeggen dat het belangrijke criterium voor een bijbelvertaler is: de zorgvuldigheid,
en dat het bijvoorbeeld van ondergeschikt belang is of bijvoorbeeld een vertaler gelovig is?

p.s.
En ben je oneens met wat ik als onderliggende criterium noemde, namelijk :
"Ook het verstaan van de Bijbel en vertalen van de bijbel is een geestelijk proces. Gods Woord is geestelijk en kan alleen geestelijk begrepen worden. En God openbaart het zijn kinderen door Zijn Geest. "
??
Het is niet de taak van de vertaler de Bijbel uit te leggen. Daar gaat bv. Het Boek volgens mij vreselijk de mist in. Het interpreteert nl. bij voorbaat al wat er staat. Een vertaler heeft slechts als taak zich bezig te houden met de zuiverheid van de vertaling. Dat betekent, dat hij/zij zich verdiept in zowel de grondtekst als in de doeltekst en zonder eigen interpretatie weergeeft wat er staat.
Er zijn voor de uitgave van de NBV proefedities verschenen, waar mensen hun inbreng mochten geven of de grondtekst goed weergegeven is. En dat is slechts het enige wat telt. Veel mensen hebben aan dit project meegedaan en alle mensen hadden één grondhouding, nl. respect voor de grondtekst. En dat respect ging heel ver. Om dan deze mensen als ongelovigen af te schilderen vind ik dan ook wel heel ver gaan. Ik ken geen vertaling die met grotere zorgvuldigheid en inspanning gemaakt is. Als je kijkt naar de betrokkenen, zie je dat ook terug een hele lijst, van verschillende denominaties.

Wat betreft de SV, het is een typische refo vertaling, bv. met hun visie op de vrouw. Het gaat uit van een verouderde grondtekst en het heeft geen oog voor betekenisnuances van een woord. Het heeft alleen maar oog voor de grondtekst en dat gaat ten koste van de begrijpelijkheid voor de lezer.
Voor een vertaler zijn dit hele slechte criteria. Allereerst zou je er van moeten vergewissen, dat de tekst die je vertaalt de goede tekst is. De SV verwerpt onderzoek naar deze teksten vanaf 1600. Verder heeft een woord verschillende betekenissen, en moet je zoek naar de betekenis in de contekst. Die contekst geeft nl. de waarde van het woord aan.
Ten derde, de Bijbel is geen doel op zichzelf, maar een middel om God te leren kennen. Het streven zou moeten zijn dat de Bijbel voor iedereen toegankelijk moet zijn, zonder dat ze een woordenboek erbij moeten hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is niet de taak van de vertaler de Bijbel uit te leggen. Daar gaat bv. Het Boek volgens mij vreselijk de mist in. Het interpreteert nl. bij voorbaat al wat er staat. Een vertaler heeft slechts als taak zich bezig te houden met de zuiverheid van de vertaling. Dat betekent, dat hij/zij zich verdiept in zowel de grondtekst als in de doeltekst en zonder eigen interpretatie weergeeft wat er staat.
Er zijn voor de uitgave van de NBV proefedities verschenen, waar mensen hun inbreng mochten geven of de grondtekst goed weergegeven is. En dat is slechts het enige wat telt. Veel mensen hebben aan dit project meegedaan en alle mensen hadden één grondhouding, nl. respect voor de grondtekst. En dat respect ging heel ver. Om dan deze mensen als ongelovigen af te schilderen vind ik dan ook wel heel ver gaan. Ik ken geen vertaling die met grotere zorgvuldigheid en inspanning gemaakt is. Als je kijkt naar de betrokkenen, zie je dat ook terug een hele lijst, van verschillende denominaties.

Wat betreft de SV, het is een typische refo vertaling, bv. met hun visie op de vrouw. Het gaat uit van een verouderde grondtekst en het heeft geen oog voor betekenisnuances van een woord. Het heeft alleen maar oog voor de grondtekst en dat gaat ten koste van de begrijpelijkheid voor de lezer.
Voor een vertaler zijn dit hele slechte criteria. Allereerst zou je er van moeten vergewissen, dat de tekst die je vertaalt de goede tekst is. De SV verwerpt onderzoek naar deze teksten vanaf 1600. Verder heeft een woord verschillende betekenissen, en moet je zoek naar de betekenis in de contekst. Die contekst geeft nl. de waarde van het woord aan.
Ten derde, de Bijbel is geen doel op zichzelf, maar een middel om God te leren kennen. Het streven zou moeten zijn dat de Bijbel voor iedereen toegankelijk moet zijn, zonder dat ze een woordenboek erbij moeten hebben.

Welke bijbelvertaling is volgens jou de beste?

GrZ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:29
 
ANITA324 schreef:
In grote lijnen snap ik het wel en soms snap ik het ook niet als ik het voor de 1e keer even lees alleen naarmate je herhaalt te lezen en de dingen overdenkt dan vallen alle puzzelstukjes op de juiste plek. Knipoog smiley
Het is ook willen lezen he en dat je ervoor open staat om wat anderen zo moeilijk in vinden juiste meer de tijd ervoor te gaan maken en niet erdoor bij weg te lopen voor het gemakkelijke.

Shalom,

En wie vertelt jou dat sommige mensen ervoor weglopen uit gemakzucht?
Er zijn nou eenmaal een heleboel mensen die de sv gewoon niet begrijpen, maar toch het woord van God willen lezen, moeten die de bijbel dan maar gewoon opzij gooien in de hoop dat anderen ze wel vertellen wat er in de bijbel staat Smiley die vol vragen zit
Ik geloof dat ik jou ook al eerder hoorde zeggen hoe belangrijk is dat we onszelf voeden met het woord van God.
Natuurlijk is het zo dat verhalen, wanneer ze van "mond tot mond" gaan steeds een andere vorm krijgen. De slag om Waterloo was voor de mensen die er bij aanwezig waren ongetwijfeld heel erg anders dan hoe wij het nu terug lezen in de geschiedenis boeken...en dat is met de bijbel net zo.
Maar ik geloof dat je één heel belangrijk aspect eventjes over het hoofd ziet lieve Anita...
Wij lezen de bijbel, ongeacht welke vertaling het ook moge zijn, nooit alleen!Het is namelijk de heilige geest die ons, terwijl we lezen zal leiden en ons duidelijk zal maken wat er staat en hoe we dat moeten opvatten.
Het lezen van de bijbel heeft namelijk niets van doen met welke vertaling we lezen, het gaat erom dat we deze lezen in God's geest!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:31
 
ANITA324 schreef:
De Tijd van deze maatschappij waarin wij leven wil des te meer water bij de wijn doen zodat de kennis te meer verloren gaat.
Waarom diverse vertallingen lezen terwijl aan 1 genoeg hebben?
We zijn niet meer dankbaar en zoeken naar meer.
We vinden de oudheid van de Bijbel niet meer intressant of het is te moeilijk en willen alles makkelijk behapstukken lezen want daarin hoeven we niet moeilijk te nadenken en vergt ook minder tijd.
Want ja dat andere moet je meer tijd voor maken en we moeten ons ook richten op de maatschappij neej echt tijd hebben we niet meer.
Wat zou het zijn om eens echt meer Tijd voor God te maken dan voor jezelf.

Shalom,




Ben het niet met je eens. Ik vind zelf de statenvertaling moeilijk te lezen omdat het geschreven is in een taal die ik niet spreek. Door meerdere vertalingen te lezen ben ik meer tijd kwijt en moet ik langer nadenken over een vers of hoofdstuk, wat staat hier en hoe staat het daar en verteld mij dit, wat wordt ermee bedoeld. Misschien achtergrond informatie lezen.
Je schrijft: 'we zijn niet dankbaar en zoeken naar meer'. Wanneer dat meer, een lezen in een andere Bijbelvertaling is, is dat heel prima toch!! Dat spreekt dan toch van een zoeken naar God!!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:46
 
Wat is er erg aan om een woordenboek erbij te nemen?
Daar is het tenslote voor om je geestelijke tijd ervoor in te steken.
Wij als mensen willen met onze verstand beredeneren dat het eenvoudig en makkelijk leesbaar is in deze tijd 2010 dus we halen allerlei woorden weg en voegen woorden toe naar deze tijd. Want dan zijn we op die manier dicht tot de mens en zullen meer mensen sneller geloven omdat het zo makkelijk is. Het leven is niet makkelijk zo ook het geloven niet.
Het is de kunst om iets onder de knie te krijgen door de dingen te onderzoeken en te toetsen naar de dicht bijzijnde schrift wat ik zie de SV.

Er is niet voor niets een concordantie die de uitleg weergeeft.
Of een actueel handboek van de christelijke leer De Bijbel aan Het Woord

Alleen zijn wij bereid om te willen toetsen naar Gods Woord bij de 1e ?

De overige vertallingen hadden nooit moeten komen want zoals je verneemt brengt dat verwaring en gaos mensen weten niet meer waarin ze moeten geloven en lezen. Er is gebrek aan kennis en dat zal meer afnemen zolang dit door blijft gaan zullen meer lauwe zijn. Ja we leven in de eindtijd waar veel gemeente`s lauw worden en het zuivere woord niet meer zullen horen want men wil alleen de dingen zien wat hun voor handen is. De Here zegt ook als Ik terug kom zal Ik dan nog geloof vinden. Wees een soldaat naar Gods hart en getuig naar velen.
We zijn niet van deze wereld we leven er wel in alleen die nieuwe wereld moet nog komen en daar mogen we ons naar uitstrekken. Hoe we nu hier leven is om ons bereid te maken in de Leerschool van het leven.
Totdat Hij komt en we met bazuingeschal met oogwenk te boven gaan.

Shalom, Lachende smiley

Vol verwachting blijk ik uitzien,
Tot die dag eens dagen zal,
Dat de Heiland op de wolken
Weerkomt met bazuingeschal.
Welk een vreugde zal het wezen.
Als mijn oog Hem schouwen mag
En mijn oor Zijn stem zal horen
Op die grote, blijde dag!

Koor: Welk een uitzicht, Bruidsgemeente!
Eeuwig Hem ten eigendom.
Maranatha blijv' ons wachtwoord,
Amen, ja Heer Jezus, kom!

Al de teek'nen onzer dagen
Zeggen mij: de komst genaakt
Van de Bruigom, die Zijn liefste
tot Zich roept en haar volmaakt.
O, hoe blijde zal ik wezen,
Op te trekken met die stoet,
Juichend, met ontelb're zaal'gen
Onze Bruigom tegemoet!

Koor: Welk een uitzicht, Bruidsgemeente!
Eeuwig Hem ten eigendom.
Maranatha blijv' ons wachtwoord,
Amen, ja Heer Jezus, kom!

O, soms voel 'k een sterk verlangen,
Heimwee in mijn hart ontstaan;
'k Vraag mij af dan, dierb're Heiland
Zijt Gij reeds op weg gegaan?
Neen, het zal niet lang meer duren:
Hij verlangt nog meer dan wij.
Maranatha blijv' 't wachtwoord
Voor een elk, maar ook voor mij.

Koor: Welk een uitzicht, Bruidsgemeente!
Eeuwig Hem ten eigendom.
Maranatha blijv' ons wachtwoord,
Amen, ja Heer Jezus, kom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:54
 
Als je het dan echt goed wilt doen moet je toch echt op hebreeuwse les gaan Anita, dan zul je merken dat de staten vertaling ook nog erg afwijkt van de oorspronkelijke hebreeuwse tekst........
En oordeel niet zo over een ander die een andere Bijbel leest, je doet dan mensen tekort en verdriet.....Gelukkig hebben wij de vrijheid om zelf te bepalen welke Bijbel bij ons past. En wie zijn wij om voor een ander te bepalen wat hij/zij moet lezen?
De naam die jij de NBV geeft vind ik eigenlijk ronduit schokkend dat mag je best wel weten......

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:06
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als je het dan echt goed wilt doen moet je toch echt op hebreeuwse les gaan Anita, dan zul je merken dat de staten vertaling ook nog erg afwijkt van de oorspronkelijke hebreeuwse tekst........
En oordeel niet zo over een ander die een andere Bijbel leest, je doet dan mensen tekort en verdriet.....Gelukkig hebben wij de vrijheid om zelf te bepalen welke Bijbel bij ons past. En wie zijn wij om voor een ander te bepalen wat hij/zij moet lezen?
De naam die jij de NBV geeft vind ik eigenlijk ronduit schokkend dat mag je best wel weten......

Willemijn

Ja heel graag wil ik hebreeuwse les volgen heb het pakweg ook in huis gehad de studie van hebreeuws alleen omdat ik geen talenknobbel ben heb ik het wel geprobeert om te onthouden en te willen leren alleen ik begreep het niet. Als er iemand is die mij daarin geestelijke hebreeuwse onderwijs mij kan geven dan raad ik mij daarop aanbevolen. Verliefde smiley

Verder ieder mens heeft hem of haar eigen verantwoording af te leggen bij God de Vader in wat hun vruchten zijn des wandelen in hun dagelijks leven.

Ja ik vind de nbv pure verkrachting omdat het weg/toegevoegt is daar rust totaal geen zegen op !!! Zoals ook allerlei andere vertallingen mag van mij de prullebak belanden even lekker fikie stoken houd je ook nog lekker warm. Coole smiley met zonnebril

Ik weet dat ik op deze manier weinig vrienden heb maar ik hoef op deze manier ook geen vrienden te hebben want ik leun mij niet op mensen maar ik leun des te meer op God want Hij moet nummer 1 van je leven staan !

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:12
 
Laten we dan eens een voorbeeld nemen hoe belangrijk het is ook nuances te benoemen die een woord heeft.

Matt. 26 SV schreef:
de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.

Rom.8 SV schreef:
o dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
Hier zien we twee verschillende teksten met hetzelfde woord, vlees. Ook in het Grieks is het hetzelfde woord, nl. sarks. Als deze woorden hetzelfde betekenen, krijg je veel theologische problemen. De bovenste tekst wordt door velen gebruikt als het toegeven van hun zwakheid en gevoeligheid voor zonde. Mijn geest wil wel, maar mijn zondige natuur weerhoudt me ervan om niet te zondigen. Ik wilde God wel gehoorzamen, maar mijn vlees zat me in de weg. Hoe vaak wordt deze tekst niet misbruikt als excuus voor mensen om toe te geven aan verleidingen.
Als je naar de contekst kijkt, zie je dat Jezus hier iets heel anders bedoelt. Hij heeft het nl. over de normale behoefte van de mens om te slapen. De discipelen hadden een drukke dag achter de rug, en dan is het moeilijk je ogen open te houden om te bidden. En dat lukte ze ook niet, ze waren gewoon moe. Niet dat ze het niet wilden, maar de behoefte aan slaap was gewoon te groot. Jezus beschuldigt ze ook niet, Hij laat ze zelfs slapen, omdat Hij wist dat ze het nodig hadden. Ze zondigen ook niet door in slaap te vallen, ze waren gewoon niet in staat tegen de slaap te vechten.
Dus Jezus heeft het niet over de zondige natuur, maar over het lichaam..

De NBV heeft wel oog voor deze nuance en vertaalt de tekst daarom als volgt:
Matt. 26 NBV schreef:
de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.
Dit geeft natuurlijk een hele andere kijk op de zaak.In plaats van dat deze tekst een excuus is om maar toe te geven aan zonde, omdat we er toch niets aan kunnen doen, constateert het slechts dat we in deze schepping een lichaam hebben wat haar behoeftes en beperkingen heeft...

Heeft het woord vlees dan in de tweede tekst ook diezelfde betekenis? Dan kun je erin lezen, dat we niet naar ons lichaam moeten luisteren als het honger heeft, dorst heeft, wil slapen. Er zijn volddoende mensen die eigenlijk met een soort verachting met hun lichaam omgaan en het lichaam als zodanig verwerpen als zondig. Ze vergeten echter dat ze daarmee de schepping van God aan de kant zetten, en ik geloof dat God ons lichaam ook gemaakt heeft en van ons vraagt er voor te zorgen.
Het gaat echter om iets diepers, niet ons lichaam, maar onze zondige natuur is datgene wat ons van God afhoudt. Onze eigen wil gaat van nature recht in tegen de wil van God. We hoeven niet te strijden naar ons lichaam, maar naar onze zondige natuur, onze wil. We zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, dat betekent ook dat we mogen weten dat God van ons lichaam houdt, en dat wij van ons lichaam mogen houden en moeten verzorgen. Een correctere vertaling was het woord vlees is dan ook zondige natuur...

Rom 8 NBV schreef:
3 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven.
14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God.
.

Vertalen is meer dan alleen de woordelijk letterlijk omzetten naar de doeltaal. Het gaat er ook om, dat de nuances van het woord duidelijk gemaakt. worden. Anders roep je ook theologische problemen op...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:12
 
Net als Willemijn denk ik ook dat wanneer je de Bijbel wilt lezen zoals hij is geschreven je Hebreeuws moet gaan leren.
Zolang ik dat niet kan is het goed om diverse vertalingen te lezen en te vergelijken met elkaar. (waarom wel een woordenboek en geen andere vertaling)
Ik vind het ook heel ver gaan wanneer je je afvraagt of Jezus nog geloof vind bij Zijn terug komst en dat je dit koppeld aan het lezen van een Bijbelvertaling!
Geloof in Jezus is iets anders dan het lezen van welke vertaling ook.
Al lees ik de Bijbel in het chinees.......zegt dat iets over mijn geloof??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:12
 
ANITA324 schreef:
Ja heel graag wil ik hebreeuwse les volgen heb het pakweg ook in huis gehad de studie van hebreeuws alleen omdat ik geen talenknobbel ben heb ik het wel geprobeert om te onthouden en te willen leren alleen ik begreep het niet. Als er iemand is die mij daarin geestelijke hebreeuwse onderwijs mij kan geven dan raad ik mij daarop aanbevolen. Verliefde smiley

Verder ieder mens heeft hem of haar eigen verantwoording af te leggen bij God de Vader in wat hun vruchten zijn des wandelen in hun dagelijks leven.

Ja ik vind de nbv pure verkrachting omdat het weg/toegevoegt is daar rust totaal geen zegen op !!! Zoals ook allerlei andere vertallingen mag van mij de prullebak belanden even lekker fikie stoken houd je ook nog lekker warm. Coole smiley met zonnebril

Ik weet dat ik op deze manier weinig vrienden heb maar ik hoef op deze manier ook geen vrienden te hebben want ik leun mij niet op mensen maar ik leun des te meer op God want Hij moet nummer 1 van je leven staan !

Shalom,


Weet je wel dat er binnenkort ook een nieuwe versie van de Statenvertaling komt? Dan wordt de oude ook niet meer gebruikt.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:16
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weet je wel dat er binnenkort ook een nieuwe versie van de Statenvertaling komt? Dan wordt de oude ook niet meer gebruikt.......

Zal allemaal zo zijn ik hou mij aan de oude SV !!!

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:36
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weet je wel dat er binnenkort ook een nieuwe versie van de Statenvertaling komt? Dan wordt de oude ook niet meer gebruikt.......

Ik zie erg uit naar deze Herziene Statenvertaling. Ik vind het onbegrijpelijk en eigenlijk ook schokkend, dat er mensen zijn die zelfs deze vertaling - die heel dichtbij de SV blijft - afwijzen. 'k Vraag me af waar dit uit voortkomt. Uit angst? rechtlijnigheid? halsstarrigheid? eigenwijsheid? (sorry Anita, maar zo kom jij op mij wel eens over) of ???

Marijan, snapt sommige dingen echt niet Twijfelende smiley en wil ze eigenlijk ook niet snappen Lachende smiley

Oepsie, nu klink ik ook eigenwijs. 'k Vind het alleen zo moeilijk, om met sommige mensen te discussiëren.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 6 november 2010, 11:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:58
 
Wat is er op en eraf gedaan met het Woord van God.

Een paar voorbeelden.

SV: Job 1:7: Toen zeide de HEERE tot den satan: Van waar komt gij? En de satan antwoordde den HEERE, en zeide: Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen.

NBV: Job 1:7: De HEER vroeg aan Satan: "Waar kom je vandaan?" Hij antwoordde: "Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde."

In de NBV wordt “de satan” (= de tegenstander) consequent vertaald alsof het om een eigennaam zou gaan, dus met een hoofdletter! Daarmee wordt de duivel beslist te veel eer gegeven. Denk daar maar even over door: deze nietswaardige heeft namelijk ooit heel dicht bij God gestaan maar is desondanks verworden tot een monster. Wie dat op zijn geweten heeft is geen naam met een hoofdletter waard! Het feit dat in de NBV de satan een eigennaam met een hoofdletter heeft gekregen maakt heel duidelijk wie de opdrachtgever van deze parafrase “vertaling” is die op deze wijze wordt geëerd....



SV: Jes. 53:4-5: Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

NBV:Jes. 53:4-5: Maar hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. Wij echter zagen hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd. Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing.


Het lijden dat Jezus onderging wordt in de NBV veranderd in een tuchtiging. Ook al is tuchtiging meestal geen aangename ervaring, het is desondanks een wereld van verschil met het lijden van Jezus op Golgotha. Dat lijden wordt in de NBV dus afgezwakt. Dan is het ook nog eens zo dat Jezus' lijden niet in de eerste plaats ten behoeve van ons welzijn plaatsvond maar om de kloof tussen God en ons, die door onze zonden is ontstaan, te overbruggen. Niet ons “welzijn” was de aanleiding maar onze zonden waren de oorzaak van Jezus' lijden!! En uitgerekend die zonden worden hier op een sluwe wijze weggemoffeld.


SV: Matth. 1:25: En bekende haar niet, totdat zij deze haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en noemde Zijn naam JEZUS.

NBV: Matth. 1:25: maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus.

Jezus mag in de NBG en de NBV geen eerstgeboren zoon meer zijn. Aangezien de NBV tot stand is gekomen in samenwerking met de katholieke bijbelstichting (de NBV is namelijk een “oecumenische vertaling”) en één van de vele roomse dwalingen leert dat Maria na Jezus geen kinderen meer heeft gekregen ligt het voor de hand dat ook hier weer eens opvallend creatief met de waarheid is omgesprongen.


SV:Matth. 9:13: Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

NBG en NBV: Matth. 9:13: Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: "Barmhartigheid wil ik, geen offers." Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.


In de beide vertalingen wordt het voor zondaars niet zo noodzakelijk geacht zich te bekeren. En uitgerekend daarvoor was Jezus gekomen.

SV:Matth. 20:16: Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

NBV: Matth. 20:16: Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.

Het wordt eentonig maar ook hier hebben de breinen achter de beide vertalingen geen moeite gedaan om de waarheid in zijn volle glorie weer te geven. Die waarheid is overigens: “Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.” (Matth. 7:14 uit de Statenvertaling).


http://video.google.com/videoplay?docid=4329906407145130004&hl=nl#


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 6 november 2010, 12:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 12:05
 
MARIJAN072 schreef:
Ik zie erg uit naar deze Herziene Statenvertaling. Ik vind het onbegrijpelijk en eigenlijk ook schokkend, dat er mensen zijn die zelfs deze vertaling - die heel dichtbij de SV blijft - afwijzen. 'k Vraag me af waar dit uit voortkomt. Uit angst? rechtlijnigheid? halsstarrigheid? eigenwijsheid? (sorry Anita, maar zo kom jij op mij wel eens over) of ???

Marijan, snapt sommige dingen echt niet Twijfelende smiley en wil ze eigenlijk ook niet snappen Lachende smiley

Oepsie, nu klink ik ook eigenwijs. 'k Vind het alleen zo moeilijk, om met sommige mensen te discussiëren.

Ik ben zelf niet opgegroeid met de Statenvertaling, wel met de NBG-vertaling. Dus ik ben ook wel nieuwsgierig naar de herziene SV. Op dit moment lees ik voorrnl de NBV en daarnaast de SV, de NBG, de Naardense- en de Willibrordvertaling. Als ik de ene vertaling niet begrijp staat het in de andere vertaling soms eenvoudiger of juist andersom. Soms grijp ik juist terug naar de oudere vertalingen omdat ik het daarin beter vind staan.

Maar om nu te zeggen dat alleen de SV alleen goed is en de rest niet, sterker nog: dat de NBV de benaming krijgt die Anita 'm geeft, dat vind ik erg kwetsend en dat doet mij pijn. Het voelt alsof mijn geloof in mijn Heer en Heiland daarmee naar beneden gehaald wordt en dat doet nog meer pijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 12:11
 
De tijd is erg nabij

http://heaven77.50webs.com/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling/bewerking en voetnoten door M.V.

Het is de hoogste tijd om te beslissen kort bij de Heer te wandelen óf terug te keren naar de wereld en het boze. Het is droevig te zien dat velen geen interesse tonen in de dingen van God en niet tot Hem willen komen. Wat ik wel zie is het volgende:

Ik zie er zovelen zonder interesse voor het Woord van God. Er zou een dorst en honger moeten zijn naar het Woord van God, maar daar zie ik weinig van.

Ik zie veel genotzoekers die zich overgeven aan Satans rockmuziek. Dit wordt gespeeld in kerken met ruggegraatloze pastors, die niet luisteren naar de Heer Jezus. Niet enkel zij zijn te laken: de vergadering laat deze dwaasheid toe en staat niet op om de pastor te zeggen dat deze afval uit Gods samenkomsten moet verdwijnen.

Ik zie veel genotzoekers die verslaafd zijn aan het occulte. Zij houden van C.S. Lewis en zijn occulte Narnia-verhalen. Zij houden van Tolkiens In de Ban van de Ring en anderen halen Harry Potter binnen. Zij zien zich als “vrij in Christus” om deel te nemen aan Satans occulte oorstrelerij.

Ik zie er velen met een hardleers hart.
Wanneer zij beleefd geconfronteerd worden met de waarheid hebben zij geen hart om te luisteren of hun wandel te veranderen.
In plaats daarvan negeren zij elke waarschuwing om te kunnen genieten van hun duistere amusementen.
Zelfs zij die tot een bijbelvaste kerk behoren hebben niet het verlangen om dikwijls naar de samenkomsten te gaan om zich te laten opbouwen door het Woord van God.

Het eindresultaat is een neerwaartse gang van rebellie tegen de Heer, en een gestage afvalligheid van Zijn leer. Zie wat de Heer Jezus zegt over hoe de geestelijke toestand op aarde zal zijn op het tijdstip dat Hij wederkomt (in de opname vóór de verdrukking):

“Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden?” (Lukas 18:8).

Zal u, gelovige, opstaan en tot Heer Jezus naderen, en zult u getrouw gevonden worden wanneer Hij plots wederkomt in de opname?

Ik zie vandaag een opvallende trend bij de zogenaamde “profetie”-experten. In plaats van het Woord Gods te nemen voor wat het zegt in de bijbelse profetie, is er een nieuwe trend opgekomen die zegt: laat ons kijken naar de gebeurtenissen in de wereld en laten we de bijbelse profetie daaromheen verklaren.

Hier is een voorbeeld. De Bijbel spreekt van 10 koningen in de laatste dagen die overeenkomen met 10 naties (de Europese Gemeenschap).
Uit het herstelde Romeinse Rijk zal de antichrist komen.
Vandaag zijn er echter veel meer dan 10 naties in de Europese Gemeenschap. Wat zullen we dan doen? Laten we de profetie wat soepeler maken om aan te sluiten bij de huidige gebeurtenissen. In
plaats van 10 naties, geloven velen nu dat deze 10 wereldgebieden zijn. We gaan dus van 10 naties naar 10 gebieden die de hele aarde omvatten.

Hier een ander voorbeeld. Zoals ik al zei komt de antichrist uit de 10 naties van het herstelde Romeinse Rijk. Vandaag nu zeggen de “experten” dat de antichrist een moslim zal zijn. Waarom?
Zij zijn ongehoorzaam aan Gods Woord en schuiven hedendaagse wereldgebeurtenissen in bijbelse profetieën om tot deze interpretatie te komen.

Het is tijd om te stoppen met het uitrekken en plooien van bijbelse profetieën om ze te laten passen in het huidige wereldgebeuren.

De antichrist zal nog steeds uit de 10 naties komen van het herstelde Romeinse Rijk, en hij zal Joods zijn, aanvaard door de natie Israël als hun Messias tot aan de komst van de “gruwel der ver woesting”. Luister niet naar degenen die hun nieuwste boek willen verkopen waarin zij de huidige wereldtoestanden in de bijbelse profetie schuiven.

Terloops, de Islam gaat ten onder. God heeft beloofd de afstammelingen van Ismaël (Arabieren) te zullen zegenen. Vandaag zijn zij gekluisterd aan een valse religie van maangod-aanbidding. Als zij in de komende dagen tegen Israël zullen vechten, zullen zij grote verliezen lijden. God zal de Islam breken en de kinderen van Ismaël bevrijden. Spoedig zullen zij die Allah aanbidden zich realiseren dat de God van de Bijbel, de God die Israël beschermt, de ware God is en dat er geen ander is. Als
zij Israël aanvallen in de naam van Allah, zullen zij verslagen worden, en op een bepaald punt zullen zij de waarheid onderscheiden van de God van de Bijbel. Het is niet nodig de bijbelse profetie te plooien en van de antichrist een moslim te maken!

Een andere storende trend in deze laatste dagen is dat er allerlei soorten vrouwelijke Izebels zijn: zelf-uitgeroepen leraressen en cultische leidsters. God heeft geen vrouwen geroepen om herders of leraars te zijn in de kerk. Maar toch zijn er dwaze vrouwen die aan niets anders denken dan zich als leraars op te stellen terwijl zij gezag claimen in de kerk. Er zijn vrouwelijke “experten” in het profeteren, onderscheiden van geesten en het geven van bijbelonderricht. Zij zien niet in dat ze in feite hun aandeel hebben in de grote misleidingen van deze laatste dagen. Ga weg uit de middens waar deze rebellen optreden!

Zal de Russische Magog-invasie spoedig plaatsvinden?

Op vele “profetie”-websites zijn waarschuwingen en bezorgdheden te lezen die zeggen dat Rusland spoedig Israël zal binnentrekken. Maar er zijn allerhande “oorlogen en geruchten van oorlogen” in de wereld! Wat vandaag gebeurt is ook louter dit: oorlogen en geruchten van oorlogen, niets meer. Deze gebeurtenissen kunnen sommigen angst aanjagen en zelfs de prijs van de olie omhoog jagen, maar het is nog niet de tijd van de Russische Magog-invasie.

Hier enkele Schriftplaatsen die wijzen op de tijd van de Magog-invasie: “En Ik zal Mijn heilige Naam in het midden van Mijn volk Israël bekend maken, en zal Mijn heilige Naam niet meer laten ontheiligen; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben,
de Heilige in Israël”
(Ezechiël 39:7).

“En Ik zal Mijn eer zetten onder de heidenen; en alle heidenen zullen Mijn oordeel zien, dat Ik gedaan heb, en Mijn hand, die Ik aan hen gelegd heb. En die van het huis Israëls zullen weten, dat Ik, de HEERE, hun God ben, van die dag af en voortaan” (Ezechiël 39:21-22).

Merk op wat er gebeurt nadat Rusland en zijn bondgenoten vernietigd zullen zijn in de Magoginvasie:

1) God zal Zijn eer zetten onder de heidenen
2) Alle heidenen zullen Gods oordeel zien
3) Israël zal zijn God kennen vanaf die dag!

Beschouw dit: de antichrist zal de vernietiging en het oordeel over de Magog-invasie niet op zijn eigen naam zetten. God Zelf zal alle eer verwerven. Merk ook op dat na het neerslaan van de Magog-
invasie, Israël zijn God zal kennen, van die dag af en voortaan! Vrienden, de geestelijke conversie van de natie Israël zal niet gebeuren vóór het eind van de 7-jarige verdrukkingsperiode. De natie Israël zal zijn God niet kennen vóór, noch in het begin, noch in het midden, maar op het eind
van de 7-jarige verdrukking.

De Magog-invasie zal pas plaatsvinden tegen het eind van de 7-jarige verdrukkingsperiode!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 12:22
 
In een ander topic las ik eens de angst over de Islam. Daarbij kwamen dan ook een heleboel vooroordelen bij kijken. Er werd zelfs ook gezegd dat wij, christenen, de betere zijn, veel humaner. Nouja, misschien werd het niet in exact de zelfde woorden geschreven maar het kwam er wel op neer. Laten we daar eerlijk over zijn.

Als ik nu alle reacties lees stel ik me toch vragen bij het christendom. Er zijn zoveel verschillende geloofsstrekkingen en zoveel verschillende Bijbels en zoveel uiteenlopende meningen dat we bezig zijn met ontwikkelen van een nog grotere hokjes-mentaliteit dan diegene die er al was. Twee verschillende geloofsstrekking worden bij voorbaat al afgewimpeld als niet-bij-elkaar-kunnen-horen en dan is er nu weer de kwestie rond de Bijbel. Een voorkeur hebben voor een bepaalde vertalingen gaat ook alweer gepaard met vooroordelen en oneigheid. Waar is nu eigenlijk het begrip en respect gebleven waar ieder christen de mond vol over heeft? Tolerantie?: wat is dat voor een woord? 'Eén van hart en één van ziel' staat in de Handelingen. Waar vind je dat nog? Ik weet het even niet meer zo goed. Er is een hardheid in het geloof geslopen. Er zijn veel te veel vooroordelen - volgens mij nog steeds de ergste discriminatie - die als waarheden worden beschouwd. Dit moet op de duur toch weer eens voor een zoveelste afscheuring zorgen? Maarja, een afscheuring is dan weer een soort van hokjes mentaliteit.

Ik denk dat andersdenkende (Moslims, Boedhisten,..) deze uitspraken en onenigheden lezen ons vierkant zouden uitlachen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 12:29
 
ANITA324 schreef:
De tijd is erg nabij

http://heaven77.50webs.com/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling/bewerking en voetnoten door M.V.

Het is de hoogste tijd om te beslissen kort bij de Heer te wandelen óf terug te keren naar de wereld en het boze. Het is droevig te zien dat velen geen interesse tonen in de dingen van God en niet tot Hem willen komen. Wat ik wel zie is het volgende:

Ik zie er zovelen zonder interesse voor het Woord van God. Er zou een dorst en honger moeten zijn naar het Woord van God, maar daar zie ik weinig van.

Ik zie veel genotzoekers die zich overgeven aan Satans rockmuziek. Dit wordt gespeeld in kerken met ruggegraatloze pastors, die niet luisteren naar de Heer Jezus. Niet enkel zij zijn te laken: de vergadering laat deze dwaasheid toe en staat niet op om de pastor te zeggen dat deze afval uit Gods samenkomsten moet verdwijnen.

Ik zie veel genotzoekers die verslaafd zijn aan het occulte. Zij houden van C.S. Lewis en zijn occulte Narnia-verhalen. Zij houden van Tolkiens In de Ban van de Ring en anderen halen Harry Potter binnen. Zij zien zich als “vrij in Christus” om deel te nemen aan Satans occulte oorstrelerij.

Ik zie er velen met een hardleers hart.
Wanneer zij beleefd geconfronteerd worden met de waarheid hebben zij geen hart om te luisteren of hun wandel te veranderen.
In plaats daarvan negeren zij elke waarschuwing om te kunnen genieten van hun duistere amusementen.
Zelfs zij die tot een bijbelvaste kerk behoren hebben niet het verlangen om dikwijls naar de samenkomsten te gaan om zich te laten opbouwen door het Woord van God.

Het eindresultaat is een neerwaartse gang van rebellie tegen de Heer, en een gestage afvalligheid van Zijn leer. Zie wat de Heer Jezus zegt over hoe de geestelijke toestand op aarde zal zijn op het tijdstip dat Hij wederkomt (in de opname vóór de verdrukking):

“Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden?” (Lukas 18:8).

Zal u, gelovige, opstaan en tot Heer Jezus naderen, en zult u getrouw gevonden worden wanneer Hij plots wederkomt in de opname?

Ik zie vandaag een opvallende trend bij de zogenaamde “profetie”-experten. In plaats van het Woord Gods te nemen voor wat het zegt in de bijbelse profetie, is er een nieuwe trend opgekomen die zegt: laat ons kijken naar de gebeurtenissen in de wereld en laten we de bijbelse profetie daaromheen verklaren.

Hier is een voorbeeld. De Bijbel spreekt van 10 koningen in de laatste dagen die overeenkomen met 10 naties (de Europese Gemeenschap).
Uit het herstelde Romeinse Rijk zal de antichrist komen.
Vandaag zijn er echter veel meer dan 10 naties in de Europese Gemeenschap. Wat zullen we dan doen? Laten we de profetie wat soepeler maken om aan te sluiten bij de huidige gebeurtenissen. In
plaats van 10 naties, geloven velen nu dat deze 10 wereldgebieden zijn. We gaan dus van 10 naties naar 10 gebieden die de hele aarde omvatten.

Hier een ander voorbeeld. Zoals ik al zei komt de antichrist uit de 10 naties van het herstelde Romeinse Rijk. Vandaag nu zeggen de “experten” dat de antichrist een moslim zal zijn. Waarom?
Zij zijn ongehoorzaam aan Gods Woord en schuiven hedendaagse wereldgebeurtenissen in bijbelse profetieën om tot deze interpretatie te komen.

Het is tijd om te stoppen met het uitrekken en plooien van bijbelse profetieën om ze te laten passen in het huidige wereldgebeuren.

De antichrist zal nog steeds uit de 10 naties komen van het herstelde Romeinse Rijk, en hij zal Joods zijn, aanvaard door de natie Israël als hun Messias tot aan de komst van de “gruwel der ver woesting”. Luister niet naar degenen die hun nieuwste boek willen verkopen waarin zij de huidige wereldtoestanden in de bijbelse profetie schuiven.

Terloops, de Islam gaat ten onder. God heeft beloofd de afstammelingen van Ismaël (Arabieren) te zullen zegenen. Vandaag zijn zij gekluisterd aan een valse religie van maangod-aanbidding. Als zij in de komende dagen tegen Israël zullen vechten, zullen zij grote verliezen lijden. God zal de Islam breken en de kinderen van Ismaël bevrijden. Spoedig zullen zij die Allah aanbidden zich realiseren dat de God van de Bijbel, de God die Israël beschermt, de ware God is en dat er geen ander is. Als
zij Israël aanvallen in de naam van Allah, zullen zij verslagen worden, en op een bepaald punt zullen zij de waarheid onderscheiden van de God van de Bijbel. Het is niet nodig de bijbelse profetie te plooien en van de antichrist een moslim te maken!

Een andere storende trend in deze laatste dagen is dat er allerlei soorten vrouwelijke Izebels zijn: zelf-uitgeroepen leraressen en cultische leidsters. God heeft geen vrouwen geroepen om herders of leraars te zijn in de kerk. Maar toch zijn er dwaze vrouwen die aan niets anders denken dan zich als leraars op te stellen terwijl zij gezag claimen in de kerk. Er zijn vrouwelijke “experten” in het profeteren, onderscheiden van geesten en het geven van bijbelonderricht. Zij zien niet in dat ze in feite hun aandeel hebben in de grote misleidingen van deze laatste dagen. Ga weg uit de middens waar deze rebellen optreden!

Zal de Russische Magog-invasie spoedig plaatsvinden?

Op vele “profetie”-websites zijn waarschuwingen en bezorgdheden te lezen die zeggen dat Rusland spoedig Israël zal binnentrekken. Maar er zijn allerhande “oorlogen en geruchten van oorlogen” in de wereld! Wat vandaag gebeurt is ook louter dit: oorlogen en geruchten van oorlogen, niets meer. Deze gebeurtenissen kunnen sommigen angst aanjagen en zelfs de prijs van de olie omhoog jagen, maar het is nog niet de tijd van de Russische Magog-invasie.

Hier enkele Schriftplaatsen die wijzen op de tijd van de Magog-invasie: “En Ik zal Mijn heilige Naam in het midden van Mijn volk Israël bekend maken, en zal Mijn heilige Naam niet meer laten ontheiligen; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben,
de Heilige in Israël”
(Ezechiël 39:7).

“En Ik zal Mijn eer zetten onder de heidenen; en alle heidenen zullen Mijn oordeel zien, dat Ik gedaan heb, en Mijn hand, die Ik aan hen gelegd heb. En die van het huis Israëls zullen weten, dat Ik, de HEERE, hun God ben, van die dag af en voortaan” (Ezechiël 39:21-22).

Merk op wat er gebeurt nadat Rusland en zijn bondgenoten vernietigd zullen zijn in de Magoginvasie:

1) God zal Zijn eer zetten onder de heidenen
2) Alle heidenen zullen Gods oordeel zien
3) Israël zal zijn God kennen vanaf die dag!

Beschouw dit: de antichrist zal de vernietiging en het oordeel over de Magog-invasie niet op zijn eigen naam zetten. God Zelf zal alle eer verwerven. Merk ook op dat na het neerslaan van de Magog-
invasie, Israël zijn God zal kennen, van die dag af en voortaan! Vrienden, de geestelijke conversie van de natie Israël zal niet gebeuren vóór het eind van de 7-jarige verdrukkingsperiode. De natie Israël zal zijn God niet kennen vóór, noch in het begin, noch in het midden, maar op het eind
van de 7-jarige verdrukking.

De Magog-invasie zal pas plaatsvinden tegen het eind van de 7-jarige verdrukkingsperiode!


Anita, kan je het ook in een paar zinnen samenvatten wat je wilt zeggen?
Ik lees gedeeltes van je stukjes maar begrijp niet goed wat je er nu mee wilt zeggen?
En ik zou het prettig vinden als je niet zo kwetsend praat en dat is heel wat anders dan het ergens niet mee eens zijn. kritiek kan je altijd geven maar hou andere principes heel........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 13:00
 
Jullie mogen het als kwetsent willen zien of niet acceptabel of eerbiedig vinden onder mom van heb "respect" voor iedereen.

Ik hoef van niemand respect !!! en ik heb geen respect voor mensen die overal water bij de wijn doen !!! Laat het Woord Recht snijden als een 2 snijdend zwaard !!! Laat je niet op gevoelsmatigheid gaan leven.

Shalom,



Ef.6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 13:04
 
ANITA324 schreef:
Jullie mogen het als kwetsent willen zien of niet acceptabel of eerbiedig vinden onder mom van heb "respect" voor iedereen.

Ik hoef van niemand respect !!! en ik heb geen respect voor mensen die overal water bij de wijn doen !!! Laat het Woord Recht snijden als een 2 snijdend zwaard !!! Laat je niet op gevoelsmatigheid gaan leven.

Shalom,



Ef.6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.



Probeer het dan in ieder geval in korte stukjes te schrijven zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 13:17
 
Smiley met dichtgeplakte mond Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt wordt hier heel moe van. Ik haak af.
Wat een gedoe om niets. Ik bid en God weet
wat ik nodig heb. God draagt me, want ik kan
nu even niet lopen. En morgen ga ik naar mn
eigen kerk, naar de mensen die als een familie
voor mij zijn. En luister naar de preek van een
onbekende dominee (onze dominee is naar een
andere gemeente gegaan) maak notities om
mn gedachten er beter bij te houden. En neem
de woorden in me op, de woorden die van God
komen via de dominee. Die woorden en warme
omhelzingen van de mensen, die helpen mij
de week door. Dat is de liefde en de kracht van
God. Ik ben heel dankbaar en blij dat Hij mij
van de straat heeft geplukt zodat ik nu al die
warmte kan en mag ontvangen. Welke bijbel
ik ook lees, het zijn woorden van God. En ik
weet zeker dat het de bedoeling van God is
dat wij begrijpen wat Hij wil zeggen. Dat Zijn
woorden in ons hart landt. Gods zegen voor
iedereen, Amen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 13:31
 
Kwetsend Anita Smiley die vol vragen zit Hoe kun je kwetsend overkomen als je nergens inhoudelijk op in gaat?
Het enige dat je doet is smijten met teksten van anderen, wat ernstig doet vermoeden dat jij je in het nauw gedreven voelt...
Verdoe je tijd toch niet aan je aansluiten bij anderen, vorm eens een eigen mening!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 13:32
 
LOES550 schreef:
Smiley met dichtgeplakte mond Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt wordt hier heel moe van. Ik haak af.
Wat een gedoe om niets. Ik bid en God weet
wat ik nodig heb. God draagt me, want ik kan
nu even niet lopen. En morgen ga ik naar mn
eigen kerk, naar de mensen die als een familie
voor mij zijn. En luister naar de preek van een
onbekende dominee (onze dominee is naar een
andere gemeente gegaan) maak notities om
mn gedachten er beter bij te houden. En neem
de woorden in me op, de woorden die van God
komen via de dominee. Die woorden en warme
omhelzingen van de mensen, die helpen mij
de week door. Dat is de liefde en de kracht van
God. Ik ben heel dankbaar en blij dat Hij mij
van de straat heeft geplukt zodat ik nu al die
warmte kan en mag ontvangen. Welke bijbel
ik ook lees, het zijn woorden van God. En ik
weet zeker dat het de bedoeling van God is
dat wij begrijpen wat Hij wil zeggen. Dat Zijn
woorden in ons hart landt. Gods zegen voor
iedereen, Amen.



Amen!!

http://www.youtube.com/watch?v=eGmsNaOqrrQ

Ik kon helaas geen mooiere versie vinden, maar het komt uit een goed hart!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 13:56
 
TESSYBEAR731 schreef:
Kwetsend Anita Smiley die vol vragen zit Hoe kun je kwetsend overkomen als je nergens inhoudelijk op in gaat?
Het enige dat je doet is smijten met teksten van anderen, wat ernstig doet vermoeden dat jij je in het nauw gedreven voelt...
Verdoe je tijd toch niet aan je aansluiten bij anderen, vorm eens een eigen mening!

Mannen broeders die zuiver en geestelijk op 1 rij hebben de dingen onderzoeken en daar een Bijbelstudie`s van maken. Mag dat ter getuigenis overal geplaatst worden. Waarom mijn meningen plaatsen dat word al teveel gedaan door derde hier op cm en ik proef weinig kennis uit hun want men is uit eigen ikzelf bezig. Wat het mij om gaat is dat God meer centraal komen te staan. Gods Woord de Bijbel is de kostbare Bron.
Laten we dat nooit en te nimmer los laten !!!
Ik mij in het nouw gedreven voelen neej hoor ik ben daar niet warm of koud van dat men mij als tegen God zo tegen aanschopt. Omdat de Waarheid niet meer gezegt mag worden. !!!

Shalom,



Laatst aangepast door
ANITA324
op zaterdag 6 november 2010, 14:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5