ChristianMatch
 


Forum

Doop in de Geest
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 11:59
 
Graag jullie mening
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Graag jullie mening

Met alle respect: ik weet niet eens wat het is! Maar ik ben wel nieuwsgierig en leergierig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:23
 
IMRE695 schreef:
Met alle respect: ik weet niet eens wat het is! Maar ik ben wel nieuwsgierig en leergierig.
Zelfs over de definitie wordt verschillend gedacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:28
 
Komt dit in de buurt:

Bij de doop in de Geest geeft iemand zich, na zijn bekering en geloof in God, vrijwillig en gewillig, vanuit zijn gerichtheid op het Woord van God, over aan de Doper, de Heer Jezus Christus.
Deze doopt hem in de Heilige Geest. De dopeling wordt als het ware ‘ondergedompeld in’ en doordrenkt met deze Geest. Met andere woorden: de Geest van God verbindt zich ten volle met de geest van de mens. Zó wordt de dopeling één gemaakt met de Geest van God en krijgt hij de beschikking over zijn geestelijke krachten en begaafdheden. Vergelijk hiermee Johannes 14:20, waar Jezus zegt: “Dan zul je begrijpen dat Ik in mijn Vader ben, dat jullie in Mij zijn en dat Ik in jullie ben.” De eenheid met God is een feit!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 16:59
 
Ook ik heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen,
Krijg er een beetje rare ideën bij eerlijk gezegd.
Dus als je zou willen en kunnen uitleggen wat het is dan heel graag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 18:35
 
Heel interessant onderwerp, wat mij al een tijdje bezig houd.
In onze gemeente wordt beleden dat wanneer je tot geloof komt je daarbij ook de Heilige Geest ontvangt. Er is daarom geen aparte doop in de Geest nodig omdat je de Geest al hebt ontvangen bij je bekering.
Maar in andere gemeenten maak ik mee dat mensen na hun waterdoop tevens gedoopt worden met de Geest onder handoplegging. En volgens mij spreekt de bijbel ook over de doop in de Geest.
Ben net een boekje aan het lezen van Derek Prince hierover, “De rijkdom van Pinksteren”.
Wat ik, tot nu toe, begrijp uit de eerste bladzijden, gaat het om de macht en de kracht die je ontvangt van de Geest. Door de kracht (om te getuigen) van die Geest kwamen er zoveel mensen tot bekering die eerste pinksterdag.

Eén ding weet ik zeker, dat God het goede (Zijn Geest) wil geven aan hen die Hem daarom vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RIK120





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:36
 
Paulus liet de waterdoop volgen door een handoplegging.
Hand. 19:6
Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden. 7 De voltallige groep bestond uit ongeveer twaalf mensen.
8 De volgende drie maanden ging hij regelmatig naar de synagoge,

En ik kan het niet nalaten om ook vers 8 mee te pikken (sorry Chatuliem).
Het is jammer dat predikanten/voorgangers dat niet doen, want het is heel bijbels. (moet die voorganger natuurlijk wel heilig leven)
Ik heb op die boot(steiger 14) achter het centraal station meer dan eens gezien dat mensen na een gebed, een enorme blijdschap ervoeren, omdat God bij hun kwam op dat moment. Maar dat was niet na de waterdoop, dat was omdat er een oproep gedaan werd om Jezus aan te nemen, of als mensen om gebed vroegen.


Laatst aangepast door
RIK120
op donderdag 13 mei 2010, 01:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 10:36
 
Zucht... moeilijk onderwerp. Domme vraag misschien: hoe weet je dat je Gods Geest ontvangt en dat het dus geen inbeelding is?

Verder moest ik aan koning Saul denken, die soms door een boze geest werd bezocht en dan weer in vervoering raakte door Gods Geest ('Behoort Saul ook al tot de profeten?').

In mijn type kerk is het: Woord en Geest. Het één kan niet zonder het ander. Aan het Woord toets je de juistheid van de Geest. En de Geest maakt het Woord als een lamp voor je voeten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 11:42
 
IMRE695 schreef:
Zucht... moeilijk onderwerp. Domme vraag misschien: hoe weet je dat je Gods Geest ontvangt en dat het dus geen inbeelding is?

Verder moest ik aan koning Saul denken, die soms door een boze geest werd bezocht en dan weer in vervoering raakte door Gods Geest ('Behoort Saul ook al tot de profeten?').

In mijn type kerk is het: Woord en Geest. Het één kan niet zonder het ander. Aan het Woord toets je de juistheid van de Geest. En de Geest maakt het Woord als een lamp voor je voeten.
Voordat we beginnen met een theologische discussie, laten we eerst de definitie vaststellen. En geloof me daar zijn al verschillen van mening over. Het valt me op dat in de chatbox dit een hot item was en nu schijnt men een bepaalde schroom te hebben een bijdrage te leveren.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 11:43
 
IMRE695 schreef:
Zucht... moeilijk onderwerp. Domme vraag misschien: hoe weet je dat je Gods Geest ontvangt en dat het dus geen inbeelding is?

Verder moest ik aan koning Saul denken, die soms door een boze geest werd bezocht en dan weer in vervoering raakte door Gods Geest ('Behoort Saul ook al tot de profeten?').

In mijn type kerk is het: Woord en Geest. Het één kan niet zonder het ander. Aan het Woord toets je de juistheid van de Geest. En de Geest maakt het Woord als een lamp voor je voeten.



in mijn type kerk ook al, imre...... Knipoog smiley
en ik verwacht dat iedere christen dat wil.
en als je er de bijbel naast legt, dan zie je in galaten 5 vers 22 en 23;
de vruchten van de Geest zijn liefde, vrede lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid.

een boom herken je aan de vruchten, een goede boom brengt goede vruchten voort, al moeten ze wel rijpen......
dus wanneer je de vruchten van de Heilige Geest ziet rijpen in je leven, dan is de Geest dus aan het werk.


wat betreft Saul, imre;
saul wilde david doden, en stuurde tot drie keer toe boodschappers naar het plaatsje rama, om david op te pakken, en ging uiteindelijk zelf; maar de Geest beschermde david, door saul's hart in de lofprijzingen mee te nemen, zodat david kon vluchten.
een hoofdstuk later vind ik nl bij saul geen liefde, blijdschap vrede etc meer terug, maar moordnijgingen ed.
dus het lijkt mij wel van belang, om de context van de bijbelgedeelten ook mee te nemen in je overwegingen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 11:46
 
CHATULIEM619 schreef:
en nu schijnt men een bepaalde schroom te hebben een bijdrage te leveren.....

lijkt het je niet een beetje vroeg, om dit al vast te stellen na 23 uur en 45 minuten, chatuliem??? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 12:48
 
CHATULIEM619 schreef:
en nu schijnt men een bepaalde schroom te hebben een bijdrage te leveren.....

  1. Misschien omdat een aantal mensen het onderwerp vanuit de chat al voldoende doorsproken vinden.
  2. Misschien omdat een aantal mensen eerst rustig willen nadenken voor ze iets neerzetten.
  3. Misschien omdat een aantal mensen niet weten wat ze ermee aan moeten.
  4. Misschien omdat een aantal mensen door een ander standpunt dan het evangelisch gangbare standpunt rond dit onderwerp naar aanleiding van andere discussies niet snel meer plaatsen omdat ze zich niet ten volle serieus genomen voelen door de manier van reageren op hun andere standpunten.
  5. Misschien...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 13:45
 
HENK710 schreef:
  1. Misschien omdat een aantal mensen het onderwerp vanuit de chat al voldoende doorsproken vinden.
  2. Misschien omdat een aantal mensen eerst rustig willen nadenken voor ze iets neerzetten.
  3. Misschien omdat een aantal mensen niet weten wat ze ermee aan moeten.
  4. Misschien omdat een aantal mensen door een ander standpunt dan het evangelisch gangbare standpunt rond dit onderwerp naar aanleiding van andere discussies niet snel meer plaatsen omdat ze zich niet ten volle serieus genomen voelen door de manier van reageren op hun andere standpunten.
  5. Misschien...
Goed, een conclusie kunnen we in elk geval wel trekken. Het wordt wel gelezen. Opvallend dat een off topic opmerking tot zo'n resultaat leidt.

Laten we maar eens beginnen met een aantal bijbelteksten te bekijken. Ik vind dat dat het meeste recht doet aan de discussie:
Hand.2 schreef:
Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar. 2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. 3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, 4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
We hebben het hier over de uitstorting van de Heilige Geest. We zien dat er 3 verschijnselen zijn, die dat bevestigen: Een windvlaag, vuurtongen en spreken in vreemde talen....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 13 mei 2010, 14:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Opvallend dat een off topic opmerking tot zo'n resultaat leidt.

Misschien gewoon geduld hebben om mensen de ruimte te geven te reageren...en ook gewoon accepteren als mensen niet meer reageren om voor hun heel legitieme redenen... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Laten we maar eens beginnen met een aantal bijbelteksten te bekijken. Ik vind dat dat het meeste recht doet aan de discussie:

We hebben het hier over de uitstorting van de Heilige Geest. We zien dat er 3 verschijnselen zijn, die dat bevestigen: Een windvlaag, vuurtongen en spreken in vreemde talen....

En wat heeft dit met de doop in de Geest te maken? Dit is de uitstorting van de Geest tijdens het Pinksterfeest. Waarom zou dit meteen moeten staan voor iets wat zich nog steeds voordoet? Ja, we kunnen sindsdien allen deel krijgen aan Zijn Geest. Daar staat in mijn ogen deze ene gebeurtenis voor!

Daar mogen we in delen als we gedoopt worden in de Naam van de Vader, de Zoon en de Geest. Want gedoopt worden in Hun Naam betekent deel mogen krijgen aan Hun betekenis voor ons leven:
  1. zorg
  2. redding
  3. vernieuwing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:46
 
HENK710 schreef:
En wat heeft dit met de doop in de Geest te maken? Dit is de uitstorting van de Geest tijdens het Pinksterfeest. Waarom zou dit meteen moeten staan voor iets wat zich nog steeds voordoet? Ja, we kunnen sindsdien allen deel krijgen aan Zijn Geest. Daar staat in mijn ogen deze ene gebeurtenis voor!

Daar mogen we in delen als we gedoopt worden in de Naam van de Vader, de Zoon en de Geest. Want gedoopt worden in Hun Naam betekent deel mogen krijgen aan Hun betekenis voor ons leven:
  1. zorg
  2. redding
  3. vernieuwing

Toch geloof ik dat zonder de naam "van de vader en de zoon en de heilige Geest"
Gedoopt kan worden door de Here Jezus. Hij zegt niet dat het een voorwaarde is om onder die noemer gedoopt te worden. In mijn ogen is die noemer een "katholisme"


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 13 mei 2010, 18:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:09
 
MAR907 schreef:
Toch geloof ik dat zonder de naam "van de vader en de zoon en de heilige Geest"
Gedoopt kan worden door de Here Jezus. Hij zegt niet dat het een voorwaarde is om onder die noemer gedoopt te worden. In mijn ogen is die noemer een "katholisme"

Het is toch een oproep van Jezus Zelf?
Zie Mattheüs 28:19
Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest

Ben het wel met je eens dat het niet persé een voorwaarde is, maar denk wel dat het een rijk gevulde evangelieboodschap is die doopnaam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:50
 
CHATULIEM619 schreef:
Graag jullie mening

Nou, eigenlijk geen mening. 'k Vind het allemaal erg vaag....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 02:13
 
MAR907 schreef:
Toch geloof ik dat zonder de naam "van de vader en de zoon en de heilige Geest"
Gedoopt kan worden door de Here Jezus. Hij zegt niet dat het een voorwaarde is om onder die noemer gedoopt te worden. In mijn ogen is die noemer een "katholisme"


Matt. 28:19 is overduidelijk niet correct als het over 'een doop in 3 namen' gaat, omdat:

- er maar 2 namen zijn, namelijk die van Jezus (Yeshua) en die van GOD (JHWH)
- de Bijbel aangeeft dat er slechts in één naam redding voor ons is (Hand 4:12); in naam van Jezus (Yeshua).
- geschiedschrijver Eusebius melding maakt van matt 28:19 zonder het bestaan van het '3-namen-doopgedeelte'. Een aantal eeuwen later ten tijde van de Nicea-geloofsbelijdenis (3-ene-kerkgod) verschijnt (oa in Codex Vaticanus) 'opeens' de aanvulling met een doop in 3-namen; kennelijk behorende bij die 3-ene-kerkgeloofsbelijdenis...

Kortom: bijbels geloof in 1 GOD én 1 Heer behoeft beslist geen bekrachtiging in 3 namen; slechts de naam van Yeshua (Jezus) is voldoende; tot eer en Zegen van GOD!


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 14 mei 2010, 02:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 09:37
 
MAR907 schreef:


Kortom: bijbels geloof in 1 GOD én 1 Heer behoeft beslist geen bekrachtiging in 3 namen; slechts de naam van Yeshua (Jezus) is voldoende; tot eer en Zegen van GOD!

Dit lijkt me regelrecht ingaan tegen wat Jezus zelf zegt:
[i]
18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

20 En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 11:04
 
Laten we de discussie niet verwarren met de discussie over de doop. Daar is al een ander topic over geopend....

Om duidelijker te maken wat ik onder de doop in de Geest versta, wil ik de volgende teksten erbij nemen.

Hand. 10:44-47 schreef:
Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.

Petrus werd geroepen bij Cornelius een Romeinse hoofdman. Hij vertelde hen het evangelie en terwijl hij aan het uitleggen was, gebeurde er iets in de zaal. De mensen werden aangeraakt door de Heilige Geest en begonnen in klanktaal (tongen) te spreken.
Dit gedeelte laat zien, dat deze "doop" een andere is, dan een doop in water. Want omdat zij zo duidelijk aangeraakt werden door Gods Geest mochten ze ook gedoopt worden in water. Petrus zag dit als bewijs, dat God ook niet joden tot Zijn koninkrijk wilde toelaten en daarom liet hij hen ook dopen in water.
Gods Geest werkte door na de uitstorting op pinksterdag. We lezen dat de wonderen en tekenen niet alleen beperkt bleven tot de eerste opwekking, maar de verhalen van Handelingen staan vol met verhalen waarbij we zien dat het koninkrijk van God gevestigd werd zowel met woord als kracht.

Een aantal teksten hierover:

Hand 4 schreef:
Want inderdaad, in deze stad hebben allen samengespannen tegen Jezus, uw heilige dienaar, die door u is gezalfd: Herodes, Pontius Pilatus, alle volken en ook de stammen van Israël, 28 om datgene te doen waarvan u had bepaald en voorbestemd dat het moest gebeuren. 29 Welnu, Heer, sla ook nu acht op hun dreigementen en stel ons, uw dienaren, in staat om vrijmoedig over uw boodschap te spreken 30 door ons bij te staan, zodat zieken genezing vinden en er tekenen en wonderen gebeuren in de naam van Jezus, uw heilige dienaar.’ 31 Toen ze hun gebed beëindigd hadden, begon de plaats waar ze bijeen waren te beven, en allen werden vervuld van de heilige Geest en spraken vrijmoedig over de boodschap van God.
De gemeente raakt in vervolging. Hun reactie is echter te bidden tot God en God beantwoordt dit gebed met tekenen van kracht, een aardbeving, en mensen werden vervuld met Gods Geest. Het gevoig is, dat mensen in vrijmoedigheid het woord kon verkondigen, de gemeente breidde zich uit...

De opwekking in Samaria:
Hand 8 schreef:
Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. 13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.
14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. 15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest. 18 Toen Simon zag dat de mensen door de handoplegging van de apostelen vervuld raakten van de Geest, bood hij Petrus en Johannes geld aan 19 en zei: ‘Geef ook mij deze macht, zodat iedereen wie ik de handen opleg de heilige Geest ontvangt.’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 09:04
 
CHATULIEM619 schreef:
De gemeente raakt in vervolging. Hun reactie is echter te bidden tot God en God beantwoordt dit gebed met tekenen van kracht, een aardbeving, en mensen werden vervuld met Gods Geest. Het gevoig is, dat mensen in vrijmoedigheid het woord kon verkondigen, de gemeente breidde zich uit...

Dat is toch ook wat we nu nog om ons heen zien gebeuren? Ook bij onszelf? We mogen in onze relatie met God, vragen om Zijn nabijheid in ons leven door de doorwerking van Zijn Geest in ons om ons zo te helpen op een goede manier in dit leven te staan en van God te getuigen, ieder op zijn/haar manier met de talenten die God hem/haar gegeven heeft? Is dat dan wat je verstaat onder doop met de Geest, dat we dagelijks mogen vragen om de vervulling met Zijn Geest om ons leven te richten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 10:15
 
MAR907 schreef:
Matt. 28:19 is overduidelijk niet correct als het over 'een doop in 3 namen' gaat, omdat:

- er maar 2 namen zijn, namelijk die van Jezus (Yeshua) en die van GOD (JHWH)
- de Bijbel aangeeft dat er slechts in één naam redding voor ons is (Hand 4:12); in naam van Jezus (Yeshua).
- geschiedschrijver Eusebius melding maakt van matt 28:19 zonder het bestaan van het '3-namen-doopgedeelte'. Een aantal eeuwen later ten tijde van de Nicea-geloofsbelijdenis (3-ene-kerkgod) verschijnt (oa in Codex Vaticanus) 'opeens' de aanvulling met een doop in 3-namen; kennelijk behorende bij die 3-ene-kerkgeloofsbelijdenis...

Kortom: bijbels geloof in 1 GOD én 1 Heer behoeft beslist geen bekrachtiging in 3 namen; slechts de naam van Yeshua (Jezus) is voldoende; tot eer en Zegen van GOD!



mar, ik heb hiervoor al eens aangegeven dat ik er op mn 18e eens een studie van heb gemaakt, in een discussie met jehova's getuigen.
ik zou je graag uitnodigen er eens dieper op door te gaan;
t is wel pittige kost, maar ik verwacht niet dat je daar erg veel moeite mee zult hebben. Lachende smiley met blinkend witte tanden

mijn vraag aan jou is dan ook; hoe verklaar jij de bijbeltekst uit 1 johannes 5;
"drie zijn er die getuigen in de hemel; de Vader, het Woord, en de Heilige Geest, en deze drie zijn EEN"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 12:42
 
HANNAH810 schreef:
mar, ik heb hiervoor al eens aangegeven dat ik er op mn 18e eens een studie van heb gemaakt, in een discussie met jehova's getuigen.
ik zou je graag uitnodigen er eens dieper op door te gaan;
t is wel pittige kost, maar ik verwacht niet dat je daar erg veel moeite mee zult hebben. Lachende smiley met blinkend witte tanden

mijn vraag aan jou is dan ook; hoe verklaar jij de bijbeltekst uit 1 johannes 5;
"drie zijn er die getuigen in de hemel; de Vader, het Woord, en de Heilige Geest, en deze drie zijn EEN"

Ik denk dat je hiermee een tekst aandraagt die door velen betwijfeld wordt, omdat deze namelijk niet in alle gevonden manuscripten staat.

Dat er voldoende ruimte is in de Bijbel om de Drieëenheid te belijden zit hem denk ik nog niet eens zozeer in specifieke teksten. Het is meer een contextueel plaatje, waarbij het vooral aardig is om bepaalde teksten waarin God over Zichzelf spreekt te leggen naast teksten die Jezus laten spreken met dezelfde woorden... Daarnaast komt het denk ik toch wel neer op een stukje logisch denken (alhoewel je dan wel weer op moet passen voor menselijke logica). Immers, als Jezus niet God is, kun je je afvragen waarvoor Hij als mens gestorven is. Dan zou Hij immers de last van heel de mensheid hebben moeten dragen als mens, wat ondraaglijk en onrechtvaardig is. Als Jezus wel erkend wordt als God, maar niet als een God Die te onderscheiden is in meerdere Personen, dan zou God nooit over de hele schepping hebben kunnen waken in de tijd dat Jezus op aarde was....of er wordt ineens een tweegodendom gecreëerd...

Maar we gaan wel lekker off-topic nu Knipoog smiley
Misschien een idee voor een ander draadje, waarbij ik me zo voorstel dat Mar, die hier toch voor de aftrap gezorgd heeft, een openingspost schrijft met zijn tegenargumenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 11:47
 
Hand. 19 schreef:
Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden. 7 De voltallige groep bestond uit ongeveer twaalf mensen.

We gaan nu specifieker worden. We zien dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de doop en de doop in de Geest. Wat opvallend is, is dat na de doop de apostelen de mensen de handen opleggen voor het ontvangen van de doop in de Geest. Het gevolg was dat men begon te spreken in klanktaal en te profeteren. Dit geeft al meteen een aantal antwoorden over wat de doop in de Geest is.
Ten eerste is het niet de waterdoop, want zowel in Hand 10 als in dit gedeelte zien we dat het als een aparte belevenis wordt gezien.
Ten tweede geeft het antwoord op de vraag: heeft het te maken met bekering? Het antwoord is duidelijk nee. Idd je ontvangt de Geest bij je bekering, maar er is een duidelijk onderscheid tussen het ontvangen van de Geest en de doop in de Geest.
Ten derde lezen we, dat als teken van de doop in de Geest twee kenmerken gehanteerd werden: mensen begonnen te spreken in klanktaal, en ze begonnen te profeteren.

Hoe gangbaar was dit fenomeen dan? Was dit alleen maar voor de eerste gemeente? Het allereerste wat we moeten opmerken is dat er al meer dan 12 jaar verschil zit tussen Hand. 10 en Hand 19. Want voordat de bediening van Paulus begon, was er al 12 jaar voorbij gegaan. Toch zien we dat deze gewoonte voor mensen te bidden en te vragen om gedoopt te worden in de Geest.

Verbazingwekkend genoeg geeft de geschiedenis ons ook het volgende inzicht.

Augustinus schreef:
Wij doen nog steeds wat de apostelen deden, toen zij de Samaritanen de handen oplegden en de Heilige Geest deden neerdalen door de handoplegging. Het valt te verwachten dat bekeerden in nieuwe tongen zullen spreken.
Deze kerkvader leefde in de 4e eeuw. Toen was dit gebruik nog steeds gangbaar om voor mensen te bidden dat de Heilige Geest op hun neer zou dalen en mensen in tongen gingen spreken.
Ook hier zien we dat tongentaal als teken van de doop in de Geest werd beschouwd.
In de vroegchristelijke kerk was het dus het gewoon dat er apart gebeden werd voor mensen om gedoopt te worden in de Geest. Het was heel gebruikelijk dat mensen in tongen baden en profeteerden. En in de kerkgeschiedenis zien we dit fenomeen regelmatig terugkeren, met name onder de opwekkingsgroeperingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 13:46
 
In de aangehaalde tekst wordt niet echt van een doop in de Geest gesproken. Enkel een vervulling met de Geest. En ja, dat heeft soms speciale uitwerkingen, maar er staat nergens dat die uitwerkingen de enige uitwerkingsmethode is. Ik denk dat de vruchten van de Geest, zoals ze bijvoorbeeld in Galaten 5 genoemd worden ook tot die uitwerking kunnen behoren.

De vervulling met Gods Geest mogen we als christen toch dagelijks ervaren? Of, zoals ik het in een eerdere reactie al aangaf, we mogen in onze relatie met God, vragen om Zijn nabijheid in ons leven door de doorwerking van Zijn Geest in ons om ons zo te helpen op een goede manier in dit leven te staan en van God te getuigen, ieder op zijn/haar manier met de talenten die God hem/haar gegeven heeft. Is dat dan wat je verstaat onder doop met de Geest, dat we dagelijks mogen vragen om de vervulling met Zijn Geest om ons leven te richten? Want daar lijkt ook nu je pleidooi wel naar te verwijzen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 20:57
 
CHATULIEM619 schreef:
We gaan nu specifieker worden. We zien dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de doop en de doop in de Geest. Wat opvallend is, is dat na de doop de apostelen de mensen de handen opleggen voor het ontvangen van de doop in de Geest. Het gevolg was dat men begon te spreken in klanktaal en te profeteren. Dit geeft al meteen een aantal antwoorden over wat de doop in de Geest is.
Ten eerste is het niet de waterdoop, want zowel in Hand 10 als in dit gedeelte zien we dat het als een aparte belevenis wordt gezien.
Ten tweede geeft het antwoord op de vraag: heeft het te maken met bekering? Het antwoord is duidelijk nee. Idd je ontvangt de Geest bij je bekering, maar er is een duidelijk onderscheid tussen het ontvangen van de Geest en de doop in de Geest.
Ten derde lezen we, dat als teken van de doop in de Geest twee kenmerken gehanteerd werden: mensen begonnen te spreken in klanktaal, en ze begonnen te profeteren.

Hoe gangbaar was dit fenomeen dan? Was dit alleen maar voor de eerste gemeente? Het allereerste wat we moeten opmerken is dat er al meer dan 12 jaar verschil zit tussen Hand. 10 en Hand 19. Want voordat de bediening van Paulus begon, was er al 12 jaar voorbij gegaan. Toch zien we dat deze gewoonte voor mensen te bidden en te vragen om gedoopt te worden in de Geest.

De doop van Johannes was geen doop in de naam van de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest, Johannes geeft dat zelf ook aan (Matt 3:11), dus die mensen hadden duidelijk met hun doop de geest nog niet meegekregen. Paulus heeft hun gedoopt om de geest aan hun doop toe te voegen.

Augustinus schreef:
Wij doen nog steeds wat de apostelen deden, toen zij de Samaritanen de handen oplegden en de Heilige Geest deden neerdalen door de handoplegging. Het valt te verwachten dat bekeerden in nieuwe tongen zullen spreken.

Ik ben niet zo thuis in alle geschriften van Augustinus, heb je hier ook een bron van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 09:56
 
HENK710 schreef:
Dat is toch ook wat we nu nog om ons heen zien gebeuren? Ook bij onszelf? We mogen in onze relatie met God, vragen om Zijn nabijheid in ons leven door de doorwerking van Zijn Geest in ons om ons zo te helpen op een goede manier in dit leven te staan en van God te getuigen, ieder op zijn/haar manier met de talenten die God hem/haar gegeven heeft? Is dat dan wat je verstaat onder doop met de Geest, dat we dagelijks mogen vragen om de vervulling met Zijn Geest om ons leven te richten?
In onze gemeente zijn we gewend gezamenlijk te bidden en de Heer te prijzen. Mijn vraag aan de mensen uit de traditionele kerk is, hoe wordt dit bij jullie vormgegeven? Hebben jullie ook elke week een bidstond, waarin er vrijmoedig met elkaar gebeden wordt? Of wordt er alleen maar door de dominee gebeden, waarin anderen beamend meebidden? Wij geloven in het gezamenlijk gebed, het is de motor van onze gemeente. Hoe zit dat bij andere kerken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 11:27
 
CHATULIEM619 schreef:
In onze gemeente zijn we gewend gezamenlijk te bidden en de Heer te prijzen. Mijn vraag aan de mensen uit de traditionele kerk is, hoe wordt dit bij jullie vormgegeven? Hebben jullie ook elke week een bidstond, waarin er vrijmoedig met elkaar gebeden wordt? Of wordt er alleen maar door de dominee gebeden, waarin anderen beamend meebidden? Wij geloven in het gezamenlijk gebed, het is de motor van onze gemeente. Hoe zit dat bij andere kerken?

Als mens uit een traditionele kerk wil ik wel reageren...
Bij mij in de gemeente wordt idd alleen door de dominee gebeden. Ik mag er van uitgaan dat gemeenteleden dit gebed beamen, maar dat wordt niet hardop uitgesproken. Er is dus zeker wel sprake van een gezamenlijk gebed.
Daarnaast zijn er gebedskringen die doordeweeks plaatsvinden; de eerlijkheid gebiedt om er wel bij te melden dat de animo hiervoor stabiel, maar laag is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 16:14
 
CHATULIEM619 schreef:
In onze gemeente zijn we gewend gezamenlijk te bidden en de Heer te prijzen. Mijn vraag aan de mensen uit de traditionele kerk is, hoe wordt dit bij jullie vormgegeven? Hebben jullie ook elke week een bidstond, waarin er vrijmoedig met elkaar gebeden wordt? Of wordt er alleen maar door de dominee gebeden, waarin anderen beamend meebidden? Wij geloven in het gezamenlijk gebed, het is de motor van onze gemeente. Hoe zit dat bij andere kerken?

Ook daar vind gezamenlijk gebed wel plaats.
Allereerst is het gebed dat een voorganger/ouderling uitspreekt ook een gezamenlijk gebed, aangezien iedereen daarvoor punten kan opgeven en het gebed wel met elkaar gehouden wordt.
Daarnaast wordt er veelal in kleinere kring veel gebeden met en voor andere mensen, zowel van binnen als van buiten de kerk. Dit kan gebeuren bij bijbelstudieclubs, maar ook bij miniwijken (segmenten van een kerkgemeente die zich in buurtverband extra toeleggen op het omzien naar elkaar op allerlei manieren - kerk in het klein dus) en er zijn ook kerken waar met enige regelmaat gebedsavonden worden gehouden.
Tot slot zijn er natuurlijk nog de gebeden binnen gezinnen waar ook gezamenlijk voor andere mensen gebeden wordt.
Dus ja, ook in traditionele kerken heeft gezamenlijk gebed een goede plaats!


Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 1 juni 2010, 16:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2