ChristianMatch
 


Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 14:51
 
Ik lees hier dingen waarvan ik erop in wil springen en reageren...maar ja, ik wacht even, want dat gaat uren duren misschien, en ja, ik wil werken vandaag. Verlegen lachende smiley

En veel dingen zijn al door anderen gezegd Knipoog smiley

Laterz en fijne dag! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 15:45
 
JOL252 schreef:
Nee, dat was niet wat ik zei. Ik had het juist over de omgeving die het appèl voelt van wat er heeft plaatsgevonden en waarin iemand onrecht is aangedaan. Het is lekker simpel om dan met de bijbel aan te waaien en de ander te zeggen: Vergeef. Het kan soms gewoon pure ordinaire gemakzucht zijn om met vergeving te wapperen. Want wat moet je met verdriet, boosheid (wordt vaak gezien als verkeerde negatieve emotie waar ik het pertinent niet mee eens ben) etcetera. Wil iemand naast de gekwetste gaan staan en ruimte en plek bieden voor de emoties/gedachtengang en er in investeren?! Wil men hier een erkenning aan geven: "Ja dit heeft impact op jou gehad, dit heeft jouw levensloop gewijzigd/beïnvloedt/je geraakt tot op het bot". En niet gelijk met bijbelteksten gieten, daar heb je als je boos/verdrietig/gekwetst bent op dat moment geen boodschap aan.


Ik heb het verkeerd gelezen.

Ik heb ook idd geen boodschap aan alle bijbelteksten die om mijn oren vliegen als ik het effe moeilijk heb met de dingen.
Dan ben ik de persoon die het liefst het tegenovergestelde doe van al die bijbelteksten.

WWJD/WWJS.. ook zo'n term waar ik niks aan heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 15:58
 
WILLEMIJN232 schreef:
het zegt wat over jou dat je dat zelf niet doorhebt.......

Ok, dat is niet direkt een antwoord op mijn vragen Willemijn ...

Als jij niet KUNT/WILT aangeven wat voor jou kwetsend is kan ik er geen rekening mee houden en zal ik daar ook verder niet op reageren.
En als toevoeging: kan ik er ook een volgende keer geen rekening mee houden ...

Nu ik weet dat jij je door mijn opmerking gekwetst voelt, kan ik nu wel zeggen sorry, het is nooit mijn bedoeling geweest om jou te kwetsen, en dan mag jij voor jezelf bepalen of jij mij wilt vergeven, want jij bepaald of vergeving nodig is. Niet ik.

Blessings!


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 16:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 16:14
 
JOL252 schreef:
Yep! Knipoog smiley

Maar volgens mij heb ik het best helder verwoord als ik het nog es overlees.

Hmm, wat het verwarrende voor mij was is dat je in een zin omgeving en omstanders benoemd.

Als je met ontleden van de zin achteraan begint vertaald het vreemd ... Als mens scan je de zin, de een doet dat anders dan de ander en kan er zomaar iets anders in lezen....

Ik zag die mogelijke verwarring en dacht, kom laat ik mijn interpretatie van jouw bedoeling weergeven, voor iemand dat verkeerd leest, en ja, het bewijs werd meteen geleverd Zieke smiley

Begin steeds meer te leren hoe ons verstand met informatie omgaat ...
Zo fascinerend ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 16:54
 
ZOEKER064 schreef:
Hmm, wat het verwarrende voor mij was is dat je in een zin omgeving en omstanders benoemd.

Als je met ontleden van de zin achteraan begint vertaald het vreemd ... Als mens scan je de zin, de een doet dat anders dan de ander en kan er zomaar iets anders in lezen....

Ik zag die mogelijke verwarring en dacht, kom laat ik mijn interpretatie van jouw bedoeling weergeven, voor iemand dat verkeerd leest, en ja, het bewijs werd meteen geleverd Zieke smiley

Begin steeds meer te leren hoe ons verstand met informatie omgaat ...
Zo fascinerend ...


Waar CM al niet goed voor is. Knipoog smiley Ik zal volgende keer wat minder ingewikkeld doen Zieke smiley vrouwen...?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALTJE848





Berichten: 219

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:07
 
Het gaat over lezen maar wil de vrouwen een boek geven over mannen wellicht dat vrouwen ook ik in grote lijnen begrijpen hoe mannen over dingen denken en doen en zeggen .

boek:
wat vrouwen moeten weten
over de gedachtewereld van de mannen

geschreven door: shaunti feldhahn

Is als goede tip bedoelt

En ik kreeg een boek vandaag van een voorganger
Heb al eens zo iets gelezen maar misschien leuk voor de dames onder ons

Boek:
De vernieuwing van uw denken
Geschreven door Peter de leau

En strijd in je denken van Joyce Meijer heb ik voor een paar jaar geleden gelezen
weet lang niet alles meer maar het heeft me deels gevormd om anders naar mensen te kijken en niet met eigen inzicht altijd wat ik denk is goed .
En zeker niet wat geschreven letters zijn iemand ken je pas als je iemand ontmoet leert kennen en over lange tijd kan je zeggen tegen elkaar en ook elkaar kunt kwetsen ( niet dat het moet )want dan weet je hoe iemand het bedoelt
of heeft bedoelt en kun je elkaar beter VERGEVEN omdat je elkaar beter kent denk ik .

IK denk dat de sleutel dus ligt in het niet elkaars gezicht kunnen zien en ja dan gaan we door met kwetsen zonder dat we het weten hoe we ons voelen

Ik denk dat hier nog heeeeeeel veeeeel het woordje vergeven valt in topics en sorry s en dat is ook nogmaal maar dan mag het ook klaar zijn toch

zomaar even komt dit in mij oo

VERGEEF ME DAT HET NIET HIER IN DIT TOPIC HOORT .

anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:26
 
ALTJE848 schreef:
wil de vrouwen een boek geven over mannen wellicht dat vrouwen ook ik in grote lijnen begrijpen hoe mannen over dingen denken en doen en zeggen .

boek:
wat vrouwen moeten weten
over de gedachtewereld van de mannen

Wow Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond

Mooie titel voor een nieuw topic.
Maar ik denk dat de mannen dat boek zelf ook eens moeten lezen.

ben benieuwd of ik mezelf daar in herken. feel free to quote ....

bedankt voor deze steun uit onverwachte hoek ... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:29
 
ZOEKER064 schreef:
Ok, dat is niet direkt een antwoord op mijn vragen Willemijn ...

Als jij niet KUNT/WILT aangeven wat voor jou kwetsend is kan ik er geen rekening mee houden en zal ik daar ook verder niet op reageren.
En als toevoeging: kan ik er ook een volgende keer geen rekening mee houden ...

Nu ik weet dat jij je door mijn opmerking gekwetst voelt, kan ik nu wel zeggen sorry, het is nooit mijn bedoeling geweest om jou te kwetsen, en dan mag jij voor jezelf bepalen of jij mij wilt vergeven, want jij bepaald of vergeving nodig is. Niet ik.

Blessings!


Hoe kom je er bij dat je mij gekwetst hebt? Welnee....ik vind alleen je opmerkingen over man-vrouw verhoudingen niet kunnen, dat is heel wat anders dan kwetsen.....
Ik ken je verder niet en heb niets met je van doen dus waarom zou ik dan gekwetst worden???? je moet het niet groter maken dan het is.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:31
 
JOL252 schreef:
Waar CM al niet goed voor is. Knipoog smiley Ik zal volgende keer wat minder ingewikkeld doen Zieke smiley vrouwen...?


Je had een heel duidelijke tekst Jol, denk nu niet dat er wat aan jouw manier van schrijven mankeert......het zegt wat over de manier van lezen...... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:46
 
Ik vind ook dat Jol duidelijk is, zegt idd iets over degene die lezen!

Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:49
 
ZOEKER064 schreef:
Hmm, even hoe je daar vanuit de psychologie naar kunt kijken Mariska ...

Wat je schrijft is een verhaal / een gedachte die ik aan mezelf kan vertellen ...

De grap is dat dit de waarheid op zijn kop is.

Ik KAN altijd vergeven, want vergeven is ten allen tijde een keuze van mezelf
Ik WIL niet vergeven omdat het in dit geval teveel is wat ik moet opgeven wat belangrijk voor mij is ..

Trek het je niet aan, trek het je niet aan...een liedje wat in me opkomt....

Trek het je niet aan Mariska, ik snap je en ben het met je eens!!!

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALTJE848





Berichten: 219

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 18:37
 
ZOEKER064 schreef:
Wow Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond

Mooie titel voor een nieuw topic.
Maar ik denk dat de mannen dat boek zelf ook eens moeten lezen.

ben benieuwd of ik mezelf daar in herken. feel free to quote ....

bedankt voor deze steun uit onverwachte hoek ... Verraste, verbaasde smiley



Soms werkt een spiegel aan twee kanten de ene kant is normaal d eander vergroot het is maar waar je in wil kijken toch ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNE927





Berichten: 96

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 20:40
 
ALTJE848 schreef:
Het gaat over lezen maar wil de vrouwen een boek geven over mannen wellicht dat vrouwen ook ik in grote lijnen begrijpen hoe mannen over dingen denken en doen en zeggen .

boek:
wat vrouwen moeten weten
over de gedachtewereld van de mannen

geschreven door: shaunti feldhahn

Is als goede tip bedoelt

En ik kreeg een boek vandaag van een voorganger
Heb al eens zo iets gelezen maar misschien leuk voor de dames onder ons

Boek:
De vernieuwing van uw denken
Geschreven door Peter de leau

En strijd in je denken van Joyce Meijer heb ik voor een paar jaar geleden gelezen
weet lang niet alles meer maar het heeft me deels gevormd om anders naar mensen te kijken en niet met eigen inzicht altijd wat ik denk is goed .
En zeker niet wat geschreven letters zijn iemand ken je pas als je iemand ontmoet leert kennen en over lange tijd kan je zeggen tegen elkaar en ook elkaar kunt kwetsen ( niet dat het moet )want dan weet je hoe iemand het bedoelt
of heeft bedoelt en kun je elkaar beter VERGEVEN omdat je elkaar beter kent denk ik .

IK denk dat de sleutel dus ligt in het niet elkaars gezicht kunnen zien en ja dan gaan we door met kwetsen zonder dat we het weten hoe we ons voelen

Ik denk dat hier nog heeeeeeel veeeeel het woordje vergeven valt in topics en sorry s en dat is ook nogmaal maar dan mag het ook klaar zijn toch

zomaar even komt dit in mij oo

VERGEEF ME DAT HET NIET HIER IN DIT TOPIC HOORT .

anita

Is dit soms een eye-opener, wel engelstalig, maar daarom niet minder leuk. Zo treffend dit voorbeeld

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/314719_10151275520628311_159091667_n.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 20:51
 
CORNE927 schreef:
Is dit soms een eye-opener, wel engelstalig, maar daarom niet minder leuk. Zo treffend dit voorbeeld


]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/314719_10151275520628311_159091667_n.jpg



Gefrustreerde smiley
Het leven is zoooo simpel
Clown smiley eigenlijk.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 1 februari 2013, 20:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 21:31
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 22:09
 
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 08:39 Reageer met quote


SHANITA130 schreef:
ff kort. weinig tijd.

Kijk je hebt 't nu over dat bijbelgedeelte, waarin iemand zelf zijn schulden werden kwijtgescholden, en toen een ander schulden bij hem had deed ie dat bij hem niet.

En mijn schulden zijn kwijtgescholden door God omdat ik berouw had...als ik geen berouw had en gewoon door ging met me oude leventje was er namelijk ook niets kwijtgescholden door God, net als de man uit je voorbeeld, wat je uit de bijbel hebt gehaald. Die zelf wel was vergeven, omdat ie berouw had, maar een ander daarna niet wou vergeven....die 'smeekte'....

Hij smeekte....

Niet: hij ontkende en lachte je uit omdat je lekker toch niets kan bewijzen....

Daar zit wel ff een verschil tussen, denk je niet?

Goéd luisteren en góed lézen...



Roady: Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.

God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft. zo omschrijf ik het niet
Ik klaag niemand aan. Als iemand vroeg hoe kan dit of dat legde ik iets uit.
Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.
Nee, dat is logisch dat dat niet kan: de man smeekte, de man zei niet, dan moet je me maar vergeven....

Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen. Dat is jou mening niet de mijne.
Ik zou de eerste zijn die diegene zou vergeven als er sprake zou zijn van berouw.

Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Ik ben helemaal klaar met jou bangmakerij, en ook ff met jou, en Willemijn heeft gelijk, ik ben te snel, nu en dan, met excuses.
Ik eis niets. Degene laat me koud, ik zit wel met de gevolgen dat is iets anders.
Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven. Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.

In dat bijbelgedeelte smeekte de man.

Dat dienen wij niet, we kunnen contact verbreken degene loslaten en verder gaan.
God vergeeft ons ook alleen als we berouw tonen, anders niet, dat heet ook bekering
.

Ik weet dat ze in groepen mensen zo hersenspoelen, ik heb dat ook een tijdje geroepen die kreten die je zegt.
In de praktijk werkt het niet.

Jij mag zo denken van mij, ik denk zo niet.

Roady, ik vind jou ideeën lijken op die van evangelischen brainwashers, dit is mijn mening.

Tis jou waarheid, of hoe je wil, wat jij denkt dat /Gods waarheid is, ik denk anders, zie postings Jans en mijn antwoord.

Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 16:35
JANS221 schreef:
Ik las ergens een stukje over vergeven:

De letterlijke betekenis van het woord afhièmi, dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vergeven, betekent iemand laten gaan, hem achterlaten. Soms wordt het voor heel gewone dingen gebruikt: de discipelen lieten hun vader Zebedeüs achter. Of: wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen. Daar wordt precies hetzelfde woord gebruikt als voor vergeven. Loslaten. Laten gaan. Daar komt vergeven uiteindelijk op neer.
Misschien vindt u deze uitleg wel te mager. En ik stem ook toe dat er, ideaal gesproken, nog meer zou moeten gebeuren. Namelijk dat er verzoening zou volgen, dat betekent dat de relatie hersteld wordt. Dat is inderdaad veel mooier, maar het is niet altijd haalbaar.
En daarom begin ik vergeving graag bij de eenvoudige bijbelse betekenis van het ‘loslaten’. Niet dat het dan simpel is, trouwens. Ik zit vast aan de dader en het zou me ontzettend veel kosten om die band te verbreken. Hoe groter het kwaad is dat hij me aangedaan heeft, hoe zwaarder het is om de ander los te laten. En wat het zo zwaar maakt, dat is… schuld. Er ligt een echte blokkade en die heet schuld. Daar moet iets mee, het is geen bedenksel van mensen die zich aanstellen. Dat kun je trouwens ook al afleiden uit het gegeven, dat God zelf niet zomaar kon zeggen: Ik stop met beschuldigen en Ik vergeef die mensen. Het duidelijkste bewijs dat dit onmogelijk is, is het feit dat God zijn eigen Zoon gegeven heeft als offer voor de schuld. Hij zou dat toch nooit gedaan hebben als Hij ook zomaar had kunnen zeggen: Ik vergeef jullie?

Einde citaat.

Misschien iets om over na te denken. Is dit zo?
Soms kan je de ander niet vergeven, omdat er ``schuld`` tussen zit. En schuld is niet zomaar weg te poetsen. De ander laten gaan, achterlaten zou al genoeg zijn, als de relatie niet hersteld kan worden.
En als God ons niet ``zomaar`` kon vergeven, ``moeten`` wij dat dan wel naar de ander kunnen? Misschien ligt daar het antwoord?! ``Loslaten, achterlaten`` zien als vergeven, -als meer niet haalbaar is-, kan toch voor onszelf een stuk rust en ruimte geven. God vraagt toch niet het onmogelijke van ons?!

Jans, denkt er nog over na.


Ha Jans,

Ja, als de bijbelse betekenis loslaten is, ja, dan krijg je misverstanden, dan heb ik degene waar ik tegenover onverschillig ben dus vergeven, want ik heb degene op allle mogelijke manieren losgelaten zie degene al 20 jaar niet meer.
Het kost mij niets om die band te verbreken, enkelt een schok; heeft diegene mij dát en dat en dat aangedaan?
De band verbreken had vele positieve gevolgen, mijn agressie was weg en die was heel erg.
Gewoon een opluchting van die @#$%$ is weg uit mijn leven, Halleluja, wat jammer dat ik dat niet eerder had gedaan, contact verbreken, ja, een soort blijdschap...

Ja, tuurlijk toen het een en ander door mijn verdringing sijpelde was ik eventjes woedend, dat verdween al snel toen ik alle banden doorsneed, meteen eigenlijk.
Zeker als mensen heimelijk zo gemeen zijn, zodat anderen het niet 'merken', ja, dan is er één optie, alle banden doorsnijden, en ja, tegenovergestelde van liefde is dus in mijn visie onverschilligheid.Ja, sommigen kunnen zich dat niet voorstellen, dat iemand zo kan doen jaren dat je, ik dus, zo ga denken.

Bij mij was het juist, hoe groter het kwaad dat degene me had aangedaan, hoe makkelijker het was los te laten. Dan herinnerde ik me dit, dan dat, ism met me psych.

Schuld, blokkade?, nee hoor....

Ik ga er later nog even dieper en verder op in, moet nu ff wat doen, heb 't ff vluchtig gelezen, laterz!!!!

Ja, idd, denk ik nu, als God ons niet ``zomaar`` kon vergeven, ``moeten`` wij dat dan wel naar de ander kunnen? Misschien ligt daar het antwoord?! ``Loslaten, achterlaten`` zien als vergeven, -als meer niet haalbaar is-, kan toch voor onszelf een stuk rust en ruimte geven. God vraagt toch niet het onmogelijke van ons?!
Dus ik laat los verbreek alle banden degene zegt me niets meer, en toch dat eeuwige gezeik over moeten vergeven, en dat aanpraten van boosheid en wrok, die ik wel moet hebben...zucht....blij dat ik daar pleitte ben...die groeperingen...

Ik zit wel met alle gevolgen van dien, wat dader heeft gedaan, dat is iets anders dan dat ik wrok, boosheid oid zou hebben...onverschilligheid heb ik.

Mazzeltjes!!!!


@ Roady:
En, ik heb besloten er niet meer op in te gaan, ik val in herhalingen om dogma's en evangelische dwaalleren te verdedigen en daarvoor zit ik hier niet.

En die mag jij dan als de waarheid zien, Gods waarheid van mijn part, maar het is niet mijn idee en opvatting van Gods waarheid.

Zie het maar als ik mijn mening, jij de jouwe.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 februari 2013, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 22:23
 
Oei, wat een lang stuk tekst is het weer.....
Dat vind ik lastig lezen... Kost ook een hoop tijd :)

Maar zoals je zegt, we vallen in herhalingen.
We zien het anders, en dat is nog steeds oke :)

Ik laat het ook maar rusten, al zet je mij wel aan het denken en stel ik mijzelf eerlijke vragen aan de hand van jouw opmerkingen.

Fijne avond. En wees gezegend!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 23:16
 
SHANITA130 schreef:
Zie het maar als ik mijn mening, jij de jouwe.[/color]

Laat het nu dan maar echt los, tijd en energie hard nodig voor het positieve leven. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 23:24
 
Ik zal het nu ECHT loslaten

:)

(Vond het best positief anders, zo'n gesprek rondom "vergeving"...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 23:26
 
Roady: Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.

God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan. Ooooh, enkel daarom...
Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft. zo omschrijf ik het niet
Ik klaag niemand aan. Als iemand vroeg hoe kan dit of dat legde ik iets uit. en ik grijp niemand...
Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.
Nee, dat is logisch dat dat niet kan: de man smeekte, de man zei niet, dan moet je me maar vergeven....
Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen. Dat is jou mening niet de mijne.
Ik zou de eerste zijn die diegene zou vergeven als er sprake zou zijn van berouw.

Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.
Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven. Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.

In dat bijbelgedeelte smeekte de man.


Ik ben helemaal klaar met jou onderstreepte bangmakerij, en ook ff met jou, en Willemijn heeft gelijk, ik ben te snel, nu en dan, met excuses.
Ik eis niets. Degene laat me koud, ik zit wel met de gevolgen dat is iets anders.

Dat dienen wij niet, we kunnen contact verbreken degene loslaten en verder gaan.
God vergeeft ons ook alleen als we berouw tonen, anders niet, dat heet ook bekering.

Ik weet dat ze in groepen mensen zo hersenspoelen, ik heb dat ook een tijdje geroepen die kreten die je zegt.
In de praktijk werkt het niet.

Jij mag zo denken van mij, ik denk zo niet.

Roady, ik vind jou ideeën lijken op die van evangelischen brainwashers, dit is mijn mening.
Tis jou waarheid, of hoe je wil, wat jij denkt dat /Gods waarheid is, ik denk anders....


@Jol: ik was al bezig met de posting.

Rood ben ik.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 februari 2013, 23:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 23:35
 
JOL252 schreef:
Laat het nu dan maar echt los, tijd en energie hard nodig voor het positieve leven. Knipoog smiley

INDERDAAD! DIT IS OOK DE LAATSTE KEER, ÉÉN KEER ZEG IK IETS EN IK BLIJF NIET MEER AAN DE GANG IN HET VERVOLG MET HERHALEN, JA, ME CAPS LOCK BLIJFT HANGEN.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 01:27
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hoe kom je er bij dat je mij gekwetst hebt? Welnee....ik vind alleen je opmerkingen over man-vrouw verhoudingen niet kunnen, dat is heel wat anders dan kwetsen.....
Ik ken je verder niet en heb niets met je van doen dus waarom zou ik dan gekwetst worden???? je moet het niet groter maken dan het is.....

Gelukkig Willemijn. Dan heb ik je verkeerd begrepen. Dan heb ik mijn excuses voor niets aangeboden.

Op vrijdag 1 februari 2013, 13:37 schreef je:

Quote:
Je hebt een bijzonder raar en kwetsend beeld over vrouwen zoeker.....je kan er nu wel een grapje over maken maar je zienswijze is echt not done.....

Verder geen reactie omdat je geen vragen beantwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 09:47
 
SHANITA130 schreef:
Ik ben helemaal klaar met jou onderstreepte bangmakerij, en ook ff met jou, en Willemijn heeft gelijk, ik ben te snel, nu en dan, met excuses.
Ik eis niets. Degene laat me koud, ik zit wel met de gevolgen dat is iets anders.


Weer gierend de bocht uit met z'n allen.

Ik probeer te begrijpen waarom je nu telkens zo heftig reageert Shanita.

Met name als ik het ook koppel aan jouw verwijziong naar het stukje van Jans over vergeving.

Zij haalt daar precies de essentie aan middels een stukje uit een boek. Geen bijbelteksten.

Dat boek geeft ook aan; er is veschil tussen vergeven (loslaten) en verzoening (wegnemen van schuld).

Ik heb nog steeds het idee dat jij deze twee samenpakt. Dat jij het idee hebt dat Roady tegen je zegt dat jij je moet verzoenen met de persoon die een misdaad heeft begaan tegen jou.

Dat zegt echt niemand tegen jou, nergens.

Het enige wat in alles naar boven komt is een advies om los te laten.
In die adviezen zitten twee elementen:

1. Laat het recht nu maar over aan God. Hij zal zeker recht doen en op Zijn manier straffen voor wat is misdaan. Daarom is het maar te hopen voor de ander dat hij /zij achter het kruis van Jezus gaat staan voor de dag van vergelding komt. Daar zal hij/zij zich moeten verantwoorden. in die lijn ligt ook een oproep om je vijand te zegenen. Zodat hij/zij er op tijd achter komt. Voor alle onrecht zal moeten worden betaald.

2. Laat los, ga door met je leven. Hoe meer je is aangedaan hoe lastiger dit is. En loslaten is niet goedkoop. Maar zolang je mentaal vast zit aan de schuldige, wordt jouw leven door hem/haar bepaald. Je hebt veel beter verdient Shanita! Wat iedewreen in dit topic probeert te zeggen is: laat los en wees Vrij. Dat is een keuze die je in eigen hand hebt.

En als bonus: dit denken dat jij evangelisch noemt is de kern van het denken van de gereformeerde kerken. Het is de kern van de catechismus. ken je ellende, weet hoe groot duur jouw verlossing is, dan staat geen enkele schuld van de mensen om je heen je in de weg om te leven uit dankbaarheid.

Het heeft in mijn beleving NIETS met evangelisch te maken, maar ALLES met christen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 10:05
 
ZOEKER064 schreef:
Weer gierend de bocht uit met z'n allen.

Ik probeer te begrijpen waarom je nu telkens zo heftig reageert Shanita.

Met name als ik het ook koppel aan jouw verwijziong naar het stukje van Jans over vergeving.

Zij haalt daar precies de essentie aan middels een stukje uit een boek. Geen bijbelteksten.

Dat boek geeft ook aan; er is veschil tussen vergeven (loslaten) en verzoening (wegnemen van schuld).

Ik heb nog steeds het idee dat jij deze twee samenpakt. Dat jij het idee hebt dat Roady tegen je zegt dat jij je moet verzoenen met de persoon die een misdaad heeft begaan tegen jou.

Dat zegt echt niemand tegen jou, nergens.

Het enige wat in alles naar boven komt is een advies om los te laten.
In die adviezen zitten twee elementen:

1. Laat het recht nu maar over aan God. Hij zal zeker recht doen en op Zijn manier straffen voor wat is misdaan. Daarom is het maar te hopen voor de ander dat hij /zij achter het kruis van Jezus gaat staan voor de dag van vergelding komt. Daar zal hij/zij zich moeten verantwoorden. in die lijn ligt ook een oproep om je vijand te zegenen. Zodat hij/zij er op tijd achter komt. Voor alle onrecht zal moeten worden betaald.

2. Laat los, ga door met je leven. Hoe meer je is aangedaan hoe lastiger dit is. En loslaten is niet goedkoop. Maar zolang je mentaal vast zit aan de schuldige, wordt jouw leven door hem/haar bepaald. Je hebt veel beter verdient Shanita! Wat iedewreen in dit topic probeert te zeggen is: laat los en wees Vrij. Dat is een keuze die je in eigen hand hebt.

En als bonus: dit denken dat jij evangelisch noemt is de kern van het denken van de gereformeerde kerken. Het is de kern van de catechismus. ken je ellende, weet hoe groot duur jouw verlossing is, dan staat geen enkele schuld van de mensen om je heen je in de weg om te leven uit dankbaarheid.

Het heeft in mijn beleving NIETS met evangelisch te maken, maar ALLES met christen zijn.




Weer gierend uit de bocht met zijn allen? En dan een betweterig stuk hoe het wel moet? Of hoor jij ook bij de mensen die gierend uit de bocht gaan? Of voel je je zelf een stuk beter? Aan je stuk te lezen wel....
En het heeft wel zeker met evangelisch denken te maken zolang je bij iedere zin de mond vol hebt over vergeving....
Laat Shanita haar eigen proces volgen en dring haar niets op....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 10:07
 
ZOEKER064 schreef:
Gelukkig Willemijn. Dan heb ik je verkeerd begrepen. Dan heb ik mijn excuses voor niets aangeboden.

Op vrijdag 1 februari 2013, 13:37 schreef je:



Verder geen reactie omdat je geen vragen beantwoord.




Pfff sommige mannen moet je ook alles uitleggen! Ik vind je opmerking naar vrouwen kwetsend en dat is heel wat anders dan dat je mij persoonlijk kwetst, ik weet wel beter namelijk......Dus....de opmerking is kwetsend, niets meer of minder....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 10:17
 
JOL252 schreef:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/314719_10151275520628311_159091667_n.jpg


Gefrustreerde smiley Het leven is zoooo simpel Clown smiley eigenlijk.



Knipoog smiley (' heb je linkje eve werkend gemaakt)

a


Laatst aangepast door
KEITH722
op zaterdag 2 februari 2013, 10:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 10:36
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weer gierend uit de bocht met zijn allen? En dan een betweterig stuk hoe het wel moet? Of hoor jij ook bij de mensen die gierend uit de bocht gaan? Of voel je je zelf een stuk beter? Aan je stuk te lezen wel....
En het heeft wel zeker met evangelisch denken te maken zolang je bij iedere zin de mond vol hebt over vergeving....
Laat Shanita haar eigen proces volgen en dring haar niets op....

hai Lieve Willemijn,'

Gewoon, ik wou even zeggen dat ik je stukken altijd wel waardeer!

Zegens!

ps: Trouwens echt wel erg idd.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 2 februari 2013, 10:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 10:46
 
@Zoeker,

Je denkt toch niet dat ik jou ook nog maar één seconde serieus neem he?

Heeft niets met mijn niet evangelisch zijn te maken maar alles met mijn christen zijn.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 2 februari 2013, 10:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 11:04
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weer gierend uit de bocht met zijn allen? En dan een betweterig stuk hoe het wel moet? Of hoor jij ook bij de mensen die gierend uit de bocht gaan? Of voel je je zelf een stuk beter? Aan je stuk te lezen wel....
En het heeft wel zeker met evangelisch denken te maken zolang je bij iedere zin de mond vol hebt over vergeving....
Laat Shanita haar eigen proces volgen en dring haar niets op....

Erg he?

Nou ja, het illustreert wel wat ik bedoel....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 11:06
 
JOL252 schreef:
Laat het nu dan maar echt los, tijd en energie hard nodig voor het positieve leven. Knipoog smiley

Idd. ik ga niet weer uren verspillen om te reageren heb wel wat anders te doen, fijne dag JoL!!!! Knipoog smiley

Ik heb ook niets tegen R en Z persoonlijk, ze zullen het wel goed bedoelen, maar ja ik vind het te absurd om daar op in te gaan.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 2 februari 2013, 11:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 7 van 9