ChristianMatch
 


Forum

Vaderdag.......en dan???
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 19:46
 
Hoe gaan de scholen van jullie kinderen om met vaderdag?

Helaas moeten ze hier verplicht wat maken ook al is er geen vader of opa meer,dat schijnt te moeten omdat ze anders buiten de groep vallen(wellekuh groep???de doorsnee-kinderen-met-mama-en-papa-groep???) ......dr is wat voor te zeggen maar pijnlijk is het wel.

Ik ben benieuwd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 20:06
 
LEANNE226 schreef:
Hoe gaan de scholen van jullie kinderen om met vaderdag?

Helaas moeten ze hier verplicht wat maken ook al is er geen vader of opa meer,dat schijnt te moeten omdat ze anders buiten de groep vallen(wellekuh groep???de doorsnee-kinderen-met-mama-en-papa-groep???) ......dr is wat voor te zeggen maar pijnlijk is het wel.

Ik ben benieuwd!

Hoi Leanne,

Dit is iets waar een school heel zorgvuldig mee om moet gaan. Zo hoor je soms vele jaren later van iemand, dat hij/zij - als kind - gedwongen werd iets te maken voor een vader of moeder die niet meer leefde. Ik vind dat onbegrijpelijk en heel pijnlijk. Op de school waar ik werk, als leerkracht, wordt er zeker rekening gehouden met de kinderen die een vader/moeder moeten missen. En hoe je er mee omgaat, hangt ook af van het karakter van het kind. We bespreken dan met de moeder/vader en/of het kind, wat het fijnste is. Zo heeft een meisje in mijn groep, wiens vader kort geleden overleden was, iets voor op het graf gemaakt. In de klas vond niemand dat vreemd, omdat we het open besproken hebben. Zij vond het heel fijn, zo had ze gelijk een gelegenheid om over haar vader te praten. Ook komt het wel voor dat ze een extra cadeautje aan hun moeder geven of aan iemand anders die dichtbij ze staat. Maar het kan soms wel moeilijk zijn, hoe je er het beste mee om moet gaan.

Hoe vind jij dat een school er mee om zou moet gaan? Afschaffen?

Groetjes,
Marijan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 20:50
 
MARIJAN072 schreef:
Hoi Leanne,

Dit is iets waar een school heel zorgvuldig mee om moet gaan. Zo hoor je soms vele jaren later van iemand, dat hij/zij - als kind - gedwongen werd iets te maken voor een vader of moeder die niet meer leefde. Ik vind dat onbegrijpelijk en heel pijnlijk. Op de school waar ik werk, als leerkracht, wordt er zeker rekening gehouden met de kinderen die een vader/moeder moeten missen. En hoe je er mee omgaat, hangt ook af van het karakter van het kind. We bespreken dan met de moeder/vader en/of het kind, wat het fijnste is. Zo heeft een meisje in mijn groep, wiens vader kort geleden overleden was, iets voor op het graf gemaakt. In de klas vond niemand dat vreemd, omdat we het open besproken hebben. Zij vond het heel fijn, zo had ze gelijk een gelegenheid om over haar vader te praten. Ook komt het wel voor dat ze een extra cadeautje aan hun moeder geven of aan iemand anders die dichtbij ze staat. Maar het kan soms wel moeilijk zijn, hoe je er het beste mee om moet gaan.

Hoe vind jij dat een school er mee om zou moet gaan? Afschaffen?

Groetjes,
Marijan

Moeilijk he?Mijn kinderen willen niets voor op het graf maken,vinden ze vreemd en eng(helaas).Afschaffen zeker niet maar het hoeft ook niet verzwegen te worden zoals hier gebeurt,ook voor de juf is het niet makkelijk het aan te kaarten maar samen met de kinderen is er vast een oplossing voor te vinden.Mijn dochter heeft oma haar naam er op gezet Knipoog smiley en mijn zoon zei: ik gooi het toch direkt weg..........niet hoe het hoort maar dat is de manier waarop hij het verwerkt,nutteloos leed eigenlijk.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 21:20
 
Tja vaderdag.... ben blij dat ik mijn vader nog heb, dat geld niet voor mijn kids... er zijn een heleboel kinderen die nog wel een vader hebben en dat is mooi en waardevol, (voor de meesten) en dat wil ik ook graag dat mijn kids dat leren. Van mij (en van school) mogen de kids kiezen voor wie ze iets gaan maken. Dat kan voor opa zijn voor oom..nog een keer voor mama..de buurman.. voor wie en waar de kids dan ook maar dol op zijn.....
ik ben voor deze traditie ondanks alle gebrokenheid.
Idd de kids vinden het vaak ook weer even fijn om zo een aanknopingspunt te hebben om erover te praten zo ook met de klas, want hoe erg ook het is niet vreemd dat er geen vaders meer zijn of zelfs meerdere "vaders".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 21:22
 
LEANNE226 schreef:
Moeilijk he?Mijn kinderen willen niets voor op het graf maken,vinden ze vreemd en eng(helaas).Afschaffen zeker niet maar het hoeft ook niet verzwegen te worden zoals hier gebeurt,ook voor de juf is het niet makkelijk het aan te kaarten maar samen met de kinderen is er vast een oplossing voor te vinden.Mijn dochter heeft oma haar naam er op gezet Knipoog smiley en mijn zoon zei: ik gooi het toch direkt weg..........niet hoe het hoort maar dat is de manier waarop hij het verwerkt,nutteloos leed eigenlijk.......

Ik denk dat het vooral goed is om de kinderen zelf de keuze te geven...
Ik kan me voorstellen dat een school alle kinderen iets wil laten maken, maar laat de kinderen die geen vader (meer) hebben dan iemand anders kiezen om een cadeautje voor te maken, desnoods de buurman...
En laat ze er vooral open over kunnen zijn..."ik heb geen papa, en daarom maak ik een cadeautje voor..."
Zo doen ze toch mee met de rest, maar worden ook niet verplicht iets te maken voor iemand die ze waarschijnlijk heel erg missen.

Tenminste, das wat ik zou doen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 22:48
 
LEANNE226 schreef:
Hoe gaan de scholen van jullie kinderen om met vaderdag?

Helaas moeten ze hier verplicht wat maken ook al is er geen vader of opa meer,dat schijnt te moeten omdat ze anders buiten de groep vallen(wellekuh groep???de doorsnee-kinderen-met-mama-en-papa-groep???) ......dr is wat voor te zeggen maar pijnlijk is het wel.

Ik ben benieuwd!

hier word erover gesproken in de klas
mijn kids hebben een aantal jaren iets voor hun oom (mijn jongste broer)gemaakt
toen ze (nu ruim 3 jaar) weer contact met hun vader hadden gingen de presentjes weer naar hem,en ze waren zeer verbolgen toen hij hen vorig jaar 1 x met vaderdag liet zitten en ook dan moeten wederom teleurstellingen en pijn verwerkt worden helaas.
gelukkig zijn mijn kids weer zo flexible dat ze erover kunnen praten en ook hun boosheid van zo'n moment mag er zijn.
het ligt er vaak ook aan hoe je als moeder met zulke situaties omgaat.

van mij mag vaderdag gewoon blijven,want er zijn genoeg gelegenheden dat ze ook een evt. nieuwe vaderfiguur kunnen/mogen verwennen.


Laatst aangepast door
GRACE585
op donderdag 10 juni 2010, 22:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 23:20
 
Hier wordt vaderdag de week na moederdag gevierd dus we hebben hem al achter de rug, de eerste vaderdag met een papa die uit beeld is.
De juf is op de hoogte van de situatie en had gezegt misschien is er iemand anders die je lief vind en graag een kaart wilt sturen? (dat was het cadeau, een zelfgemaakte kaart die ze zelf gingen posten).

Thuis vroeg hij opeens aan me: is Pieter ook een papa?
Hier is papa nog steeds papa en Pieter gewoon Pieter. Ik hem uitgelegd dat Pieter een soort papa is, niet zijn echte papa maar hij is getrouwd met mama en doet wel de papadingen hier in huis, dat heet een stiefpapa.
s'Avonds kwam Pieter thuis en kwam mn zoontje vrolijk aangerent: ik ga iets maken voor jou! Voor stiefvaderdag! Hij heeft gewoon de dag maar aangepast aan de situatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 00:32
 
LEANNE226 schreef:
Hoe gaan de scholen van jullie kinderen om met vaderdag?

Helaas moeten ze hier verplicht wat maken ook al is er geen vader of opa meer,dat schijnt te moeten omdat ze anders buiten de groep vallen(wellekuh groep???de doorsnee-kinderen-met-mama-en-papa-groep???) ......dr is wat voor te zeggen maar pijnlijk is het wel.

Ik ben benieuwd!

in mijn gezin is moederdag een pijnlijke dag ... we missen onze moeder dan ook écht ...
ik als vader het meest ... ik vind het een rot dag ... hoor van die leuke verhalen uit het dorp, en op mijn werk ... want ja ... het is ...
mijn kinderen zien dat pappa het daar moelijk mee heeft, en verwennen mij dan ook wel extra op vaderdag ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 00:36
 
Helaas zijn er elk jaar weer kinderen die zonder vader opgroeien.
Meestal kan je er met de moeder en de kinderen open over praten.En tegenwoordig zijn kinderen van gescheiden ouders geen uitzondering meer. (helaas)
Voor kinderen is heel veel gewoon bespreekbaar, merk ik wel.
Als juf weet je ook wel hoe de verhouding is met papa die niet meer thuis woont, en hoe je daarmee om moet gaan. En anders is het een kleine moeite om het even te bespreken met de moeder.
Verplichten is in ieder geval echt helemaal fout.
Ik heb een kind in de klas, die geen vader meer heeft omdat hij overleden is. Hij wist niet voor wie hij dan wel een cadeautje moest maken.
Ik heb hem gezegd: dan gaan we iets moois voor mama maken. Want jouw mama is heel bijzonder. Zij is papa en mama tegelijk.
Zijn ogen begonnen te stralen. "jaaa, mijn mama is een mapa" Hij kreeg van mij een eigen gedichtje erbij, juist omdat hij een bijzondere mama heeft.

je kan voor "vader"ook "moeder"invullen, want er zijn ook kinderen die zonder moeder opgroeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 00:47
 
mijn zoon heeft met vaderdag altijd iets voor mij gemaakt
op de peuterspeelzaal waar hij voor het eerst te maken kreeg met vaderdag heeft zijn leidster gevraagd of hij dan misschien iets voor opa of voor mama wilde maken want mama was ook een beetje papa
ja zei mijn zoon want mama voetbalt ook en die plakt ook mijn band
en mijn mama is ook heel sterk Smiley die vol vragen zit Clown smiley
hij maakte daarna altijd wat voor mij
wordt wel altijd aan hem gevraagd wat hij wil
hij moet wel wat maken maar hoeft dat niet perse voor vaderdag te geven
dit jaar is het voor hem wel wat lastiger omdat bull nu al een beetje de vaderrol invult
dus afwachten wat hij er dit jaar mee gaat doen
maar mijn ervaring met de leerkrachten is dat ze ook altijd even met mij overleggen hoe ze er het beste mee om kunnen gaan
ik denk dat dat ook wel belangrijk is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 00:54
 
jij bent ook een mapa dus, renske Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 00:59
 
WILMA729 schreef:
jij bent ook een mapa dus, renske Knipoog smiley

ja Coole smiley met zonnebril
is best leuk
volgens m'n moeder ben ik een halve knul dus dat komt goed uit Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 13:07
 
Tis al opgelost,we hebben heeeeerlijk gelachen om het kado,het is nl. een beschilderde baksteen met familienaam voor bij de voordeur ....... Smiley die vol vragen zit
Dan weet de inbreker direkt bij wie hij de ruit gaat ingooien Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 21:15
 
LEANNE226 schreef:
Tis al opgelost,we hebben heeeeerlijk gelachen om het kado,het is nl. een beschilderde baksteen met familienaam voor bij de voordeur ....... Smiley die vol vragen zit
Dan weet de inbreker direkt bij wie hij de ruit gaat ingooien Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

zo lean,vewacht je inbrekers,lol Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 21:27
 
GRACE585 schreef:
zo lean,vewacht je inbrekers,lol Clown smiley

De deur staat altijd op een kier he Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 22:01
 
dan laten ze die baksteen ook wel liggen Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1