| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 00:46
|
|
|
|
ik wil
maar het lukt niet.
zou helpen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 06:31
|
|
|
|
........ (on)geduldig wachten op haar definitieve 'ja'......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 06:34
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik wil
maar het lukt niet.
zou helpen? |
Eh... iets vaker Klaas Vaak uitnodigen wellicht...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 06:37
|
|
|
|
Spanish Harlem is New York, USA
Bl /o / f is een schot in de roos!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 07:29
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | precies rel; das nou net wat ik bedoel............  |
sport is nutteloos? kan maar is wel leuk om naar te kijken of om zelf te doen, is goed voor de conditie en je lichaam
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 07:53
|
|
|
|
Het zonnetje schijnt weer!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 07:55
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | haha... die Hannah Weet je, ik vraag me af of mannen zich nou identificeren met zo'n wedstrijd, ik bedoel... ik heb wel eens gehoord dat als ze winnen, dat een man ook 't idee heeft dat ie dan gewonnen heeft, en als ze verliezen is het ook zijn nederlaag... Of is dit een fabeltje ?? |
Alleen mannen??? euh........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 09:11
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Eindelijk... |
Ik doe altijd Nuttige Dingen. Zelfs al zit ik gewoon in m'n zorgstoel, dan ben ik nog nuttig bezig. Want als historicus behoor ik tot het zogeheten Denkende Deel der Natie.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 09:11
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Het zonnetje schijnt weer!!!!!  |
Nee toch zeker?! Alweer?!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 09:14
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Nee toch zeker?! Alweer?!  |
Wou jij regen dan en vrieskou?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 09:39
|
|
|
|
De zondagsheiliging wordt gebaseerd op het vierde gebod uit de Tien geboden. Dat luidt als volgt (NBV):
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Wat mij opvalt is , is dat er teksten zijn die het 4de gebod tegenspreken:
Romeinen 14 vers 5 (NBV):
De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.
Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
Johannes 5 vers 17
Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.
Hoe zit het nou met het 4de gebod?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 10:53
|
|
|
|
| WILMA729 schreef: | Het valt me op, dat het voor veel mensen moeilijk is gewoon te leven zoals de Bijbel van ons vraagt. En ik ben daar soms verbaasd over, want de opdracht die de Bijbel geeft is heel eenvoudig. En toch lijkt het eenvoudige moeilijker te zijn dan het moeilijke. Doet me denken aan Naäman, die alleen maar 7 keer onder water moest en hij voelde zich daar te goed voor. Zelf denk ik dat trots een belangrijk motief kan zijn.
Een bekend liedje is Give me that old time religion, it 's good enough for me.
Voor mij is het geloof nog steeds actueel, omdat de mensen in de kern niet veranderd zijn. En toch willen mensen de bijbel omvormen naar hun normen en maatstaven. En dan blijft er niets meer over van het gezag van Gods Woord. Waarom maakt men het zich zo moeilijk, en zoekt men redenen om niet te doen wat Gods Woord zegt?
Chat, je zet het mooi neer. Ik wil je vragen op de plaats van de roodgekleurde woorden "ik/mijn" neer te zetten. Kan je dan zeggen dat dat wat jij hebt geschreven niet meer klopt ? | Er is een periode geweest in mijn leven dat ik geprobeerd heb met deze normen te gaan schuiven. En eerlijk gezegd merkte ik dat meteen in mijn geestelijk leven. De Bijbel werd niet meer zo belangrijk, de gemeente was niet meer zo belangrijk. God werd niet meer zo belangrijk. Het gaat nl. niet alleen om wat je gelooft, het heeft directe invloed op je geestelijk leven. Als je nl. één ding toelaat, wat niet goed is, dan is de tweede stap al gemakkelijker. Totdat je geloof totaal vervreemd is van Godzelf. Om je vraag te beantwoorden, ik heb geprobeerd van deze waarheden af te wijken en het is me niet goed bevallen. Dus met alle oprechtheid kan ik zeggen, dat in hoeverre ik kennis heb van mezelf, en in hoeverre ik kennis heb van God, ik voor mezelf de keuze hebt gemaakt, dat bovenstaande uitspraken niet op mij van toepassing zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 11:27
|
|
|
|
| RELLOK036 schreef: | sport is nutteloos? kan maar is wel leuk om naar te kijken of om zelf te doen, is goed voor de conditie en je lichaam  |
Sporten is ook goed in combinatie met het lijnen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARC212
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 11:47
|
|
|
|
|
Dat gebod is door de komst van Jezus in een heel ander daglicht komen te staan, lijkt mij. Ikzelf zie het wel als rustdag maar doe gewoon mijn dingen ook op zondag. Sport is bijvoorbeeld vaak op zondag.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 11:49
|
|
|
|
| RELLOK036 schreef: | sport is nutteloos? kan maar is wel leuk om naar te kijken of om zelf te doen, is goed voor de conditie en je lichaam  |
nutteloos? ehmmmm maar laat mij maar lekker in de tuin sporten, daar heb ik meer lol in.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 11:59
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | nutteloos? ehmmmm maar laat mij maar lekker in de tuin sporten, daar heb ik meer lol in..... |
Dat is ook een goede training Hannah, ik heb ook veel lol in tuinieren. Vooral als je ziet hoe alles er weer netjes bij ligt, gister weer het gras gemaait en geschoffeld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:03
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Nee toch zeker?! Alweer?!  |
Sorry als ik je rothumeur verpest Imre maar jaaaaaaaaaaaa het is weer schitterend weer!!!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:12
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | De zondagsheiliging wordt gebaseerd op het vierde gebod uit de Tien geboden. Dat luidt als volgt (NBV):
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Wat mij opvalt is , is dat er teksten zijn die het 4de gebod tegenspreken:
Romeinen 14 vers 5 (NBV):
De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.
Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
Johannes 5 vers 17
Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.
Hoe zit het nou met het 4de gebod? |
Ik vermoed dat je die teksten in zijn verband moet lezen, Mariska. Wat betreft die tekst in Colossenzen, het gaat God (Jezus) niet zozeer om uiterlijke gebruiken en dat is nou precies waar die mensen zich op concentreerden, in plaats van te kijken waar het nou werkelijk om ging... Jezus Christus.
De sabbath was overigens op zaterdag, maar welke dag het precies is, volgens mij maakt het niet veel uit, en 't zou moeilijk zijn om de sabbath i.p.v. de zondag te gaan houden, denk dat Nederland daar niet aan mee wil werken. Voor mij is de zondag toch een dag die eruit springt zeg maar... de hele week mag ik het huishouden doen, maar ben blij dat ik het een dagje mag laten liggen, denk dat dat goed is om ff op adem te komen, dus doe het ook voor mezelf... (Doe dat trouwens ook wel als ik zie dat het mooi weer is, denk dan... kan beter het werk ff laten rusten en van de zon genieten (gisteren nog ) en daar ben ik nu blij mee, want de zon wacht niet en het werk wacht wel ).
Maar als dat je doel wordt: de sabbath, kon het zomaar eens zijn dat je voorbij loopt waar het Jezus echt om te doen is.... God liefhebben boven alles en je naaste liefhebben als jezelf... Dat is hoe ik het zie.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 16 april 2010, 12:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:24
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Sorry als ik je rothumeur verpest Imre maar jaaaaaaaaaaaa het is weer schitterend weer!!!!!!!
 |
uhum... waar woon jij Leanne ? ergens in 't noorden toch ? Hier alleen maar wolken ... en amper een zonnetje... schitterend weer zei je ? ja gisteren ja...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:25
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Ik was er maar even,heb jou gemist,sorry(kwas in gesprek),ik was dus het aaaaaaaaaaaaaallersaaist Vanavond ben ik er euh.............errug laat omdat ik ga sporten.........schiet niet op he! Ik ga mijn leven beteren,ik ga gezelliger worden!  |
Ow ja... je ging sporten ... was ik alweer vergeten... Ja, jullie lezen het goed, Susannah vergeet wel eens wat haha, meestal korte termijn geheugen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:27
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik wil
maar het lukt niet.
zou helpen? |
denk als je je middagslaapje eens overslaat dat dat wonderen doet Mariska ... t'is maar een tip
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BRAZEEVEL772
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:41
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Ik vermoed dat je die teksten in zijn verband moet lezen, Mariska. Wat betreft die tekst in Colossenzen, het gaat God (Jezus) niet zozeer om uiterlijke gebruiken en dat is nou precies waar die mensen zich op concentreerden, in plaats van te kijken waar het nou werkelijk om ging... Jezus Christus.
De sabbath was overigens op zaterdag, maar welke dag het precies is, volgens mij maakt het niet veel uit, en 't zou moeilijk zijn om de sabbath i.p.v. de zondag te gaan houden, denk dat Nederland daar niet aan mee wil werken. Voor mij is de zondag toch een dag die eruit springt zeg maar... de hele week mag ik het huishouden doen, maar ben blij dat ik het een dagje mag laten liggen, denk dat dat goed is om ff op adem te komen, dus doe het ook voor mezelf... (Doe dat trouwens ook wel als ik zie dat het mooi weer is, denk dan... kan beter het werk ff laten rusten en van de zon genieten (gisteren nog ) en daar ben ik nu blij mee, want de zon wacht niet en het werk wacht wel ).
Maar als dat je doel wordt: de sabbath, kon het zomaar eens zijn dat je voorbij loopt waar het Jezus echt om te doen is.... God liefhebben boven alles en je naaste liefhebben als jezelf... Dat is hoe ik het zie. |
heelemaal mee eens sus heel de week al druk met werken laat de zondag rustdag zijn de dag des Heere even geen werk we moeten he niet nnaar ons toe willen zetten wat ons het beste past maar de wil des Heere doen en dan ga ik ook niet sporten op zondag want dat kan door de week ook wel als je dat wil
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 13:38
|
|
|
|
Een knuffel kost je helemaal niets Ja, een minuutje van je tijd Maar het geeft je zoveel kracht Om weer door te gaan in de strijd!
Een knuffel geeft je warmte Twee armen om je heen Even met z'n tweetjes Even niet alleen
Een knuffel is zo fijn Een knuffel is zo goed Een knuffel omdat het mag En niet omdat het moet
Voor allen een fijn en aangenaam weekend ....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:07
|
|
|
|
| BRAZEEVEL772 schreef: | heelemaal mee eens sus heel de week al druk met werken laat de zondag rustdag zijn de dag des Heere even geen werk we moeten he niet nnaar ons toe willen zetten wat ons het beste past maar de wil des Heere doen en dan ga ik ook niet sporten op zondag want dat kan door de week ook wel als je dat wil |
oke, wil je hiermee beweren dat sporten niet mag op zondag ? Voor jezelf mag je dat zo zien hoor, maar ik hoor hier bijna een veroordeling naar mensen toe die misschien juist op zondag de tijd hebben ff lekker te sporten en ik denk dan ... wat is daar mis mee.
P.S. Als je een topsporter ben vind ik het dan net ff iets anders liggen, maar ook daar vind ik dat je voorzichtig moet zijn met het vingertje te wijzen... Laten ook wij in deze tijd niet uit het oog verliezen waar we ons als christen op zouden moeten richten, en dat zijn volgens mij niet die regeltjes, maar zoals ik al schreef: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:15
|
|
|
|
| BRAZEEVEL772 schreef: | heelemaal mee eens sus heel de week al druk met werken laat de zondag rustdag zijn de dag des Heere even geen werk we moeten he niet nnaar ons toe willen zetten wat ons het beste past maar de wil des Heere doen en dan ga ik ook niet sporten op zondag want dat kan door de week ook wel als je dat wil |
Ik zal het je nog sterker vertellen... ik heb de hele week de tijd om te sporten, dus wat ? zou ik het dan niet op zondag mogen doen ? Wie zegt dat ? waar staat dat ? Juist op zondag vind ik vaak de rust om zoiets te doen en hardlopen of skaten kan juist erg ontspannend werken... of inspannend, maar dan is het nog steeds voor je plezier, of niet dan ? Denk je juist niet dat God ons dat plezier wil geven ? Ik heb het idee dat je de plank helemaal mis slaat... in elk geval weet je nu hoe ik erover denk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:23
|
|
|
|
Zondagheiliging komt hier vandaan:
Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sól of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis) en die in het overgrote deel van de christelijke wereld als de 'dag des Heren' wordt gevierd (Latijn: dies domenica, waarvan Frans: dimanche; Italiaans: domenica). De dag wordt algemeen als geluksdag beschouwd.
In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.
Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging. Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen. De god van de zondag, of die van de Shabbat.
Er is èèn tekst die ik vast hou:
Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.
Men zegt het geld niet voor ons maar voor God wel. Dus ook de 4e gebod. God is immers onveranderlijk. Wij passen als mens onze regels aan. God niet.
En wat de LIEFDE betreft: 2Jn 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.
Ook inclusief de 4e gebod.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 14:24
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:28
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | Een knuffel kost je helemaal niets Ja, een minuutje van je tijd Maar het geeft je zoveel kracht Om weer door te gaan in de strijd!
Een knuffel geeft je warmte Twee armen om je heen Even met z'n tweetjes Even niet alleen
Een knuffel is zo fijn Een knuffel is zo goed Een knuffel omdat het mag En niet omdat het moet
Voor allen een fijn en aangenaam weekend .... |
Da's een mooi gedicht Sofie... vind dat mensen het in real life het te weinig doen... gewoon als bemoediging kan het voor iemand zo veel betekenen... Als je 'm wil, hier een knuffel voor jou Sofie, dank je voor het delen van dit mooie gedicht
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:30
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Zondagheiliging komt hier vandaan:
Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sól of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis) en die in het overgrote deel van de christelijke wereld als de 'dag des Heren' wordt gevierd (Latijn: dies domenica, waarvan Frans: dimanche; Italiaans: domenica). De dag wordt algemeen als geluksdag beschouwd.
In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.
Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging. Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen. De god van de zondag, of die van de Shabbat.
Er is èèn tekst die ik vast hou:
Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.
Men zegt het geld niet voor ons maar voor God wel. Dus ook de 4e gebod. God is immers onveranderlijk. Wij passen als mens onze regels aan. God niet.
En wat de LIEFDE betreft: 2Jn 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.
Ook inclusief de 4e gebod. |
uuuh Rev ?
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|