ChristianMatch

Forum

Christendom en yoga
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4396 4397 4398 4399 4400 4401 4402 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:44

TINK100 schreef:
oke.....en wat wil je met dit stuk nu eigenlijk zeggen??
want daar ben ik benieuwd naar?

Dat wat hoereeders doen slechts tot bevrediging van het vlees dient?

Gewoon: de 1ste en laatste zin... Knipoog smiley, van het stuk aan elkaar verbinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:59

ZEELAND736 schreef:
Een zoete kont dus!!!!!!!

Clown smiley

Thuis voor de zekerheid toch maar meteen onder de douche gestapt. Goed uitkoken...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:03

ZEELAND736 schreef:
Afschuwelijk filmpje....
Ja, je moet dat ook niet al te serieus nemen. Lees maar eens in de bijbel, dat is een veel belangrijker richtsnoer. Ik kan allerlei filmpjes opzoeken om iemand in een zwart daglicht te stellen, maar dat is dan alleen maar mijn waarheid.
Shanita is nu eenmaal ergens van overtuigd en zoekt daar bevestiging voor. Nog even en je kunt zelf via films bewijzen dat Jezus getrouwd was en David een homo, twee stellingen die bekend zijn in de chr. wereld.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 24 augustus 2012, 16:09
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:07

MANNA420 schreef:
Die mensen hebben hun oren te luister gelegd bij leraren en profeten die vertellen wat zij willen.
Ook dat is niet het geval, Manna. Denk je dat we allemaal mensen zijn die graag anderen willen manipuleren? Misschien komt het wel door al die negatieve filmpjes...maar we zijn gewone mensen, zonder verborgen agenda of vriendjespolitiek.....
Naar boven

Auteur Bericht
FILIA110

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:09

MAMALOE463 schreef:
Bedankt voor de gouden tip steentje, het is verholpen! Lachende smiley
Maar nu de volgende vraag, ti's nu toch vragenuurtje of niet Knipoog smiley
Nu zit er op mijn witte was van die zwarte strepen en ik heb het overnieuw gewassen op 90 graden maar de strepen blijven er op zitten, heb jij hiervoor ook een gouden tip?

Misschen helpt "SUBLIEM EXTRA OXI BOOSTER White brilliance"

Het is een vlekkenverwijderaar op basis van actieve zuurstof - Voor voorbehandeling en machinewas.

Eigenschappen: Oxi is een reinigings- en bleekmiddel voor veelzijdig gebruik. Zonder chloor en schadelijke gassen. Oxi verwijdert de meeste vlekken zoals fruit, gras, schimmel, nicotine, bloed, mosterd, ketchup, vet, wijnvlekken, enz. snel en eenvoudig. etc lees verder de beschrijving op het plastic emmertje. (Je moet n.l. wel testen op kleurechtheid van het materiaal)

te koop bij winkel ACTION voor een paar euro.

(Het staat vlgs mij bij de wasmiddelen in die winkel)

Misschien heb je er iets aan? Succes!
Naar boven

Auteur Bericht
MANNA420

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:16

CHATULIEM619 schreef:
Ook dat is niet het geval, Manna. Denk je dat we allemaal mensen zijn die graag anderen willen manipuleren? Misschien komt het wel door al die negatieve filmpjes...maar we zijn gewone mensen, zonder verborgen agenda of vriendjespolitiek.....

Niet bewust misschien. Er zijn ook boze krachten werkzaam, dat kun je als gelovige niet ontkennen (Efeze 6) En in Timotheus staat te lezen dat in de laatste dagen er mensen zijn die de gezonde leer niet meer verdragen kunnen. Ze willen dingen af doen of toedoen, waarmee ze zichzelf manipuleren en overgeven aan ongehoorzaamheid. Dat is ernstig.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:18

SHANITA130 schreef:
Film waaruit je kan opmaken dat het niet bijbels is: Klik hierDe 1ste link laat zien als je denkt aan een hoger iets, hier is de zon gebruikt, zonder zon is geen leven, geen planten geen mensen etc. en je contcentreerd je, dat je ook zo kan doen...

en: Klik hier
2de link, hier wordt uitgelegd wát het eigenlijk is, en eerlijk gezegd, begrijp ik nu ook waarom ik altijd zo in de war (zacht uitgedrukt) uit die samenkomsten kwam waar iedereen in tongen spreekt, en niet alleen ik...
Fijne Dag!!!

NB: dus met je eens, niet bijbels..
Goed, tongen spreken komt ook in occulte kringen voor. Maar vind je het zelf niet vreemd, dat mensen wel de Heer blijven dienen als ze volgens jouw occult bezeten zijn? Want je zou juist denken dat als je zo occult bezig bent, je met God niks te maken wil hebben, juist voor Hem zou willen vluchten...
Of beweer je met droge ogen dat mensen bezeten zijn als ze in tongen bidden?
En wat heeft het verhaal van een puber nou voor waarde? Vind je dat steekhoudend? Ik totaal niet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:26

MANNA420 schreef:
Niet bewust misschien. Er zijn ook boze krachten werkzaam, dat kun je als gelovige niet ontkennen (Efeze 6) En in Timotheus staat te lezen dat in de laatste dagen er mensen zijn die de gezonde leer niet meer verdragen kunnen. Ze willen dingen af doen of toedoen, waarmee ze zichzelf manipuleren en overgeven aan ongehoorzaamheid. Dat is ernstig.
Boze machten beinvloeden je helemaal. Dat kan je niet uitzetten als je bidt of als je voor de Heer zingt. Ik ken veel voorgangers op persoonlijke basis en het enige wat ik merk, is hun toewijding aan God. Profetieën gaan niet boven de Bijbel of buiten de bijbel om. Dat is gewoon een verzinsel van buitenstaanders. Bij ieder onderwijs over de gaven van de Geest, is één van de eerste lessen, dat het niet Gods Woord overstijgt. De Bijbel is natuurlijk het richtsnoer en profetie kan ter ondersteuning zijn, maar zal nooit de bijbel vervangen...
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:45

CHATULIEM619 schreef:
Ja, je moet dat ook niet al te serieus nemen. Lees maar eens in de bijbel, dat is een veel belangrijker richtsnoer. Ik kan allerlei filmpjes opzoeken om iemand in een zwart daglicht te stellen, maar dat is dan alleen maar mijn waarheid.
Shanita is nu eenmaal ergens van overtuigd en zoekt daar bevestiging voor. Nog even en je kunt zelf via films bewijzen dat Jezus getrouwd was en David een homo, twee stellingen die bekend zijn in de chr. wereld.

Films hoeven mij dat niet te bewijzen...
Ik probeer vast te houden aan Gods Woord...en daar naar te leven...
Een getrouw woord en aller aanneming waardig...
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:56

SHANITA130 schreef:
Nooouuuu, als sommigen alleen gebarentaal zouden 'spreken', ja, eigenlijk zou dat verplicht moeten worden gesteld....voor sommigen dan iig...

Zeker voor de zondagsrust, kom je in een kerk, wordt daar in een drie uur durende dienst kei en keihard geschreeuwd door de mic. en dan ook in tongen, ja.....daar gaat je zondagsrust...

Kan ik beter naar een vredig PKN kerkje gaan, met liefelijke psalmen en gezangen Verliefde smiley , en een rustige opbouwend en mooie preek Verliefde smiley , waar ik vrolijk Lachende smiley uitkom, ipv helemaal gestressed Zieke smiley en depressed Boze smiley , en dan gelijk, mijn valium slik voor de hele maand van de stress, en de rest van de maand zonder zit...

jahaaa... Gefrustreerde smiley

Ja dat jij er niet tegen kan is natuurlijk HET bewijs dat het occult is.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:02

In de tijd dat ik met de vraag zat of het occult was of wel voor deze tijd... hoorde ik dat wanneer je in een tong spreekt vanuit de verkeerde bron je daar zelf geen controle over hebt en het je overneemt.

Spreek je in een tongentaal van de Heilige Geest dan kun je dit zelf t.a.t. stoppen in gedachten en spreken hardop.
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:07

JOL252 schreef:
In de tijd dat ik met de vraag zat of het occult was of wel voor deze tijd... hoorde ik dat wanneer je in een tong spreekt vanuit de verkeerde bron je daar zelf geen controle over hebt en het je overneemt.

Spreek je in een tongentaal van de Heilige Geest dan kun je dit zelf t.a.t. stoppen in gedachten en spreken hardop.

Ik geloof absoluut dat spreken in tongen een gave van God kan zijn.
Het is, net als met zovele dingen, hoe ga je er mee om?

Het is volgens mij niet voor niets dat er mensen in de gemeente horen te zijn die de gave hebben om geesten te onderscheiden. Een niet gering ambt...
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:14

Prei met een zuur sausje

Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden
jongste komt eten en dit hoort nog altijd tot de toppers
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:16

ZEELAND736 schreef:
Is voor mij juist beter!!!
Zou dolgraag naar Preston Palace of de Bonte Wever gaan....maar voor mij een gevaarlijke plaats...(maar gun dat je wel hoor)
Precies een plekkie voor mij!!!!
Maar ik ken mezelf...dan gaan alle remmen los...
Alleen al het idee dat ik in de avond ZOMAAR...aan het softijs kan....
Vanavond hier....uitsmijterdag...en zolang mijn voorraadkast maar geen lopend buffet is komt het wel goed...

Nou weet je ik kom ook van alles aan dat weet je...'
maar ben echt nauwelijks aangekomen.... gewoon elke dag lekker zwemmen en baantjes trekken verbrand je calo en rietje weer Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:20

Voor alle duidelijkheid: ik geloof in de gave van profetie. En ik geloof dat God nu nog steeds door Zijn profeten heen spreekt.

Maar de vraag is: hoe toets je dit alles?

Mensen die denken dat profetie per definitie bemoedigend en bevestigend moet zijn (je moet er een goed gevoel van krijgen) hebben volgens mij een te eenzijdig beeld van God. Sommigen beweren zelfs dat God niet straft: Hij is alleen maar liefdevol, zacht en geeft doorlopend schouderklopjes. Ik lees in de bijbel iets heel anders.
Naar boven

Auteur Bericht
MAMALOE463

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:22

FILIA110 schreef:
Misschen helpt "SUBLIEM EXTRA OXI BOOSTER White brilliance"

Het is een vlekkenverwijderaar op basis van actieve zuurstof - Voor voorbehandeling en machinewas.

Eigenschappen: Oxi is een reinigings- en bleekmiddel voor veelzijdig gebruik. Zonder chloor en schadelijke gassen. Oxi verwijdert de meeste vlekken zoals fruit, gras, schimmel, nicotine, bloed, mosterd, ketchup, vet, wijnvlekken, enz. snel en eenvoudig. etc lees verder de beschrijving op het plastic emmertje. (Je moet n.l. wel testen op kleurechtheid van het materiaal)

te koop bij winkel ACTION voor een paar euro.

(Het staat vlgs mij bij de wasmiddelen in die winkel)

Misschien heb je er iets aan? Succes!

Ga ik proberen, bedankt!

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:24

INGE721 schreef:
Ik geloof absoluut dat spreken in tongen een gave van God kan zijn.
Het is, net als met zovele dingen, hoe ga je er mee om?

Het is volgens mij niet voor niets dat er mensen in de gemeente horen te zijn die de gave hebben om geesten te onderscheiden. Een niet gering ambt...

Mee eens. Ik geloof dat het gegeven is tot opbouw van je geloof en van de gemeente en dat dit zich niet beperkt tot een klein deel (namelijk de vroegchristelijke) van de gemeente.
En inderdaad, het is zoals met alles, het kan misbruikt worden of escaleren en dan heeft het meestal te maken met eigenbelang.
Naar boven

Auteur Bericht
MAMALOE463

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:25

ZEELAND736 schreef:
Ik ga denk ook weer shaken...al eens meer gedaan...
Even een week doorbijten en ik zit weer in het ritme...
Maar dat is het nu juist...er moet inderdaad een knop om bij mij...

Inderdaad, ff doorbijten, maar als je eenmaal in het ritme zit dan heb je geen honger meer, lichaam komt in ketose, en foetsie gaan die overtollige kilo's Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
MAMALOE463

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:31

Ik vind zelf die shakes van Cambridge wel lekker, en wat je zegt Zeeland, je hoeft niet na te denken over wat je moet eten, ik zet s morgens drie zakjes shake klaar voor de hele dag, goed voor nog geen 500 calorieen Knipoog smiley

En k heb een lekkere manier gevonden om die shakes te maken, ik doe het water en de shake en drie ijsblokjes in een blender, dat mix ik even en dan heb ik een heerlijk koele uhmmm zegmaar soort milkshake, best lekker!

En je zit er goed vol van.
Mijn valkuil is als ik me aan een normaal dieet moet houden, dan ga ik toch wat snoepen tussendoor, en met die shakes hoef ik er niet over na te denken.
Ben nu weer een week bezig, zaterdag ff gesnoept, kon het niet laten, maar ben nu toch in ruim een week drie kilo kwijt Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:41

ZEELAND736 schreef:
Zo is het ook...er moet een knop om..
Vorig jaar vond ik de knop van stoppen-met-roken...
Het is me niet tegengevallen....
Nadat ik echter een dikke 10 kilo aankwam...werd ik daar niet vrolijker van..
Natuurlijk doe je dat zelf...door die... niet/meer/sigaret...zocht ik het in iets anders...Maar 2 knoppen tegelijk kon ik niet aan...
Toch is het weer mis gegaan...ik rook weer...(door de frustraties van het aankomen en stress) Ik ben namelijk wel degelijk een emotie eter!!!
De dokter vertelde me...dat even meer aankomen...minder risico's met zich meebrengt dan het roken...
Shaken is voor mij een optie...ooit viel ik met Herbalife 20 kilo af, maar te duur voor mij...Maar je hoeft geen keuze te maken uit je eten want er is een shake...
In clubverband...zie ik even niet zitten..maar een controle of ik toch echt mijn best doe heb ik eigenlijk wel nodig..
Toch geeft Weight Watchers ook een goed resultaat...en moedigen de afvallers elkaar vaak aan...dan geeft power om door te gaan...
Op 7 september gaat de roken knop weer om...(Ik kon het toch???)
Gelukkig ben ik verder goed gezond...ondanks mijn gewicht...
Het roken ben ik banger voor...dus staat bovenaan.
Inmiddels ben ik ook alweer 4 kilo kwijt...of ik lijn??
Nee, maar in plaats van een stuk chocola...of de overgebleven roze koek..(ben een zoetbek) is er nu...de sigaret...(ja...is ook duur!!!)
Ook drink ik te weinig...dus staat er nu een volle pot Pu-R-thee....
Die moet aan het eind van de dag leeg zijn...(kan bijna niet weg want je moet haast een wc op je rug meenemen...)
Ik weet het...ik kan het...maar knopjes vinden...DAT IS HET!

Enne...Jans ik vind het knap dat je 1stukje chocola kunt eten...!
Lachen die ander stukjes je dan niet toe???
Nou bij mij wel hoor...en ze praten nog ook en ik kan ze maar op 1 manier het zwijgen opleggen...

Geweldig! En zo herkenbaar! Hoewel; ik eet meestal ook maar 1 'stuk' chocola hoor... Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:50

.

Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 25 augustus 2012, 21:32
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:53

SHANITA130 schreef:
Even:

in 1 kor 13 staat, OM DE BEURT IN VREEMDE TALEN MÉT VERTALING ER METEEN ACHTERAAN. dus dat klopt alvast niet.

en handeling betreft vreemde talen zodat buitenlanders mensen over God hoorde in hun eigen taal.

en nu, als je zo'n 'kerk' binnengaat, iedereen massaal in tongen nou ik vind het niet normaal en schaam me rot tegenover mensen....toen ik daar kwam.

Als ik ff me fantsasie gebruik en ik hoor dat een paar keer kan ik het ook, maar ik ben niet gek...!!!!

'als je niet in tongen spreekt kom je niet in de hemel, hoe vaak ik dat al niet gehoord heb...'.

Stelletje ....., en ja de pastors denken alleen maar aan het geritsel, massahypnose, schandalig...

in 1 kor 13 staat, OM DE BEURT IN VREEMDE TALEN MÉT VERTALING ER METEEN ACHTERAAN
en dit heb ik nog nooit meegemaakt in al de tien jaren dat ik in die gemeentes kwam, en in veel ben ik geweest....
Je hebt dus nooit het principe begrepen van gezamenlijke lofprijzing. Het is een oude Joodse gewoonte, met als voorbeeld van Jericho. Gezamenlijk God aanroepen is een oude traditionele gewoonte van de gemeente. In Hand. 4 zie je daar ook een voorbeeld van.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:59

CARMEN073 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik geloof in de gave van profetie. En ik geloof dat God nu nog steeds door Zijn profeten heen spreekt.

Maar de vraag is: hoe toets je dit alles?

Mensen die denken dat profetie per definitie bemoedigend en bevestigend moet zijn (je moet er een goed gevoel van krijgen) hebben volgens mij een te eenzijdig beeld van God. Sommigen beweren zelfs dat God niet straft: Hij is alleen maar liefdevol, zacht en geeft doorlopend schouderklopjes. Ik lees in de bijbel iets heel anders.
De manier waarop je het nu omschrijft vind ik ook niet goed, maar bevestigend kan twee dingen betekenen. Zowel positief als negatief. Het kan bv. zijn dat je al maanden lang worstelt met iets wat je moet overgeven aan God. Dan kan een profetie, die dit ook vermeldt juist bevestigend werken voor datgene wat de Heer in je hart gelegd heeft. Maar dat is niet bepaald positief..

Verder wordt in mijn ogen met bevestigend ook iets anders bedoeld. Een profetie kan nooit iets heel nieuws zijn, iets waar God niet mee bezig geweest is. Vroeger dacht men wel eens dat een profetie alleen maatgevend was voor de richting die je zou moeten gaan. Nu is het slechts één van de onderdelen en werkt het bevestigend op datgene wat God met je leven van plan is.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 24 augustus 2012, 18:01
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 18:34

Tongentaal

Begin 1900 werd in de Bethel Bible school een nieuwe manier van spreken ontdekt door één van de studenten. Zij dacht dat ze in het Chinees en andere talen kon spreken. De andere studenten volgden al snel met hun eigen taal. De school verhuisde na enkele maanden naar Houston. William Seymour één van de studenten werd de bekendste naam in de Pinksterbeweging. Hij stichtte de Azuza Street Mission, waar ook de gelijknamige opwekking naar vernoemd is.

De mensen die in deze beweging deelnamen waren er van overtuigd dat ze door God een andere taal hadden ontvangen om zo de wereld over te trekken om de mensen in hun eigen taal aan te spreken. Zij dachten dat de taal die ze ontvangen hadden een aardse taal was, zoals in Handelingen ook gebeurde. Echter ze kwamen erachter dat het geen aardse talen waren. Hierna werden deze talen bestempeld als hemelse talen. Zo wordt dat tot op de dag van vandaag geleerd.

Wat waren tongen in de bijbel? Wat was het doel ervan en is het nog steeds voor nu? Tongen in de bijbel betekent talen. De gaven van tongentaal zoals de bijbel dat leert waren dan ook werkelijk bestaande talen. Dit lezen we in Handelingen bij de uitstorting van de Heilige Geest:
En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn. Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. Hand.2:4-6

In Handelingen 2 worden al de talen opgenoemd waarin men de discipelen hoorde spreken:

En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Cappadocië, Pontus en Asia, Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. Hand. 2:8-11

Hier vinden wij dan ook gelijk het bewijs dat de bijbelse gave van tongen echt bestaande talen waren. Er waren Joden bij elkaar uit alle landen. Zij hoorden de discipelen in hun eigen taal spreken, dit hoefde dus niet uitgelegd te worden. De boodschap was voor iedereen duidelijk.
De bijbel zegt dat de Joden een teken willen en de Grieken wijsheid zoeken, tekenen zijn dus voor de Joden. Tongentaal was dus een teken voor de ongelovige Joden. De Joden verlangen door de hele bijbel heen al tekenen van God. Ook deze tekenen van vreemde talen zijn voor de Joden om hen te overtuigen van het feit dat het koninkrijk van God op aarde is gekomen, in de gestalte van Jezus Zelf. Dit is wat Jezus Zelf daarover zegt:

Het verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken; maar hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. En Hij verliet hen en ging weg. Math:16.4
Paulus schrijft: Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, 1Kor.1:22-23

Het is duidelijk dat de bijbel leert wat tongentaal is en voor wie het bedoeld was. In de eerste gemeente, was de bijbel nog niet compleet geschreven, er was nog geen Nieuw testament, en daarom heeft God Zijn woord bevestigd met wonderen en tekenen. Eén daarvan was de gave van tongentaal. Dit tot opbouw van de gemeente. Wij nu hebben de complete schrift tot lering en onderwijs. Er zijn geen speciale uitingen meer nodig. God heeft ons Zijn woord gegeven.

Als de bijbelse gave van tongentaal niet meer voor onze tijd is dan zijn er dus velen die een ander soort taal spreken. Veelal zal deze waarschuwing van Petrus op onze tijd van toepassing zijn:
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf. En velen zullen hen, door wie de weg van de waarheid gelasterd zal worden, op hun verderfelijke wegen navolgen. 2 Petr.2:1-4

Tongentaal zoals deze geleerd wordt in de charismatische beweging, heeft niets te maken met de bijbelse talen, die worden genoemd in Handelingen of in de Korinthebrief. Er zijn volgens deze leer twee soorten tongen: In tongen spreken en een tong ontvangen.

In tongen spreken:

De brabbeltaal die elke wedergeboren christen volgens hen zou moeten hebben, en deze hoeft niet vertaald te worden. Je kan het gebruiken voor het bidden of om te zingen in tongen.

Je kunt een tong ontvangen:

Men leert dat als je een tong ontvangt je die dus hardop moet uitspreken en deze tong moet door diezelfde persoon of een ander vertaald worden. Gebaseerd op: Daarom, laat hij die in een andere taal spreekt, bidden dat hij het mag uitleggen.1 Kor.14:13

De uitleg vanuit de charismatische beweging dat de hemelse tongentaal de taal van engelen is wordt nergens door de bijbel bevestigd. Er zijn twee punten waarom het volgens mij ook niet zo is.

1. Waarom zou God Zijn engelen dan in een menselijke taal tot Zijn dienaren laten spreken? Als er engelen tot mensen spraken zoals bij Daniël, Lot en anderen dan spraken ze altijd tot mensen in een menselijke taal. God heeft tot mensen gesproken door een engel, zelfs door een ezel maar altijd waren het verstaanbare talen. Niet een onverstaanbaar gebrabbel. Degene waartoe gesproken werd verstond het gewoon.

2. Als mensen de taal van engelen kunnen verstaan dan zou Satan deze ook kunnen verstaan, hij is een gevallen engel, hierdoor kan de theorie dat we een geheime gebedstaal hebben niet kloppen.
Verder ziet men tongentaal als een bewijs van vervulling van de Heilige Geest. Spreek je niet in tongen, dan wordt er met je gebeden om zo vervuld met de Heilige Geest te worden en als bewijs hiervan zal je de tongentaal ontvangen. De bijbel zegt echter dat we de Heilige Geest ontvangen als we Jezus aannemen als onze Redder.

En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Hand.2:38
Er wordt nergens gesproken over een bewijs van het hebben van de Heilige Geest. Nee, Hij wordt ons geschonken en daar hebben we geen brabbeltaal voor nodig als bewijs. Het enige bewijs waar tongentaal voor dienst is een teken aan het volk van Israël.
Ja, met belachelijke klanken en in een andere taal zal Hij tot dit volk spreken, Jes.28:11

Volgens de voorstanders van tongentaal moet men tongentaal ontwikkelen. Als je in tongen wilt spreken moet je gewoon je mond openen en ‘God’ zal de woorden laten komen, elk geluidje dat in je opkomt moet je uitspreken. Het klinkt dan als een baby die brabbelt, dit is echter pas het begin. Door vaak te spreken in tongen ontwikkel je een eigen taal. Je begint met telkens een paar dezelfde woorden (brabbels) maar later ontwikkelt de taal zich en wordt de woordenschat (brabbelschat) steeds uitgebreider.

In tongen spreken is een gave van de Geest. Toen de discipelen deze gave ontvingen, spraken ze gelijk in tongen. Nergens staat dat ze maar een paar woordjes kenden en veel moesten oefenen om een uitgebreide woordenschat te vergaren. Nee, er staat dat de discipelen spraken tot de menigte in hun eigen taal, dus niet een paar woordjes.

En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Cappadocië, Pontus en Asia, Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. Hand. 2:8-11

Soms als deze charismatici in tongen bidden en verdrietig worden, angstig of juist vurig, zonder dat daar een duidelijke aanleiding toe is kan dit zelfs zo heftig worden dat men spreekt over barensweeën. Men zegt dan dat je bidt voor iemand anders, misschien wel aan de andere kant van de wereld, en dat je hiervoor een heftige strijd voert in gebed.

In de bijbel kunnen we geen aanwijzingen vinden die dit verklaren. Natuurlijk is het zo dat wanneer je bidt voor jezelf of anderen dat dit gepaard kan gaan met emotie. Dan ben je betrokken bij de persoon of situatie, dit is echter iets anders dan wat er in deze leer geleerd wordt. De zogenaamde barensweeën komen voort uit de “opwekking” van Pensecola waar John Killpatrick naast alle Toronto Blessing wonderen en tekenen ook leerde dat vrouwen in barenshouding hun gebed “baarden”.

De charismatici leren dat tongentaal een geheime gebedstaal is die satan niet verstaan kan. Deze (brabbel) tongentaal is zou een machtig wapen zijn voor het geestelijk oorlogvoeren en als je in tongen bidt, bid je altijd de wil van God. Deze leer komt voort uit de Kingdom Now beweging. Deze beweging leert dat we het koninkrijk van Jezus op deze aarde moeten veroveren zodat Hij Zijn plaats kan innemen. Hiervoor zou God dan ook deze speciale gebedstaal gegeven hebben zodat Satan Zijn plannen niet kan dwarsbomen. Men beweert bij deze leer dus dat God afhankelijk is van de mens om Zijn plannen uit te kunnen voeren.

Als we even terugkijken naar de opwekking in Asuza Street begin 20e eeuw dan wordt duidelijk waarom deze mensen in eerste instantie dachten dat ze naar andere landen konden gaan om te evangeliseren zonder de taal te hoeven leren. Dit is de gave van tongen zoals de bijbel dat beschrijft. Toen echter bleek dat dit bij hen niet het geval was werd er een andere draai aan gegeven en werd er gezegd dat ze een hemelse brabbeltaal hadden ontvangen. Dit wordt tot op de dag van vandaag geleerd.

En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. 2 Kor. 11:14

Geraadpleegde bronnen:

http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=83

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/pinksterbeweging.pdf

http://www.apologetique.org/nl/artikelen/mens/antropologie/RS_glossolalie_literatuurstudie.htm

http://www.backtothebible.nl/

http://www.statenvertaling.info/

http://www.gotquestions.org/Nederlands/vreemde-talen-spreken.html

http://middernachtsroep.nl/index.php (maart 2007/juni 2007)

Dato Steenhuis – Gaven en talenten, voor God of voor mensen?

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op vrijdag 24 augustus 2012, 19:43
Naar boven

Auteur Bericht
DEHERDER920

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 18:37

Hoi... nou dan meld ik me wel aan, lijkt me leuk zo eens onder de mensen om te horen wat ieder zo bezig houd. ennu het is in de buurt.

Ik heb zelf wel een grotere voorkeur voor chinees eten!!
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA412

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 18:43

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TJOKLAT313

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 18:45

JOELLE246 schreef:
Ik heb het ook in mijn agenda gezet

Jaaa, gezellig! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA412

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 18:48

Leuk! Dan ben je de eerste!
Dapper hoor dat je 'm uit je achterhoofd wilde halen;)
Hopelijk worden nu meer mensen enthousiast...
Als er één schaap 'van de Herder' over de dam is volgen er vast méér;)
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 18:53

"Iedere gave, die goed en elk geschenk, dat volmaakt is, daalt van boven neer van de Vader der lichten, bij wie geen verandering is of zweem van omkeer."

Jacobus 1:17
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:09

ZWAAN995 schreef:

Tongentaal

Begin 1900 werd in de Bethel Bible school een nieuwe manier van spreken ontdekt door één van de studenten. Zij dacht dat ze in het Chinees en andere talen kon spreken. De andere studenten volgden al snel met hun eigen taal. De school verhuisde na enkele maanden naar Houston. William Seymour één van de studenten werd de bekendste naam in de Pinksterbeweging. Hij stichtte de Azuza Street Mission, waar ook de gelijknamige opwekking naar vernoemd is.

De mensen die in deze beweging deelnamen waren er van overtuigd dat ze door God een andere taal hadden ontvangen om zo de wereld over te trekken om de mensen in hun eigen taal aan te spreken. Zij dachten dat de taal die ze ontvangen hadden een aardse taal was, zoals in Handelingen ook gebeurde. Echter ze kwamen erachter dat het geen aardse talen waren. Hierna werden deze talen bestempeld als hemelse talen. Zo wordt dat tot op de dag van vandaag geleerd.

Wat waren tongen in de bijbel? Wat was het doel ervan en is het nog steeds voor nu? Tongen in de bijbel betekent talen. De gaven van tongentaal zoals de bijbel dat leert waren dan ook werkelijk bestaande talen. Dit lezen we in Handelingen bij de uitstorting van de Heilige Geest:
En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn. Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. Hand.2:4-6

In Handelingen 2 worden al de talen opgenoemd waarin men de discipelen hoorde spreken:

Hier vinden wij dan ook gelijk het bewijs dat de bijbelse gave van tongen echt bestaande talen waren. Er waren Joden bij elkaar uit alle landen. Zij hoorden de discipelen in hun eigen taal spreken, dit hoefde dus niet uitgelegd te worden. De boodschap was voor iedereen duidelijk.
De bijbel zegt dat de Joden een teken willen en de Grieken wijsheid zoeken, tekenen zijn dus voor de Joden. Tongentaal was dus een teken voor de ongelovige Joden. De Joden verlangen door de hele bijbel heen al tekenen van God. Ook deze tekenen van vreemde talen zijn voor de Joden om hen te overtuigen van het feit dat het koninkrijk van God op aarde is gekomen, in de gestalte van Jezus Zelf. Dit is wat Jezus Zelf daarover zegt:

Het verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken; maar hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. En Hij verliet hen en ging weg. Math:16.4
Paulus schrijft: Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, 1Kor.1:22-23

Het is duidelijk dat de bijbel leert wat tongentaal is en voor wie het bedoeld was. In de eerste gemeente, was de bijbel nog niet compleet geschreven, er was nog geen Nieuw testament, en daarom heeft God Zijn woord bevestigd met wonderen en tekenen. Eén daarvan was de gave van tongentaal. Dit tot opbouw van de gemeente. Wij nu hebben de complete schrift tot lering en onderwijs. Er zijn geen speciale uitingen meer nodig. God heeft ons Zijn woord gegeven.

Als de bijbelse gave van tongentaal niet meer voor onze tijd is dan zijn er dus velen die een ander soort taal spreken. Veelal zal deze waarschuwing van Petrus op onze tijd van toepassing zijn:
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf. En velen zullen hen, door wie de weg van de waarheid gelasterd zal worden, op hun verderfelijke wegen navolgen. 2 Petr.2:1-4

Tongentaal zoals deze geleerd wordt in de charismatische beweging, heeft niets te maken met de bijbelse talen, die worden genoemd in Handelingen of in de Korinthebrief. Er zijn volgens deze leer twee soorten tongen: In tongen spreken en een tong ontvangen.

In tongen spreken:

De brabbeltaal die elke wedergeboren christen volgens hen zou moeten hebben, en deze hoeft niet vertaald te worden. Je kan het gebruiken voor het bidden of om te zingen in tongen.

Je kunt een tong ontvangen:

Men leert dat als je een tong ontvangt je die dus hardop moet uitspreken en deze tong moet door diezelfde persoon of een ander vertaald worden. Gebaseerd op: Daarom, laat hij die in een andere taal spreekt, bidden dat hij het mag uitleggen.1 Kor.14:13

De uitleg vanuit de charismatische beweging dat de hemelse tongentaal de taal van engelen is wordt nergens door de bijbel bevestigd. Er zijn twee punten waarom het volgens mij ook niet zo is.

1. Waarom zou God Zijn engelen dan in een menselijke taal tot Zijn dienaren laten spreken? Als er engelen tot mensen spraken zoals bij Daniël, Lot en anderen dan spraken ze altijd tot mensen in een menselijke taal. God heeft tot mensen gesproken door een engel, zelfs door een ezel maar altijd waren het verstaanbare talen. Niet een onverstaanbaar gebrabbel. Degene waartoe gesproken werd verstond het gewoon.

2. Als mensen de taal van engelen kunnen verstaan dan zou Satan deze ook kunnen verstaan, hij is een gevallen engel, hierdoor kan de theorie dat we een geheime gebedstaal hebben niet kloppen.
Verder ziet men tongentaal als een bewijs van vervulling van de Heilige Geest. Spreek je niet in tongen, dan wordt er met je gebeden om zo vervuld met de Heilige Geest te worden en als bewijs hiervan zal je de tongentaal ontvangen. De bijbel zegt echter dat we de Heilige Geest ontvangen als we Jezus aannemen als onze Redder.

En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Hand.2:38
Er wordt nergens gesproken over een bewijs van het hebben van de Heilige Geest. Nee, Hij wordt ons geschonken en daar hebben we geen brabbeltaal voor nodig als bewijs. Het enige bewijs waar tongentaal voor dienst is een teken aan het volk van Israël.
Ja, met belachelijke klanken en in een andere taal zal Hij tot dit volk spreken, Jes.28:11

Volgens de voorstanders van tongentaal moet men tongentaal ontwikkelen. Als je in tongen wilt spreken moet je gewoon je mond openen en ‘God’ zal de woorden laten komen, elk geluidje dat in je opkomt moet je uitspreken. Het klinkt dan als een baby die brabbelt, dit is echter pas het begin. Door vaak te spreken in tongen ontwikkel je een eigen taal. Je begint met telkens een paar dezelfde woorden (brabbels) maar later ontwikkelt de taal zich en wordt de woordenschat (brabbelschat) steeds uitgebreider.

In tongen spreken is een gave van de Geest. Toen de discipelen deze gave ontvingen, spraken ze gelijk in tongen. Nergens staat dat ze maar een paar woordjes kenden en veel moesten oefenen om een uitgebreide woordenschat te vergaren. Nee, er staat dat de discipelen spraken tot de menigte in hun eigen taal, dus niet een paar woordjes.

Soms als deze charismatici in tongen bidden en verdrietig worden, angstig of juist vurig, zonder dat daar een duidelijke aanleiding toe is kan dit zelfs zo heftig worden dat men spreekt over barensweeën. Men zegt dan dat je bidt voor iemand anders, misschien wel aan de andere kant van de wereld, en dat je hiervoor een heftige strijd voert in gebed.

In de bijbel kunnen we geen aanwijzingen vinden die dit verklaren. Natuurlijk is het zo dat wanneer je bidt voor jezelf of anderen dat dit gepaard kan gaan met emotie. Dan ben je betrokken bij de persoon of situatie, dit is echter iets anders dan wat er in deze leer geleerd wordt. De zogenaamde barensweeën komen voort uit de “opwekking” van Pensecola waar John Killpatrick naast alle Toronto Blessing wonderen en tekenen ook leerde dat vrouwen in barenshouding hun gebed “baarden”.

De charismatici leren dat tongentaal een geheime gebedstaal is die satan niet verstaan kan. Deze (brabbel) tongentaal is zou een machtig wapen zijn voor het geestelijk oorlogvoeren en als je in tongen bidt, bid je altijd de wil van God. Deze leer komt voort uit de Kingdom Now beweging. Deze beweging leert dat we het koninkrijk van Jezus op deze aarde moeten veroveren zodat Hij Zijn plaats kan innemen. Hiervoor zou God dan ook deze speciale gebedstaal gegeven hebben zodat Satan Zijn plannen niet kan dwarsbomen. Men beweert bij deze leer dus dat God afhankelijk is van de mens om Zijn plannen uit te kunnen voeren.

Als we even terugkijken naar de opwekking in Asuza Street begin 20e eeuw dan wordt duidelijk waarom deze mensen in eerste instantie dachten dat ze naar andere landen konden gaan om te evangeliseren zonder de taal te hoeven leren. Dit is de gave van tongen zoals de bijbel dat beschrijft. Toen echter bleek dat dit bij hen niet het geval was werd er een andere draai aan gegeven en werd er gezegd dat ze een hemelse brabbeltaal hadden ontvangen. Dit wordt tot op de dag van vandaag geleerd.

En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. 2 Kor. 11:14

Geraadpleegde bronnen:

http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=83

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/pinksterbeweging.pdf

http://www.apologetique.org/nl/artikelen/mens/antropologie/RS_glossolalie_literatuurstudie.htm

http://www.backtothebible.nl/

http://www.statenvertaling.info/

http://www.gotquestions.org/Nederlands/vreemde-talen-spreken.html

http://middernachtsroep.nl/index.php (maart 2007/juni 2007)

Dato Steenhuis – Gaven en talenten, voor God of voor mensen?

http://www.groeieningeloof.com/Maranatha%2004-05.htm

http://nl.artofliving.eu/

Ook weer zo;n nietszeggend lijstje. Waar staat het verband tussen werking van de Geest en de Bijbel. Waar staat dat de gaven van de Geest zouden moeten eindigen als de bijbel compleet was. Een stelling die niet bijbels te onderbouwen is, en toch vormt die de basis van dit vreemde relaas. Volgens zijn denkkader kan het niet, mag het niet, en moet het dus niet van God zijn.

In dit verband is het eens een keer verstandig Joh. 9 te lezen. Daar genas Jezus iemand op de sabbath. Het ongeloof van de farizeeen was omdat dit niet in hun theologisch denkkader paste. Ze beschuldigden de blinde man van leugens en ze noemden Jezus een bedrieger. Hier zie ik dus hetzelfde terug. Men heeft het idee dat het in die tijd alleen maar gold, en gaat redenen en motieven zoeken het aan te vallen.
Het eerste wat men zegt, dat kan niet van God zijn, want God geeft Zijn gaven niet meer aan de gemeente. Door de geschiedenis heen zie je echter dat in opwekkingsbeweging dit wel degelijk voorkwam. Ik heb een hele lijst van kerken waar in tongen bidden nog gepraktiseerd werd. En het Gregoreaans komt voort uit het in tongen zingen van de gemeentes. Te bedenken dat het woord Gregoreo opstaan betekent, kun je stellen dat de gemeentes de gewoonte hadden om bij het opstaan gezamenlijk in tongen te zingen. Dus wie durft te stellen dat dit slechts een malle uitvinding is van de pinkstergemeentes, kent de geschiedenis niet. Het heeft altijd tot de basis gehoord van de geloofsbelevenis van de gemeente en het is verdrukt en bij sommige gemeente weggewerkt. Maar loop niet te vertellen dat diegene die daar wel in geloven satanisch bezig zijn. Kijk eens in de spiegel en vraag je af waar je zelf met die onzin vandaan komt...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4396 4397 4398 4399 4400 4401 4402 ... 6194 Volgende
Pagina 4399 van 6194