| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:34
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Een rooie balk op zondag?  |
Tja de server kent het christelijke verhaal niet he Evenmin als het joodse en islamitische verhaal Een server kent enkel het verhaal van de 24-uurseconomie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:36
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Uit de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe hapjespan. Ik citeer:
"Oververhit uw pan nooit! De rook en bakwalmen die vrijkomen bij het bakken en braden op te hoge temperaturen kunnen schadelijk zijn voor dieren met gevoelige luchtwegen zoals vogels. Wij raden vogelbezitters dan ook aan hun dieren niet of in de nabijheid van de keuken te houden."
Tot zover dit citaat. Moraal van dit verhaal: houdt u kanarie uit de keuken!  |
een kip is een vogel.. hoe moet ik mijn kip bakken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:37
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Tot en met die laatste zin correct. Maar doop is niet het criterium voor behoud in de verbondsgedachte. Uiteindelijk is en blijft het het ja zeggen tegen God, Die naar ons toegekomen is om ons tot Zijn kind te maken/herstellen. | Het is meer dan alleen ja zeggen. Het betekent het afleggen van je oude leven in het watergraf. En dat gaat veel verder.
| HENK710 schreef: | | Wederom een niet geheel correct weergegeven element. Het oude Israël heeft niet afgedaan, maar is uitgebreid. Er zijn anderen op de stam van Israël geënt. | bij een aantal kerken is de gemeente het nieuwe Israël, niet alle kerken.
| HENK710 schreef: | | De doop bepaalt uiteindelijk niet of je erbij hoort of niet. Dat is nog altijd je eigen ja zeggen tegen God. Wat de doop wel zegt is dat God al voor je het zelf beseft jou in Zijn verbond in wil lijven! | en dat is een oud testamentisch principe, niet het nieuw testamentisch principe, die de doop op basis van keuze van de mens centraal stelt, niet de keuze van de ouders.
| HENK710 schreef: | | Verder zit het fatalistische minstens net zoveel in de geloofsdoop. Of je bent gedoopt en je hoort erbij of je bent niet gedoopt en je hoort er niet bij...Gewoon hetzelfde principe dus... | Niet de doop vormt de scheidslijn, maar het geloof... ander principe dus.
| HENK710 schreef: | | Zo blijkt maar weer dat in deze discussie de twee geschetste werelden niet eens zover uiteen lopen als nogal eens gedacht wordt. Geen wonder, want we zijn allen op weg naar en met God als christenen. Daarbij proberen we, hetzij vanuit de verbondsdoop, hetzij vanuit de geloofsdoop, een relatie met God op te bouwen, die uitstraalt in ons leven met elkaar als mensen! Het zou fijn zijn als dat vooral centraal komt te staan bij dergelijke onderwerpen (die dan dus hopelijk tot een minimum beperkt worden, omdat er toch niet uit te komen is door de appel-peervergelijking van beide dopen). | Als het niet zo verschillend was, waarom denk je dat Jezus de doop instelde? Anders was de besnijdenis toch ook al voldoende geweest? Maar God vond het nodig de doop als symbool van wedergeboorte in te stellen in tegenstelling tot de besnijdenis.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:39
|
|
|
|
euhm in de katholieke kringen is het normaal om een maria beeldje te hebben of om Jezus aan het kruis... niet dat deze beelden worden vereerd... dat zeker niet maar het is wel gebruikelijk.... in die zin kan ik laurens volgen......niet iedereen leeft in een katolieke omgeving en kan het misschien daardoor niet begrijpen of plaatsen... zie de beelden strom in de jaren 1600 ongeveer. ik was er toen niet bij... anders kon ik er wel meer verhalen over vertellen... maar ja dat was toen... mijn punt is euhm eigenlijk simpel, tis gewoon gebruikelijk in bv limburg en braband.... net zo vreemd als sommige carnaval is...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:41
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | | Nog even dit:ik kan me zooooooo goed voorstellen dat er steeds meer leden verdwijnen........sorry |
En ik kan me zooooooooo goed voorstellen dat degenen die zich bezorgd maken over verdwijnende leden, voortaan een buitengewoon actieve rol spelen om conflicten en ruzies tot een goed einde te brengen. Dáár hebben we tenminste iets aan!
Iets constateren is één ding, en er vervolgens daadwerkelijk voor zorgen dat de sfeer verbetert is een noodzakelijke tweede.....
Overigens moeten we niet al te dramatisch gaan doen, leanne, ik denk niet dat dat nodig is.
Laatst aangepast door
|
ARJAN007
|
op dinsdag 27 april 2010, 19:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:42
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | En ik kan me zooooooooo goed voorstellen dat degenen die zich bezorgd maken over verdwijnende leden, voortaan een buitengewoon actieve rol spelen om conflicten en ruzies tot een goed einde te brengen. Dáár hebben we tenminste iets aan!
Iets constateren is één ding, en er vervolgens daadwerkelijk voor zorgen dat de sfeer verbetert is een noodzakelijke tweede..... |
Daar is een groot gedeelte van de actieve leden bijna continu mee bezig, Ar.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:48
|
|
|
|
lees oa verbeter punten op cm....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:49
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het is meer dan alleen ja zeggen. Het betekent het afleggen van je oude leven in het watergraf. En dat gaat veel verder. | Ja zeggen tegen God en dan vooral tegen Jezus impliceert dit afleggen van je oude leven! Dus nog steeds niet echt verschil.
| CHATULIEM619 schreef: | | en dat is een oud testamentisch principe, niet het nieuw testamentisch principe, die de doop op basis van keuze van de mens centraal stelt, niet de keuze van de ouders. | De verbondsdoop behelst niet eens zozeer de keus van de ouders, maar juist de keus van God om ieder mens bij voorbaat al te willen zeggen dat hij bij Hem hoort. Dat is wat de ouders het kind dat ten doop gebracht wordt meegeven.
| CHATULIEM619 schreef: | | Niet de doop vormt de scheidslijn, maar het geloof... ander principe dus. | Neen! De doop is namelijk niet de scheidslijn in de verbondsgedachte, maar het geloof, het toevertrouwen van je leven aan God als teken van dankbaarheid voor het inlijven in Zijn Verbond.
| CHATULIEM619 schreef: | | Als het niet zo verschillend was, waarom denk je dat Jezus de doop instelde? Anders was de besnijdenis toch ook al voldoende geweest? | Neen! Want daar was bloed mee gemoeid. En juist dat is door de bloedstorting op golgotha opgeheven als noodzaak. Zodoende werd er een nieuw teken ingesteld voor hetzelfde verbond, dat God al vanaf den beginne met de mens gesloten heeft!
Nogmaals wordt duidelijk dat het tegenover elkaar zetten van beide dopen geen zin heeft. Het is en blijft appels en peren vergelijken. Laten we ons daarom eens richten op waar het werkelijk om gaat, namelijk relatie met God en met elkaar...ongeacht welke doop we hebben ontvangen!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 27 april 2010, 19:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTINA495
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:55
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het is nu de tweede keer dat jullie zoiets organiseren, ik verdenk jullie ervan dat je aan het vissen bent in andermans vijver. Ik zal melding hiervan maken bij de redactie want dit kan volgens mij niet. |
Dag Chatuliem
Met enige verbazing lees ik bovenstaand bericht. Wij hebben een uitnodiging geplaatst op CM voor iedere 30+ om zo ook andere mensen te kunnen benaderen buiten de kennissen kring om. Lijkt mij niets mis mee. En ik kan zeggen dat deze eerste uitnodiging voor een gezellige avond geslaagd is en voor herhaling vatbaar is zoals pimpernel ook al aangaf. Je hebt dus eigenlijk iets gemist.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:58
|
|
|
|
CHATULIEM 619 zegt: Durf mensen ook eens te laten overlijden. Veel medische handelingen zijn erop gericht om iedereen beter te laten worden. Waarom zou je dementerende ouderen nog steeds alle behandelingen geven als ze geen hogere kwaliteit ervoor krijgen .
Wat een klinkklare onzin. Ik heb kortgeleden nog een sterfbed van dichtbij meegemaakt en ik weet dat er zorgvuldig omgegaan wordt met lijden en sterven.
CHATULIEM 619 zegt: Ivf kan ook vervangen worden door adoptie. Of zorg ervoor dat mensen kunnen leren leven zonder kinderen.
Hoeveel kost het om mensen te leren leven zonder kinderen?? Hoezo is adoptie een goed alternatief? Toch niet voor iedereen? Wat een absurde redenering.
Laatst aangepast door
|
INEZ910
|
op dinsdag 27 april 2010, 20:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:58
|
|
|
|
Ik kan me inmiddels goed voorstellen als mensen niet meteen al duidelijk zijn over het kerktype waar ze naar de kerk gaan.
Om maar een voorbeeld te noemen: Ik ben in een PKN-kerk gedoopt als kind. Daar heb ik nooit problemen mee gehad, en de laatste tijd merk ik zelfs hoe goed het is geweest dat mijn ouders mij lieten dopen. Van meet af aan een fundament onder je bestaan, dat is heel fijn! Maar nu: gisteren werd mij gezegd dat de kinderdoop wegens procedure- fouten (want vond niet plaats op de manier waarop in het Nieuwe Testament gedoopt werd) ongeldig is. Hoe bont kun je het maken, denk ik dan, om heel eenzijdig te stellen dat procedurefouten een reden zijn om de doop ongeldig te verklaren....... Blijkbaar zijn er mensen die niet begrijpen hoe pijnlijk en beledigend dat over kan komen. Allereerst pijnlijk voor de kerk (die voor de kinderdoop koos,) omdat de kerk in hun ogen verkeerd bezig was. Vervolgens pijnlijk voor de gedoopten omdat het fundament onder hun voeten alsnog weggeslagen wordt. Hoewel ik vasthoud aan de kinderdoop als zijnde een zeer geldige vorm van dopen (en dus ook vind dat de kerk er goed aan gedaan heeft) vind ik het nogal kwetsend en pijnlijk als anderen daar luchtig over doen.
Dus ik begrijp hoe langer hoe beter als mensen niet meteen gedetailleerd en duidelijk zijn over hun opvattingen.... want mensen kunnen wel degelijk gekwetst worden door opvattingen van anderen.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:00
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Mee eens Henk.Toeval bestaat niet,de contacten die je opdoet hebben nut,of je het nut daar ooit van zal/mag inzien is de vraag
Een relatie vergt 100% inzet,dat hoef je niet direkt volop te geven maar je moet er (heel cliché)wel klaar voor zijn.Tevredenheid en dankbaarheid spelen daarin een grote rol,en vooral........geduld!
(nu krijg ik vast weer commentaar dat ik de dingen te serieus aanpak ,maar wie dat niet van mij verwacht kent mij niet ) |
Mooi beschreven, Leanne. En ach dat commentaar...komt er hoe dan ook wel, dus moet je niet teveel op richten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:00
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Er is een lied waar ik altijd moeite mee had: "jij in jou klein hokje en ik in het mijn".
Dat werd altijd voluit in de kerk gezongen, vooral met kerst. Is dat wat God bedoeld heeft om zo te leven? Ik geloof er niks meer van.
Een hokje is als een gevangenis, daar kun je voor kiezen maar ook eruit komen. Ik ben vrijgekocht waardoor ik uit mijn hokje kon gaan. Wel eng, omdat ik daarmee weer in een nieuwe wereld terecht kwam die ik niet kende. Dus opnieuw gekonfronteerd te worden met een eigen identiteit in een wereld die ik niet kende. Ik heb tot op de dag van vandaag geen spijt gehad in tegendeel.
Ik weet dat een hokje veiligheid bied zolang je erin blijft. Dat is wat de kerk doet en het liefst ook wil. | Je beschouwt een hokje als iets negatiefs. Ik niet. Je bent toch wie je bent en waarom zou je anders willen zijn? Als ik kijk naar een winkelcenturm zie ik daar een Aldi en een Albert Heijn. Beide hebben hun klanten en doelgroepen. Als ik kijk naar kerken zie ik refo's en pinkster, baptist en Leger des Heils, PKN. Allemaal hun eigen identiteit en hun eigen mensen. Wat is er op tegen dat je zegt dat je ergens bij hoort? Bij vereinigingen is men trots dat je ergens bij hoort. Hier lijkt het wel alsof je je schaamt.....vreemd.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 27 april 2010, 20:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:02
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Als ik kijk naar kerken zie ik refo's en pinkster, baptist en Leger des Heils, PKN. Allemaal hun eigen identiteit en hun eigen mensen. Wat is er op tegen dat je zegt dat je ergens bij hoort? |
Wat is er op tegen dat je de saamhorigheid ondanks de muurtjes wilt benadrukken, aangezien God de door mensen gemaakte grenzen doorbreekt?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:04
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het thema van dit topic is immers te tolerant? Is het dan niet logisch dat je de link legt naar de praktijk. Ik merk op dat de moeite om voor je geloof uit te komen zelfs in een christelijke setting moeilijk voor mensen is. Ik heb geen enkel oordeel over hun geloof, meer valt het me op dat het probleem geschilderd in dit topic zelfs hier op de site aanwezig is. |
misschien durven veel mensen niet teveel te zeggen omdat sommigen er zo'n duidelijke mening op na houden dat er weinig ruimte overblijft voor mensen die een andere mening hebben misschien dat als die mensen zich wat toleranter op zouden stellen anderen meer los gaan komen met hun bijdrage
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:05
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Durf mensen ook eens te laten overlijden. Veel medische handelingen zijn erop gericht om iedereen beter te laten worden. Waarom zou je dementerende ouderen nog steeds alle behandelingen geven als ze geen hogere kwaliteit ervoor krijgen.
|
Lekker kort door de bocht, chatuliem. Verstandelijk gezien helemaal waar, maar gevoelsmatig klopt het niet. Dementerende ouderen zijn kwetsbare mensen, en kwetsbare mensen moet je koesteren, en niet een trap nageven door ze voortijdig te laten overlijden.... Elk jaar dat onze voorgaande generatie(s) langer kan leven, is een goed jaar. Het is goed om onze familie zo lang mogelijk om ons heen te hebben. En als oudere familieleden dementeren? Dan nóg zijn ze de moeite en geld waard!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:06
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:46
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:10
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | bewaar je een stuk voor me, jolan? (tenzij hij te klef is natuurlijk)
of bak je even een stuk of tien taarten voor de picknick willie? daar draait een echte bakker zn hand tóch niet voor om, verwacht ik....  |
haha, je denkt zeker dat we niks anders te doen hebben??? weet je wel hoe druk het leven met een bakker is?
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op dinsdag 27 april 2010, 20:11
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:10
|
|
|
|
|
Dieren zijn vaak liever dan mensen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:12
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik ben de laatste tijd geschrokken van de angstwekkende stilte van sommige mensen. |
Misschien zitten die mensen op dat moment te telefoneren of op MSN of te gamen? Misschien belt hun vader of moeder wel! En de naaste familie gaat toch voor, niet dan? Dus: niemand kan keihard bewijzen dat mensen zich opzettelijk afzijdig houden, ook al kan stilte soms pijnlijk zijn......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:17
|
|
|
|
|
mensen zijn bang dat ze onderuitgehaald worden als ze een mening hebben.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:21
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op donderdag 29 april 2010, 09:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:21
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | mensen zijn bang dat ze onderuitgehaald worden als ze een mening hebben. |
nee dat niet echt, maar om de juiste woorden te vinden om je mening te onderbouwen, en dan ook nog zonder iemand te kwetsen is geen makkelijke opgave
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:24
|
|
|
|
er is weinig tot geen mensenkennis nodig om te weten dat zo'n ongebaseerde reactie niet fair is. virtuele mensenkennis, dat ga je niet menen toch???
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op donderdag 29 april 2010, 09:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:26
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Er is een lied waar ik altijd moeite mee had: "jij in jou klein hokje en ik in het mijn".
Dat werd altijd voluit in de kerk gezongen, vooral met kerst. Is dat wat God bedoeld heeft om zo te leven? Ik geloof er niks meer van.
Een hokje is als een gevangenis, daar kun je voor kiezen maar ook eruit komen. Ik ben vrijgekocht waardoor ik uit mijn hokje kon gaan. Wel eng, omdat ik daarmee weer in een nieuwe wereld terecht kwam die ik niet kende. Dus opnieuw gekonfronteerd te worden met een eigen identiteit in een wereld die ik niet kende. Ik heb tot op de dag van vandaag geen spijt gehad in tegendeel.
Ik weet dat een hokje veiligheid bied zolang je erin blijft. Dat is wat de kerk doet en het liefst ook wil. |
Jezus zegt, dat Hij hier van ons verwacht. Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht . En Hij wenst, dat ieder tot zijn ere schijnt . Gij in uw klein hoekje en ik in 't mijn.
volgens mij staat er hoekje en niet hokje
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:34
|
|
|
|
| PEACEDOVE820 schreef: | Ach ja laat ik er dan toch maar ens wat uit gooien wie weet helpt het.....:
Kennen jullie dat dat gevoel van eenzaamheid en dat God zo ver weg lijkt , dat je een brok in je keel krijgt en je niet precies weet waarom...... Je huilt om niks of eigenlijk toch heel veel.....
Dat je moe wordt van het oordeel dat je geen man meer hebt , of de vraag constant waar ie is gebleven. En als je zegt dat ie weggelopen is je aankijken of je op een andere planeet woont......
Rechtzaak rechtzaak was je maar voorbij dan had ik rust en mn kinderen ook!
Greets, Peacedove |
Ik ken het gevoel wel, en ik moet dan altijd weer denken aan een ervaring die een persoon die ik ken heeft meegemaakt toen zij zelf in een scheiding zat.
Zij was op dat moment onderweg naar de rechtbank, en ze had het er zo zwaar mee dat ze het uitschreeuwde naar God, en opeens hoorde ze een stem ‘kijk eens naar links’ en ze keek, en een van de weilanden was volledig gevuld met 1 bepaalde bloem, helemaal vol, toen hoorde ze de stem weer ‘daar zorg ik voor, zou ik dan niet voor jou zorgen?’. En even later weer die stem ‘kijk eens naar rechts’ ze keek, en weer een weiland, maar ditmaal volledig met kraaien gevuld, het zag er zwart van, en weer die stem ‘daar zorg ik voor, zou ik dan niet voor jou zorgen?’ Deze ervaring heeft haar toen, en nu nog, de rust gegeven om de hele sores met de scheiding, kinderen en alles te kunnen dragen en aan God kunnen overgeven.
Uit deze ervaring die zij heeft gehad, heb ik zelf ook veel gehad, en ik denk er graag aan terug. Hopelijk kun je er zelf ook rust uitputten dat God meer dichterbij is dan je soms denkt en ervaart.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:35
|
|
|
|
[quote=CROSSROAD317]
Vrede tot elke prijs is geen vrede !
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:35
|
|
|
|
| RENSKE067 schreef: | oke misschien ook wel wat meer nachtjes dan ligt ook aan de lengte van mijn nachtjes  |
slaap er maar een paar lange nachten meer over dan, ik vind die bull wel bij je passen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:39