| Auteur |
Bericht |
|
ROBERTO858
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 04:27
|
|
|
|
| PAULUS505 schreef: | Beste CM leden,
ik houd zelf o.a. van oldies, dus oude liederen uit Amerika en Engeland. Ik kan heel fijn genieten van rock and roll. Uiteraard zijn er ook bepaalde liederen die echt niet kunnen en die luister ik dan ook niet. Wat vinden jullie van deze muziek? Ik ben vooral benieuwd naar jullie positieve reacties over deze muziek.
Groeten van Paulus |
Als je realplayer GRATIS download en kiest voor optie gratis zonder toeters en bellen dan kun je als je naar bv youtube lied kijkt het het gewoon met 1 klik downloaden. even googlen en je ziet het wel. veel luister plezier. nb mijn favoriete music is uit jaren 60 en Aaron Nevill . music met inhoud ( behalve een enkele en gospel uiteraard ) word niet meer gemaakt zoalsvroeger. http://www.wikihow.com/Download-Videos-Using-Real-Player
Laatst aangepast door
|
ROBERTO858
|
op woensdag 23 januari 2013, 05:00
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROBERTO858
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 04:43
|
|
|
|
| ALTJE848 schreef: | Ik lees en ja ik zit er ook mee, je vind iemand echt leuk aardig wilt van binnen het leven wel met hem delen maar angst overheerst omdat degene schulden heeft in de vorm van geld,of schuld is geweest een strafblad heeft.
Wat houd jou tegen waarom wel en waarom niet zou jij de relatie aangaan. Vertrouwen volledig op de HEER , of is dat de HEER gebruiken omdat jij wil dat het goed komt .
Ik was net al mijn muren kwijt en nu ben ik weer aan het bouwen toch maar op afstand houden met de kans dat je iemand weer kwijt raakt die je lief hebt met heel je hart.
Hoe weet je dat het goed is ?
Anita |
Ook ik heb een rugzak met baggage net zoals een ieder. De 1 wat meer dan een ander. Gelukkig zijn er mensen gelovig of niet die niet kort zichtig zijn. Tja en waar trek je de grens ? Dat bepaalt een ieder voor zich zelf. Maar oordeel niet opdat gij ook niet veroordeelt word. Je kan een ieder al helpen door een gebaar een opbouwend woord. Ja zelfs kritiek kan,mag en moet als je het beste met diegene voor heb. Iemand die het met een ander meent zegt dingen zoals ze zijn maar laat de ander niet alleen. Meestal kun je je zelf afvragen wat zou Jesus in mijn situatie gedaan hebben. Let wel ik zeg niet dat je alleen maar bijbels moet handelen want het is werken en bidden (samen met diegene ). Soms stuurt God mensen op je pad om je te beproeven. En helaas mensen veranderen niet binnen 1 dag maar je kan ze wel sturen en er voor ze zijn. En dat kan ook op afstand als je voor degene bid. Dus ga op je gevoel af en verstand en luister niet naar mensen buiten en/of in de kerk maar lees de bijbel.
Veel sterkte en mocht je toch iemand hebben laten vallen het geeft niet want God zal dat naar een ieder nooit doen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROBERTO858
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 05:03
|
|
|
|
Hier is een handige site met heel veel websites voor een ieder wat wils.
http://informatieplatform.nl/
veel plezier
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 06:21
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Wel jammer dat Petra net weg was voordat Maritime verdween. Haar reactie over hoe het er aan de hemelpoort zal toegaan vond ik ontwapenend, al zal het wel niet aangekomen zijn.
Thomas |
Petra heeft toch besloten om op CM te blijven. Ze had haar abonnement opgezegd, maar maakt weer een nieuw account aan.
Ze gaf in haar reactie aan goed begrepen te hebben waar het om gaat. En dat op een manier zoals alleen zij dat kan. Prachtig!
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op woensdag 23 januari 2013, 06:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 06:34
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Lieve mensen,
Neem toch geen aanstoot, daar heb je slechts jezelf mee. Als sommigen zich zonder het te weten nog laten misbruiken voor de werken van de boze, ga dan toch in liefde te raad, en geef - liefst prive - een liefdevolle, zachtmoedige vermaning. Want als je in haat reageert op een ander die hatelijk doet, wat is daarmee gewonnen?
Als je niet vanuit de rust en vanuit liefde kunt reageren, reageer dan alsjeblieft niet. Een twist houdt op zodra 1 van de partijen stopt met reageren. En laat God toch het laatste woord hebben. Wat heeft het nou voor waarde om je gelijk te willen halen?
God vraagt aan IEDEREEN om elkaar lief te hebben, ja ook op dit forum. Een forum, juist een plek om op een VEILIGE manier lief te hebben. Maar de meeste zien het als een VEILIGE manier om hun gram te halen ofzo...
Opnieuw moet ik denken aan die bekende woorden van Paulus: 2 Tim 2: Als je je niet met de zonde inlaat, zul je zijn als één van die borden van zuiver goud (de beste in huis) zodat Christus je kan gebruiken voor Zijn hoogste doelen.
[22] Blijf uit de buurt van alles wat jou als jongeman slechte gedachten en gevoelens kan geven. Geef in plaats daarvan je aandacht aan alles wat je kan helpen goed te doen. Heb geloof en liefde en zoek het gezelschap van hen, die van de Here houden en een zuiver hart hebben.
[23] Ik zeg het nog eens: Laat je niet verleiden tot zinloze discussies, die alleen maar op ruzie kunnen uitlopen.
Voor iedereen, de vrede van Christus toegewenst.... je weet wel, die alle verstand te boven gaat... |
Liefde of liefhebben zonder waarheid is geen liefde...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 07:07
|
|
|
|
| JOANNIE702 schreef: | er zijn mannen die zo onbeschoft kunnen boeren |
In China is dat beleeft
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 07:08
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | een stuk aanplakken???  |
tuk karton of een plank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 08:59
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Wat versta je onder ongelovig?Werkelijk ongelovig, niet kerkelijk of iemand met een andere mening of een atheist?
Ik denk dat je eerst moet bekijken in hoeverre je er met elkaar over kunt praten en of je elkaar in ieders waarde kunt laten en je gesteund voelt.
Alleen het naamplaatje "christelijk" zegt mij niet zoveel,de mens achter het etiketje des te meer. |
Precies, geloven in Jezus Christus wil niet per definitie zeggen dat men zich ook als Christen gedraagt. Christelijk gedrag, is soms op het forum ver te zoeken, en ik denk dat wij er ons allemaal wel schuldig aan maken.
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op woensdag 23 januari 2013, 09:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 09:07
|
|
|
|
| ANNA415 schreef: | In China is dat beleeft  |
en beleefd a
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 09:57
|
|
|
|
Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Ik moet zeggen: een hele oefening!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:13
|
|
|
|
Heer ik denk aan u elke morgen. ik weet dat u voor mij wil zorgen. ik ben dankbaar blij daar voor. U hebt een luisterend oor. wij loven en prijs U naam. Heer u bent met ons begaan..
ik voelde mij vaak moe en alleen. maar u leid de weg waar dan ook heen. dank voor al hulp van u kant met u hebben we een band wij loven en prijs U naam. Heer u bent met ons begaan.
ik zie elke dag in mijn leven. wat allemaal ons word gegeven. soms meer dan er nodig is. al lijkt het dat er wat mis. wij loven en prijs U naam. Heer u bent met ons begaan..
geef Here ons alle tijd en kracht. zodat wij dan klaar staan voor u pracht. dank dat u ons begeleid. en voor u duidelijkheid. wij loven en prijs U naam. Heer u bent met ons begaan.
Heer U weet alles waar heen het leid. uiteindelijk in u eeuwigheid. dankbaar dat wij dit weten. wij gaan er naar toeleven. wij loven en prijs U naam. Heer u bent met ons begaan.
wij loven en prijs U naam. Heer daar is waar wij voor staan.
dit is een eigen gemaakt lied heeft geen muziek maar iemand mooi vindt om er muziek op te maken voel je vrij om het te doen. maar zou graag dan de muziek en melodie er van willen krijgen.
Laatst aangepast door
|
BERENDJAN590
|
op woensdag 23 januari 2013, 10:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CORNE927
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:22
|
|
|
|
In het kader van tegenwicht maar es een topic over de ervaringen van mannen en waar die op afknappen tijdens een 1e date.
Ik zal een schot voor de boeg geven met argumenten die mij soms echt overkomen zijn en ja, dat waren echt christelijke vrouwen, van keurige komaf.
1) Wat voor werk doe je? En als dat in hun ogen niet stabiel of 'normaal' is verdwijnt direct de aandacht, geen oogcontact meer. (financiën gaan voor liefde?) 2) Na een gezellig gesprek kom je samen tot conclusie dat het best leuk is en vertelt ze je haar laatste liefde nog niet te hebben losgelaten of nog contact mee te hebben. 3) Tijdens de date maakt ze veel lichaamscontact, in mijn ogen grensoverschrijdend. 4) Ze is vaag over wat nou de echte reden is dat ze is ingegaan op deze date, kortom, wat was haar echte drijfveer? Wil ze vriendschap alleen, een maatje of staat ze echt open voor een volledige liefdesrelatie. Natuurlijk moeten deze dingen groeien, maar het is wel prettig vooraf te weten wat je kunt verwachten..of niet. 5) Ze doen zich beter voor dan ze werkelijk zijn, ofwel, zijn niet eerlijk...waar je veel later pas achterkomt natuurlijk.
Zo, dit zijn er een paar, op 2e dates gebeuren soms nog wel gekkere dingen trouwens.
Moraal: Is het zo moeilijk om jezelf te zijn, ten alle tijde? Open en eerlijk te zijn? Als je start door nieuwe date te hebben je schepen achter je te hebben verbrand?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:40
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Wat versta je onder ongelovig?Werkelijk ongelovig, niet kerkelijk of iemand met een andere mening of een atheist?
Ik denk dat je eerst moet bekijken in hoeverre je er met elkaar over kunt praten en of je elkaar in ieders waarde kunt laten en je gesteund voelt.
Alleen het naamplaatje "christelijk" zegt mij niet zoveel,de mens achter het etiketje des te meer. |
Hai Leanne,
Daar ben ik het mee eens; het gaat erom; de mens achter het etiket 'christelijk', of 'niet christelijk'...
En: in hoeverre je er met elkaar over kunt praten en of je elkaar in ieders waarde kunt laten en je gesteund voelt.
Je gesteund voelen daar gaat het om. Ja, en zelf steunen.
Ik vind het belangrijk, als degene maar wel respect heeft voor het geloof.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:43
|
|
|
|
| CORNE927 schreef: | In het kader van tegenwicht maar es een topic over de ervaringen van mannen en waar die op afknappen tijdens een 1e date.
Ik zal een schot voor de boeg geven met argumenten die mij soms echt overkomen zijn en ja, dat waren echt christelijke vrouwen, van keurige komaf.
1) Wat voor werk doe je? En als dat in hun ogen niet stabiel of 'normaal' is verdwijnt direct de aandacht, geen oogcontact meer. (financiën gaan voor liefde?)
Verkijk je niet: voor sommige vrouwen ben je een mogelijkheid om uit de bijstand te komen, het komt helaas voor.
2) Na een gezellig gesprek kom je samen tot conclusie dat het best leuk is en vertelt ze je haar laatste liefde nog niet te hebben losgelaten of nog contact mee te hebben.
Daarom kunnen mensen beter niet daten als ze nog niet los van hun ex zijn.
3) Tijdens de date maakt ze veel lichaamscontact, in mijn ogen grensoverschrijdend.
Een eigen verantwoordelijkheid van beide partijen, moeilijk te bepalen. Bepaal je eigen grens, dat is het enige.
4) Ze is vaag over wat nou de echte reden is dat ze is ingegaan op deze date, kortom, wat was haar echte drijfveer? Wil ze vriendschap alleen, een maatje of staat ze echt open voor een volledige liefdesrelatie. Natuurlijk moeten deze dingen groeien, maar het is wel prettig vooraf te weten wat je kunt verwachten..of niet.
Verken dit dus met chatten, bellen e.d.
5) Ze doen zich beter voor dan ze werkelijk zijn, ofwel, zijn niet eerlijk...waar je veel later pas achterkomt natuurlijk.
Het is altijd zo dat mensen bij een eerste ontmoeting goed over willen komen. Dat is ook normaal in de omgang en eerste indrukken zijn vaak bepalend. Je kunt in de eerste seconden tenslotte al her gevoel hebben van nou, nee en vaak blijft dat zo. Mensen zijn dan niet volledig maar in hoeverre het oneerlijk is, vind ik lastig te bepalen.
Zo, dit zijn er een paar, op 2e dates gebeuren soms nog wel gekkere dingen trouwens.
Moraal: Is het zo moeilijk om jezelf te zijn, ten alle tijde? Open en eerlijk te zijn? Als je start door nieuwe date te hebben je schepen achter je te hebben verbrand? |
Loesje had ooit een kreet: Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Het blijkt maar weer dat wat verkennend chatten zo gek nog niet is. Of je achter alle verborgen doelstellingen komt, denk ik niet maar je krijgt je vinger wel achter sommige dingen. Ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat de klik of de chemie bepalend is bij de ontmoeting maar een beetje voorkennis kan geen kwaad. Waarom je elkaar wel of niet wilt, is meestal geen rationele keuze. De beste is ook niet die aan je eisen voldoet maar voor wie je wat eisen opgeeft. Elkaar van te voren bellen en een gesprek voeren is ook zinvol. Maar ik moet toegeven dat ondanks dat een date toch niet goed kan gaan. Het is niet zo erg, je bent misschien een illusie armer maar het had toch niet gewerkt dus zo erg is het nou ook weer niet. Wees blij dat je er op tijd achter komt. Wat voor mij een slechte ervaring is geweest is dat sommige vrouwen er niet in berusten en je in je privesituatie lastig vallen na de tijd. De schepen achter je verbranden? Lijkt me niet. Het is vaak wel goed met een beter schip een andere koers te varen.
Thomas, neem je verlies als het niet lukt en trap niet na door te stalken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 januari 2013, 14:20
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:48
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Ik moet zeggen: een hele oefening! |
Eens Roady.
en dan alles ertussen ;)
Ik wil toch wel iets delen als het gaat om een stukje aanleiding van de explosie in dit topic. Sorry dat dit weer een lap tekst is geworden. Maar ik vind hem zelf relevant en belangrijk. Dit is wat ik aan waarde uit de situatie van de laatste dagen heb gehaald. Als voorbeeld hoe God negative dingen positief kan gebruiken. Tegenstand is volgens mij altijd een kans om inzicht op te doen.
Ik wil het dan hebben over de opmerking van Wllemijn. ik heb daarvan aangegeven dat ik die cynisch vond overkomen en dat ik denk dat cynische opmerkingen altijd kwetsen.
Ik wil dat graag nuanceren in relatie tot Liefde. Want daar zit volgens mij iets dubbels. maar in dit alles wil ik graag voorop stellen dat Liefde niet kwetst.
Als ik dan zeg dat een cynische opmerking altijd kwetst betekent dit dan dat ik het ook om kan draaien? Dat als iemand gekwetst is door een opmerking deze niet in Liefde kan zijn gemaakt? De grap is dat we als mens stellingen lijken te controleren op waarheid door ze om te draaaien en te kijken of het omgedraaide ook klopt.
Ik herken bij mezelf dat ik vaak reageer vanuit associatie met een eigen ervaring. Ja Willemijn, mijn reactie zegt meer over mijzelf dan wat ook. Maar dat is het mooie van mens zijn. Zo brengen we allemaal onze ervaringen in het spel. Het kan niet anders, daar ben ik van overtuigd, dat is volgens mij ook volgens het ontwerp van onze Creator.
De associatie die ik bij de opmerking van Willemijn had is een opmerking die ik altijd tegen mijn oudste zoon maakte als hij boos was en riep; het is niet eerlijk! Ik maakte dan stevast de opmerking. Ja jongen, het leven is niet eerlijk. Leer dat nu maar accepteren. Legitiem toch, lekker relativerend. een stukje levenswijsheid aanbieden aan die jongen. wat is daar nu mis mee? Ik heb de afgelopen jaren leren inzien dat dit mijn eigen strategie was om om te gaan met boosheid.
Ik zou kunnen zeggen dat het aanbieden van die levenswijsheid gebeurde uit Liefde voor mijn zoon.
Wat ik herken is dat ik door dit sussend te zeggen tegen mijn zoon hem op een bepaalde manier erkenning onthoud. Hij heeft recht op zijn boosheid. Het is iets waar ik hem vergeving voor heb gevraagd.
Zo hebben mensen ook recht op hun pijn. Stap één in een therapeutisch proces is altijd erkenning geven.
Volgens mij zit het verschil in wanneer je de relativerende opmerking maakt. Zie je de situatie aan de andere kant? Schat je die goed in? Als er sprake is van een reflectieve situatie dan is zo'n opmerking helemaal op zijn plaats, maar als een persoon midden in de emotie is dan is dat nog maar de vraag. Dan is het een breekijzer wat bijna per definitie kwetsend is. In een dergelijke situatie noem ik de opmerking cynisch. Let wel, dat is mijn beleving inderdaad. En misschien wel niet de goede term. Volgens mij is een opmerking cynisch als het beoogde effect is om de ander even emotioneel op zijn/haar plaats te zetten. Waarbij het recht op erkenning wordt ontnomen.
Vaak worden dit soort cynische opmerkingen gemaakt vanuit eigen emotie en is het een stuk zelfbescherming. En dat kan heel er op zijn plek zijn om te overleven. Wie ben ik om iemand zijn emotionele reactie te ontnemen? Wat mij in dit topic duidelijk is geworden dat emotionele reactie tot een emotionele kettingreactie kan leiden. En dan wordt er mensen gekwetst, omdat er andere mensen op het forum zitten, misschien wel een jaar later, die net in pijn zijn. Waarbij die opmerking dan nog weer voor emotie zorgt.
Ik zal een nieuw topic openen voor dit onderwerp met deze bijdrage als starter. Ik ben er namelijk zelf niet uit en ben benieuwd naar de collectieve wijsheid van het forum. Die is er zeker, door alle chaos heen! God heeft een manier om met Zijn Wijsheid hier doorheen te stralen ... Awesome!
Inhoudelijke reactie op het thema cynisme graag op het nieuwe topic: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=3335
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op woensdag 23 januari 2013, 11:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:03
|
|
|
|
Ik wil graag dit nieuwe topic openen na aanleiding van gebeurtenissen in het topic Angst om lief te hebben.
Het heeft bij mij voor een stukje nieuwe bewustwording gezorgd. Ik ben daar voor mezelf nog niet klaar mee daarom ben ik benieuwd naar de collectieve wijsheid van het forum. Die is er zeker, door alle chaos heen! God heeft een manier om met Zijn Wijsheid hier doorheen te stralen ... Awesome!
Ik wil het dan hebben over de opmerking van een van de forumleden. het was een relativerende opmerking richting een ander lid over het hebben van problemen. Ik heb daarvan aangegeven dat ik die cynisch vond overkomen en dat ik denk dat cynische opmerkingen altijd kwetsen.
Ik wil dat graag nuanceren in relatie tot Liefde. Want daar zit volgens mij iets dubbels. In dit alles wil ik graag voorop stellen dat ik de bijbelse waarheid herken dat Liefde niet kwetst.
Als ik dan zeg dat een cynische opmerking altijd kwetst betekent dit dan dat ik het ook om kan draaien? Dat als iemand gekwetst is door een opmerking deze niet in Liefde kan zijn gemaakt? De grap is dat we als mens stellingen lijken te controleren op waarheid door ze om te draaaien en te kijken of het omgedraaide ook klopt.
Ik herken bij mezelf dat ik vaak reageer vanuit associatie met een eigen ervaring. Mijn reactie zegt meer over mijzelf dan wat ook. Maar dat is het mooie van mens zijn. Zo brengen we allemaal onze ervaringen in het spel. Het kan niet anders, daar ben ik van overtuigd, dat is volgens mij ook volgens het ontwerp van onze Creator.
De associatie die ik bij de specifieke opmerking in het andere topic had is een opmerking die ik altijd tegen mijn oudste zoon maakte als hij boos was en riep; het is niet eerlijk! Ik maakte dan stevast de opmerking. Ja jongen, het leven is niet eerlijk. Leer dat nu maar accepteren. Legitiem toch? Lekker relativerend. een stukje levenswijsheid aanbieden aan die jongen. wat is daar nu mis mee? Ik heb de afgelopen jaren leren inzien dat dit mijn eigen strategie was om om te gaan met boosheid.
Ik zou kunnen zeggen dat het aanbieden van die levenswijsheid gebeurde uit Liefde voor mijn zoon.
Wat ik herken is dat ik door dit sussend te zeggen tegen mijn zoon hem op een bepaalde manier erkenning onthoud. Hij heeft recht op zijn boosheid. Het is iets waar ik hem vergeving voor heb gevraagd.
Zo hebben mensen ook recht op hun pijn. Stap één in een therapeutisch proces is altijd erkenning geven.
Volgens mij zit het verschil in wanneer je de relativerende opmerking maakt. Zie je de situatie aan de andere kant? Schat je die goed in? Als er sprake is van een reflectieve situatie dan is zo'n opmerking helemaal op zijn plaats, maar als een persoon midden in de emotie is dan is dat nog maar de vraag. Dan is het een breekijzer wat bijna per definitie kwetsend is. In een dergelijke situatie noem ik de opmerking cynisch. Let wel, dat is mijn beleving inderdaad. En misschien wel niet de goede term. Volgens mij is een opmerking cynisch als het beoogde effect is om de ander even emotioneel op zijn/haar plaats te zetten. Waarbij het recht op erkenning wordt ontnomen.
Vaak worden dit soort cynische opmerkingen gemaakt vanuit eigen emotie en is het een stuk zelfbescherming. En dat kan heel er op zijn plek zijn om te overleven. Wie ben ik om iemand zijn emotionele reactie te ontnemen? Wat mij in dit topic duidelijk is geworden dat emotionele reactie tot een emotionele kettingreactie kan leiden. En dan wordt er mensen gekwetst, omdat er andere mensen op het forum zitten, misschien wel een jaar later, die net in pijn zijn. Waarbij die opmerking dan nog weer voor emotie zorgt.
De vragen die ik hier over nadenkend overhoud zijn:
- Kunnen we tot een gezamelijke definitie van cynische komen? - Kan ik stellen dat dingen die vanuit eigen emotie en zelfverdediging worden gezegd niet uit Liefde voortkomen? - Kan het toepassen van cynisme soms nodig zijn om een ander even wakker te schudden? - Hebben we spelregels nodig om duidelijk te maken dat bepaalde uitingen die in het gewone leven prima zijn (en direct gecorrigeerd kunnen worden) op een forum als dit vanuit zorgvuld gewoon niet kunnen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:07
|
|
|
|
Een mooi voorbeeld van een freudiaanse verspreking:
Ik wilde het topic noemen: Cynisme op het forum.
De titel zo als deze er nu bij vergissing staat geeft aan dat het niet samengaat. Wil iemand hier iets duidelijk maken Deze "fout" is te mooi ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KABOUTER722
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:08
|
|
|
|
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/430/
de verschillen tussen ironie/cynisme/sarcasme verklaard.
ik denk namelijk dat cynisme en sarcasme nog wel eens door elkaar worden gehaald.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:24
|
|
|
|
Zoeker:
Ik denk dat je de term cynisch niet goed gebruikt al valt het me op dat meer en meer mensen deze fout maken. Wat jij noemt, is veeleer sarcastisch. Ironie is milde spot, sarcasme is bijtende spot en cynisme is gevoelloze spot. Ik bedoel het niet onvriendelijk maar wat cynisme in jouw beleving betekent, doet niet zo veel ter zake. Is er sprake van gevoelloze spot dan is het cynisme. Dat nagenoeg iedereen zo boos was over de opmerking van Maritime was, vooral ook omdat die cynisch was. Volstrekt gevoelloos naar Willemijn toe en geen rekening houdend met wat dit met haar in haar (benarde) situatie zou doen. Wat jij noemt: Een ander even (emotioneel) op zijn plaats zetten, is denk ik wat anders, ik vind het overigens ook wat vaag geformuleerd.
Lubbers had een wat zware baard. Ironie is het om Lubbers wat prikkelend te noemen. 'Christelijke politicus met een ongeschoren moraal' is sarcastisch en 'deze christelijke Eichmann van de Nederlandse politiek' (citaat Gerrit Komrij) is cynisch. Dan hou je geen rekening meer met wat je opmerking met een ander, in dit geval met Lubbers, doet. Mensen die vaak cynisch zijn, gaan overigens richting persoonljkheidsstoornis. Een normaal mens moet in de meeste gevallen kunnen overzien wat hij een ander aandoet.
Ik ga er even wat uit dat mensen weten wie Eichmann was.
Thomas, cynisme en een christelijke levenshouding zijn onverenigbaar.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 23 januari 2013, 14:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:25
|
|
|
|
| CORNE927 schreef: | Denk dat je gelijk hebt Thomas, hij is verdwenen. Nou, de score voor januari 2013 gaat goed, Laverde en Maritime verdwenen...dat ik weet dan, wellicht zelfs meer.
Wat zal het forum opbloeien nu! |
Ik vind, het forum bloeit wel.
Kijk, ik vind het, an sich, ook niet leuk, dat eerst een hele tijd terug, Chatuliem, en nu Maritime zijn gebant.
Van Chatuliem had ik het niet zo gevolgd, ja, van Maritime wel. Ik had liever gezien dat zo iemand zijn excuses had aangeboden en dan vanuit zijn hart. Ja, dat kan je aanvoelen, ook als het is geschreven; gevoelswaarde van woorden.
Ja, ik heb zelf ook wel es iemand gebant in het dagelijkse leven. En niet omdat ik dat nou zo leuk vond, of oh wat zal ik nu opbloeien, maar gewoon, grenzen kunnen trekken, dat moet mi mogelijk zijn.
Mazzeltjes!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 23 januari 2013, 11:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:28
|
|
|
|
Beste Zoeker,
Dank voor je bijdrage. Dit onderwerp houdt mij zelf ook al een tijdje bezig. Omdat jij nu de voorzet geeft, wil ik er graag op inhaken. Ik zal het dicht bij mezelf houden en delen hoe ik bij mezelf een verandering heb gemerkt in de periodes dat ik op het forum schreef.
Vorig jaar was ik ook lid van CM en ik vond het erg spannend om op het forum te schrijven. Maar ik had ergens last van. Ik nam vaak aanstoot aan wat anderen zeiden.
Aanstoot nemen zie ik als een strategie van de duivel, met als bedoeling om mij uit de liefde te halen en mij tegen iemand anders op te stoken. Het doel is - zoals altijd - vernietiging van relaties.
Als ik aanstoot nam, wist ik voor 100% dat ik gelijk had, en wie was die ander dat hij (of zij) iets anders dacht? DUS ik sprong er bovenop om mijn gelijk te halen en/of mijn mening te verdedigen. Het is niet vreemd dat de spanning in mezelf daarbij tot grote hoogte steeg. Ik wist allang dat er iets niet klopte, maar kon toen nog niet goed aangeven wat dat was voor mij.
Ik wist toen dat ik op andere vlakken van mijn leven problemen had. Die had ik aan te pakken. Zonder teveel in detail te treden wil ik wel vermelden dat het om emotionele problemen ging met bepaalde mensen. Maar ergens kon of wilde ik die problemen niet aanpakken. Het forum was voor mij op een bepaalde manier een hangplek geworden waar ik mijn zegje kon doen, terwijl ik werk aan de winkel had in het echte leven.
De gevolgen van aanstoot nemen zijn niet gering. Ik merkte dat ik telkens uit de liefde met God geraakte, ik raakte erg gespannen en ik had de neiging om telkens met meer kracht te reageren.
Dat was vorig jaar. In het afgelopen jaar heb ik veel geleerd, en heeft God me echt leren vergeven. Praktisch dus. Dat was mijn onderliggend probleem. Als ik iemand niet wilt vergeven, dan zit er haat en wrok in mijn hart. Ik leefde als het ware boven op mijn echte gevoelens (maar die kregen nooit uiting). Elk contact dat ik aanging was als het ware belast en beladen met deze onderliggende laag van negatieve gevoelens. Ook heb ik een fantastisch boek gelezen van John Bevere "Aanstoot, valstrik van de duivel". Dat heeft mij erg geholpen om deze valstrik te leren doorzien en te begrijpen.
Een bijkomend verschijnsel was dat - toen ik nog niet kon vergeven - ik gebonden bleef aan de persoon die tegen mij had gezondigd. Dit maakte ook weer dat elke relatie negatief beinvloed wordt. Het is alsof God voortdurend zegt: "Maak het nou eerst 's in orde met die en die, pas dan kun je verder."
Ik ben God erg dankbaar dat ik dit vergevingsproces ben doorgegaan. Dat bestaat uit het telkens nemen van een wilsbesluit, en dan als de minste afstappen op de persoon die ik iets te zeggen had/hebt, om het daadwerkelijk in orde te krijgen.
Daardoor is de rust veel dieper komen te zitten. Ik voel me gezonder en kan veel meer vanuit mezelf en vanuit de liefde reageren dan voorheen. Dat noem ik winst.
Even terug naar het onderwerp: Ik zie wel dat er mensen zijn die helaas nog veel onverwerkte pijn met zich meedragen. En die (dus?) nog voor de taak staan om anderen te vergeven (om ze vervolgens te kunnen loslaten). Daardoor "klitten" bepaalde personen aan elkaar vast en ontstaan er discussies zoals we hier zien. De verdraagzaamheid is erg klein, en wat ik dus zie is dat er erg snel aanstoot wordt genomen op elkaar. En dan ontstaat er zo'n emotionele climax waarbij er weer leden vertrekken of moeten vertrekken. Heel pijnlijk en jammer allemaal.
Ik zou dus willen stellen - rondom de dingen die genoemd zijn de startpost - dat het probleem niet zozeer psychisch is, maar dat daaronder een geestelijk probleem ligt, namelijk onvergevingsgezindheid, wat feitelijk niets anders is dan ongehoorzaamheid aan God.
Nou ja, tot zover maar even.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op woensdag 23 januari 2013, 12:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:28
|
|
|
|
Als men iest schrijft op het forum, kunnen sommigen de juiste intonatie niet vinden, hoe iets bedoelt wordt. En daardoor komen sommige stukjes verkeerd over.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:34
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Ik vind, het forum bloeit wel.
Kijk, ik vind het, an sich, ook niet leuk, dat eerst een hele tijd terug, Chatuliem, en nu Maritime zijn gebant.
Van Chatuliem had ik het niet zo gevolgd, ja, van Maritime wel. Ik had liever gezien dat zo iemand zijn excuses had aangeboden en dan vanuit zijn hart. Ja, dat kan je aanvoelen, ook als het is geschreven; gevoelswaarde van woorden.
Ja, ik heb zelf ook wel es iemand gebant in het dagelijkse leven. En niet omdat ik dat nou zo leuk vond, of oh wat zal ik nu opbloeien, maar gewoon, grenzen kunnen trekken, dat moet mi mogelijk zijn.
Mazzeltjes! |
excusses op cm kan je niet krijgen is mijn ervaring... uitzonderingen daargelaten.
dit topic heet angst om lief te hebben... wat is lief hebben?
....wat je nooit lief heb gehad kan je later ook nooit haten....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:42
|
|
|
|
| JANS221 schreef: | Petra heeft toch besloten om op CM te blijven. Ze had haar abonnement opgezegd, maar maakt weer een nieuw account aan.
Ze gaf in haar reactie aan goed begrepen te hebben waar het om gaat. En dat op een manier zoals alleen zij dat kan. Prachtig! |
O, Gelukkig maar!
Ik hoopte al op zoiets :)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:08
|
|
|
|
| JOANNIE702 schreef: | de deur van de schuurbox doe ik open oei................euchhhhh waar zal ik eens aan beginnen en wat wil ik wel kwijt en wat niet moet voor morgen weer ruimte zijn heel veel ruimte mijn buurman die heeft nog niks in de schuur staan .............. |
Alles dat kapot is kan weg Alles dat je nooit meer zult gebruiken kan weg Van alles waar je meerdere exemplaren hebt kun je de beste bewaren etc.
Leanne,heeft zelf weinig troep maar herbergt wel veel "rommel" van anderen.........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:40
|
|
|
|
Een quote uit het stukje van Zoeker: | Quote: | De associatie die ik bij de specifieke opmerking in het andere topic had is een opmerking die ik altijd tegen mijn oudste zoon maakte als hij boos was en riep; het is niet eerlijk! Ik maakte dan stevast de opmerking. Ja jongen, het leven is niet eerlijk. Leer dat nu maar accepteren. Legitiem toch? Lekker relativerend. een stukje levenswijsheid aanbieden aan die jongen. wat is daar nu mis mee? Ik heb de afgelopen jaren leren inzien dat dit mijn eigen strategie was om om te gaan met boosheid.
Wat ik herken is dat ik door dit sussend te zeggen tegen mijn zoon hem op een bepaalde manier erkenning onthoud. Hij heeft recht op zijn boosheid. |
Ik herken: zeggen dat het leven nu eenmaal onrechtvaardig is....ja, zo onthoud je erkenning. Goed gezien! ---- Een quote van Roady: | Quote: | Dat was vorig jaar. In het afgelopen jaar heb ik veel geleerd, en heeft God me echt leren vergeven. Praktisch dus. Dat was mijn onderliggend probleem. Als je iemand niet wilt vergeven, zit er haat en wrok in je hart. Je leeft als het ware boven op je echte gevoelens (maar die krijgen geen uiting). Elk contact dat je aangaat is als het ware belast en beladen met deze onderliggende laag van negatieve gevoelens. Ook heb ik een fantastisch boek gelezen van John Bevere "Aanstoot, valstrik van de duivel".
Een bijkomend verschijnsel is dat - als je niet vergeeft - je gebonden blijft aan de persoon die tegen je heeft gezondigd. Dit maakt ook weer dat elke relatie negatief beinvloed wordt. Het is alsof God voortdurend zegt: "Maak het eerst in orde met die en die, pas dan kun je verder."
Ik ben God erg dankbaar dat ik dit vergevingsproces ben doorgegaan. Dat bestaat uit het telkens nemen van een wilsbesluit, en dan als de minste afstappen op de persoon die je iets te zeggen hebt, om het daadwerkelijk in orde te krijgen. |
Roady: Als je iemand niet wilt vergeven, zit er haat en wrok in je hart. Shanita: Dat slaat mi nergens op. Je kan alleen vergeven als de ander berouw heeft; alle teksten in het NT die over vergeving in het NT, daar is sprake van berouw. Roady: Je leeft als het ware boven op je echte gevoelens (maar die krijgen geen uiting). Elk contact dat je aangaat is als het ware belast en beladen met deze onderliggende laag van negatieve gevoelens. Shanita: Dat kan voor jou zelf opgaan, voor mij iig niet. Schadelijke is, iedereen loopt van ja je moet vergeven..... Vergeving is alleen helend als de ander oprecht en niet gespeeld berouw heeft, en dan kan je aanvoelen. Anders is vergeving zeer schadelijk. Als ik een deuk in je nieuwe auto rijdt, expres, gewoon omdat ik dat leuk vind, geeft mij een kick, dan word je boos, en dan ga je niet, als ik je sta uit te lachen en zeggen nou ben je lekker je no claim kwijt, mij dan zeggen van ja ik vergeef je van harte, en dan gewoon naar de garage.
Roady: Ook heb ik een fantastisch boek gelezen van John Bevere "Aanstoot, valstrik van de duivel". Shanita: Ja, ik las die boeken, helaas ook, toen ik pas gelovig was.... Kijk uit met die populaire Amerikaanse dominees. healers en schrijvers....
De titel al: "aanstoot, valstrik van de duivel"....Waarom zou het een valstrik van de duivel zijn, als ik aanstoot neem aan iets of iemand??? Ik bedoel dan niet wat jij schreef, je ergeren zeg maar omdat je dacht/wist gelijk te hebben. Ik doel hier op aanstoot nemen van gedrag van anderen wat schadelijk is, zónder je daarbij te laten meeslepen door emoties.
Roady: Ik ben God erg dankbaar dat ik dit vergevingsproces ben doorgegaan. Dat bestaat uit het telkens nemen van een wilsbesluit, en dan als de minste afstappen op de persoon die je iets te zeggen hebt, om het daadwerkelijk in orde te krijgen.
Shanita: Waarom zou ik, of iemand anders, in Hemelsnaam moeten afstappen, op iemand die me heeft gekwetst, en dan de minste zijn en zeggen ik vergeef je? als de ander totaal helemaal geen teken van spijt of berouw heeft?
Het is juist andersom, Roady, als je wéét dat iemand iets tegen je heeft, ga dan naar hem toe, maak het eerst goed met hem, alvorens je je offers aan God gaat brengen(Bijbeltekst). Laat je niet misleiden door Bevere en andere goudzoekers!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 23 januari 2013, 13:05
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:47
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Ik moet zeggen: een hele oefening! |
Wie kwetst wie...
Je vlieger gaat niet helemaal op. Wanneer je iemand met waarheid confronteert op een correcte wijze en in respect kan het nog steeds hard aankomen en die persoon kan dan nog steeds hard van zich afslaan met dat hij of zij gekwetst wordt. (Ken je dat: "je maakt me verdrietig".... oftewel: shut up). Laat staan dat kritiek, opbouwend bedoeld of in de zin van voor anderen opkomen, aanslaat bij mensen met onvermogen tot zelfreflectie.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 23 januari 2013, 12:49
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:48
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Als men iest schrijft op het forum, kunnen sommigen de juiste intonatie niet vinden, hoe iets bedoelt wordt. En daardoor komen sommige stukjes verkeerd over. |
Precies, kort en bondig .
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:52
|
|
|
|
| JOANNIE702 schreef: | de deur van de schuurbox doe ik open oei................euchhhhh waar zal ik eens aan beginnen en wat wil ik wel kwijt en wat niet moet voor morgen weer ruimte zijn heel veel ruimte mijn buurman die heeft nog niks in de schuur staan ..............
 |
Heel veel sterkte met de opruiming
En als je tijd over hebt: hier staat ook nog genoeg in de schuur
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|