| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:27
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?
|
Dat is het verwarrende in het bericht van Jol. Zo kun je het lezen.
Maar volgens mij bedoelt ze wat ik net schreef; het kan juist gemakzucht zijn om tegen iemand te zeggen dat hij/zij moet vergeven ...
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op vrijdag 1 februari 2013, 11:28
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:27
|
|
|
|
[quote=JOANNIE702]
Waar woonde jij ook weer......................h..v.n toevallig ga ik volgende week richting belgie......zal ik............ff langs komen toeteren...........
Ik woon in Sprundel...vlakbij de grens...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:28
|
|
|
|
| JOANNIE702 schreef: | Lezen is een vak op zich zelf.............trouwens kan je zien hoe frank het allemaal goed bij houdt.....  |
Dat noemen ze betrokkenheid...heb je die man eigenlijk al eens ontmoet?
Dat klokje is stuk...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOANNIE702
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:29
|
|
|
|
ik ga zo aan de slag met mijn opdracht 6 broche's maken en spullen klaar maken voor zaterdag avond ik mag foto sessie maken met een benedict concert, kicken voor mij dus
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:47
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | Vergeving is goddelijk. Er mag tijd overheen gaan want soms is het een weg, een proces. Dit vraagt soms van de omgeving om dichtbij degene te gaan staan die die weg van heling en vergeving moet gaan. Het is soms ook gemakzucht van de omgeving om te zeggen: vergeef, want het doet een appèl op de omstanders om mee te leven, te helpen, te troosten. Het kost misschien tranen en pijn omdat men het voor eigen rekening gaat nemen terwijl er onrecht is geschiedt. Boosheid om de gevolgen is dan ook niet altijd haat of opnieuw toerekenen, je zal maar de rest van je leven kaakklachten houden omdat je door wat voor reden dan ook daar ontwricht werd, ik noem maar even wat. Het is geen kattepis waar we het over hebben, er is duur voor betaald. |
Ik ben het helemaal met je eens Jol, ik lees met verbazing hier op CM hoe makkelijk er met vergeving wordt omgegaan.. Is er een incident of woordenwisseling, hup, vergeven maar dan is het weer goed....De realiteit is echter net zoals je het beschrijft , een lang proces waardoor je groeit in barmhartigheid maar waar het er ook op uit kan komen dat vergeven -voor jou- een brug te ver is...... Dus om nu ieder stukje wat je schrijft te wapperen met ;ik vergeef je? Het is een Evangelisch denken wat ik niet aanhang maar ik vind het ook een brug te ver.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:04
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef? |
Nee, dat was niet wat ik zei. Ik had het juist over de omgeving die het appèl voelt van wat er heeft plaatsgevonden en waarin iemand onrecht is aangedaan. Het is lekker simpel om dan met de bijbel aan te waaien en de ander te zeggen: Vergeef. Het kan soms gewoon pure ordinaire gemakzucht zijn om met vergeving te wapperen. Want wat moet je met verdriet, boosheid (wordt vaak gezien als verkeerde negatieve emotie waar ik het pertinent niet mee eens ben) etcetera. Wil iemand naast de gekwetste gaan staan en ruimte en plek bieden voor de emoties/gedachtengang en er in investeren?! Wil men hier een erkenning aan geven: "Ja dit heeft impact op jou gehad, dit heeft jouw levensloop gewijzigd/beïnvloedt/je geraakt tot op het bot". En niet gelijk met bijbelteksten gieten, daar heb je als je boos/verdrietig/gekwetst bent op dat moment geen boodschap aan.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 1 februari 2013, 12:09
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:12
|
|
|
|
| ROOS575 schreef: | Heldere kippesoep vooraf mag ook  |
lijkt mij wel wat voor je dan is er nog iets helder
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ik ben het helemaal met je eens Jol, ik lees met verbazing hier op CM hoe makkelijk er met vergeving wordt omgegaan.. Is er een incident of woordenwisseling, hup, vergeven maar dan is het weer goed....De realiteit is echter net zoals je het beschrijft , een lang proces waardoor je groeit in barmhartigheid maar waar het er ook op uit kan komen dat vergeven -voor jou- een brug te ver is...... Dus om nu ieder stukje wat je schrijft te wapperen met ;ik vergeef je? Het is een Evangelisch denken wat ik niet aanhang maar ik vind het ook een brug te ver..... |
Ja klopt, je geeft precies weer hoe ik het bedoel. Het is onbarmhartig en wreed om zo met vergeving om te gaan, het is ontkenning van datgene waar Iemand een kostbaar Leven voor heeft gegeven. In sommige kringen gaat men daar onnadenkend en te goedkoop mee om. Maar het Koninkrijk van God bestaat uit gerechtigheid.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Dat is het verwarrende in het bericht van Jol. Zo kun je het lezen.
Maar volgens mij bedoelt ze wat ik net schreef; het kan juist gemakzucht zijn om tegen iemand te zeggen dat hij/zij moet vergeven ... |
Yep! 
Maar volgens mij heb ik het best helder verwoord als ik het nog es overlees.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 1 februari 2013, 12:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:17
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Dat is even een nadenkertje Jol... kost even om te begrijpen wat je bedoelt.
Ik herken gemakzuchtig. Maar dan vanuit het oogpunt dat ik als mens graag een oplossing wil aanbieden aan de ander. Maar wat zit daar achter? Gedachtengang: He, een ander met emoties -> dat vind ik een probleem -> even opletten wat gebeurt hier. moet ik hier iets mee? -> eerst even kijken, heeft die ander misschien een probleem -> quickscan; wanneer zou ik zo reageren -> got it-> even zoeken naar mogelijke oplossingen (die ik ken) -> ok, got one -> hallo, hier heb ik een oplossing voor je -> gewoon even doen en dan is alles weer ok -> geen emoties meer. -. mijn probleem is opgelost -> ik hoef verder niets te doen.
Kern is dat een dergelijke uiting van een ander vraagt om compassie, meeleven (dat is het appel). De gedachtengang hierboven probeert dat juist te voorkomen. het is alles behalve meedelen in de emotie en erkenning geven in de situatie, zoeken naar de bron en handreikingen doen die de ander kan verwerken tot zijn /haar eigen funcdamentele oplossing.
Dan kan dat nog steeds betekenen dat de ander in die situatie iemand voor zijn/haar bestwil moet vergeven. De weg naar die oplossing gaat dan alleen op een heel andere manier ...
P.S. By the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ... |
Ik denk niet beter maar anders.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:28
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Ik ga straks mijn nieuwe contract tekenen,blijkbaar zijn ze me nog niet zat
Leanne,happy |
De belastingsdienst leuker kunnen ze het niet maken Gefeliciteerd hoor!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:37
|
|
|
|
y the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...
Als ik dit lees denk ik: ik zeg maar niets.......
Maar mannen beter dan vrouwen???? Dat je er al zo over nadenkt....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:43
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?
Ik stel het zo: Ik weet dat ik het [/u]MOET[/u] vergeven , vlgs de normen van de bijbel. De situatie bij mij is: Ik WILwel vergeven, Maar ik KANhet niet.
IK leg het bij God neer. Hij kent mij beter dan wie dan ook. |
Waarom zou je hen vergeven? Jij voelt je gekwetst en niet in je waarde gelaten.....Je gaat weg van CM dus waarom moet je dan persé vergeven? Je kan ook denken, die mensen zijn verder niet belangrijk voor me dus ik ga verder met mijn leven en zij zien maar.....Waarom moet je nu persé vergeven?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:47
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | | Ik denk niet beter maar anders. |
ik bedoel het vanuit het stereotiep dat mannen zo oplossingsgericht zijn ... dat is niet beter, het matcht beter
Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet als kritek is bedoeld, maar meer schertsend is ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:48
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | y the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...
Maar mannen beter dan vrouwen???? Dat je er al zo over nadenkt....  |
ha ha, wil hier even het woord schijnt benadrukken, schijnt.... maar is niet zo
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:51
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | y the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...
Maar mannen beter dan vrouwen???? Dat je er al zo over nadenkt....  |
Ho ho ho, als ik zeg dat mannen beter zijn in eindeloos drammen is het dan wel goed?
Ja, mannen zijn in het algemeen beter in sommige dingen en vrouwen in andere. In mijn beleving vullen mannen en vrouwen elkaar aan door hun verschillende eigenschappen.
Dit bedoel ik met een ander onderwerp. is off-toppic.
Hmm, terug naar het topic: nu ik er zo over nadenk; misschien is het wel makkelijker voor een man om te vergeven dan voor een vrouw. Ergo, kan een man beter vergeven dan een vrouw.
Dank je voor het opstapje ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:53
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | ha ha, wil hier even het woord schijnt benadrukken, schijnt.... maar is niet zo  |
Ja Petra, laat jij jouw licht daar maar een op schijnen ...
ik heb de voorzet net gedaan
wow wat een gevoelig onderwerp ....
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op vrijdag 1 februari 2013, 12:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:54
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Ho ho ho, als ik zeg dat mannen beter zijn in eindeloos drammen is het dan wel goed?
Ja, mannen zijn in het algemeen beter in sommige dingen en vrouwen in andere. In mijn beleving vullen mannen en vrouwen elkaar aan door hun verschillende eigenschappen.
Dit bedoel ik met een ander onderwerp. is off-toppic.
Hmm, terug naar het topic: nu ik er zo over nadenk; misschien is het wel makkelijker voor een man om te vergeven dan voor een vrouw. Ergo, kan een man beter vergeven dan een vrouw.
Dank je voor het opstapje ... |
een man beter vergeven dan een vrouw? met de nadruk maar weer op misschien
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:55
|
|
|
|
bingo ... helemaal in de roos
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:09
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Dat noemen ze betrokkenheid...heb je die man eigenlijk al eens ontmoet?
Dat klokje is stuk...  |
En haar naam grijs Frank....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:12
|
|
|
|
|
serieus zoeker een man beter vergeven dan een vrouw, nee denk dat het voor mannen en vrouwen hetzelfde is
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:14
|
|
|
|
Ik was van plan om.... Maar bij thuiskomst...werd dat heel anders... Vorige week liet ik me ontvallen dat de voorraadkast EIGENLIJK...wel eens leeg en opgeruimd moest worden... (zoonlief was dat echter niet vergeten...haha...ik wel)
Bij thuiskomst dus ALLES in de kamer uitgestald.....HELP!!!
Maar 2 uur later (nu) ben ik weer reuzeblij dat het gebeurd is.... En nu istie om boodschappen.... Het is toch wel (stiekum) fijn dattie weer thuis is....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ALTJE848
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:15
|
|
|
|
giecheldegich
vrouwen waren toch kwetsbaar en willen graag liefde van de man terug als dat er niet meer is en ja dan is vergeven van een vrouw sneller daar.
maar ja wat doet de man mannelijk omdraaien heeft niets met emotie en och komt wel zien we dan wel zand erover och al lang vergeten. land dus niet altijd .
ik moet gaan ga genieten met mama , die ik in het zonnetje ga zetten. En mezelf natuurlijk ff schoppen gezellig .
blessings en groet anita
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:17
|
|
|
|
Maar ik vergeef je gedachten erover zoeker, er rekening mee houdend dat we nu allemaal verschillend over sommigge dingen denken
pfff deed me best het niet cynisch of zo te maken, van vergeef het je omdat je niet beter weet, je bent een man dus je intelligentie is misschien wat lager, schijnt het... ik leer het nog wel met glimlach geschreven, he lief bedoeld met wat humor....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:17
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | De situatie bij mij is: Ik WILwel vergeven, Maar ik KANhet niet.
|
Hmm, even hoe je daar vanuit de psychologie naar kunt kijken Mariska ...
Wat je schrijft is een verhaal / een gedachte die ik aan mezelf kan vertellen ...
De grap is dat dit de waarheid op zijn kop is.
Ik KAN altijd vergeven, want vergeven is ten allen tijde een keuze van mezelf Ik WIL niet vergeven omdat het in dit geval teveel is wat ik moet opgeven wat belangrijk voor mij is ..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:19
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | Maar ik vergeef je gedachten erover zoeker, er rekening mee houdend dat we nu allemaal verschillend over sommigge dingen denken
pfff deed me best het niet cynisch of zo te maken, van vergeef het je omdat je niet beter weet, je bent een man dus je intelligentie is misschien wat lager, schijnt het... ik leer het nog wel met glimlach geschreven, he lief bedoeld met wat humor....  |
Je bent een kanjer 
Ja, wat kunnen we het elkaar toch moeilijk maken daar alles zo serieus te nemen .... Moeten we met ons allen op onze tenen lopen. Als ik nu gewoon iedere keer de positie inneem dat de ander het wel goed bedoeld zal hebben ... Houd ik me in ieder geval iedere keer voor ...
En nee, dan heb ik het niet over geescaleerde reacties, want dan is het meestal niet meer mogelijk om na te denken over goede bedoelingen ..
Vergeef me als dit belerend overkomt ... en sorry voor de keren dat ik te serieus ben geweest ...
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op vrijdag 1 februari 2013, 13:29
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ALTJE848
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:22
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Hmm, even hoe je daar vanuit de psychologie naar kunt kijken Mariska ...
Wat je schrijft is een verhaal / een gedachte die ik aan mezelf kan vertellen ...
De grap is dat dit de waarheid op zijn kop is.
Ik KAN altijd vergeven, want vergeven is ten allen tijde een keuze van mezelf Ik WIL niet vergeven omdat het in dit geval teveel is wat ik moet opgeven wat belangrijk voor mij is .. |
Of je denkt de ander doet het niet goed steevast volhouden met alle gevolgen van dien hij/zij moet vergeven worden of ik heb vergeving nodig wat je graag wilt zien/hebben wil krijg je niet en pijn en verdriet maken plaats voor je gevoel dat niet juist is .
anita
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ALTJE848
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:24
|
|
|
|
En dan komen bitterheid boosheid en teleurstellingen aan het licht , en ga je soms kopje onder ja je komt weer boven hoor maar dan is er iets in je dat niet klopt dat niet fijn voelt dat anders moet dat rust nodig heeft geluk ipv verdriet vreugde ipv pijn En veel liefde want dat is alles wat we willen van elkaar toch ??
Heel diep van binnen is de liefde het beste medicijn en zonder vergeving kan dat er niet zijn .
Anita
Laatst aangepast door
|
ALTJE848
|
op vrijdag 1 februari 2013, 13:27
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:28
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Je bent een kanjer  |
dankje, jij bent een beetje een waaghals, dat je die gedachten op een forum zet waar volgens mij vrouwen overheersen en mannen in de minderheid, het risico dat mensen je woorden verkeerd begrijpen of oppakken kan leiden tot een heel lang topic met hele lange teksten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:28
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | | En haar naam grijs Frank.... |
Ja, zag ik ook al...is wel eigenaardig want normaal word je op middernacht grijs. Tenzij ze zelf vroeg om haar account te stoppen. Indien dit het geval is luistert de redactie wel naar verzoeken in tegenstelling met wat sommige beweren.
|
|
| Naar boven |
|
|