| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:21
|
|
|
|
ik heb dus ook de reltest gedaan.
ik ben voor 70% een christen.
Opvattingen Wat je denkt over de grote thema's van het leven, staat heel dicht bij wat er in het christendom gedacht wordt.
Handelingen Wat je ook denkt – wat betreft je doen en laten ben je weliswaar geen echte christen, maar je lijkt er wel sterk op.Je doen en laten toont op sommige punten overeenkomsten met wat men in het christendom gewoon is te doen.
Houdingen Religieus of niet– allemaal leuk en aardig, maar voor jou heeft spiritualiteit stevige wortels in het alledaagse leven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:21
|
|
|
|
| RENSKE067 schreef: | wat was je score ook alweer??? volgens mij won je het nog dik van mij  |
Ik wil altijd winnen he Ach,hoe serieus moet je 18 vraagjes nemen?
Gr.Leanne(hoe zat dat ook alweer met die rokjes en knotjes? )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:23
|
|
|
|
| RENSKE067 schreef: | hier herken ik mezelf helemaal niet in  |
Lieve Renske,
Je hoeft jezelf er ook helemaal niet in te herkennen, ik ben ik, en jij bent jij Liefs, Grace
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:24
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Ik wil altijd winnen he Ach,hoe serieus moet je 18 vraagjes nemen?
Gr.Leanne(hoe zat dat ook alweer met die rokjes en knotjes? ) |
tja dat moet je nu weer niet aan mij vragen ook al ben ik erg fundi, daar begin ik niet aan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:24
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | bij de calvijn test kwam ik uit op 75%
ik ben dus een fundamentalistische calvinist die het katholisisme moet gaan aanhangen?  |
Dat zou ik me geen twee keer laten zeggen, Mariska... Kan je eindelijk die frikandel 's avonds bij de borrel vervangen met een lekker en luxe biefstukje...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:27
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Dus omdat mensen er niet op een goede manier mee omgaan is het niet goed  | God geeft Zelf in het Oude Testament aan dat het tijd is voor een nieuw verbond. Het echte antwoord op verlossing en bevrijding van zonden wordt gevonden in de kruisiging en de opstanding van Christus.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
|
|
|
|
| GRACE015 schreef: | Lieve Renske,
Je hoeft jezelf er ook helemaal niet in te herkennen, ik ben ik, en jij bent jij Liefs, Grace |
tja das waar he maar als je me een beetje kent weet je wat ik bedoel daarom ben ik ook verbaasd over mijn score
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Dat zou ik me geen twee keer laten zeggen, Mariska... Kan je eindelijk die frikandel 's avonds bij de borrel vervangen met een lekker en luxe biefstukje...  |
calvinisten houden van soberheid en niet van luxe. frikandel is goedkoper dan een biefstukje.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:29
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Niet de doop, maar het geloof is het criterium Mariska |
maar een baby kan nog niet geloven. dus die is verloren zonder de doop te ontvangen hebben?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:31
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Ik wil altijd winnen he Ach,hoe serieus moet je 18 vraagjes nemen?
Gr.Leanne(hoe zat dat ook alweer met die rokjes en knotjes? ) |
Ik ben voor 69% calvinist maar ook hedonistisch,los en emotioneel,niet gereserveerd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:35
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Marieke toch,en dat zonder overleg met mij???
Geintje hoor,leuk voor je!!!!!!! |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:36
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | calvinisten houden van soberheid en niet van luxe. frikandel is goedkoper dan een biefstukje. |
Da's waar... maar je krijgt toch het advies om katholiek te worden?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:39
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Da's waar... maar je krijgt toch het advies om katholiek te worden?  |
ik hou niet van biechten en rozenkransjes bidden.
Alleen bij God is vergeving, kan de priester niet over beslissen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:40
|
|
|
|
| MARIEKE897 schreef: |  |
Wie is het?(ik zal het niet doorvertellen hoor,als je zn naam hier neerzet )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:41
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik hou niet van biechten en rozenkransjes bidden.
Alleen bij God is vergeving, kan de priester niet over beslissen. |
Tja... daar heb je wel een punt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:43
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Tja... daar heb je wel een punt...  |
ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag rozenkransjes te bidden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:51
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag rozenkransjes te bidden. |
Deze opmerking klinkt denigrerend t.o.v. katholieken... Vind ik niet kunnen en het is heel kort door de bocht dan wel onwaar...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:01
|
|
|
|
oke heb de andere testen ook ff gedaan
reli 78% christendom calvinistisch: 92% arbeid 100% geloof 100% rechtlijnigheid 80% relaties 33% : Relaties 33% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan. soberheid 100% meeeeeeeeeen ik sta echt versteld
gelukkig dat ik in mijn relaties wat minder gereserveerd ben anders ging ik nog naast m'n pantoffels lopen
Laatst aangepast door
|
RENSKE067
|
op dinsdag 4 mei 2010, 13:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:05
|
|
|
|
PS er staat na 12.00 naar de schaapskooi!
Hoe laat spreken er eigenlijk af 11 uur of zo?
Kan jij me dat zeggen Hannah?
Greets, Peacedove
Ben nogal van het plannen moet wel he met 3 kids
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:15
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | [color=FF0000]een mooie verhandeling, chat... maar waar ga je nu op mijn verhaal in? want daar heb ik nog niets van terug kunnen vinden als ik eerlijk ben.
niet over t verbond met abraham | Eerlijk gezegd had ik je aanvulling voor waar aangenomen, niet in tegenstrijd met datgene wat ik opgeschreven.
| Quote: | | niet over de bredere en smallere intepretatie van het kindschap van God | Ik blijf bij mijn stelling dat redelijk gemakkelijk aangenomen wordt dat eenieder die als kind gedoopt wordt ook behouden is. In de chr. ger. kerken wordt dat bv. als scheidslijn gebruikt tussen christenen en niet christenen. En vaak maakt het niet veel uit wat je doet, je bent toch gedoopt dus je hoort bij het volk van God is de veronderstelling. Ik ben met je eens, dat je geloof het belangrijkste is, maar tevens vind ik dat met de kinderdoop het omgedraaid wordt. Je geloof is het antwoord op de doop, terwijl ik vind dat de doop het antwoord op je geloof zou moeten zijn.
| Quote: | | niets over je vermeende fatalisme binnen kinderdopende gemeenten | Het fatalisme heeft te maken met de vraag die Gomarus reeds stelde: Is de mens in staat Gods genade te weerstaan. En eerlijk gezegd is deze beladen vraag lastig te beantwoorden. Als je nee zegt, ga je ervan uit, dat je eigenlijk niks kunt doen aan je behoudenis, je uitverkiezing. Het gaat eigenlijk totaal buiten je om. Of je nu zo je best doet, uiteindelijk kun je niks aan het oordeel Gods veranderen. Deze gedachte heeft lange tijd ons land overheerst en het heeft een fatalistisch element in zich. De andere kant, Arminius ging er heel sterk van uit dat alleen het initiatief bij de mens ligt. De mens heeft volledige keuzevrijheid. Dit leidt echter tot de mens als norm stellen en de remonstranten zijn de meest vrijzinnige kerken van NL hierdoor geworden. Zelf denk ik dat het een samenspel is tussen God en mens. Hoe dat precies werkt kan ik niet precies beschrijven. Ik geloof dat de Heilige Geest mensen overtuigt, dat Zijn overtuiging groot is, en dat het aanvaarden van Zijn liefde enkel genade is.
| Quote: | | niets over t verschil van basis van de doop; geloof/bloed van christus, | De basis van de doop is idd de verzoening die je door het bloed van Christus mag ontvangen. Het is de bezegeling van Gods relatie met jou.
| Quote: | | de wedergeboorte is het moment dat je van dood over gaat in het Leven, en dat hangt niet van de doop af, maar van het moment dat je de beloften van God voor waar aanneemt. |
In Titus 3:5 wordt de doop het bad der wedergeboorte genoemd. Bekering en doop zorgen ervoor dat de wedergeboorte ontvangen wordt. Dat is natuurlijk gebaseerd op het geloof.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 4 mei 2010, 13:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:22
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Dat zou ik me geen twee keer laten zeggen, Mariska... Kan je eindelijk die frikandel 's avonds bij de borrel vervangen met een lekker en luxe biefstukje...  |
Helemaal met je eens, Liesbeth, haas met champignons graag en medium, niet te weinig, smullerdesmul. Als wijn eeeh Pommerol of zo.
Heb ook de smurfentest gedaan:
Lolsmurf: 80 Knutselsmurf: 20 Moppersmurf: 10
en:
Smulsmurf: 100!!!
Thomas, die op frikandelcalvinisme 0 scoort en op biefstukcalvinisme 100.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 4 mei 2010, 22:44
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:30
|
|
|
|
| PEACEDOVE820 schreef: | Hey ,
Even een knuffel aan iedereen die me afgelope week gemist heeft Internet lag der uit en kon ook niet bellen, dus effe beetje afgsloten van alles
Greets, Peacedove |
Welkom terug dan Peacedove
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:30
|
|
|
|
| RELLOK036 schreef: | sja de dag moest eens komen he en vandaag is het zo ver...... En het lijkt wel ee ntraditie om dan als je gaat ffkes laat weten dat je gaat... kee dan bij dees: De ballen en tabé... enne een liedje hoort er ook bij zelf dacht ik aan dees: http://www.youtube.com/watch?v=ZW-Fi9N_zIc&feature=related |
He Rell, mag ik dan nu weer de 1 hebben ?? Het ga je goed Rell, vond het een voorrecht om je mogen leren kennen (sorry, kon het niet laten) 
Wil ik jou graag dit lied meegeven.... http://www.youtube.com/watch?v=FDepldB3FEI
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op dinsdag 4 mei 2010, 13:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:35
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | maar een baby kan nog niet geloven. dus die is verloren zonder de doop te ontvangen hebben? | Hebben we al eerder over gehad Mariska. Lees mijn vorige bijdragen maar.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:36
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | God geeft Zelf in het Oude Testament aan dat het tijd is voor een nieuw verbond. Het echte antwoord op verlossing en bevrijding van zonden wordt gevonden in de kruisiging en de opstanding van Christus. |
Verlossing en bevrijding is al sinds den beginne de centrale boodschap van Gods Verbond met Zijn schepping. Nieuw verbond betekent in deze niet een totaal ander, maar een vérnieuwd Verbond!
Blijft het punt staan dat volgens jou blijkbaar het niet goed invullen van iets meteen maakt dat het niet goed is...Een niet geheel correcte redenatie die tot verkeerde conclusies leidt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:39
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Verlossing en bevrijding is al sinds den beginne de centrale boodschap van Gods Verbond met Zijn schepping. Nieuw verbond betekent in deze niet een totaal ander, maar een vérnieuwd Verbond!
Blijft het punt staan dat volgens jou blijkbaar het niet goed invullen van iets meteen maakt dat het niet goed is...Een niet geheel correcte redenatie die tot verkeerde conclusies leidt... | Henk. waar heb ik gezegd dat het Oude Verbond verkeerd is? Ik heb alleen maar aangegeven dat het niet voldoende was voor de verlossing van de mens.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:41
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | De introductie van de kinderdoop is duidelijk ten koste gegaan van de oproep tot bekering. De nadruk werd verlegd naar het horen bij het verbond. Je ziet nog steeds dat evangelisatie in deze kerken niet de prioriteit heeft die het zou moeten hebben. De evangelisatieboodschap bij kerken die de (geloofs)doop hanteren is veel sterker aanwezig. En het zijn de kerken die groeien. |
Dit is duidelijk jouw beleving. Dat er een zeer beperkt aantal mensen is dat welhaast uitgaat van het verbondsautomatisme, betekent niet dat dit standaard bij de verbondsdoop hoort. Behoren bij het verbond vraagt echt nog wel om een antwoord van de mens: gehoor geven aan de oproep tot bekering en vernieuwing. Ga aub bij je beoordeling wel uit van wat er werkelijk geleerd wordt in de leer en niet de invulling van enkelingen...
En dan het evangelisatiedeel. Ik ken voldoende kerken die leven vanuit de verbondsdoop en veel bezig zijn met evangelisatie. Dat ze het wellicht op een andere manier doen dan jij van ze verwacht, betekent niet dat er geen evangelisatie plaatsvindt! En ja, ook die andere kerken buiten jouw zichtsveld groeien wel, en niet enkel van binnenuit...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:43
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Henk. waar heb ik gezegd dat het Oude Verbond verkeerd is? Ik heb alleen maar aangegeven dat het niet voldoende was voor de verlossing van de mens. |
Niet voldoende geeft wel een implicatie van verkeerd als je vervolgens de verbondsdoop koppelt aan dat Oude Verbond. Hierbij geldt overigens dat hopelijk ondertussen door de diverse mensen voldoende is aangetoond dat die koppeling niet opgaat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:44
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Hier zie je weer een klassiek argument, dat in mijn ogen onbijbels is. Een kind is niet behouden als het niet gedoopt is.... |
Dit is niet een argument dat ten grondslag ligt aan de verbondsdoop. Het is enkel een punt dat voor een aantal mensen is gaan meespelen in hun invulling... En Arjan lijkt een van die mensen... Is daarmee meteen de verbondsdoop een misvatting omdat enkele mensen, waaronder Arjan, behoudenis en doop wat nauwer aan elkaar koppelen?
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 4 mei 2010, 13:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:46
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het lijkt me nogal logisch toe dat als je lid van een baptistengemeente wilt zijn, je ook achter de doelstellingen van die kerk staat. En daar hoort de geloofsdoop nu eenmaal bij. En natuurlijk gaat niet elke belijdenis gepaard met twijfel, maar voldoende gelovigen ervaren die twijfel wel.... |
Er is al eerder opgemerkt dat deze twijfel net zo goed aanwezig is bij mensen die geloofsdoop aanhangen. Geen argument dus om te doen alsof twijfel hoort bij verbondsdoop!
|
|
| Naar boven |
|
|