ChristianMatch

Forum

Sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 ... 590 591 592 593 594 595 596 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:03

HENK710 schreef:
Dat is denk ik wel duidelijk vanuit de tekst. Ik denk dat het wrange meer zit in de positie van de vrouw in dit geheel, die verkracht is en dan dus met de verkrachter dient te trouwen... Kijkend naar de trauma's die mensen oplopen na een verkrachting blijft dit iets bijzonders...

Hoi Chatuliem,

Wat me nu een beetje verbaasd van je is dat je volgens jou deze tekst in het teken van de tijd moet lezen maar van andere teksten schrijf je altijd "het staat geschreven in de Bijbel, lees het maar goed"...........Jij leest de bijbel naar de letter....
Ik denk dat je de bijbel helemaal in het teken van die tijd moet lezen en dan hebben verhalen soms ook een andere betekenis......

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:18

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Chatuliem,

Wat me nu een beetje verbaasd van je is dat je volgens jou deze tekst in het teken van de tijd moet lezen maar van andere teksten schrijf je altijd "het staat geschreven in de Bijbel, lees het maar goed"...........Jij leest de bijbel naar de letter....
Ik denk dat je de bijbel helemaal in het teken van die tijd moet lezen en dan hebben verhalen soms ook een andere betekenis......

Willemijn
Eerlijk gezegd is dat een misverstand Willemijn. Voor mij is de context altijd belangrijk. Zowel de tekstuele als de culturele. De Bijbel letterlijk nemen betekent voor mij altijd: wat betekende het in de oorspronkelijke situatie. En die betekenis zorgt ervoor dat ik de toepassing naar het heden maak.

Hoedjes dragen is ook zo'n voorbeeld.....
De positie van de vrouw.......
Zelfs de vermaningen van Paulus met betrekking tot het huwelijk...

Maar het is niet zo dat ik de Bijbelse principes dan maar aanpas aan de huidige situatie.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 11 mei 2010, 11:19
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:34

Heeft het schuldgevoel ook niet te maken hoe je er zelf mee omgaat?
En hoe zijn je ouders in je opvoeding er mee bezig geweest?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:38

LEANNE226 schreef:
De sterke karakters mengen zich juist in de discussie,bemoeien zich met het beleidsplan en verdere gang van zaken.Natuurlijk heerst er een hierarchie maar het blijven mensen,die je veelal al van jongs af aan kent.
De afstand tussen kerkeraad/dominee en de kerkgangers is veel kleiner dan sommige mensen(blijkbaar)denken Knipoog smiley
Zit het in de structuur of zit het dieper, in de theologie Leanne. Want daar speelt de dominee toch een iets andere rol.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:41

Ik zag een topic dat dezelfde titel kan dragen. De meeste bijdragen staat off topic vermeld.....
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:46

MARISKA601 schreef:
Ik denk dat een mens veel gelukkiger is
als hij/zij weet waar hij/zij blij van is.

Je moet voor jezelf weten of de doelen die je
nastreeft wel haalbaar zijn.
Begin niet meteen met iets groots.
Dat kan tot teleurstellingen leiden.

Van luchtkastelen bouwen is nog nooit een mens
gelukkig van geworden.

Kleine doelen zijn niet voor een leven lang. Ik ben aan een project begonnen van 15 jaar onderzoek en 5 jaar schrijven. Het is een omvangrijk doel. Maar ik voel me er zeer gelukkig bij! Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:48

CHATULIEM619 schreef:
Ik zag een topic dat dezelfde titel kan dragen. De meeste bijdragen staat off topic vermeld.....

Moeten we dit serieus nemen. Of valt het onder de categorie:

TOM (totaal overbodige mededelingen)

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:49

Mannen met baarden:

http://www.youtube.com/watch?v=jxoNe-5D_M4
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:49

Hoe denken de dames hier over mannen met baarden?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:58

IMRE695 schreef:

Zieke smiley , doe maar gewoon glad Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:04

En baard moet passen bij de man.
Het mooiste vind ik een gemilimeterde baard.
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:23

CHATULIEM619 schreef:
Zit het in de structuur of zit het dieper, in de theologie Leanne. Want daar speelt de dominee toch een iets andere rol.

Zowel de kerkregels als dieper,daar ontkom je niet aan als PKN gemeente,dat is een jarenlang proces.
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:24

IMRE695 schreef:

Moet ik daar over nadenken?
Ik heb wel wat belangrijkers te doen.........zoals euh........stofzuigen Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:30

Mijn onderbouwing:

Ten eerste is het vooral uit eigen waarneming plus een aantal levensverhalen van mensen die er òf aan onderdoor gingen òf met een beroep op hun geweten alle aardse wetten aan de kant schuiven, als ze zaken of ontwikkelingen niet 'bijbels' genoeg vinden.

Ten tweede woon ik wat in een merkwaardige streek. De Bommelerwaard is een soort grensgebied. Eén deel is vrijzinnig protestant en RK. En het andere deel is bevindelijk-gereformeerd en kan zonder meer tot de bible belt gerekend worden, tot de reformatorische zuil in Nederland.

De bevindelijk-gereformeerde geloofsbeleving alhier kenmerkt zich van oudsher door lijdelijkheid. Een bekend fenomeen zijn de dijkdoorbraken en overstromingen: dat was het oordeel van God. Echter, als de waterstaatszorgers hogere belastigen wilde invoeren om de dijken te verbeteren, dan was dàt ineens weer mensenwerk en betaalde de grondeigenaren met tegenzin.

Een ander kenmerk, met name vroeger, waren de zogeheten gezelschapjes. Groepjes 'bekeerde' mensen die thuis godsdienstoefeningen organiseerden, zichzelf voor 'gered' hielden en liever om dan mèt een dominee verlegen zaten. Keurmeesters der fijnen.

Het doorsnee kerkvolk bleef onder dit alles òf lauw òf ging er in mee. Die laatste groep is het interessantst. De zwakke broeders en zusters leefden en leven vaak in grote benauwdheid, want hoe kan men zekerheid verkrijgen over de staat van je ziel? De weg daarheen is bezaaid met obstakels en zelfs het wettisch in acht nemen van alle regeltjes en wetjes brengt je geen stap verder. Ik heb mensen zien verdwijnen in gekkenhuizen. 'Godsdienstwaanzin' wordt hier dan gezegd. Daarna komen ze meestal genezen weer terug, maar de kerk laten ze dan voor wat-ti waard is.

De sterke karakters echter nemen de leidende posities in en lijken niet echt te lijden onder de zwaarte van het geloof. Integendeel, zij lijken wel slaapwandelaars, die tòch precies de weg weten. En in de tussentijd veroorloven ze zich alles wat doorsnee burgers afkeuren.
Zelfs toen dit gebied geëvacueerd was, waren er nog ondernemers die de noodverordening aan de kant schoven en tegelijkertijd voor de SGP in de gemeenteraad zaten. De ME moest arrestaties verrichten. Dit veelal met een beroep op hun christelijk geweten.

Voor het geestelijk leven betekent dit de dood in de pot. Ik zal nooit vergeten dat een 'zware' ouderling bij een uitvaart ging zitten lamenteren over de rijke man (waarin we hemzelf herkenden) en de arme Lazurus. Die laatste had het goede deel ontvangen, maar wat hemzelf betrof?
Ik kan niet in zijn hart kijken; wel in zijn portemonnee. Hij buit mensen uit, pleegt fraude en doneert vast veel, heel veel geld aan de kerk.

Wat heeft dit met de Ger. leer te maken. Het is vaak een legitimatie voor een bepaalde manier van denken en handelen. Een absoluut opleggen van een (goddelijke) wil. De sterke karakters ontlenen er de kracht aan om dwars door alles heen hun mens- en wereldbeeld aan anderen op te leggen. De zwakkere broeders en zusters lijden er onder, want zij kunnen die spagaat tussen karakter en geweten niet maken. Een innerlijk conflict is geboren.

Denk hier niet te licht over. Over politiek kun je nog argumenteren en van principe verschillen. Maar als de leer bijna gelijk staat aan de bijbel en er dus geen punt of komma vanaf kan, dan ben je uitgepraat. Dan geven mensen zich over. Op genade of ongenade.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:58

LEANNE226 schreef:
Wie mij kent(maar ja,wie op cm kent mij?)weet dat het niet mijn bedoeling is gescheiden mensen aan te vallen(eigen boezem,wie vrij is van zonden........).
Iemand die vindt dat zonden direkt vergeven worden of zijn zal eenvoudiger kunnen zeggen volgens de Bijbel te leven(even kort door de bocht ).Voor iemand voor wie dat gecompliceerder ligt,voor mij dus,komt dat krom over.
Laten we het er maar op houden dat het einddoel voor beiden hetzelfde is.
Eerlijk gezegd klinkt het gemakkelijk, vergeving vragen. Je kunt er maar op los leven en achteraf vergeving vragen. Maar zo werkt het dus niet.
Ten eerste gaat het altijd ten koste van jezelf. Je moet toegeven dat het weer niet zo gegaan is als dat de bedoeling was. Je neemt verantwoordelijkheid voor je daden. Je belijdt dat de fout bij jezelf ligt, en niet (alleen) bij de ander. En geloof me, mensen zijn koppig, hardleers altijd bereid naar de ander te kijken en geen hand in eigen boezem te steken. Het echte vragen om vergeving kost heel veel en wordt niet zomaar gedaan.
Naar boven

Auteur Bericht
CARIEN982

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:02

IMRE695 schreef:

Een stoppelbaardje vind ik wel leuk,
maar het moet je wel staan. Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:15

uit de oude doos:

Quote:
"Al die willen te kaap'ren varen
Moeten mannen met baarden zijn

Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Die hebben baarden, zij varen mee

Al die ranzige tweebak lusten

Al die deftige pijpkens smoren

Al die met ons de walrus killen

Die hebben baarden, zij varen mee"

ergo: heb je een baard, dan ben je wat waard Knipoog smiley Engeltje smiley

ik heb gezegd... Clown smiley Engeltje smiley

(en de uitvoering van Fungus (zoals eerder gepost) is natuurlijk onbetaalbaar sentiment)

Laatst aangepast door
GRIFFIN748
op dinsdag 11 mei 2010, 14:22
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:24

Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:34

IMRE695 schreef:
Moeten we dit serieus nemen. Of valt het onder de categorie:

TOM (totaal overbodige mededelingen)

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

hahahaha TOM is toch juist ook oftopic
dus past hier perfect
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:42

IMRE695 schreef:

ongechoren stoppelgezicht Zieke smiley schuurt en prikt me te erg !

maar een goed verzorgde baard kan zeker wel ,maar niet iedere man staat het.
het geposte lied ;jeugdsentiment,toen waren mannen met baarden stoer Clown smiley

Laatst aangepast door
GRACE585
op dinsdag 11 mei 2010, 13:43
Naar boven

Auteur Bericht
CHRIS845

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:48

Glad is altijd goed, maar een stoppelbaardje kan wel heel erg leuk staan!

Alles langer dan een stoppelbaard is mij teveel.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:05

CARIEN982 schreef:
Een stoppelbaardje vind ik wel leuk,
maar het moet je wel staan. Clown smiley

daten???

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 11 mei 2010, 14:05
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:15

IMRE695 schreef:
Mannen met baarden:

http://www.youtube.com/watch?v=jxoNe-5D_M4

Dit is echt jeugdsentiment! leuk!
Ik was vroeger fan van ze..... Lachende smiley

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 11 mei 2010, 14:21
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:24

CHATULIEM619 schreef:
De tekst is dus ook niet van toepassing op misbruik in deze tijd. Als iemand misbruikt is, verliest deze niet zijn waarde om mee te trouwen. En niet getrouwden zijn in staat om voor zichzelf te blijven zorgen. Dit is dus volledig cultureel bepaald.
In onze ogen zien we dit als straf voor de persoon die verkracht is, maar in de ogen van de Thora wordt de verkrachter gestraft. Financieel en ook in de praktische zin. We lezen niet meer de bescherming die God aan het slachtoffer geeft, nl. ondanks het verlies van maagdelijkheid wordt er toch voor haar gezorgd.

Het klopt allemaal Chatuliem, maar het blijft natuurlijk wat bizar overkomen in onze tijd. Dat is volgens mij in elk geval enkel wat Maatjes probeerde aan te geven...en wat ik prima kan volgen!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:29

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd klinkt het gemakkelijk, vergeving vragen. Je kunt er maar op los leven en achteraf vergeving vragen. Maar zo werkt het dus niet.
Ten eerste gaat het altijd ten koste van jezelf. Je moet toegeven dat het weer niet zo gegaan is als dat de bedoeling was. Je neemt verantwoordelijkheid voor je daden. Je belijdt dat de fout bij jezelf ligt, en niet (alleen) bij de ander. En geloof me, mensen zijn koppig, hardleers altijd bereid naar de ander te kijken en geen hand in eigen boezem te steken. Het echte vragen om vergeving kost heel veel en wordt niet zomaar gedaan.

Inderdaad, Chatuliem. Een houding 'God vergeeft me wel' is vooral riskant voor de persoon zelf. Hij/zij mist de verantwoordelijkheid en een leereffect van zijn/haar fouten, aangezien hij/zij niet wenst te leren op deze manier. Een mens doet (naast God) vooral zichzelf dus tekort als hij/zij zo omgaat met vergeving.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:31

HENK710 schreef:
Het klopt allemaal Chatuliem, maar het blijft natuurlijk wat bizar overkomen in onze tijd. Dat is volgens mij in elk geval enkel wat Maatjes probeerde aan te geven...en wat ik prima kan volgen!
Ik ook, maar denk eens aan het volgende. Deze vrouw zou anders de gemeenschap uitgestoten worden, volledig op zichzelf teruggeworpen. Mannen zouden haar niet meer willen aanraken, ze zou als prostitue behandeld worden.......Een hele andere cultuur, helaas komt zoiets nog voor. Ook hier in NL. Geen wonder dat God moest zorgen voor haar en de zorg daarvoor bij de schuldige neerleggen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:37

CHATULIEM619 schreef:
  1. De nadruk op zonde en schuld zonder dat de liefde van God centraal staat.
  2. Mensen die in staat zijn deze leer te weerstaan en naar de liefde van God te zoeken.
  3. Het is niet zozeer verschillen in punten, maar de nadruk leggen op bepaalde facetten van de leer. In dit geval leggen zij de nadruk op de zondige natuur van de mens, en dat men genade nodig heeft. Het gaat niet verder in de beleving van mensen.

1. Is niet waar, zoals al vaker is aangegeven. Zoals je zelf in een ander draadje hebt aangegeven (over vergeving) gaat het bij liefde tot God ook om eigen verantwoordelijkheid nemen en de hand in eigen boezem steken. Dat dit bij sommige medechristenen meer centraal staat dan bij anderen, betekent geenszins dat er ineens geen oog voor liefde zou zijn. God is immers geen liefdevolle knuffelgod! Knipoog smiley

2. Waarom zou deze leer weerstaan moeten worden? En dit kan niet bedoeld zijn door de steller, aangezien hij het niet over weerstaan heeft, maar juist de mensen die deze leer aanhangen een sterk karakter toedicht. Knipoog smiley

3. De genade is toch ook nodig? En hoe kom je erbij dat er geen sprake is van beleving? Dit is toch wel weer een aardige sneer Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:40

HENK710 schreef:

Maar is het niet zo Henk dat wel meer verhalen wat bizar overkomen in onze tijd? En dat geeft -volgens mij- juist die verschillen in mening over wat er nu in de bijbel staat. De een leest het naar de letter en de ander leest het als een verhaal wat zich in die tijd afspeelde en dat kan je vertalen naar de huidige tijd .......
Is dat ook niet met die verhalen over occultisme? Toen was dat zo maar is dat nu nog zo? Ik denk van niet maar ik ben bang dat daar niet iedereen het mee eens is... Knipoog smiley

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:42

HENK710 schreef:
  1. Is niet waar, zoals al vaker is aangegeven. Zoals je zelf in een ander draadje hebt aangegeven (over vergeving) gaat het bij liefde tot God ook om eigen verantwoordelijkheid nemen en de hand in eigen boezem steken. Dat dit bij sommige medechristenen meer centraal staat dan bij anderen, betekent geenszins dat er ineens geen oog voor liefde zou zijn. God is immers geen liefdevolle knuffelgod! Knipoog smiley

2. Waarom zou deze leer weerstaan moeten worden? En dit kan niet bedoeld zijn door de steller, aangezien hij het niet over weerstaan heeft, maar juist de mensen die deze leer aanhangen een sterk karakter toedicht. Knipoog smiley

3. De genade is toch ook nodig? En hoe kom je erbij dat er geen sprake is van beleving? Dit is toch wel weer een aardige sneer Boze smiley

Misschien lees ik de bijdragen anders dan jij, maar datgene wat ik opgeschreven heb, schijnt toch overeen te komen met de ervaringen van de meeste mensen. Of dat de enige ervaring is, valt nog te bezien, maar tot nu toe is mijn bijdrage volledig in lijn met de ervaringen van anderen. En probeer die termen als "sneer" te vermijden, want dat maakt de kwestie persoonlijk en dat is niet de bedoeling van deze discussie.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:43

ik vraag me af of we in dezelfde bommelerwaard wonen, en bij dezelfde kerkstroming zijn aangesloten, imre;
ik schrik enorm van de toon van je betoog;

ik ken deze fijne gereformeerden als mensen die hun vrije zaterdag opofferen, om me te komen helpen met verhuizen, klussen op te knappen, hoewel ze zo druk zijn met gezin, kerkewerk en 70 urige werkweek.
die rijke man, zoals je die in je verhaal noemt, zou mijn huisbaas kunnen zijn;
zonder hem had ik met twee kleine kinderen op straat gestaan!
hij doet er alles aan, om het me hier naar mijn zin te maken; zelfs mn tuingrond wordt nog aangevuld, en hij laat een pergola plaatsen, omdat hannah dat zo leuk vind!!
gemeente leden bieden me aan, om mijn kinderen op te vangen, zodat ik een paar uur vrij ben van verantwoordelijkheden;
er wordt voor me gebeden, gevraagd of ik het nog wel trek, met me meegeleeft;
t is zelfs zo; dat ik niet eens hulp hoef te vragen, meestal is het zo, dat ik kan zeggen, dank je voor je aanbod, maar ik red het wel hoor!
wetten worden me niet opgelegt, zover ik zie; en een etiket "pas op; gescheiden" heb ik ook niet op mn voorhoofd.

ik denk, imre, dat het kan helpen, om met een zonniger bril de wereld in te kijken, denk je niet?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 590 591 592 593 594 595 596 ... 6194 Volgende
Pagina 593 van 6194