| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:18
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Palmen,strand en verder........niks  |
Nou, vooruit: een paardenmiddel. Als je hier niet warm van krijgt, dan weet ik het ook niet meer....
http://www.youtube.com/watch?v=WKg12KV6TG4
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:21
|
|
|
|
| ROBBEDOES873 schreef: | Wij Henk en Does hopen vrijdag 14 mei 'smiddags in het huwlijksbootje te stappen...
 |
Van harte gefeliciteerd!!!!!! Maak er een leuke dag van met de jongens.Ik wens jullie alle geluk!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:22
|
|
|
|
|
In 1 woord: SUPER!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:25
|
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 11 mei 2010, 22:26
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE338
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:29
|
|
|
|
| ROBBEDOES873 schreef: | Wij Henk en Does hopen vrijdag 14 mei 'smiddags in het huwlijksbootje te stappen...
 |
lieve Does en Henk..
ik wens jullie een onvergetelijk dag toe, en heel veel geluk samen! Het is jullie van harte gegund!!
Marianne
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARIENNEZ498
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:44
|
|
|
|
 |
Van Hárte Gefeliciteerd!!! Helemaal SUPER! Ik gun jullie álle geluk..niet van deze wereld..maar van daarbóven! God's liefde en grote zégen toegewenst!
Liefs voor beide, liefs voor de kids! Ariënne
Dat het een strálende dag mag worden..in álle opzichten!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:51
|
|
|
|
Zo, een goede dag loopt weer ten einde. Weer veel mensen gezien en gesproken en het huis tòch niet uit geweest. Dat is de kracht van internet. Of beter: van mensen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:52
|
|
|
|
En nu:
Oogjes dicht en snaveltjes toe.
Slaap lekker!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:53
|
|
|
|

Alvast Gefeliciteert met jullie huwelijk! Dat de Here jullie nabij mogen zijn op heel jullie levensweg.
Shalom,
Anita
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op dinsdag 11 mei 2010, 22:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:55
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | En nu:
Oogjes dicht en snaveltjes toe.
Slaap lekker!
 |
trusten imre.. slaap zacht en droom leuk en niet te hard snurken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 23:03
|
|
|
|
| RIK120 schreef: | | 't is wel zinvol voor Bert, want die is lasser. En ik wil de praktische kant ervan naar voren halen,want dat kan wel degelijk een hindernis zijn, om iets te veranderen. Het is misschien een beetje laf dat ik niet tegen Bert zeg waar ik zelf sta, maar dat hoefde ik ook niet, want dat stond al op bladzijde 2 van dit onderwerp. | Eerlijk gezegd is het grote onzin wat je hier neerzet. De meeste gemeentes hebben die faciliteiten allang tot hun beschikking. Ik vind dat je eigenlijk de zaak hiermee belachelijk maakt. Het is een heilig gebeuren en ik vind dat je met deze bijdrage mensen beledigt.
Ook de andere bijdragen vind ik ver onder de maat. We praten hier niet zomaar ergens over....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 23:29
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd is het grote onzin wat je hier neerzet. De meeste gemeentes hebben die faciliteiten allang tot hun beschikking. Ik vind dat je eigenlijk de zaak hiermee belachelijk maakt. Het is een heilig gebeuren en ik vind dat je met deze bijdrage mensen beledigt.
Ook de andere bijdragen vind ik ver onder de maat. We praten hier niet zomaar ergens over.... |
Nee het is geen onzin, want als het podium niet geschikt is voor zo een tank of zwembad, dan vervalt die optie om te gaan onderdompelen in je gebouw. Ik zie niet in hoe ik iemand beledig, behalve dat ik hiermee alleen er van uitga DAT kinderdopers zouden moeten veranderen. Ja, de handeling zelf is een heilig gebeuren; ik zeg toch niet dat het dat niet is.
Wat vind je nog meer onder de maat dan? a Mijn eigen verhaal op bladzijde 2 b.Dat ik dat refrein heb opgezocht en de melodie en die youtubelink. c. Dat ik vraag naar de uitlegging van die tekst over de verbonden in Ef.2:12?
Laatst aangepast door
|
RIK120
|
op dinsdag 11 mei 2010, 23:30
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 23:56
|
|
|
|
Met liefde en inzet Voor elkaars geluk Kan jullie huwelijk Niet meer stuk!
Veel geluk samen .....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:06
|
|
|
|
| RIK120 schreef: | | 't is wel zinvol voor Bert, want die is lasser. En ik wil de praktische kant ervan naar voren halen,want dat kan wel degelijk een hindernis zijn, om iets te veranderen. Het is misschien een beetje laf dat ik niet tegen Bert zeg waar ik zelf sta, maar dat hoefde ik ook niet, want dat stond al op bladzijde 2 van dit onderwerp. |
hoi rik,
van lafheid wil ik niet spreken,ik vind je humor zellfs wel leuk.. ik ben trouwens geen lasser van tanks maar van betonstaalelementen. dus als dat zwembad nou wel in de kerk komt,dan kan ik mn bijdrage wel leveren.. beton wordt nl. sterker door er ijzer in te verwerken van dezelfde vorm als de beton,maar dan iets kleiner,anders wordt het betonrot. zo weten jullie dat ook weer..ik reageer vandaag of morgen nog even ,wat betreft mijn stelling.
groet, Bert
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:28
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Tjonge een hele zangdienst..vind de site daar niet zo geschikt voor. |
Misschien moeten we meer met elkaar zingen chat i.p.v. te katten op forum Zingen is 2x bidden
Eva die het goed bedoeld
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:31
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | Met liefde en inzet Voor elkaars geluk Kan jullie huwelijk Niet meer stuk!
Veel geluk samen ..... |
Veel geluk en Gods Zegen op deze prachtige dag door GOD gegeven Henk en Doessie . Van harte gefeliciteerd!!!!!
Dikke knuffel voor jullie en de kids
Geniet ervan!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:36
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Premnath...ik hoop dat je ook kunt bidden... (tot Jezus) en dat je alles kwijt kan aan God... vertel Hem wat je op je hart hebt en wat je zo moeilijk vindt, Hij hoort je... !! Sterkte ! |
Nog een bemoediging voor jou Premnath
Nog voordat je bestond, kende Hij je naam. Hij zag je elk moment en telde elke traan. Omdat Hij van je hield, gaf Hij zijn eigen zoon. Hij wacht alleen nog maar tot dat je komt.
En wat je nu ook doet, Zijn liefde blijft bestaan. En niets wat jij ooit deed, verandert daar iets aan. Omdat Hij van je houdt, gaf hij Zijn eigen Zoon. En nu is alles klaar wanneer jij komt.
Kom tot de Vader kom zoals je bent. Heel je hart, al je pijn is bij hem bekend. De liefde die Hij geeft, de woorden die Hij spreekt. Daarmee is alles klaar wanneer jij komt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:39
|
|
|
|
| MIEKE364 schreef: | Lieve Eva,
wat een ontzettend lief stuk heb je geschreven. Ik heb een prachtige zoon, inmiddels een volwassen man, die moederdag nooit overslaat en leeft met God waarvoor ik zeer dankbaar ben. |
Hoii Mieke...dat is het mooiste moederdagkadoo voor jou
Liefs van Eva.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:42
|
|
|
|
| JONATHAN890 schreef: | Ja...en wat een lef en getuigenis van vertrouwen. Ik hoop en vertrouw dat een engel daar de wacht zal houden.
En waarschijnlijk zullen er wel heel wat engelen geherbergd worden, als er altijd een deur voor de mensen openstaat !! |
Vandaag werd er tegen me gezegd, dat het haast niet mogelijk is, alles gratis! De huur enz. moet toch ook betaald worden, het is een A-locatie, vaak dure panden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:44
|
|
|
|
| MARY052 schreef: | Gelukkig heeft GOD ook Eva vergeving geschonken dus wat dat betreft hoor je er hier helemaal bij!
Mary |
Daar had ik nog niet bij stilgestaan Is een bemoediging voor me Dank je!Mary!
Laatst aangepast door
|
EVA685
|
op woensdag 12 mei 2010, 00:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:46
|
|
|
|
| GRACE015 schreef: | Ik vind Thomas een prachtige naam. Gaf hij niet de belijdenis af: Mijn Here en mijn God? Grace |
Mooie opmerking Grace
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 00:47
|
|
|
|
 |
nou ja zeg ... waanzinnig toch? ... mmmm ben blij voor jullie héél veel geluk samen,
liefs van inka en anneke ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 01:09
|
|
|
|
“Ga niet boven hetgeen geschreven staat”
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 of HSV. M.V. Update 15-3-2009
Soms hoort men dat sommigen Paulus’ woorden “want wij kennen ten dele” (1 Kor. 13:9) blijkbaar als een excuus gebruiken om zich bezig te houden met geestelijke ‘kennis’ waarover de Bijbel geen openbaring geeft. Alsof “ten dele kennen” een vrijbrief is voor fantastische speculaties. Schrijvers zoals b.v. Tolkien, C.S. Lewis, die zich christen noemden, propageren zulke buitenbijbelse fantasieen. (Over “In de Ban van de Ring” van Tolkien, Harry Potter en C.S. Lewis kan u trouwens waarschuwingen lezen op mijn site onder “Sektarisme & dwalingen” en “Duivel & demonen”, of rechtstreeks onder www.verhoevenmarc.be).
Je mag er dan niet op wijzen dat zulke auteurs buitenbijbels (laat staan occult!) bezig zijn want wij allen kennen ‘slechts’ ten dele en ‘dus’ mogen en kunnen wij hen niet bekritiseren.
Ik vraag mij af wat sommige christenen dan denken wàt deze dwaalprofeten eigenlijk “kennen” dat zo nodig gepubliceerd moet worden (overigens in grote oplagen en met veel winst). Is de Bijbel als kennisbron dan niet toereikend, genoegzaam voor ons? Los van het gebod dat wij niets aan de Schrift mogen toevoegen (!) is het duidelijk wat Paulus aan Timotheüs schrijft:
“De hele Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God dient volmaakt moge zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust” (2 Timotheüs 3:16).
Wij hoeven daarom voor geestelijke kennis niet verder te gaan dan wat geschreven is. Ik vind een tekst als 1 Korinthiërs 4:6 daarom zo krachtig. Spijtig dat dit vers in de oude Statenvertaling niet goed tot zijn recht komt. Ik geef hem hierna weer, met commentaar over de grondtekst:
“En deze dingen, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos bij gelijkenis toegepast, om uwentwil; opdat gij in ons zoudt leren, niet te gevoelen* boven hetgeen geschreven is, dat gij niet, de een om een ander, opgeblazen wordt tegen de ander” (1 Korinthiërs 4:6, Statenvertaling 1977).
* Gr. mathète, van mathèsis: leren, onderricht, opvoeding; (dorst naar) kennis; wetenschap. Vgl. mathètès: leerling, en mathètikos: het leren betreffend. (Prisma G/N).
Ik ben geen voorstander van de NBG-vertaling, laat staan de recentste moderne vertalingen, maar de vertaling uit het Grieks van dit vers is in de NBG-vertaling beter:
“Dit, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos overgebracht om uwentwil, opdat gij uit ons (voorbeeld) zoudt leren niet te gaan boven hetgeen geschreven staat…” (NBG 1951).
Inmiddels is er de Herziene Statenvertaling (NT; 2006), en deze vertaalt dit vers nu ook correct:
“Deze dingen nu, broeders, heb ik ter wille van u toegepast op mijzelf en Apollos, met de bedoeling dat u van ons leert niets te bedenken boven wat er geschreven staat …” (HSV)
Het gaat dus in dit vers over het streven naar geestelijke kennis bóven wat er geschreven is. Wijmoeten niet willen uitreiken boven hetgeen ons hiervan geopenbaard is in de Schrift.
Dit is in overeenstemming met het gebod dat wij niets aan de Schrift mogen toevoegen (of afnemen), zoals weergegeven in Deut 4:2; 12:32; Spr 30:5-6; 2Kor 11:3; Gal 1:8-9; Op 22:18-19. Hierna enkele voorbeelden:
“Alle rede Gods is doorlouterd; Hij is een Schild voor hen, die op Hem betrouwen. Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe, en gij leugenachtig bevonden wordt” (Spr 30:5-6).
“Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt [= van de toenmalige apostelen], die zij vervloekt” (Galaten 1:8-9).
Juist door het zondige streven van de mens naar hogere geestelijke kennis, is de zondeval er gekomen! Satan zei tot Eva:
“… en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad. En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken” (Genesis 3:5-6).
Laat u dus niet in met het slangenvergif van buitenbijbelse of occulte ‘kennis’ en de auteurs die dat produceren. Leer het principe:
“De verborgen dingen1 zijn voor de HEERE, onze God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden van deze wet” (Deuteronomium 29:29).
Dezelfde waarschuwing gaat op voor menselijke, ijdele hersenspinsels, de ten onrechte zo genoemde kennis die welig tiert en waartegen Paulus meermaals waarschuwde:
“En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen2 die een schijn hebben. … Ziet toe, dat niemand u als een roof meevoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kolossenzen 2:4, 8).
“O Timotheüs, bewaar het u toebetrouwde pand, ga onheilig, zinloos gepraat uit de weg en de tegenstellingen van de ten onrechte zo genoemde kennis” (1 Timotheüs 6:20).
Ware wijsheid en de voor ons nuttige geestelijke kennis ligt besloten in Christus en Zijn Woord:
“…Christus; in Wie al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen3 zijn” (Kol. 2:1-3).
Van buitenbijbelse profeten - profeten van de duisternis - is het volgende ook goed om weten:
Valse Profeet Veel Profijt ! En van de kracht die daarachter zit: De duivel biedt veel, geeft weinig, neemt alles!
Homepage: http://www.verhoevenmarc.be/index.htm
http://www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm
1 Kantt. 35 Statenvertaling: “De verborgen dingen: Mozes, van veel grote, ook toekomende dingen gesproken hebbende en nog zullende spreken, bedwingt in Deut. 29:29 de curieusheid en nieuwsgierigheid van wijders te onderzoeken hetgeen in Gods raad verborgen is, en beveelt het volk te blijven binnen de palen van zijn geopenbaard woord, om dat te onderzoeken, te geloven en daarnaar te leven”.
2 Kantt. 14 Statenvertaling: “Beweegredenen: Namelijk gelijk de redenaars en wijsgeren plachten te gebruiken, waardoor zij onder den glimp van waarschijnlijke redenen, die dikwijls gene vastigheid hadden, de harten innamen, en wijsmaakten wat zij wilden”.
3 Kantt. 12 Statenvertaling: “Verborgen zijn: Dat is, begrepen of besloten zijn. Doch de apostel gebruikt het woord verborgen, omdat de natuurlijke mens deze dingen niet begrijpt, maar dat zij geestelijk worden onderscheiden; Matth. 11:25; 1 Cor. 1:23”.
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op woensdag 12 mei 2010, 01:15
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 01:36
|
|
|
|
Maar daar heb je wel gelijk in Chatuliem dat ik niet altijd een even serieuze insteek heb. De kinderdoop is ook de doop als symbool van met Christus begraven zijn en met Hem weer opstaan tot een nieuw leven. Alleen zelf raakte ik er van overtuigd dat dat begraven met Christus dus helemaal onzichtbaar onder water is, en met Hem opgestaan tot een nieuw leven, het weer opnieuw zichtbaar boven water komen is. Ik vind ook dat mijn ouders mij hebben laten dopen, als kind. Van mij mag het zo blijven, dus voor de enigszins provocerende uitlating over het inbouwen van een zwembad zeg ik sorry, want degenen die een doopvont genoeg vinden, die zitten niet op een uitlating van mij te wachten, en in dat opzicht wel enigszins beledigend. Alleen door overtuiging moeten mensen iets volgen, en niet door dwang van anderen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 01:38
|
|
|
|
“Gevoelens gedreven” christenen
Over geloof, feiten en gevoelens in het christenleven door Lawrence A. DeBruyn, http://guardinghisflock.com/ Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling, plaatje en voetnoten door M.V.
Onze maatschappij is passioneel. We hebben sterke gevoelens met betrekking tot politiek, religie en andere zaken. Frequent hoor ik mensen zeggen dat zij echt “gepassioneerd” zijn door dit of dat. Al tientallen jaren nu is het gevoel gaan domineren in de wijze waarop onze cultuurmensen naar het leven kijken. Mensen bepalen de deugdelijkheid van dingen niet op basis van dat ze goed of fout zijn, maar veeleer op basis van dat zij zichzelf daar goed of slecht bij voelen.
Joel Osteen doet mensen zich goed voelen bij wat hij brengt. Met zijn boodschap “hope and change” deed Barack Obama hetzelfde tijdens zijn verkiezingscampagne, en werd president van de Verenigde Staten. Dit is de manier van doen in de hedendaagse cultuur, en ik vrees dat dit ook de manier van doen is geworden van cultuur-gedreven christenen die zijn opgegaan in de hedendaagse manier van kerk houden. Veel christenen bepalen het goed of fout zijn van iets op basis van hoe zij zich daarbij voelen. Zij voelen hun weg in en tot het geloof1. Ik denk aan een persoon die ooit verklaarde: “Ik weiger te geloven in een God die ik niet kan voelen!” Veel christenen hebben een spiritualiteit ontwikkeld die gebaseerd is op gezichten, geluiden, tekenen en sensaties. Hun geloof is gebaseerd op alles wat direct is voor hen. Het bewijs van het Christendom rust louter op hun ervaren. Hun epistemologie2 (dit woord gaat over hoe we weten wat we weten, en waarom we geloven wat we geloven) is gebaseerd op hoe zij zich voelen met betrekking tot een onderwerp en het geloof. Volgens deze toets kan de bijbelse leer van Gods oordeel en de hel mensen van streek brengen en daarom wordt ze gebannen uit de evangelische beweging. Maar vinden we een reden voor geloof binnenin onszelf? Kunnen wij onze weg in en tot het geloof denken of voelen?
Ik opper dat indien wij de reden voor geloof niet kunnen vinden in ons hoofd (rationalisme), of onze handen (legalisme), wij die dan ook niet vinden in onze harten3 (emotionalisme). Eerlijk gezegd: elke reden voor geloof moet buiten onszelf gevonden worden. Als dat niet het geval is, dan is het geen geloof. Als het geloof niet kan gevonden worden in Gods waarheid die buiten ons staat, in Gods Woord, dan is het waardeloos. Waarheid is niet waarheid omdat ik denk, wil of voel dat ze waarheid is. Als men denkt dat de reden voor geloof bestaat in mijn hoofd, handen of hart, dan is het mens-gecentreerd. Dat is geloof in “Mij”. Dus moet mijn geloof beginnen met de waarheid die buiten mij woont. Dat is de reden waarom God ons Zijn Waarheid, de Bijbel, gaf. De Bijbel is het gezaghebbend getuigenis van het leven en de bediening van Jezus, die de Waarheid is. Deze Waarheid kan niet op esoterische4 wijze gevonden worden binnenin het menselijke hart, maar ze bestaat historisch buiten het menselijke hart.
Verlangens en gevoelens zijn op zich niet fout. Zoals met alles, en afhankelijk van de geestelijke toestand van iemands hart, kunnen ervaringen zowel gecentreerd zijn op God als op de mens; afstammen van geestelijk Licht of van de duisternis; ofwel positief dan negatief zijn. Zelfs in onze gevallen staat zijn we gemaakt om te verlangen naar God. Daarom maakte Hij ons, opdat wij Zijn liefde voor ons in Christus zouden beantwoorden, en zulk gevoel kan niet enkel gevoelens voor God stimuleren maar ook dat wij uitkijken naar de belangen van anderen. Sympathie en medeleven zijn duidelijke voorbeelden van juiste gevoelens (zie Hebreeën 10:34). De Evangeliën leren ons dat Jezus genezingen deed uit “innerlijke ontferming” voor de scharen (Mattheüs 14:14; Markus 8:2). Jezus voelde echt hun pijn. Dat is de zuivere kant van emoties. Maar gevoelens kunnen ook een duistere kant hebben.
1 Geloof is geen ervaren, en het steunt ook niet op tekenen, visioenen of dromen. In Rom 1:17 staat: “Want de rechtvaardigheid Gods wordt erin geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”. Zie ook Habakuk 2 en Hebr. 10:38. 2 Epistemologie: gevormd van Gr. episteme (kennis) + logia (verhandeling). Leer betreffende het wezen, de methoden en de grenzen van de menselijke kennis, syn. kenleer, kennisleer, wetenschapstheorie (Van Dale). 3 Het hart wordt in de Bijbel, naast de zetel van gevoelens/emoties, ook gezien als de zetel van liefde en morele beweegredenen. Rom. 10:10 zegt immers: “Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid …”. Men moet geloven met het hart in wat te vinden is in de uitwendige grondslag van het geloof : het Woord Gods. 4 Esoterie: het geheimzinnige, al wat slechts door ingewijden doorgrond kan worden. Esoterisch: (Gr. esoterikos), bestemd voor de ingewijden, de deskundigen, syn. geheim. (Van Dale).
Gevoelens kunnen egocentrisch en ikzuchtig zijn, en dat zijn ze dikwijls. Het Nieuwe Testament noemt zulke gevoelens “begeerten van de verleiding” (Ef. 4:22); “dwaze en schadelijke begeerten” 1 Tim. 6:9); “begeerten van de jeugd” (2 Tim. 2:22); “wereldse begeerten” (Tit. 2:12); "leselijke begeerten” (1 Petr. 2:11); “goddeloze begeerten” (Judas 18); enz. Begeerten zijn een perversie van liefde. Onverzadigbaar als ze zijn, brengen ze bij ons teweeg dat we willen nemen in plaats van te geven. Zulke verdorven en zondige gevoelens wonen in ieder van ons, of we nu van boven geboren zijn of niet (Joh. 3:3, 7), en zullen in de gelovige blijven resideren tot de Heer Jezus Christus voor ons komt en ze uitroeit uit ons wezen (Romeinen 7:24-25).
Ondertussen is het toegeven aan vleselijke begeerten ervoor verantwoordelijk dat zoveel kerken zich begeven in wat Paul Proctor noemt “evangetainment” (samentrekking van evangelisme en entertainment). De eredienst is ontworpen voor hen, niet voor Hem. Paul schrijft: “de hedendaagse kerk gelooft niet langer dat Jezus genoegzaam is - dat het Levende Woord van God niet echt kan concurreren met een zintuiglijk gedreven wereld en dat de Heilige Geest onze hulp nodig heeft”. En daarom, zo vervolgt hij: “het is zelfs niet meer genoeg ‘het gehoor te strelen’. Nu moeten ook onze ogen gestreeld worden, onze neuzen gestreeld worden, onze smaakpapillen gestreeld worden…”[1] De apostel waarschuwde:
Want er zal een tijd komen, dat zij het gezonde onderwijs niet zullen verdragen, maar zij zoeken wat hun gehoor streelt en zullen voor zichzelf leraars bijeenrapen naar hun eigen begeerten. Ze zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich keren tot fabels (2 Timotheüs 4:3-4).
Dit lijkt op wat een pundit (hindoe) eens zei: In a day of illusions / And utter confusions / Upon our delusions / We base our conclusions.
Om te overleven moet het geloof zijn reden, zijn grond buiten onszelf hebben, en daarom kan het niet gebaseerd zijn op hoe wij ons voelen of denken in een bepaalde punt des tijds. Geloof kan niet gebaseerd zijn op de sensitieve stemming in onszelf, maar moet rusten op de grond van de Schriften die buiten ons bestaan. Om te overleven moet geloof niet gebaseerd zijn op hoe wij ons kunnen voelen, maar op wat God heeft gezegd. Enkel op zulke grondslag kan het geloof overleven en gedijen in ons vandaag, in de toekomst en tot in de eeuwigheid. De dingen van God zijn opgeschreven in de Bijbel “opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt” (1 Johannes 5:13). Een dichter schreef:
Drie mensen wandelden op een muur: Geloof, Gevoel en Feit; Toen Gevoel een lelijke val maakte, geraakte Geloof van zijn stuk; En Geloof was zo close met Gevoel, dat hij struikelde en ook viel; Maar Feit bleef staan en trok Geloof op, en Geloof trok Gevoel op.
EINDNOOT [1] Paul Proctor, America is not Prepared for What’s Coming, NewsWithViews.com, February 25, 2009 [url](http://www.newswithviews.com/PaulProctor/proctor174.htm).[/url]
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:20
|
|
|
|
Met al deze lieve woorden wordt het wel een hele warme dag hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:23
|
|
|
|
| EVA685 schreef: | Vandaag werd er tegen me gezegd, dat het haast niet mogelijk is, alles gratis! De huur enz. moet toch ook betaald worden, het is een A-locatie, vaak dure panden. |
Ook voor die betaling zal gezorgd worden. Het pand zal vermoedelijk bezit zijn van een vermogend christen die het "om niet" ter beschikking stelt...Of het is gewoon eigendom van een kerkgemeenschap
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 12 mei 2010, 08:24
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:36
|
|
|
|
| ANITA324 schreef: | Ik opper dat indien wij de reden voor geloof niet kunnen vinden in ons hoofd (rationalisme), of onze handen (legalisme), wij die dan ook niet vinden in onze harten3 (emotionalisme). Eerlijk gezegd: elke reden voor geloof moet buiten onszelf gevonden worden. (...) Als men denkt dat de reden voor geloof bestaat in mijn hoofd, handen of hart, dan is het mens-gecentreerd. Dat is geloof in “Mij”. Dus moet mijn geloof beginnen met de waarheid die buiten mij woont. |
In deze gedeeltes wordt wel heel mooi duidelijk dat geloven iets is van meerdere dingen bij elkaar. Geloven met hart en hoofd en handen is daarbij een veel gebruikte uitdrukking. Terecht wijst de schrijver op een stukje tekort in deze uitdrukking. Geloof uit zich wellicht in deze 3 'organen', maar vindt daarin niet de reden van geloof, welke buiten de mens, namelijk bij God ligt.
Ik vind het vooral ook heel mooi hoe de schrijver duidelijk de verbinding legt tussen de 3 verschillende 'organen' voor een goede uitwerking van het geloof. Je kunt niet enkel uitgaan van je hart of van je handen, maar alles is met elkaar in verbinding. Hierin is God de verbindende factor. Hij zorgt ervoor dat wij naar Hem toe kunnen komen en wil ons zelfs op die Weg begeleiden met Zijn Geest. Zo komt het geloof tot ons... Met ons hart, ons hoofd en onze handen zorgen we vervolgens voor het 'terugkaatsen' van wat ons gegeven is, ofwel we geven via deze 'organen' ons totaalantwoord aan God.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:39
|
|
|
|
| RIK120 schreef: | | Alleen door overtuiging moeten mensen iets volgen, en niet door dwang van anderen. |
En zo zijn we tot een aardige conclusie gekomen in dit gedeelte: laat elkaar ondanks verschil van inzicht in de waarde die de ander verdient als medeschepsel en hier op CM veelal ook als medechristen. Want wij kunnen en moeten niet overtuigen, maar kunnen enkel getuigen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:43
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | | Thomas, die zich afvraagt of Thomas wel een goede naam is voor een gelovige site..... |
Thomas wordt veelal 'de ongelovige' genoemd. Maar was hij werkelijk ongelovig? Of was hij zoekend, net als zovele andere mensen...alleen komt niet iedereen er zo open voor uit zoals hij dat deed. Daarnaast is zijn belijdenis toch wel heel duidelijk en overtuigend. Waarom dan toch steeds enkel het weifelende moment vasthouden? Dus, Thomas, wees gewoon gelukkig met je naam, die wat mij betreft staat voor het echt mens zijn: durven toegeven aan je vraagtekens!
Niet enkel in het gedrag van Thomas komt dit overigens tot uiting. Ook in de betekenis van de naam komt dit wel naar voren. Thomas is afgeleid van het woord voor tweeling. Een mens hinkt op twee gedachten... Thomas is dus blijkbaar gewoon puur mens
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 12 mei 2010, 08:46
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|