| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 13:30
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Voor mij is vergeven de kunst om jezelf te vergeven. Wat ik daarmee bedoel: je hebt allemaal je eigen levens
geschiedenis en op de vaak moeizame weg om er vrij van te komen weet je dat je er niet alleen in staat. Is dit geen toets van Jezus om te kijken hoe serieus wij God nemen? hebben we God niet nodig om het vertrouwen in de 'juistheid"van ons leven weer terug te krijgen? Ik vind dat je op moet passen om niet klaar te staan als vroeger de schriftgeleerden met onze kant en klare normen en waarden, om iemand daarmee de maat te nemen en zo mogelijk te veroordelen. En dat is wat ik hier een beetje lees. Wij leven als mensen vind ik altijd en daarbij horen fouten én dan is er de genade en de vergeving.........Is dat niet een groot goed?
Willemijn | Wat mij altijd helpt is, dat ik denk dat God mijn Vader is. En als ik naar mijn kinderen kijk, dan hou ik van ze en als ze iets fout doen vergeef ik ze. Wat vind je van de stelling: vergeving ontvangen is gemakkelijk. Want als ouder vergeef je je kinderen snel. Vergeving vragen is een van de moeilijkste dingen die er is.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 13:34
|
|
|
|
|
Zucht Anita.......ik begrijp je bijdrages niet. Allemaal plaatjes, kun je wat duidelijker zijn wat je er nu eigenlijk mee bedoelt. Wordt wat gemakkelijker praten vind ik.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 13:45
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | - Misschien omdat een aantal mensen het onderwerp vanuit de chat al voldoende doorsproken vinden.
- Misschien omdat een aantal mensen eerst rustig willen nadenken voor ze iets neerzetten.
- Misschien omdat een aantal mensen niet weten wat ze ermee aan moeten.
- Misschien omdat een aantal mensen door een ander standpunt dan het evangelisch gangbare standpunt rond dit onderwerp naar aanleiding van andere discussies niet snel meer plaatsen omdat ze zich niet ten volle serieus genomen voelen door de manier van reageren op hun andere standpunten.
- Misschien...
| Goed, een conclusie kunnen we in elk geval wel trekken. Het wordt wel gelezen. Opvallend dat een off topic opmerking tot zo'n resultaat leidt.
Laten we maar eens beginnen met een aantal bijbelteksten te bekijken. Ik vind dat dat het meeste recht doet aan de discussie:
| Hand.2 schreef: | | Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar. 2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. 3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, 4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven. | We hebben het hier over de uitstorting van de Heilige Geest. We zien dat er 3 verschijnselen zijn, die dat bevestigen: Een windvlaag, vuurtongen en spreken in vreemde talen....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 13 mei 2010, 14:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 14:13
|
|
|
|
Het Rabbinale Jodendom brengt een kasjroet(spijswetten)-lijst uit, daar zijn ook E-nrs. in opgenomen, die zij niet goed vinden. Waarom zij ze niet goed vinden, weet ik niet. Maar het is natuurlijk wel interessant, want wat zou daar dan mis mee zijn? Zal wel met verboden dierlijke stoffen te maken hebben of zo iets.
Algemene Informatie - E-nummers Geactualiseerd: september 2009
ALGEMENE INFORMATIE
E-nummers van ongeoorloofde kleurstoffen: E 120 (cochenille, karmijnzuur en karminezuur), E 163 (anthocyaninen)
Euronummers van ongeoorloofde emulgatoren: E 422, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 441, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 481, 482, 483, 491, 492, 493, 494, 495, 542, 570, 571, 572, 573, 640, 1000, 1518 en 4796.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 14:48
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Voor mij is vergeven de kunst om jezelf te vergeven. Wat ik daarmee bedoel: je hebt allemaal je eigen levens
geschiedenis en op de vaak moeizame weg om er vrij van te komen weet je dat je er niet alleen in staat. Is dit geen toets van Jezus om te kijken hoe serieus wij God nemen? hebben we God niet nodig om het vertrouwen in de 'juistheid"van ons leven weer terug te krijgen? Ik vind dat je op moet passen om niet klaar te staan als vroeger de schriftgeleerden met onze kant en klare normen en waarden, om iemand daarmee de maat te nemen en zo mogelijk te veroordelen. En dat is wat ik hier een beetje lees. Wij leven als mensen vind ik altijd en daarbij horen fouten én dan is er de genade en de vergeving.........Is dat niet een groot goed?
Willemijn |
Vergeven is inderdaad iets wat wel bij jezelf begint. Niet voor niets is de bede in het 'Onze Vader' "vergeef ons onze schulden, zoals ook wij aan anderen vergeven". Vergeving ontvangen en vergeving uitdelen zijn aan elkaar verbonden. Dat is wel iets waar we ons terdege bewust van moeten zijn. Dit voorkomt in mijn ogen ook het al te zwaar veroordelen van andere mensen om bepaalde gedragingen/uitlatingen...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 13 mei 2010, 14:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 14:54
|
|
|
|
GRRRRRRR wil niet
Laatst aangepast door
|
LEANNE226
|
op donderdag 13 mei 2010, 14:55
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 14:56
|
|
|
|
hallo allemaal,ben ik weer..
wat ik juist probeer in te geven met mijn stelling is dat we Gods woord uiterst serieus moeten nemen,en maar niet zo ons eigen gangetje kunnen gaan. daarmee doel ik dus op die persoon of personen die ergens in de middeleeuwen de kinderdoop hebben bedacht en ingesteld. God is heilig en wil ook als zodanig gezien worden. dus als God zelf ons een doopmethode aanreikt moeten we daar niet aan twijfelen,maar we kunnen er 100% van op aan dat die methode de juiste is. ik kan me goed voorstellen dat als de kerk eeuwen geleden een andere methode heeft ingesteld,en deze helemaal is geaccepteerd en de gewoonte geworden is,dat deze methode dan gehandhaafd blijft. dat neemt niet weg dat een andere methode dan God ons aanreikt in de bijbel in principe(!) onbijbels is,want die manier van dopen wordt nergens beschreven en is bedacht en ingesteld door 1 of meerdere mensen en dus niet door God.
de bijbel zegt duidelijk dat we begraven moeten worden in het watergraf net als Jezus werd begraven,en alzo staan we ook weer op uit het (water)graf als Jezus en zullen we in 'nieuwheid des levens' wandelen.
in de bijbel kunnen we goed zien dat God het zeer ernstig neemt als we niet op zijn woord vertrouwen,en alleen vertrouwen op ons eigen inzicht. neem bv mozes,die niet sprak tot de rots ,maar hier op sloeg met zijn staf om er water uit te krijgen.
zie hier de tekst: num 20 vanaf vers 10 7 Toen sprak de HERE tot Mozes: 8 Neem de staf en laat de vergadering samenkomen, gij en uw broeder Aäron; SPREEK dan in hun tegenwoordigheid tot de rots, dan zal zij haar water geven; gij zult voor hen water uit de rots te voorschijn doen komen en de vergadering en hun vee drenken. 9 Toen nam Mozes de staf van vóór het aangezicht des HEREN, zoals Hij hem geboden had. 10 Toen Mozes en Aäron de gemeente vóór de rots hadden doen samenkomen, zeide hij tot hen: Hoort toch, wederspannigen, zullen WIJ uit deze rots voor u water te voorschijn doen komen? 11 Daarop hief Mozes zijn hand op en SLOEG de rots met zijn staf tweemaal, en er kwam veel water uit, zodat de vergadering kon drinken en ook het vee. 12 Maar de HERE zeide tot Mozes en Aäron: Aangezien gij op Mij niet vertrouwd hebt en Mij ten aanschouwen van de Israëlieten niet geheiligd hebt, daarom zult gij deze gemeente niet brengen in het land, dat Ik hun geef. hier blijkt duidelijk dat God dat niet afdeed als..''het maakt mij niet uit of je nou op de rots slaat of ertegen spreekt..'' God had toch gewoon tegen mozes kunnen zeggen... mozes,dat kon ik niet waarderen,de volgende keer neem ik maatregelen? nee,God nam het het zo ernstig dat mozes niet op hem had vertrouwd,dat mozes het beloofde land niet meer in mocht!
ik doel dus op de persoon of personen die de kinderdoop hebben ingesteld ergens de middeleeuwen(?) kunnen we daarbij ook zeggen dat zij op Gods woord hebben vertrouwd of hebben ze net als mozes hun eigen gedachten gevolgd? het lijkt me duidelijk dat ze niet op God hebben vertrouwd ,anders hadden ze niet iets anders ingesteld,maar gewoon op God kunnen vertrouwen en dat aleen Gods woord de waarheid is,en niet hun eigen ideeën.
ik twijfel er niet aan, dat iedereen die zo opgevoed is de kinderdoop heel ernstig neemt,en dit doet in diepe dankbaarheid naar God,omdat dit al eeuwen de gewoonte is. maar dan nog blijft het een methode die door mensen is bedacht en ingesteld,en niet door God.
groet,Bert
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op donderdag 13 mei 2010, 15:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:01
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | GRRRRRRR wil niet  |
wat wil niet?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:03
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Opvallend dat een off topic opmerking tot zo'n resultaat leidt. |
Misschien gewoon geduld hebben om mensen de ruimte te geven te reageren...en ook gewoon accepteren als mensen niet meer reageren om voor hun heel legitieme redenen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:07
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Laten we maar eens beginnen met een aantal bijbelteksten te bekijken. Ik vind dat dat het meeste recht doet aan de discussie:
We hebben het hier over de uitstorting van de Heilige Geest. We zien dat er 3 verschijnselen zijn, die dat bevestigen: Een windvlaag, vuurtongen en spreken in vreemde talen.... |
En wat heeft dit met de doop in de Geest te maken? Dit is de uitstorting van de Geest tijdens het Pinksterfeest. Waarom zou dit meteen moeten staan voor iets wat zich nog steeds voordoet? Ja, we kunnen sindsdien allen deel krijgen aan Zijn Geest. Daar staat in mijn ogen deze ene gebeurtenis voor!
Daar mogen we in delen als we gedoopt worden in de Naam van de Vader, de Zoon en de Geest. Want gedoopt worden in Hun Naam betekent deel mogen krijgen aan Hun betekenis voor ons leven:
- zorg
- redding
- vernieuwing
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:09
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het is gewoon erkennen dat onze meeste beslissingen gebaseerd zijn op emoties. |
Oke, dan is het wel met een aardige omhaal van woorden. (geeft niet hoor, heb ik ook wel eens last van ) Maar waar zie je dan je geloofsleven in relatie tot deze emotionele beslissingsruimte? Want je zegt enerzijds geen evenwicht te zoeken, maar erkent vervolgens wel dat deze zoektocht naar evenwicht noodzakelijk is vanuit hoe mensen op dingen reageren...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 13 mei 2010, 15:10
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:25
|
|
|
|
Ik eet voorlopig maar niks meer. Alleen nog FRIKANDELLEN, die zijn tenminste gezond.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:28
|
|
|
|
mmm...wat was trouwens het onderwerp.... ? ]
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 15:34
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Ik eet voorlopig maar niks meer. Alleen nog FRIKANDELLEN, die zijn tenminste gezond. |
frikandellen bevat het volgende:
E 316 Natriumerythorbaat E 450 E 451 E 621 Mononatriumglutamaat
Ik heb gehoord dat 621 niet zo gezond is
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op donderdag 13 mei 2010, 15:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:19
|
|
|
|
Op Hemelvaartsdag (Latijn: Ascensionis Domini) vieren christenen dat Jezus Christus naar de hemel is opgestegen, de veertigste dag van zijn opstanding.
Hoe komt het dat de "goede vrijdag" de dag is dat Jezus gestrorven is in de christendom.? 
Dat was toch vrijdag?
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 13 mei 2010, 16:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:31
|
|
|
|
| BERT168 schreef: | mmm...wat was trouwens het onderwerp.... ? ] |
t is toch prachtig dat je bij genade en vergeving uitkomt ?!!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:34
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen. Paulus waarschuwt hier al voor, ondermeer in korinthe, pas op waar jullie mee bezig zijn, want jullie raken van het rechte pad af. Gods Woord, de bijbel is duidelijk genoeg, de Heilige Geest is duidelijk genoeg. Hoe komt het dan toch dat er zoveel stromingen zijn ?? Wel ik denk dat de leugenaar van de beginne, satan, christenen een oor aannaait, "laat ze met elkaar maar lekker vechten over gelijk hebben, willen hebben". Want op dat moment zijn ze niet bezig met het eerste en grootste gebod, de Liefde. Elke stroming heeft gelijk, en waar is Gods Liefde? We vinden zelfs al dat we andere godsdiensten moeten accepteren, boedha beelden kunnen geen kwaad, oosterse geneeswijzen, met een occulte oorsprong moeten kunnen enz. enz. En Gods woord, door de stem van de Heilige Geest willen we niet meer horen. Nee logisch, de duivel, heeft veel christenen doof en blind gemaakt. Toch laat hij ze geloven dat ze nog steeds op de juiste weg zijn en wandelen. Waar is de gave van onderscheiding van geesten, het kennen van goed en kwaad.
Een kaarsje branden (voor de nagedachtenis van een overledene) is niet verkeerd zeg je, ik wil je even wijzen op leviticus 19: 27-28 Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. Ik zie het branden van een kaarsje, puur als vervanging van datgene wat in Leviticus staat, er moet toch iets zijn om "kerkelijk" een overledene te herdenken. Natuurlijk mag je wel rouwen, gedenken, dat is zelfs heel goed, maar niet d.m.v. een kaarsje of tattoo |
Dat is idd wat ik er ook in lees, in de context van het rouwen..
maar ik las op internet een opmerking die me heel erg raakte!
Wees ook een beetje zuinig met afwijkende types in de samenleving of de kerk. Ezechiël 47 v 10 beschrijft de rivier van Gods Geest. "Daarin zijn zoveel soorten vis als in de Grote Zee", de Middellandse Zee. Een heel erg getatoeëerde of anderszins gepavoiseerde kan toch wel blijken in potentie een heel bruikbare vis te zijn, die je alleen tot dusver nog niet kende.
Dit raakte me omdat ik zelf ook een piercing én tatoeages heb en niet te vergeten de oorbellen!..niet omdat ik er iemand mee eer, maar omdat ik toen mooi vond en nu nog vind! Doet dat wat af aan wie ik ben? Aan hoe ik als christen ben? Is aan mijn uiterlijk een veroordelend oordeel te hangen? Of zou het juist bruikbaar zijn in het dagelijks leven, juist omdat het voor sommige mensen de drempel om over het geloof te praten kleiner maakt?
ik was nog even verder aan het surfen en vond dit: openbaring 19:16 Op zijn kleding en op zijn dij staat de naam ‘Hoogste Heer en koning’
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:36
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Vergeven is inderdaad iets wat wel bij jezelf begint. Niet voor niets is de bede in het 'Onze Vader' "vergeef ons onze schulden, zoals ook wij aan anderen vergeven". Vergeving ontvangen en vergeving uitdelen zijn aan elkaar verbonden. Dat is wel iets waar we ons terdege bewust van moeten zijn. Dit voorkomt in mijn ogen ook het al te zwaar veroordelen van andere mensen om bepaalde gedragingen/uitlatingen... |
Precies Henk.
Vergeving tonen naar de schepper staat boven allles!!! De rest wordt je dan gegeven door Hem.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 13 mei 2010, 16:37
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:37
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Filosofen en dichters hebben vaak baarden.  |
ik niet !
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:39
|
|
|
|
Mijn (GOD) genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
KJV: My grace is sufficient for thee: for my strength is made perfect in weakness.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 13 mei 2010, 16:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRIS845
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:46
|
|
|
|
|
Geen filosoof? Geen dichter? Of geen baard?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:46
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | En wat heeft dit met de doop in de Geest te maken? Dit is de uitstorting van de Geest tijdens het Pinksterfeest. Waarom zou dit meteen moeten staan voor iets wat zich nog steeds voordoet? Ja, we kunnen sindsdien allen deel krijgen aan Zijn Geest. Daar staat in mijn ogen deze ene gebeurtenis voor!
Daar mogen we in delen als we gedoopt worden in de Naam van de Vader, de Zoon en de Geest. Want gedoopt worden in Hun Naam betekent deel mogen krijgen aan Hun betekenis voor ons leven:
- zorg
- redding
- vernieuwing
|
Toch geloof ik dat zonder de naam "van de vader en de zoon en de heilige Geest" Gedoopt kan worden door de Here Jezus. Hij zegt niet dat het een voorwaarde is om onder die noemer gedoopt te worden. In mijn ogen is die noemer een "katholisme"
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 13 mei 2010, 18:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:52
|
|
|
|
Is dat de regen van God met haar muziekale agressie? Ik geloof het niet. Ene de achtergrond van Michael W. Smith is ook iets om over na te denken.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 13 mei 2010, 16:55
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JEFFREY984
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:54
|
|
|
|
....
Laatst aangepast door
|
JEFFREY984
|
op zaterdag 25 februari 2012, 18:27
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 16:57
|
|
|
|
| JEANFRITS816 schreef: | | wat denken jullie hierover? is het gewoon onzin of zouden het duivels zijn die ons willen misleiden. Je hoort steeds meer over dat soort dingen. en ufos enzo. Ik ben benieuwd. |
Onderzoek de bijbel dan heb je het antwoord.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JEFFREY984
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 17:00