ChristianMatch

Forum

Wat was je mooiste moment vandaag ?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
NICO498

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 22:40

Senseo drink je niet! Zieke smiley

dat spul werk je met alle tegenzin en geweld van de wereld door je strottepijp naar beneden, waar alvolgens uw maag en darm gestel van in opstand raken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 22:44

GRIFFIN748 schreef:
is er al enige duidelijkheid over de begintijd van de rondlij/eiding door de stad Groningen?

als de planners van mijn werk mee willen werken, kan ik misschien ook mee. één persoon stelt dat al op (hoge) prijs, namelijk.

Coole smiley met zonnebril
Tussen 12 en een uur, ga ik voorlopig van uit. Ik denk dat het ook te maken heeft met mensen die met de trein komen.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 22:52

NICO498 schreef:

dat spul werk je met alle tegenzin en geweld van de wereld door je strottepijp naar beneden, waar alvolgens uw maag en darm gestel van in opstand raken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

goeie voorbereiding op het huwelijk dus... dan moet je ook wel eens slikken
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:08

Een heleboel postings hebben niks te maken met dit onderwerp, tenzij we allemaal Pieter tot Paus willen verklaren, hem een theologie laten uitschrijven, die we met zn allen moeten onderschrijven.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIANNE129

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:12

ANITA324 schreef:
Er komen 2 mensen vanuit mijn kennis kring mee had hen één en ander vertelt en hun vonden dat wel waard om te komen ze komen beide uit de omgeving van Zwolle vandaan.

Dus mocht je in je vriendenkring of kennis ook mensen kennen zijn hun van harte uitgenodigt hoe meer zielen hoe meer vreugde. Lachende smiley

Shalom,

Ik kom ook mee hoor. Eerst gezellig stadten en dan eten
hoi
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:12

Dit is echt iets heel anders. Alleen voor de liefhebbers van klassieke religieuze muziek:

http://www.youtube.com/watch?v=0z-hq8l2LM8&feature=related

En alles uit het hoofd - of het hart, denk ik.

Thomas, het mooiste instrument is de menselijke stem.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 17 september 2010, 23:47
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:15

MARIANNE129 schreef:
Ik kom ook mee hoor. Eerst gezellig stadten en dan eten
hoi
Leuk Marianne, we zien er naar uit...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:26

CHATULIEM619 schreef:
Een heleboel postings hebben niks te maken met dit onderwerp, tenzij we allemaal Pieter tot Paus willen verklaren, hem een theologie laten uitschrijven, die we met zn allen moeten onderschrijven.

Dan zijn we het eens en kunnen we het nog niet over kerkelijke verdeeldheid hebben Chatuliem...... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:26

Onderstaand bericht heb ik via e-mail rechtstreeks van een bekende, werkzaam bij de politie, ontvangen:
willen jullie dit bericht in een prive mail plakken, en aan ieder toesturen die je kent?

Even een waarschuwing voor iedereen!

Vaste en mobiele telefoon....

Ik geef deze door, omdat wij zelf al gebeld zijn met nummer: 0044141455114 (zie onder)

LET OP !!!!

Er wordt gebeld op een vaste telefoon, waarop een man vraagt:

”Met wie spreek ik?” zodat je duidelijk nogmaals je naam zegt.

Dan vertelt de man dat je een grote prijs had gewonnen.

Maar hij vertelt dat heel snel achter elkaar en laat soms pauzes vallen in dit

gesprek.

Het is een ingesproken bandje. Je moet de verbinding verbreken.

Het zijn oplichters die als volgt te werk gaan :

Zij vragen nogmaals naar je naam omdat ze die heel duidelijk uitgesproken willen

hebben, daarna stellen ze gerichte vragen waarop jij met ja moet antwoorden en ze

laten hiervoor ook de pauzes in het gesprek vallen.

Vervolgens vragen ze je naar je adresgegevens en als je die geeft, monteren zij

een vals bandje waarop staat dat jij iets hebt gekocht in Zwitserland.

Op dat bandje is dan duidelijk te horen dat jij dat bevestigt en al je gegevens geeft

en er dus aan vast zit.

Bovendien kun je haast niet bewijzen dat het om een oplichting gaat.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe er je voordeel mee.

LET OP Doorsturen op verzoek van de politie(en ook doen!!)

Er wordt op de huistelefoon gebeld; Met de melding dat je een prijs gewonnen

hebt.

Of je een 9 wil toetsen om door te gaan!!!!

Gooi de hoorn er op.

Voor iedereen die een mobiele telefoon bezit: Momenteel is er een bende actief die

u belt op uw GSM en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij bent

aangesloten.

Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw

toestel.

DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING.

Deze bende beschikt over apparatuur om via de ingetoetste code het nummer van

uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer. Hierdoor

kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten. Maak dit bericht s.v.p.

bekend aan personen die in het bezit zijn van een GSM-toestel.

Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende:

U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141 455114 te

bellen. Dit moet u dus NIET doen! Als u dit namelijk doet, kan degene die u dat

berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen.

Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de KPN en

Vodafone.

PAS OP: Deze fraude wordt al op grote schaal toegepast !!!!!!!!!!!!!!
Als u dit bericht ontvangt, stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:28

CARIN303 schreef:
Wat een goeie opmerking, helemaal mee eens!

Idem
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:47

Sorry Hannah,je bent genept,dit is een hoax.....

http://www.virusalert.nl/?show=hoax&id=265
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:48

MARIJAN072 schreef:
Klopt helemaal! Heel eerlijk gezegd, vind ik dat hoogst irritant. Enorme lappen tekst knippen en plakken kan iedereen (lijkt soms wel een 'bombardement'), maar reageer - zeker als je het topic geopend hebt - dan ook op gestelde vragen. Dat maakt het ook wat persoonlijker.

Geduld is een schone zaak Twijfelende smiley Smiley die vol vragen zit Soms moet je helaas wachten tot je een ons weegt. Dat vind ik weer het andere uiterste.

Wel goed voor de lijn..............
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:56

Hé Anita, wordt er ook verteld wat die gevaren inhouden? Welke schriftaanhalingen?

Frank

FRANKT627 schreef:
Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen gekregen. Of ben ik te ongeduldig? Verlegen lachende smiley

Frank

Misschien kun je ondertussen zelf ff gaan googelen,
b.v. 'Rieki in het licht van de bijbel'.....kom je vast ergens een link tegen met schriftaanhalingen.
succes!
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 23:58

lijkt me sterk leanne;
vanuit de mail zie ik dat ie van kpn naar de politie is gestuurd, en toen naar een heel adressenbestand, waaronder ik.........

de link waar je naar verwijst wordt slechts vier maal per jaar ge-updated zag ik.......

.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 18 september 2010, 00:00
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:01

HANNAH810 schreef:
lijkt me sterk leanne;
vanuit de mail zie ik dat ie van kpn naar de politie is gestuurd, en toen naar een heel adressenbestand, waaronder ik.........

Hannah, deze mail kreeg ik 2 jaar geleden ook al......
Ik verbaas me erover dat het nu ook weer opduikt
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:02

ANITA324 schreef:
Voor het avondje uit gaan mee:

BILLY701
Mary052
Anita324
CHATULIEM619
Trijnie671
Ank556
Edwin (kennis)
Dinja (kennis)
MARIANNE129

Adres:

Ribhouse Texas Amerikaans Grill Restaurant
Hoofdweg 42
9483 PC Zeegse

http://www.ribhousetexas.nl/

Als diegene e.v.t. met de rondleiding mee willen van Chatuliem dan kan je bij hem aanmelden. Rondleiding in de stad van Groningen begin de middag tussen 12 - 13 uur aanwezig zijn en je krijgt de kans van je leven om het mooie stadje van Groningen te zien door de gids Chat die Groningen uit zijn duimpje kent. Knipoog smiley

Tegen het eind om 18.00 uur aanwezig zijn te Zeegse voor een lekkere hap. Kwijlende smiley

Shalom,
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:04

idem!!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLIE400

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:05

IDD dit is oude spam.
wel lief dat je ons wilde behoeden hoor Lachende smiley
willie
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:05

IMKE917 schreef:
Hannah, deze mail kreeg ik 2 jaar geleden ook al......
Ik verbaas me erover dat het nu ook weer opduikt

misschien opnieuw actief?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:06

Dat je daar aan denkt, goed zeg
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:16

THOMAS968 schreef:
Dit is echt iets heel anders. Alleen voor de liefhebbers van klassieke religieuze muziek:

http://www.youtube.com/watch?v=0z-hq8l2LM8&feature=related

En alles uit het hoofd - of het hart, denk ik.

Thomas, het mooiste instrument is de menselijke stem.

het hart én het hoofd, geloof ik ook idd. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:20

THOMAS968 schreef:
Het zal vast al eens eerder geroepen zijn maar ik zou graag een indicatie krijgen in het chatvenster dat de ander een bericht aan het (terug)typen is. Je ziet dat ook bij MSN en het geavanceerde Ichat bijvoorbeeld. Het interface van CM doet me ook wat Spartaans aan, maar goed het gaat om de functionaliteit. Voor de groepschat is het wellicht minder van belang, maar ook denkbaar.

Is dat te realiseren, vraag ik me af. Of zit er een beperking in Java of iets dergelijks?
Ik denk dat veel mensen deze optie om te zien dat de ander aan het typen is op prijs zullen stellen.

mvrgr

Thomas

goed idee, indeed...

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 18 september 2010, 08:52
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:21

Het Yoga bedrog

http://www.youtube.com/watch?v=e0GFuVgNlYY
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:22

door Jan Vossen

Hoofdstuk 1 De leer van Karma of: De evolutietheorie van het bewustzijn.
De leer van Karma is een religieuze leer of wereldbeschouwing, die zegt, dat de mens in wezen een vonkje goddelijk bewustzijn is. Ooit aan het begin der tijden is dit vonkje van God (het al of het Goddelijke Bewustzijn) afgesplitst (zonde-val) en de materie in gedoken. Gevangen in de materie begint dit vonkje aan een bijna eindeloze cyclus van in een bepaalde vorm geboren worden (in de materie komen), sterven en opnieuw geboren worden. Deze kringloop staat ook bekend als de leer van de reïncarnatie.

Tijdens deze "levens" doet deze "vonk" allerlei ervaringen op, waardoor het vonkje geslepen of ontwikkeld wordt. Het ontwikkelt zich via allerlei "stadia". Zo is er het minerale stadium - "levenloze" stof -. Steen, water, elementen, alles bevat volgens deze leer een vonkje goddelijk bewustzijn. Na een miljoenen jaren durende periode komt een "hoger" stadium waarin via het "plantaardige", het "dierlijke" het "menselijke" en het "geestelijk menselijke" uiteindelijk het "goddelijke" bereikt wordt. Het stadium - mens - is in feite een van de laatste treden in deze "evolutie theorie" van "het bewustzijn". Pas in de vorm van een mens heeft deze vonk of ziel de mogelijkheid "goddelijk" te worden en zo terug te keren tot zijn oorspronkelijke staat.

Behalve periodes ln het lichaam, of in de materie, maakt de vonk steeds uitstapjes buiten de materie, waar een geestelijke of 'spirituele' fase doorlopen wordt. Dit zou onder andere een verklaring zijn voor het bestaan van allerlei lage geesten of "demonen". Dat zijn dan bewuste vonkjes die nog niet "zover" ontwikkeld zouden zijn. Andere geesten zijn "hogere" geesten, zelfs geestelijke 'meesters' die de geïncarneerde zielen zouden begeleiden of leiden. In de spiritistische kringen worden die ook wel 'gidsen' of geleidegeesten genoemd.

(sommige Karma aanhangers laten deze 'geesten'- deels buiten beschouwing. Zij geloven in onmiddellijke incarnatie in nieuwe materiële vorm zonder geestelijke tussen fase.)

Karma de wet van oorzaak en gevolg.
Het eigenlijke Karma bestaat hieruit, dat elke vonkje bewustzijn negatieve en positieve ervaringen op moet doen. Ervaringen van gekoesterd worden en gemarteld, geliefd en gehaat, overvloed en armoede doormaken en door deze ervaringen gelouterd worden. Ook het plegen van allerlei, zelfs onnoemelijk, kwaadaardige daden, maar ook heldendaden van zelfverloochening en opoffering zijn hiervoor noodzakelijk en dus van evenveel waarde.

In overleg met en onder leiding van een hele hiërarchie van geestelijke machten met aan het hoofd de zgn. Allerhoogste, zo men wilt "God", stippelt dit vonkje of deze ziel zijn plan uit om deze ervaringen te ondergaan en "kiest" of "vormt" zo zijn eigen leven.

Alle lijden en ook alle goeds dat je overkomt in dit leven is dus deel van dit "plan", waarin je moet ervaren wat het is, dat jij zelf ooit anderen aangedaan hebt. Uiteindelijk zou je dan leren wat dat betekent, heb je alle goed en kwaad ervaren en ben je in staat alles te vergeven en 'los te laten'.

Dit stadium leidt dan tot een onthechting, een opgeven van alle begeerte of verlangen, waardoor het uiteindelijk niet meer nodig en zelfs niet meer mogelijk is, om nog langer te incarneren. Je verdere evolutie vindt plaats als "spiritueel" of "geestelijk" wezen. Uiteindelijk wordt je dan "vergoddelijkt" of opgenomen in het "Goddelijke" oer-bewustzijn, Nirvana of iets dergelijks. Dan is je eigen identiteit verzwolgen in de grote zee van "het goddelijke".

Karmische <-> niet-karmische religies
Alle religies ter wereld, behalve de Christelijke en de Joodse (en de van hen afgesplitste takken) blijken zich bij nadere bestudering op de een of andere manier op dit karmische wereldbeeld te baseren. Met name de Hindoe en allerlei neo-hindoe religies als taoosme, sjamanisme, holisme, Boeddhisme, Soefi en spiritisme, theosofie en antroposofie vinden hierin hun wortels. Sommige van deze stromingen beweren Christelijk te zijn, maar herinterpreteren Bijbelse termen of begrippen in termen die eigenlijk dit karma - denken omhelzen.

De leer van Karma is op zichzelf een logische leer, geeft een voor het menselijk denken afgeronde en voorstelbare verklaring van de werkelijkheid. Vandaar dat deze leer ook door veel intellectuelen in het Westen geaccepteerd wordt. Het bevredigt het menselijk denken, de behoefte aan logica. Maar de leer van Karma is vooral een poging zin te geven aan het leven op aarde en van het vele lijden dat we op deze wereld om ons heen zien, of zelf aan den lijve meemaken. Veel mensen ervaren een soort rust, of vrede of acceptatie van het lijden in, doordat ze menen het te begrijpen en er zo een zin aan kunnen geven. Maar acceptatie is nog niet hetzelfde als verlossing.

Ook de Islam en de Jehova getuigen vallen buiten de karmische theologie. Maar dit zijn dan ook voor een groot deel min of meer verminkte versies van Christendom en Judaisme.

Een 'goed' mens zijn. De weg naar zelfverlossing?
Al deze "karmische" religies komen tot een aantal "zedelijke" leerstellingen of aanbevelingen, die uiterlijk lijken op de Christelijke. Ook zij prijzen deugden aan als vergeving, verdraagzaamheid, liefde, geduld, rechtvaardigheid, eerlijkheid, naastenliefde etc. Sommige aanhangers zijn dan ook best in staat deze deugden voor de ogen van de mensen uit te oefenen en vinden daarom alom respect en waardering in de wereld. Als je de geschiedenis van deze religies napluist, zie je overigens meestal dat 'goede werken' pas ingevoerd zijn na confrontatie met de een of andere vorm van Christendom of Jodendom. Uit vrees de greep op de grote massa gelovigen te verliezen zijn de Goeroe's net gaan doen alsof ze dat zelf ook altijd al gevonden hebben. In de historische 'religieuze' boeken die hieraan ten grondslag zouden liggen, kom je het aspect naastenliefde echter meestal helemaal niet tegen!

Maar het grote verschil is, dat deze religies deze deugden als een moeizame verworvenheid van de ziel zelf beschouwen en als een voorwaarde voor de uiteindelijke verlossing (of "verlichting" zoals deze meestal aangeduid wordt). In diepste wezen is verlossing dus een resultaat van de innerlijke ontwikkeling van de ziel zelf. Het gaat om "zelf" verlossing. Zelf-realisatie wordt dit ook wel genoemd. Daarmee bedoeld men het realiseren van de 'goddelijke' mogelijkheid die in het zelf zou liggen opgeslagen.

Het geloof in Karma en reoncarnatie zijn zo de pijlers, de grondslagen van een compleet geestelijk gebouw, zeg maar een wereldbeschouwing. Leraren, kunnen hierbij een rol spelen als geestelijke herders, opvoeders, leiders, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Niemand kan het voor je doen. (Elke leraar is ook in te passen, in te kapselen in dit systeem, Jezus en Boeddha, Hitler en Bhagwan, ze passen er allemaal bij, ze hebben allemaal 'waarde' als 'leraren')

Een "goed" mens zijn. Het werk van Jezus!
Het Joden- en Christendom zijn hier fundamenteel anders. Efezikrs 4:20 "Maar gij, geheel anders"

Bij Joden en Christenen in zijn oorspronkelijke niet verwaterde of verminkte vorm, zien wij een wereldbeeld waarin geen plaats is voor reoncarnatie of Karma. Onmogelijk. Karma en reïncarnatie gaan tegen de grondvesten van het Christelijk/Joodse geloof in.

De Bijbel leert dat de mens een schepping van God is. Dat wil zeggen dat er geen sprake is van een 'val' van een stukje goddelijk bewustzijn, maar een bewuste gekozen en gewilde scheppingsdaad van een geestelijk wezen God El-Elohim, dat precies wist wat het deed, waarom het dat deed en waarvoor het dat deed. Dit geschapen schepsel Mens, had een lichaam, een geest en een ziel, die volmaakt en volledig goed geschapen waren. Maar deze volmaakte Mens keerde zich tegen zijn schepper, met als gevolg dat deze verminkt en bedorven raakte, naar geest ziel en lichaam en dat geestelijk "stierf" als gevolg van bederf door de zonde. De Mens, die als vertegenwoordiger en afbeelding van God met macht en gezag bovenaan de geschapen aarde en 'materie' en de hele aardse schepping geplaatst was, sleepte deze hele aan hem toevertrouwde schepping mee in zijn val.

Geen lijden, geen gebed, geen goede bedoelingen, door niets is de mens in staat zich uit deze gevallen staat op te heffen. Alleen de genade van God de almachtige Vader kan de mens uit deze gevallen staat herstellen.

Deze genade is beschikbaar voor iedereen, die tot erkenning kan komen van zijn positie t.o.v. God, van zijn zondige natuur en die de vergeving en het verlossingsplan die God schenkt wil aanvaarden. Deze vergeving is alleen mogelijk door de erkenning dat Jezus Christus in jouw plaats de "straf" of de gevolgen van jouw zondige natuur heeft gedragen aan het kruis van Golgotha.

Johannes 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat eenieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe."

Verlossing is niet het resultaat van eigen werk of ervaringen maar volledig afhankelijk van de wil en werk van God. De boven beschreven 'christelijke' deugden zijn niet de weg of voorwaarde tot verlossing, maar het zichtbare resultaat, het gevolg van deze verlossing. Hierin kan men het herstellende werk van God in de mens aanschouwen. Niet omdat de mens goed is komt hij tot God, omdat God goed is, komt Hij tot de mens en herstelt het goede in de mens, voorzover de mens daarvoor open wil staan. God ontvangt de eer hiervoor. Niet de 'goede' mens, hoezeer ook gewaardeerd of geprezen door de buitenwereld.

Karma en reïncarnatie stellen de mens en God in wezen op gelijke hoogte. Ze prediken de God-mens als resultaat van 'goede werken'. Yoga, oefeningen, meditatie speciale (liefst geheime) inwijdingen, rituelen, initiaties etc. zouden helpen om een 'spiritueel' mens te worden.

Kolossenzen 2:20-23 "Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: raak niet, smaak niet, roer niet aan; dat alles zijn dingen die door het gebruik teloor gaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen der mensen. Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde en dient slechts tot bevrediging van het vlees."

Christendom, Judaisme en Islam stellen de mens onder en volledig afhankelijk van God. Dit is een visie, waar de moderne mens, die niets en niemand boven zichzelf wil zien niet tegen kan.

De Bijbel als maatstaf
In het hierna volgende gedeelte wil ik een aantal argumenten tegen de leer van Karma op een rijtje zetten. Ik fundeer me daarbij op de Bijbel als zijnde Gods geopenbaarde woord. Ik geloof de Bijbel omdat ik geloof in een Schepper, die hemel en aarde kon maken en dzs ook in staat is Zijn wil en Zijn gedachten rechtstreeks en in voor ons begrijpelijke taal openbaar te maken.

2 Thimotheus 3:16 "Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle werk volkomen toegerust."

Efeziërs 6:17 "het zwaard des Geestes, dat is het woord van God."

Hebreeën 4:12 "Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard... en het schift overleggingen en gedachten des harten."

2 Petrus1:20 "Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de Heilige Geest gedreven hebben mensen van Godswege gesproken."

Johannes 15:3 "Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb."

Karma gelovigen zullen zeggen: "maar God heeft nog wel meer geschriften geïnspireerd als de Bijbel alleen." (En denken daarbij aan andere als 'heilig' beschouwde boeken)

Dat is in theorie mogelijk, zou kunnen, maar wanneer geschriften volkomen tegen de geest en de boodschap van de Bijbel ingaan, denk ik dat ze niet van God zijn. Als er een God is, dan is die God waarheid en spreekt zichzelf niet tegen. Anders is Hij niet waard God genoemd te worden.

1 Joh.4:1-2 "Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God."

1 Cor.8:5-6 "Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op aarde - en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte - voor ons nochtans is er maar een God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem."
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:23

Hoofdstuk 2 Karma: fundament of dwaalleer?
Alle 'geestelijke' leraren die op een of andere manier in Karma geloven, maken Karma tot het fundament van hun leer. Uiteindelijk wordt alles verklaard en zin gegeven vanuit, door en in Karma.

Jezus Christus, die zoveel praktische, kleine en grote fundamentele waarheden gesproken heeft, over zowel het dagelijks leven, als over zaken van leven en dood, heeft zich nergens voor de leer van Karma uitgesproken.

Als Jezus, die heeft gezegd, 'IK BEN DE WAARHEID, DE WEG EN HET LEVEN'(Johannes 14:6), ook maar een greintje van waarheid in de leer van Karma had gevonden, had ook Hij er zich ongetwijfeld ook op gebaseerd en er meerdere malen over onderwezen. (Hoogst waarschijnlijk was de Karma leer ook in zijn tijd in Juda bekend).

Wel zijn een aantal Schrift-plaatsen te vinden waarin Jezus zich uitspreekt tegen karmische ideeën of principes. Dit zal ik verderop in het artikel uitwerken.

Verder is een groot deel van de wereldbeschouwing van de Bijbel uiteengezet in de eerste vijf boeken van de Bijbel. Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium en Numeri. Deze eerste vijf boeken worden algemeen toegeschreven aan Mozes. De jonge Mozes was een Israëlische jongen, die aan het koninklijk hof van Egypte opgevoed werd en een opleiding als van een Egyptische prins genoot. Daar hoorde ondermeer een volledige scholing in Egyptische 'mysteriën', priesterschap en wereldbeschouwing bij. Het is alom bekend dat de reïncarnatie gedachte een centrale plaats in de Egyptische leer innam. De eerste vijf boeken van de Bijbel zijn echter een volledige breuk met het Egyptische denken over lichaam, geest, de ziel en de dood. Er is geen enkele gedachte in terug te vinden die gebaseerd is op Egyptische leringen over reoncarnatie en leven na de dood, zoals die bijvoorbeeld in het Egyptische dodenboek terug te vinden zijn.

Niet voor niets wordt zeer uitgebreid het verhaal verteld van de verlossing van de Israklieten uit Egypte. Ze worden niet alleen uit de fysieke slavernij, maar vooral ook uit de geestelijke knechting uit het geestelijke godsdienstige systeem (karma denken?) verlost. Het is bepaald geen toeval dat vele "scholen" en therapeuten die zich met Karma en reïncarnatie bezighouden zich van Egyptische religieuze namen en symbolen bedienen (denk bijv. aan uitgeverij Ankh-Hermes). Ze voeren bewust het stempel of vaandel van de Egyptische 'mysterie' godsdiensten in zich, omdat ze in wezen een terugkeer naar de Egyptische afgodsdienst voorstaan.

De leer van Karma wordt echter wil uiteengezet in de Bijbel. Het is namelijk de leer van de slang die Eva verleidt in het paradijs. Dit hoop ik in de loop van dit stuk aan te tonen.

Reïncarnatie-leer: het fundament van Karma.
Het fundament van de leer van Karma is de leer van reïncarnatie. Zonder reïncarnatie is de hele idee van Karma onzinnig. De essentie van de reoncarnatie leer is de onsterfelijkheid van de ziel. Zonder het bestaan van een onsterfelijke ziel kan reoncarnatie niet bestaan en dus Karma niet bestaan!

Zo leert de slang aan Eva:

Genesis 3:4 "Gij zult geenszins sterven"

God had echter heeft gezegd:

Genesis 2:17b "want ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven."

Wie sprak de waarheid?

Jezus zegt over de onsterfelijkheid van de ziel:

Mattheus.10:28 "En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam kunnen doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, lichaam en ziel, kan verderven in de hel."

Dus blijkbaar is er inderdaad:

A- een ziele leven los van of buiten het lichaam, en

B- er bestaat wel degelijk een soort dood of verderf voor zowel de ziel, als het lichaam.

Alleen God is in staat deze "dood" te doen plaatsvinden.

Lucas 12:5 "Ik zal u tonen wie gij vrezen moet. Vreest Hem, die, nadat hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen."

In Openbaring 20:14,15 wordt dit verder toegelicht:

Openbaring 20:14 "En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs."

Jezus spreekt hier in deze verzen heel nadrukkelijk over een dood voor de ziel. Hij legt er zelfs zoveel nadruk op, dat Hij aangeeft, dat je er echt alles voor over moet hebben om deze dood te ontgaan.

Mattheus 18:7-9 "Wee de wereld om de verleidingen tot zonde. Want er moeten verleidingen komen, maar wee de mens, door wie de verleiding komt. Indien uw hand of voet u tot zonde verleidt, houw hem af en werpt hem weg. Het is beter voor u verminkt of kreupel ten leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden. En indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met een oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden."

Voor aanhangers van de Karma leer is dit onzin. Wat je gezondigd hebt, boet je later immers weer uit. En bij je nieuwe incarnatie krijg je een nieuw lichaam. Met iin voet ten leven ingaan is karmisch onzin. Je sterft niet en je krijgt op den duur toch een nieuw lichaam. Met een of twee voeten, afhankelijk van het Karma dat je uit te boeten hebt.

Geest of materie eerst?
Verder is een essentieel onderdeel van de leer van Karma, dat de mens allereerst bestaat uit een 'goddelijke vonk' of 'geest' zo je wilt, die dan incarneert in het vlees, een verdichting, een omhulsel aanneemt. In Karma bestaat de mens dus eerst uit 'geest'. 'vlees' oftewel stof, materie is het tweede, het daarna komende 'verschijnsel', de verdichting.

In de Bijbel staat dit precies andersom.

Genesis 2:7 "toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen."

Eerst het stof (de materie of 'vlees'), pas daarna de levensadem of geest.

Johannes 3:5b-6 "tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest."

Een persoon ('vlees' inclusief ziel en denken en zelfbewustzijn bestaat blijkbaar al) moet nog uit de Geest geboren worden. Het vlees is er dus al, de geest, is alleen nog een mogelijkheid, komt pas na het vlees. Vlees is vlees en Geest is geest. Er is een absolute scheiding tussen beide. Dus geen: vlees is de verdichting, of omhulling van de al bestaande geest.

1Corinthiers 15:44b-46 "Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam. Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam (Jezus Christus) een levendmakende geest. Doch het geestelijke KOMT NIET EERST, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke. De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel."

Weliswaar wordt hier in eerste instantie over een geestelijk begrip gesproken (vlees is meer een bepaalde egoostische geesteshouding dan het lichaam van vlees en bloed), maar gezien de beschrijving bij het scheppingsverhaal, lijkt mij dit ook de materikle, of natuurlijke gang van zaken bij de schepping. Precies omgekeerd als bij het Karma mens-beeld dat beweert dat eerst de geest bestond en later pas de materie.

De mens heeft maar 1 leven.
Hebr. 9:27 "En zoals het de mensen beschikt is eenmaal te sterven en daarna het oordeel."

Dit Bijbelvers verklaart onomwonden dat mensen maar iin aards leven hebben.

Ook andere schriftplaatsen gaan zo van dit denkbeeld uit, dat alleen al de gedachte aan reoncarnatie belachelijk is voor de schrijvers van de Bijbel.

2 Samuel 12:23 "Maar nu is het dood - waarom zou ik dan vasten? Kan ik het nog doen terugkeren? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij keert tot mij niet terug." (David over de dood van zijn uit overspel geboren zoon.)

Karma leraren redeneren dit weg met de bewering dat het oordeel een soort evaluatie, een beoordeling is na het aardse leven. Daarna begint de cyclus gewoon weer opnieuw. Dus leven, oordeel en opnieuw leven, opnieuw een oordeel etc.

De Bijbel leert dat de doden opgewekt zullen worden op de dag des oordeels. Dit is overduidelijk een bepaalde voor de hele mensheid geldende iin en dezelfde dag.

2 Petrus 3:10 "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden."

Openbaring 20:13 "En de zee gaf de doden die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in haar waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken."

Volgens de reoncarnatie leer kan de zee of het dodenrijk helemaal geen doden in zich bewaren. Alle zielen leven door, of aan deze zijde, in een lichaam, of aan gene zijde, als geest.

Bij een laatste oordeel zoals in de Bijbel beschreven, zou grote verwarring ontstaan, als gereoncarneerde zielen geoordeeld moesten worden. Welk van al die vele levens geldt dan? En welke persoon van die duizenden die men geweest zou zijn is men dan. Man of vrouw, moordenaar of vermoorde, slachtoffer of beul? Men is het allemaal geweest. Dus wat valt er te oordelen? Karma ontkent dan ook een uiteindelijk oordeel en is daarom fundamenteel anti-bijbels en anti-christelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
NICO498

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:24

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:25

Hoofdstuk 3 Karma, De vrucht van kennis van goed en kwaad
Karma leert dat de ziel door allerlei ervaringen van goed en kwaad heen gaat, en zo "gezuiverd" zou worden, tot een "hoger" bewustzijn en uiteindelijk tot een "goddelijke" staat zou geraken. Deze goddelijke staat wordt ook wel verlichting of Nirwana genoemd. Dit is echter exact de ideologie die de slang in het paradijs aan Eva leert.

Genesis 3:5 "maar God weet dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en GIJ ALS GOD ZULT ZIJN, KENNENDE GOED EN KWAAD."

Discussie over het al of niet letterlijk nemen van deze teksten is niet zo zinnig. Waar het om gaat is dat hier de leer van Karma uiteengezet wordt en vooral, dat die beschreven wordt als zijnde de leer van de slang en niet van God.

God verbiedt de mens te eten van de vrucht van kennis van goed en kwaad. De uiteindelijke weg van Karma is in wezen het eten of ervaren van de vrucht van kennis van goed en kwaad en het doel daardoor goddelijk te worden.

Gen. 2:17 "maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven."

Het is heel duidelijk dat 'boom' hier staat voor een bepaalde leer of wereldbeschouwing. Alleen een wereldbeschouwing geeft bepaalde vruchten van kennis. Aangezien de vrucht van de boom kennis is en geen sinaasappel, mag men veronderstellen dat boom hier als beeld voor een geestelijk begrip gebruikt wordt. Als men anders, met een andere wereldbeschouwing, naar de werkelijkheid kijkt, zal men ook andere 'vruchten' plukken van deze kennis. Een pessimist kijkt heel anders naar het leven als een optimist en dat heeft gevolgen voor wat deze persoon bereikt of tegenkomt in het leven.(vrucht=resultaat, oogst, opbrengst)

Het 'goddelijke inzicht' verleiding of verlichting?

Alle volgelingen van de Karma-leer, al of niet New-Age, streven op de een of andere manier naar het bereiken van een goddelijk bewustzijn of weten. zij verlangen ernaar wijs te worden.

De slang weet dat dit de zwakke plek van de mens is.

Gen. 3:6 "En de vrouw zag, dat de boom begeerlijk was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht (=kennis van goed en kwaad!!!) en at, en zij gaf ook haar man."

Jezus benadrukte nooit het streven om wijs in de zin van kennis te worden:

Matt.5:3 "Zalig de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen."

Matt. 11:25 "Ik dank u Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard."

Pred. 1:17 "Zo heb ik er mijn hart op gezet om wijsheid en kennis, verdwaasdheid en onverstand te leren kennen. Ik heb ingezien, dat ook dit najagen is van wind."

Voorzover de Bijbel wijsheid erkent, is dat de wijsheid om God op zijn woord te geloven en te gehoorzamen.

Psalm 119:99-100 "Ik ben verstandiger dan al mijn leermeesters, want uw getuigenissen zijn mij tot overdenking.

Ik heb meer inzicht dan de ouden, want ik bewaar uw bevelen."

Joh. 14:15 "Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren."

Joh. 14:21 "Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren."

Het Evangelie dat Jezus Christus predikt, gaat niet over begrip en wijsheid in de vorm van kennis, maar meer over een eenvoudig maar diep vertrouwen en geloof in Jezus. Niet door wijsheid of geestelijke ontwikkeling, maar door geloof in Hem en door Hem te leren kennen zoals Hij is, is er verlossing mogelijk.

Voor de rijken, en de wetgeleerden, die zichzelf een hogere kwaliteit toekennen dan de rest van de mensen, op grond van hun eigen inzicht, hun geleerdheid of wijsheid, hun intelligentie en goede opleiding, was dit een niet te verteren zaak.

Ook voor de tegenwoordige hoog-opgeleide westerse mens, de succesvolle, de goeroe of moderne theoloog is het een moeilijk te verteren zaak, dat het gaat om GELOOF en alleen geloof in de persoon Jezus Christus, en in niemand anders.

'Geheime Kennis': een middel tot machtsmisbruik
Voor machthebbers, ook voor 'geestelijke' machthebbers is het een gruwel dat iedereen buiten hen om tot dat geloof zou kunnen komen. Dan is niemand meer van hun inzicht of diensten afhankelijk en valt de basis onder hun macht uit.

Liever bouwt men een priesterstand of een 'geestelijk' leiderschapssysteem om het geloof heen. Wie twijfelt aan de leider of aan de priester wordt uitgestoten of (helaas nog steeds) vermoord. De Rooms-katholieke kerk verbood eeuwenlang zelfstandige bijbelstudie door leken. Ook sektes zoals van Jehova's getuigen, Moonies Mormonen etc. hebben een systeem bedacht om de bijbelstudie van hun leden onder strikte controle van de leiders te houden.

Jezus waarschuwde hiertegen:

Mattheus 23:7b-12 "Gij zult u niet Rabbi (Hebreeuws voor meester) laten noemen; Want iin is uw Meester en gij zijt allen broeders. En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want iin is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. Laat u ook geen leidslieden noemen, want iin is uw Leidsman, de Christus. Maar wie onder u de grootste is, zal uw dienaar zijn. Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden en al wie zichzelf zal vernederen zal verhoogd worden."

Voor de eenvoudige, de nederige, de tekortschietende mens is het minder moeilijk, om zijn meerdere in Jezus te erkennen. Vandaar o.a. ook Jezus uitspraak dat het moeilijker is voor een rijke het koninkrijk der hemelen binnen te gaan dan voor een kameel door het oog van de naald te kruipen.

(Er was een poortje in de stadsmuur van Jeruzalem, waar kamelen buiten de normale uren naar binnen konden. Maar dan moest alle waardevolle last eraf gehaald worden, en het beest moest op z'n kniekn naar binnen schuifelen. Een hele opgave voor zo'n trots hooghartig kijkend dier.)

In de praktijk blijken veel 'zondaars' makkelijker en diepgaander tot bekering te komen, dan mensen die menen het allemaal wel goed gedaan te hebben in hun leven.

Mattheus 9:11-13 "En toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en de zondaars? Hij hoorde het en zeide: Zij die gezond zijn, hebben geen geneesheer van node, maar zij, die ziek zijn. Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars."
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:27

La dance... encore Clown smiley

http://www.youtube.com/watch?v=sxV4zj5D60A&feature=related
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:28

Hoofdstuk 4 Karmische schuld
Er zijn twee plaatsen in de Bijbel, waar Jezus rechtstreeks gevraagd wordt of er een soort "karmische" oorzaak is voor een bepaald lot dat iemand treft. In beide gevallen ontkent Jezus glashard het bestaan van een karmische oorzaak.

Johannes 9:1-3 "En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. En zijn discipelen vroegen Hem en zeiden: Rabbi, wie heeft gezondigd, deze of zijn ouders, dat hij blind geboren is? Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd noch zijn ouders, maar de werken Gods moesten in hem openbaar worden."

Karma legt de oorzaak van elk gebrek, tegenslag of ongeluk in een of andere onvolkomenheid, of in vorige levens begaan kwaad dat uitgeboet moet worden in dit leven. Zonde is voor haar slechts het nog niet bereikt hebben van de "verlichte" staat. Volgens de Karma-leer zou deze man of zijn ouders iets op hun kerfstok gehad moeten hebben, waardoor ze dit lijden nu moeten ondergaan. Jezus ontkent het.

Het zijn de Farizeekrs, die Jezus leer verwerpen, die de man later toch van een speciale 'karmische' schuld betichten, zelfs al onderschreven de Farizeeërs het principe van Karma helemaal niet.

Mattheus 13:1-5 "Tezelfdertijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Gallileërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Gallileërs groter zondaars waren dan alle andere Gallileërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen (hier spreekt hij weer over de 2e dood zoals beschreven in Openbaring) Of meent gij, dat de achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen."

Hier zegt Jezus dat er geen rechtstreeks verband tussen een bepaalde schuld en een bepaald lijden is, zoals het Karma veronderstelt. Vooral het Oosterse denken over Karma is helemaal doortrokken van dit onontkoombare schuld denken. Liefdeloze onverschilligheid t.o.v. het lijden van de naaste is een van de gevolgen van deze ideologie. Je moet iemand die lijdt dan ook niet helpen, want deze persoon moet zijn Karma uit een vorig leven uitboeten. Je mag het doen om zelf een 'beter' Karma op te bouwen, maar de ander heeft er uiteindelijk toch niets aan, want dan moet hij dat in een ander leven weer uitboeten!

In het Westen word een meer 'westerse' vorm van karma gepredikt. Deze ontkent gewoon het bestaan van elke schuld en/of zonde. Dat is te ongemakkelijk in ons goed gevulde leventje, waarin we onbelemmerd willen streven naar de vervulling van elke begeerte die ons maar 'plezierig' voorkomt. Door de leer van Karma hoef je je niet te bekeren of te verootmoedigen voor God. Ga je gang maar, het komt allemaal weer goed. Vooral de hindoe leraren van de 'Tantra' richting (Bhagwan e.a.) leren deze vorm van 'yoga' en vinden daarom gretig ingang bij de westerse mensen en dan vooral het rijke / intellectuele deel.

Ook deze opvatting wordt door Jezus weersproken.

Mattheus 12:36 "Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden."

Zelfverlossing: een hopeloze zaak
Een van de leerstellingen van Karma is, dat ieder mens dat goddelijke stadium uiteindelijk toch wel bereikt, ook al doet ie er miljoenen jaren over.

De essentie van de Bijbel is dat Jezus ons verlost heeft van de zonde, doordat Hij de straf voor ons droeg.

Het verhaal van Abraham bijvoorbeeld, is het verhaal van een mens die zoals toen gebruikelijk bij de afgodsdiensten uit zijn tijd, de opdracht krijgt zijn eigen zoon te offeren. God laat hierin zien dat Hij volkomen anders is dan de afgoden. Abraham hoeft zijn zoon niet te doden en God kondigt aan dat Hijzelf voor een waardig offerlam zal zorgen. Oftewel het probleem van zonde en schuld Zelf op zal lossen.

Hij heeft voor de gehele mensheid zichzelf of het meest innige van zichzelf als offer gebracht in de persoon van Jezus Christus.

De essentie van Jezus verblijf op aarde was niet de leer die Hij gepredikt heeft, hoe nuttig en leven gevend ook, niet de prachtige woorden, niet de morele hoogstaande richtlijnen voor ons leven, zoals de 'moderne' theologen ons willen laten geloven, zelfs niet het geweldige voorbeeld van liefde en onzelfzuchtigheid dat Hij ons voor geleefd heeft, maar het offer dat Hij aan het kruis heeft gebracht.

HIJ IS VOOR ONS GESTORVEN ZODAT WIJ NIET MEER HOEVEN TE STERVEN.

1 Corinthiërs 1:18-24 "Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden, hen die geloven. Immers de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, DOCH WIJ PREDIKEN EEN GEKRUISIGDE CHRISTUS, voor de Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken prediken wij Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods."

Romeinen 3:21-25 "Thans echter is buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed."

Karma daarentegen leert zelfverlossing, iemand anders kan jouw Karma niet dragen.

God zegt in Zijn Woord dat Hij dat wel kan, en bovendien dat Hij de enige is die dat kan en niemand anders.

Dit is wat Jezus bedoelde toen Hij aan het kruis hing en zei: "Het is volbracht" (Johannes 19:30)

Johannes 3:16-18 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat eenieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behoude worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God."

Let hierbij op het vreemde gebruik van wordt, toekomstige tijd en is, voltooide tijd. Wie in Hem gelooft, WORDT niet veroordeelt, wijst naar een toekomstige gebeurtenis (De dag des Oordeels) Wie niet gelooft, IS (voltooide tijd) reeds veroordeelt. Dit oordeel is blijkbaar al besloten. Het vonnis over de wereld en de mens is reeds geveld, (indien gij daarvan eet... zult gij sterven!), vanwege de zondige staat waarin ze verkeer is de veroordeling het normale rechtsgeldige gevolg, maar nog niet voltrokken.

Jezus werk was en is nog steeds, degenen die Hem willen volgen redden van dat oordeel dat reeds over de wereld geveld is. Maar de dag van dit oordeel zal onontkoombaar komen. En dan is het afgelopen met redden. Dan krijgt ieder loon naar werken.

Scheiding der zielen
De Bijbel zegt onomwonden dat er een scheiding aangebracht zal worden tussen de mensen (zielen) die het eeuwige leven zullen bekrven en de mensen (zielen) die de eeuwige dood, of het eeuwige verderf, duisternis tegemoet zullen gaan.

Mattheus 25:31-46 "Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon der heerlijkheid. En al de volken zullen voor Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken, En Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand. Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, bekrft het Koninkrijk,.......

Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.....

En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven."

Dit is voor de meeste 'normale' mensen haast niet te verteren. Voor Karma adepten een 'godslasterlijk' idee. Mensen kunnen het niet rijmen met de liefde en genade van God de Vader. Maar God is niet alleen liefde en genade, Hij is ook volkomen rein, heilig en volkomen rechtvaardig.

Sommige mensen zeggen, dat gedreig met de hel, dat komt uit het oude Testament, dat is de strenge, onbarmhartige God van de Joden. Maar de hel wordt in het oude Testament niet genoemd.

Het is Jezus Christus in het Nieuwe Testament die over de hel en het eeuwige verderf spreekt, en met grote nadruk en bezorgdheid. Want Hij was gekomen om zoveel mogelijk mensen dit oordeel te besparen.

Later, als Hij voor de tweede maal komt, dan pas zal het oordeel definitief tot uitvoer worden gebracht. Dan komt Hij ook niet meer als nederig en lijdend mens, om mit de mensen te lijden en hun lijden op zich te nemen. Dan komt Hij als God in alle Goddelijke Macht en Majesteit.

Dit is de leer van Jezus Christus, die zei:"Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Hij zei niet zoals alle goeroes en 'heilige mensen' ik wijs jullie de weg, maar ik BEN de weg en de waarheid. Ieder mens zal vroeg of laat de keuze moeten maken, of hij deze Jezus gelooft of dat hij hem verwerpt als aanmatigende leugenaar, zoals de Farizeekrs deden.

Johannes 14:23 "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen."
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:30

Hoofdstuk 5 Is God voor het lijden verantwoordelijk?
Karma "theologen" redeneren vaak dat, omdat God almachtig is, er dus niets kan gebeuren zonder dat Hij dat wil. Dat betekent dat God (voorzover Hij bestaat en door hen vaak als een blinde, onbewuste kracht beschreven wordt) dus ook verantwoordelijk is voor alles, ook de gruwelijkste dingen die op deze aarde (al of niet in Zijn naam) gedaan worden of gebeuren.

Dit getuigt van een heel star en rechtlijnig Gods beeld. Men kan niet geloven dat een God die alles weet, en alles kan, een schepping kan crekren met een soort van open mogelijkheid erin. Waarin schepsels zelf echte keuzes en mogelijkheden hebben en in die zin met God samen mee mogen scheppen aan dat wat daaruit voortkomt. Of God weet alles volgens een star onwrikbaar model, en dan is er geen verandering mogelijk, of er is geen God, en alles is Chaos.

De werkelijkheid van God gaat echter al het rechtlijnige denken van mensen te boven. Bij God is het vaak en... en,,, niet of... of.. Hij weet en kan alles, en laat toch de keuze aan ons open. Maar als God volkomen goed, heilig, rechtvaardig, liefde enzovoort is, dan betekent dat, dat Zijn wil, Zijn plannen, Zijn wetten en regels ook volkomen goed, heilig, rechtvaardig, liefdevol etc. zijn.

Maar de Bijbel, het geopenbaarde woord van God, verhaalt van een lange geschiedenis van ongehoorzaamheid van mensen. Zij overtreden voortdurend Zijn wetten, wijzen Zijn genade af en gaan letterlijk en figuurlijk tegen Zijn wil in.

Zelfs de meest grote Bijbelse Gods mannen: Mozes, David, Salomo, Petrus, blijken zich bij meerdere gelegenheden vergallopeerd te hebben en dingen gedaan of gezegd te hebben, die God absoluut niet wilde, of niet welgevallig waren.

Jeremia 7:31 "en zij hebben de hoogten van Tofet gebouwd, die zich in het dal Ben-Hinnom bevinden, om hun zonen en dochters met vuur te verbranden, HETGEEN IK NIET GEBODEN HEB EN WAT IN MIJN HART NIET IS OPGEKOMEN."

God gaat hier tekeer tegen degenen die onder het mom van religie hun baby's doden en met vuur verbranden voor een afgodsbeeld. Hij gruwt er van. Het meest walgelijke aan de zaak vindt God de claim dat het Zijn wil zou zijn. God zegt hier, dat Hij er niet eens aan kan denken om zoiets te doen of te willen. Het zou in volkomen strijd zijn met Zijn volmaakte goede en heilige karakter.

Lees eens het hele hoofdstuk 7 van Jeremia.

Vrijheid en verantwoordelijkheid
Hoe is het echter te rijmen met de almacht van God dat er zoveel gebeurt wat God niet wil?

De beste theologische verklaring die ik ken, is nog steeds dat God geen slavendiensten wil, geen robots, geen automaten, maar vrije mensen, met een eigen wil, die uit eigen vrije wil Hem gehoorzamen en liefhebben, in antwoord op Zijn grote bijna onvoorstelbare trouwe liefde voor ons.

Dit is een gave, een geschenk van God aan de mensen, waar Hij in Zijn liefde niet aan wil tornen, zelfs niet als Hij er onnoemelijk mee beledigd en belasterd wordt, doordat mensen onder het mom van Zijn naam de meest gruwelijke dingen doen. God tornt niet aan dit geschenk, zelfs niet als het betekent dat Zijn eigen schepselen, die Hij onnoemelijk liefheeft, verloren gaan, voor eeuwig de hel ingaan, omdat ze gewoon Zijn liefde niet willen accepteren, maar hun eigen egoïstische begeerte willen blijven volgen. Op verschillende plaatsen in de Bijbel is duidelijk dat God hier immens verdriet om heeft, Hij rouwt, Hij huilt in diepste wezen om zijn schepselen en zijn schepping. Toch grijpt Hij niet in, tenzij de mens zich in vrije wil overgeeft aan Zijn wil, die alleen maar heilig, rechtvaardig, goed en positief is.

Ja, je kunt er voor kiezen God niet te gehoorzamen, Hem te beledigen, te vervloeken, te haten of Zijn bestaan te ontkennen (het ergste dat je iemand die van je houdt kan aandoen is zijn liefde te negeren). Toch zal Zijn liefde er niet minder om worden. God staat je dat toe. Hij begrijpt hoe we verblind zijn door de zonde. Alleen, je beseft niet welk een schade je jezelf berokkent door de bron van alle leven en geluk zo te vervuilen en te belasteren.

Toch, als je spijt hebt, kun je elk ogenblik bij Hem terugkomen en vergeving vragen en je ontvangt een volkomen nieuw en schoon leven. Is dat niet genade? Is dat geen liefde?

Maar het is de Karma leer die zegt: oorzaak is gevolg. eigenschuld dikke bult. had je toen niet dit gedaan dan..... Karma is een onverbiddelijke ijzeren wet, geen genade geen vergeving, alle slechte daden zul je uitboeten tot en met de laatste wrange wanhopige druppel. Geen ontkomen aan, en er valt ook niets te kiezen. En wie is in staat te leven zonder ooit opnieuw iets verkeerds te doen, zonder opnieuw te zondigen? Aan dat Karma komt dus nooit, maar dan ook nooit een eind!

Zelfs de zgn. heiligen en goeroes blijken zich keer op keer behoorlijk te misdragen als je hun privi-leven aan een onbevangen kritisch onderzoek onderwerpt. Dus ook die zijn niet echt "verlicht" en nog steeds gevangen in hun "karma". Ben je eenmaal gevangen in de leer van Karma, dan kom je er nooit meer uit,

Tenzij door het verlossende woord van Jezus Christus.

Hier komt voor mij iets van de ware aard van de geest achter Karma te voorschijn. Een vage hoop ergens in de toekomst, misschien na zoveel ellendige levens eindelijk verlichting, als een wortel voor de neus van een ezel vastgebonden. Maar voor nu een onverbiddelijk slavenjuk. Naastenliefde, mededogen heeft ook niet veel zin, want vroeg of laat moet het Karma door de lijdende persoon toch uitgeboet worden.

Vrijheid om te kiezen
God, de Vader van Jezus is echter geheel anders. Vergeving hier en nu, op dit zelfde moment is mogelijk. De prijs daarvoor is al bijna 2000 jaar geleden betaald. Je hoeft hem alleen maar aan te nemen, een klein stukje trots verliezen, dat je het niet zelf kunt of hoeft.

Bij de Bijbel is er keuze vrijheid

Jozua 24:15 "Maar indien het kwaad is in uw ogen, de Here te dienen, kiest dan heden wie gij dienen zult"

Hierin ligt een grote vrijheid. Maar het is met vrijheid als met kiezen tussen roken en niet-roken. Kies je voor roken dan zul je verslaafd raken en uiteindelijk je lichaam verwoesten. Niet omdat de niet-rokers je graag ziek zien worden, je hebt zelf voor het vergif gekozen. De niet-roker is vrij van de nicotine slavernij, maar moet dan ook nalaten om te roken anders valt hij alsnog aan de verslaving ten prooi.

Wil je in een vrij en democratisch land leven, dan zul je moeten gehoorzamen aan de wetten van dat land, anders regeert binnen de kortste keren degene met de grootste mond en de meeste wapens.

Je kunt kiezen tussen God dienen en gehoorzamen of de zonde. Maar kies je om niet naar God te luisteren dan houdt de zonde je onherroepelijk in haar greep en zal je uiteindelijk vermoorden.

Romeinen 6:23 "Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here."

God waarschuwde Kaïn toen deze afgunstig werd op zijn broer Abel maar Kaon gehoorzaamde niet en toen kreeg de zonde hem te pakken, de eerste moord was gepleegd, en Kaon moest de rest van zijn leven als vluchteling over de aarde zwerven.

Genesis 4:6-7 "En de Here zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij toornig en waarom is uw gelaat betrokken? Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen."

Kaon werd door God verantwoordelijk gehouden voor zijn gedrag, zijn reactie op een teleurstelling. Hij was blijkbaar vrij in zijn keuze hoe hiermee om te gaan.

Toch moet je deze "vrijheid" niet zien in de zin van volkomen vrij te kunnen doen en laten waar je zin in hebt. De bijbel leert dat wij als mensen reeds in zonde gevallen zijn, van onze geboorte af aan zijn we er als het ware reeds aan verslaafd.

Genesis 8:21 "omdat het voortbrengsel van des mensen hart boos is van zijn jeugd af aan.."

Psalm 51:7 "Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen."

Jezus Christus maakt vrij
Echte vrijheid ontstaat pas op het moment van de ontmoeting met de levende Here Jezus.

Lucas 4:17-19,21 "En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats waar geschreven is: "De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan GEVANGENEN LOSLATING TE VERKONDIGEN en aan blinden het gezicht, OM VERBROKENEN HEET TE ZENDEN IN VRIJHEID, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.....

En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld."

Johannes 8:36 "Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn."

Galaten 4:4-5 "Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen."

Karma ideologen kennen geen vrijheid en geen genade. Alles is voorbeschikt. Alles gaat zoals het moet gaan. Als je zondigt, dan moest je zondigen, dat is je Karma. Ik heb zelf yoga/karma aanhangers gekend die werkelijk woedend werden als je het idee van de menselijke keuze-vrijheid verdedigt. Zo vol "tolerantie" en "accepteer alles" als ze zijn, maar als je het over de vrije wil hebt dan ontploffen ze van woede. Dat is volgens hen de grote leugen.

Ja, God is almachtig, maar Hij gebruikt die macht niet om ons te knechten, en dat maakt ons wel verantwoordelijk voor onze eigen keuze en de eventuele ellende die daarvan het gevolg is. Maar we hoeven niet te blijven lijden of opdraaien voor onze fouten zoals Karma leert. Bij God de Vader kun je dag en nacht terecht. 0 cent per minuut, de lijn is altijd open. Je moet wel het nummer willen draaien. (het nummer is 2x5, gevouwen vingers)

Het verhaal van de verloren zoon (Luc. 15:1-32) is een illustratie van Gods karakter. De zoon eist zijn deel (alle gaven, talenten en mogelijkheden die de mens van God ontvangen heeft?) om er mee te doen wat hij zelf wil. De vader weet dat de zoon een slechte keus maakt en veel te lijden zal krijgen. Maar de vader lijdt met hem mee, staat elke dag op de uitkijk en hoopt dat de zoon tot bezinning komt en terugkeert naar huis, waar hij het goed had. Hij dwingt geen liefde en gehoorzaamheid af.

Dat doen de heersers van de wereld wel. De zoon mag zelfs niet van het varkensvoer eten. Komt de zoon tot bekering en berouw dan neemt de vader hem met gejuich weer aan als zijn geliefde zoon.

Karma is daarentegen keihard, zo onverbiddelijk. De God van Karma had de verloren zoon ongetwijfeld als varkenshoeder achtergelaten. Eigen schuld dikke bult.

Ja God is Almachtig. Maar ook verstandig. Gelukkig verhoort Hij vele gebeden in zijn wijsheid niet. Wat te denken als Hij iedereen verhoorde die God-verdom-me zei?

Leer Hem eerst kennen en bouw een relatie met Hem op, en je zult Zijn Almacht zien, en Zijn respect, en Zijn liefde en Zijn voorzienigheid.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 ... 6194 Volgende
Pagina 1245 van 6194