| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:04
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | daten?  |
nee, je bent te jong.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:05
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | nee, je bent te jong.......  |
En ik had je zoon kunnen zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:07
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | En ik had je zoon kunnen zijn. |
Zo kan het wel weer heren.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:37
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | nee, je bent te jong.......  |
Daten??? Dat vraagt dan een man die een heel lief mooi vrouwtje heeft en een net een lieve dochter...ergens begrijp ik het niet zo goed meer...
maar goed wie ben ik??? Te gevoelig, niet het juiste geloof...Neen, ik doe niet zielig, ik ben realistisch...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:42
|
|
|
|
amen.
maar je merkt het door de hele dienst/liturgie vandaag de dag in evengelisch nederland dat zaken als zonde, bekering, hel, bloed en kruis naar de achtergrond geschoven worden en de liefde en zegeningen voorop komen, dus wat God voor ons kan doen. mens gericht, niet God gericht. zal me niks verbazen dat het wat te maken heeft met onze westerse ik-centrale consumeer cultuur.
is God een doel of een middel?
paris readhead heeft op you tube een mooie preek over deze zaken, genoemd: ten shekkels and a shirt.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op dinsdag 2 november 2010, 20:44
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:54
|
|
|
|
ok broeder, de vraag is ook of je God als een doel ziet of middel.
dit is echt een zeeeeeeer goede preek over deze vragen:
http://www.youtube.com/watch?v=jFpcXvOuMMc&feature=related
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:55
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | | Ik wilde aangeven dat je met het beschrijven van ervaringen over aanwezigheid in de hemel/hel mijns inziens niet bijbels bezig bent en dat ik het met Thomas eens ben die stelt: |
Als je dit gelooft hoe verklaar je dan de beschrijvingen over bovennatuurlijke zaken die in de bijbel staan? Hieronder staan een aantal citaten uit de bijbel; geen uitputtende opsomming.
Jesaja 6:1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de Here der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook. Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is; en mijn ogen hebben de Koning, de Here der heerscharen, gezien.
Ik geloof dat Jesaja hier getuige is van bovennatuurlijke realiteit. Het is geen 'verhaaltje' een filmpje of toneelspel dat wordt opgevoerd. Het is echt. De plaats van handeling is de woonplaats van God en dat is dus in de hemel.
Openbaringen 1: 10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea. En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk. Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal. Hier zie je dat het verplaatsen van de geest om hemelse zaken waar te kunnen nemen mogelijk is; mits geïnitieerd door God.
Openbaringen 8:1 En toen Hij het zevende zegel opende, kwam er een stilte in de hemel, ongeveer een half uur lang. En ik zag de zeven engelen, die voor God staan, en hun werden zeven bazuinen gegeven. En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon. En de rook van het reukwerk, met de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op.
Plaats van handeling: de hemel. Bij de troon en aanwezigheid van God zelf, in de buurt van een wierookvat een altaar en zeven engelen. Johannes' zijn geest moet dus wel in de hemel zijn.
Zacharia 3: 1 Vervolgens deed Hij mij de hogepriester Jozua zien, staande voor de Engel des Heren, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen. De Here echter zeide tot de satan: De Here bestraffe u, satan, ja de Here, die Jeruzalem verkiest, bestraffe u; is deze niet een brandhout uit het vuur gerukt?
Lijkt me ook geen aards tafereel.
Daniël 7:9 Terwijl ik bleef toekijken, werden tronen opgesteld, en een Oude van dagen zette Zich neder; zijn kleed was wit als sneeuw en zijn hoofdhaar blank als wol; zijn troon bestond uit vuurvlammen, de raderen daarvan uit laaiend vuur; en een stroom van vuur welde op en vloeide voor hem uit; duizendmaal duizenden dienden hem en tienduizend maal tienduizenden stonden voor hem. De vierschaar zette zich neder en de boeken werden geopend. Daniël kijkt ook in de hemel.
Openbaringen 4:1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten. En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk. En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden. En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods. En voor de troon was als een glazen zee, kristal gelijk. En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren.
Sja, wetenschappelijk niet verklaarbaar...
2 Corinthiërs 12:2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden (of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. En ik weet van die persoon (of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.
Ook Paulus gelooft in illusies???
Openbaringen 11 En na die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen, die hen aanschouwden. En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen: Klimt hierheen op! En zij klommen naar de hemel op in de wolk, en hun vijanden aanschouwden hen.
Je kunt zelfs met een ladder naar de hemel klimmen... (Waar heb ik dat eerder gehoord?)
Openbaringen 11: 16 En de vierentwintig oudsten, die voor God op hun tronen gezeten waren, wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God, zeggende: Wij danken U, Here God, Almachtige, die is en die was, dat Gij uw grote macht hebt opgenomen en het koningschap hebt aanvaard; en de volkeren waren toornig geworden, maar uw toorn is gekomen en de tijd voor de doden om geoordeeld te worden en om het loon te geven aan uw knechten, profeten, en aan de heiligen en aan hen, die uw naam vrezen, aan de kleinen en de groten en om te verderven wie de aarde verderven. En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen en aardbeving en zware hagel.
Plaats van handeling: duidelijk in de hemel.
Ben benieuwd hoe jullie deze 'verhaaltjes' lezen. Zien jullie God als een grote Toneelspeler die, weliswaar dramatische, scenes opvoert om Zijn knechten te instrueren? Of is er meer aan de hand dan een tekort aan stofjes in de hersenen, of beeldende verhaaltjes?
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:58
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Daten??? Dat vraagt dan een man die een heel lief mooi vrouwtje heeft en een net een lieve dochter...ergens begrijp ik het niet zo goed meer...
maar goed wie ben ik??? Te gevoelig, niet het juiste geloof...Neen, ik doe niet zielig, ik ben realistisch...  |
Sommige mensen moet je niet eens willen begrijpen frank En wees gerust, als hij date mag ik gewoon mee hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:03
|
|
|
|
| ANGELIQUE327 schreef: | | Heel mooi gedicht Yelnin! |
Dank je wel Angelique. voor mij heeft dit gedicht een hele diepe betekenis, omdat het uit mijn leven gegrepen is. Een klein beetje geluk is zo waardevol.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:05
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | | is God een doel of een middel? |
Dat is idd heel kernachtig weergegeven.
Ik loop er ook vaak tegenaan: "God wil dat je gelukkig bent...". Maar een Evangelie dat niet met hetzelfde enthousiasme (zonder schaamrood op je kaken) in bijv. Noord-Korea kan worden gebracht als hier in ons rijke landje, vind ik niet zo geloofwaardig.
GrZ!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:06
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | het slechtste moment was dat de huisarts me doorstuurde naar het ziekenhuis voor onderzoeken waar ik niet op zat te wachten hoop en bid dat de uitslagen niet zo negatief zullen zijn.  |
Ik doe met je mee Grace. Veel sterkte gewenst!
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:08
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken."
Vind je dat echt? Dus als een arts jou kan genezen dan doe je het maar niet? Omdat je anders dood gaat? ik denk dat wij zeker wel zeggenschap hebben over leven en dood maar dat vind ik een ander verhaal dan zeggen dat je in de hemel of hel bent geweest. En als iemand dat denkt wie zijn wij dan eigenlijk om dat tegen te spreken? Ik denk dat het niet kan maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.....maar wie ben ik om dat voor een ander ook zo in te vullen? |
Ik geloof dat God heerst/macht heeft over leven en dood, wat of een arts ook besluit te doen. Wat iemand denkt over zijn BDE vind ik ook prima, maar als gezegd wordt dat men naar hemel/hel kan gaan en weer terug, middels een BDE en de indruk gewekt wordt dat het bijbels verantwoord is, terwijl er in de bijbel niets staat wat ook maar enigszins daarop wijst, vind ik wel dat ik kan onderschrijven dat wij niet mogen proberen om Gods bevoegdheid -als heerser en machthebber- mogen gebruiken om ons eigen verhaal te onderbouwen.
quote Zinga: Ik heb het zelf meegemaakt. Ben in de hel geweest Mijn lichaam bleef overigens op aarde. Jezus zelf heeft mij eruit gehaald.
quote Thomas:Als iemand de overtuiging heeft in de hel geweest te zijn, dan is dat niet bijbels denk ik. quote Zinga: Je zegt het goed: dat denk je. Kennelijk heb jij ofwel een hele andere bijbel dan ik, ofwel je hebt geen flauw idee van wat erin staat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JAN553
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:08
|
|
|
|
Als God mensen had gemaakt die Hem alleen dienden, dan kreeg Hij willoze en liefdeloze robotten als dienaren want van tevoren was al voorgeprogrammeerd dat ze Hem zouden volgen. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Hij heeft de aarde gemaakt en ons als kroon daarop gezet.
Hij wilden dat wij konden kiezen: of Hem dienen, of iets of iemand anders. Wat hij wil, dat weten we allemaal, namelijk dat een ieder zal behouden worden. Aan ons de vraag of we dat door Zijn liefde en genade geloven, waarna we dat kunnen bevestigen door Hem uit liefde te dienen, te loven en te prijzen.
Ik ben docent. Een klein voorbeeld over dat met en zonder liefde dienen. Je kunt leerlingen de les lezen en ze vanuit je positie dwingen te doen wat je wilt. Je kunt ook liefdevol met ze omgaan en kijken naar de mensen zelf, waardoor ze niets anders zullen en moreel kunnen dan je uit liefde te gehoorzamen; uit liefde voor wat die docent heeft gedaan voor hem of haar. Dat is praktijk! In het onderwijs, en de geestelijke variant is praktijk vanuit de Bijbel..
Hartelijke groet, A Dieu, Jan Grisnich
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:09
|
|
|
|
Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen en een wereld gaat voor je open.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:12
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Dat is idd heel kernachtig weergegeven.
Ik loop er ook vaak tegenaan: "God wil dat je gelukkig bent...". Maar een Evangelie dat niet met hetzelfde enthousiasme (zonder schaamrood op je kaken) in bijv. Noord-Korea kan worden gebracht als hier in ons rijke landje, vind ik niet zo geloofwaardig.
GrZ! |
Ook daar kan dat evangelie gerust gebracht worden toch? Gelukkig zijn is wellicht meer dan wat je er soms maar al te snel voor invult... Er zijn mensen die allerlei teleurstellingen en moeiten meemaken, maar die zich toch gelukkig weten...veelal geholpen door hun geloof!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:13
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Als je dit gelooft hoe verklaar je dan de beschrijvingen over bovennatuurlijke zaken die in de bijbel staan? Hieronder staan een aantal citaten uit de bijbel; geen uitputtende opsomming.
Jesaja 6:1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de Here der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook. Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is; en mijn ogen hebben de Koning, de Here der heerscharen, gezien.
Ik geloof dat Jesaja hier getuige is van bovennatuurlijke realiteit. Het is geen 'verhaaltje' een filmpje of toneelspel dat wordt opgevoerd. Het is echt. De plaats van handeling is de woonplaats van God en dat is dus in de hemel.
Openbaringen 1: 10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea. En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk. Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal. Hier zie je dat het verplaatsen van de geest om hemelse zaken waar te kunnen nemen mogelijk is; mits geïnitieerd door God.
Openbaringen 8:1 En toen Hij het zevende zegel opende, kwam er een stilte in de hemel, ongeveer een half uur lang. En ik zag de zeven engelen, die voor God staan, en hun werden zeven bazuinen gegeven. En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon. En de rook van het reukwerk, met de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op.
Plaats van handeling: de hemel. Bij de troon en aanwezigheid van God zelf, in de buurt van een wierookvat een altaar en zeven engelen. Johannes' zijn geest moet dus wel in de hemel zijn.
Zacharia 3: 1 Vervolgens deed Hij mij de hogepriester Jozua zien, staande voor de Engel des Heren, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen. De Here echter zeide tot de satan: De Here bestraffe u, satan, ja de Here, die Jeruzalem verkiest, bestraffe u; is deze niet een brandhout uit het vuur gerukt?
Lijkt me ook geen aards tafereel.
Daniël 7:9 Terwijl ik bleef toekijken, werden tronen opgesteld, en een Oude van dagen zette Zich neder; zijn kleed was wit als sneeuw en zijn hoofdhaar blank als wol; zijn troon bestond uit vuurvlammen, de raderen daarvan uit laaiend vuur; en een stroom van vuur welde op en vloeide voor hem uit; duizendmaal duizenden dienden hem en tienduizend maal tienduizenden stonden voor hem. De vierschaar zette zich neder en de boeken werden geopend. Daniël kijkt ook in de hemel.
Openbaringen 4:1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten. En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk. En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden. En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods. En voor de troon was als een glazen zee, kristal gelijk. En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren.
Sja, wetenschappelijk niet verklaarbaar...
2 Corinthiërs 12:2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden (of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. En ik weet van die persoon (of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.
Ook Paulus gelooft in illusies???
Openbaringen 11 En na die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen, die hen aanschouwden. En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen: Klimt hierheen op! En zij klommen naar de hemel op in de wolk, en hun vijanden aanschouwden hen.
Je kunt zelfs met een ladder naar de hemel klimmen... (Waar heb ik dat eerder gehoord?)
Openbaringen 11: 16 En de vierentwintig oudsten, die voor God op hun tronen gezeten waren, wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God, zeggende: Wij danken U, Here God, Almachtige, die is en die was, dat Gij uw grote macht hebt opgenomen en het koningschap hebt aanvaard; en de volkeren waren toornig geworden, maar uw toorn is gekomen en de tijd voor de doden om geoordeeld te worden en om het loon te geven aan uw knechten, profeten, en aan de heiligen en aan hen, die uw naam vrezen, aan de kleinen en de groten en om te verderven wie de aarde verderven. En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen en aardbeving en zware hagel.
Plaats van handeling: duidelijk in de hemel.
Ben benieuwd hoe jullie deze 'verhaaltjes' lezen. Zien jullie God als een grote Toneelspeler die, weliswaar dramatische, scenes opvoert om Zijn knechten te instrueren? Of is er meer aan de hand dan een tekort aan stofjes in de hersenen, of beeldende verhaaltjes?
GrZing! |
Hallo Zinga,
Ik geloof alles wat hier staat. De context is een BDE. Al deze mensen hebben gezichten/visioenen/openbaringen bij leven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:16
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | Hallo Zinga,
Ik geloof alles wat hier staat. De context is een BDE. Al deze mensen hebben gezichten/visioenen/openbaringen bij leven. |
Mensen met BDE ook! BDE is een moderne westerse uitdrukking die wij eraan hebben gegeven. Wat is het verschil?
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:18
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Sommige mensen moet je niet eens willen begrijpen frank En wees gerust, als hij date mag ik gewoon mee hoor  |
tja.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:18
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken."
Vind je dat echt? Dus als een arts jou kan genezen dan doe je het maar niet? Omdat je anders dood gaat? ik denk dat wij zeker wel zeggenschap hebben over leven en dood maar dat vind ik een ander verhaal dan zeggen dat je in de hemel of hel bent geweest. En als iemand dat denkt wie zijn wij dan eigenlijk om dat tegen te spreken? Ik denk dat het niet kan maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.....maar wie ben ik om dat voor een ander ook zo in te vullen? |
Het is mijn citaat helemaal bovenaan. Uit al mijn bijdragen blijkt dat ik vind dat je de kennis die ons gegeven is om mensen te genezen of hun leven leefbaar te houden, mag en meestal moet gebruiken. Als de mens nog wil leven is dat zonder meer zo. De fatalistische opvatting die je overigens niet veel meer ziet, van ik neem geen medische maatregelen en ik zie wel wat er gebeurt - want dat zou dan Gods wil zijn - is nadrukkelijk niet de mijne. De opmerking sloeg terug op de eerdere bde-discussie en je moet het lezen in de context van die bijdrage.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 2 november 2010, 21:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:25
|
|
|
|
Het is aardig belangrijk te zijn, het is belangrijker aardig te zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:27
|
|
|
|
[quote=THOMAS968]Het is mijn citaat helemaal bovenaan. Uit al mijn bijdragen blijkt dat ik vind dat je de kennis die ons gegeven is om mensen te genezen of hun leven leefbaar te houden, mag en meestal moet gebruiken. Als de mens nog wil leven is dat zonder meer zo. De fatalistische opvatting die je overigens niet veel meer ziet, van ik neem geen medische maatregelen en ik zie wel wat er gebeurt - want dat zou dan Gods wil zijn - is nadrukkelijk niet de mijn visie. De opmerking sloeg terug op de eerdere bde-discussie.
Thomas
Thomas[/quote
Ik zie niet dat ik zeg dat er geen medische maatregelen genomen moeten worden? Ik zeg dat God bovenaan staat en ben blij dat er artsen zijn die medicatie geven en eindverantwoording durven te nemen. Je vult heel veel in als zijnde mijn visie? Wat is die visie dan?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:27
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Ook daar kan dat evangelie gerust gebracht worden toch? Gelukkig zijn is wellicht meer dan wat je er soms maar al te snel voor invult... Er zijn mensen die allerlei teleurstellingen en moeiten meemaken, maar die zich toch gelukkig weten...veelal geholpen door hun geloof! |
Dat is niet wat ik bedoel Henk. Ik loop regelmatig tegen een soort 'welvaartsgeloof' aan. "God wil dat je gelukkig bent" impliceert dan dat je dus ook zult genezen, een baan zult vinden, al je problemen zullen worden opgelost en God altijd in alle materiële noden zal voorzien. En hoewel ik al veel wonderen heb meegemaakt zijn er ook zieken die niet genezen en problemen die niet worden opgelost. Zo'n evangelie lijkt me lastig te verkondigen in een omgeving waar christenen lijden door ziekte of vervolging.
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEHAPPY332
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:30
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Happy,
Dank voor je reactie maar gezien de beschikbare tijd: ik ben wel met spoed geopereerd ooit, waardoor ik in leven ben gebleven, maar een BDE heb ik niet gehad en ik kan dat ook niet in mijn tekst terugvinden. Je slotzin spreekt me aan. Verder reduceert wetenschap wel, maar in een andere betekenis. En het verwerven van kennis is een continu proces met, naar ik hoop, voortschrijdend inzicht. Als wetenschappers niet van mening kunnen verschillen, zal er geen vooruitgang zijn. Je kunt aleen wetenschap bedrijven op basis van gegevens die nu van toepassing zijn. Juist door discussie en verschil van mening ontstaan nieuwe impulsen en wordt het inzicht vergroot. Wetenschappers verketteren elkaar ook zelden vanwege een ander standpunt, ze willen van elkaars inzichten leren. Het uiten van verdachtmakingen, mensen als persoon aanvallen en kwalijke suggesties vormen altijd een zwaktebod in een discussie en zeggen meer over de persoon die het schrijft dan over het onderwerp waarover het gaat. Sommige Christenen houden ten onrechte vast aan schijnzekerheden, ontstaan door het krampachtig vasthouden van een eigen perceptie van de werkelijkheid.
Thomas |
Ha Thomas, nogmaals het beste he! Fijn dat je met spoed geopereerd kon worden en nu dus weer sterker en gezonder bent. Het begrip BDE heb ik in jouw geval met een speelse stoutheid (!) even opgerekt tot buiten de definitie van het huidige woordgebruik. Dankzij de wetenschap ben je weer gezond. Dus ik denk, laat ik eens stout zijn en een understatement er in gooien...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:32
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Mensen met BDE ook! BDE is een moderne westerse uitdrukking die wij eraan hebben gegeven. Wat is het verschil?
GrZing! |
Met BDE wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, levensbedreigend dus.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:33
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Dat is niet wat ik bedoel Henk. Ik loop regelmatig tegen een soort 'welvaartsgeloof' aan. "God wil dat je gelukkig bent" impliceert dan dat je dus ook zult genezen, een baan zult vinden, al je problemen zullen worden opgelost en God altijd in alle materiële noden zal voorzien. En hoewel ik al veel wonderen heb meegemaakt zijn er ook zieken die niet genezen en problemen die niet worden opgelost. Zo'n evangelie lijkt me lastig te verkondigen in een omgeving waar christenen lijden door ziekte of vervolging.
GrZing! |
Dat welvaartsevangelie is inderdaad niet echt iets om vrolijk van te worden. Want ik geloof zeker dat er onvolmaaktheid kan blijven bestaan ondanks diepe wensen van mensen, zonder dat dit betekent dat er sprake zou zijn van te weinig geloof... Geluk zit niet in leven zonder ziekte in rijkdom etc.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 2 november 2010, 21:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:35
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | | Met BDE wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, levensbedreigend dus. |
Wat is dat?
GrZ!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GEOFFREY861
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:35
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | ok broeder, de vraag is ook of je God als een doel ziet of middel.
dit is echt een zeeeeeeer goede preek over deze vragen:
http://www.youtube.com/watch?v=jFpcXvOuMMc&feature=related |
Bedankt ik zal het zeker even bekijken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENDUK927
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:41
|
|
|
|
| ANGELIQUE327 schreef: | | Teveel verbeelding Ducky...het gaat hier niet om jou! |
zal NOOIT zo verbeelding als jij hebt krijgen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:41
|
|
|
|
| ANGELIQUE327 schreef: | Is dat zo Visser? en wat dacht je van Zuid-Holland? (Met Gouda natuurlijk als mooiste stad, ben heel niet nix chauvinistisch)  |
er zijn misschien wel een paar mooie plaatsen maar nee, al die luchtverontreiniging van de industrieén . Geef mij dan maar Zeeland met z'n water, duinen en nog veel meer. Wist je trouwens dat Zeeland de provincie is met de meeste zonuren?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:42
|
|
|
|
[quote=MARIAN519]
Ik las je visie zoals je het meent en meende en we zijn het eens. Het citaat was niet van Willemijn en de betekenis ervan werd kennelijk anders uitgelegd. Het was meer wat miscommunicatie denk ik.
Thomas
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|