| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 19:58
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Hoor ik iemand die een beetje bang wordt?  |
't Wordt wel heel sssspannend nu. Wie heeft wie? Wat wordt er in de gedichten onthuld We wachten het maar af.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:02
|
|
|
|
Een vraagje over Joodse gebruiken.
Ik heb ooit gehoord over een Joods gebruik t.a.v. brood. Dit brood staat bedekt op de tafel en er is een stukje vanaf gehaald; dat is verstopt en dat mogen kinderen opzoeken. Op een bepaald moment wordt ook het brood op tafel gedeeld en genuttigd.
Ik ben alleen vergeten hoe dit brood heet, waarvoor dit gebruik staat en hoe het ook al weer precies verloopt. Kan iemand mij dit uitleggen?
GrZ!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:04
|
|
|
|
|
Om half 6, uit mijn werk, noch effe geschaatst op de slootjes, heerlijk zo vroeg in december.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:06
|
|
|
|
Donderdag 2 december, Hebr. 4: 14-16; Een grote hogepriester.
De hogepriester – daar kan ieder Joods kind het nodige over vertellen! De hogepriester, dat is de priester die de namen van alle stammen op zijn borst draagt, ingegraveerd in edelstenen. De hogepriester draagt het volk op zijn hart. Eén keer per jaar op de Grote verzoendag, gaat hij met het bloed van een bokje de tempel in, het heilige door, naar dat achterste vertrek: het heilige der heiligen. Daar staat de ark met het verzoendeksel. En op dat verzoendeksel sprenkelt de hogepriester het bloed, tot de verzoening van het volk! Zo is Jezus! Hij is de grote hogepriester! Hij is de hemelse tempel doorgegaan. Hij is de priester en lam tegelijk. Met Zijn eigen bloed treedt Hij voor Gods aangezicht. Verzoend is de schuld. Vergeven de zonden van Zijn volk! Maar waarom wordt Jezus eigenlijk de ‘grote’ hogepriester genoemd? Omdat er één verschil is tussen de hogepriester van Israël zien de Heiland der wereld. Dit verschil: de hogepriester moest eerst een stier offeren tot verzoening van zijn eigen zonden. Dat is wat Jezus betreft niet nodig! Hij weet wat het is om mens te zijn. Maar Jezus heeft niet gezondigd! Daarom is Hij een andere hogepriester dan alle hogepriesters die ooit het heilige der heiligen zijn binnengegaan! En dat geeft ons de moed om op Gods genade te hopen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:16
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Een vraagje over Joodse gebruiken.
Ik heb ooit gehoord over een Joods gebruik t.a.v. brood. Dit brood staat bedekt op de tafel en er is een stukje vanaf gehaald; dat is verstopt en dat mogen kinderen opzoeken. Op een bepaald moment wordt ook het brood op tafel gedeeld en genuttigd.
Ik ben alleen vergeten hoe dit brood heet, waarvoor dit gebruik staat en hoe het ook al weer precies verloopt. Kan iemand mij dit uitleggen?
GrZ! |
Ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar het is totaal onbijbels. Het kabalisme kent dit soort verhalen.... Een zekere Golem was gek met kinderen waarschijnlijk komt dit verhaal daar vandaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:16
|
|
|
|
| CARIEN982 schreef: | Piet ge must mn boarekoal is un keartju pruve men, dan wilde gin aandere mer.  |
okeej.... ik kom n keer pruve. mail je adres en het tijdstip maar waarop ik ( desnoods met Annette) wor verwacht voor jouw braboze boarekoal
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:19
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Mijn vermoeden stelt van nee!  |
ieder volk krijgt de regering die het verdiend
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:27
|
|
|
|
|
braboze; t is ook bar en booz ook hier he!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:32
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar het is totaal onbijbels. Het kabalisme kent dit soort verhalen.... Een zekere Golem was gek met kinderen waarschijnlijk komt dit verhaal daar vandaan. |
Nee hoor Mar; ik heb dit zelf meegemaakt bij een Joodse maaltijd en dat waren geen Kabalisten. Ik begreep dat dit een bekend Israëlisch gebruik was en dat dit brood eigenlijk, zonder dat de Joden dit zelf beseffen, een heenwijzing is naar het Levende Brood.
Iemand nog suggesties?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:39
|
|
|
|
| BART817 schreef: | | mij lijkt het leuk om meer in contact te komen met de jongere cm-mers. helaas lijkt het forum draaiende gehouden te worden door vooral 30+. ik ben benieuwd als er nu wel ruimte voor is er dan ook echt jongeren het forum gaan ontdekken? om zo op een leuke en vriendelijke manier met elkaar dingen kunnen delen met leeftijdgenoten! zonder dat er telkens overal commentaar opgegeven (moet) word(en). |
Ok en waar gaan we t dan over hebben? Snijd maar een onderwerp aan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:48
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Nee hoor Mar; ik heb dit zelf meegemaakt bij een Joodse maaltijd en dat waren geen Kabalisten. Ik begreep dat dit een bekend Israëlisch gebruik was en dat dit brood eigenlijk, zonder dat de Joden dit zelf beseffen, een heenwijzing is naar het Levende Brood.
Iemand nog suggesties? |
Joodse traditie,s kent ook vele stromingen zoals velle kerken die wij kennen.
Het gaat niet om een brood wel om drie ongezuurde broden. Die bedekt werden. De middelste brood had geen betekenis omdat ze dat toen nog niet konden weten... Hetgeen wat jij mee gemaakt heb komt ook uit een stroming....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:57
|
|
|
|
| PEACEDOVE820 schreef: | Ok en waar gaan we t dan over hebben? Snijd maar een onderwerp aan  |
Nou , da's niet zo moeilijk om te raden , lijkt mij. Dat gaat natuurlijk over ouwe l. ....... en ouwe taarten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:23
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Nou , da's niet zo moeilijk om te raden , lijkt mij. Dat gaat natuurlijk over ouwe l. ....... en ouwe taarten.  |
Je bedoeldt jezelf
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:24
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Nou , da's niet zo moeilijk om te raden , lijkt mij. Dat gaat natuurlijk over ouwe l. ....... en ouwe taarten.  |
Sommige 30ers zijn dol op ouwe l.. hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:48
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Een vraagje over Joodse gebruiken.
GrZ! | Voordat het feest van de ongezuurde broden gevierd worden, maken de vrouwen het hele huis schoon, zodat er geen enkele vorm van gist te vinden is in het huis. Als afsluiting van die geheel, verstopt de moeder dan 10 brokjes brood, die de kinderen dan moeten opzoeken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:48
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Je bedoeldt jezelf  |
Volgens mij val je er zelf ook onder
Of 2 jaar over de datum?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:49
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Overloper!!!  |
nee... die snap ik niet, zij mag wel, jij niet!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:56
|
|
|
|
einnnnnndúhluk een topic zonder 35+....
alleen fijne gesprekken en ervaringen, (dus) wat de jongeren bezighoud. je weet wel dat vrolijke, dat sprankelende! al die verheugde blijde onderwerpen waarover een zekere leeftijdgroep met een wel actief privé leven belevenissen uit euforie graag wel moet delen met gelijkgestemden!
de praktijk is weerbarstig
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:59
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | joh Tess... van chocolade is het bekend... maar hoeveel rotzooi heb je zelf in huis waar made in china op staat??
maar dat is de westerse mens... lekker goedkoop kopen... te belazerd om een eerlijke prijs te betalen voor een product dat in het westen gemaakt is. Je WEET dat de Blokker en de hema, en noem ze maar op, vol liggen met producten uit apelanden waar met kinderarbeid en het milieu schandalig de hand word gelicht! Toch koop je er.... en om het geweten af te kopen koop je chocola en koffie met n fair trade kenmerk.  |
Ik wil ff zeggen dat ik dit niet een erg leuke reactie van je vindt Pieter. Dat van die Blokker en Hema... grote kans dat de meeste mensen het niet eens door hebben als het zo is dat dit spullen zijn uit kinderarbeid... ik wist het in elk geval niet. Tess heeft het over eerlijke letters, het is in elk geval een begin, toch ? Om nu op bovenstaande manier te reageren, ik vind het niet kunnen... dat mag van mij op een wat meer bemoedigende manier... je had bijv. Tess prive kunnen mailen daarover... Nu lijkt het meer op afzeiken i.p.v. elkaar bemoedigen... althans is mijn mening...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:00
|
|
|
|
| BART817 schreef: | einnnnnndúhluk een topic zonder 35+....
alleen fijne gesprekken en ervaringen, (dus) wat de jongeren bezighoud. je weet wel dat vrolijke, dat sprankelende! al die verheugde blijde onderwerpen waarover een zekere leeftijdgroep met een wel actief privé leven belevenissen uit euforie graag wel moet delen met gelijkgestemden!
de praktijk is weerbarstig  |
Actief privé leven... wat doe jij hier dan
Oh ennuh; k heb mn lidmaatschap gewoon betaald hoor; dus heb ik toegang tot ut heeeeeeeeele forum
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:02
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Ik wil ff zeggen dat ik dit niet een erg leuke reactie van je vindt Pieter. Dat van die Blokker en Hema... grote kans dat de meeste mensen het niet eens door hebben als het zo is dat dit spullen zijn uit kinderarbeid... ik wist het in elk geval niet. Tess heeft het over eerlijke letters, het is in elk geval een begin, toch ? Om nu op bovenstaande manier te reageren, ik vind het niet kunnen... dat mag van mij op een wat meer bemoedigende manier... je had bijv. Tess prive kunnen mailen daarover... Nu lijkt het meer op afzeiken i.p.v. elkaar bemoedigen... althans is mijn mening... |
Dat is het ook Sus. k Zou dr maar niet van wakker liggen als ik jou was.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:04
|
|
|
|
Oh...nou in dat geval heb ik hier geloof ik ook niet zo veel te zoeken 
Zing...mag k nog terug komen bij de ouwe taarten?
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op donderdag 2 december 2010, 22:05
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:06
|
|
|
|
Kwenie of jet door hebt, maar nog een paar maanden dan val je zelf in de categorie die hard op weg zijn om een ouwe taart te worden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Oh...nou in dat geval heb ik hier geloof ik ook niet zo veel te zoeken 
Zing...mag k nog terug komen bij de ouwe taarten?  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Dat is het ook Sus. k Zou dr maar niet van wakker liggen als ik jou was.  |
Tess doet dat in elk geval niet!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Ondanks dat we christen zijn blijven we ook altijd nog gewoon mens. En waar mensen werken gaan dingen mis...dus helaas ook huwelijken. Ik ben het helemaal met je eens dat scheiden in beginsel naar Gods wil is, maar soms is het beter te scheiden dan de rest van je leven ongelukkig te zijn en kan het soms ook niet anders meer. Als ik eerder was gescheiden had het mij en mijn kinderen heel veel ellende en verdriet bespaart. Maar scheiden doe je niet zomaar even als het niet meer gaat. En of je dan christen bent of niet maakt niet zoveel uit denk ik. |
Inderdaad Annette. We hebben levensruimte van God gekregen om eigen invulling aan dingen te geven. En ja, we rijden daarbij ook scheve schaatsen. Dit kan soms leiden tot dingen als scheiding. In beginsel niet wat God wil, maar in de uitvoering soms zeker wel in overeenstemming met Gods zoektocht naar harmonie en rust voor de mens!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:07
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Oh...nou in dat geval heb ik hier geloof ik ook niet zo veel te zoeken 
Zing...mag k nog terug komen bij de ouwe taarten?  |
of wel te zoeken, maar minder te delen. beter dan die ouwe taarten daarvan ga je alleen maar:
Laatst aangepast door
|
BART817
|
op donderdag 2 december 2010, 22:07
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:08
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Kwenie of jet door hebt, maar nog een paar maanden dan val je zelf in de categorie die hard op weg zijn om een ouwe taart te worden  |
Heeft ie wel een lange aanloop nodig zeker, naar de 35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:09
|
|
|
|
| BART817 schreef: | of wel te zoeken, maar minder te delen. beter dan die ouwe taarten daarvan ga je alleen maar:  |
Zegguh...Je bent zo oud als je je voelt toch Ik voel me op een gemiddelde dag zo'n 85...mag k wel uitkijken dat k niet bederf
|
|
| Naar boven |
|
|