| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 14:33
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Dat kerken bijbelse principes aan de kant gooien vind ik een heel kwalijke zaak. En in deze discussie vind ik dat je wel heel gemakkelijk denkt over LATTEN. Het geeft nl. niet de zekerheid die een huwelijk wel geeft.. En het is ook gemakkelijk uit te maken. Dat je in het begin van de relatie nog niet meteen bij elkaar woont, is niet meer dan logisch. Maar ujiteindelijk zou je toch een diepere relatie met de ander willen hebben. Je kunt een heleboel menselijke argumenten hebben, maar om het huwelijk maar af te doen als een boterbriefje, vind ik eigenlijk een belediging naar God toe.... |
Zo bedoelde ik het natuurlijk niet hoor, als een belediging naar God toe.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat er sommigen kunnen zijn voor wie een huwelijk nu eenmaal niet is weggelegd, in de zin, dat als die mensen zouden trouwen het op een ramp uit zou kunnen lopen. En als die mensen dan wel van elkaar houden zouden zij nooit een relatie kunnen hebben als het huwelijk de enige toelaatbare vorm is zeg maar. Zo bedoelde ik het.
En natuurlijk ben ik het met je eens, ik zie ook wel het mooie van een huwelijk. en snap en voel aan waarom God dat heeft ingesteld.
En ook denk ik dat God rechtvaardig is en voor de mensen die eenvoudig geen huwelijk aan zouden kunnen, omdat ze niet samen kunnen wonen, door bijvoorbeeld trauma's, dingen waar zij niets aan kunnen doen, dat het dan een ander verhaal is als iemand niet gaat trouwen, maar (voorlopig) gewoon afspreken (ja, ik vind latten ook zo'n raar woord.
Groetjes!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 20 december 2010, 14:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 14:37
|
|
|
|
Troost zul je ervaren van mensen die tijd, belangstelling en aandacht voor je hebben, je aanvaarden in je anders-zijn en met hun hart bij je zijn. Mensen dus die kunnen luisteren als je over de overledene praat en je gevoelens uit. Die het uithouden als je je tranen of je woede de vrije loop laat. Die respecteren dat er ook momenten zijn waarop je liever niet over je gevoelens en over de overledene praat. Die door kleine, praktische dingen laten merken dat ze zorg voor je hebben en dat je iets voor hen betekent. Die laten merken dat ze op kerstdagen, huwelijksdag, sterfdag, verjaardag aan je denken.
Van de troostende mag verwacht worden, dat deze respect voor iemand heeft en ruimte schept of laat zodat je zoveel mogelijk je eigen leven gestalte kunt geven, in je eigen tempo, vanuit je eigen waarden, en met je eigen mogelijkheden en grenzen. Van hem of haar mag ook verwacht worden dat hij of zij echt is, trouw aan eigen gevoelens, en zich niet forceert tot iets dat niet bij hem of haar past en zich evenmin verschuilt achter de rol van helper.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 14:43
|
|
|
|
Ik kreeg vanochtend een kerstkaart met deze tekst:
Het kost niet zo veel, iemand een glimlach te schenken, Of je hand op te steken, voor een vriendelijke groet. Het kost niet zo veel, om je hart te openen voor de mens om je heen in zijn vreugd en verdriet. het kost maar heel weinig, je arm om een schouder, of alleen maar een zachte druk van een hand. Het kost maar weinig, om een ander te geven]iets, wat je zelf ook graag ontvangt.
Liefde! Alleen door die weg te schenken, ontvang je meer dan je verlangt.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:02
|
|
|
|
Ik ben het met chat eens wat betreft de waarde van het huwelijk. Maar als het gaat obver de ceremonien, waar kan ik in de bijbel vinden dat God waarde hecht aan de door mensen ingestelde ceremonien? Dat zou namelijk betekenen dat een huwelijksvoltrekking compleet moet zijn mt gemeentehuis,kerk, feestje oid.
Even samen op maandagmorgen naar het gemeentehuis is er dus niet bij als ik het goed begrijp? ik denk dat het allemaal veel te ver gaat. Het huwelijk is naar mijn idee wel belangrijk, maar zo wie zo geloof ik dat er onderscheid is tussen het voor God getrouwd zijn en het voor de mensen getrouwd zijn. Ik denk dat je pas echt van gehuwd kan spreken als zowel het een als het ander heeft plaatsgevonden.(lichamelijk en op papier). En hoe dat dan gebeurt dat zal per land en persoon verschillend zijn, het lijkt me niet dat dat werkelijk van belang is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:08
|
|
|
|
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is seks geen behoefte. Seksualiteit is een kado van God aan ons wat we mogen uitpakken. Seksualiteit is pas goed als je twee gevers hebt die allebei gericht zijn op de behoefte van de ander. Dan is seks echt een kado dat je aan elkaar geeft.
Mooi verwoord Wilma!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:11
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Voorstel:
Iedere 1e en 3e donderdag van de maand
THEMACHAT
in de Jolijtbox
Vanaf 21.00 uur...
Wie heeft er ideeën voor thema's? Over welk onderwerp zou je nu graag eens met anderen willen bomen? Waar kunnen we es lekker over doorzagen?
Vul het lijstje hieronder aan met een interessante stelling of een thema:
1. "Op doorreis" Hoe beleef je je leven hier op aarde? (Is geweest, maar nog laaang niet klaar )2. Zie je de tekenen van de eindtijd, zo ja waarom en heeft dat consequenties voor je leven op aarde? 3. Woorden hebben kracht, geloof je dat ?? 4. Kinderen in een samengevoegd gezin 5. wie heeft er te maken gehad met een sekte... (op verzoek van iemand die hier een boek over schrijft.) 6. Is een potentiële partner met schulden acceptabel 7. hoeveel ben je bereid om op te geven voor een potentiële partner baan/woning? 8. Gods plan met je leven 9. Zin en Onzin van winterbanden 10. Christelijk rentmeesterschap: God of de Mammon? 11. Bijbelvertalingen
GrZing! |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:17
|
|
|
|
Een lat-relatie lijkt me vooral geboren uit angst en gebrek aan vertrouwen, misschien ook je eigen vrijheid niet willen opgeven. Misschien ben je dan nog niet zover om een echte intieme relatie aan te gaan en moet die eerst nog groeien. Ben je nog niet toe aan een huwelijk (en dus ook niet aan
Misschien heb je weleens gedacht aan economische redenen, een gezin en noem nog maar een paar redenen op? Heeft voor mij echt niets met vrijheid of angst te maken of wat je nog meer schrijft.... Natuurlijk is het leuk om bij je partner te wonen maar meestal heb je ook nog zo je verantwoordelijkheden.......... En nogmaals, ik kan me ook voorstellen dat je getrouwd bent en om wat voor reden dan ook een LAT relatie hebt......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:21
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik hoop voor je dat je de Kerstdagen met een andere houding kunt doorbrengen. Want op deze manier houd je je negatieve gevoelens wel in stand. Kijk eens naar de positieve dingen in het leven. Ga naar vrienden toe, ga gewoon iets doen, dan zul je merken dat die dagen heel wat lichter te dragen zijn, dan dat je op dit moment denkt. Je kunt er zelf ook iets van maken hoor. |
Dit gedicht vraagt niet om een oplossing van een man, maar een arm eromheen... 
Zelf kan ik het gedicht begrijpen.....welke vrouw slaat een arm mij heen?....in deze dagen....
Weet dat het gevoelige dagen zijn voor diegene die zich eenzaam en een gemis ervaren....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 20 december 2010, 16:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:35
|
|
|
|
Klik op het plaatje....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 20 december 2010, 15:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:52
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Dit gedicht vraagt niet om een oplossing van een man, maar een arm eromheen...  |
JUIST !!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:54
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | | JUIST !!! |
Heren, even voor alle duidelijkheid......ik lees dit gedicht als dat wij in liefde en vriendelijkheid naar elkaar omzien.........gewoon als mensen......en zo gewoon is dat eigenlijk niet.........
Dus loop maar niet te veel naast jullie schoenen.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:55
|
|
|
|
Fries van hoog gehalte.
Der wie in tiid dast by my wiest En my dyn wezen fiele liest.
Thomas, Fries.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 december 2010, 15:57
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:58
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Lees deze teksten maar eerst eens in zijn konteksteksten Henk.... Volgens mij begrijp jij het niet... |
Ook in de context is in mijn ogen niet direct iets te vinden dat er op wijst dat God niet het hart belangrijker vindt dan een ritueel/ceremonie! Dat jullie ritueel/ceremonie een voornamere rol toedichten is wat mij betreft prima hoor, al denk ik er anders over. Dat anders denken heeft niets te maken met niet begrijpen, maar met anders lezen en begrijpen, wat toch heel goed kan...Gods Woord is tenslotte geen geheel dichtgetimmerd kader tot in de details, maar een kader op hoofdlijnen, met ruimte voor de mens om zelf te zoeken naar de invulling in zijn/haar leven. Hierbij geldt het hart als centrum van ontmoeting tussen God en mens. Dat is waar ik me op richt in het vormgeven aan mijn leven...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:59
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | kijk, jij snapt 'm!
overigens waren die 2 auto's die tegen de vangrail stonden van Duitse makelij en recente datum.
Carien en Pieter: kom maar....  |
Er stonden trouwens 3 auto's tegen de vangrail daar, en er lag nog 1 in de sloot naast de snelweg .....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:04
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Heren, even voor alle duidelijkheid......ik lees dit gedicht als dat wij in liefde en vriendelijkheid naar elkaar omzien.........gewoon als mensen......en zo gewoon is dat eigenlijk niet.........
Dus loop maar niet te veel naast jullie schoenen.....  |
Volgens mij begrijp je iets niet!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:14
|
|
|
|
[quote WILMA:]Een lat-relatie lijkt me vooral geboren uit angst en gebrek aan vertrouwen, misschien ook je eigen vrijheid niet willen opgeven. Misschien ben je dan nog niet zover om een echte intieme relatie aan te gaan en moet die eerst nog groeien. Ben je nog niet toe aan een huwelijk (en dus ook niet aan [/quote]
WILLEMIJN232: Misschien heb je weleens gedacht aan economische redenen, een gezin en noem nog maar een paar redenen op? Heeft voor mij echt niets met vrijheid of angst te maken of wat je nog meer schrijft.... Natuurlijk is het leuk om bij je partner te wonen maar meestal heb je ook nog zo je verantwoordelijkheden.......... En nogmaals, ik kan me ook voorstellen dat je getrouwd bent en om wat voor reden dan ook een LAT relatie hebt......
ook dat kunnen natuurlijk redenen zijn. Ik noemde zelf trauma's ofzo waardoor je/iemand niet zou kunnen samenleven. Maar kan natuurlijk ook gewoon economische redenen zijn. En verantwoordelijkheden. Ben ik met je eens.,
Wilma,
En ook al zou iemand niet samenwonen uit angst....of omdat iemand bepaalde vrijheid nodig heeft...?????Wat dan? Ik zelf denk dat God dat begrijpt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Ook in de context is in mijn ogen niet direct iets te vinden dat er op wijst dat God niet het hart belangrijker vindt dan een ritueel/ceremonie! Dat jullie ritueel/ceremonie een voornamere rol toedichten is wat mij betreft prima hoor, al denk ik er anders over. Dat anders denken heeft niets te maken met niet begrijpen, maar met anders lezen en begrijpen, wat toch heel goed kan...Gods Woord is tenslotte geen geheel dichtgetimmerd kader tot in de details, maar een kader op hoofdlijnen, met ruimte voor de mens om zelf te zoeken naar de invulling in zijn/haar leven. Hierbij geldt het hart als centrum van ontmoeting tussen God en mens. Dat is waar ik me op richt in het vormgeven aan mijn leven... |
Je begrijpt niet dat de teksten om de offers van afgoden gaat...in plaats de gehoorzaanheid aan God...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Heren, even voor alle duidelijkheid......ik lees dit gedicht als dat wij in liefde en vriendelijkheid naar elkaar omzien.........gewoon als mensen......en zo gewoon is dat eigenlijk niet.........
Dus loop maar niet te veel naast jullie schoenen.....  |
Het ging over het eerste gedicht Willemijn ... en de reactie van Chat daarop ....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
|
|
|
|
|
het verhaal van de 3 bomen staat onder nieuwe topic kerstverhalen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:15
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Het ging over het eerste gedicht Willemijn ... en de reactie van Chat daarop ....  |
Precies Cross... 
mischien dat de zonnebril toch af moet....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 20 december 2010, 17:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:17
|
|
|
|
MAR: Er kunnen zeker oprechte redennen zijn waarom men ervoor kiest. Zolang het binnen de waarde en de normen van God blijft...
Latten voor open sexuelerelatie's is naar mijn inziens niet de bedoeling
zo bedoel ik het ook.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 20 december 2010, 16:18
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:20
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Precies Cross...  |
Soms kan ik '"een beetje dom' zijn........ik dacht al......excuus van mij... Ik moet er wel om lachen, ik hoop jullie ook......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:23
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Soms kan ik '"een beetje dom' zijn........ik dacht al......excuus van mij... Ik moet er wel om lachen, ik hoop jullie ook......  |
Geeft niks Willemijn, zo vullen we elkaar aan...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:26
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | | Ook link lijkt me hoor.Je zou zelfs dingen kunnen zeggen die je niet meent ofzo, omdat je niet weet wát je zegt..... |
Zou de Heilige Geest je iets laten zeggen wat niet klopt ??? Ik krijg de indruk dat je de posting van Remmie niet goed hebt gelezen, of mss zelfs niet hebt gelezen. Als jij niet genoeg woorden hebt om God te loven en te danken, dan kan de Heilige Geest het van je overnemen, Hij heeft spreekt in een hele andere taal, maar in je hart weet je gewoon dat het goed is. Misschien zul je wel vreemd opkijken als het je overkomt, maar de Heilige Geest zal je beschermen en je woorden vorm geven. Vertrouw op Hem, geef je over aan Hem ......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:29
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Soms kan ik '"een beetje dom' zijn........ik dacht al......excuus van mij... Ik moet er wel om lachen, ik hoop jullie ook......  |
Ik zei laatst tegen iemand, zelfs 2 tinten blonder .... gelukkig heb je je nog
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:31
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Ik ben het met chat eens wat betreft de waarde van het huwelijk. Maar als het gaat obver de ceremonien, waar kan ik in de bijbel vinden dat God waarde hecht aan de door mensen ingestelde ceremonien? Dat zou namelijk betekenen dat een huwelijksvoltrekking compleet moet zijn mt gemeentehuis,kerk, feestje oid.
Even samen op maandagmorgen naar het gemeentehuis is er dus niet bij als ik het goed begrijp? ik denk dat het allemaal veel te ver gaat. Het huwelijk is naar mijn idee wel belangrijk, maar zo wie zo geloof ik dat er onderscheid is tussen het voor God getrouwd zijn en het voor de mensen getrouwd zijn. Ik denk dat je pas echt van gehuwd kan spreken als zowel het een als het ander heeft plaatsgevonden.(lichamelijk en op papier). En hoe dat dan gebeurt dat zal per land en persoon verschillend zijn, het lijkt me niet dat dat werkelijk van belang is. | Ik denk dat de basis van de ceremonie door God ingesteld is, en dat je invulling ervan kan verschillen. Deze basis heb ik al verwoord bij een vorige bijdrage....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:35
|
|
|
|
| Quote: | | Pas later begreep ik dat ik door de Heilige Geest was aangeraakt en in tongen sprak. |
Hoe weet je dat??? Omdat het je verteld is vanuit het Griekse gedachtengoed, of omdat het overeenkomt met bijbelse gegevens??
Iemand die in de geest raakt, daar wordt in de bijbel duidelijk iets over gezegd wat er dan gebeurd!!! Dat mis ik in jou verhaal en/of beleving.....
Ik ken situatie's van personen die in tongen spraken, een taal spraken waar God bespot werd....in de kerk.... Ik vind het wel heel spiritueel en/of een filosofie dat past bij Griekse gedachten goed...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 20 december 2010, 16:39
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LORETTA033
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:36
|
|
|
|
Lieve vrienden
even een laat bericht van de jonste spruit ben hier net drie weken...lol en ben net binnen zondagmiddagmiddag half 4 vertrokken uit uppel en daar de laatste gasten uitgezwaaid doeg grace en gevolg en imke er gingen toch geen treinen uit en van utrecht dus ben ik maar even naar middelburg gegaan daar overnacht die tante was superblij was ook jarig 80 geworden een hele serie mensen hadden afgezegd een nachtje overgebleven en vandaag reden alle treinen van middelburg tot denhelder perfekt een super ervaring allerlei onbekenden bekenden haha te zien wat toch een stukje familie geworden is echt gaaf al die positieve reakties shalom en blessings de komende tijd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:51
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik denk dat de basis van de ceremonie door God ingesteld is, en dat je invulling ervan kan verschillen. Deze basis heb ik al verwoord bij een vorige bijdrage.... |
Volgens mij heb je over de ceremonie die gebasseerd is op "estalogie" (uit de oude testament) die voor jou nog steeds geld in de tijd...?
De Here Jezus heeft de ceremoniale wetten van Mozes, vervult voor ons... Aan jou de vraag: wat betekend dat voor ons???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 17:00
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Volgens mij heb je over de ceremonie die gebasseerd is op "estalogie" (uit de oude testament) die voor jou nog steeds geld in de tijd...?
De Here Jezus heeft de ceremoniale wetten van Mozes, vervult voor ons... Aan jou de vraag: wat betekend dat voor ons??? | Waarin verschilt het wezenlijke dan? Het ja zeggen, het ondertekenen, het wettelijk verklaren, het vieren, het eenworden....alle facetten zijn nog steeds hetzelfde, invulling verschilt alleen....
|
|
| Naar boven |
|
|