| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 11:09
|
|
|
|
|
Gefeliciteerd suus...geniet van je dag!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 11:10
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | Hey Chat , het leuke is toch een beetje in je kindertijd en puberteit blijven plakken .... of vind jij dat niet ?  | ja, tuurlijk alles met een knipoog...........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 11:12
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik ben geen professor Dikkie, maar ik veronderstel dat er weinig mensen zijn die echt vanuit de grondtekst kunnen praten. En als we het over vertaling hebben, dan zouden we eens echt vanuit de grondtekst moeten kunnen praten om een objectieve discussie te hebben. Anders blijft het alleen maar vanuit kennis van een ander... | Vindt jij je zelf nu niet hooghartig Chat, staat er niiet geschreven je kennis te delen, en te onderwijzen, en dat je niet belerent mag zijn, het is geen commentaar hoor, gewoon een opmerking.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 11:17
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | *kijkt streng* nee Hannah, jij hebt voorkennis. d'r is bij jullie laatst nog over gepreekt.
wie weet het wel/ook? |
geen voorkennis; maar bijbelkennis, griffin.......... en ja, dikkie, ik heb verzenen, (en lurven, en kladden en al wat dies meer zij.......... )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 11:21
|
|
|
|
| GERT856 schreef: | | Vindt jij je zelf nu niet hooghartig Chat, staat er niiet geschreven je kennis te delen, en te onderwijzen, en dat je niet belerent mag zijn, het is geen commentaar hoor, gewoon een opmerking. | Ik denk dat het niet om die kennis gaat, Gert. Heb wel eens vaker een poging gedaan uit te leggen hoe het vertaalproces in zn werk gaat. Maar je krijgt altijd subjectieve antwoorden.
Ik wil wel een schot voor de boeg geven hoor. De Statenvertaling is een concordante vertaling. Dat betekent, dat er slechts één betekenis aan een Grieks woord wordt gegeven, en er geen oog is voor betekenisnuances. Terwijl woorden verschillende betekenissen kunnen hebben. Die betekenissen liggen naast elkaar, maar kunnen toch verschillend zijn.
Vb in het Nederlands: post, kan zowel postbode als brief betekenen..
Ten tweede houdt de Statenvertaling de tale Kanaans in stand. Sommige woorden in de Bijbel betekenen heel wat anders dan in het gewone leven. Er is dus een aparte woordkennis nodig om te begrijpen wat er staat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 11:39
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | God is ook een Heilig, rechtvaardig God. Die zijn kinderen ook tuchtigt. angst zou verkeerd zijn, maar ontzag en ''de vrese des Here'' is zeker op zn plaats, ik kan slcht tegen christenen die eenzijdig over God denken als alleen lieve Papa en vriend/buddy. Misschien ook beetje de westerse moderne cultuur.
Mozes was zelfs een vriend van God, vriend van de almachtige schepper van hemel en aarde, can you imagine?!
En toch:
hebr 12:
18 Want gij zijt niet genaderd tot een tastbaar en brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind, 19 tot het geklank van een bazuin en tot het geluid van een stem, bij het horen waarvan zij verzochten, dat niet verder tot hen gesproken werd; 20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving. 22 Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen, 23 en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben, 24 en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel. |
Het is dus duidelijk dat je met deze tekst niet echt uit de voeten kunt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 12:15
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | Hey Chat , het leuke is toch een beetje in je kindertijd en puberteit blijven plakken .... of vind jij dat niet ?  |
Zat er iets in de kerstdiner??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 12:56
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Er is al zoveel gezegd, dus veel hoef ik niet meer toe te voegen. Doe ik dan ook niet. Iedereen heel erg bedankt voor dit super weekend!
heel even dacht ik dat ik de droom partner had.......gaat een ander er mee vandoor....zucht  |
hoe eerder hoe beter
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 13:51
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | | hoe eerder hoe beter |
Ben je je vriendin zo zat Herman?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE129
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 14:37
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | Sus nogmaals van Harte Gefeliciteerd meis
 |
Hee Suusje,
Van Harte gefeliciteerd meis tjonge bijna een kerst kindje.
Groet,
Marianne
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 14:49
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Sommige dames zijn weer teruggekeerd in hun kindertijd denk ik dan... |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:02
|
|
|
|
mar, met alle respect hoor; maar dames zijn niet geschikt om in te ruilen......... dit plaatje is dan ook niet van toepassing op "ons dames"
weet je wat ik lees?
mag ik HEM omruilen......
als u begrijpt wat ik bedoel................??

.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 21 december 2010, 15:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILMA082
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:07
|
|
|
|
Als je je hele leven met de Here wilt leven lijkt het me logisch dat je Hem ook betrekt in je huwelijk. Tijdens een huwelijksbevestiging geef je aan dat je je huwelijk samen met de Here wilt beginnen en ook binnen je huwelijk samen voor Hem en met Hem wilt leven. Je vraagt samen met de gemeente de zegen van de Here over je huwelijk. Prachtig toch!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:09
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Wees eens eerlijk, heb jij gebeden voordat je de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om? Hoe kun je dan zeggen, dat het op basis van een persoonlijke belofte gebeurt? Meestal gebeurt het omdat je er gewoon in zin hebt en je niet kunt/wilt beheersen. Ik ken weinig mensen die dat als een heilig moment ervaren....(je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor) |
Ik vind dit een te persoonlijke vraagstelling.... ook al schrijf je "je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor". Juist met dit soort postings moet je bij je zelf nagaan "hoe zou ik het doen, hoe heb ik het gedaan??" Met andere woorden, als je een zin (vetgedrukt) als deze plaatst is het denk ik goed om eerst zelf antwoord op deze vraag te geven.... heb ik gebeden voordat ik de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om ??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:09
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | maar dames zijn niet geschikt om in te ruilen......... |
klopt. mijn ervaring is dat ze vanzelf weggaan.
(wat heeft dit nog met 't kerstfeessie te maken, eigenlijk?)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:12
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | klopt. mijn ervaring is dat ze vanzelf weggaan.
(wat heeft dit nog met 't kerstfeessie te maken, eigenlijk?) |
Lag jij te slapen toen we om de kadoos moesten dobbelen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:17
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Lag jij te slapen toen we om de kadoos moesten dobbelen  |
volgens mij niet.
(het is overigens niet netjes om om vrouwen te dobbelen... )
als we dan tóch off-topic gaan, dan maar meteen goed...
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op dinsdag 21 december 2010, 15:18
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:29
|
|
|
|

Gefeliciteerd met je verjaardag Suus Je hebt al zaterdag kado gehad veel plezier vandaag
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:37
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | mar, met alle respect hoor; maar dames zijn niet geschikt om in te ruilen......... dit plaatje is dan ook niet van toepassing op "ons dames"
weet je wat ik lees?
mag ik HEM omruilen......
als u begrijpt wat ik bedoel................??

. |
Haha, veel te gevat...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 16:05
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Ik vind dit een te persoonlijke vraagstelling.... ook al schrijf je "je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor". Juist met dit soort postings moet je bij je zelf nagaan "hoe zou ik het doen, hoe heb ik het gedaan??" Met andere woorden, als je een zin (vetgedrukt) als deze plaatst is het denk ik goed om eerst zelf antwoord op deze vraag te geven.... heb ik gebeden voordat ik de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om ?? |
Daar ben ik mee eens, ben wel benieuwd naar welke antwoord Chat er zelf op geeft.
Ik vind wat deze topic betreft, dat ieder daar zelf zijn eigen invulling in behoort te geven in relatie met God..... Wat voor de een geld geld niet altijd voor een ander...
Ik krijg elkeer een rare smaak van in mijn mond als het gaat om kerkelijke "ceremonieen" die opgelegd worden waar een groot stuk "schuldgevoel" uit voortkomt....
Niemand hoeft zich te verantwoorden voor een geestelijke, oudste, diaken of enig instituut voor hun geldende regels....
Ieder beproefe zichzelf daarin....en laat het hart spreken zoals God het ingeeft.... Er zijn kerken die wanneer er sex voor het huwelijk plaatst gevonen heeft een zwarte bijbel krijgen tijdens de inzegening dienst. Diegene die dan "rein" het huwelijk instappen een witte bijbel. De hele gemeente kan dan zien wie er sex voor het huwelijk heeft gehad. En dan een huwelijk inzegenen....welke waarde heeft het dan nog... Ik zie dat als een schuld gevoel in een relatie meegeven...
Gelukkig ben ik daar los van....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 21 december 2010, 16:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 16:17
|
|
|
|
he Suus,
Gefeliciteerd met je verjaardag en GOD;s onmisbare Zegen voor je nieuwe levensjaar!
Groet Mary
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILMA082
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:09
|
|
|
|
Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel. Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind. Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken. Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje).
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILMA082
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:09
|
|
|
|
Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel. Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind. Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken. Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje).
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:18
|
|
|
|
| WILMA082 schreef: | Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel. Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind. Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken. Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje). | In sommige kerken mag je huwelijk niet eens ingezegend als je je niet aan de regels hebt gehouden....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILMA082
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:33
|
|
|
|
Wat mooi dat je dit zo open kunt schrijven Marlyn! Ik hoop dat je weer een beetje vertrouwen mag krijgen in jezelf. Je bent waardevol voor God, een parel in Zijn hand!!! Helemaal mee eens als je schrijft dat een huwelijk sterker is als je samen met God erin stapt en samen met en voor Hem wilt leven! Als Hij de basis van je bestaan is, dan laat je hem er niet buiten he.' 'k Gun je dat je (hier?) een leuke partner vindt!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:52
|
|
|
|
Ik moet helaas afscheid nemen van al mijn ChristianMatch-vrienden. Ik heb besloten om Provident, het bedrijf dat eigenaar is van ChristianMatch, te verlaten. Mijn laatste werkdag zal zijn op 23 december.
ChristianMatch is in 5 jaar uitgegroeid tot iets heel moois, en daar ben ik dankbaar voor. Ik ben ontzettend blij voor de bijzondere band die ik met velen van jullie heb opgebouwd. Daar wil ik jullie allemaal dan ook hartelijk voor bedanken.
Ik wens jullie allemaal Gods onmisbare zegen toe.
Fijne feestdagen en een gezegend 2011 allemaal.
Chris Algra
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 18:06
|
|
|
|
|
Waarom staat er in de ene bijbelvertaling als 7de gebod "gij zult niet echtbreken" en in de andere "gij zult geen overspel plegen"?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 18:15
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | | Waarom staat er in de ene bijbelvertaling als 7de gebod "gij zult niet echtbreken" en in de andere "gij zult geen overspel plegen"? |
Woordenboek Van Dale: echtbreuk : het schenden van de huwelijkstrouw door vreemd te gaan
Exodus 20 [1 v.] Gij zult niet echtbreken.
echtscheiding : ontbinding van een huwelijk
Het woord echtscheiden of een afleiding hiervan is in de bijbel niet te vinden Echtbreken en echtscheiden zijn duidelijk twee onderscheiden zaken, waarvan echtbreuk(dus overspel) in de wet van God verboden wordt.
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op dinsdag 21 december 2010, 18:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 18:26
|
|
|
|
Veel geluk en sucses in je verdere loopbaan Chris
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 18:40
|
|
|
|
| CHRISTIANMATCH schreef: | Ik moet helaas afscheid nemen van al mijn ChristianMatch-vrienden. Ik heb besloten om Provident, het bedrijf dat eigenaar is van ChristianMatch, te verlaten. Mijn laatste werkdag zal zijn op 23 december.
ChristianMatch is in 5 jaar uitgegroeid tot iets heel moois, en daar ben ik dankbaar voor. Ik ben ontzettend blij voor de bijzondere band die ik met velen van jullie heb opgebouwd. Daar wil ik jullie allemaal dan ook hartelijk voor bedanken.
Ik wens jullie allemaal Gods onmisbare zegen toe.
Fijne feestdagen en een gezegend 2011 allemaal.
Chris Algra | Dank je wel Chris voor alles.
|
|
| Naar boven |
|
|