ChristianMatch

Forum

Bijbels vermanen en ego.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2087 2088 2089 2090 2091 2092 2093 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:39

ja. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:40

David923 Van harte gefeliciteerd met je 32te verjaardag!!
Dat je nog maar mening debat(je) hier mag voeren Knipoog smiley
Hele fijne dag gewenst !
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:40

Quote:
En probeer dat nou eens wel te beantwoorden vanuit jou persoonlijke beleving en ervaring zonder er weer meteen een heel theologisch verhaal van te maken.

nee Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:43

LISA610 schreef:
Lucas 13 verwijst naar het feit dat de ene mens niet schuldiger is dan de andere, zelfs al overkomt de één een groot onheil en de ander niet. Als jij de Bijbel letterlijk neemt, mag je alleen op grond van die tekst al concluderen dat het niet zo is dat de Japanners de tsunamie en alle leed wat daaruit voortvloeit hebben verdient, omdat zij schuldiger zouden zijn dan anderen. Ik begrijp dan ook niet goed waarom jij die tekst aanhaalt, want die weerspreekt in feite wat jij zegt.

Dan Romeinen 9. Dit hoofdstuk staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een totale brief van Paulus. Lees vooral ook even de andere hoofdstukken uit Romeinen David. Bovendien wordt er in Romeinen 9 gesproken over Israël. Lees in het bijzonder de verzen 30 t/m 33 waaruit blijkt dat Israël ernaar streefde om door de wet rechtvaardig te worden en dat niet heeft bereikt. Mensen worden aangenomen op grond van hun geloof.

In Romeinen 10, 21 staat:
21 Maar bij Jesaja staat over Israël: ‘Heel de dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar mijn ongehoorzaam en opstandig volk.’

Dus zelfs al is Israël opstandig en ongehoorzaam. God blijft Zijn handen naar haar uitstrekken.

Ja God straft het Joodse volk in het OT regelmatig als zij van Hem afdwalen. Het doel daarvan is steeds om hen weer op de weg terug naar Hem te plaatsen.

En ja, God is almachtig. Hij had de Tsunami en vele andere dingen kunnen voorkomen, maar Hij heeft dat niet gedaan. Over de reden waarom kunnen wij gissen, maar waarom zouden wij dat proberen? Waarom zouden wij zeggen dat het de verdienste van die mensen is omdat zij schuldiger zijn dan anderen? Het is niet aan ons om daar een oordeel over te hebben, sterker nog wij zijn niet bij machte om Gods plannen ten volle te begrijpen en dat wordt ook niet van ons gevraagd.

Ja, precies! Rom 9 is het vervolg van het thema over de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.

En Romeinen 11:25-29 geeft duidelijk aan dat het joodse volk tijdelijk, a.h.w. geofferd is om ons , de heidenen, te redden.
Dus misschien juist wel het tegenovergestelde van een oordeel.
Het grote thema door de bijbel heen, de onzelfzuchtige Liefde van God.
God offert steeds wat Hem het liefste is, om diegenen die in duisternis wandelen te kunnen bereiken. De liefde, agape liefde, ia waar het allemaal om gaat, denk ik. Agape liefde versus het wetticisme.

De Holocaust kan niet Gods Wil geweest zijn, want de jodenvervolging valt onder anti-semitisme...de tegenstander is degene die van het Joodse volk af wil.

Of God huilt? Hij is in ieder geval niet bezig met Zijn eigen verdriet, maar bezig met ons verdriet. De naam van de Heilige Geest is de Trooster, Hij zal elke traan wegwissen, wonden genezen, enz. enz. en heel Israel zal gered worden volgens Romeinen 11. God is trouw aan Zijn beloftes en Zijn volk, net zoals Hij dat aan ons is.

Ik heb wel getwijfeld om te reageren, want ik heb nog steeds veel moeite met dit topic.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 20 maart 2011, 18:54
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 16:43

TESSYBEAR731 schreef:
Blijkbaar kunnen jullie niet zonder mij, Mars en Frank...
Krijg zo drie gratis daagies door men keel gedouwd! Engeltje smiley

Je kan ook weigeren hoor Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Maar eh, welkom terug Tess... Knipoog smiley (al is het maar voor 3 daagjes)
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 16:45

Kreeg vanmiddag een flashback over een gebeurtenis die ik meemaakte toen ik 21 was... Boze smiley die mag van mij wel wegblijven... heb het allang verwerkt, maar waarom die nou door m'n gedachten schoot ?
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 16:59

IMKE917 schreef:
David923 Van harte gefeliciteerd met je 32te verjaardag!!
Dat je nog maar mening debat(je) hier mag voeren Knipoog smiley
Hele fijne dag gewenst !

Ook namens mij gefeliciteerd David923 met je verjaardag !
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:10

LISA610 schreef:
Dus Adelaar.. wat gaan we doen? De leeftijdsgrens opschroeven of de 40-plussers hun eigen uitje laten organiseren. Wat betreft de 40-plussers hebben de volgende personen volgens mij interesse in een uitje in Groningen:

Lisa610
Jasmyn704
Billy701
Trijnie671

Als er nog meer 40-plussers zijn die zich willen opgeven: zet je naam maar bij de lijst.. (Enne... jonger mag ook hoor.. maakt mij niet uit Knipoog smiley )
Eerlijk gezegd ga je nu een stap te ver vind ik. Er kunnen best wel goede redenen zijn om met wat jongere mensen op stap te willen...anders regelen we toch zelf onderling wat, is toch ook niet zo'n probleem?
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:20

JAN786 schreef:
Het gaat mij niet om wat ik eruit haal maar om wat de bijbel zegt.

Moet je mensen die op de brede weg lopen naar het verderf niet waarschuwen op welke weg zij lopen?
Zeker als zij de bijbel niet kennen en er geen weet van hebben?

JAN786 schreef:
Dus daarom hoef je de mensen niet te vertellen dat zij op weg zijn naar de Hel?en dat de enige manier om hieraan te ontkomen is om te geloven in jezus als jou persoonlijke redder?

SUSANNAH475 schreef:
pfff dat haal jij er weer uit dus...

Jij haalt uit mijn stukje een conclusie die ikzelf helemaal niet op die manier heb gegeven.
Ik heb het nergens gehad over dat ongelovigen niet naar de hel zouden gaan, en ook heb ik het nergens gehad dat er buiten Jezus om verlossing zou zijn... maar dat haal jij er blijkbaar uit ?

Ik denk alleen dat het niet de goede manier is om het op die manier te benaderen, wat ik al zei, ik doe het liever uit een bewogenheid naar mensen toe.
God is allereerst een liefdevolle God; ik denk als je hem allereerst als een oordelende God gaat neerzetten mensen eerder wegvluchten voor zo'n God.

God is idd. ook rechtvaardig, maar juist Jezus heeft ons laten zien dat God een God is vol ontferming en bewogenheid en vanuit die insteek mag je van Hem vertellen...
Daarin mag je ook naar voren brengen dat Jezus de enige weg is, maar zelf lijkt het me belangrijk dat je dit vanuit liefde doet/ brengt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:22

DAVID923 schreef:
het gaat er niet om hoe ik wil of vind dat God moet zijn maar wat de Bijbel openbaart.

straffend en willekeurig gaan niet hand in hand, is niet aan elkaar verbonden zoals je misschien suggereert door je zinsopbouw.

God is al Zijn eigenschappen tegelijk, Heilig en rechtvaardig (waar uit toorn en straf kan voortkomen) en Liefde (zie het kruis).

en/en niet of/of.
Predestinatie heeft iets enorm wreeds in zich. En in onze menselijke ogen is er ook sprake van willekeur, als mensen het als absolute waarheid zien en hanteren.
Het is wreed ten opzichte van de ander, want het heil is hem waarschijnlijk niet gegund. Maar het is ook wreed ten opzichte van de gelovige, want het neemt de keuzevrijheid van het individu weg. Een mens die niet kan kiezen wordt beroofd van het belangrijkste in zijn leven. Niet voor niks spreekt de Bijbel dat in het paradijs de keuze van de mens al aanwezig was...
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:36

CHATULIEM619 schreef:
Predestinatie heeft iets enorm wreeds in zich. En in onze menselijke ogen is er ook sprake van willekeur, als mensen het als absolute waarheid zien en hanteren.
Het is wreed ten opzichte van de ander, want het heil is hem waarschijnlijk niet gegund. Maar het is ook wreed ten opzichte van de gelovige, want het neemt de keuzevrijheid van het individu weg. Een mens die niet kan kiezen wordt beroofd van het belangrijkste in zijn leven. Niet voor niks spreekt de Bijbel dat in het paradijs de keuze van de mens al aanwezig was...

Waarom zou je nog voor iemand bidden Chatuliem als het toch al zou vaststaan ?
Ik geloof dat de mens verantwoordelijk is voor zijn keuze... !!
Ik ben tegen predestinatie, zeker vanuit de mens bezien...
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:55

Bewandel tevreden
De weg hier beneden
Soms strijd, soms geluk
Wat de aarde ook mag geven
Ons wezenlijk leven
begint eerst bij God

Toen ik kind was, heeft een gezinsverzorgster dit versje in mijn poëziealbum geschreven.
Geen idee of ik dat album nog ergens heb, maar het versje is me bijgebleven en vind ik zelf erg mooi Lachende smiley , hopelijk jullie ook...
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:11

[quote=DAVID923]bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging.
en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde.
de vergelijkingen met hitler zijn niet gering (einde quote).

In het Oude Testament was de Heilige Geest nog niet uitgestort, die overtuigt van zonde, oordeel en gerechtigheid. De satan was toen nog niet verslagen en werkte God op deze manier.
Nu is de Heilige Geest wel uitgestort en heeft God ervoor gekozen om andere wapenen te kiezen, bijvoorbeeld gebed. Efeze staat er vol van.
Wij vechten nu niet meer tegen vlees en bloed, maar tegen de machten der duisternis.
De vergelijking tussen Nebukadnezar en Hitler gaat dus mijn inziens niet op.

De geest die de baan vrij maakt voor de anti-christ was er toen nog niet, want Christus was nog niet geboren. Nu is die tegenmacht er wel, en die tegenmacht is m.i. verantwoordelijk voor de holocaust. Velen wasten toen de handen in onschuld met de term 'Wir haben es nicht gewust'.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 21 maart 2011, 16:14
Naar boven

Auteur Bericht
ADELAAR559

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:21

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd ga je nu een stap te ver vind ik. Er kunnen best wel goede redenen zijn om met wat jongere mensen op stap te willen...anders regelen we toch zelf onderling wat, is toch ook niet zo'n probleem?

Dank je , dank je , dank je !!!!!

Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:23

CHATULIEM619 schreef:

Nee hoor. Is ook helemaal geen probleem. Zal zonodig wel een ander topic maken voor de 40-plussers tenzij Adelaar zich bedenkt. Maar goed... daar heeft hij dus nog niets concreets over gezegd, behalve dat hij in eerste instantie alleen de belangstelling wilde peilen... Dus hoor graag wat hij er zelf van vind...
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:25

ADELAAR559 schreef:
Dank je , dank je , dank je !!!!! Coole smiley met zonnebril

Ok, ff te snel gereageerd op de quote van Chat. Even voor alle duidelijkheid Adelaar: heb je liever dat de 40-plussers apart van jullie op stap gaan? Dan maak ik een ander topic aan. De keus is helemaal aan jou.. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:29

LISA610 schreef:
Inderdaad.. ik stond vanavond rond half acht op een boot midden op de friese wateren te genieten van een enorme bijna oranje-kleurige maan die schitterde in de hemel... Wat een kleurenpracht zo even op een zaterdagavond in de vrije natuur op het water. Dat is nog eens optimaal genieten van een schitterende schepping... Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

Ja, was inderdaad schitterend toen ik m'n hond uitliet, k bleef maar lopen...echt schitterend.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:44

Quote:
Maar, david, zeggen dat het Joodse volk de holocaust verdiend heeft......dat kun je niet maken, joh.

a u b geen woorden in mijn mond leggen....dat heb ik nergens geschreven.

verder moet de ook de bedelingen niet tegen elkaar uitspelen.
satan heef en zal nooit iets kunnen doen wat God niet toestaat, niet bij Job en niet als bij de apostelen die hij wou ''zeven'.'
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:46

ANNETTE050 schreef:
Ja, was inderdaad schitterend toen ik m'n hond uitliet, k bleef maar lopen...echt schitterend.

...ik zag gisteren hier een vrouw voorbij wandelen met een hond en die vrouw was steeds naar boven aan het kijken... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:48

MARIO216 schreef:
Zeker een Belg Knipoog smiley
Boze smiley

Boze smiley ...awel, wat wilt ge daar mee zeggen??? Wees maar lief of ik zeg het tegen W-tje... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:48

Quote:
Ik ben tegen predestinatie

hahahaha, niet te filmen hier..
alsof jouw mening een fluit uitmaakt of het teniet kan doen, als dat de waarheid is. Gefrustreerde smiley

@chat:

om calvijn te quoten:

“omdat wij niet weten, wie tot het getal der gepredestineerde behoort, of wie niet, moeten we zo gestemd zijn, dat wij zouden willen dat allen zalig werden. Zo zal het geschieden dat we ons beijveren een ieder, die ons ontmoet, te maken tot deelgenoot aan de vrede: maar onze vrede zal rusten op de kinderen des vredes’’

Laatst aangepast door
DAVID923
op zondag 20 maart 2011, 18:48
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:51

SUSANNAH475 schreef:
Kreeg vanmiddag een flashback over een gebeurtenis die ik meemaakte toen ik 21 was... Boze smiley die mag van mij wel wegblijven... heb het allang verwerkt, maar waarom die nou door m'n gedachten schoot ?

Het is me niet geheel onbekend, Suus. Soms heb ik ook zo van die nare herinneringen. Als ik dan verder nadenk heeft het meestal met de datum te maken van de gebeurtenis en de datum wanneer ik er zomaar plots mee geconfronteerd wordt... Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:56

[quote=DAVID923]a u b geen woorden in mijn mond leggen....dat heb ik nergens geschreven.

Sorry David, k heb het al verwijderd, was niet de bedoeling. verkeerde interpretatie van mijn kant
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:57

geen probleem. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:59

LISA610 schreef:
Ok, ff te snel gereageerd op de quote van Chat. Even voor alle duidelijkheid Adelaar: heb je liever dat de 40-plussers apart van jullie op stap gaan? Dan maak ik een ander topic aan. De keus is helemaal aan jou.. Lachende smiley

Misschien ook een optie om ons er niet mee te bemoeien en af te wachten wat Adelaar in petto heeft? Met of zonder 40 plussers of wat dan ook......? Smiley die vol vragen zit
Op deze manier krijgt hij ook geen ruimte om wat dan maar ook te organiseren ? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:10

FRANKT627 schreef:
Het is me niet geheel onbekend, Suus. Soms heb ik ook zo van die nare herinneringen. Als ik dan verder nadenk heeft het meestal met de datum te maken van de gebeurtenis en de datum wanneer ik er zomaar plots mee geconfronteerd wordt... Boze smiley

Sja, of er gebeurt gewoon iets dat je eraan herinnert...
daarnaast, als het een flashback is heb je het meestal toch niet zo goed verwerkt als je dacht. Een echte flashback word gevoed door trauma.
Anders is het niet anders dan een gewone herinnering Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:12

DAVID923 schreef:
ik weet alles over het lezen in de context, en ik weet waarschijnlijk meer over de romeinenbrief dan jou, zeker als het aankomt op exegese en hermeneutiek, maar dat neemt niet weg dat je uit romeinen 9 tijdloze principes kan halen.

verder denk ik dat er weinig tegen zondag 10 kan worden ingebracht.

Hoop dat je nog eens zover komt dat je gewoon Nederlandse woorden weet te gebruiken in plaats van Griekse... Ach, pas afgestudeerde huisartsen hebben het ook over influenza in plaats van griep, dus waarschijnlijk duurt dat nog een poosje. En nee, je hoeft de begrippen voor mij niet te vertalen, ik weet wat ze betekenen. Wat betreft jouw opmerking over dat je waarschijnlijk veel meer weet over de Romeinenbrief dan ik.. Zodra iemand het niet met jou eens zit, verschuil jij je achter de gedachte dat jij het allemaal veel beter weet dan een ander. Maar David, juist daarom even het volgende, speciaal voor jou:
Spreuken 16:
18 Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val.

Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 21 maart 2011, 08:40
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:15

WILLEMIJN232 schreef:
Misschien ook een optie om ons er niet mee te bemoeien en af te wachten wat Adelaar in petto heeft? Met of zonder 40 plussers of wat dan ook......? Smiley die vol vragen zit
Op deze manier krijgt hij ook geen ruimte om wat dan maar ook te organiseren ? Smiley die vol vragen zit

Ben ik het op zich mee eens, maar er is onder de Noordelingen al eerder gesproken over een uitje in Groningen (en dan gaat het idd met name om de 40-plussers). Dus is het wel handig om nu eerst ff t antwoord van Adelaar zelf af te wachten... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:15

LISA610 schreef:
daar heeft hij dus nog niets concreets over gezegd.

twintig tot veertig jaar, lisa; hoe concreet wil je het hebben?

zelf heb ik de ervaring, dat wanneer je iets wilt regelen, er heel veel mensen mee willen sturen, maar dat dat heel storend kan werken;
je kunt het immers niet voor iedereen op maat maken?
als ik jou was, zou ik dus inderdaad een nieuw topic openen.
het overnemen van initiatief kan namelijk als heel storend ervaren worden. (de zin om er energie in te steken zou je vergaan!!)
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:17

HANNAH810 schreef:
twintig tot veertig jaar, lisa; hoe concreet wil je het hebben?

zelf heb ik de ervaring, dat wanneer je iets wilt regelen, er heel veel mensen mee willen sturen, maar dat dat heel storend kan werken;
je kunt het immers niet voor iedereen op maat maken?
als ik jou was, zou ik dus inderdaad een nieuw topic openen.
het overnemen van initiatief kan namelijk als heel storend ervaren worden. (de zin om er energie in te steken zou je vergaan!!)

Ha ha ha.. had ook niet de intentie om de organisatie over te nemen. Maar goed, zie mijn vorige reactie op de post van Willemijn. Ik wacht nu gewoon af en onderneem voorlopig ff niets meer. Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2087 2088 2089 2090 2091 2092 2093 ... 6194 Volgende
Pagina 2090 van 6194