ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2157 2158 2159 2160 2161 2162 2163 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 00:59

CROSSROAD317 schreef:
Voor alle duidelijkheid zou ik graag lezen wat dan die beloften zijn ....
Ik bedoel daarmee de beloften van het verbond. ( Dat Hij ons tot Zijn kinderen en erfgenamen wil aannemen, dat hij ons van al onze zonden wast in Zijn bloed, en dat wij van onze zonden bevrijd zijn, dat de Heilige Geest in ons wonen wil, en dat wij later bij Hem mogen zijn als van aangezicht tot aangezicht, etc.)

Quote:
Hoe bedoel je dit, "gevoel, uiterlijke kenmerken en echt zondig hart hebben" ??
Ben je niet bekend met de leer over zogenaamde standen in het genadeleven ? En soort van beschrijving van stappen op de meetlat van genade, die je geacht wordt te hebben voordat je als wedergeborene wordt (h)erkent.

Quote:
Welke twijfel wekken ze op, en in welk verband zie je dat dan, met het ontmoedigen van het aangaan aan het Heilig Avondmaal ??
Kort gezegd: of je wel een kind van God bent. Ook al wil je gelovig zijn en ben je actief in de kerk bezig en ook actief in je band met God, zoals bidden etc. Praktijk: weinig gaan aan het avondmaal aan. En ga je b.v. wel “spontaan” heen, kun je rekenen op een gesprekje thuis.

Quote:
Dan zou ik ook graag de bijbelgedeeltes willen weten waarin datgene staat, wat volgens jou niet naar de schrift is??
Het probleem is in het kort dat het genadeverbond staat onder de beheersing van de uitverkiezing ( zoals geformuleerd in synode uitspraken van b.v. 1931).
De bijbel kent de categorie van teksten die tot activiteit manen: ren de wedloop, strijdt de strijd, bekeer je , etc. En ook teksten die uitleggen dat God het is die het willen in ons werkt, en dat alles van God komt. Beide accenten zijn bijbels. Maar er zijn stromingen die het accent leggen op je vrije wil, dat de mens het is die een stap moet maken omdat er anders niets gebeurd. En er zijn stromingen ( waar we het nu over hebben) die het accent legt op het feit dat God alles doet: Hetgeen resulteert in een verwachting die praktisch zich uitmond in afwachten….
Gelukkig zijn er ook vanuit de eigen geledingen wel geluiden die de vinger op de zere plek leggen en pleiten voor een evenwichtiger preding, zoals van Blaauwendraad of K. van der Zwaag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 00:59

KATHY142 schreef:
Bastiaan, bedankt voor je uitleg. Wat mij opvalt in je antwoord/uitleg is dat ik nergens vanuit de Bijbel en de Bijbelteksten die je geeft, terug kan vinden dat er daadwerkelijk een “geestelijk Israël” zou zijn.
Goed vergeet voorlopig dan maar het woordje “geestelijk”, daar komen we op het einde van deze bijdrage wel op terug. En we beperken ons voorlopig tot het woord “Israël”.

Wat is “Israël” ?
Valt de term “Israël” volkomen samen met degene die biologisch van Israël afstammen?
Klaarblijkelijk niet, want Paulus zegt:
“niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël” (Rom.9:6)

Quote:
Paulus zegt inderdaad, “niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël”
Niet verwonderlijk want Abraham, had meerdere kinderen en God besloot om alleen met Isaac een verbond aan te gaan. Slechts één van Abrahams kinderen maakt deel uit van Gods volk, de andere zeven niet. Zo ook ging het met Jacob en Ezau. God koos Jacob en noemde hem Israël.
Prima, maar dan heb je al een beperking te pakken van de strikt biologische lijn. Er waren toen, en wellicht ook vandaag de dag, mensen die biologisch behoren tot het volk Israël, maar niet tot Israël gerekend worden volgens Paulus. Akkoord?

Paulus herhaalt zichzelf de volgende vers:
“Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen,
maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.” (Rom.9:7)
“Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.” (Rom.9:8)

Wat betekent dit, waarom zegt Paulus dit?
Paulus legt hiermee uit dat de beloften die God aan Abraham gedaan heeft niet gebroken zijn. Want de beloften waren niet gedaan aan de vleselijke nakomelingen van Abraham. Maar aan degenen die God uit Abrahams geslacht als ook uit de heidenen daartoe geroepen heeft, naar Zijn eeuwige verkiezing.

De kinderen van de beloften, zijn de kinderen die geloven. Al tevoren was voorspeld dat God ook de heidenen zou zegenen:
“En de Schrift, tevoren ziende dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden. Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met de gelovigen Abraham.” (Gal.3:8,9)

En dan kom je dus uit op:
“Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.” (Gal.3:7).

VRAAG: Ben jij uit geloof? Zo ja, dan ben je kind van Abraham! Akkoord?

Wij zijn dus kinderen van Abraham. We zijn Israëliet.
Niet door afstamming maar gezegend in Christus mogen we kinderen van onze Hemelse Vader zijn, tot zijn volk gerekend worden. Niet door de besnijdenis van het vlees, maar de besnijdenis van het hart; allen die in waar Geloof Christus aanneemt.
Als dit voor jou geldt dan ben je Jood, tenminste ik lees in Romeinen 2 hetvolgende:
“Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.”

Quote:
De Bijbelteksten uit Romeinen 9 staan niet op zichzelf. Het is één geheel, de gehele Romeinenbrief. De hele brief is gericht tot de gelovigen uit de heidenen in Rome. Waarom? Omdat er in die tijd al mensen waren die meenden dat God de Joden had verstoten.
Het begin van de vervangingstheologie!
Heeft de Romeinenbrief het grote lijnen niet over het feit, dat God Israël in het verleden heeft uitverkoren, dat Israël nu hardnekkig is en dat heel Israël in de toekomst behouden zal worden.
Gedeeltelijk mee eens: de Romeinen brief heeft niet als kern het onderwerp Israël.
De Romeinenbrief heeft als onderwerp het evangelie van Christus, dat een kracht is van God tot zaligheid van een ieder die gelooft, eerst de Jood en ook de Griek.
Paulus brengt het evangelie beginnend bij het feit dat we allemaal de toorn van God hebben verdiend omdat we allemaal schuldig zijn;
De heidenen zijn niet te verontschuldigen ( Rom.1),
maar ook de Joden zijn niet te verontschuldigen; Gods toorn en oordeel is ook over hen. Maar daartegen kun je opwerpen dat de Joden toch wel kunnen steunen op hun voorrechten zoals de wet en de besnijdenis.Nee zegt Paulus het helpt allemaal niet (Rom.2). Maar wat heb je er dan aan gehad als je er uiteindelijk toch niets aan hebt gehad zou je kunnen denken, maar dat weerlegt Paulus ook even tussendoor in rom 3. Maar besluit dan dat hoofdstuk met de opgebouwde conclusie dat helemaal niemand rechtvaardig is voor God. De gehele wereld is verdoemelijk voor God. Wij hebben geen roem. En de rechtvaardiging is dus om niet, enkel uit genade door het geloof in Jezus Christus, die door zijn bloed onze verzoening met God is geworden. In Hem is onze roem.
De basis is gezet, en wordt met het voorbeeld van Abraham verder bewezen in Rom 4. ( niet gerechtvaardig door de werken, niet door de besnijdenis, maar door geloof alleen)
Rom.5 tm 8 laat ik even buiten beschouwing in deze samenvatting omdat Israel eigenlijk pas weer aan de orde komt in Hoofdstuk 9.
Daar betuigt Paulus zijn droefheid over het ongeloof van de Joden. Hij herhaalt hun voordelen. Maar je zou je dan kunnen afvragen dat het toch raar is dat de Joden Christus verwierpen terwijl God juist met hen een verbond had gesloten, en hen de beloften had gedaan. Zijn Gods beloften dan krachteloos gemaakt? Nee, zegt Paulus, en legt uit dat de beloften niet gedaan waren aan de vleselijke nakomelingen van Abraham. Maar aan degenen die God uit Abrahams geslacht als ook uit de heidenen, daartoe geroepen heeft, naar Zijn eeuwige verkiezing.

De reden werd genoemd waarom de (meeste) Joden de gerechtigheid verkeerd zochten, namelijk ze verwachten het van de werken van de wet, en ze stootten zicht aan Christus.
In Rom.10 spreekt Paulus verder over het onderscheid tussen de rechtvaardigheid van de wet, en die van het geloof. Zelfs bewijzend met de woorden van Mozes. En daarna dat door het prediken van het evangelie, nu de gehele wereld (zowel Jood als Griek), geroepen zijn tot geloof in Christus. Maar dat het merendeel van de Joden deze roeping ongehoorzaam waren, maar dat heidenen het hebben aangenomen. Zoals ook voorzegt door de profeten.

Maar deze verwerping van de Joden is niet algemeen (Rom 11), Paulus bewijst dit met Elia (de 7000), en bewijst het ook met zichzelf daar hij komt van de stam Benjamin.
De heidenen moeten niet hoogmoedig zijn tegen de Joden want juist door hun verwerping is de roeping gegaan tot de heidenen. En met de roeping van de heidenen zullen de Joden weer opgewekt worden om naar hun voorbeeld mede te gaan geloven.
En Paulus openbaart een verborgenheid, dat na de bekering van de heidenen, de Joden ook zullen bekeerd worden. Dit bevestigt hij uit de Schrift. En omdat God hen, omwille van de voorvaderen nog liefheeft, zo zal dezelfde God die de heidenen genade gedaan heeft, hetzelfde ook aan de Joden doen.

Quote:
Je gebruikt m.i. een aantal Bijbelteksten om Israël buiten te sluiten en dat zou dan als ik het goed begrijp betekenen dat de “kerk” het geestelijke Israël is geworden.
met welk citaat heb ik Israël buitengesloten, en waarvan zou ik Israël dan buiten gesloten hebben?
Zou het kunnen zijn dat je een (mogelijke onterechte) algemene vijandsbeeld projecteert op de individu, en daardoor minder open staat voor het werkelijk geschrevene?

Nu terug naar mijn gebruikte woord “geestelijk Israël”.
Ik meen aangetoond te hebben dat wij ook Israël zijn, door het geloof.
Los daarvan is er ook het volk Israël, waarvan ik denk dat op grond van de Bijbel dat God een weg met hun gaat. Maar deze beide woorden werkt wat verwarrend. Daarom gebruik ik voor het ene het woordje “geestelijk”, temeer we niet letterlijk ( dat is: biologisch) Israëliet zijn.

Quote:
En als de kerk het “geestelijk Israël” zou zijn (wat ik overigens niet geloof) dan zou de kerk onbuigzaam zijn totdat alle heidenen van het evangelie hebben gehoord.
Hoe verklaar je dat dan?
De ene slaat op het volk Israël en de andere op de kerk ( d.w.z zij die door geloof gerekend zijn tot zaad van Abraham)

Quote:
Door de genade van God en ons geloof in Hem zijn we mede-erfgenamen geworden.
Maar de erfgenamen (Israël) zijn niet verdwenen, dus wij zijn niet in de plaats gekomen van Israël of een “geestelijk Israël" geworden.
Want hoe kun je mede-erfgenamen worden van jezelf?
Wij zijn geënt op de olijfboom, we leven op Joodse wortels. Wij ontlenen ons leven aan de olijfboom die Israël is.
Het geloof is zoals je schrijft heel belangrijk, ben ik helemaal met je eens. Maar ook dat sluit Israël toch nog steeds niet buiten en maakt van de Gemeente geen “geestelijk Israël”.
God is met Israël een altijddurend verbond aangegaan en heeft ze hoop en toekomst gegeven, zoals Hij dat ook aan ons heeft gegeven door Zijn Zoon.
Zoals genoemd, ik heb nergens iets buitengesloten.

Laten we beide genoemde termen Israël eens bij elkaar brengen, via de olijfboom.
God verkoos Abraham/Israël. Door ongeloof c.q. Gods raadsplan, vielen er takken van de boom weg ( Ismael, Ezau, etc, etc). De olijfboom staat dan klaarblijkelijk voor de [b]verzameling gelovigen[b], die ikzelf het geestelijke Israël noem, de kerk van alle tijden. Want neem bijvoorbeeld de ongelovige Farizeeën, dat waren geen takken aan die boom. Door het geloof in Christus zijn wij, heidenen, als takken van de wilde boom, geënt in de olijfboom.
Het geestelijke Israël bestaat daardoor uit (een klein aantal?) gelovigen afkomstig van het volk Israël, en ook uit gelovigen vanuit de heidenen. Samen ingelijfd in de kerk van alle tijden, met Christus als hoofd. En nadat het getal van de heidenen die tot bekering zijn gekomen, vol is, zal ook op grote schaal het volk Israël weer als natuurlijke takken van de boom terug erin geënt worden.

Terugkoppelend naar het hoofdonderwerp Calvijn:
Ook dit voorbeeld, lijkt nog niet te kunnen dienen als bewijs voor de veelvuldige verwijten dat het calvinisme onbijbelse zou zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 01:00

ANNETTE050 schreef:
Eén ding steekt voor mij boven alles uit en dat is dat de uitstorting van de Heilige Geest in de Vrijgemaakte kerken een m.i. niet bijbelse invulling heeft gekregen.
Het onderwerp is Calvijn, en er is gesproken over Calvinisme. Dan neem ik aan dat het gaat om zaken die je als typisch calvinistisch ziet. Maar die link zie ik je nog niet maken.
Dus daarom ga ik er vooralsnog van uit dat het een zijtak in de discussie is, die niet noodzakelijkerwijs iets zegt over het calvinisme.

Je spreekt over een “niet bijbelse invulling”,
dan is de vraag,
A) Allereerst welke invulling van de Heilige geest die onbijbels zou zijn bedoel je precies,
en vervolgens; B) waarom (volgens welke teksten) zou die niet bijbels zijn.

Quote:
Annette schreef:
Het boek Handelingen staat er vol van hoe de Heilige Geest steeds werkt.
God heeft ervoor gekozen, om samen met Zijn Kinderen te werken.
Jezus is bruidegom, de kerk zijn Bruid...samen alles doen....geestelijke éénwording.
Hij, in al Zijn Glorie, heeft ervoor gekozen om ons actief in te zetten in dienstbaarheid door de Kracht van de Heilige Geest.
Amen. Maar ik heb nog geen antwoord op A of B.

Quote:
Annette schreef:
In het beginstuk werd de ziekenzalving aangehaald, m.i. is de olie van de zalving een teken dat het lichaam van de zieke gevuld is door de Heilige Geest, meer niet...tenzij je de werking toe wilt schrijven aan magische machten....ik in ieder geval niet. Dat Jezus dit niet deed is erg makkelijk te verklaren...de Heilige Geest was nog niet uitgestort.
Prima. Maar ik heb nog geen antwoord op A of B.

Ik schrijf, net als jou, ook geen magische krachten toe aan de Zalving. Het is inderdaad slechts een teken, een symbool, en niet het eigenlijke werk.

Een teken of symbool dat je het van God verwacht, zo je wilt; dat je het verwacht van de kracht van de Heilige Geest. Die verwachting is een zaak van het hart, het is een zaak van geloof. Het is “het gelovig gebed” dat geneest zegt Jakobus letterlijk.. Het doet er niet toe of dit wel of niet bekrachtigd wordt met een vloeistof die aangebracht wordt. Ik snap daarom niet het verwijt dat er niet of weinig aan ziekenzalving gedaan wordt. Dat is uitdrukkelijk niet de kern van Jakobus’ boodschap.
Jakobus sprak degene aan waar hij in een hoofdstuk ervoor zei:
“Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.” (H.4:2).

En we moeten juist wel bidden; het mag geen dood geloof zijn, maar het moet een levend geloof zijn; niet het heil verwachten van iets anders maar klop aan bij de gemeente van God, bij de geestelijke leiding in de gemeente van God. Bidt voor elkaar, en heb voorbede. Want het gelovig gebed vermag veel! Dus ALLEEN alle heil van God verwachten en niet zoals het voorbeeld die Jakobus aanhaalt van elia, waar het volk op 2 gedachten hinkte: komt het goede van God of van Baal.
Dit is toch de boodschap van Jakobus in deze tekst.

En dan terug naar je claim dat bepaalde kerken onbijbelse invulling zouden hebben.
Welke invulling ontbreekt volgens jou: is het gebruik van het symbolische vloeistof de kern van je verwijt, of meen je dat ze het niet van God verwachten als er in geloof voorbede voor zieken gedaan worden (privé en publiekelijk) ?
Ik begrijp nog niet wat je invulling is van A of B.

Quote:
Waarom is er in vrijwel geen enkele vrijgemaaakt gereformeerde kerk ruimte voor de werking van de Heilige Geest,
hoho. Een waarom vraag is pas logisch of relevant, NADAT je bewezen hebt dat je aanname klopt. ( Ik vraag m’n buurman ook niet waarom hij steelt als ik nog niet heb aangetoond DAT hij gestolen heeft). En ik zie nog geen bewijs van een onbijbelse invulling.

Quote:
waarom worden de gaven die Hij geeft aan de kant geschoven?
Hier hetzelfde, je begint met een waarom-vraag zonder iets te hebben aangetoond. ( Of verwachtte je een antwoord van: De gaven hebben we aan de kant geschoven omdat ….blablabla ? )

Quote:
Wie zijn wij, om Hem in een box te stoppen en te bepalen welke van Zijn Gaven wel en welke niet kunnen.
Waar en op welke manier heb ik iets in de box gestopt ? Neem a.u.b. niet iets aan als ik het niet geschreven heb. Vraag desnoods.

Quote:
Er wordt dan wel gezegd dat de Heilige Geest niet meer werkt nadat de Bijbel door één of ander concilie is vastgesteld.....
Spreek dan degene er op aan die dat gezegd zou hebben.

Quote:
Ik had het eerder over het bestraffen van de koorts (zie eerdere bijdrages)...jij vroeg of het wel in nederigheid gebeurd was enz.
Ik wil het andersom stellen...was dit niet juist een daad van gehoorzaamheid, nederigheid?
En is het geen vorm van hoogmoed om de Heilige Geest zo te beknotten, in een box te zetten en alle Zijn gaven maar te negeren, om wat voor redenen dan ook maar?

Ik zei:
Ik wil terughoudend zijn in het duiden van deze situatie, temeer ik de situatie niet precies ken. Maar mijn vragen zullen zijn: Wat is de koorts “bestraffen” ? Is dat in nederigheid knielen voor onze almachtige soevereine God, met de eerbiedige vraag, of hij ons wil verlichten, met het besef dat Zijn wil zal geschieden, en dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze. En dat dus wat wij denken dat goed voor ons is kan verschillen met Gods gedachten ?
Dus,
De nederigheid waar ik over sprak heeft te maken met je willen onderwerpen aan Gods raad. En dat Gods gedachten ons niet altijd bekend zijn. En dat wij niet kunnen eisen van de Geest, dat op een bepaald moment een bepaalde ziekt stopt. We kunnen niet de geest voor ons karretje spannen.
Want waarom is er nog steeds ziekte en sterfte als je de Geest wel zou kunnen commanderen om een bepaalde ziekte voor een bepaalde persoon op een bepaald moment, te bestraffen.

Ik ken iemand met kanker waarvan gezegd is dat zij niet goed bidt en niet goed gelooft omdat er op dit moment nog geen genezing is.

Sommigen hebben een zware weg te gaan; geen kalme ziektevrije vaart is beloofd, maar wel een behouden aankomst. En Hij zal ons ook bij staan en kracht naar kruis geven. Gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben we vrede bij God door onze Here Jezus Christus; maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt, En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heiligen Geest, Die ons is gegeven.

Quote:
De Heilige Geest is volgens de Bijbel een Persoon en ik denk dat het in de wil van God past de Heilige Geest te erkennen als een Persoon, deeluitmakende van de Drie-enige God.
Inderdaad!

Laatst aangepast door
BASTIAAN161
op woensdag 6 april 2011, 08:42
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 06:12

Hoi Bastiaan, bedankt voor je reactie, die van mij kwam voort uit je vraag die ik hieronder maar even weergeef:

Er zitten een aantal stappen tussen calvijn en jouw verhaal ( ik zeg niet dat je niet sommige delen al gedeeltelijk beantwoord hebt, maar voor de volledigheid noem ik ze allen)
- Ten eerste, welke onderwerp (denkbeeld of voorbeeld) ging tegen de bijbel in.
- Ten tweede, is dit onderwerp typerend voor de heel de plaatselijke gemeente en heel die kerk.
-Ten derde is dit onderwerp typerend voor de meeste of alle Calvinistische kerken?

Je opmerking dat alles gedragen moet worden door gebed is helemaal waar.

Ik ben opgegroeid in de vrijg. kerk en vanaf mijn 12de heb ik elke week catechismus vragen moet leren, die de week daarop weren overhoord. (Calvijn heeft de cathechismus opgesteld)
Ik klaag daar niet over, want het heeft een enorme bijbelkennis opgelevert.

Veel vragen komen bij jou voort uit de bezorgdheid of iets wel met nederigheid gebeurd.
Even weer een definitie:
Nederigheid is bij mensen een houding of eigenschap die zich kenmerkt door weinig voor zichzelf te eisen en zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen en afkeer van gebruik van macht of aanvaarden laat staan opeisen van eer. Nederigheid is niet te combineren met egoïsme of egocentriciteit.

Verder heb ik al eerder aangegeven dat er in het calcinistisch denken aangegeven werd dat ziekte, lijden voort zou komen uit de idee dat God dat goed zou vinden voor de loutering van de mens in zijn laatste uren.
Dáár zie ik ook duidelijk Calvinistische trekken...

Je vroeg aan mij of er iets is wat in álle vrijg. gereformeerde kerken ontbrak. Mijn reactie was een antwoord op die vraag, ik wil je daar niet persoonlijk voor verantwoordelijk stellen, maar gewoon iets ter discussie stellen.

Je vraag of bestraffen in nederigheid gebeurd is wel terecht.
Het is niet de bedoeling dat het al schreeuwend, hossebossend rondom een vuurtje met veel tamtam gebeurd, zoals in zuidelijker continenten....Lachende smiley.
Het bestraffen kan zelfs fluisterend gebeuren, want het gaat niet om wie en hoe het gebeurd maar in wiens opdracht (autoriteit, volmacht).

Zelf heb ik het calvinisme achter me gelaten.
Fungeerden de charismatische gaven in de eerste paar eeuwen van het christendom volop, langzamerhand zwakte het gebruik ervan af en vanaf ongeveer de 4e eeuw begon de Katholieke Kerk te leren dat alleen geestelijken over deze Geestesgaven zouden kunnen beschikken. Dit was mede te weten aan het feit dat de kerk een instituut werd.

De protestantse Reformatie uit de 16e eeuw bracht hier geen verandering in maar drong integendeel deze gaven nog verder naar de achtergrond. Zo leerde de reformator Johannes Calvijn dat deze geestelijke gaven nadat de Bijbel en de kerkelijke organisatie waren voltooid (eind 1e eeuw) hun nut zouden hebben verloren en daarom zouden hebben opgehouden te functioneren. (Zie wikepedia).
Veel van alles wat het calvinisme betreft kan ik me vaag herinneren en daar ben ik maar blij mee, in de praktijk een wedergeboren christen zijn is voor mij van meer belang.
Wellicht zijn er anderen, die beter onderlegd zijn hierin en die een verdere reactie kunnen overnemen of onderbouwen.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 6 april 2011, 10:41
Naar boven

Auteur Bericht
WILLIE511

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 08:52

Ha Queline,

Van harte gefeliciteerd!
Wat een leuk nieuws.
Grace's tip is ook de mijne...hardlopers zijn ( vaak) doodlopers
Geniet ervan!!

jolan931
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 08:58

GRACE585 schreef:
hannah laat je meisie fff veel potjes meenemen voor alle beesies
Clown smiley

nou; het lijken de plagen van egypte wel, he? al dat gekriebel over het scherm!!
op dit moment is "veldmuisjes vangen" hier nogal populair, grace......
dus ik denk dat ik maar grote opruimboxen mee moet nemen naar de heide........ ? Geschokte, onthutste smiley

ik hoop maar dat de daadwerkelijke "picknickberichten" nog terug te vinden zijn, voor degenen die via een profiel een oproepje lezen en hier rond komen snuffelen; ik waag het te betwijfelen. Clown smiley

onder dit bericht plaats ik daarom een link een link; als je hierop klikt, kom je bij het picknick bericht uit, compleet met routebeschrijving van mariska.
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1699&start=630

Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 6 april 2011, 09:04
Naar boven

Auteur Bericht
MADELIEF469

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 09:02

HANNAH810 schreef:
voorlopig hopen mee te gaan;

hannah810, 38 jaar met pleegdochter van 5
Madelief 469, 40 lentes
simone 40 jaar en kind 11 jaar*
arjanne 40 jaar?*
gerda 51 jaar*
marianne129, 49 jaar evt met kinderen
angelique327, 50 jaar
susannah475, 45 jaar
jomali106, 43 jaar met kinderen van 11 en 13 jaar
Joëlle246, 52 jaar
Sweetlady, sweets 40er
Miekjes285 42 jaar
Erika129 36 jaar
trijnie671 49 jaar
annette965 50 jaar
irene200 57 jaar
Sofie807
Imke917, 54 jaar (onder voorbehoud)
esther279 32 jaar met kind
lydia739
dinie968 52 jaar
loretta033 54 jaar
kersje453 49 jaar
xabia794 met dochter van 11
en belgische smiley*
caarolien... 52 jaar
brecht936 63 jaar met introducees
ingrid800 39 jaar met drie kinderen
gerlyn320 37 jaar
Marian096 49 jaar
jasmyn704 met zoon (leeftijd?)
Lisa610 42 jaar
carien982 31 jaar
wilma729 45 jaar
Christina 50 jaar
Cornelia889 54 jaar
Thirza120 30 jaar met 2 kinderen van 5 en 7 jaar (onder voorbehoud)
Mir111 18 jaar (onder voorbehoud)
Inkie095 31 jaar met loge van negen (onder voorbehoud)
Salamander, 37 jaar, zusje van hannah met dochter van 4 (onder voorbehoud)

mar907, 48 jaar waarschijnlijk met dochter van 17
crossroad317
henduk729, 40 jaar
met intro*
pimpernel883, 44 jaar
benny340 45 jaar
jozua159 48 jaar
leonard480, 43 jaar o.v.
Billy701 48 jaar
eggie949 34 jaar
gert182 42 jaar, met zoon van 15
herman388, 49 jaar
marcowaal200 40 jaar
bob582 32 jaar
searching 40 jaar
bartje734 51 jaar
johannes774 49 jaar
roseve569 50 jaar
timo194 25 jaar
joelbax 24 jaar
mydestany349 32 jaar, evt met dochter
gibby159 65 jaar
winnetou276 35 jaar
hannes469 42 jaar
willem591 64 jaar
maded321 46 jaar
robert118 43 jaar
arjo182 49 jaar
dirkie395 39 jaar met twee kinderen (16 en 18 jaar?)
marsjg370
jves252 35 jaar
Portio 57 jaar
Eloy997 45 jaar
Jack, oud buurman van Hannah 49 jaar
JOSP469 28 jaar (onder voorbehoud)
martien579 met zijn verloofde en haar drie chineesjes van 11, 8 en 4 jaar
mario126 37 jaar

Er kan nog meer bij!!
Han en Lief hebben er zin an !!

(nu staat Lief erbij Knipoog smiley )
Naar boven

Auteur Bericht
MADELIEF469

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 09:05

SIEM720 schreef:
hmmmm jammer hoor ... minder bordjes om leeg te eten ...[maar ik haak niet af!]

that's the spirit!! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 10:11

Ik vind het zo spijtig allemaal. Na enkele maanden afwezigheid kom je terug naar CM omdat je het toch ergens mist of omdat iemand je vroeg om terug te komen. Voordien had je immers al eens contact gehad via de chat, forum en mail. Er is ergens een band ontstaan. Die band probeer je dan weer aan te halen wat nog schijnt te lukken ook. Althans voor enkele weken toch want het gehakketak tussen enkele leden loopt hoog op. Het is net of er verschillende kampen ontstaan. De eerder goede contacten lijken te verdwijnen omdat je het erg vind dat er plots 4 of 5 afmeldingen voor een activiteit zijn. Het is net alsof je een bepaalde kant kiest terwijl je gewoon maar aanhaalt dat het schrijnend is dat door misverstanden of een ongelukkige communicatie het verdriet en ongenoegen gevoed wordt én in stand wordt gehouden. Er worden hier op het forum theologische uiteenzettingen geplaatst, de christelijke waarden en normen worden nog eens duidelijk gemaakt; er worden ervaringen uitgewisseld; er wordt geschreven van hoe het zou moeten zijn en toch slagen sommige er niet in om een akkefietje uit te praten of bij te leggen. Het blijft sluimeren, het groeit, het gaat een eigen leven leiden en zonder dat we het beseffen zitten we in kluwen van bitterheid en wantrouwen. Wat kunnen en mogen we nog zeggen? Wie of wat kunnen we nog vertrouwen? Ik vind dit toch zo spijtig allemaal. Het is haast een kinderlijk gedrag van aantrekken en afwijzen. Het getuigt van een onvolwassen en van een niet-christelijk gedrag. Wat zouden de niet-leden of mensen die niet geloven nu denken wanneer ze het forum lezen? Wij, de leden, zíjn CM hoor. Door onze bijdrages op het forum, dat door iedereen kan gelezen worden, geven wij een bepaald beeld weer. De buitenstaander die al die onenigheden leest zal niet de schrijver beoordelen maar wel de site. De inhoud van het forum dat door iedereen kan gelezen worden is zowat het uithangbord van deze site. Een site die toch hele nobele doelstelling nastreeft en die ook al mooie resultaten heeft opgeleverd. Het is niet altijd kommer en kwel want er verschijnen mooie bijdrages op het forum, vriendschappen worden gesmeed, er ontstaan mooie relaties, er wordt gehuwd en er zijn zelfs CM-baby’s. Toch blijft er bij de meeste mensen een beeld hangen van de negatieve zaken. Dat is nu eenmaal zo, dat is een psychologisch gegeven eigen aan de mens. Terwijl ik me niet kan voorstellen dat die negatieve punten niet kunnen opgelost worden. Het vergt een beetje moed, misschien ook wel een traan, om te praten over ‘mijn’ aandeel in deze conflicten. Iets kunnen toegeven waar je fout zat of iets goedmaken getuigt van onze christelijke wandel die we zo hoog in het vaandel dragen. We hebben misschien wel andere en ons zelf gekwetst. Is dan nu niet de tijd van helen aangebroken?

Ik heb enkele dagen geleden gebruik gemaakt van het mooie CM-lente-aanbod en zodoende mijn abonnement verlengd. Had ik niet beter die euro’s kunnen besteden aan mooie bloemetjes, vraag ik me nu af. Misschien niet…

Frank
(Misschien hoort dit niet thuis in deze topic. Ik weet ook niet waar ik het ergens anders moest schrijven.)
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 10:35

MARIAN519 schreef:
Maar waar staat dat dan? dat HIj ons Zijn almacht, want dat is het dan, gegeven heeft?
zouden wij gelijk zijn aan God?

Dat je in je autoriteit mag gaan staan, vanuit je geloof in Jezus Christus betekent niet dat je gelijk bent aan God Marian. God is almachtig en dat zijn wij niet. Waar het om gaat is dat je de van God de macht hebt gekregen om bepaalde handelingen te verrichten in Jezus naam. Denk bijvoorbeeld aan het uitdrijven van demonen, zoals je ook in de Bijbel ziet gebeuren. Zodra het gaat om het wegsturen c.q. uitdrijven van iets wat van het kwaad afkomstig is, moet je dat doen met autoriteit. Dat wil niet zeggen dat dit schreeuwend moet gebeuren, het kan inderdaad zelfs fluisterend gebeuren. Waar het om gaat is dat je aangeeft dat je datgene weg stuurt in Jezus naam omdat jij (of de persoon waar je voor bid) is gekocht en betaald door het bloed van Jezus Christus. Een dergelijk gebed heeft een hele krachtige uitwerking richting de vorst der duisternis. Want uiteindelijk is die verslagen doordat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gegaan. Er woedt echter nog wel degelijk een strijd in de hemelse gewesten en juist daar wordt over gesproken in Efeziërs. Lees desnoods het boek "de duisternis aanwezig" van Frank Perreti een keer. Dat leest vrij makkelijk weg, maar geeft wel een goed inzicht in die strijd en ook in de kracht van het gebed waarbij je als christen in je autoriteit gaat staan.

Lees bijvoorbeeld ook 1 Korintiërs 12, waarin staat dat christenen een uitzonderlijke kracht is toebedeeld, door de gaven van de Heilige Geest. Er zijn verschillende gaven, maar er is één God die ze allemaal teweeg brengt. Als God iemand zo'n gave geeft is het ook de bedoeling dat iemand die benut, zodat Gods plan ten uitvoering gebracht kan worden. Ik weet niet hoe jij het begrip” in je autoriteit gaan staan” uitlegt. Waar het echter om gaat is dat je gebruik maakt van de macht en kracht die jou als christen gegeven is, juist omdat dit onderdeel uit maakt van Gods allesomvattende plan wat voor mensen onmogelijk te bevatten en te begrijpen is.

Jij zegt dat het in je autoriteit gaan staan op jou over komt alsof we in plaats van Jezus willen gaan staan en vergelijkt dit met de Paus die zich plaatsvervanger van Petrus noemt. Nou staat volgens mij nergens in de Bijbel dat er een Paus benoemd moet worden als plaatsvervanger van een discipel, dus op dat specifieke punt deel ik jouw twijfel. Het is echter niet zo dat je als plaatsvervanger van Jezus optreedt, als je als christen in je autoriteit gaat staan en machten der duisternis weg stuurt in Jezus naam. Je voert veel eerder Gods wil uit, conform het voorbeeld dat Jezus zelf heeft voorgeleefd en de opdracht die Hij aan de discipelen heeft gegeven. Kijk nog eens naar het leven van Jezus in de tijd dat Hij hier op aarde was. Jezus heeft zich van het begin tot het einde volledig overgegeven aan Gods wil. Dat betekende niet dat Hij zich altijd op een nederige manier opstelde, integendeel.

Jij schrijft dat jij vindt dat Jezus wel een nederige houding had, maar er zijn tal van Bijbelteksten waaruit blijkt dat Hij zich niet nederig opstelde als het ging om het uitdrijven van demonen of het terecht wijzen van schriftgeleerden. Ik denk dat je daar niet zomaar even overheen moet lezen, maar juist ook dat ter harte moet nemen. Het voorbeeld van Jezus willen volgen impliceert dan ook niet dat je altijd nederig moet zijn. Die opvatting komt volgens mij veel eerder van bepaalde theologen, die hun eigen uitleg geven van wat er in de Bijbel staat, wellicht door bepaalde teksten uit het verband te trekken en andere gedeeltes weg te laten. Voordat ik nu weer alle Calvinisten over me heen krijg: ik zeg niet dat Calvijn dat deed.

Ook staat er nergens in de Bijbel dat het alleen de geestelijke leiders mogen zijn die in hun autoriteit mogen gaan staan. De twaalf discipelen waren per slot van rekening ook maar hele gewone mensen tot het moment dat zij Jezus gingen volgen. Juist daaruit leid ik af dat een ieder die besluit om Jezus te gaan volgen wel degelijk in zijn of haar autoriteit moet gaan staan op het moment dat de situatie daarom vraagt.

Jezus gaf zijn discipelen immers ook niet de opdracht om zich altijd nederig op te stellen. Hij zei hen juist om in Zijn naam wonderen te doen, zieken te genezen, demonen uit te drijven en doden op te wekken.. en om alle volken tot zijn discipelen te maken. Een discipel van Jezus is dus iemand die het evangelie verkondigt, maar juist ook in Zijn naam handelt, met autoriteit als het gaat om het wegsturen van het kwaad, maar juist ook met een nederige en dankbare houding jegens onze Vader.

Om misverstanden te voorkomen: ik stel niet dat ziekte per definitie te genezen zou zijn doordat mensen rondom de zieke of de zieke zelf in hun/zijn/haar autoriteit gaan/gaat staan. Ik stel zeker niet dat iemand die niet geneest, niet gelovig genoeg zou zijn of niet goed genoeg zou bidden. Er is nu eenmaal ziekte in de wereld. Soms genezen mensen door gebed, soms ook niet. Waarom dat soms niet gebeurd weet ik niet, maar het wil absoluut niet zeggen dat die mensen geen goede christenen zijn. Per slot van rekening heeft het overlijden van een meisje van 21, wat een heel sterk geloof had, een rotsvast vertrouwen in God had en een hele bijzondere relatie met God had… ertoe geleid dat ik in een kerk ben beland waar ik een dienst heb mee gemaakt die mij zo diep heeft geraakt dat ik opnieuw ben gaan zoeken naar de persoonlijke relatie die ik als kind met God heb gehad. Ik heb dat meisje nooit persoonlijk gekend, maar ik weet wel naast wie zij nu zit…. En ja.. als ik daaraan denk ben ik heel nederig en dankbaar.

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 6 april 2011, 10:37
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 10:56

LISA610 schreef:
Dat je in je autoriteit mag gaan staan, vanuit je geloof in Jezus Christus betekent niet dat je gelijk bent aan God Marian. God is almachtig en dat zijn wij niet. Waar het om gaat is dat je de van God de macht hebt gekregen om bepaalde handelingen te verrichten in Jezus naam. Denk bijvoorbeeld aan het uitdrijven van demonen, zoals je ook in de Bijbel ziet gebeuren. Zodra het gaat om het wegsturen c.q. uitdrijven van iets wat van het kwaad afkomstig is, moet je dat doen met autoriteit. Dat wil niet zeggen dat dit schreeuwend moet gebeuren, het kan inderdaad zelfs fluisterend gebeuren. Waar het om gaat is dat je aangeeft dat je datgene weg stuurt in Jezus naam omdat jij (of de persoon waar je voor bid) is gekocht en betaald door het bloed van Jezus Christus. Een dergelijk gebed heeft een hele krachtige uitwerking richting de vorst der duisternis. Want uiteindelijk is die verslagen doordat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gegaan. Er woedt echter nog wel degelijk een strijd in de hemelse gewesten en juist daar wordt over gesproken in Efeziërs. Lees desnoods het boek "de duisternis aanwezig" van Frank Perreti een keer. Dat leest vrij makkelijk weg, maar geeft wel een goed inzicht in die strijd en ook in de kracht van het gebed waarbij je als christen in je autoriteit gaat staan.

Lees bijvoorbeeld ook 1 Korintiërs 12, waarin staat dat christenen een uitzonderlijke kracht is toebedeeld, door de gaven van de Heilige Geest. Er zijn verschillende gaven, maar er is één God die ze allemaal teweeg brengt. Als God iemand zo'n gave geeft is het ook de bedoeling dat iemand die benut, zodat Gods plan ten uitvoering gebracht kan worden. Ik weet niet hoe jij het begrip” in je autoriteit gaan staan” uitlegt. Waar het echter om gaat is dat je gebruik maakt van de macht en kracht die jou als christen gegeven is, juist omdat dit onderdeel uit maakt van Gods allesomvattende plan wat voor mensen onmogelijk te bevatten en te begrijpen is.

Jij zegt dat het in je autoriteit gaan staan op jou over komt alsof we in plaats van Jezus willen gaan staan en vergelijkt dit met de Paus die zich plaatsvervanger van Petrus noemt. Nou staat volgens mij nergens in de Bijbel dat er een Paus benoemd moet worden als plaatsvervanger van een discipel, dus op dat specifieke punt deel ik jouw twijfel. Het is echter niet zo dat je als plaatsvervanger van Jezus optreedt, als je als christen in je autoriteit gaat staan en machten der duisternis weg stuurt in Jezus naam. Je voert veel eerder Gods wil uit, conform het voorbeeld dat Jezus zelf heeft voorgeleefd en de opdracht die Hij aan de discipelen heeft gegeven. Kijk nog eens naar het leven van Jezus in de tijd dat Hij hier op aarde was. Jezus heeft zich van het begin tot het einde volledig overgegeven aan Gods wil. Dat betekende niet dat Hij zich altijd op een nederige manier opstelde, integendeel.

Jij schrijft dat jij vindt dat Jezus wel een nederige houding had, maar er zijn tal van Bijbelteksten waaruit blijkt dat Hij zich niet nederig opstelde als het ging om het uitdrijven van demonen of het terecht wijzen van schriftgeleerden. Ik denk dat je daar niet zomaar even overheen moet lezen, maar juist ook dat ter harte moet nemen. Het voorbeeld van Jezus willen volgen impliceert dan ook niet dat je altijd nederig moet zijn. Die opvatting komt volgens mij veel eerder van bepaalde theologen, die hun eigen uitleg geven van wat er in de Bijbel staat, wellicht door bepaalde teksten uit het verband te trekken en andere gedeeltes weg te laten. Voordat ik nu weer alle Calvinisten over me heen krijg: ik zeg niet dat Calvijn dat deed.

Ook staat er nergens in de Bijbel dat het alleen de geestelijke leiders mogen zijn die in hun autoriteit mogen gaan staan. De twaalf discipelen waren per slot van rekening ook maar hele gewone mensen tot het moment dat zij Jezus gingen volgen. Juist daaruit leid ik af dat een ieder die besluit om Jezus te gaan volgen wel degelijk in zijn of haar autoriteit moet gaan staan op het moment dat de situatie daarom vraagt.

Jezus gaf zijn discipelen immers ook niet de opdracht om zich altijd nederig op te stellen. Hij zei hen juist om in Zijn naam wonderen te doen, zieken te genezen, demonen uit te drijven en doden op te wekken.. en om alle volken tot zijn discipelen te maken. Een discipel van Jezus is dus iemand die het evangelie verkondigt, maar juist ook in Zijn naam handelt, met autoriteit als het gaat om het wegsturen van het kwaad, maar juist ook met een nederige en dankbare houding jegens onze Vader.

Om misverstanden te voorkomen: ik stel niet dat ziekte per definitie te genezen zou zijn doordat mensen rondom de zieke of de zieke zelf in hun/zijn/haar autoriteit gaan/gaat staan. Ik stel zeker niet dat iemand die niet geneest, niet gelovig genoeg zou zijn of niet goed genoeg zou bidden. Er is nu eenmaal ziekte in de wereld. Soms genezen mensen door gebed, soms ook niet. Waarom dat soms niet gebeurd weet ik niet, maar het wil absoluut niet zeggen dat die mensen geen goede christenen zijn. Per slot van rekening heeft het overlijden van een meisje van 21, wat een heel sterk geloof had, een rotsvast vertrouwen in God had en een hele bijzondere relatie met God had… ertoe geleid dat ik in een kerk ben beland waar ik een dienst heb mee gemaakt die mij zo diep heeft geraakt dat ik opnieuw ben gaan zoeken naar de persoonlijke relatie die ik als kind met God heb gehad. Ik heb dat meisje nooit persoonlijk gekend, maar ik weet wel naast wie zij nu zit…. En ja.. als ik daaraan denk ben ik heel nederig en dankbaar.

Ja, mooi.

In de autoriteit van God gaan staan kan wellicht verduidelijkt worden met het volgende simpele metaforische voorbeeld .
Je staat op de grond en jou nadert een briesende brullende leeuw (metaforisch bedoeld) , je bent verlamt van angst. Dan komt er een Machtige Persoon aan (de Here)...Hij tilt je op tot aan Zijn Hart, je bent verlamt van angst en Hij bergt je in de Palm van Zijn Hand. Je bent daar veilig en na een poosje kijk je over de rand van Zijn Hand, daar staat de brullende leeuw nog.
De Here zegt nu, dat je die leeuw zelf weg moet sturen, dat Hij wil dat jíj dat doet....vanuit de Palm van Zijn Hand, over de rand van Zijn duim, bestraf je de leeuw en hij gaat weg.
Gaat de leeuw weg omdat Hij bang is voor jou?
Nee de leeuw hoorde alleen een zachte stem, komende uit de Hand van een Machtige Persoon...maar nu vlucht de leeuw weg, bevend voor de Almachtige Persoon in wiens Hand zijn prooi nu veilig is en hij niet meer.

Waarom God ervoor gekozen heeft om die autoriteit aan ons te geven is denk ik, omdat Hij een volwaardige Liefdesrelatie wil...alles samen doen.

Voorbeeld overigens METAFORISCH bedoeld... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 8 april 2011, 11:29
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:00

MARYLIEN613 schreef:
die tienden bleven toch hangen in mijn hoofd.......
de collecte kreeg meer dan anders van mij,
maar ben er nog niet gans uit hoor,

Hoi Marylien,

Als je vanuit je hart geeft, dan geef je aan Hem, niet de hoeveelheid is bepalend ....
Voor degene die de tienden kunnen betalen is het denk ik wel een bijbelse verplichting, maar ook dan geldt, het moet vanuit je hart komen.

Markus 12:41 Hij ging tegenover de offerkist zitten en keek hoe de mensen er geld in wierpen. Veel rijken gooiden veel geld in de kist. 42 Er kwam ook een arme weduwe, die er twee muntjes in gooide, ter waarde van niet meer dan een quadrans. 43 Hij riep zijn leerlingen bij zich en zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: deze arme weduwe heeft meer in de offerkist gedaan dan alle anderen die er geld in hebben gegooid; 44 want die hebben gegeven van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede alles gegeven wat ze had, haar hele levensonderhoud.’
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:06

JANS221 schreef:
Een vraagje: Het blijkt toch wel erg lastig voor mij (of de ander) om na de scheiding op bepaalde dagen (bv Pasen, Kerst, Koninginnedag etc.) getrouwde vriendinnen te vragen om mee uit te gaan. Ik wil ze niet `lastig` vallen, ze gaan vaak met hun gezin op stap (en gelijk hebben ze),
hoe pak je dat aan? Hoe hebben jullie dat ervaren? en hoe doen jullie dat nu?

Jans Smiley die vol vragen zit

Tja, ik denk dat je je gewoon moet afvragen hoe je voor de scheiding zelf invulling gaf aan die dagen. Voor mij is het zo dat ik op die dagen juist iets met mijn eigen gezin deed. Nu is het zo dat mijn kids op die dagen er de ene keer wel zijn en de andere keer niet. En de keren dat ze er niet zijn, vallen niet altijd samen met de momenten waarop single vriendinnen ook geen kinderen hebben. Dat betekent niet dat ik dan probeer aan te sluiten bij het gezin van één van mijn vriendinnen, want ik heb er juist alle begrip voor dat zij op zo'n dag ook gewoon iets met hun eigen gezin willen doen net zoals ik dat voorheen ook deed. Als ze me uitnodigen kan het wel zijn dat ik daar gehoor aan geef, maar ik wil absoluut niet het idee hebben dat zij zich daartoe verplicht voelen. Dan ga ik liever wat anders doen. En als niemand mij uitnodigt, vind ik het ook prima en neem ik niemand iets kwalijk. Er zijn immers wel vaker momenten waarop ik alleen ben en juist daar weet ik voor mezelf dan ook wel weer een mooi moment van te creëren. Er is immers altijd wel iets te doen en ik ben niet een persoon die bij de pakken neer gaat zitten. Daarmee onderken ik niet dat het leuker is om op de feestdagen tijd door te brengen met anderen, maar ik heb wel het gevoel dat ik liever iets alleen onderneem dan dat ik het gevoel krijg dat ik ergens het vijfde wiel aan de wagen ben.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:09

CROSSROAD317 schreef:
Hoi Marylien,

Als je vanuit je hart geeft, dan geef je aan Hem, niet de hoeveelheid is bepalend ....
Voor degene die de tienden kunnen betalen is het denk ik wel een bijbelse verplichting, maar ook dan geldt, het moet vanuit je hart komen.

Markus 12:41 Hij ging tegenover de offerkist zitten en keek hoe de mensen er geld in wierpen. Veel rijken gooiden veel geld in de kist. 42 Er kwam ook een arme weduwe, die er twee muntjes in gooide, ter waarde van niet meer dan een quadrans. 43 Hij riep zijn leerlingen bij zich en zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: deze arme weduwe heeft meer in de offerkist gedaan dan alle anderen die er geld in hebben gegooid; 44 want die hebben gegeven van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede alles gegeven wat ze had, haar hele levensonderhoud.’

Maar er zijn toch ook kerken die een tienden vragen van je inkomen. Dat las ik eens in het huisreglement van een evangelische kerk. Als je inkomen dan al niet zo groot is en ze verplichten je om elke maand te betalen kan dit soms wel eens financieel pijnlijk zijn voor sommige mensen.

Het aangehaalde stukje uit Markus blijf ik erg mooi vinden.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:10

ANNETTE050 schreef:
Ja, mooi, k wil er alleen nog even aan toevoegen, dat alles gebeurd door de Kracht van de Heilige Geest die in ons woont.
Juist daarom haalde ik 1 Korinthiers 12 ook aan Annette
In de autoriteit van God gaan staan kan wellicht verduidelijkt worden met het volgende simpele (kom uit het onnderwijs Knipoog smiley ) voorbeeld
Je staat op de grond en jou nadert een briesende brullende leeuw, je bent verlamt van angst. Dan komt er een Machtige Persoon aan (de Here)...Hij tilt je op tot aan Zijn Hart, je bent verlamt van angst en Hij bergt je in de Palm van Zijn Hand. Je bent daar veilig en na een poosje kijk je over de rand van Zijn Hand, daar staat de brullende leeuw nog.
De Here zegt nu, dat je die leeuw zelf weg moet sturen, dat Hij wil dat jíj dat doet....vanuit de Palm van Zijn Hand, over de rand van Zijn duim, bestraf je de leeuw en hij gaat weg.
Gaat de leeuw weg omdat Hij bang is voor jou?
Nee de leeuw hoorde alleen een zachte stem, komende uit de Hand van een Machtige Persoon...maar nu vlucht de leeuw weg, bevend voor de Almachtige Persoon in wiens Hand zijn prooi nu veilig is en hij niet meer.
Wauw wat een mooie eenvoudige uitleg geef je hier Knipoog smiley
Waarom God ervoor gekozen heeft om die autoriteit aan ons te geven is denk ik, omdat Hij een volwaardige Liefdesrelatie wil...alles samen doen.
Helemaal mee eens, thx voor de aanvulling Knipoog smiley

[b]
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:10

MARIO216 schreef:
http://www.ad.nl/ad/nl/1025/TV-Radio/article/detail/576604/2011/04/04/Kaasbabe-Annemarie-vindt-ware-liefde-na-opnames-BZV.dhtml

Mario, je was me voor:

Gemaakt: 5, apr., 2011, 10:12
Boerin Annemarie klaar met Boer Zoekt Vrouw
Reageer
Je beveelt dit aan73%Je beveelt dit niet aan27%37 keer gedeeld

Boerin Annemarie is blij dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen. Ze wil haar rust weer terug. Dat vertelt de kaasmaakster dinsdag in De Telegraaf.

Annemarie had het er moeilijk mee dat iedereen mening over haar had gevormd. "Hoewel ik vrij nuchter ben, vond ik dat heel vervelend. Helemaal omdat ik het gevoel had dat ik anders op televisie ben overgekomen dan ik ben. Ik heb veel meer interesses en ben juist heel spontaan. Maar iede- reen dacht mij na een paar uitzendingen ineens te kennen."

De aandacht die Boer Zoekt Vrouw opleverde, is volgens Annemarie niets voor haar. "Ik snakte naar rust en wilde dolgraag mijn normale leven weer oppakken, zonder camera’s. Van mij hoeft al die belangstelling niet, daar ben ik wel achter gekomen."

Inmiddels heeft ze buiten Boer Zoekt Vrouw om een man ontmoet. "Ik kan bij hem helemaal mezelf zijn. Hij leert nu de echte Annemarie kennen."

© Mediacourant.nl

Leuk voor haar, hè.
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:12

HANNAH810 schreef:

wie mijn lief is? die is er niet;

nee? toch maar eens een hartig woordje met je lief spreken, dan, dat-ie wel mot komme...
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:16

GRIFFIN748 schreef:
nee? toch maar eens een hartig woordje met je lief spreken, dan, dat-ie wel mot komme...

Misschien moet hij wel werken en kan hij er hopelijk bij zijn bij de volgende picknick. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:10

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk is het een vreemde constructie. De twee belangrijkste rechten worden er door in gevaar gebracht:Ten eerste de vriijheid van meningsuiting. Ons land is ontstaan vanuit de verdrukking, waar je niks mocht zeggen. En als dit recht geschonden wordt, is dat eigenlijk een heel ernstige zaak.
Het tweede grondrecht is de vrijheid van godsdienst. Je mag een moslim niet weigeren op een chr. school. Je mag geen homo leraar weigeren...
Iedereen heeft zijn voorkeuren en als je voorkeur toevallig niet bij allochtonen is, dan discrimineer je meteen.

Mijn idee is, dat je dit artikel maar uit de grondwet haalt..Het ondermijnt de belangrijkste rechten die we hier in NL. hebben. Bovendien heeft het geen enkele meerwaarde, omdat discriminatie erg moeilijk te bewijzen is.

Discriminatie is het anders behandelen van mensen vanwege hun leeftijd, huidskleur, geslacht, handicap, geloof, seksuele voorkeur, etc. In Nederland heeft iedereen recht op een gelijke behandeling en daarom mag je dus ook niet discrimineren. Als ik jou bijdrage lees, krijg ik de indruk dat je meent dat discriminatie alleen zou slaan op huidskleur, maar het gaat dus vele malen verder.

Juist daarom meen ik ook dat het recht op een gelijke behandeling, het recht op vrijheid van godsdienst niet ondermijnt. Het zorgt er juist voor dat mensen een recht hebben op een gelijke behandeling, ongeacht hun religie. Het recht op vrijheid van meningsuiting lijkt wel eens in strijd te staan met het recht op gelijke behandeling, maar volgens mij wordt dat eerder veroorzaakt door hoe sommigen hun mening uiten. In mijn ogen betekent het recht op vrijheid van meningsuiting namelijk niet dat je je mening op een kwetsende, ontactvolle manier mag verwoorden. Dan loop je namelijk wel het risico dat je mensen tegen de schenen schopt omdat zij zich gediscrimineerd voelen.

Ik ben het absoluut niet eens met de stelling dat het recht op een gelijke behandeling uit onze grondwet zou moeten, omdat het andere belangrijke rechten ondermijnd die wij hier in Nederland hebben. Ook kun je niet stellen dat een dergelijk recht maar zou moeten verdwijnen, omdat discriminatie lastig te bewijzen is. Er zijn wel meer dingen die lastig te bewijzen zijn, maar dat betekent niet dat je de wet daar dan maar aan zou moeten aanpassen. Bovendien zijn er ook gevallen bekend waarbij discriminatie wel degelijk aantoonbaar was en dan is het alleen maar goed dat er een wet is op grond waarvan dit kan worden aangepakt.

Overigens zegt het recht op gelijke behandeling niet dat er helemaal geen ongelijke behandeling mogelijk zou zijn. In de tachtiger jaren heeft het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap (HvJEG) gesteld, dat ongelijke behandeling ‘objectief gerechtvaardigd’ moet zijn. Op grond hiervan zou een christelijke school volgens mij wel degelijk kunnen stellen dat alle leerkrachten ook christen moeten zijn, niet alleen in naam maar ook in hun dagelijkse levenswandel. In dat geval is het voor een christelijke school wel degelijk mogelijk om een leerkrachten met een andere levensovertuiging te weigeren. Maar inmiddels is er erg veel veranderd in onze maatschappij en dat heeft ook geleid tot een verandering van het beleid op veel christelijke scholen.

Veel christelijke scholen niet meer zo zwaar lijken te tillen aan de vraag of de leerkracht die zij benoemen wel of geen christen is. Sommige scholen stellen dat het belangrijker is dat iemand de christelijke identiteit van de school, de kinderen en hun ouders respecteert. En daarmee is het hek in feite van de dam, want je kunt natuurlijk niet hard maken dat een ongelovige wel mag komen lesgeven op school en een moslim niet, zeker niet als beiden aangeven dat zij de christelijke identiteit respecteren.

Daarmee hebben die christelijke scholen dus in feite zelf de kans verspeeld om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheid om op objectief gerechtvaardige gronden bepaalde mensen niet te willen benoemen als leerkracht op scholen. Dat is dus niet het gevolg van dingen die in de grondwet staan, maar juist het gevolg van het steeds meer aansluiten bij normen en waarden die nu gelden in onze maatschappij, anders gezegd het steeds wereldser worden van christelijke scholen. Soms vraag ik mij wel eens af wat er gebeurd als die trend zich steeds verder doorzet….. Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:23

wat ik na al die jaren nog steeds ondervind is dat je als alleenstaande vaak als een bedreiging gezien wordt, je wordt niet zo vaak uitgenodigd gewoon!
in het begin had ik het hier ook wel moeilijk mee,
nu niet meer, ben liever alleen dan ergens het vijfde wiel aan de wagen te zijn.

anderzijds vond ik het ook soms belangrijk om aan mijn kind mee te geven dat er niet altijd "andere mensen" moeten zijn om mee te feesten, dat de intimiteit van ons eigen gezin ook belangrijk was en ook fijn was.

nu heb ik eigenlijk vrij veel contacten met alleenstaande vriendinnen zodat we op deze dagen indien gewenst als alleenstaanden iets samen ondernemen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:30

FRANKT627 schreef:
Maar er zijn toch ook kerken die een tienden vragen van je inkomen. Dat las ik eens in het huisreglement van een evangelische kerk. Als je inkomen dan al niet zo groot is en ze verplichten je om elke maand te betalen kan dit soms wel eens financieel pijnlijk zijn voor sommige mensen.

Ik vind het echt wel niet kunnen dat ze je verplichten!
Ik ken mensen die geld uitgeven om familieleden te helpen die te weinig inkomen hebben. Wordt je verplicht voor die tiende kan je hier minder goed of mss niet meer helpen, terwijl dit toch ook een daad van naastenliefde is die volgens mij ook door de Heer ook aangemoedigd wordt!

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op woensdag 6 april 2011, 12:30
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:32

THOMAS968 schreef:
Lastig om een infrastructuur te maken waarmee je 7 miljoen of meer automobilisten willekeurig een route kunt laten kiezen en zorgen dat ze da nog op de bestemming komen ook. Zouden we het willen?

In Lille rijdt de metro computergestuurd. Het kan dus wel.

Wat betreft het filmpje kunnen we veel van die dingen technisch al en de touchscreenbediening functioneert ook al op een iPad. De toepassing van de door Bert genoemde technologie is dichterbij dan we denken. En zijn we minder romantisch geworden door het Internet? Door dit soort sites zijn de contacten van zoekenden beter ontwikkeld dan met een contactadvertentie in de zaterdagkrant. Techniek, mits goed toegepast, biedt altijd nieuwe onvoorziene mogelijkheden. Het Internet is uitgevonden om bij een militaire inval in Amerika toch onderling contact te houden en zie eens wat het nu is.

Thomas, houdt wel van strak maar niet van steriel.

Het begin is er al lang hoor.. wel eens van microsoft surface gehoord:
http://www.youtube.com/watch?v=IbCORzYW6lQ
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:42

[quote=BASTIAAN161]
CROSSROAD317 schreef:
Voor alle duidelijkheid zou ik graag lezen wat dan die beloften zijn ....
Ik bedoel daarmee de beloften van het verbond. ( Dat Hij ons tot Zijn kinderen en erfgenamen wil aannemen, dat hij ons van al onze zonden wast in Zijn bloed, en dat wij van onze zonden bevrijd zijn, dat de Heilige Geest in ons wonen wil, en dat wij later bij Hem mogen zijn als van aangezicht tot aangezicht, etc.)
Ik neem aan dat je hier wel over het nieuwe verbond spreekt. Dat we dit dus alleen kunnen krijgen door Jezus Christus aan te nemen als Verlosser, Zaligmaker en Redder.

Quote:
Hoe bedoel je dit, "gevoel, uiterlijke kenmerken en echt zondig hart hebben" ??
Ben je niet bekend met de leer over zogenaamde standen in het genadeleven ? En soort van beschrijving van stappen op de meetlat van genade, die je geacht wordt te hebben voordat je als wedergeborene wordt (h)erkent.
Nee, ben ik niet mee bekend. Ik ken alleen de zekerheid die ik heb gekregen toen ik Jeuzs Christus aannam als mijn persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder. Zoals Hij aangeeft in Joh. 4:14 ‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’ Dit is voor mij de enige erkenning, gegeven door Jezus, in zijn woord de Bijbel.

Quote:
Welke twijfel wekken ze op, en in welk verband zie je dat dan, met het ontmoedigen van het aangaan aan het Heilig Avondmaal ??
Kort gezegd: of je wel een kind van God bent. Ook al wil je gelovig zijn en ben je actief in de kerk bezig en ook actief in je band met God, zoals bidden etc. Praktijk: weinig gaan aan het avondmaal aan. En ga je b.v. wel “spontaan” heen, kun je rekenen op een gesprekje thuis.
Voor een gedeelte kan ik me hier wel in vinden, we zullen ons zelf onderzoeken om ons niet een oordeel te eten en te drinken. 1 Kor. 11
Maar het is Jezus Christus die ons nodigt aan het Heilig Avondmaal en niet de kerk of gemeente. Als jij met God in het reine bent, leeft naar Zijn Woord, Hem kent als je Verlosser, Zaligmaker en Redder, is er geen kerk of gemeente, geen enkele leer die op grond van de bijbel, jou het Heilig Avondmaal mag weigeren.

Quote:
Dan zou ik ook graag de bijbelgedeeltes willen weten waarin datgene staat, wat volgens jou niet naar de schrift is??
Het probleem is in het kort dat het genadeverbond staat onder de beheersing van de uitverkiezing ( zoals geformuleerd in synode uitspraken van b.v. 1931).
De bijbel kent de categorie van teksten die tot activiteit manen: ren de wedloop, strijdt de strijd, bekeer je , etc. En ook teksten die uitleggen dat God het is die het willen in ons werkt, en dat alles van God komt. Beide accenten zijn bijbels. Maar er zijn stromingen die het accent leggen op je vrije wil, dat de mens het is die een stap moet maken omdat er anders niets gebeurd. En er zijn stromingen ( waar we het nu over hebben) die het accent legt op het feit dat God alles doet: Hetgeen resulteert in een verwachting die praktisch zich uitmond in afwachten….
Gelukkig zijn er ook vanuit de eigen geledingen wel geluiden die de vinger op de zere plek leggen en pleiten voor een evenwichtiger preding, zoals van Blaauwendraad of K. van der Zwaag.

Ik kan me zeker indenken dat dat voor velen een probleem is. Het genadeverbond staat namelijk niet onder de beheersing van de uitverkiezing (zoals geformuleerd in synode uitspraken van b.v. 1931).
Het genadeverbond is voor iedereen die Jezus Christus heeft aangenomen als Verlosser, Zaligmaker en Redder, zoals dit geschreven staat in de bijbel. Ja het is God die het willen in ons werkt, en alles komt van God. Toen wij nog in de duisternis leefden, gaf Hij Zijn Zoon, om ons een weg vrij te maken tot Heerlijkheid. Door het bloed van Zijn Zoon Jezus Christus is de weg vrij tot de Vader, niet door uitverkiezing of voorbestemming.
Dat God alles weet, Hij is de Alpha en Omega, het begin en het eind, God kent het eindresultaat, God weet wie de keuze voor Jezus Christus heeft gemaakt of nog gaat maken. Dat is de werkelijke vrijheid van eigen keuzes mogen maken.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:54

JOS689 schreef:
Zit je hier voor een echte relatie of alleen om internetcontact op te doen.
Wat is jouw intentie hier ? Durf je de echte wereld aan om een echte relatie aan te gaan of zoek je alleen een vriend(in) om tegen aan te kletsen ?

Toen ik mij aanmeldde op CM had ik net een relatie van bijna twee jaar achter de rug. Ik was op dat moment absoluut niet van plan om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een nieuwe relatie. Het leek mij echter wel leuk om andere mensen te leren kennen die dezelfde levensovertuiging hebben. En ja, die heb ik ook daadwerkelijk leren kennen, zowel digitaal als irl tijdens een paar uitjes. Eén van de meiden is inmiddels een leuke vriendin geworden. Verder heb ik al snel dit forum ontdekt en geniet ik van de discussies die worden gevoerd. Het houdt mijzelf ook mooi bij de les.

De afgelopen weken heb ik zitten twijfelen over de verlenging van mijn lidmaatschap. Dat had verschillende oorzaken, waar ik nu niet al teveel over kwijt wil. Inmiddels lijkt dat toch de goede kant op te gaan, dus heb ik toch besloten gebruik te maken van de lenteaanbieding. Ik heb nog altijd geen hooggespannen verwachtingen wat betreft het vinden van een nieuwe partner via CM. Voor mij is dat geen doel op zich, ik heb het zo ook goed met de kinderen.
Ik weet dat ik wel een nieuwe relatie aandurf, maar ik wil wel de tijd nemen om echt iets op te bouwen en heb in geen geval de intentie om me ergens hals over de kop in te storten.
En dus zou heb best leuk zijn om tegen iemand aan te lopen die mijn “ideale match” (zie mijn profiel) vormt. Of dat via CM gaat gebeuren of op een andere manier.. Geen idee, ik laat het wel gewoon over me heen komen en ik zie wel. De komende twee maand blijf ik in ieder geval wel aanwezig en geniet ik vooral van de leuke nieuwe contacten die zijn ontstaan en wellicht nog gaan ontstaan.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 12:56

FRANKT627 schreef:
Ik vind het zo spijtig allemaal. Na enkele maanden afwezigheid kom je terug naar CM omdat je het toch ergens mist of omdat iemand je vroeg om terug te komen. Voordien had je immers al eens contact gehad via de chat, forum en mail. Er is ergens een band ontstaan. Die band probeer je dan weer aan te halen wat nog schijnt te lukken ook. Althans voor enkele weken toch want het gehakketak tussen enkele leden loopt hoog op. Het is net of er verschillende kampen ontstaan. De eerder goede contacten lijken te verdwijnen omdat je het erg vind dat er plots 4 of 5 afmeldingen voor een activiteit zijn. Het is net alsof je een bepaalde kant kiest terwijl je gewoon maar aanhaalt dat het schrijnend is dat door misverstanden of een ongelukkige communicatie het verdriet en ongenoegen gevoed wordt én in stand wordt gehouden. Er worden hier op het forum theologische uiteenzettingen geplaatst, de christelijke waarden en normen worden nog eens duidelijk gemaakt; er worden ervaringen uitgewisseld; er wordt geschreven van hoe het zou moeten zijn en toch slagen sommige er niet in om een akkefietje uit te praten of bij te leggen. Het blijft sluimeren, het groeit, het gaat een eigen leven leiden en zonder dat we het beseffen zitten we in kluwen van bitterheid en wantrouwen. Wat kunnen en mogen we nog zeggen? Wie of wat kunnen we nog vertrouwen? Ik vind dit toch zo spijtig allemaal. Het is haast een kinderlijk gedrag van aantrekken en afwijzen. Het getuigt van een onvolwassen en van een niet-christelijk gedrag. Wat zouden de niet-leden of mensen die niet geloven nu denken wanneer ze het forum lezen? Wij, de leden, zíjn CM hoor. Door onze bijdrages op het forum, dat door iedereen kan gelezen worden, geven wij een bepaald beeld weer. De buitenstaander die al die onenigheden leest zal niet de schrijver beoordelen maar wel de site. De inhoud van het forum dat door iedereen kan gelezen worden is zowat het uithangbord van deze site. Een site die toch hele nobele doelstelling nastreeft en die ook al mooie resultaten heeft opgeleverd. Het is niet altijd kommer en kwel want er verschijnen mooie bijdrages op het forum, vriendschappen worden gesmeed, er ontstaan mooie relaties, er wordt gehuwd en er zijn zelfs CM-baby’s. Toch blijft er bij de meeste mensen een beeld hangen van de negatieve zaken. Dat is nu eenmaal zo, dat is een psychologisch gegeven eigen aan de mens. Terwijl ik me niet kan voorstellen dat die negatieve punten niet kunnen opgelost worden. Het vergt een beetje moed, misschien ook wel een traan, om te praten over ‘mijn’ aandeel in deze conflicten. Iets kunnen toegeven waar je fout zat of iets goedmaken getuigt van onze christelijke wandel die we zo hoog in het vaandel dragen. We hebben misschien wel andere en ons zelf gekwetst. Is dan nu niet de tijd van helen aangebroken?

Ik heb enkele dagen geleden gebruik gemaakt van het mooie CM-lente-aanbod en zodoende mijn abonnement verlengd. Had ik niet beter die euro’s kunnen besteden aan mooie bloemetjes, vraag ik me nu af. Misschien niet…

Frank
(Misschien hoort dit niet thuis in deze topic. Ik weet ook niet waar ik het ergens anders moest schrijven.)

Iedereen maakt fouten Frankt....maar het is gewoon spijtig te constateren, dat sommige blijkbaar niet ten volle kunnen vergeven. Verbazingwekkend is met name de theologische verhandeling en het vervolgens niet weten te hanteren in het dagelijks leven. Uitgangspunt is toch elkaar te moeten vergeven. Maar wil nou ook weer niet een te negatief beeld weer geven, want heb ook wel gemerkt dat in de meeste gevallen wel een gewoon gesprek mogelijk is.

nu weer on-topic
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 13:00

FRANKT627 schreef:

Ik ben het met je eens Frank, op dat moment is het een verplichte "verplichting" en volgens mij ook niet meer bijbels te onderbouwen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 13:01

He Frank,

Bedankt voor je openheid! En goed dat je het plaatst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet meng in al dat gedoe op het forum, ik lees het en denk dan ook wel es: pfffffffffff waarom gaat het zo op een site waar JEZUS centraal zou moeten staan?
Ik heb nog tot 24 april mijn abonnement hier en heb besloten om niet te verlengen. Volgens Chat(en hierin heeft hij helemaal gelijk) blijf ik voor veel mensen de grote onbekende op CM. Ben wel aktief in de chat maar bij de uitjes nog nooit aanwezig geweest. Soms wou ik wel maar kon ik niet vanwege thuis, en tegelijk vond ik het ook prima zo. Toch voel ik me verbonden met de mensen op CM ook al is het dan digitaal.
Ik hoop dat CM weer een getuigenis mag zijn voor andere mensen die op het forum terechtkomen!

Lieve groet van de "onbekende" Mary
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 13:03

WILLIE511 schreef:
Ha Queline,

Van harte gefeliciteerd!
Wat een leuk nieuws.
Grace's tip is ook de mijne...hardlopers zijn ( vaak) doodlopers
Geniet ervan!!

jolan931

Echt waar ?? Wil ik jou een tip geven .... van uitstel komt ..... afstel Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 13:09

MAR907 schreef:
De bijbel leert ons hoe wij met onze vriend of/ vriendin, man of vrouw goed kunnen leven. Er is een groot verschil tussen man en vrouw. Men zegt vaak: "mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus."

De bijbel leert ons hoe wij een goede relatie kunnen hebben. Jezus zegt; "mannen heb je vrouw of vriendin lief", want vrouwen willen geliefd gevoeld worden.
Jezus zegt tegen de vrouwen , "eer uw man". Omdat mannen graag geëerd willen worden in de positieve zin van het woord. Een man voelt zich trots als hij een vriendin of vrouw heeft.

Maar in een relatie kunnen problemen ontstaan. De vraag is hoe horen wij ermee om te gaan, wanneer het niet goed gaat in de relatie? Als er problemen zijn horen we er wel over praten met onze partner en onze gevoelens tot elkaar uiten. Als wij het probleem hebben uitgesproken, dan samen in gebed gaan en Jezus om Zijn leiding vragen.

Jezus verlangt dat altijd dat als een man en vrouw een relatie hebben Hij centraal staat in die relatie (zowel in goede als in slechte tijden)...

Het begrip vriend of vriendin heeft volgens mij niet per definitie betrekking op je partner toch? Mensen kunnen naast hun levenspartner nog één of enkele andere vrienden of vriendinnen hebben. En ja, mannen en vrouwen zijn verschillend, gelukkig wel. Ik heb niet de behoefte om te doen alsof ik hetzelfde ben als een man. Niet dat ik denk dat er iets mis is met mannen hoor.. jullie zijn nog altijd ok. Knipoog smiley Maar ik vind het gewoon heerlijk om een vrouw te kunnen en te mogen zijn.

Het feit dat mannen en vrouwen verschillend zijn, leidt blijkbaar tot heel veel onbegrip over en weer. Er zijn al boeken vol over geschreven. Deels komt dit door mensen die menen dat vrouwen gelijk zouden moeten zijn aan mannen. Die gaan blijkbaar voorbij aan het feit dat het niet voor niets zo is dat mannen en vrouwen verschillend geschapen zijn, met verschillende uiterlijke kenmerken, maar ook juist verschillende karaktertrekken. Er is niets mis met gelijkwaardigheid als je het hebt over op dezelfde golflengte zitten, maar er is ook niets mis met het onderkennen van de verschillen. Juist die verschillen zorgen ervoor dat mannen en vrouwen elkaar goed kunnen aanvullen, als beiden dat doen waar ze goed in zijn en zo samen één zijn. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 13:12

FRANKT627 schreef:

Frank

Ik vind het wel leuk dat je nog een paar maand langer blijft Frank, je hebt vaak een hele heldere kijk, soms wat anders dan anderen, (maar dat geeft wel stof tot nadenken) op de dingen die geschreven worden op het forum. Lachende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2157 2158 2159 2160 2161 2162 2163 ... 6194 Volgende
Pagina 2160 van 6194