| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 15:23
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Eigenlijk was het sarcastisch bedoeld JLin.
Zelfbevrediging is echt geen doodzonde. Je bedriegt er ook niemand mee. Het kan een uitklap zijn. De redenen waarom je het doet kunnen je wel tot nadenken stemmen. Indien je door iets geprikkeld wordt wat echt niet zo zuiver op de graat is dan is er volgens mij wel een probleem. De daad, zelfbevrediging op zich, kan geen kwaad zolang de redenen maar tot het 'normale' kan gerekend worden. Zo zie ik het althans.
Frank  |
Maar zoals bij veel dingen, alles wat "lekker" is, "goed voelt" kan uitdraaien op een verslaving. Op dat moment is het wel een zonde waar je van "bevrijdt" moet worden. Een extra gevaar bij zelfbevrediging zijn de gedachten die je (gaat) oproep(t)en voor extra stimulans ....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 15:26
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Dit is wel grappig dat jij dat zegt als busdriver: De auto laten staan want dat is beter voor de lijn.
De Lijn is in Vlaanderen een busmaatschappij zoals Connexxion in Nederland. Even reclame tussendoor kan nooit kwaad  |
met dat verschil dat Connexxion (voor het oog, althans) betere bussen heeft. met alle respect, de bussen van De Lijn die ik gezien heb toen ik mijn Saab ophaalde, waren regelrecht bagger...zouden zó RDW-afgekeurd worden, hier.
'ze' in mijn eerste bericht slaat overigens op 'de bolussen', niet op mijn auto.
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op zondag 10 april 2011, 15:28
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 15:27
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | | met een benzineprijs van € 1.76 de liter (BP Ultimate 98) is de keuze snel gemaakt: ik laat ze staan. is nog beter voor de lijn ook. |
Daar knap ik dus op af, niet op een man of vrouw, maar op die hoge benzineprijzen .... (gelukkig is het hier nog niet zo duur ..... € 1.59 de liter (Amigo))
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 15:29
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Daar knap ik dus op af, niet op een man of vrouw, maar op die hoge benzineprijzen .... (gelukkig is het hier nog niet zo duur ..... € 1.59 de liter (Amigo)) |
gelukkig rijd ik niet zoveel, dus met die 90 euro aan benzine die ik er laatst inknikkerde, heb ik een best tijdje gedaan. Al was het niet de beste kwaliteit benzine, met als gevolg dat Saabje kortademig is bij 3000 tr/m. 1x raden aan welke kant van de 3000 tr/m mijn toerenteller nu het meest staat
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op zondag 10 april 2011, 15:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 15:49
|
|
|
|
en wanneer ga je dan door voor sex-verslaafde? bij eens per jaar, eens per maand, eens per week, eens per dag, eens per uur? wie bepaald wat "verslaafd zijn aan" is? als ik elk uur een boterham eet; ben ik dan een calorie-verslaafde? of gewoon een gezonde eter?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 10 april 2011, 19:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENDUK927
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 16:07
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ahh kom op zeg; en wanneer ga je dan door voor sex-verslaafde? bij eens per jaar, eens per maand, eens per week, eens per dag, eens per uur? wie bepaald wat "verslaafd zijn aan" is? als ik elk uur een boterham eet; ben ik dan een calorie-verslaafde? of gewoon een gezonde eter? |
ben verslaafd aan koffie vooral als ik om 4 uur smorgens mijn bed uit kom rollen
ff een ommerking om het topic even op andere gedachten te brengen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENDUK927
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 16:09
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | gelukkig rijd ik niet zoveel, dus met die 90 euro aan benzine die ik er laatst inknikkerde, heb ik een best tijdje gedaan. Al was het niet de beste kwaliteit benzine, met als gevolg dat Saabje kortademig is bij 3000 tr/m. 1x raden aan welke kant van de 3000 tr/m mijn toerenteller nu het meest staat  |
doet ie ut wel goed boven de 3000 toeren dan griff?
of is dit weer een blonde opmerking
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 16:11
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Maar zoals bij veel dingen, alles wat "lekker" is, "goed voelt" kan uitdraaien op een verslaving. Op dat moment is het wel een zonde waar je van "bevrijdt" moet worden. Een extra gevaar bij zelfbevrediging zijn de gedachten die je (gaat) oproep(t)en voor extra stimulans .... |
Welja Cross, dat bedoelde ik ook met de redenen waarom je het doet. Als je echt perverse gedachten hebt om tot de daad over te gaan dan is er wel iets aan de hand dat verholpen moet worden.
Ik heb ooit iemand gekend (in de abdij) die echt verslaafd was en hem werd een therapie voorgesteld. Zelfbevrediging kan ook een vlucht zijn voor iets en dan is het beter het probleem (de reden voor die vlucht) onder ogen te zien en er wat aan te doen.
Frank (in een erg zonnig Hoeven)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 16:14
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ahh kom op zeg; en wanneer ga je dan door voor sex-verslaafde? bij eens per jaar, eens per maand, eens per week, eens per dag, eens per uur? wie bepaald wat "verslaafd zijn aan" is? als ik elk uur een boterham eet; ben ik dan een calorie-verslaafde? of gewoon een gezonde eter? |
Als je niet meer zonder iets kan, je hebt iets nodig en dat dan in een ongezonde overmaat dan spreekt men toch van een verslaving. Als je echt afhankelijk bent van iets en als je gaat flippen als je het niet hebt dan spreek je toch van een verslaving? Denk ik toch hoor.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:07
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | boektip over deze zaken:
R.van der Ven. : Van kwaal tot erger. |
Ik heb zijn boek gelezen : Niemand anders dan Jezus alleen! indrukwekkend, heb het al 2 x gekocht en al 2 x uitgeleend (als nuttige getuigenisbron)
Kan je iets meer toelichten David waarover het boek "Van kwaal tot erger" gaat? kan het wel vermoeden, maar weet je toevallig hoe R.van der Ven over osteopathie oordeelt? (zal het boek niet kunnen kopen vooraleer ik mijn afspraak heb!)
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 10 april 2011, 17:17
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:15
|
|
|
|
Dank je Cross voor je verwijzing, ziet er hier inderdaad goed uit, Wat ik gelezen had was (na googelen osteopathie en christen zijn):
[url]www.verhoevenmarc.be/_osteopathie-chiropractie.doc
dus nu de waarheid vinden!
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 10 april 2011, 17:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:16
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Elke oprechte christen heeft zijn of haar gave(n) gekregen op het moment dat hij/zij Jezus Christus aannam als persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder. Wanneer heb je Jezus Christus als persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder in je hart?? Je bent wederomgeboren op het moment dat je JA zegt tegen Jezus Christus. Bijvoorbeeld, Here Jezus, hier ben ik, neem mij aan, ik geef mijzelf aan U, ik kan niet zonder Uw Liefde, geef mij van dat Levende Water, zet mij over van de duisternis in het Licht. Maar hoe je het ook zegt (of denkt), Hij hoort je en Hij heeft nog nooit iemand afgewezen die Hem oprecht zocht. Jezus' bloed heeft voor jou de weg vrijgemaakt tot God. Niet de kinderdoop, niet de belijdenis, niet de geloofs(volwassen)doop, niet door voor- of uitverkiezing, niet door eigen werk, maar tis allemaal door Genade dat wij mogen weten dat we staan geschreven in het boek des Levens op het moment dat we JA zeggen tegen Jezus Christus.
Dus ken je Jezus Christus, dan heb je ook één of misschien wel meerdere gaven. (talenten zijn niet per definitie ook je gaven ....) Een heel mooi boek hierover is geschreven door Christian A. Schwartz Titel "De nieuwe gaventest" uit de serie "de natuurlijke ontwikkeling van gemeenten" http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-nieuwe-gaventest/666814772/index.html | Cross ik ben het in veel gevallen met je eens, maar in dit geval niet. Ik vind het een bijzonder nare manier om zo de nadruk te leggen op de gaventest.. In mijn ogen is dat een exces, die bestreden moet worden. In mijn ogen wordt de werkzaamheid van de Heilige Geest enorm beperkt, als je denkt, dat er slechts een gave is die speciaal voor jou bestemd is. Ik zie het veel meer, dat God je datgene geeft, wat je op dat moment nodig hebt. Geen navelstaren, niet naar jezelf zoeken, of met jezelf bezig zijn. Ik geloof, dat als je bezig wilt zijn met de gaven van de Geest, je in eerste instantie bezig moet zijn met de ander. En dan zul je merken, dat God niet één gave geeft, maar meerdere en op die momenten dat je het nodig hebt. Het kan zijn dat je een profetie hebt, maar de andere keer weer een woord van kennis, of een woord van wijsheid..Waarom maken mensen zich zo druk om datgene wat ze hebben? Ze zouden zich meer druk moeten maken om datgene waar God ze voor wil gebruiken. Elke leer die verwijst naar persoonlijk bezit van de geestelijke gaven verwijs ik meteen naar de prullebak. Het neigt naar zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag. Oef ik heb gesproken....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:19
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Cross ik ben het in veel gevallen met je eens, maar in dit geval niet. Ik vind het een bijzonder nare manier om zo de nadruk te leggen op de gaventest.. In mijn ogen is dat een exces, die bestreden moet worden. In mijn ogen wordt de werkzaamheid van de Heilige Geest enorm beperkt, als je denkt, dat er slechts een gave is die speciaal voor jou bestemd is. Ik zie het veel meer, dat God je datgene geeft, wat je op dat moment nodig hebt. Geen navelstaren, niet naar jezelf zoeken, of met jezelf bezig zijn. Ik geloof, dat als je bezig wilt zijn met de gaven van de Geest, je in eerste instantie bezig moet zijn met de ander. En dan zul je merken, dat God niet één gave geeft, maar meerdere en op die momenten dat je het nodig hebt. Het kan zijn dat je een profetie hebt, maar de andere keer weer een woord van kennis, of een woord van wijsheid..Waarom maken mensen zich zo druk om datgene wat ze hebben? Ze zouden zich meer druk moeten maken om datgene waar God ze voor wil gebruiken. Elke leer die verwijst naar persoonlijk bezit van de geestelijke gaven verwijs ik meteen naar de prullebak. Het neigt naar zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag. Oef ik heb gesproken.... |
Ugh... ...mee eens!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:25
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | dank je broeder.
@marylien, ja natuurlijk is het lastig, als mijn eigen familie in zo`n situatie is dan wil je alle wetten wel breken. maar we moeten niet ons gevoel, maar God en Zijn Woord volgen. maar tussen zwart en wit zit idd een heel stuk grijs.
100 jaar geleden was er geen eens sprake van organen wisselen of vele zaken die we nu bespreken. dan beruste men er gewoon in. waar is de grens? mensen hebben soms, naar mijn mening, ook een verkeerd Godsbeeld, alsof alle ziekte en ellende van satan is en we ons leven maar zolang mogenlijk moeten uitstellen. ookal ben je dan een kasplantje. of dat we zelf een leven mogen beeindigen (abortus/euthenasie). al is er bij euthenasie wel een vraag: is de stekker er in voor God spelen of de stekker eruit trekken? een mens heeft ook gewoon als het zover is het recht om te sterven, en heb respect voor de christen die dan zegt het is goed zo, ik wil naar Huis.
maar goed voor elk voorbeeld zou je al een eigen topic kunnen starten. en het ging om die zwangerschap plannen door eitjes in te vriezen. leuk verhaal ook om je diepvries eten ok, maar diepvries kindje? leuk verhaal ook om te vertellen... maar dat ben ik he..  het is tussen een ieder en God zelf. |
Ja David, inderdaad dat grijze vlak.......... en zoals jij eindigt het zal mss wel tussen een ieder en God zelf zijn,
let wel abortus en euthanasie dat blijven zaken waar ik niet kan in mee gaan, niet op grond van mijn geloof, en ook al niet op grond van mijn gevoel,
maar wat dat "verhaal" betreft van diepvries eitjes: is geen verhaal maar wel werkelijkheid (vanuit mijn alledaagse werkplaats) maar ik moet je wel toegeven dat ik begin te twijfelen of men geen eierstok weggenomen heeft (om te beletten dat die bestraald werd) die achteraf terug ingeplant is of zo.......ja ik kan het nog achterhalen hoor maar feit is dat de wetenschap meer kan dan je voor mogelijk houdt!
denk maar aan die geslachtsveranderingen...........maar wees heel gerust hier kan ik zelf ook niet mee instemmen, ik kan alleen maar denken dat deze mensen op mentaal vlak een hele moeilijke weg te gaan hebben (ben wel blij op deze afdeling niet vast werkzaam te zijn) en toch, ook hier zijn patiënten bij die op een verantwoorde manier geholpen worden, denk maar aan afwijkingen bij de geboorte waarbij een kindje tweeslachtig is. Het is voor deze kinderen echt een bevrijding wanneer ze tijdens/na hun puberteit eigenlijk mogen zijn hoe ze zich vanbinnen voelen! maar nu ga ik wel heeeeeel off-topic Sorry David!
Het is inderdaad zo dat een ieder tot God zal bidden dat de sterren van de hemel zouden vallen als het om je eigen familie of dierbaren gaat, net zoals we allen wel weten en beseffen dat Gods Wil zal vervuld worden, maar ergens geloof ik ook dat de vooruitgang in de medische wereld met Gods Zegen kan gebeuren!
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 10 april 2011, 18:17
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:32
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | | met een benzineprijs van € 1.76 de liter (BP Ultimate 98) is de keuze snel gemaakt: ik laat ze staan. is nog beter voor de lijn ook. |
Ach als je auto 1 op 20 rijd valt t best hoor...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:37
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | Mooi verhaal! mijn oma was ook diep gelovig katholiek en de uitvaart dienst was zo mooi, zo`n getuigenis...waar Christus/God centraal stond en het evangelie, en de hoop van mijn oma duidelijk naar voren kwam. Heb toen wat vooringenomenheid en vooroordelen in moeten slikken! in elke kerk heb je naam-christenen en echte wedergeboren christenen die een levende relatie met onze lieve Heer hebben. |
zo is het inderdaad! Ook gisteren hoorde ik iemand van de vrouwenbijeenkomst zeggen : "ik verschiet ervan dat er in de katholieke kerk OOK zo correct met het geloof en met de Heer omgegaan wordt!" (dit naar aanleiding van gebeurtenis en begeleiding uit mijn eigen verleden dat ik vertelde) Van zulke reacties krijg ik het dus. Mijn ouders zijn katholiek, en mijn vader is een echte wedergeboren christenen (jammer genoeg zelfs een beetje wettisch). Ik geloof dat God voor ieder van ons een plaats heeft, als je je laat leiden door de Heer dat je daar ook terecht komt, maar ik geloof ook dat niet één bepaalde kerk het enige juiste geloof is, dat dit een hoogmoed is die we moeten laten varen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:37
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Ach als je auto 1 op 20 rijd valt t best hoor...  |
ik knap af van mezelf omdat ik helemaal niets van auto's ken terwijl sommige vrouwen er wel iets van afweten...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:39
|
|
|
|
spaghetti met scampi's
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:40
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | ik knap af van mezelf omdat ik helemaal niets van auto's ken terwijl sommige vrouwen er wel iets van afweten...  |
Nou Frank... maak je geen illusies. Ik pretendeer geen verstand van auto’s te hebben, maar weet wel dat mijn huidige auto heel zuinig rijd.. o ja.. en dat ie zilvergrijs van kleur is.. volgens mij weet ik als vrouw dan alles wat ik weten moet.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:43
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | zo is het inderdaad! Ook gisteren hoorde ik iemand van de vrouwenbijeenkomst zeggen : "ik verschiet ervan dat er in de katholieke kerk OOK zo correct met het geloof en met de Heer omgegaan wordt!" (dit naar aanleiding van gebeurtenis en begeleiding uit mijn eigen verleden dat ik vertelde) Van zulke reacties krijg ik het dus. Mijn ouders zijn katholiek, en mijn vader is een echte wedergeboren christenen (jammer genoeg zelfs een beetje wettisch). Ik geloof dat God voor ieder van ons een plaats heeft, als je je laat leiden door de Heer dat je daar ook terecht komt, maar ik geloof ook dat niet één bepaalde kerk het enige juiste geloof is, dat dit een hoogmoed is die we moeten laten varen. |
Ik vind het fijn dat jullie de katholieken traditie kunnen appreciëren. Dit, wat jullie nu vertellen, is nog nogmaals een bewijs dat er toch weinig bekend is over andere geloofsstrekkingen. Natuurlijk is voor een katholiek Jezus de centrale figuur. Het is de betrachting van elke rechtgeaarde katholiek om in navolging van Christus te leven. De kloosterlingen leggen drie gelofte af die allemaal verwijzen naar het leven van Jezus. Ik merk ook sinds ik lid ben van CM dat de accenten in verschillende geloofsbelevingen anders worden gelegd.
Wel, dit doet me echt deugd om te lezen. En dat meen ik heel oprecht.
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:46
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Toch jammer dat het lichaam van Jezus Christus, als gemeente dan, zoveel verschillende meningen/leringen heeft, met als gevolg ....
1 Korintiërs 1:10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. .... 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld?.... Voor elke naam mag je ook de naam van een kerk- e/o gemeenteleer plaatsen..... |
Zo ben ik opgevoed, Cross en doe mijn best tot op de dag van vandaag zo te leven en ik geef t niet op.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:47
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Ach als je auto 1 op 20 rijd valt t best hoor...  |
De mijn haalt met pijn en moeite de helft. Maar 't is dan ook een andere klasse auto...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:49
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Misschien is het beter om een ander topic te openen want Marylien stelde een vraag waarin osteopathie centraal staat en of het wel kan in een christelijke levensstijl.
Praten over het al dan niet van het bestaan van satan zou ons te ver leiden waardoor de vraag van Marylien verloren gaat.
F & F |
Mee eens, zal ik dus meteen doen en dan gaan we binnen dit topic dus gewoon verder over alternatieve geneeskunde en christen zijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:49
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Nou Frank... maak je geen illusies. Ik pretendeer geen verstand van auto’s te hebben, maar weet wel dat mijn huidige auto heel zuinig rijd.. o ja.. en dat ie zilvergrijs van kleur is.. volgens mij weet ik als vrouw dan alles wat ik weten moet.  |
Wel dat is al heel veel en daarom mag jij om die bolussen rijden. Ik hoorde onlangs iets van een Bolse Bosch of Bolse bol of zoiets, dat moet ook heel lekker zijn.
Frank en Floshke (die alleen maar de wagen kent om op te slapen)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:57
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Wel dat is al heel veel en daarom mag jij om die bolussen rijden. Ik hoorde onlangs iets van een Bolse Bosch of Bolse bol of zoiets, dat moet ook heel lekker zijn.
Frank en Floshke (die alleen maar de wagen kent om op te slapen) |
Bosche Bol is het
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:59
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | spaghetti met scampi's  |
Bij nader inzien is Oost Vlaanderen ook weer niet zo ver van Hoeven...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 18:19
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Bij nader inzien is Oost Vlaanderen ook weer niet zo ver van Hoeven...  |
Hoeven..........zal eens mijn atlas boven halen altijd welkom zou ik zeggen Frank!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 18:22
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Hoeven..........zal eens mijn atlas boven halen altijd welkom zou ik zeggen Frank! |
... ik kan nu niet antwoorden omdat ik al onderweg ben. Leg de scampi's nog niet in de pan want anders eten we rubber...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 18:29
|
|
|
|
Frank schreef: De satan als persoon bestaat natuurlijk niet. Het is volgens mij een beschrijving, een benaming van een bepaald gedrag. Een gedrag dat verre van het goede handelen is.
David schreef: hier kan zoveel over worden gezegd dat het een eigen topic verdiend. maar negeer of ontken je dat al die Schriftplaatsen waar hij als persoon wordt voorgesteld? (bijv waar Jezus met hem praat, of uit de hemel zag vallen
Lisa schreef: Mee eens.. open jij dat topic of zal ik dat doen?
Frank schreef: Misschien is het beter om een ander topic te openen want Marylien stelde een vraag waarin osteopathie centraal staat en of het wel kan in een christelijke levensstijl.
Praten over het al dan niet van het bestaan van satan zou ons te ver leiden waardoor de vraag van Marylien verloren gaat.
En bij deze dan het nieuwe topic over de vraag of Satan al dan niet als persoon bestaat.
Om toch een beetje de spits af te bijten een samenvatting uit een hoofdstuk uit mijn cursusboek van de cursus Vrijheid in Christus die ik heb gevolgd, te beginnen met de tekst uit Ezechiël om duidelijk te maken wie satan is:
12 Eens was jij een toonbeeld van perfectie, vervuld van wijsheid en volmaakt van schoonheid. 13 Je leefde in Eden, in de tuin van God, en je was bekleed met een keur van edelstenen: met robijn, topaas en aquamarijn, met turkoois, onyx en jaspis, met saffier, granaat en smaragd, gevat in gouden zettingen. Op de dag dat je geschapen werd lagen ze klaar. 14 Je was een cherub, je vleugels beschermend uitgespreid, je was door mij neergezet op de heilige berg van God, waar je wandelde tussen vurige stenen. 15 Je was onberispelijk in alles wat je deed, vanaf de dag dat je was geschapen tot het moment dat het kwaad vat op je kreeg. 16 Door al het handeldrijven raakte je verstrikt in onrecht en geweld, en je zondigde; daarom, beschermende cherub, verbande ik je van de berg van God en verdreef ik je van je plaats tussen de vurige stenen. 17 Je schoonheid had je hoogmoedig gemaakt, je had je wijsheid en luister verkwanseld. Daarom heb ik je op de aarde neergeworpen, als een schouwspel voor andere koningen. 18 Door je grote schuld, door je oneerlijke handel, waren je heiligdommen ontwijd. Daarom liet ik een vuur in je oplaaien dat je heeft verteerd, ik maakte van jou een hoop as op de grond, voor ieder die het wil zien. 19 Alle volken die je kenden staan verbijsterd; je bent een schrikbeeld geworden, tot in eeuwigheid zul je er niet meer zijn.
Met andere woorden: Satan is een gevallen engel. In plaats van God te dienen is hij hoogmoedig geworden. God heeft hem verbannen omdat satan heeft gekozen voor het kwaad. In zijn val probeert satan zoveel mogelijk mensen mee te sleuren.
Er zijn tal van teksten in de Bijbel, waaruit blijkt dat satan wel degelijk een persoon is, die mensen in verzoeking probeert te brengen. Hij heeft zelfs Jezus in verzoeking geprobeerd te brengen, doch Jezus heeft hem weerstaan en overwonnen.
Satan heeft kans gezien om engelen mee te slepen in het kwade. Dit zijn demonen, die hun best doen om als handlangers van satan zoveel mogelijk dood, verderf, vernietiging en ongeluk te zaaien. Ook over deze demonen c.q. kwade geesten wordt gesproken in de Bijbel. Zij hebben de taak ons te ontmoedigen en twijfels te zaaien. Zij zijn erop uit om mensen onvergevingsgezind te maken of te vullen met onreine gedachten.
Satan is een overwonnen macht, maar dat wil niet zeggen dat hij en zijn demonen niet blijven proberen om mensen in verzoeking te brengen. Juist daarom wordt in Efeziërs gesproken van de strijd die woedt in de hemelse gewesten. Wij mensen zijn de inzet van die geestelijke strijd. Maak niet de vergissing om te denken dat je als christen buiten schot staan. Juist het feit dat in de Bijbel staat zelfs Jezus werd verzocht door satan, laat zien dat ook christenen zullen worden verzocht door satan, vooral op de momenten waarin zij zwak staan door de moeilijkheden die nu eenmaal op ieders pad worden gebracht. Gelovigen worden in feite actief betrokken in de strijd die woedt in de hemelse gewesten. De strijd die gevoerd wordt is een geestelijke strijd en speelt zich dus af in ons denken. Met ons denken maken wij keuzes die bepalend zijn voor ons leven. Juist daarvoor heeft God ons een wapenuitrusting gegeven:
Efeziërs 6: 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden. 18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen.
De strijd tegen satan en zijn machten der duisternis is alleen te winnen als we doen wat God van ons vraagt. Deze gehoorzaamheid houdt ook in dat we ons verzetten tegen de duivel. Maak juist daarom niet de vergissing moeten maken om te denken dat satan niet bestaat als persoon, want hij bestaat wel degelijk. En juist in deze tijd is het belangrijk dat wij ons daar bewust van zijn. We leven immers in de eindtijd...
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zondag 10 april 2011, 18:31
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 18:32
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | | De mijn haalt met pijn en moeite de helft. Maar 't is dan ook een andere klasse auto... |
Ha ha ha.. klopt. De mijne is wat jij een fantasieloze sleetogenbak noemt.. maar hij rijd wel lekker hoor.. en zuinig dus
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |