| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 11:45
|
|
|
|
cross, waarom moet chat een boek lezen? Kan je het zelf niet Bijbels aantonen? of is het ''tussen de regels lezen''. Dan word het linke soep. God bepaald wie welke gaven krijgt, we kunnen ons er wal naar ''uitstrekken'', maar er zit niks van ons bij verder. Het allemaal genade.
1kor 12:
4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 11:48
|
|
|
|
|
Trouwens het is nog maar de vraag hoeveel van die gaven er nog worden gegeven vandaag de dag. Heb zelf meegemaakt dat er ook veel nep-vuur is , suggestie en groeps-psychologie (sluit het echte werk niet uit, maar zie er het nut nu niet van in, zendingsveld uitgezonderd).
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 11:50
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | cross, waarom moet chat een boek lezen? Kan je het zelf niet Bijbels aantonen? of is het ''tussen de regels lezen''. Dan word het linke soep. God bepaald wie welke gaven krijgt, we kunnen ons er wal naar ''uitstrekken'', maar er zit niks van ons bij verder. Het allemaal genade.
1kor 12:
4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
|
Er wordt een oordeel over een boek gegeven, zonder de inhoud te kennen. Ik meen trouwens te weten dat jij ook regelmatig boeken aanbeveelt om te lezen .... Hoe zou jij het vinden als iemand dat zonder het gelezen te hebben, de inhoud veroordeelt en gelijk doorverwijst naar de prullenbak ??
Het gaat mij om de inhoud van het boek, de verwijzingen naar de schriftgedeeltes, de uitleg hierbij en het gebruik ervan in de praktijk. Net zo goed, als je voor je studie pastoraal werk, veel boeken zult moeten lezen, moet je dit ook zien als studie, ter ondersteuning, gebaseerd op de bijbel. Dit doet niets af aan de werking van de HG.
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op maandag 11 april 2011, 11:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:01
|
|
|
|
@Frankt, ik zou wel eens je reactie op mijn Bijbelse argumenten willen zien.
kijk eens na deze 3 visie`s op de Schrift Frankt:
1. De ‘traditionalistische visie', die stelt dat het uiteindelijk gezag over geloof en leven ligt bij de officiële leer van het instituut kerk. Om God en Bijbel te kennen moet men de traditie van de kerk raadplegen. Deze opvatting ontkent niet dat de Heilige Schrift door God gegeven is en dus gezaghebbend is, maar beweert wel dat de Bijbel niet volledig is en ook niet begrijpelijk zonder de uitleg van de kerk. Het meest bekende voorbeeld is de R.K. kerk met apocriefen in de canon, de Vulgaat als gezaghebbende vertaling en leerstellingen als de onfeilbaarheid van de Paus en de hemelvaart van Maria.
2. Vervolgens is er de ‘subjectivistische visie': het laatste gezag voor mijn geloof en leven ben ik zelf. Deze visie kent vele vormen, meer mystieke of spirituele en meer rationele of combinaties van beiden. De meer spirituele vorm hebben we bijvoorbeeld in de veel gehoorde populaire opmerking: ik geloof in wat ik voel (wat waar is of wat God zegt). De rationele component ontmoeten we bijvoorbeeld in de bijbelopvatting van veel bevrijdings-theologieën, waar de situatie van de hoorder of lezer de waarde van de bijbeltekst bepaalt. Alle vormen hebben echter één ding gemeen: het laatste gezag is het oordeel van mijn verstand of mijn geweten of mijn religieus gevoel. Ook veel van de historisch-kritische benaderingen van de Schrift vallen hieronder. Het lijkt erop dat geloof hier een zaak is van loyaal zijn aan de eigen religieuze overtuigingen.
3. Dan is er de ‘evangelisch-reformatorische' visie. In deze opvatting worden gezag en inspiratie met elkaar verbonden. Het laatste gezag rust in de Bijbel zelf. De Heilige Schrift is het Woord van God. Dit gezag wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart en niet door het gezag van de kerk of van het verstand. Verder is de openbaring van God in de Bijbel volledig en behoeft niet aangevuld te worden door de kerkelijke traditie. Deze openbaring is ook begrijpelijk en er mag geen onafhankelijk gezag toegekend worden aan het verstand. De traditie, de kerk en de individuele christen kunnen dwalen en doen dat ook, maar de Bijbel, het Woord van God, moet hen corrigeren.
Voor alle duidelijkheid, ondergetekende onderschrijft van harte deze derde visie.
En ik denk dat jij frankt, niet nr 3 kiest. Dus zullen alle gesprekken over deze BIJBELSE zaken, die er letterlijk instaan scheef lopen door onze vooronderstellingen. Persoonlijk denk ik dat satan je mooi tuk heeft....
2 kor 4:
3 Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: 4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is
de grootste truc die de duivel ooit heeft uitgehaald was de wereld te laten geloven dat hij niet bestaat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:17
|
|
|
|
als je en boek als daniel leest en je dan beseft dat alles precies is uitgekomen via assyrie, babel, perzie en het hellinisme (alexander de grote). zelf tot op details na (de afsplisingen en generaals). terwijl het dus eerder geschreven (gedateerd was). En je ook ziet hoe in openbaringen alles precies zo loopt zoals God het wilt, tot op de dag af, hoe kan men dan de vrije wil van de mens zo groot maken.
Kijk eens na de mensen in de Bijbel, David, koos zelf niet voor die bediening, maar werd gezalfd en geroepen door God. Paulus, een tegenstanders en vervolger van de Heer, koss er zelf niet voor, Jezus greep in. Radicaal. Zo ook bij de apostelen, Jezus koos en riep hen, en ze lieten alles vallen en volgde...
joh 6
60 Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij. 66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede. De belijdenis van Petrus 67 Jezus zeide dan tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods. 70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalven uitgekozen?
*
God zet de eerste stap:
Hand 16:14
“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”
Joh 6:44
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
rom 8:
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
*
De schrijven van dat stuk slaat de plank mis als hij suggereert dat als de gelovigen zelff dus hun redding hebben gekozen (alsof God van mensen afhankelijk is) DAN PAS worden uitverkozen voor een bediening, maar waarom lees ik dan telkens op vele plaatsen dat die zaken al voor de grondvesting van de aarde al bepaald waren. daarom denken diezelfde mensen ook dat Jezus een soort backup plan was, zo van oeps de zondeval nu even een plan B...lol...are you kidding me?
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:32
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Net zo goed zou ik dus kunnen zeggen, dat jouw standpunt niets anders is dan eigen interpretatie. Nogmaals lees eerst eens het boek wat ik opgaf, en kom dan nog eens met een gestructureerde bijbelse onderbouwing dat de inhoud van het boek niet juist zou zijn. Want ik weet zeker, dat als je de juistheid van het boek gaat weerleggen, dat je dan alles wat jezelf voorstaat ook als onjuist moet gaan zien.
Vandaar, iets naar de prullenbak verwijzen zonder goede argumentatie, vind ik een zeer verregaande vorm van arrogantie, wat grenst aan zelfverheerlijking en egocentrisch (en mss zelfs wel narcistisch) gedrag.
PS: wel graag goed lezen, voordat je, net als in je vorige antwoorden, met eigen standpunten komt, en niet ingaat op mijn vragen. |
Het eerste gedeelte van mijn antwoord heb je waarschijnlijk niet goed gelezen. De bijbelse basis voor welke theologie dan ook is niet aanwezig. De gaven worden genoemd, er wordt aangedrongen op ordelijkheid wat betreft het gebruik, en er wordt aangegeven dat iedereen de gaven mag gebruiken ten dienste van de ander. (Rom 12/ 1 Kor. 12-14) Verder kom ik niet wat betreft de Bijbel. En dat geeft mensen heel veel ruimte tot eigen invulling en ervaringstheologie.
De belangrijkste vragen worden door de Bijbel niet beantwoord. Dan denk ik aan de volgende: 1. Wat zijn de gaven van de Geest. (de Bijbel geeft slechts een opsomming maar geen definitie) 2. Wat is het verschil tussen geestelijke gaven en natuurlijke talenten? 3. Hoe kun je je openstellen voor de gaven van de Geest? 4. Hoeveel geestelijke gaven zijn er? Er is een verschil tussen Rom en Kor wat betreft de gaven van de Geest. Hoe komt dat?
Ik kan zelf de antwoorden wel bedenken, maar dat is meer interpretatie, dan bijbels gefundeerd.
Waarom zegt de Bijbel er zo weinig over? De belangrijkste reden is, denk ik, dat het zo tot het karakter van de gemeente hoorde, dat er geen diepgaand onderwijs voor nodig was. Men stelde zich daarvoor gewoon open en Gods Geest werkte door de mensen. Het werd als vanzelfsprekend beschouwd dat Gods Geest op die manier werkte. De enige nadruk ligt op het dienstbaar zijn en orde... Nu leven we in een andere tijd. Aan het begin van de vorige eeuw begon men te herontdekken wat de gaven van de Geest waren en dat betekent, dat wij misschien meer vragen hebben als in de eerste periode van de gemeente. Ten tweede denk ik dat de Bijbel ermee aangeeft, dat we niet zozeer bezig moeten zijn met de gaven van de Geest. Anders zou er veel meer uitleg over geweest zijn. We moeten ons richten op de Gever, ons openstellen voor Zijn opdracht en vanuit bewogenheid met de wereld, de mensen tegemoet treden. Dan merk je dat de gaven van de Geest gaan werken. En eerlijk gezegd vind ik het niet belangrijk of mensen een woord van kennis hebben of een profetie, het gaat mij meer om dat meer mensen tot Gods koninkrijk toetreden.
En wat betreft je opmerking over het boek. De titel zegt toch voldoende nietwaar?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 11 april 2011, 12:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:46
|
|
|
|
Hoi allemaal, wat leuk dat jullie zijn geweest. Deze serie gaat nog wel even door. Bedoeling is iedere 2e zondagavond van de maand. Ik was er niet ik moest werken, dat was een andere dienst gisteren. als jullie nog een keer lang willen komen van harte welkom!!!!! Kan ook wel op een gewone dienst. we hebben dubbele ochtenddienst ik ga altijd naar die van 11.30 uur. Tegen een kleine vergoeding is er ook catering aanwezig voor degene die behoefte heeft aan een broodje met soep of een gehaktbal is dat dus mogelijk. Er zijn meer mensen die van ver komen en ook vele vrijwilligers die vanaf de vroege ochtenduren al in touw zijn tot in de middag om alles op rolletjes te laten verlopen, welke wel zin hebben in een hapje.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:52
|
|
|
|
Heb je het nu over de hele Bijbel David? Wat ik me herinner is dat er over satan vooral in het NT wordt gesproken.... Binnen het Oude Testament praktisch niet. Er is niet eens een Hebreeuws woord voor satan.....je kan het vertalen met de woorden vijand, tegenstander of de toorn van God maar het begrip satan bestaat er niet zoals jij het bedoeld...... Dus als je nu allemaal teksten uit het NT aanhaalt is het misschien ook zinnig omdat het er even bij te zetten....... En het gaat mij nu even om het begrip satan he? Dit voor alle duidelijkheid...... Ik heb geleerd dat het binnen de Joodse traditie niet eens bestaat dat begrip........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:52
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Dat niet alleen Herman.. maakt alle volken tot Zijn discipelen: christen zijn brengt ook de verantwoordelijkheid mee om het evangelie te verkondigen zodat ook anderen kunnen worden gered. "Left behind" wel eens gezien? | Ik vind eindtijdtheologie naast angst theologie liggen...In de refo kerken gaat het meer om het oordeel van God over zonde, in de evangelische wereld gaat het om de eindtijd. Eigenlijk geen verschil. Mensen moeten niet vanuit hun angst voor de eindtijd voor God kiezen, want dat heeft geen basis.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:54
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | @Frankt, ik zou wel eens je reactie op mijn Bijbelse argumenten willen zien.
3. Dan is er de ‘evangelisch-reformatorische' visie. In deze opvatting worden gezag en inspiratie met elkaar verbonden. Het laatste gezag rust in de Bijbel zelf. De Heilige Schrift is het Woord van God. Dit gezag wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart en niet door het gezag van de kerk of van het verstand. Verder is de openbaring van God in de Bijbel volledig en behoeft niet aangevuld te worden door de kerkelijke traditie. Deze openbaring is ook begrijpelijk en er mag geen onafhankelijk gezag toegekend worden aan het verstand. De traditie, de kerk en de individuele christen kunnen dwalen en doen dat ook, maar de Bijbel, het Woord van God, moet hen corrigeren.
Voor alle duidelijkheid, ondergetekende onderschrijft van harte deze derde visie.
En ik denk dat jij frankt, niet nr 3 kiest. Dus zullen alle gesprekken over deze BIJBELSE zaken, die er letterlijk instaan scheef lopen door onze vooronderstellingen. Persoonlijk denk ik dat satan je mooi tuk heeft.... de grootste truc die de duivel ooit heeft uitgehaald was de wereld te laten geloven dat hij niet bestaat. |
David, ik moet deze tekst nog eens goed en aandachtig lezen. Ik zou al wat kunnen zeggen over punt 3 van je tekst maar dat laat nog maar even zo.
Mag ik wel weten wie het stuk geschreven heeft? Of waar ik de volledige tekst kan vinden?
Of satan me in zijn macht heeft?! Nou, dat bepaal ik zelf wel. Ik ben nog steeds baas over mijn handelingen die ik verricht en over de woorden die ik spreek en mijn gedachten worden gestuurd door de zaken die ik zie en ervaar en door de Heilige Geest wanneer er me iets duidelijks moet worden gemaakt.
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:55
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Je hebt verschillende soorten yoga he? vergeet dat ook niet.....net zo als dat je veel verschillende stomingen in het christendom hebt. het één ligt je beter dan het andere.....Ik moet met mijn yoga me ook erg op een punt concentreren maar volgens mij is dat meer omdat je dan beter op één been kan staan terwijl je je andere been gestrekt voor je hebt....... Maar ik weet Marylien dat er inderdaad stromingen in de yoga zijn die ook erg over de psyche gaan. Als dat je angstig maakt moet je dat ook zeker niet gaan doen....... |
ja da's waar Willemijn, ik herinner me nog hoe ik me telkens op een kapstok in de turnzaal concentreerde om te kunnen blijven op dat één been staan met die leerkracht heb ik het 3 jaar gevolgd en voelde mij er inderdaad goed bij, met iemand anders 2 jaar later ben ik dus gestopt want het voelde op geen enkel vlak meer goed aan!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 12:57
|
|
|
|
Als ik deze reacties hoor, dan komt toch een uitspraak van mijn vader van vroeger naar boven drijven.... loop nooit de dominee achterna maar volg het geloof.......... Het is natuurlijk prachtig dat er zoveel mensen komen, maar komt dat door de predikant? Er zijn toch veel meer baptisten gemeentes in Nederland....... En waarom zou ik naar Drachten gaan als er in mijn gemeente ook een baptistengemeente is?????? Geen oordeel, het is fijn als zoveel mensen een mooie dienst ervaren, maar het kwam toch even bij me op.....al mijmerend op mijn bankje in de zon........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:00
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Ik vind eindtijdtheologie naast angst theologie liggen...In de refo kerken gaat het meer om het oordeel van God over zonde, in de evangelische wereld gaat het om de eindtijd. Eigenlijk geen verschil. Mensen moeten niet vanuit hun angst voor de eindtijd voor God kiezen, want dat heeft geen basis. |
Mee eens Chat. Ik bedoelde ook niet dat mensen vanuit hun angst voor de eindtijd voor God moeten kiezen. Waar ik op doelde is dat wij als christenen ons bewust moeten zijn van onze opdracht om het evangelie te verkondigen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:09
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Heb je het nu over de hele Bijbel David? Wat ik me herinner is dat er over satan vooral in het NT wordt gesproken.... Binnen het Oude Testament praktisch niet. Er is niet eens een Hebreeuws woord voor satan.....je kan het vertalen met de woorden vijand, tegenstander of de toorn van God maar het begrip satan bestaat er niet zoals jij het bedoeld...... Dus als je nu allemaal teksten uit het NT aanhaalt is het misschien ook zinnig omdat het er even bij te zetten....... En het gaat mij nu even om het begrip satan he? Dit voor alle duidelijkheid...... Ik heb geleerd dat het binnen de Joodse traditie niet eens bestaat dat begrip........ |
Willemijn ik het OT wordt wel degelijk gesproken over Satan: 1 kronieken 21: 1 Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.
Zacharia 3: 1-2 Vervolgens liet hij me de hogepriester Jozua zien. Deze stond voor de engel van de HEER, met aan zijn rechterhand Satan, die tegen hem pleitte. De engel van de HEER zei tegen Satan: ‘De HEER zal je het zwijgen opleggen. De HEER, die Jeruzalem heeft uitverkozen, zal jou het zwijgen opleggen. Is deze Jozua niet een stuk zwartgeblakerd hout dat uit het vuur is weggerukt?
En lees ook het boek Job nog eens door
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:11
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Willemijn ik het OT wordt wel degelijk gesproken over Satan: 1 kronieken 21: 1 Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.
Zacharia 3: 1-2 Vervolgens liet hij me de hogepriester Jozua zien. Deze stond voor de engel van de HEER, met aan zijn rechterhand Satan, die tegen hem pleitte. De engel van de HEER zei tegen Satan: ‘De HEER zal je het zwijgen opleggen. De HEER, die Jeruzalem heeft uitverkozen, zal jou het zwijgen opleggen. Is deze Jozua niet een stuk zwartgeblakerd hout dat uit het vuur is weggerukt?
En lees ook het boek Job nog eens door  |
Ach Lisa, ik heb het op mijn Hebreeuwse les geleerd, wij lezen daar een wat andere Bijbel he? Gelukkig maar geloof ik...... Het lastig op CM is dat mensen alles zo naar de letter lezen........en de geschiedenis erachter niet altijd meenemen.........De toorn Gods is wat anders dan satan....... Of mijn Hebreeuwse leraar heeft er geen verstand van natuurlijk.......
Willemijn, sinds verleden week donderdag tweedejaars Hebreeuws.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 11 april 2011, 13:14
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:12
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Ach Lisa, ik heb het op mijn Hebreeuwse les geleerd, wij lezen daar een wat andere Bijbel he? Gelukkig maar geloof ik...... |
Is in die Bijbel het boek Job niet opgenomen dan?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:12
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | ... ik kan nu niet antwoorden omdat ik al onderweg ben. Leg de scampi's nog niet in de pan want anders eten we rubber...  |
heb niet gewacht hé Frank, maar het was hier super lekker gisteren!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:13
|
|
|
|
| MIEK114 schreef: | Hoi allemaal, wat leuk dat jullie zijn geweest. Deze serie gaat nog wel even door. Bedoeling is iedere 2e zondagavond van de maand. Ik was er niet ik moest werken, dat was een andere dienst gisteren. als jullie nog een keer lang willen komen van harte welkom!!!!! Kan ook wel op een gewone dienst. we hebben dubbele ochtenddienst ik ga altijd naar die van 11.30 uur. Tegen een kleine vergoeding is er ook catering aanwezig voor degene die behoefte heeft aan een broodje met soep of een gehaktbal is dat dus mogelijk. Er zijn meer mensen die van ver komen en ook vele vrijwilligers die vanaf de vroege ochtenduren al in touw zijn tot in de middag om alles op rolletjes te laten verlopen, welke wel zin hebben in een hapje. |
Ha ha ha Miek, ik ga ook altijd naar die van 11:30 uur. Moeten we toch maar eens samen aan de koffie in de Herberg
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:19
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Als ik deze reacties hoor, dan komt toch een uitspraak van mijn vader van vroeger naar boven drijven.... loop nooit de dominee achterna maar volg het geloof.......... Het is natuurlijk prachtig dat er zoveel mensen komen, maar komt dat door de predikant? Er zijn toch veel meer baptisten gemeentes in Nederland....... En waarom zou ik naar Drachten gaan als er in mijn gemeente ook een baptistengemeente is?????? Geen oordeel, het is fijn als zoveel mensen een mooie dienst ervaren, maar het kwam toch even bij me op.....al mijmerend op mijn bankje in de zon........ |
Nou even voor de goede orde Willemijn, de meeste mensen die naar de Bethel gaan, komen gewoon uit de regio. Want inderdaad er zijn veel meer baptistengemeenstes in Nederland. Orlando Bottenbley is een uitstekende voorganger, maar ook hij is van mening dat mensen zich het beste kunnen aansluiten bij een plaatstelijke gemeente. Dat er nu een groep van CM naar de Bethel is gekomen, is puur omdat deze mensen de geïnterseerd waren in de themadienst. En bovendien vinden een aantal mensen het gewoon leuk om ook eens in een andere kerk te kijken...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:25
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Is in die Bijbel het boek Job niet opgenomen dan? |
Er wordt niet over gesproken in de hoedanigheid zoals jij satan ziet........en zoals jij en veel meer mensen de Bijbel lezen......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:28
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Nou even voor de goede orde Willemijn, de meeste mensen die naar de Bethel gaan, komen gewoon uit de regio. Want inderdaad er zijn veel meer baptistengemeenstes in Nederland. Orlando Bottenbley is een uitstekende voorganger, maar ook hij is van mening dat mensen zich het beste kunnen aansluiten bij een plaatstelijke gemeente. Dat er nu een groep van CM naar de Bethel is gekomen, is puur omdat deze mensen de geïnterseerd waren in de themadienst. En bovendien vinden een aantal mensen het gewoon leuk om ook eens in een andere kerk te kijken... |
Het was geen verwijt, ik vroeg het me gewoon af...... En je hoeft me niet uit te leggen hoe het zo kwam dat CM er was, ook dat snap ik........daar ging mijn gedachte ook helemaal niet over....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:30
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Als ik deze reacties hoor, dan komt toch een uitspraak van mijn vader van vroeger naar boven drijven.... loop nooit de dominee achterna maar volg het geloof.......... Het is natuurlijk prachtig dat er zoveel mensen komen, maar komt dat door de predikant? Er zijn toch veel meer baptisten gemeentes in Nederland....... En waarom zou ik naar Drachten gaan als er in mijn gemeente ook een baptistengemeente is?????? Geen oordeel, het is fijn als zoveel mensen een mooie dienst ervaren, maar het kwam toch even bij me op.....al mijmerend op mijn bankje in de zon........ |
Het zou leuk zijn als die voorganger dan ook tijd neemt voor je. Ik weet nog dat ik interesse had hier in de baptistengemeente in Ede, heb ook wel een gesprek destijds gehad met die voorganger bij mij thuis, maar wat ik een echte afknapper vond is dat hij geen tijd had om mij (bijv. via mailuitwisseling) verder te helpen. Voor mij zou het dus nog niet zo gek zijn om elders naar een gemeente te gaan... maar ik ken mezelf... weet dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan, zeker als daar geen nazorg is en dat hoeft wat mij betreft echt niet alleen de voorganger te zijn...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 11 april 2011, 13:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:34
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk dat het een het ander niet uitsluit, het is gewoon een biologisch gegeven dat een man op latere leeftijd nog kinderen kan verwekken..... Precies: dit is een biologisch gegeven, net zoals dat het ook een biologisch gegeven is dat een vrouw op oudere leeftijd geen kinderen meer kan krijgen, als ze eenmaal door de overgang heen is.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik een interview met de 63 jarige moeder heb gelezen en daar toch wel van onder de indruk was......Wij vullen het in en zwaaien met het veroordelende vingertje en vinden er vooral allemaal wat van,maar ik geloof wel dat dat meisje in liefde opgroeid en dat zij voor een behoorlijk vangnet heeft gezorgd. En dat meisje ook zeker financieel kan onderhouden.Dat mag je tegenwoordig ook al als een voorrecht beschouwen geloof ik.......En is dit dan moreel onverantwoord gedrag? |
Ergens iets van vinden, een mening over hebben is niet hetzelfde als met een veroordelend vingertje omhoog staan. Als deze vrouw op de natuurlijke manier nog een kind had gekregen, waren er ongetwijfeld ook mensen geweest die daar een mening over hadden gehad (hoewel ik me afvraag of dat dan christenen waren geweest, want ik kan me niet voorstellen dat er christenen zijn die vinden dat ze dan had moeten kiezen voor abortus).
Feit is echter wel dat dit kind niet is geboren doordat zij op een natuurlijke manier zwanger is geworden. En nee, je zult mij nooit horen zeggen dat ik een tegenstander ben van behandelingen die ertoe leiden dat mensen die moeilijk of niet zwanger kunnen raken alsnog een kind kunnen krijgen. Daarvoor heb ik veel te dicht bij het vuur gezeten dankzij mensen in mijn nabije omgeving. En toch is er voor mij wel een verschil tussen deze echtparen, die allemaal nog op de leeftijd waren waarop anderen op de natuurlijke manier kinderen krijgen en die vrouw van 63. Overigens waren die echtparen ook prima in staat geweest om kinderen financieel te onderhouden, maar sinds wanneer geldt dat als maatstaf?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:38
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Het zou leuk zijn als die voorganger dan ook tijd neemt voor je. Ik weet nog dat ik interesse had hier in de baptistengemeente in Ede, heb ook wel een gesprek destijds gehad met die voorganger bij mij thuis, maar wat ik een echte afknapper vond is dat hij geen tijd had om mij (bijv. via mailuitwisseling) verder te helpen. Voor mij zou het dus nog niet zo gek zijn om elders naar een gemeente te gaan... maar ik ken mezelf... weet dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan, zeker als daar geen nazorg is en dat hoeft wat mij betreft echt niet alleen de voorganger te zijn... |
Wat jammer dat die voorganger uit Ede daar niet de tijd voor kon nemen en dat het ook niet op een andere manier werd ondervangen. Bij ons in de gemeente is er juist heel veel aandacht voor pastorale zorg. Ik kan me goed voorstellen dat je dit belangrijk vind als je overweegt om voor een bepaalde gemeente te kiezen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:39
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Er wordt niet over gesproken in de hoedanigheid zoals jij satan ziet........en zoals jij en veel meer mensen de Bijbel lezen...... |
Je maakt me wel nieuwsgierig Willemijn. Hoe wordt er in die Bijbel dan over satan gesproken? In de Bijbel die ik lees wordt zijn naam namelijk meerdere malen genoemd en dan lees ik ook echt dat het om een persoon gaat. Dus als jij nu stelt dat het in de Hebreeuwse Bijbel anders staat, hoor ik dat graag van je.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 11 april 2011, 13:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:41
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Ergens iets van vinden, een mening over hebben is niet hetzelfde als met een veroordelend vingertje omhoog staan. Als deze vrouw op de natuurlijke manier nog een kind had gekregen, waren er ongetwijfeld ook mensen geweest die daar een mening over hadden gehad (hoewel ik me afvraag of dat dan christenen waren geweest, want ik kan me niet voorstellen dat er christenen zijn die vinden dat ze dan had moeten kiezen voor abortus).
Feit is echter wel dat dit kind niet is geboren doordat zij op een natuurlijke manier zwanger is geworden. En nee, je zult mij nooit horen zeggen dat ik een tegenstander ben van behandelingen die ertoe leiden dat mensen die moeilijk of niet zwanger kunnen raken alsnog een kind kunnen krijgen. Daarvoor heb ik veel te dicht bij het vuur gezeten dankzij mensen in mijn nabije omgeving. En toch is er voor mij wel een verschil tussen deze echtparen, die allemaal nog op de leeftijd waren waarop anderen op de natuurlijke manier kinderen krijgen en die vrouw van 63. Overigens waren die echtparen ook prima in staat geweest om kinderen financieel te onderhouden, maar sinds wanneer geldt dat als maatstaf? |
Als je mijn stukje goed leest heb ik het niet alleen over financieel onderhouden maar over de liefde....En wie zegt dat ik niet dicht bij dat zelfde vuur heb gezeten??????? En je hoeft ook niet op ieder stukje van mij te reageren hoor.......het lijkt wel of je boven op ieder stukje van mij zit om het eens te bekritiseren........Gun een ieder de ruimte om zijn /mening hier eens..op te schrijven zou ik zo zeggen......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 13:52
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Ook weer geregeld......bij Hannah om de koffie , kan ze bij visser blijven eten.  |
zo kom je nog eens ergens....

en dan? door naar de Belse Cm-ers?
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op maandag 11 april 2011, 13:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 14:03
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Het zou leuk zijn als die voorganger dan ook tijd neemt voor je. Ik weet nog dat ik interesse had hier in de baptistengemeente in Ede, heb ook wel een gesprek destijds gehad met die voorganger bij mij thuis, maar wat ik een echte afknapper vond is dat hij geen tijd had om mij (bijv. via mailuitwisseling) verder te helpen. Voor mij zou het dus nog niet zo gek zijn om elders naar een gemeente te gaan... maar ik ken mezelf... weet dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan, zeker als daar geen nazorg is en dat hoeft wat mij betreft echt niet alleen de voorganger te zijn... |
Dus afgezien van het feit dat de voorganger geen tijd had om je na het gesprek verder te helpen, was de de inhoud van het gesprek wel goed ?? Ging het gesprek alleen over je interesse in de baptisten gemeente te Ede of ging het gesprek over in een ander onderwerp wat niet met de baptisten gemeente had te maken, en kon hij je daarin niet verder helpen. Denk dat je je daar heel objectief in moet blijven, waarom wou of kon hij me niet verder helpen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 14:10
|
|
|
|
Ik zie geen vervelende reacties, maar slechts meningen. Wanneer er (gevoelsmatig) onderling iets speelt, graag even een privé-berichtje/e-mail sturen.
| WILLEMIJN232 schreef: | Als je mijn stukje goed leest heb ik het niet alleen over financieel onderhouden maar over de liefde....En wie zegt dat ik niet dicht bij dat zelfde vuur heb gezeten??????? En je hoeft ook niet op ieder stukje van mij te reageren hoor.......het lijkt wel of je boven op ieder stukje van mij zit om het eens te bekritiseren........Gun een ieder de ruimte om zijn /mening hier eens..op te schrijven zou ik zo zeggen...... |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 14:12
|
|
|
|
| CHRISTIANMATCH schreef: | Ik zie geen vervelende reacties, maar slechts meningen. Wanneer er (gevoelsmatig) onderling iets speelt, graag even een privé-berichtje/e-mail sturen. |
Ik heb al contact opgenomen met Willemijn Judith, dus volgens mij is dit opgelost. En Willemijn: bedankt voor de boekentips
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 11 april 2011, 14:13
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|