| Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:40
|
|
|
|
|
Ik vind het jammer, dat we van het onderwerp afdwalen, en nu naar elkaar gaan schieten, de vraag was toch mastruberen, mag dat van God, is het een zonde? Of zoiets, in die geest, laten we niet Naar elkaar gaan gooien met woorden. Dat voelt niet goed.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:44
|
|
|
|
| MAUREEN217 schreef: | | Ik vind het jammer, dat we van het onderwerp afdwalen, en nu naar elkaar gaan schieten, de vraag was toch mastruberen, mag dat van God, is het een zonde? Of zoiets, in die geest, laten we niet Naar elkaar gaan gooien met woorden. Dat voelt niet goed. |
Mastuberen is geen zonde Maureen. Als dat wel zo zo zijn, dan zou het in de Bijbel staan en dat is niet het geval.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:50
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | David...ik kan me(momenteel!!!!!) heel goed vinden en toetsen aan je woorden!!!!
(Een nadere uitleg kan ik niet geven, het heeft te maken met prive)
Maak ik voel dit nu...zo..heel duidelijk!!! |
Mooi! Aan God de eer!
@lisa en de andere positieve reacties: Dank u.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:51
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | hmmm, apart wel dat er al meerdere zijn die dit stuk mooi vinden... Ik vind het maar een negatief verhaal en zou er zelf een totaal ander verhaal van maken... misschien meer in hoe ik het zelf zie... Smaken verschillen, toen ik het las had ik de neiging om weg te blijven van dit topic... mij te negatief en teveel over 1 kam geschoren... |
wat vind je dan negatief?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:52
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | hmmm, apart wel dat er al meerdere zijn die dit stuk mooi vinden... Ik vind het maar een negatief verhaal en zou er zelf een totaal ander verhaal van maken... misschien meer in hoe ik het zelf zie... Smaken verschillen, toen ik het las had ik de neiging om weg te blijven van dit topic... mij te negatief en teveel over 1 kam geschoren... |
Hé Suus, wat ik in het verhaal van David zie is bovenal een persoonlijke getuigenis en daar kan ik weinig negatiefs aan ontdekken. Hij geeft aan hoe hij de aanwezigheid van de Heer heeft ervaren tijdens een moeilijke periode in zijn leven en bovendien geeft hij aan dat hij er steeds weer naar streeft om zijn oude natuur af te leggen en God op nummer 1 te zetten. Dat is toch gewoon mooi?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELISABETH227
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:54
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Laten we eerst een misvatting weghalen. Er is totaal geen enkel bewijs dat de huidige moslims/arabieren allemaal afkomstig zijn van Ismael. Dat die mohammed zich die positie toegeëigend heeft, betekent niet dat hij daar ook gelijk in had. Dus laat die onzin maar dat de beloftes van God aan Ismael op hen van toepassing zijn, want dit is totaal niet gestoeld op de werkelijkheid. En ik ben blij dat Bin Laden dood is...niemand heeft toch ook getreurd over de dood van Hitler? |
Er is dan ook geen bewijs dat het niet zo is. Het gaat mij er eigenlijk meer om dat Jezus ons, christenen, oproept om onze vijanden lief te hebben. En dat Hij ons zegt niet te oordelen. Want Hitler heeft verschrikkelijke dingen gedaan, maar hij heeft ook gezorgd dat wij hier in Nederland kinderbijslag krijgen als ik mij niet vergis. In elk geval is er Een die treurt om zijn leven en zijn dood. Dat is de God die van ALLE mensen houdt en voor ALLE mensen gestorven is, of de rest van de christelijke wereld dat nu leuk vindt of niet.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:55
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Dit topic gaat toch over het calvinisme? Laten we het daar dan voorlopig bij houden, nietwaar? |
ben het hier wel met henk eens. Het komt overal voor en ookal zou het meer voorkomen bij die denominatie (wil daar wel eens empirisch bewijs van zien) dan nog kan je dat niet zo onlosmakelijk met elkaar verbinden, dan word het een stigma.
trouwens, echt in angst leven is niet Bijbels en gezond, maar een gezonde dosis ''vreze des Here'' daar is Bijbels gezien niks mis mee.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:05
|
|
|
|
Ja lisa je zegt veel goeds, en ik weet dat die excessen en duivelse leren niet bij het grote deel van de evangelische/pinkster gemeente geaccepteerd word, maar het sluipt er wel in, en groeit qua populariteit. Geen wijzende oordelende vinger dus maar waarschuwing uit oprechte en liefdevolle overtuiging.
Mijn ervaring was ook in die kerk waar ik vroeger kwam, dat de mens centraal stond en hun wensen en noden. De kern van het evangelie; dus de redding van de zonde en de eeuwige dood, het kruis, en de daar aan verbonden groei in de Heer, discipelschap, navolging en kruisdragen, werd amper nog besproken. Los nog van de theologische onwaarheden die het Godsbeeld vertroebelen. Dus ''wat kan God voor ons doen'' moet niet centraal staan maar het omgekeerde.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:14
|
|
|
|
[quote=DAVID923]Ja lisa je zegt veel goeds, en ik weet dat die excessen en duivelse leren niet bij het grote deel van de evangelische/pinkster gemeente geaccepteerd word, maar het sluipt er wel in, en groeit qua populariteit. Geen wijzende oordelende vinger dus maar waarschuwing uit oprechte en liefdevolle overtuiging.
Mijn ervaring was ook in die kerk waar ik vroeger kwam, dat de mens centraal stond en hun wensen en noden. De kern van het evangelie; dus de redding van de zonde en de eeuwige dood, het kruis, en de daar aan verbonden groei in de Heer, discipelschap, navolging en kruisdragen, werd amper nog besproken. Los nog van de theologische onwaarheden die het Godsbeeld vertroebelen. Dus ''wat kan God voor ons doen'' moet niet centraal staan maar het omgekeerde.[/quote] einde quote.
........ Wij kunnen niets voor God doen, David. Mij is geleerd dat de Heilige Geest mij vult en door Zijn werk mij veranderd en mijn denken veranderd/vernieuwd, me gaandeweg leert om belangeloos iets voor een ander te doen....je gaat dan als het ware als vanzelf vruchten produceren, de vruchten van de Heilige Geest. Hierin, in dit proces, is het essentieel dat wij het Koninkrijk van God zoeken, dat ben ik helemaal met je eens. Dan zal ons alles gegeven worden wat we nodig hebben.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 6 mei 2011, 11:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:19
|
|
|
|
ja maar betend dat passief achterover zitten en afwachten? en met ''iets voor God doen'' bedoel ik niet allen goede werken en de uiting van de vruchten door de Geest, maar ook een actieve houding van de christen zelf om God te dienen op elke manier en niet te zoeken naar eigen zegen, dat bedoelde ik.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:23
|
|
|
|
Zat nog eens een interview te lezen van een groot theologisch voorbeeld, en mijn voormalige voorganger toen hij nog voorganger in katwijk was. En er lopen nu al wat topics waar deze wel mee te maken heeft. Zijn boek was ZOOOOOOO`n eye opener voor me.
Deze zaken hebben me de evangelische gemeente doen verlaten en naar een calvinistische kerk doen gaan (en een theologische studie, maar dat even terzijde)
Wie herkent dit?
korte quote:
McChurch
In navolging van anderen spreekt u over de McDonaldisering van de kerk: de McChurch. Ook waarschuwt u tegen de opmars van een ‘funcultuur’ in de evangelische beweging. Kunt u herkenbare voorbeelden geven van wat u bedoelt? “Met McDonaldisering bedoel ik dat de kost die men in de kerk voorgeschoteld krijgt, gemakkelijk verkrijgbaar en licht verteerbaar moet zijn. Maar daardoor verdampt de waarde ervan bijna. Kerkgangers willen als klant geholpen worden en gemeenten spelen daarop in. Dat klantgericht-zijn, evenals trouwens ‘seeker sensitive’-kerkzijn (gericht zijn op zoekende mensen, red.), betekent dat je de drempel moet verlagen om mensen over de kerkvloer te krijgen. De cultuur van de kerk wordt zodanig omgebogen dat mensen er zich op hun gemak voelen en in groten getale komen. Daar hoort funcultuur bij. Het moet aanspreken en een goed gevoel geven. Dat spreekt mensen aan. Wat je dus ziet gebeuren, is dat er heel veel gedoe om de Woordverkondiging heen is om het maar laagdrempelig te houden. Tegelijk zie je ook een tegengestelde beweging. Heb je mensen eenmaal via een lage drempel binnen, dan moet je ze via een hoge drempel binnenboord houden. Dus wat gebeurt er? Die nieuwe leden krijgen cursus A en cursus B en moeten allerlei boeken lezen om gekleurd te worden met een bepaalde identiteit, zodat ze blijven. Nu zijn er theologen die aangeven dat in die ‘seeker sensitive’-benadering de kiem van verwereldlijking zit. Mijns inziens terecht. Het christelijk geloof heeft niets met die funcultuur te maken.” Wat bedoelt u precies met ‘gedoe’ rondom de verkondiging? “Je merkt in een aantal kerken dat er bijvoorbeeld meer en meer gezongen wordt en audiovisueel materiaal wordt gebruikt. Dat kán zeer preekondersteunend zijn. Helaas zie je echter maar al te vaak dat de kwaliteit en de duur van de preek eronder gaan lijden. De preek was eerst drie kwartier; toen werd het vijfendertig minuten en nu zijn er stemmen die zeggen: wat je in drie kwartier kunt zeggen, kun je ook in twintig minuten zeggen. Maar je kúnt geen diepe boodschap geven in zo’n korte tijd. Daar heb je zeker een halfuur voor nodig en zelfs meer om echt tot de kern door te dringen. Men raakt de luisterhouding kwijt. Dan wordt alle kracht en energie gericht op de aanbidding. Die moet staan als een huis. Als de prediking voor de aanbidding moet wijken, glijd je af naar een funcultuur. Dan ben je met McDonaldisering bezig: het moet allemaal goed voelen en niet te moeilijk zijn. Mijn punt is dat alles wat je in de dienst doet – zoals de aanbidding en audiovisuele middelen – preekondersteunend moet zijn. De Woordverkondiging moet centraal staan. Je komt samen als gemeente omdat je de stem van de Goede Herder wilt horen.” Hoe lang preekt u zelf gemiddeld? “Tussen de 35 en de 45 minuten. Het is funest als de tijd voor de Woordverkondiging wordt ingekort. De uitholling van de Woordcultuur, de ont-Woording van het Evangelie, baart mij zorgen.
volledige tekst:
http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/2005/page/Pleidooi_tegen_kerkelijke_McDonaldisering/articles/article.esp;jsessionid=15A4B11B236D293F1980DF857C667A68.mmbase02?article=6553201
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:26
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | ja maar betend dat passief achterover zitten en afwachten? en met ''iets voor God doen'' bedoel ik niet allen goede werken en de uiting van de vruchten door de Geest, maar ook een actieve houding van de christen zelf om God te dienen op elke manier en niet te zoeken naar eigen zegen, dat bedoelde ik. |
Ja, ok, dienstbaar zijn door de kracht van de Heilige Geest. M.i. is er wel een verschil in Godsbeeld. Het verschil uit zich d.m.v. het woordje 'dienen', dat je gebruikt. We zijn geen knechten (van de wet) meer, maar nu zonen en dochters van God, door de werking van de Heilige Geest mogen wij de Heere God nu aanspreken als Abba, vader. De Heere wil ons hele hart, wil Zijn Liefde voor ons beantwoord zien. Uit deze Divine romance vloeien daden voort, groeien vruchten. Een wisselwerking. Heb je wel eens een boom zijn best zien doen om appels te laten groeien? Nee, gaat vanzelf, omdat de wortels van de boom water tot hun beschikking hebben. De Here wil liefde! anders heeft het voor Hem geen waarde, heftig he? God de vader actief liefhebben. Zie 1 cor. 13.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 6 mei 2011, 11:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:29
|
|
|
|
| ELISABETH227 schreef: | Ik ben het met jou eens. Het deed mij zelfs een beetje pijn, die vreugde over zijn dood. Want het gaat wel om een kostbare ziel in de ogen van God. De moordenaar die naast Jezus aan een kruis hing (wij zeggen altijd moordenaar, maar het was een "bandiet" een meervoudig moordenaar) werd op het laatste moment vergeven en gered omdat hij spijt had. Wat niet betekent dat deze persoon "boven" niet ter verantwoording zal worden geroepen. Maar het oordeel is alleen aan God, niet aan ons. Er is veel te doen over moslims in het algemeen, maar deze mensen zijn de afstammelingen van Ismael. Ismael is er gekomen door de zonde (het ongeloof) van Abraham en Sara. Zo is het toch? Denk dat we daarom als "kinderen van Abraham" best een toontje lager zouden mogen zingen... Natuurlijk ben ik het met een ieder eens dat terrorisme uitgeroeid moet worden, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar deze geest van terrorisme verdwijnt idd niet door bepaalde mensen uit te schakelen. Zoals iemand anders al schreef, er staan weer anderen klaar om het stokje over te nemen. Elke boze macht, dus ook de geest van terrorisme, kan mijns inziens alleen geestelijk worden bestreden door christenen die de autoriteit gebruiken die we van Christus hebben gekregen. Hij heeft ons macht gegeven over de gehele legermacht van satan. Anderzijds is alles wat nu gebeurd onderdeel van het grote plan van God met deze wereld, voordat de Here Jezus terugkomt en er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen, waar geen haat meer zal zijn. Ik heb daar wel zin in, zo'n nieuwe aarde...  |
Even voor de goede orde Elisabeth: Wat betreft jou opmerking dat het oordeel alleen aan God is denk ik dat je best iets genuanceerder mag denken. Want als mensen niet mogen oordelen, dan kunnen we de hele rechterlijke macht wel opdoeken. Er staat echter duidelijk in de Bijbel dat mensen door de rechterlijke macht veroordeeld mogen worden voor hun misdaden. En als Bin Laden levend te pakken was gekregen, dan was dit vast ook gebeurd. In plaats daarvan is hij gedood tijdens een vuurgevecht, waarin hij zich verzette tegen zijn arrestatie. Tja, dat kan gebeuren als je terrorist bent. En nu zal het inderdaad aan God zijn om hem te veroordelen.
Dit neemt niet weg dat het heel menselijk is dat een ieder een mening heeft over Bin Laden als persoon en in het bijzonder de daden van hem en de mensen die zijn bevelen hebben opgevolgd. De de dood van Bin Laden niet zal leiden tot wereldvrede, omdat er al weer iemand anders klaar staat om het stokje van hem over te nemen geloof ik best. Per slot van rekening zijn er in de geschiedenis tal van dit soort figuren geweest en die zullen ook wel blijven komen, moslim of niet.
Of de alle moslims kinderen van Ismaël zijn, weten wij niet. Uit de Bijbel blijkt wel dat ook Ismaël een stamvader wordt van een volk omdat ook hij een zoon van Abraham is. Maar verder wordt er niet of nauwelijks gesproken over de nakomelingen van Ismaël, dus iedereen die niet tot het Joodse volk behoort kan wel gaan zeggen dat hij een nakomeling van hem is. De vraag is of dat werkelijk van belang is. In Genesis 16, vers 21 kun je immers duidelijk lezen dat het verbond dat God is aangegaan met Abraham alleen geldt voor Isaak. Hij is de stamvader van de Joden en uit hem komt de lijn van David voort, waaruit uiteindelijk Jezus is geboren. Of de moslims dus wel of niet afstammen van Ismaël maakt in feite niet uit. Waar het denk ik veel eerder om gaat is dat de moslims geloven in een andere God. Zij geloven ook niet in Jezus als hun Heiland en Verlosser.
Daarmee zeg ik niet dat christenen per definitie betere mensen zijn dan moslims. Als jij zegt dat God van alle mensen houdt en dat Jezus voor alle mensen gestorven is, meen ik dat je dit best zo mag stellen. Je moet echter niet voorbij gaan aan het feit dat in de Bijbel duidelijk staat dat God's genade geldt voor hen die Jezus Christus als hun Heiland en Verlosser hebben aanvaard: alleen door het geloof in Hem wordt je behouden. En ik vraag me af of Bin Laden op het allerlaatste moment alsnog christen is geworden en Jezus heeft aanvaard als Zijn Heiland en verlosser. Natuurlijk kan ik hem dat niet vragen, maar wat denk jij?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELISABETH227
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:45
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Even voor de goede orde Elisabeth: Wat betreft jou opmerking dat het oordeel alleen aan God is denk ik dat je best iets genuanceerder mag denken. Want als mensen niet mogen oordelen, dan kunnen we de hele rechterlijke macht wel opdoeken. Er staat echter duidelijk in de Bijbel dat mensen door de rechterlijke macht veroordeeld mogen worden voor hun misdaden. En als Bin Laden levend te pakken was gekregen, dan was dit vast ook gebeurd. In plaats daarvan is hij gedood tijdens een vuurgevecht, waarin hij zich verzette tegen zijn arrestatie. Tja, dat kan gebeuren als je terrorist bent. En nu zal het inderdaad aan God zijn om hem te veroordelen.
Dit neemt niet weg dat het heel menselijk is dat een ieder een mening heeft over Bin Laden als persoon en in het bijzonder de daden van hem en de mensen die zijn bevelen hebben opgevolgd. De de dood van Bin Laden niet zal leiden tot wereldvrede, omdat er al weer iemand anders klaar staat om het stokje van hem over te nemen geloof ik best. Per slot van rekening zijn er in de geschiedenis tal van dit soort figuren geweest en die zullen ook wel blijven komen, moslim of niet.
Of de alle moslims kinderen van Ismaël zijn, weten wij niet. Uit de Bijbel blijkt wel dat ook Ismaël een stamvader wordt van een volk omdat ook hij een zoon van Abraham is. Maar verder wordt er niet of nauwelijks gesproken over de nakomelingen van Ismaël, dus iedereen die niet tot het Joodse volk behoort kan wel gaan zeggen dat hij een nakomeling van hem is. De vraag is of dat werkelijk van belang is. In Genesis 16, vers 21 kun je immers duidelijk lezen dat het verbond dat God is aangegaan met Abraham alleen geldt voor Isaak. Hij is de stamvader van de Joden en uit hem komt de lijn van David voort, waaruit uiteindelijk Jezus is geboren. Of de moslims dus wel of niet afstammen van Ismaël maakt in feite niet uit. Waar het denk ik veel eerder om gaat is dat de moslims geloven in een andere God. Zij geloven ook niet in Jezus als hun Heiland en Verlosser.
Daarmee zeg ik niet dat christenen per definitie betere mensen zijn dan moslims. Als jij zegt dat God van alle mensen houdt en dat Jezus voor alle mensen gestorven is, meen ik dat je dit best zo mag stellen. Je moet echter niet voorbij gaan aan het feit dat in de Bijbel duidelijk staat dat God's genade geldt voor hen die Jezus Christus als hun Heiland en Verlosser hebben aanvaard: alleen door het geloof in Hem wordt je behouden. En ik vraag me af of Bin Laden op het allerlaatste moment alsnog christen is geworden en Jezus heeft aanvaard als Zijn Heiland en verlosser. Natuurlijk kan ik hem dat niet vragen, maar wat denk jij? |
Bedankt voor deze studie. Het is teveel voor mij om nu op te reageren, want ik moet weg. Ik zal het zeker nog eens nalezen. Denk in elk geval niet dat ik BL verdedig of zijn daden. Beslist niet. Maar juichen over iemands dood vind ik het andere uiterste en daar ging dit topic over. Want hij gaat wel naar de hel als hij zich idd niet in zijn laatste seconde bekeerd heeft. Moet je daar als christen blij om zijn? Tot zover. Ik moet nu echt weg.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:51
|
|
|
|
Je hebt laatst ergens een link geplaatst naar een treffende preek David. Ik heb die link bekeken en zo goed en kwaad als het ging geprobeerd de tekst te vertalen. Ik zie wel raakvlakken met wat je hier probeert te verwoorden. De kern van die preek was dat de mens teveel op zichzelf gericht was als gevolg van het humanisme wat ook in het christendom is geslopen. Hierdoor zijn mensen meer bezig met het zoeken van hun eigen geluk en menen zij dat God er voor hen is, om te zorgen dat zij gelukkig worden. Volgens die preek proberen mensen min of meer een deal met God te sluiten: ik zal u aanbidden opdat u iets voor mij doet, voor wat hoort wat. En daarmee stelt de mens zichzelf en zijn eigen behoeften op de eerste plaats.
In die preek werd in feite het volgende gezegd: de enigen die daadwerkelijk wedergeboren zijn door Zijn Heilige Geest, de mensen zijn die, of ze het nu zeggen of niet, tot Jezus komen en zeggen: Here Jezus, ik ga U gehoorzamen, U liefhebben, U dienen en doen wat U van mij vraagt, zo lang ik leef, ook al ga ik aan het einde van die weg naar hel, simpelweg omdat U het waard bent om lief te hebben, te gehoorzamen en te dienen EN IK PROBEER GEEN DEAL MET U TE SLUITEN!
De preek werd afgesloten met het volgende: De reden voor jou om naar het kruis te gaan, is niet opdat jij de overwinning krijgt. Je zult de overwinning krijgen. Het is niet dat je vreugde krijgt, je zult vreugde krijgen. De reden voor jou om het kruis te omarmen en te volharden totdat je weet dat je kunt getuigen met Paulus: “Ik ben gekruisigd met Jezus” is niet omwille van wat jij daar dan door verkrijgt, maar omwille van wat HIJ verkrijgt: de verheerlijking van God
Waar het in de kern van de preek om gaat is dat wat we doen voor God niet zozeer gericht moet zijn op het bevredigen van onze eigen behoeften en verlangens, maar juist op de verheerlijking van God, op het gehoorzaam zijn aan God, simpelweg omdat God dat verdient.
Het is een kleine samenvatting van hetgeen ik heb opgepikt uit die preek, die ik in mijn eigen woorden heb weergegeven. Ik heb het idee dat jij hierop doelt als je zegt dat het er niet om zou moeten gaan wat God voor ons kan doen, maar wat wij voor God kunnen doen.
In die context denk ik dus wel degelijk dat wij iets voor God kunnen doen door Hem te verheerlijken en te gehoorzamen, simpelweg omdat Hij dit verdiend. Hij schenkt ons immers Zijn enorme liefde en genade, iedere dag opnieuw. En ja, Hij wil ons wel degelijk overvloedig zegenen. Hij heeft met ons het goede, volmaakte en volkomene op het oog. Kortom: er worden ons geweldige beloften in het vooruitzicht gesteld, waar we wel degelijk naar mogen uit kijken. Dat neemt niet weg dat Hij op de eerste plaats dient te komen. Immers niet onze wil, maar Zijn wil zal geschieden. En wij mogen erop vertrouwen dat Zijn wil iets goeds voor ons inhoudt, ook op de momenten dat het soms best even moeilijk gaat in ons leven. Voor die momenten: http://www.youtube.com/watch?v=dg41E1HIjdg
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SJAAK585
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:51
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Leuk mensen, de groep groeit...ik zei al...als er 1 schaap...... |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:59
|
|
|
|
[quote=DAVID923] Soms David vraag ik me wel eens een beetje af in wat voor evangelische gemeente jij hebt gezeten. In de bijdragen die jij schrijft wek je vaak de indruk dat je de evangelische gemeenten over één kam scheert en daarmee doe je ze in mijn ogen echt tekort.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 12:01
|
|
|
|
|
Dit is mijn 2500ste bericht. Beloning: weekendje Ardennen !
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 12:04
|
|
|
|
|
Zaterdag en zondag geen dag. bemoediging. Ben even weekendje weg en ik hoop er maandag weer te zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 12:05
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 7 mei 2011, 03:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 12:06
|
|
|
|
| MAAIKE874 schreef: | | Duidelijk gevalletje van gebrek aan zelf kennis . | Ach Maaike, ik denk maar zo, je weet niet waar het over gaat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 12:48
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Of de alle moslims kinderen van Ismaël zijn, weten wij niet. Uit de Bijbel blijkt wel dat ook Ismaël een stamvader wordt van een volk omdat ook hij een zoon van Abraham is. Maar verder wordt er niet of nauwelijks gesproken over de nakomelingen van Ismaël, dus iedereen die niet tot het Joodse volk behoort kan wel gaan zeggen dat hij een nakomeling van hem is. De vraag is of dat werkelijk van belang is. In Genesis 16, vers 21 kun je immers duidelijk lezen dat het verbond dat God is aangegaan met Abraham alleen geldt voor Isaak. Hij is de stamvader van de Joden en uit hem komt de lijn van David voort, waaruit uiteindelijk Jezus is geboren. Of de moslims dus wel of niet afstammen van Ismaël maakt in feite niet uit. Waar het denk ik veel eerder om gaat is dat de moslims geloven in een andere God. Zij geloven ook niet in Jezus als hun Heiland en Verlosser. | Het maakt wel degelijk wat uit Lisa, want afstammeling van Ismael zijn betekent ook dat de beloftes voor Ismaels nakomeling voor je gelden. God heeft immers Ismael beloofd dat Hij hem zou zegenen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:09
|
|
|
|
dit kwam idd ook gelijk in mijn gedachten. waarom net de evangelische kerk net het doelwit is. paar weken terug was ik nog op een conferentie in een "evangelische" faculteit waar ik in de pauze ook nog moest aanhoren dat blijkbaar de evangelischen gebrek aan kennis zouden hebben. hmmm wat zou men moeten interpreteren onder "loven en prijzen" tot eer van Hem? moet dan alles een theologisch kleurtje hebben tijdens de zondag dienst? Laat ieder toch in zijn waarde met de beleving die hij heeft. niet ieder is een theoloog, en menige "theologen" zijn alleen nog maar met ratio bezig. jammer !!! enne ... de tijdspanne van een preek bepaald niet de kwaliteit van de inhoud. Ik denk trouwens niet dat het de bedoeling is om enkel op zondag je "voedsel" binnen te halen. De eerste christenen waren "dagelijks" samen... hierin zouden we wel een voorbeeld kunnen nemen, en dan heb je ruim de tijd om het Woord te overdenken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:27
|
|
|
|
ik was lang samen met een weduwe vrouw de "enige" single in de gemeente. voor de gemeente is het ook niet zo makkelijk hoe ze met ons moeten omgaan denk ik dan maar. vaak word je "onbewust" in een hoekje geplaats, maar de vraag is dan ook of we soms niet reageren vanuit een bepaald verwachtingspatroon. In ieder geval heb ik veel moeite en strijd gehad met men "alleenstaande moeder" situatie binnen de gemeente. zelfs zeker op geestelijk vlak vond ik men gemeente-genoten behoorlijk tekort schieten in het rekening houden met onze situatie. we leven wel heel duidelijk in een maatschappij van "ieder-voor-zich". Ik dacht vaak hoe het moest geweest zijn in de periode van de eerste christenen toen ze allen samen leefden.
we hadden net gisteren een voordracht van Henk Binnendijk, die juist zijn woord toepastte op een getrouwde vrouw en een ongetrouwde vrouw. Heel opbouwend om te beseffen dat de Here toch vaak een bijzonder plan heeft met alleenstaande vrouwen. en dat merk ik toch ook wel in mijn wandel met Hem. ik ben afhankelijk vooral van Hem in alles. Doch had ik graag wel wat meer toepassing gezien in de gemeente met betrekking van "zorg voor de wezen en de weduwen". In deze tijd zijn dat vooral de alleenstaande vrouwen, moeders na een scheiding. ik doel hier ook bijzonder op het geestelijke aspect. men is vaak vlugger paraat met oordeel en regeltjes die wij zouden moeten toepassen.
(sorry dat ik de man hier even uitlaat, maar ik kan me niet in hun plaatst situeren )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:37
|
|
|
|
ook al begrijp je soms de beweegreden van mensen niet, ik denk dat roddel iets van alle tijden is. ook in de bijbel kom je het al tegen, bijv in 2 samuel 16
9 Toen zeide Abisai, de zoon van Zeruja, tot den koning: Waarom zou deze dode hond mijn heer den koning vloeken? Laat mij toch overgaan en zijn kop wegnemen. 10 Maar de koning zeide: Wat heb ik met u te doen, gij zonen van Zeruja? Ja, laat hem vloeken; want de HEERE toch heeft tot hem gezegd: Vloek David; wie zou dan zeggen: Waarom hebt gij alzo gedaan? 11 Voorts zeide David tot Abisai en tot al zijn knechten: Ziet, mijn zoon, die van mijn lijf is voortgekomen, zoekt mijn ziel; hoeveel te meer dan nu deze zoon van Jemini? Laat hem geworden, dat hij vloeke, want de HEERE heeft het hem gezegd. 12 Misschien zal de HEERE mijn ellende aanzien; en de HEERE zal mij goed vergelden voor zijn vloek, te dezen dage. 13 Alzo ging David met zijn lieden op den weg; en Simeï ging al voort langs de zijde des bergs tegen hem over, en vloekte, en wierp met stenen van tegenover hem, en stoof met stof.
David, die oprecht opging met de mensen om zich heen, wordt voor van alles en nog wat uitgemaakt, maar legt het bij zijn God en Vader neer, in plaats van zelf de strijd aan te gaan; en ik denk dat dat de enige manier is om er op de juiste manier mee om te gaan; doe niet mee met het "spel" en laat je niet verleiden om degene die roddelt ook naar beneden te halen. weet van jezelf hoe je in het leven staat, en besef dat God alle dingen weet en ziet.
psalm 12; zij spreken valsheid, een ieder met zijn naaste, met vleiende lippen; zij spreken met een dubbel hart; wij zullen de overhand hebben met onze tong; onze lippen zijn van ons; wie is Heer over ons? Gij HEERE , zult hen (de oprechten) bewaren; Gij zult hen behoeden voor dit geslacht, tot in eeuwigheid.
http://www.youtube.com/watch?v=prreYwy7wPM
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:41
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Soms David vraag ik me wel eens een beetje af in wat voor evangelische gemeente jij hebt gezeten. In de bijdragen die jij schrijft wek je vaak de indruk dat je de evangelische gemeenten over één kam scheert en daarmee doe je ze in mijn ogen echt tekort. | Ik heb gelezen dat David in een vrij extreme gemeente heeft gezeten. Maar ik ben er ook van overtuigd dat hij net zo goed als ik ziet dat er ook heel wat mensen zijn, die niet extreem zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:41
|
|
|
|
ok denk dat zinnetjes even weg. herken je dit ook en jouw kerk of omgeving:
en nu inhoudelijk reageren plz. (i know the truth hurts)
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op vrijdag 6 mei 2011, 13:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:42
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik heb gelezen dat David in een vrij extreme gemeente heeft gezeten. Maar ik ben er ook van overtuigd dat hij net zo goed als ik ziet dat er ook heel wat mensen zijn, die niet extreem zijn. |
precies, en dat ze alleen dat weer eruit pikken en de rest wat echt speelt gewoon TOTAAL negeren. erg frustrerend.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:47
|
|
|
|
Als we tegen iets ten strijde zouden moeten trekken dat is dat o.a. wel de roddel. Jezelf niet rechtvaardigen, maar dat overgeven aan God de Vader is één ding...maar voor mezelf heb ik ook tot een gewoonte proberen te maken, dat áls het bij mij terecht komt, dat ik het probeer te keren, daar waar het roddel over een ander betreft. Roddel is een groot kwaad.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:51
|
|
|
|
Had het eerlijk gezegd zelf niet beter kunnen zeggen Lisa. De pakt precies de kern. En ja, ik ben het ook eens met je laatste stukje, sommige mensen cijferen hun hele eigen identiteit weg en hebben een slaafs wettisch angstig geloof. Dat is weer de andere kant. Zeker geloof ik in al de zegeningen en liefde die God op ons pad wil zetten, maar het vertrekpunt moet de Heer zijn, altijd God op de eerste plek.
vond die preek inderdaad zo geweldig en verwoorde zo goed wat ik zag misgaan in de kerk. Nogmaals ik ben echt uit de wereld geplukt door de Here en wist niks van kerken of theologie, maar was zoooo teleurgesteld in de kerken en mensen EN zulke preken en sommige boeken waren zulke eye openers.
Erg mooi antwoord, had het zelf niet beter kunnen zeggen. En dank je voor de vertaling.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |