ChristianMatch

Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3257 3258 3259 3260 3261 3262 3263 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:51

MARIO216 schreef:
Het is hier niet de plaats om de legitimiteit van de kinderdoop aan te tonen. Toch is een enkel woord over de aard van de kinderdoop op zijn plaats.Het is niet ten onrechte dat kinderdoop wordt gezien als afgeleide van volwassenendoop. Afgeleid wil niet zeggen van mindere betekenis. De kinderdoop wordt verricht in het geloof dat ook deze handeling een echte heilshandeling is. In de kinderdoop is er nog niet sprake van een bewuste geloofshandeling van de dopeling. Die wordt over het algemeen naar de doopvont gebracht of gedragen. Toch hoeft iemand, die als zuigeling of kind gedoopt is, niet op deze doop terug te kijken als een halve doop. Ook de kinderdoop is verbonden met het Woord en ontvangen in het geloof en daarom een heilsteken van God.
Het geloof van het kind is op het moment van de doop niet ‘actief’. Het kind is niet bewust gelovig, maar daarmee evenmin bewust ongelovig. Het mag later wel vernemen dat Christus ook voor hem of haar heeft gekozen. Dat is de aanvangssituatie. Doop is daarom een ‘relevant gegeven’. De doophandeling, ook waar het gaat om de kinderdoop, is een complete handeling. De kinderdoop is geen ‘kinderwerk’. De doopgenade is geen halve genade. Er zit dus óók de notie in, die in het zogenaamde zondvloedgebed wordt gebeden: ‘gestorven met Christus en met Hem opgewekt’. Voor iedereen die opgroeit zal gelden: de werkelijkheid, die in de doop wordt afgebeeld, en als geschenk is gegeven, vraagt erom gelovig te worden toegeëigend. De doop vraagt om een antwoord. Daar kan niemand om heen. De kinderdoop is dus geen half werk is, maar het is wel een handeling, die openstaat naar de toekomst. Het is gericht op de belijdenis van het geloof. Het vraagt om geloof en een leven als leerling van Jezus, in liefde tot God en de naaste.
Toch kan niet ontkend worden, dat de kinderdoop kan losraken van wat met de doop volgens het Nieuwe Testament gegeven is, en dat het daarmee verburgerlijkt en van de radicaliteit wordt ontdaan. Een kinderdoop wordt veelal gezien als het ontvangen van een tastbare zegen, als het wijden van een kind aan God, het opdragen van een kind als teken van dankbaarheid, als een vieren van de gave van het leven. Deze noties spelen ook zeker mee in de doop, maar het is voor alles een ‘inlijving’ in Christus, waarmee noties verbonden zijn als dood en opstanding, vergeving en vernieuwing, het ontvangen van de heilige Geest en leerlingschap van Jezus, het deel uitmaken van het lichaam van Christus. Wanneer deze noties verdwijnen, boet de doop aan betekenis in. De doop is geen familiefeest, maar strikt genomen eerder een onteigening van jezelf en je familie, waarin wordt uitgedrukt dat het kind in de eerste plaats toebehoort aan Jezus Christus, en niet aan de ouders of de familie.

http://www.pkn.nl/site/uploadedDocs/Doopgedachtenis_KTO_08_02.pdf

Ik wil niet vervelend doen Mario, maar ik probeer deze discussie juist steeds weer af te leiden van een discussie over de kinderdoop. Die wordt immers elders op het forum gevoerd. Juist daarom probeer ik het een beetje ontopic te houden. Het topic was erfzonde en mijn vraag is dan ook nog steeds hoe je van mening kunt zijn dat een baby zondig is c.q. zondigt.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:55

MARRY942 schreef:
Mijn broer is ook verpleegkundige....afwisselend één week dag- en één week nachtdienst.....Christelijk istie niet, hij komt in geen kerk (helaas)....
Maar die gast verdient wel genoeg om 3 x per jaar op vakantie te gaan!
En hij is de lieveling van al zijn patienten, popi-jopi....
(oefff ik geloof dat we off topic zitte....) Smiley met dichtgeplakte mond

Komt omdat hij nachtdiensten draait he.....dat zijn de zgn slagroom uren,
maar ik moet er niet aan denken...en één week op één week af bestaat dat nog wel? Ik dacht dat dit niet meer zo voorkwam in het kader van gezond roosteren?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:56

MOMO697 schreef:
Schrale troost

Maar God heeft al voorzien. Dus ik mag nog ff een poosje blijven yoeghee!!!
Ben ik heel blij mee. Knipoog smiley

Enne, ik heb een heel fijn leven buiten cm dus geen klachten

Waarom is dat nu een schrale troost? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:01

ERIKA129 schreef:
Kwijlende smiley Kwijlende smiley
Die ga ik zeker een keer maken Lachende smiley

ikkies ook Kwijlende smiley
heb jij nog een lekker recept erika???
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:01

WILLEMIJN232 schreef:
Waarom is dat nu een schrale troost? Verraste, verbaasde smiley

Ben het spoor ook een beetje bijster moet ik zeggen Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:04

Vandaag heeft de pin automaat mijn pinpas ingeslikt. Woedende smiley Woedende smiley

Erg lastig, maar mijn pas bleek geskimd te zijn, maar goed, t/m woensdag of donderdag nog even geen nieuwe pas....
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:05

WILLEMIJN232 schreef:
Komt omdat hij nachtdiensten draait he.....dat zijn de zgn slagroom uren,
maar ik moet er niet aan denken...en één week op één week af bestaat dat nog wel? Ik dacht dat dit niet meer zo voorkwam in het kader van gezond roosteren?

Bij ons mogen ze max 6 nachten achter elkaar Willemijn staat ook in het CAO maar ik moet er niet aan denken maar ja ik mag niet eens meer nachtdiensten gaan draaien als ik weer volledig werk.
En idd die hebben een hoger salaris ik kan soms niet eens 1 keer per jaar op vakantie omdat er andere dingen nodig zijn, maar ik ben zeker niet zielig Knipoog smiley Ben blij met mn werk en dat vind ik belangrijker!
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:06

GRACE585 schreef:
ikkies ook Kwijlende smiley
heb jij nog een lekker recept erika???

Zal mn hersenen laten kraken als ze dat nog willen Clown smiley
Er moet eerst voor een maandag nog een sinterklaas gedicht uit Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:06

MARIAN519 schreef:
Als je dat "sorry" oprecht meent, ook al is het aan Erika gericht, zou je het wel weg halen, dan zou je een ander zijn wens respecteren.. Engeltje smiley

Een supermooie film die ik gezien heb is trouwens.."Inception"..
Om weer on-topic te gaan..
Je eigen topic nog wel... Gefrustreerde smiley Engeltje smiley Knipoog smiley

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:08

HARALD940 schreef:
Vandaag heeft de pin automaat mijn pinpas ingeslikt. Woedende smiley Woedende smiley

Erg lastig, maar mijn pas bleek geskimd te zijn, maar goed, t/m woensdag of donderdag nog even geen nieuwe pas....

Oei Harald, dat wordt hongerlijden tot donderdag! Nou als ut nie meer gaat kom ie bij mij maar een boterhammetje halen hoor! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:11

MARRY942 schreef:
Oei Harald, dat wordt hongerlijden tot donderdag! Nou als ut nie meer gaat kom ie bij mij maar een boterhammetje halen hoor! Knipoog smiley

Je kan dan wel gewoon geld bij de bank halen hoor...... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:13

EXCLUSIVE The Second Coming

http://www.youtube.com/watch?v=u2_K_l3MQPM&feature=related
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

LOVEJEZUS310 schreef:
EXCLUSIVE The Second Coming

http://www.youtube.com/watch?v=u2_K_l3MQPM&feature=related

Mijn best! Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

WILLEMIJN232 schreef:
Je kan dan wel gewoon geld bij de bank halen hoor...... Knipoog smiley

En ik wilde net op het aanlokkelijke bod van Marry ingaan, en dan verpest jij dat zo weer Knipoog smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:14

HARALD940 schreef:
En ik wilde net op het aanlokkelijke bod van Marry ingaan, en dan verpest jij dat zo weer Knipoog smiley Clown smiley
Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:27

MARIO216 schreef:
Het is hier niet de plaats om de legitimiteit van de kinderdoop aan te tonen. Toch is een enkel woord over de aard van de kinderdoop op zijn plaats.Het is niet ten onrechte dat kinderdoop wordt gezien als afgeleide van volwassenendoop. Afgeleid wil niet zeggen van mindere betekenis. De kinderdoop wordt verricht in het geloof dat ook deze handeling een echte heilshandeling is. In de kinderdoop is er nog niet sprake van een bewuste geloofshandeling van de dopeling. Die wordt over het algemeen naar de doopvont gebracht of gedragen. Toch hoeft iemand, die als zuigeling of kind gedoopt is, niet op deze doop terug te kijken als een halve doop. Ook de kinderdoop is verbonden met het Woord en ontvangen in het geloof en daarom een heilsteken van God.
Het geloof van het kind is op het moment van de doop niet ‘actief’. Het kind is niet bewust gelovig, maar daarmee evenmin bewust ongelovig. Het mag later wel vernemen dat Christus ook voor hem of haar heeft gekozen. Dat is de aanvangssituatie. Doop is daarom een ‘relevant gegeven’. De doophandeling, ook waar het gaat om de kinderdoop, is een complete handeling. De kinderdoop is geen ‘kinderwerk’. De doopgenade is geen halve genade. Er zit dus óók de notie in, die in het zogenaamde zondvloedgebed wordt gebeden: ‘gestorven met Christus en met Hem opgewekt’. Voor iedereen die opgroeit zal gelden: de werkelijkheid, die in de doop wordt afgebeeld, en als geschenk is gegeven, vraagt erom gelovig te worden toegeëigend. De doop vraagt om een antwoord. Daar kan niemand om heen. De kinderdoop is dus geen half werk is, maar het is wel een handeling, die openstaat naar de toekomst. Het is gericht op de belijdenis van het geloof. Het vraagt om geloof en een leven als leerling van Jezus, in liefde tot God en de naaste.
Toch kan niet ontkend worden, dat de kinderdoop kan losraken van wat met de doop volgens het Nieuwe Testament gegeven is, en dat het daarmee verburgerlijkt en van de radicaliteit wordt ontdaan. Een kinderdoop wordt veelal gezien als het ontvangen van een tastbare zegen, als het wijden van een kind aan God, het opdragen van een kind als teken van dankbaarheid, als een vieren van de gave van het leven. Deze noties spelen ook zeker mee in de doop, maar het is voor alles een ‘inlijving’ in Christus, waarmee noties verbonden zijn als dood en opstanding, vergeving en vernieuwing, het ontvangen van de heilige Geest en leerlingschap van Jezus, het deel uitmaken van het lichaam van Christus. Wanneer deze noties verdwijnen, boet de doop aan betekenis in. De doop is geen familiefeest, maar strikt genomen eerder een onteigening van jezelf en je familie, waarin wordt uitgedrukt dat het kind in de eerste plaats toebehoort aan Jezus Christus, en niet aan de ouders of de familie.

http://www.pkn.nl/site/uploadedDocs/Doopgedachtenis_KTO_08_02.pdf
Een leuk verhaal hoor, omfloerst met dure woorden, en toch niet bijbels. Jezus roept nergens op kinderen te dopen. De doop is een antwoord op de keuze van de persoon zelf. En je laat terecht zien, dat het het inlijven in Christus is. Daarmee is het volledig overbodig geworden, omdat kinderen per definitie geheiligd zijn. En de grens tussen inlijving in Christus en behouden zijn doordat je besprenkeld bent, is heel smal, in mijn ogen precies hetzelfde. En kinderen besprenkelen ten behoeve van de zonden van de ouders is volledige onzin.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 december 2011, 12:27
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:42

LISA610 schreef:
Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent als je meent dat je dat onderscheid kunt maken?

Dit komt er vrij cru uit en dat is niet zo cru bedoelt als het klinkt hoor.

Dat kan ik jou ook wel vragen, lees jou reactie hieronder maar door, daar maak jij meerdere keren dezelfde onderscheiden die je mij verwijt.

LISA610 schreef:
Kortom: als het gaat om een gelijkenis of om symbolische teksten dan wordt dit echt wel duidelijk gemaakt in de Bijbel zelf. Alle andere teksten waarbij daar geen sprake van is, moet je in mijn beleving gewoon letterlijk nemen. Je mag de verhalen die getuigen van een stuk geschiedenis gewoon aannemen als waar gebeurde verhalen (zelfs het verhaal waaruit blijkt dat Job heeft bestaan) die iets beschrijven van wat toen gold en wat nog steeds van toepassing is. Enne… als je de denkfout maakt dat de Bijbel niet meer toepasbaar is in deze tijd omdat het allemaal al zo lang geleden is, realiseer je dan dat de Bijbel haar tijd minstens 3500 jaar vooruit is.
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:47

LISA610 schreef:
Zou jij jouw verhaal dan iets willen verduidelijken, want ik kreeg dezelfde indruk als chat Knipoog smiley

Nog meer verduidelijken?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:57

okee, en nou allemaal stoppen met marry pesten, dat kan ik alleen ook wel af Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:59

wel eens bij stil gestaan dat de tijd die ons nog rest gewoon de tijd is tot het overlijden????

Pieter, eindtijdtheorie is onbijbels
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:03

PIETER649 schreef:
wel eens bij stil gestaan dat de tijd die ons nog rest gewoon de tijd is tot het overlijden????

Pieter, eindtijdtheorie is onbijbels

Niemand weet wanneer het zijn/haar tijd is...
Dus geniet van de dingen des levens...
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:04

MARISKA601 schreef:
Niemand weet wanneer het zijn/haar tijd is...
Dus geniet van de dingen des levens...

...en behoudt het goede!
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:06

PIETER649 schreef:
okee, en nou allemaal stoppen met marry pesten, dat kan ik alleen ook wel af Verlegen lachende smiley

Smiley met dichtgeplakte mond

Thanks Pieter...fijn dat jij het overneemt....dat doet me niet zo zeer als voorgaande opmerkingen! Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:07

MARRY942 schreef:
...en behoudt het goede!

euh, was dat niet onderzoek alle dingen en behoudt het goede? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:09

LISA610 schreef:
Ik bin al wer werrom hear Knipoog smiley

Je kan niet zonder cm liesje...

zeg het maar... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:10

Als ze me misse, ben ik visse Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:12

LISA610 schreef:
Ik wil niet vervelend doen Mario, maar ik probeer deze discussie juist steeds weer af te leiden van een discussie over de kinderdoop. Die wordt immers elders op het forum gevoerd. Juist daarom probeer ik het een beetje ontopic te houden. Het topic was erfzonde en mijn vraag is dan ook nog steeds hoe je van mening kunt zijn dat een baby zondig is c.q. zondigt.... Knipoog smiley

Het is hier al een keer eerder genoemd, maar wij stammen af van Adam en Eva. Doordat er een keer is geluisterd naar de duivel hebben, is Adam het paradijs uitgestuurd. En heeft hij nageslacht gekregen (ik, jij, iedereen) dat met die zonden geboren zijn. Het is als het ware in je DNA gepland. Dat maakt dat er oorlog is, ruzie, jaloezie en andere kwalijke zaken. Dat zie ik als erfzonde.
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:12

ANNETTE792 schreef:
euh, was dat niet onderzoek alle dingen en behoudt het goede? Smiley die vol vragen zit

Klopt Annet...maar als je ergens niet van genoten hebt...hoe kun je dan weten dat het goed is...en het behouden?
Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:13

Het is weer leuk geweest Lachende smiley Dag hoooorrr

foutje Geschokte, onthutste smiley duurt nog effies Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
GERRIT084
op zondag 4 december 2011, 10:30
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 20:14

CHATULIEM619 schreef:
Een leuk verhaal hoor, omfloerst met dure woorden, en toch niet bijbels. Jezus roept nergens op kinderen te dopen. De doop is een antwoord op de keuze van de persoon zijn. En je laat terecht zien, dat het het inlijven in Christus is. Daarmee is het volledig overbodig geworden, omdat kinderen per definitie geheiligd zijn. En de grens tussen inlijving in Christus en behouden zijn doordat je besprenkeld bent, is heel smal, in mijn ogen precies hetzelfde. En kinderen besprenkelen ten behoeve van de zonden van de ouders is volledige onzin.

Ben ik het niet mee eens, maar ja dat wist je al.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3257 3258 3259 3260 3261 3262 3263 ... 6194 Volgende
Pagina 3260 van 6194