ChristianMatch

Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3282 3283 3284 3285 3286 3287 3288 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:42

Ik liep er zo ff tegenaan:

Kolossenzen 2: 6
14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen

Hoe lees je dat als je vast blijft houden aan erfzonde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:51

Moet er wel duidelijk zijn voor wie de dag is, voor God of de mens?
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:53

LISA610 schreef:
Ik liep er zo ff tegenaan:

Kolossenzen 2: 6
14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen

Hoe lees je dat als je vast blijft houden aan erfzonde?

Zondig jij nog, of doe je dat niet meer sinds dat Jezus dat voor de mensheid gedaan heeft?
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:00

pfff ik klaag dat dit topic niet echt diepgaand is Engeltje smiley Zieke smiley
laten we gezelli een topic voor hoger opgeleiden maken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Boze smiley Engeltje smiley Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:05

In de strijd om de waarheid
is strijd vaak de enige waarheid

(Tagore)
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:20

Het woord "zondag" komt in de hele Bijbel niet voor, sabbat daarentegen des te meer. Tegen de tijd dat Jezus rondliep op deze wereld en onderricht gaf, waren er allemaal regels die golden voor de sabbat en deze waren lang niet allemaal door God gegeven, maar vaak door mensen bedacht. Jezus zelf was opgegroeid met de Joodse tradities. Daarom nam Hij ook deel aan de sabbatvieringen, die volgens de Joodse traditie op zaterdag plaats vinden. Op een tal van plaatsen in de Bijbel gaat Jezus de confrontatie aan met de farizeeërs en schriftgeleerden over wat er nu wel en niet mag op de sabbat. En nee, daarmee heeft Jezus niet geprobeerd om de sabbat af te schaffen. Volgens mij heeft hij eerder geprobeerd om de sabbat terug te brengen naar haar oorspronkelijke doel: het moest een rustdag zijn die aan God gewijd was. Een dag waarop je niet ging werken (om geld te verdienen), maar wel degelijk barmhartigheid mocht tonen door het goede te doen. Dat is wat Hij heeft laten zien met woorden en daden.

Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Daarbij staat in Kolossenzen 2:
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

En

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Kort samengevat denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of je nu de zaterdag of de zondag als rustdag neemt. Waar het in de eerste plaats om gaat is dat het niet Gods bedoeling is dat wij 24/7 aan het werk zijn. Dat deed Hij zelf immers ook niet:

Genesis 2:
2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Wat de Sabbat betreft staat er in Exodus 20:
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Anders gezegd: God zelf heeft de zevende dag heilig verklaard, omdat Hij op die dag rust nam. En Hij vraagt ook van ons om één dag per week een rustdag te nemen. Dat is niet om ons te plagen, maar juist omdat dit goed voor ons is. Wie 24/7 werkt, raakt immers op den duur compleet uitgeput. God geeft in feite aan dat het voor ons belangrijk is om te ontspannen, om de simpele reden dat de boog niet altijd gespannen kan staan. God geeft geen wetten of regels over de invulling van die ontspanning, maar zegt eigenlijk alleen dat er één dag per week moet zijn waarop jij je ontspant. En die dag zal dan gewijd worden aan de Heer. Wat dat precies in moet houden wordt ook niet nader omschreven. Ik denk dat je daarvoor het beste kunt kijken naar het voorbeeld wat Jezus zelf heeft gegeven.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:40

YELNIN491 schreef:
pfff ik klaag dat dit topic niet echt diepgaand is Engeltje smiley Zieke smiley
laten we gezelli een topic voor hoger opgeleiden maken Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Boze smiley Engeltje smiley Zieke smiley

Nah daar barst je al van Zieke smiley en als je wat fout tikt, krijg je op je kl.... Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:41

In blijde verwachting van Hem...

Laatst aangepast door
FRANKT627
op zondag 11 december 2011, 05:22
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:43

WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat je hier ook weer merkt dat het niet goed is alles in de Bijbel letterlijk te nemen...dat zorgt voor veel ellende.....kijk naar het verhaal niet naar de letterlijke Bijbelteksten...voorkomt veel narigheid denk ik....

De Bijbel goed lezen, bijbelvertalingen naast elkaar, je willen verdiepen in Gods Woord, omdat je het begrijpen wilt..

zorgvuldig lezen..zorgt voor veel duidelijkheid. Lachende smiley

Exodus 20:3-6 en/of Deuteronomium 5:7 Vereer naast mij geen andere goden. 8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Laatst aangepast door
MARIAN519
op donderdag 8 december 2011, 21:44
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:44

LEANNE226 schreef:
Ben ik een keertje vrij,denk ik in de chatbox eindelijk mee te kunnen doen met het "koffie-uurtje".......is er niemand Huilende smiley, smiley in tranen

Hoe zielig ben je dan? Engeltje smiley

Is de mutsenclub er niet meer?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:44

HANNAH810 schreef:
ik begrijp niets van je bla bla bla vr verhaal gerrit Geschokte, onthutste smiley

Vandaar ook je reactie.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:45

THOMAS968 schreef:
Is de mutsenclub er niet meer?

De mutsenklup is opgeheven.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:52

PIETER649 schreef:
tja, dan heb je ook niks aan n flinke bos hout voor de deur he Knipoog smiley

en helemaal niet als het nat is...

nat hout brand namelijk niet...

of misschien kan het in duitsland wel... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:00

GERRIT084 schreef:
Nah daar barst je al van Zieke smiley en als je wat fout tikt, krijg je op je kl.... Coole smiley met zonnebril

Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:02

ZEELAND736 schreef:
Was dat die bekende van M?????
Waren ze bij jouw ook in de aanbieding voor 1 euro???

stttt Smiley met dichtgeplakte mond niet zeggen, maar hij was lekker Kwijlende smiley Kwijlende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:05

YELNIN491 schreef:
Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit

Kletskop Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:06

LISA610 schreef:
Volgens mij zitten wij dichterbij elkaar dan in eerste instantie lijkt. Ik geloof namelijk net zoals jij dat God een plan heeft met ieders leven. En nee, ik meen niet dat God alleen maar een gebed om genezing verhoort als dat in een groep wordt gedaan. Als het deel uitmaakt van Gods plannen om iemand te genezen, dan doet Hij dat volgens mij op Zijn tijd.

Dat neemt niet weg dat ik wel meen dat iemand mag bidden voor genezing: of hij dat nu alleen doet, samen met zijn naasten of in een dienst voor gebedsgenezing. Jezus zegt immers ook dat je tot God mag gaan en Hem dingen mag vragen in Jezus naam. Zou dat niet ook slaan op de wens om genezen te worden? Volgens mij wel. Maar wat daaraan toegevoegd moet worden is dat het niet gaat om onze wil, maar om Zijn wil.

Hoe legitiem het ook is om de wens te koesteren om genezen te worden, om te hopen op een wonder als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn... Juist als dat niet gebeurd komt het denk ik aan op vertrouwen in God en in Zijn plannen met ons.

Waar het mij vooral om gaat ik dat ik heel veel weerstand voel op het moment dat er gezegd wordt dat iemand niet gelovig genoeg zou zijn als hij of zij niet geneest nadat er voor hem of haar is gebeden. Da's in mijn ogen twijfel zaaien, terwijl dat volgens mij in heel veel gevallen niet terecht is. Per slot van rekening komen laten die mensen wel voor zich bidden (of bidden zij voor zichzelf) in vertrouwen op Gods macht om hen te genezen. En dat vertrouwen is in mijn ogen wel degelijk terecht, want ik geloof oprecht dat God bij machte is om mensen te genezen. Op de vraag waarom dat dan niet altijd gebeurd heb ik geen antwoord. En om eerlijk te zijn zou ik daar ook geen antwoord op willen proberen te geven, om de simpele reden dat het voor mij onmogelijk is om Gods plannen te overzien.

Wat betreft jouw opmerking over de onverklaarbare dingen die soms gebeuren in de gezondheidszorg en die door christenen wonderen worden genoemd en door niet christenen als meevaller, wellicht zelfs als toevalstreffer.. tja, da's denk ik nou net het verschil tussen gelovig zijn of niet. Wij geloven immers dat het goede van God komt. Dat zij daar niet in geloven, wil niet zeggen dat het niet zo is. Knipoog smiley

Ik heb toch een beetje het gevoel dat in genezingsdiensten door gebed genezing en wonderen worden afgedwongen.....Natuurlijk mag je bidden voor genezing maar waarom in zo'n speciale dienst? Het bijzondere is ook dat de genezingen vaak gebeuren bij mensen die een ook wat psychisch ziektebeeld(wat zich ook kan uiten in lichamelijke klachten).....
Maar als mensen er in geloven moeten ze het om mij absoluut niet laten.....Maar het dwingende karakter staat me erg tegen.....in die zin zijn we het eens denk ik.....
Ik denk zeker dat God kan genezen, op Zijn tijd en met Zijn plan voor jou en mij.....
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:06

Heel duidelijk...voor iedereen te begrijpen....Mooi Lisa..dankjewel!!!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:08

YELNIN491 schreef:
bedoel je panter?? dat is een kater Knipoog smiley

Oh Gefrustreerde smiley hij zegt lamaar barst ut hier al van Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

GERRIT084 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, maar zie ook maar eens tegenwoordig een baan te vinden, waarin je op zondag niet hoeft te werken.
Het werk der barmhartigheid daar gelaten, het is overal 24 uur en 7 dagen per week beschikbaar zijn.
Daar tussen ben je wel gewoon vrij om te eten en slapen, plus nog wel 2 dagen vrij.
Maar wel ingevuld door de werkgever, en beslist niet op zondag, het is dan juist rustig op de weg, wordt dan verondersteld.
En als je er dan over begint, dan moet je maar geloven in je eigen tijd.

Wat versta je nu onder werk der barmhartigheid? Klinkt zo ouderwets..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

ik geloof ook dat je soms achteraf wel kunt aangeven waarom het is geweest en dan kun je daarvan leren en er je voordeel mee doen.
Maar er blijven altijd dingen in dit leven die je niet snap en waar je mee moet dealen.
die dingen hevel ik over naar de eeuwigheid, waar ik eenmaal antwoord zal krijgen op mijn vragen, maar misschien vind ik die vragen dan niet meer zo belangrijk.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:10

GERRIT084 schreef:
Oh Gefrustreerde smiley hij zegt lamaar barst ut hier al van Huilende smiley, smiley in tranen

Kunnen jullie geen eigen topic openen voor jullie geneuzel? Engeltje smiley
Dit topic gaat over niet verlengen.....dit even voor alle duidelijkheid
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:10

WILLEMIJN232 schreef:
Wat versta je nu onder werk der barmhartigheid? Klinkt zo ouderwets..... Knipoog smiley

Zusters en verplegers, doktoren,cipieren, agenten, enz Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laatst aangepast door
GERRIT084
op vrijdag 9 december 2011, 13:40
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:11

GERRIT084 schreef:

ach arme Josuf, moet je hem nu troosten of geef je hem een abo op een kattensite zonder katers Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:12

YELNIN491 schreef:
ach arme Josuf, moet je hem nu troosten of geef je hem een abo op een kattensite zonder katers Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Sneu...... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:12

YELNIN491 schreef:

Als ik dat hier neer zet Verlegen lachende smiley krijg ik een ..n Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:13

[quote=GERRIT084]ustertjes en verplegers, doktoren,cipieren, agentjes, enz Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt[/quot

Doe niet zo sneu zeg, zijn allemaal volwassen mensen hoor dus laat het tje er maar achter vandaan.......klinkt zo denigrerend vind je niet? e]
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:14

Straks de deur uit met dit weer Huilende smiley, smiley in tranen
Werken... terwijl iedereen normaal mens heerlijk warm in huis zit of in zn bed ligt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:14

Dank je wel, lief Knipoog smiley for easing my trouble...
http://youtu.be/AQ4NAZPi2js
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:16

LISA610 schreef:
Het woord "zondag" komt in de hele Bijbel niet voor, sabbat daarentegen des te meer. Tegen de tijd dat Jezus rondliep op deze wereld en onderricht gaf, waren er allemaal regels die golden voor de sabbat en deze waren lang niet allemaal door God gegeven, maar vaak door mensen bedacht. Jezus zelf was opgegroeid met de Joodse tradities. Daarom nam Hij ook deel aan de sabbatvieringen, die volgens de Joodse traditie op zaterdag plaats vinden. Op een tal van plaatsen in de Bijbel gaat Jezus de confrontatie aan met de farizeeërs en schriftgeleerden over wat er nu wel en niet mag op de sabbat. En nee, daarmee heeft Jezus niet geprobeerd om de sabbat af te schaffen. Volgens mij heeft hij eerder geprobeerd om de sabbat terug te brengen naar haar oorspronkelijke doel: het moest een rustdag zijn die aan God gewijd was. Een dag waarop je niet ging werken (om geld te verdienen), maar wel degelijk barmhartigheid mocht tonen door het goede te doen. Dat is wat Hij heeft laten zien met woorden en daden.

Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Daarbij staat in Kolossenzen 2:
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

En

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Kort samengevat denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of je nu de zaterdag of de zondag als rustdag neemt. Waar het in de eerste plaats om gaat is dat het niet Gods bedoeling is dat wij 24/7 aan het werk zijn. Dat deed Hij zelf immers ook niet:

Genesis 2:
2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Wat de Sabbat betreft staat er in Exodus 20:
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Anders gezegd: God zelf heeft de zevende dag heilig verklaard, omdat Hij op die dag rust nam. En Hij vraagt ook van ons om één dag per week een rustdag te nemen. Dat is niet om ons te plagen, maar juist omdat dit goed voor ons is. Wie 24/7 werkt, raakt immers op den duur compleet uitgeput. God geeft in feite aan dat het voor ons belangrijk is om te ontspannen, om de simpele reden dat de boog niet altijd gespannen kan staan. God geeft geen wetten of regels over de invulling van die ontspanning, maar zegt eigenlijk alleen dat er één dag per week moet zijn waarop jij je ontspant. En die dag zal dan gewijd worden aan de Heer. Wat dat precies in moet houden wordt ook niet nader omschreven. Ik denk dat je daarvoor het beste kunt kijken naar het voorbeeld wat Jezus zelf heeft gegeven.
Het is niet mijn bedoeling om een discussie over sabbath/zondag te hebben, daar gaat het me niet om. De vraag is meer, hoe vul je zelf de rustdag in? Het valt me op, dat ze wel de sabbath als voorbeeld hebben, maar de rustdag van een christen is toch heel anders dan van een jood. En dat maakt het verwarrend in mijn ogen. Je neemt wel het principe over, maar je vult het compleet anders in. Mijn vraag is: hoe vul jij de rustdag in en waarom? En ten tweede, wat vind je van andere mensen, die de rustdag op hun manier invullen?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3282 3283 3284 3285 3286 3287 3288 ... 6194 Volgende
Pagina 3285 van 6194