ChristianMatch
 


Forum

Leugen of Waarheid
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:04
 
Hoevaak wel voor de aangename Leugens voor in de rij staan

Dan voor de onaangename Waarheid omdat het te hard klinkt

Is dat al reeds 2000 jaren al zo men vergt dat niet en wil niet buigen

Vertel je iemand de oprechte Waarheid dan word je aan de kant gezet

Wie herkent dat niet ik denk iedereen wel of sommige toch niet

Vaak is het vriendjes politiek het kop in het zand steken

Zoete broodjes bakken met klein beetje gif in niemand die het merkt

Na verloop de jaren heb je teveel gif binnen en proef je het echte Brood niet

Brood voor je ziel en geest hou dat zuiver en blijf dicht bij Gods Woord


Shalom
,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:10
 
ANITA324 schreef:
Hoevaak wel voor de aangename Leugens voor in de rij staan

Dan voor de onaangename Waarheid omdat het te hard klinkt

Is dat al reeds 2000 jaren al zo men vergt dat niet en wil niet buigen

Vertel je iemand de oprechte Waarheid dan word je aan de kant gezet

Wie herkent dat niet ik denk iedereen wel of sommige toch niet

Vaak is het vriendjes politiek het kop in het zand steken

Zoete broodjes bakken met klein beetje gif in niemand die het merkt

Na verloop de jaren heb je teveel gif binnen en proef je het echte Brood niet

Brood voor je ziel en geest hou dat zuiver en blijf dicht bij Gods Woord


Shalom
,


Je kan maar niet altijd iemand zomaar jouw waarheid vertellen, daar zit niet iedereen op te wachten Anita.....
Misschien een beetje gedoseerd vertellen?

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:16
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je kan maar niet altijd iemand zomaar jouw waarheid vertellen, daar zit niet iedereen op te wachten Anita.....
Misschien een beetje gedoseerd vertellen?

Willemijn

Je verteld dus liever de leugentje om best wil of toch niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:20
 
Ik kan me zo drie afzonderlijke situaties herinneren uit de afgelopen week waarin ik mensen de (onaangename) waarheid moest vertellen, terwijl ik wist dat ze iets anders wilden horen...
Mén.... elke keer weer valt me dat zwaar hoor! En verval ik tenslotte in verontschuldigingen, zonder daarmee mijn woorden terug te nemen...
Alle drie keren werd er gereageerd met teleurstelling (daar spraken we open en eerlijk over) en met iets dergelijks als: dit is niet wat ik wilde horen, maar van jou kan ik het hebben....

Anita, ik denk niet dat het zo zwart-wit is zoals je het beschrijft. De toon waarop je de waarheid spreekt is van cruciaal belang. Meer nog is je houding en je gedrag t.o.v. jezelf en de ander die je het krediet zullen geven om de waarheid te mógen spreken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:20
 
Waar het mij om gaat dat we meer achter de Waarheid moeten gaan staan
en dat we dat ook voor ogen willen blijven houden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:22
 
ANITA324 schreef:
Je verteld dus liever de leugentje om best wil of toch niet?


Ik zeg helemaal niet dat je moet liegen Anita........Ik probeer te zeggen dat het misschien verstandig is om gedoseerd met jouw waarheid om te gaan richting een ander.....dat is heel wat anders.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:30
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik zeg helemaal niet dat je moet liegen Anita........Ik probeer te zeggen dat het misschien verstandig is om gedoseerd met jouw waarheid om te gaan richting een ander.....dat is heel wat anders.....

Zo ben ik niet de type om de hete brei heen te blijven lopen je verteld de dingen wel in liefde maar wel met de oprechtheid alleen als de ander dat niet ziet dan wil diegene dat verder in hem of haar leven dat ook niet zien.

Soms lastig als mens zijn maar in de geest onderzoek je alles uit
en mag je een ander dit voorleggen maar wil diegene niet horen
dan is het niet anders dan het stof van je voeten te vegen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:36
 
ANITA324 schreef:
Zo ben ik niet de type om de hete brei heen te blijven lopen je verteld de dingen wel in liefde maar wel met de oprechtheid alleen als de ander dat niet ziet dan wil diegene dat verder in hem of haar leven dat ook niet zien.

Soms lastig als mens zijn maar in de geest onderzoek je alles uit
en mag je een ander dit voorleggen maar wil diegene niet horen
dan is het niet anders dan het stof van je voeten te vegen


ik vind dat je nu een beetje kort door de bocht bent......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:46
 
WILLEMIJN232 schreef:
ik vind dat je nu een beetje kort door de bocht bent......

Dat mag u denken maar het is wel zo men is grote deels bijna doof of blind
alleen het gene wat hun aanspreken dat horen en zien ze wel dit zal steeds meer toe nemen en nog meer de Here zegt al als Ik terug kom zal er dan nog geloof zijn? Hou je oren en ogen open voor de Waarheid en hou de leugen buiten de deur zoek alle dingen op in Gods Woord want daar staat alles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 17:53
 
ANITA324 schreef:
Dat mag u denken maar het is wel zo men is grote deels bijna doof of blind
alleen het gene wat hun aanspreken dat horen en zien ze wel dit zal steeds meer toe nemen en nog meer de Here zegt al als Ik terug kom zal er dan nog geloof zijn? Hou je oren en ogen open voor de Waarheid en hou de leugen buiten de deur zoek alle dingen op in Gods Woord want daar staat alles.

Ik denk dat het Willemijn erom gaat dat jouw waarheid voor een ander misschien anders kan zijn dan de eigen waarheid, Anita...
Dat jij een bepaalde mening over iets hebt, en een ander een andere mening...hoeft niet per definitie te betekenen dat de ander het verkeerd ziet.
Mensen hebben nu eenmaal allemaal verschillende visie's...
En het komt dan niet altijd even goed aan wanneer je met oogkleppen op je eigen mening blijft opdringen, zonder de kant van de ander te willen onderzoeken Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 18:02
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik denk dat het Willemijn erom gaat dat jouw waarheid voor een ander misschien anders kan zijn dan de eigen waarheid, Anita...
Dat jij een bepaalde mening over iets hebt, en een ander een andere mening...hoeft niet per definitie te betekenen dat de ander het verkeerd ziet.
Mensen hebben nu eenmaal allemaal verschillende visie's...
En het komt dan niet altijd even goed aan wanneer je met oogkleppen op je eigen mening blijft opdringen, zonder de kant van de ander te willen onderzoeken Knipoog smiley

Niet om mij maar om Gods woord vertel je de dingen voort uit de heilige schriften naar derden toe in Waarheid en als degene dit niet wil aanemen en liever hun eigen meningen en ideën voor ogen blijven houden moet men dat zelf weten. Een ieder heeft hem of haar eigen verantwoordelijkheid met zich mee te dragen. Laat wel het zout der zouten zijn en niet dat je het met een korreltje zout neemt en de rest maar overboord gooit wees gij geheel ander he Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 18:10
 
ANITA324 schreef:
Niet om mij maar om Gods woord vertel je de dingen voort uit de heilige schriften naar derden toe in Waarheid en als degene dit niet wil aanemen en liever hun eigen meningen en ideën voor ogen blijven houden moet men dat zelf weten. Een ieder heeft hem of haar eigen verantwoordelijkheid met zich mee te dragen. Laat wel het zout der zouten zijn en niet dat je het met een korreltje zout neemt en de rest maar overboord gooit wees gij geheel ander he Knipoog smiley

Psies Anita! En aangezien ieder mens dat woord van God anders interpreteert kunnen twee mensen uit één tekst een heel andere betekenis halen...en wie beslist dan welke van de twee gelijk heeft als ze daar beiden van overtuigd zijn?
Het is anders wanneer je het woord van God bekend wilt maken bij de "ongelovige" en deze daarmee probeert te overtuigen het woord ook aan te nemen...
Hier is dus een verschil tussen, en dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 4 juli 2010, 18:25
 
TESSYBEAR731 schreef:
Psies Anita! En aangezien ieder mens dat woord van God anders interpreteert kunnen twee mensen uit één tekst een heel andere betekenis halen...en wie beslist dan welke van de twee gelijk heeft als ze daar beiden van overtuigd zijn?
Het is anders wanneer je het woord van God bekend wilt maken bij de "ongelovige" en deze daarmee probeert te overtuigen het woord ook aan te nemen...
Hier is dus een verschil tussen, en dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Elke dag als ik de Bijbel lees zie je telkens weer nieuwe dingen bij het ligt hoe je het leest doe je dit snel of rustig aan en je denkt erover na dan kan je veel verhalen de humor in zien hoe de Here de dingen weergeeft maar tegelijk ook de serrieuse tot ernstig dingen lees je het zijn vaak dingen om eruit iets te willen leren en heb je honger naar het Woord dan wil je meer en meer waarop je hart overstroomt en wil je de ander dit prachtige woord ook mee geven van kijk eens hoe het dat en dat staat sommige weten het lang niet altijd.
Weetje we zitten allemaal nog in de Leerschool en leren we allemaal elke dag weer dingen bij om op die manier zo dicht mogelijk tot God te komen zodat die relatie met de Vader zo stevig als een dijk mag zijn. Zovan stel dat de wind waait dat je wel stevig op beide benen blijft staan en niet met de wind mee gaat waaien want dat is niet stabiel zoals de wind waait waait zijn jasje.
Het is zeker goed om daar rekening mee te houden maar als mens is dat soms lastig en mogen we om bidden om geduld het is mooi dat God ontzettend veel geduld met ons heeft stuk voor stuk een ieder op hem of haar wijze van les.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 juli 2010, 12:00
 
Waarheid en liefde gaan hand in hand samen Anita. Jezus is Liefde en Waarheid. Hij had alle reden om Maria Magdalena Mattheüs en Zacheüs de rug toe te wijzen. Toch deed Hij dat niet.
Ik ben het met je eens dat veel mensen de waarheid van Gods Woord niet onder ogen willen zien en die waarheid willen ontkennen. Maar veroordelen helpt meestal niet.

Matt.13 schreef:
Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen. 14 In hen komt deze profetie van Jesaja tot vervulling:
“Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
15 Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen.”


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 6 juli 2010, 12:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 juli 2010, 16:38
 
ANITA324 schreef:
Niet om mij maar om Gods woord vertel je de dingen voort uit de heilige schriften naar derden toe in Waarheid en als degene dit niet wil aanemen en liever hun eigen meningen en ideën voor ogen blijven houden moet men dat zelf weten. Een ieder heeft hem of haar eigen verantwoordelijkheid met zich mee te dragen. Laat wel het zout der zouten zijn en niet dat je het met een korreltje zout neemt en de rest maar overboord gooit wees gij geheel ander he Knipoog smiley

idd anita de liefde van God dringt ons ,maar ook daarin zijn nuances en moet je je laten leiden door Zijn Geest.soms moet je nog even zwijgen een andere keer juist spreken,denk dat daar het verschil zit .
ik geloof nl niet dat de appostelen overal zomaar gods woord verspreidde maar dat ze duidelijk geleid werden waar en wanner dit te doen,ondanks wat de gevolgen voor henzelf zouden zijn.
en soms als je moet zwijgen is het krachtiger om het woord voor te leven Engeltje smiley
(dit laatste is uit eigen ervaring) Knipoog smiley


Laatst aangepast door
GRACE585
op dinsdag 6 juli 2010, 16:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 juli 2010, 13:37
 
anita, zolang je het pastoraal verantwoord doet en met tact (paulus nam aanknopingspunten en bouwde zo bruggen om het evangelie te vertellen, zie hoe hij dat in griekenland deed met de wijsgeren),dan ben ik het met je eens anita.

recht voor zn raap, onversneden de waarheid vertellen, en ja die is hard, mensen willen niet horen over zonde, toorn, hel en het kruis... wat onlosmakelijk met het evangelie verbonden is, of hebben we het alleen over Gods liefde en wat Hij voor ons kan doen, hoe hij ons kan zegenen, dat is het halve evangelie en dat is klantvriendelijk en sluw te werk gaan.

2tim 4:

1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 juli 2010, 18:47
 
DAVID923 schreef:
anita, zolang je het pastoraal verantwoord doet en met tact (paulus nam aanknopingspunten en bouwde zo bruggen om het evangelie te vertellen, zie hoe hij dat in griekenland deed met de wijsgeren),dan ben ik het met je eens anita.

recht voor zn raap, onversneden de waarheid vertellen, en ja die is hard, mensen willen niet horen over zonde, toorn, hel en het kruis... wat onlosmakelijk met het evangelie verbonden is, of hebben we het alleen over Gods liefde en wat Hij voor ons kan doen, hoe hij ons kan zegenen, dat is het halve evangelie en dat is klantvriendelijk en sluw te werk gaan.

2tim 4:

1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.


ik denk dat de realiteit is dat echt niet iedereen op verhalen over geloof zit te wachten en ook niet over zondes, dat is een ver van mijn bed show voor een groot aantal mensen, dus of het die mensen nu over zondes en zo gaat? ik betwijfel het......Ze hebben er geen interesse in, dat is ook een optie toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 juli 2010, 20:30
 
WILLEMIJN232 schreef:
ik denk dat de realiteit is dat echt niet iedereen op verhalen over geloof zit te wachten en ook niet over zondes, dat is een ver van mijn bed show voor een groot aantal mensen, dus of het die mensen nu over zondes en zo gaat? ik betwijfel het......Ze hebben er geen interesse in, dat is ook een optie toch?

tuurlijk, maar dan geldt:


Mat 10,14
En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 juli 2010, 23:19
 
DAVID923 schreef:
tuurlijk, maar dan geldt:


Mat 10,14
En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af.


dus wat ga je nu doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PHEBE346





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 02:48
 
PIETER649 schreef:
dus wat ga je nu doen?

diep pieter,....diep Engeltje smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 08:36
 
DAVID923 schreef:
tuurlijk, maar dan geldt:


Mat 10,14
En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af.



En wat vind je er zelf nu van? Het is zo makkelijk om met een bijbeltekst aan te komen, maar hoe breng jij die bijbeltekst in de praktijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 juli 2010, 14:48
 
david, ik kan je gedachtengang vaak goed volgen, maar soms denk ik wel eens; er staan meer bijbelgedeelten die dan meer wijzen op een liefde volle aanpak;
zoals;
laat uw woorden met zout besprenkeld zijn,
vermaan in liefde,
lijd niet als één die zich met andermans doen bemoeit,
en Hij antwoordde hen niet met één woord....

en dat soort teksten.
de tekst die jij noemt wat betreft het tijdig en ontijdig aanhouden in het vermanen, zou je eens na moeten zoeken;
ik heb zelf die tekst lange tijd verkeerd geintepreteerd,
wat er dus bedoeld wordt, is dat je tijd moet maken voor een persoonlijk gesprek, om te getuigen op het moment dat je er de mogelijkheid toe hebt, of dat moment je dan uitkomt of niet, (het een tijdig of ontijdig moment is) doet er niet zoveel toe. hierin blijkt dus dat God van ons vraagt om onze tijdsindeling ondergeschikt te maken in het liefdevol dienen van onze naaste.

zelf heb ik de ervaring dat mensen zich prettiger en meer geholpen voelen bij een uitleg waarbij je je verplaatst in de ander, dan een feitelijke weergave van bijbelgedeelten, waarbij de ander zelf de toepassing moet maken, een vaardigheid die niet iedereen in dezelfde mate gegeven is.
natuurlijk is het fijn, dat je over de nodige dogmatische kennis beschikt, en dat is heel waardevol, maar zonder pastorale, medemenselijke benadering komt je boodschap misschien niet over zoals je zou verwachten.
communicatie blijft een byzonder iets.......... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 juli 2010, 15:12
 
WILLEMIJN232 schreef:
En wat vind je er zelf nu van? Het is zo makkelijk om met een bijbeltekst aan te komen, maar hoe breng jij die bijbeltekst in de praktijk?

david stapt in de eerste de beste space-shuttle en laat zich afschieten naar de maan! Clown smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1