ChristianMatch
 


Forum

is vasten iets wat we zouden moeten doen
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 17:13
 
math 6:16 Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Marc 2: 18 De leerlingen van Johannes en de farizeeën hadden de gewoonte regelmatig te vasten. Er kwamen mensen naar Jezus toe, die hem vroegen: ‘Waarom vasten de leerlingen van Johannes en de leerlingen van de farizeeën wel, maar uw leerlingen niet?’ 19 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet vasten zolang de bruidegom bij hen is? Nee, zolang ze de bruidegom bij zich hebben, kunnen ze niet vasten. 20 Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, en dan is het hun tijd om te vasten.


In de Bijbel lees je verder wel meer dat Christenen vasten, om zich meer op God te kunnen concentreren. Ook islamieten vasten een maand in het jaar. Bij Katholieken is er ook een vastentijd.

Wie van ons doet dit wel eens? Wat zijn je ervaringen hierin? Is het aan te bevelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 17:18
 
Vasten is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken voor een bepaalde periode en wordt in verschillende religies beoefend.

Wanneer men in het Nederlands spreekt over de vasten duidt men op de vastentijd tussen Aswoensdag en Pasen waarin christenen vasten.

Religieus vasten
De beweegredenen om te vasten kunnen divers zijn. Het kan een periode zijn van bezinning op het dagelijks leven, maar ook kan het gebruikt worden om een godheid iets af te dwingen. Ook kan het worden toegepast als teken van rouw. Naast bezinning wordt het vasten ook wel gebruikt als sponsoractie. Een deel van de christelijke jeugd doet jaarlijks mee aan de landelijke actie zip your lip, waarbij er 24 uur lang gevast wordt om sponsorgeld op te halen voor een goed doel. Ook sommige andere christelijke organisaties die zich op jongeren richten houden soms van dit soort acties.

Christendom
In de vroeg-christelijke tijd vastte men tot zonsondergang. Onder andere koning David en de profeet Daniël vastten in voor-christelijke tijden al, om Gods hulp en steun te zoeken (2 Sam 12:16 ; Dan 9:3 ). Ook Jezus Christus ging direct na zijn doop vasten (Matt 4:2 ). Rond het jaar 250 werd dit vasten uitgebreid naar alle dagen van de Goede Week, terwijl het Concilie van Nicaea in 325 getuigt van een 40-dagen vasten.

De vastentijd voor katholieken begint op Aswoensdag, wanneer het askruisje gehaald wordt. De periode eindigt met Pasen. De vastenperiode duurt in totaal 46 dagen; op 40 dagen wordt gevast, alleen op de 6 zondagen hoeft niet gevast te worden. Vasten wordt voorafgegaan door de vastenavond en het carnaval. De Rooms-Katholieke Kerk heeft in de loop der eeuwen de regels omtrent het vasten versoepeld. In de 9de eeuw verschoof men de enige maaltijd van zonsondergang naar 3 uur, vanaf de 14de eeuw naar de middag. De vastenwet in Nederland gebiedt op Aswoensdag en Goede Vrijdag dat men bij twee van de drie maaltijden slechts ongeveer tweederde eet van wat men zou willen nemen. Vlees is bovendien in het geheel niet toegestaan.

Binnen het protestantisme is er geen expliciete gezamenlijke traditie van vastenperioden. Wel zijn er individuele protestanten die vasten in de 40 dagen voor pasen. Op individuele basis of in kleine groepen wordt er door sommige protestanten ook elders in het jaar gevast. De precieze inhoud van het vasten is niet helder gedefinieerd. Zo zijn er mensen die meerdere dagen achter elkaar in het geheel niet eten, terwijl anderen zich onthouden van een bepaalde gewoonte, zoals roken, televisie kijken of alcohol nuttigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 20:11
 
Tja...vasten, zelf heb ik er niets mee.
Vrienden van mij vasten rond Pasen ( iets van 40 dagen of zo?) vind het zeker een mooie gedachte maar weet niet of ik dat wel zou kunnen opbrengen.
Misschien juist wel eens goed om stil te staan wie God voor je is en wat Hij allemaal gedaan heeft.
Hmm.....overdenking waard dus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 20:54
 
Ja ik vast regelmatig. Mijn ervaring ermee is goed en ik denk zelfs dat het een bijbelse opdracht is voor de christen.

Ik heb ook meegevast met de 10-dagen vasten voor Nederland van Herman Boon. Dit kan ik iedereen aanbevelen. Je krijgt tijdens deze vastendagen ook goed onderwijs over het vasten zelf. Zie link.

http://www.biddenenvasten.nl/

GrZ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 26 juli 2010, 21:16
 
JONATHAN890 schreef:
De precieze inhoud van het vasten is niet helder gedefinieerd. Zo zijn er mensen die meerdere dagen achter elkaar in het geheel niet eten, terwijl anderen zich onthouden van een bepaalde gewoonte, zoals roken, televisie kijken of alcohol nuttigen.

Vasten is inderdaad meer dan enkel die ene vorm waarin je een bepaalde periode niet eet en drinkt. En als het breder bekeken wordt, wordt het al snel meer een levenshouding dan een tijdelijke activiteit. Dat is in elk geval voor mij wel gaan gelden. Vasten is voor mij een bepaalde levensinstelling uit dankbaarheid voor wat je ontvangt van je Schepper.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 00:09
 
HENK710 schreef:
Vasten is inderdaad meer dan enkel die ene vorm waarin je een bepaalde periode niet eet en drinkt. En als het breder bekeken wordt, wordt het al snel meer een levenshouding dan een tijdelijke activiteit. Dat is in elk geval voor mij wel gaan gelden. Vasten is voor mij een bepaalde levensinstelling uit dankbaarheid voor wat je ontvangt van je Schepper.

op deze manier denk ik ook dat het je heel bijzonder bij god kan brengen. Er zit ook het dankbaar zijn in.
Als je kijkt naar de onnodige luxe en levensstijl die wij hebben in dit extreem rijke land, is het goed eens een paar dagen somber te leven en daarin God te zoeken en te ontmoeten

welke levensinstelling bedoel jij Henk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 00:20
 
Vasten hoort wel bij het christenzijn. Ik vast ook met enige regelmaat door sober te eten bijvoorbeeld op zaterdagen. Zo word ik meer bewust van de zegeningen die we hier ondergaan in de overvloed die we hebben. Ik ben opgevoed met de overtuiging dat het niet goed is meer te nemen dan je nodig hebt om de aarde niet uit te putten en voor je gezondheid. Zo is het denk ik ook bedoeld. Vasten helpt je te verinnerlijken en dichter bij God te komen, beter naar Hem te luisteren, af te stemmen en even wat minder op het materiële gericht te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 09:18
 
ik heb ooit eens gevast, en me erin verdiept.
ik vind de manier van vasten die in jesaja beschreven staat nog het mooiste;

daar zegt de Heere God;
"is dit niet het vasten dat ik verkies; dat je losmaakt de knopen van het onrecht.....enz?"
jesaja 58 vers 4 tot 8

(mn ontbijtje smaakt me heerlijk Knipoog smiley)


Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 27 juli 2010, 09:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 09:31
 
HANNAH810 schreef:
ik heb ooit eens gevast, en me erin verdiept.
ik vind de manier van vasten die in jesaja beschreven staat nog het mooiste;

daar zegt de Heere God;
"is dit niet het vasten dat ik verkies; dat je losmaakt de knopen van het onrecht.....enz?"
jesaja 58 vers 4 tot 8

(mn ontbijtje smaakt me heerlijk Knipoog smiley)



eet smakelijk !! en jouw overgave voor de kinderen, jouw staan in dit leven, jouw woorden die je spreekt, jouw tijd die ja aan anderen geeft
is jouw vasten.... toppie !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 10:49
 
Ik ga in oktober weer bidden en vasten voor 10 dagen en ervaar dat als geweldige tijd met God.
Even geen werk, hobby's maar tijd voor relatie met God.
Was voor mij ook een manier om meer diepte in mijn beleving te krijgen aan de ene kant en stuk relativering aan de andere kant.

willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 14:05
 
JONATHAN890 schreef:
eet smakelijk !! en jouw overgave voor de kinderen, jouw staan in dit leven, jouw woorden die je spreekt, jouw tijd die ja aan anderen geeft
is jouw vasten.... toppie !!

niet teveel veren hoor jonathan......... Verlegen lachende smiley
je zou eens moeten weten hoevaak ik fouten maak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 14:08
 
WILLIE400 schreef:
Ik ga in oktober weer bidden en vasten voor 10 dagen en ervaar dat als geweldige tijd met God.
Even geen werk, hobby's maar tijd voor relatie met God.
Was voor mij ook een manier om meer diepte in mijn beleving te krijgen aan de ene kant en stuk relativering aan de andere kant.

willie


Dit spreekt mij ook enorm aan maar durf die stap nooit te nemen, ben altijd bang dat het toch niets voor mij is.
Wil je je ervaringen delen als je terug komt, Willie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 16:24
 
CARIN303 schreef:
Dit spreekt mij ook enorm aan maar durf die stap nooit te nemen, ben altijd bang dat het toch niets voor mij is.
Wil je je ervaringen delen als je terug komt, Willie?

Het lijkt mij heerlijk met een groep mensen eens een weekend God te zoeken. Tijd van vasten met zijn allen te nemen, bidden voor mekaar, mekaar steunen door alle dingen los te durven laten en mekaar zegenend daar te ondersteunen. Met als doel God te ontmoeten.

Ik denk als je dit oprecht met een aantal doet dit ook nog eens fijn is en vriendschap schept.

misschien een idee voor ergens in de herfst..

Ik hoor wel of hier belangstelling voor is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 16:34
 
CARIN303 schreef:
Dit spreekt mij ook enorm aan maar durf die stap nooit te nemen, ben altijd bang dat het toch niets voor mij is.
Wil je je ervaringen delen als je terug komt, Willie?

Ben in Mei al geweest alleen daar ben ik eerder gestopt i v m werken.
Het is heel gaaf een hele periode je alleen op god richten.
Voordat Jezus ook maar 1 wonder of teken had laten zien ging hij eerst 40 dagen de woestijn in en at en dronk daar niets en werd verzocht.
Zouden wij dan zonder kunnen?
De ervaringen die je daar op doet zijn vaak erg bevrijdend maar ook erg persoonlijk Knipoog smiley
Dus als je meer wilt weten prima maar ik deel niet alles op het forum.
10 dagen investering die zich dubbel en dwars terug betaald
Gods zegen Willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 19:09
 
ik zou er wel bij drinken, al is het maar water, anders is het niet verantwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 19:14
 
DAVID923 schreef:
ik zou er wel bij drinken, al is het maar water, anders is het niet verantwoord.

volgens mij is het de bedoeling om de 'luxe' achter je te laten David..sober te leven een weekend samen.
Of ik heb het verkeerd begrepen, kan ook Engeltje smiley

ik zou ook wel meewillen, maar als het om het echte vasten gaat dan doe ik het niet. Ik mag geen dagen eten overslaan, dit ivm vroegere eetstoornis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 19:18
 
MARIEKE897 schreef:
volgens mij is het de bedoeling om de 'luxe' achter je te laten David..sober te leven een weekend samen.
Of ik heb het verkeerd begrepen, kan ook Engeltje smiley

ik zou ook wel meewillen, maar als het om het echte vasten gaat dan doe ik het niet. Ik mag geen dagen eten overslaan, dit ivm vroegere eetstoornis.

Wat minder luxe eten vind ik prima, maar vasten zal bij mij alleen maar leiden tot hoofdpijn... ik moet echt grazen (verspreid over de dag eten) haha (en veel koffie Knipoog smiley )... anders krijg ik migraine...
Vasten kan als je er lichamelijk gezond genoeg voor bent...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op dinsdag 27 juli 2010, 19:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 20:51
 
DAVID923 schreef:
ik zou er wel bij drinken, al is het maar water, anders is het niet verantwoord.

Hahaha ja water en bouillon is er aanwezig
10 dagen geen water ga je niet redden al kan God alles.
Maar dat op de proef stellen lijkt me geen wijs idee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 21:21
 
JONATHAN890 schreef:
welke levensinstelling bedoel jij Henk?

De instelling om niet enkel een paar dagen, maar elke dag stil te staan bij de rijkdom die we van God ontvangen! Want dat is uiteindelijk waar het bij vasten om draait: dankbaarheid in besef van afhankelijkheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 21:54
 
vasten is heel fijn, maar verkijk je er niet op...
de één heeft waarschijnlijk meer ervaring dan de ander, maar de eerste dagen zijn juist het moeilijkst, kom je door de tweede en derde dag heen...dan wordt vasten pas fijn...dus als je een weekend gaat...zo van je werk o.i.d.....pittig!!!

misschien goed om zo een weekend zorgvuldig voor te bereiden en een duidelijk doel te stellen ....m.i. is vasten een wapen in de geestelijke strijd...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 22:17
 
[quote=HENK710]De instelling om niet enkel een paar dagen, maar elke dag stil te staan bij de rijkdom die we van God ontvangen! Want dat is uiteindelijk waar het bij vasten om draait: dankbaarheid in besef van afhankelijkheid.[/quote]

Nee; daar draait het volgens mij bij het vasten niet om. t Is een beetje moeilijk in woorden te vatten omdat het om geestelijke zaken gaat. Maar Herman Boon (dacht ik) heeft het als volgt uitgelegd; dat vasten een soort creeëren is van een 'woestijnervaring'. De mens leert, zoekt en vindt God vooral in moeilijke tijden; tijden waarin hij opnieuw prioriteiten leert stellen. Ook wel genoemd: 'woestijnervaringen'. Vasten wordt zo een vrijwillige manier om af te zien van 'vleselijke geneugten' om je te richten op God. Een manier om jezelf en God te laten zien dat het je ernst is: dat je relatie met God je meer waard is dan aardse zaken.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als ik een hele dag vast, ik eigenlijk de hele dag het gevoel heb van een soort van bidden. Zelfs als het tijdens een gewone werkdag valt. Op momenten dat mijn maag knort denk ik: "Nee, want ik vast. Ik wijd mij toe aan God." Je wordt gedurende de hele dag meerdere malen geconfronteerd met geestelijke zaken. Een soort doorlopend gebed dat natuurlijk ook in daadwerkelijk gebed en stille tijd hoort te worden omgezet.

GrZing!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op dinsdag 27 juli 2010, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 22:35
 
ZINGA672 schreef:
Vasten wordt zo een vrijwillige manier om af te zien van 'vleselijke geneugten' om je te richten op God. Een manier om jezelf en God te laten zien dat het je ernst is: dat je relatie met God je meer waard is dan aardse zaken.

Is dat werkelijk heel anders dan de definitie van mij? Meer waarde geven aan je relatie met God is toch besef van afhankelijkheid, waar we als mens enorm dankbaar voor mogen zijn? Die zoektocht naar diepgang in de relatie met God is wat vasten voor mij, en volgens mij ook voor jou, betekent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 juli 2010, 22:44
 
HENK710 schreef:
Is dat werkelijk heel anders dan de definitie van mij? Meer waarde geven aan je relatie met God is toch besef van afhankelijkheid, waar we als mens enorm dankbaar voor mogen zijn? Die zoektocht naar diepgang in de relatie met God is wat vasten voor mij, en volgens mij ook voor jou, betekent.

Hmm, kweenie; t klinkt anders.

Ik geloof dat vasten ook een middel is in geestelijke strijd.

Hoe breng jij dat vasten van iedere dag in de praktijk?

Ik herken wel dat je zegt dat je graag wilt dat het een soort levensstijl wordt. Daarom ben ik vanaf een bepaald moment 1x per week op een vaste dag gaan vasten. Met extra tijd voor God. Zo krijgt het vasten en het 'je apart zetten voor God' gestalte in mijn leven.
Hoe doe jij dat?

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 28 juli 2010, 09:31
 
ANNETTE050 schreef:
vasten is heel fijn, maar verkijk je er niet op...
de één heeft waarschijnlijk meer ervaring dan de ander, maar de eerste dagen zijn juist het moeilijkst, kom je door de tweede en derde dag heen...dan wordt vasten pas fijn...dus als je een weekend gaat...zo van je werk o.i.d.....pittig!!!

misschien goed om zo een weekend zorgvuldig voor te bereiden en een duidelijk doel te stellen ....m.i. is vasten een wapen in de geestelijke strijd...

dank je voor je tips...heb ik meegenomen in mijn plannetje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 28 juli 2010, 09:31
 
ZINGA672 schreef:
Hmm, kweenie; t klinkt anders.

Ik geloof dat vasten ook een middel is in geestelijke strijd.

Hoe breng jij dat vasten van iedere dag in de praktijk?

Ik herken wel dat je zegt dat je graag wilt dat het een soort levensstijl wordt. Daarom ben ik vanaf een bepaald moment 1x per week op een vaste dag gaan vasten. Met extra tijd voor God. Zo krijgt het vasten en het 'je apart zetten voor God' gestalte in mijn leven.
Hoe doe jij dat?

GrZing!

ben ook benieuwd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 22:32
 
ZINGA672 schreef:
Hmm, kweenie; t klinkt anders.

Ik geloof dat vasten ook een middel is in geestelijke strijd.

Hoe breng jij dat vasten van iedere dag in de praktijk?

Ik herken wel dat je zegt dat je graag wilt dat het een soort levensstijl wordt. Daarom ben ik vanaf een bepaald moment 1x per week op een vaste dag gaan vasten. Met extra tijd voor God. Zo krijgt het vasten en het 'je apart zetten voor God' gestalte in mijn leven.
Hoe doe jij dat?

GrZing!

Ik probeer mijn hele leven vrij sober in te vullen. Ook probeer ik me in alle bezigheden toch ook regelmatig even naar binnen te keren (de binnenkamer) om een moment met God te hebben. Verder probeer ik er gewoon te zijn voor anderen als invulling van mijn mens-zijn, gelovend dat we elkaar gegeven zijn als hand en voet. Kortom: gerichtheid op God en Zijn geschenk (het leven) en dankbaarheid voor Zijn geschenk in vol besef van mijn afhankelijkheid van Hem en verantwoordelijkheid voor mezelf en voor elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 23:26
 
HENK710 schreef:
Ik probeer mijn hele leven vrij sober in te vullen. Ook probeer ik me in alle bezigheden toch ook regelmatig even naar binnen te keren (de binnenkamer) om een moment met God te hebben. Verder probeer ik er gewoon te zijn voor anderen als invulling van mijn mens-zijn, gelovend dat we elkaar gegeven zijn als hand en voet. Kortom: gerichtheid op God en Zijn geschenk (het leven) en dankbaarheid voor Zijn geschenk in vol besef van mijn afhankelijkheid van Hem en verantwoordelijkheid voor mezelf en voor elkaar.

Ja, dat doe ik ook en daarnaast vast ik regelmatig. Ik denk toch dat onze opvattingen over wat vasten nu pcies inhoudt enigszins verschillen.

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:27
 
ZINGA672 schreef:
Ja, dat doe ik ook en daarnaast vast ik regelmatig. Ik denk toch dat onze opvattingen over wat vasten nu pcies inhoudt enigszins verschillen.

GrZ!

De soberheid die ik in mijn leven hanteer als drijfveer is voor mij wel te vergelijken met de soberheid die mensen hanteren die werken met vastenperiodes. Vandaar dat ik de lijn direct doortrek. Overigens wel vanuit een eigen ontdekkingstocht wat betreft vasten: vanuit het bij momenten niet eten en beperkt drinken als specifieke bezigheid naar een bredere insteek. En ja, daarbij ga ik dus verder dan menig ander in de definiëring van 'vasten' Knipoog smiley Maar uiteindelijk zijn we allen aan het zoeken naar en werken aan een levenshouding waarin we God centraal willen stellen. Dat is wat ons hoe dan ook verbindt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1