ChristianMatch
 


Forum

Scheiden en hertrouwen
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 22:56
 
MARISKA601 schreef:
Ik lees het zo;

de weggezonden vrouw pleegt overspel als ze hertrouwt.
ook was zij niet schuldig aan overspel in haar eerste huwelijk.

Ja maar haar ex mag dus niet hertrouwen.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 22:58
 
LEANNE226 schreef:
Ja maar haar ex mag dus niet hertrouwen.........



Das zijn probleem Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 22:58
 
Tja, er ontgaat mij iets in dit verhaal of bewering...

Waar staat de Here Jezus dan voor Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 00:53
 
MAR907 schreef:
Tja, er ontgaat mij iets in dit verhaal of bewering...

Waar staat de Here Jezus dan voor Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Dit artikel staat op het refoweb en de Dominee komt uit de Gereformeerde Gemeente en toch merkte ik wel dat er enige ruimte was in zijn artikel. Let wel ik ben niet van de Gereformeerde Gemeente. Lees voornamelijk het begin van zijn artikel. Ik begrijp wel wat je met Jezus bedoeld maar ook God kan een toornig God zijn en dat vergeten wij weleens door alleen te benoemen dat God liefde is, daarmee wil ik wel er bij aangeven dat er ook vergeving mogelijk is.
Het gaat er niet om wat wij denken maar wat Hij denkt en dat vergeten we maar al te makkelijk.

Leonard


Laatst aangepast door
LEONARD480
op vrijdag 21 januari 2011, 00:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 01:02
 
LEONARD480 schreef:
Dit artikel staat op het refoweb en de Dominee komt uit de Gereformeerde Gemeente en toch merkte ik wel dat er enige ruimte was in zijn artikel. Let wel ik ben niet van de Gereformeerde Gemeente. Lees voornamelijk het begin van zijn artikel. Ik begrijp wel wat je met Jezus bedoeld maar ook God kan een toornig God zijn en dat vergeten wij weleens door alleen te benoemen dat God liefde is, daarmee wil ik wel er bij aangeven dat er ook vergeving mogelijk is.
Het gaat er niet om wat wij denken maar wat Hij denkt en dat vergeten we maar al te makkelijk.

Leonard

Er is zeker wel ruimte in de artikel, begrijp je topic nu ook beter....
ik ben met je eens....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZIVAATJE913





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 09:38
 
He bedankt voor het plaatsen van dit artikel.
Ik heb er veel aan gehad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTY032





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 12:58
 
DAVID923 schreef:
deze casus lijkt me geen werkelijkheid, maar een worstcase scenario.
ik kan me niet voorstellen dat een wedegeboren christen, die dus de Geest heeft, zo doet, en geen hulp zou willen!

en we moeten de Bijbel niet aanpassen aan onze situatie, maar de situatie aan de Bijbel.

mocht er echt zo`n geval zijn, dan denk ik dat er moet worden gevochten tot het niet meer kan, en als scheiden de enige optie is, zeker voor de veiligheid van de vrouw en kinderen, ja, so be it.
maar dan blijft het toch niet zoals het bedoeld is. maar dan moeten we die vrouw steunen, en mag ze van mij best hertrouwen.
maar nogmaals ik denk dat zulke gevallen niet voorkomen zoals hier neergezet. dat dus jan dit doet en een echte christen is, en hulp weigert.
en zelf haar niet verlaat, want dan heb je de uitweg van 1cor 7.

Helaas zijn er in deze tijd echt schrijnende gevallen Gefrustreerde smiley . Als je alles al geprobeerd hebt, geduld (18 jaar) , diverse relatie therapiën, individuele therapiën, zelfs 8 maanden intern in een psychiatrisch ziekenhuis, waar kinderen idd de dupe van zijn geworden want moeder was niet thuis, en dan nog door de kerk verstoten worden, omdat je niet alles hebt geprobeerd. Gelukkig heb ik mijn geloof vastgehouden watn dit ligt niet aan God maar aan mensen. Als ik mijn geluk opnieuw vind met een nieuwe partner ben ik ervan overtuigd dat God in de Hemel juicht, omdat ik opnieuw gelukkig zou zijn !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 14:46
 
precies, christie; dergelijke gevallen zijn er genoeg, he? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 15:25
 
CHRISTY032 schreef:
Helaas zijn er in deze tijd echt schrijnende gevallen Gefrustreerde smiley . Als je alles al geprobeerd hebt, geduld (18 jaar) , diverse relatie therapiën, individuele therapiën, zelfs 8 maanden intern in een psychiatrisch ziekenhuis, waar kinderen idd de dupe van zijn geworden want moeder was niet thuis, en dan nog door de kerk verstoten worden, omdat je niet alles hebt geprobeerd. Gelukkig heb ik mijn geloof vastgehouden watn dit ligt niet aan God maar aan mensen. Als ik mijn geluk opnieuw vind met een nieuwe partner ben ik ervan overtuigd dat God in de Hemel juicht, omdat ik opnieuw gelukkig zou zijn !!!


God is goed en liefdevol maar Zijn grondpersoneel is soms om van te rillen. Dit soort kerken verdienen die naam niet. Geen wonder dat de mensen uit zulke kerken weglopen. Sinds wanneer is handelen uit liefde en vergeving een vorm van zelf aanpassen aan de Bijbel? God is echt geen omhooggevallen oudste of zelfvoldane ouderling. En zeker geen farizeeër die net als in bijbelse tijden vooral naar de letter van de Bijbel kijkt. Dit type mens is er helaas nog veel te veel in de kerk. Voor hen geldt: Wel de wet maar niet de liefde en laat de mens maar omkomen, als zij het vrome gelijk maar halen, wat doet het geluk van een gescheiden vrouw er dan nog toe he.



Thomas, leef maar in Gods genade Christy, daar heb je meer aan dan aan dit soort medechristenen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 21 januari 2011, 15:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 15:43
 
THOMAS968 schreef:
God is goed en liefdevol maar Zijn grondpersoneel is soms om van te rillen. Dit soort kerken verdienen die naam niet. Geen wonder dat de mensen uit zulke kerken weglopen. Sinds wanneer is handelen uit liefde en vergeving een vorm van zelf aanpassen aan de Bijbel? God is echt geen omhooggevallen oudste of zelfvoldane ouderling. En zeker geen farizeeër die net als in bijbelse tijden vooral naar de letter van de Bijbel kijkt. Dit type mens is er helaas nog veel te veel in de kerk. Voor hen geldt: Wel de wet maar niet de liefde en laat de mens maar omkomen, als zij het vrome gelijk maar halen, wat doet het geluk van een gescheiden vrouw er dan nog toe he.

Leef maar in Gods genade Christy, daar heb je meer aan dan aan dit soort mensen.

Thomas, leef maar in Gods genade Christy, daar heb je meer aan dan aan dit soort medechristenen.


Is wel goed Thomas dit zo te benoemen en ja wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Wat ook van toepassing is liever te trouwen dan te branden. Soms moeten we wel iets af van zwart/wit zijn of denken.....

Leonard ....pffff probeer ook van jullie te leren Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 15:47
 
leonard; ER IS GEEN SPRAKE VAN ZONDE
er is sprake van nood!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 15:56
 
HANNAH810 schreef:
leonard; ER IS GEEN SPRAKE VAN ZONDE
er is sprake van nood!!

Ja Hannah hier heb helemaal gelijk in .... na lezen en herlezen moeten we als christenen ons diep schamen ... want de nood kan heel hoog zijn ...bedankt even voor het spiegeltje Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
LEONARD480
op vrijdag 21 januari 2011, 16:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 19:03
 
THOMAS968 schreef:
God is goed en liefdevol maar Zijn grondpersoneel is soms om van te rillen. Dit soort kerken verdienen die naam niet. Geen wonder dat de mensen uit zulke kerken weglopen. Sinds wanneer is handelen uit liefde en vergeving een vorm van zelf aanpassen aan de Bijbel? God is echt geen omhooggevallen oudste of zelfvoldane ouderling. En zeker geen farizeeër die net als in bijbelse tijden vooral naar de letter van de Bijbel kijkt. Dit type mens is er helaas nog veel te veel in de kerk. Voor hen geldt: Wel de wet maar niet de liefde en laat de mens maar omkomen, als zij het vrome gelijk maar halen, wat doet het geluk van een gescheiden vrouw er dan nog toe he.



Thomas, leef maar in Gods genade Christy, daar heb je meer aan dan aan dit soort medechristenen.


Je kunt niet alles onder de noemer van "genade" schuiven Thomas...
Genade is het eeuwig leven, dat nog moet komen...

Voor God gaat het hierom, dat we een rein leven hebben met hem, naar zijn beeld wandelen en Zijn geboden bewaren in ons hart.....
Het gaat erom dat we de OT als richlijnen kennen en weten om daarin een gelovige wandel houden zoals YHWH het bedoeld heeft...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 19:30
 
MAR907 schreef:
Je kunt niet alles onder de noemer van "genade" schuiven Thomas...
Genade is het eeuwig leven, dat nog moet komen...

Voor God gaat het hierom, dat we een rein leven hebben met hem, naar zijn beeld wandelen en Zijn geboden bewaren in ons hart.....
Het gaat erom dat we de OT als richlijnen kennen en weten om daarin een gelovige wandel houden zoals YHWH het bedoeld heeft...


En het niet toepassen ervan als ze niet meer toe te passen zijn, en dat verzin ik niet hoor, Jezus zetten de farizeeën al op zijn plaats en vandaag doen zijn volgelingen dat nog steeds met christenen die alleen maar naar de letter en de wet kijken. De tegenstellingen tussen Christus en de farizeeën van toen kun je niet 1 op 1 overzetten maar het principe er achter wel. Wetten uit een voorbije tijd moet je ook in het kader zien van de cultuur waarin ze spelen en vooral in het kader van de toenmalige sociale verhoudingen. Je kunt niet alles zomaar overzetten, kijk maar naar de eerdere beschouwingen over verkrachte vrouwen in Deuteronomium. Of zelfs naar het woord van Jezus: Slaven weest uw meester onderdanig. Iemand die nu voor slavernij is, kan geen Christen zijn. De betekenis dat mensen zich soms beter bij hun lot kunnen neerleggen, blijft bestaan.
Voor God hebben we ontzag maar we hoeven geen angst meer te hebben. De wet is vervuld en we hoeven niet als christenen een leven lang bang te zijn of we misschien voorbestemd zijn of niet. Geloof en vertrouwen hoort bij elkaar, geloof en angst niet.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 21 januari 2011, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 19:48
 
THOMAS968 schreef:
En het niet toepassen ervan als ze niet meer toe te passen zijn, en dat verzin ik niet hoor, Jezus zetten de farizeeën al op zijn plaats en vandaag doen zijn volgelingen dat nog steeds met christenen die alleen maar naar de letter en de wet kijken. De tegenstellingen tussen Christus en de farizeeën van toen kun je niet 1 op 1 overzetten maar het principe er achter wel. Wetten uit een voorbije tijd moet je ook in het kader zien van de cultuur waarin ze spelen en vooral in het kader van de toenmalige sociale verhoudingen. Je kunt niet alles zomaar overzetten, kijk maar naar de eerdere beschouwingen over verkrachte vrouwen in Deuteronomium. Of zelfs naar het woord van Jezus: Slaven weest uw meester onderdanig. Iemand die nu voor slavernij is, kan geen Christen zijn. De betekenis dat mensen zich soms beter bij hun lot kunnen neerleggen, blijft bestaan.
Voor God hebben we ontzag maar we hoeven geen angst meer te hebben. De wet is vervuld en we hoeven niet als christenen een leven lang bang te zijn of we misschien voorbestemd zijn. Geloof en vertrouwen hoort bij elkaar, geloof en angst niet.

Thomas

Thomas om een deel van Christelijk Nederland te gaan vergelijken met de farizeeën gaat mij wat dat betreft te ver ...een beetje zwart/wit lijkt me en angst is ook een verkeerde uitdrukking ..ik zou meer te term God vrezend willen zien ...angst klinkt verkeerd ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 19:55
 
LEONARD480 schreef:
Thomas om een deel van Christelijk Nederland te gaan vergelijken met de farizeeën gaat mij wat dat betreft te ver ...een beetje zwart/wit lijkt me en angst is ook een verkeerde uitdrukking ..ik zou meer te term God vrezend willen zien ...angst klinkt verkeerd ...

Nou, Leonard, je zou de 'christenen' de kost moeten geven die zich als Farizeeër hebben gedragen en dat nog vol verve zullen doen bij gelegenheid. Er zijn velen op cm die daarvan kunnen getuigen. Meestal komt dit gedrag voort uit angst voor de Oud Testamentische God. Degenen die nog steeds niet hebben begrepen wat de betekenis is van het leven en sterven van de opgestane Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 19:56
 
THOMAS968 schreef:
En het niet toepassen ervan als ze niet meer toe te passen zijn, en dat verzin ik niet hoor, Jezus zetten de farizeeën al op zijn plaats en vandaag doen zijn volgelingen dat nog steeds met christenen die alleen maar naar de letter en de wet kijken. De tegenstellingen tussen Christus en de farizeeën van toen kun je niet 1 op 1 overzetten maar het principe er achter wel. Wetten uit een voorbije tijd moet je ook in het kader zien van de cultuur waarin ze spelen en vooral in het kader van de toenmalige sociale verhoudingen. Je kunt niet alles zomaar overzetten, kijk maar naar de eerdere beschouwingen over verkrachte vrouwen in Deuteronomium. Of zelfs naar het woord van Jezus: Slaven weest uw meester onderdanig. Iemand die nu voor slavernij is, kan geen Christen zijn. De betekenis dat mensen zich soms beter bij hun lot kunnen neerleggen, blijft bestaan.
Voor God hebben we ontzag maar we hoeven geen angst meer te hebben. De wet is vervuld en we hoeven niet als christenen een leven lang bang te zijn of we misschien voorbestemd zijn. Geloof en vertrouwen hoort bij elkaar, geloof en angst niet.

Thomas

Heb jij je wel eens verdiept in de "wetten" van OT???
Voor God zijn er tien geboden, daaraan verbonden zijn de wetten van Mozes, vervolgens zijn er wetten van mensen (Saduseeers en Faririzeeers).
Waar praat jij over?

De Here Jezus, heeft de cerimoniale wetten van Mozes vervult.
De straf (vloek) die op de zonde (overtreden van Gods 10 geboden) lag, is door Hem gedragen.....
Tevens was Hij de eenmalige offer (het lam dat geslacht is) die zou komen vanuit de profeten in de OT.

Wij als moderne hiedense christenen, zijn vermengt met allerlei gedachten goed. Behalve de Joodse OT evangelie wordt aan de kant gegooid omdat men zegt het is niet meer voor ons.
De Here Jezus zegt: hieraan hangt de ganse wet en profeten (de OT)...
Die zit vast aan zijn eerste en tweede gebod....

Het is te vergelijken met een verzekering polis...
De polis geeft aan wat je krijgt, de aanhangsel wanneer en/of voorwaardes.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 januari 2011, 20:21
 
LEONARD480 schreef:
Thomas om een deel van Christelijk Nederland te gaan vergelijken met de farizeeën gaat mij wat dat betreft te ver ...een beetje zwart/wit lijkt me en angst is ook een verkeerde uitdrukking ..ik zou meer te term God vrezend willen zien ...angst klinkt verkeerd ...


Je moet het lezen in een context maar die tegenstelling bestaat wel. Farizeeen hebben misschien wel ten onrechte een slechte naam. Met name in de evangelien lezen we dat ze Christus in de val wilden lokken door hem te confronteren met de wetten uit wat ik gemakshalve even het oude testament noem. Lees de evangeliën er maar op na. Om me eens op glad ijs te bewegen en de farizeeën te verdedigen: ze wilden zich toch graag aan de Wet houden en willen we dat als Christenen ook niet? In het verhaal van de overspelige vrouw wordt dat natuurlijk haarscherp neergezet. Als ik dus die vergelijking trek, moet je het ook in dat historisch kader zien. Voor de mensen die het boeit: Levi-Strauss stelde ooit dat structuren in de menselijke omgang steeds terugkomen. De tegenstelling rekkelijken en preciezen tijdens het Twaalfjarig bestand is van een zelfde orde als de tegenstellingen tussen fundis en realos bij de Groenen in Duitsland. In zekere zin komen we dit op veel plaatsen tegen
De farizeeërs hielden zich in eerste instantie aan de oude wetten, al waren er ook groepen die rare dwalingen verzonnen. Maar de farizeeërs hielden Christus wel scherp, dat moet je ze nageven. Ik denk inderdaad dat die tegenstelling van de nadruk op de wet versus de compassie binnen Christelijk Nederland nog steeds aanwezig is. In dat verband moet je mijn vergelijking dus ook zien. En die tegenstelling loopt wel langs kerkgenootschappen soms. Niettemin en ik heb het wel eerder geschreven: een ieder die Christus aanneemt is mijn broeder of zuster, in welke christelijke uitingsvorm dan ook.

En ik denk juist dat de tegenstelling farizeeën-christenen te zwart-wit wordt neergezet. Het lag genuanceerder. En als ik van angst in jouw commentaar ontzag maak, dan komen we al dichter bij elkaar denk ik. Wat ik echter afwijs is de enorme angst om verloren te gaan bij behoudende gelovigen. Het lijkt daar soms of Christus nog niet gestorven is voor onze verlossing. Welnu, dat is Hij wel. En een ieder die Hem aanneemt....

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 21 januari 2011, 20:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 02:49
 
THOMAS968 schreef:
En het niet toepassen ervan als ze niet meer toe te passen zijn, en dat verzin ik niet hoor, Jezus zetten de farizeeën al op zijn plaats en vandaag doen zijn volgelingen dat nog steeds met christenen die alleen maar naar de letter en de wet kijken. De tegenstellingen tussen Christus en de farizeeën van toen kun je niet 1 op 1 overzetten maar het principe er achter wel. Wetten uit een voorbije tijd moet je ook in het kader zien van de cultuur waarin ze spelen en vooral in het kader van de toenmalige sociale verhoudingen. Je kunt niet alles zomaar overzetten, kijk maar naar de eerdere beschouwingen over verkrachte vrouwen in Deuteronomium. Of zelfs naar het woord van Jezus: Slaven weest uw meester onderdanig. Iemand die nu voor slavernij is, kan geen Christen zijn. De betekenis dat mensen zich soms beter bij hun lot kunnen neerleggen, blijft bestaan.
Voor God hebben we ontzag maar we hoeven geen angst meer te hebben. De wet is vervuld en we hoeven niet als christenen een leven lang bang te zijn of we misschien voorbestemd zijn. Geloof en vertrouwen hoort bij elkaar, geloof en angst niet.

Thomas


MAR907 schreef:
Heb jij je wel eens verdiept in de "wetten" van OT???
Voor God zijn er tien geboden, daaraan verbonden zijn de wetten van Mozes, vervolgens zijn er wetten van mensen (Saduseeers en Faririzeeers).
Waar praat jij over? Erg op de persoon Mar Boze smiley

De Here Jezus, heeft de cerimoniale wetten van Mozes vervult.
De straf (vloek) die op de zonde (overtreden van Gods 10 geboden) lag, is door Hem gedragen.....
Tevens was Hij de eenmalige offer (het lam dat geslacht is) die zou komen vanuit de profeten in de OT. Dus Thomas heeft gewoon gelijk als je het goed leest (wilt lezen natuurlijk)

Wij als moderne hiedense christenen, zijn vermengt met allerlei gedachten goed. Behalve de Joodse OT evangelie wordt aan de kant gegooid omdat men zegt het is niet meer voor ons.
De Here Jezus zegt: hieraan hangt de ganse wet en profeten (de OT)...
Die zit vast aan zijn eerste en tweede gebod....

Het is te vergelijken met een verzekering polis...
De polis geeft aan wat je krijgt, de aanhangsel wanneer en/of voorwaardes.....
Nee, voor ons (christenen) is de zekerheid Jezus Christus en niet het OT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 02:51
 
Gefrustreerde smiley trage server, daardoor dubbel geplaatst. Boze smiley


..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zaterdag 22 januari 2011, 02:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 09:26
 
CROSSROAD317 schreef:
Gefrustreerde smiley trage server, daardoor dubbel geplaatst. Boze smiley


..


Je hoeft je niet te verantwoorden en 't uit te leggen hoor, Cross. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Dat kan de beste overkomen. Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 11:29
 
MARIJAN072 schreef:
Je hoeft je niet te verantwoorden en 't uit te leggen hoor, Cross. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Dat kan de beste overkomen. Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley


Volgens mij had hij gewoon even een seniorenmoment Knipoog smiley Geeft niet Cross, heb ik ook weleens Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 11:37
 
WILLEMIJN232 schreef:
Volgens mij had hij gewoon even een seniorenmoment Knipoog smiley Geeft niet Cross, heb ik ook weleens Knipoog smiley

Oh ja, die krijg je als je bijna 50 bent hè. Knipoog smiley Geeft niks hoor. Lachende smiley


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 22 januari 2011, 11:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 11:54
 
MIEKE364 schreef:
Nou, Leonard, je zou de 'christenen' de kost moeten geven die zich als Farizeeër hebben gedragen en dat nog vol verve zullen doen bij gelegenheid. Er zijn velen op cm die daarvan kunnen getuigen. Meestal komt dit gedrag voort uit angst voor de Oud Testamentische God. Degenen die nog steeds niet hebben begrepen wat de betekenis is van het leven en sterven van de opgestane Christus.


Ik ben het wel met je eens maar het is natuurlijk nog altijd zo dat mensen zich vrijwillig bij een kerk inschrijven en lid zijn en dan weet je toch de richtlijnen die daar gelden? Het zijn kerkgenootschappen die "zuiverheid van het geweten"hoog in het vaandel hebben staan....
Als je denkt dat je dat hebt speel jezelf wel een beetje voor God is mijn mening maar ik ben dan ook geen lid van zo'n gemeente.......
Ik noem dat ook farizeeer gedrag maar in hun beleving is dat toch de zuiverheid van het geweten.......
Zij hebben gewoon een andere visie op geloven en dat is weer hun goed recht.........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 22 januari 2011, 11:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 12:31
 
[quote=LEONARD480]Hertrouwen na scheiding
Vraag:

In het kort is dit de juiste uitleg: De Farizeeën dachten lichtvaardig over het huwelijk. Een invloedrijke rabbi als de bekende Hillel (hij leefde ten tijde van Herodes 1), leerde dat de man het recht had zijn vrouw weg te sturen en de huwelijksband te verbreken om allerlei redenen. Wanneer zij b.v een keer aangebrand voedsel opdiende, niet onderdanig was of onwillig was tot seks. Dit is de achtergrond van Jezus' woorden "om allerlei oorzaak". Je mag je niet om allerlei oorzaak van je vrouw laten scheiden en haar wegsturen.

Jezus zegt verder dat van het begin, dus zoals door God bedoeld, man en vrouw voor altijd samen horen. De huwelijksband mag nooit verbroken worden, uitgezonderd... hoererij of gedurig overspel (Matth. 5:32). Jezus gebruikt wel een woord dat ziet op voortdurend overspel, dus vervallen tot hoererij, maar dat is slechts een gradueel verschil met overspelig zijn. Er is dus slechts één uitzondering, namelijk overspel. Het probleem is echter de vrouw die zonder oorzaak, dus zonder dat ze overspel heeft gepleegd, weggezonden is. De Farizeeën eisten dan wel dat op grond van Deut. 24:1-4, deze vrouw een certificaat meekreeg, waarin stond dat zij niet weggezonden was vanwege overspel, maar om een andere reden. Dit was om haar eer te redden en haar voor verstoting uit de maatschappij te behoeden en een nieuw huwelijk mogelijk te maken. Jezus zegt van zo'n vrouw: En die deze verlatene trouwt doet ook overspel.

Het verwondert ons op het eerste gezicht dat Jezus dit zegt. Deze vrouw is toch echt de onschuldige partij. Zij is zonder geldige reden het huis uitgezet. Wanneer zij een andere man trouwt wordt dan die andere man en ook zij daardoor een overspeler en een overspeelster? Dit is eigenlijk de kern van de discussie.
Om dit goed te verstaan, moet je de woorden "en zo wie de verlatene trouwt doet ook overspel" niet losmaken van wat Jezus er aan vooraf zegt, namelijk: "Maar wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt dat zij overspel doet" Matth. 5:32.

De man die zijn vrouw met een scheidbrief wegstuurt alleen omdat de vrouw hem om één of andere reden niet meer bevalt (dit gebeurt nog steeds onder moslims), is de oorzaak dat zij een overspelige vrouw wordt. Zij is geen overspeelster, maar zij wordt het hoogstwaarschijnlijk wel door zijn verkeerde daad. De man die haar wegstuurt stelt haar bloot aan overspel en hoererij. Een weggestuurde vrouw wilde niemand in de cultuur van die dagen ontvangen of helpen. Zij werd gedwongen om spoedig de vrouw van een andere man te worden of erger nog door prostitutie in haar levensonderhoud te voorzien. Dit moet ons eerst goed duidelijk zijn. Wij kunnen ons niet indenken aan welke ellende de man zijn vrouw bloot stelde door haar met een scheidbrief weg te sturen. We lezen er een vertroostende verwijzing van in Jes. 62:4:'Tot u zal niet meer gezegd worden de verlatene". God ontfermt zich over Israël als over een verlaten vrouw, die bij niemand veiligheid vindt.

Dan volgt: "en zo wie de verlatene zal trouwen doet ook overspel". De vrouw behoort immers nog bij de eerste man. Zij is zonder goede reden weggestuurd. De eerste man moet haar terug nemen. Dit verklaart de slotwoorden van Jezus. Hij, die zo maar direct zo'n verlaten vrouw tot zich neemt, handelt verkeerd. Men moet er aan werken dat zij weer terug kan keren tot haar wettige man. Indien dit onmogelijk is geworden doordat deze man hertrouwd is, ligt de zaak anders. De kerk zou dan de eerste man dwingen tot een zonde, namelijk zijn tweede huwelijk verbreken. En hoe gaarne de vrouw ook zou willen terugkeren tot haar eerste man, dat is nu niet meer mogelijk. Zij mag dus weer trouwen en gehuwd worden. Zo moeten we Jezus' woorden verstaan.

Ik ben wat uitvoerig geworden, maar ik denk dat het nodig is. Er worden hier veel misslagen gemaakt. Ds. Engelsma is fout. Hij verwoordt een standpunt dat vroeger leefde bij enkele strenge baptisten.

Veel sterkte en de zegen des Heeren toegebeden,

Ds.C.Harink

Wat denken jullie van dit artikel


In het kort is wel grappig .

Knipoog smiley

Ik vind het erg duidelijk voor iemand van de ger.gem. maar dan, ik kom uit die hoek en begrijp de omslag van woorden die gemaakt wordt om iets proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Dat id nl/ de bedoeling van ds. Harinck en ik vind dat hij dat doet.
Hij plaatst alles in de context en zo zie je dat het een strikvraag van de farizeeërs is die draait om de wetten van Mozes en het feit of Jezus zich daaraan houdt.

Het feit dat wij niet weggestuurd worden van onze man omdat ons eten aan heeft staan branden, maakt al duidelijk dat Jezus het in onze tijd anders zou zeggen.

Dat is de essentie van dit artikel volgens mij.
En daarmee zegt ds. Harinck dat scheiden en hertrouwen mag en hij bidt ons bij die beslissing "des Heeren zegen "toe.


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 22 januari 2011, 12:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 12:56
 
[quote=MARIAN519]Het plaatsen van dit artikel was om die reden de discussie een andere wending te geven. Ook realiseer ik me nu achteraf dat we nu inderdaad in een andere tijd leven. Tevens realiseer ik me dat er vele wonden opengemaakt worden die door het zwart/wit staan in die discussie alleen de pijn kan vergroten. Laten we biddend er voor elkaar zijn en dat er uitzicht mag komen en de pijn die er is mag verdwijnen.

Leonard


Laatst aangepast door
LEONARD480
op zaterdag 22 januari 2011, 13:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 januari 2011, 13:11
 
[quote=LEONARD480]Het plaatsen van dit artikel was om die reden de discussie een andere wending te geven. Ook realiseer ik me nu achteraf dat we nu inderdaad in een andere tijd leven. Tevens realiseer ik me dat er vele wonden opengemaakt worden die door het zwart/wit staan in die discussie en alleen de pijn kan vergroten. Laten we biddend er voor elkaar zijn en dat er uitzicht mag komen en de pijn die er is mag verdwijnen.

Ik heb me ook door het meelezen op dit forum gerealiseerd dat er dingen anders zijn dan ik dacht.
Dat heb ik wel al als meerwaarde ervaren.

Ik vind het fijn zo'n open forum waar iedereen kan zeggen wat hem/haar bezig houdt en waar je dus ook elkaar tot steun kunt zijn.

Er is veel pijn bij mensen die gescheiden zijn en niet iedereen beseft dat ten volle.
Daarom is het ook goed als we allemaal met onze eigen vragen komen, iedereen is zo uniek in zijn belevenis van alle dingen.

En dat we mogen weten dat de Here met ons is..

http://www.youtube.com/watch?v=Yts3lEWIsGc


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 22 januari 2011, 13:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9
Pagina 9 van 9