ChristianMatch
 


Forum

pijnbestrijding
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 20:41
 
Door omstandigheden word ik momenteel bepaald bij pijnbestrijding.
Een moeilijk punt omdat ik het toch bijbels wil houden.

In Genesis word de vrouw uitdrukkelijk gezegd dat ze met smart haar kinderen moet baren.
De zondige mensch heeft 6000 jaar na dato de pijnbestrijding tot in de finesse ontwikkeld.
Er is een mogelijkheid bij de bevalling, tijdens het baren dus, als het ware, een ruggeprik te krijgen.

Wat is jullie, liefst onderbouwde, mening over deze vorm van pijnbestrijding waardoor het Woord uit Genesis haar waarde verliest?
Is dit te combineren met een christelijke levenswijze?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 21:00
 
PIETER649 schreef:
Door omstandigheden word ik momenteel bepaald bij pijnbestrijding.
Een moeilijk punt omdat ik het toch bijbels wil houden.

In Genesis word de vrouw uitdrukkelijk gezegd dat ze met smart haar kinderen moet baren.
De zondige mensch heeft 6000 jaar na dato de pijnbestrijding tot in de finesse ontwikkeld.
Er is een mogelijkheid bij de bevalling, tijdens het baren dus, als het ware, een ruggeprik te krijgen.

Wat is jullie, liefst onderbouwde, mening over deze vorm van pijnbestrijding waardoor het Woord uit Genesis haar waarde verliest?
Is dit te combineren met een christelijke levenswijze?

Hmm, tjsa, een gevoelige zaak.

Als ik het goed lees staat er in Genesis dat haar smart zelfs zal worden vermenigvuldigd. Lijkt me duidelijk.... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 21:15
 
Ik denk dat het met medische noodzaak wel kan passen in het verlengde van de aangehaalde tekst. Echter, geregeld wordt het gebruikt om a.h.w. weg te lopen voor de pijn en daarbij heb ik toch ergens wel wat vraagtekens. Nee, pijn is niet fijn, dat nooit, maar of het altijd tot in de finesses verdoofd moet worden....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 21:27
 
Ik denk dat met die tekst in Genesis word bedoeld, dat een zwangerschap niet makkelijk zal zijn, en ongemakken met zich meebrengt en dat ook de geboorte niet makkelijk zal zijn.
Ik denk dat je best een pijnstillend middel mag gebruiken, om de pijn draaglijker te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 21:45
 
PIETER649 schreef:
Door omstandigheden word ik momenteel bepaald bij pijnbestrijding.
Een moeilijk punt omdat ik het toch bijbels wil houden.

In Genesis word de vrouw uitdrukkelijk gezegd dat ze met smart haar kinderen moet baren.
De zondige mensch heeft 6000 jaar na dato de pijnbestrijding tot in de finesse ontwikkeld.
Er is een mogelijkheid bij de bevalling, tijdens het baren dus, als het ware, een ruggeprik te krijgen.

Wat is jullie, liefst onderbouwde, mening over deze vorm van pijnbestrijding waardoor het Woord uit Genesis haar waarde verliest?
Is dit te combineren met een christelijke levenswijze?

Denk dat Jezus onze pijn weg wil nemen en dat we medicijnen in dank mogen aannemen..
23 En Jezus omging geheel Galilea, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie des Koninkrijks, en genezende alle ziekte en alle kwale onder het volk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:24
 
het gaat hier specifiek over pijnbestrijding tijdens de bevalling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:35
 
PIETER649 schreef:
Door omstandigheden word ik momenteel bepaald bij pijnbestrijding.
Een moeilijk punt omdat ik het toch bijbels wil houden.

In Genesis word de vrouw uitdrukkelijk gezegd dat ze met smart haar kinderen moet baren.
De zondige mensch heeft 6000 jaar na dato de pijnbestrijding tot in de finesse ontwikkeld.
Er is een mogelijkheid bij de bevalling, tijdens het baren dus, als het ware, een ruggeprik te krijgen.

Wat is jullie, liefst onderbouwde, mening over deze vorm van pijnbestrijding waardoor het Woord uit Genesis haar waarde verliest?
Is dit te combineren met een christelijke levenswijze?
Het ligt eraan hoe je de tekst wilt opvatten. Zie je het als een opdracht, dan gebruik je geen pijnbestrijding, zie je het als een constatering, dan staat het je vrij om het wel te gebruiken. Zelf denk ik dat het meer als een constatering bedoeld is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:40
 
PIETER649 schreef:
Door omstandigheden word ik momenteel bepaald bij pijnbestrijding.
Een moeilijk punt omdat ik het toch bijbels wil houden.

In Genesis word de vrouw uitdrukkelijk gezegd dat ze met smart haar kinderen moet baren.
De zondige mensch heeft 6000 jaar na dato de pijnbestrijding tot in de finesse ontwikkeld.
Er is een mogelijkheid bij de bevalling, tijdens het baren dus, als het ware, een ruggeprik te krijgen.

Wat is jullie, liefst onderbouwde, mening over deze vorm van pijnbestrijding waardoor het Woord uit Genesis haar waarde verliest?
Is dit te combineren met een christelijke levenswijze?

De NBV is een stuk vrouwvriendelijker:
[16] Tegen de vrouw zei hij: ‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.

Maar.......JIJ vindt dat JIJ voor je vrouw kunt bepalen of ZIJ pijnbestrijding wil????
Bah.......


Laatst aangepast door
LEANNE226
op vrijdag 24 september 2010, 22:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:48
 
LEANNE226 schreef:
De NBV is een stuk vrouwvriendelijker:
[16] Tegen de vrouw zei hij: ‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.

Maar.......JIJ vindt dat JIJ voor je vrouw kunt bepalen of ZIJ pijnbestrijding wil????
Bah.......

Zegt Pieter dit dan, Leanne Smiley die vol vragen zit Hij heeft het hier vast wel met Annette over, dus jouw conclusie lijkt me nogal voorbarig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:50
 
MARIJAN072 schreef:
Zegt Pieter dit dan, Leanne Smiley die vol vragen zit Hij heeft het hier vast wel met Annette over, dus jouw conclusie lijkt me nogal voorbarig.

Hij heeft het niet over "wij" maar over "ik".En of het nou Pieter is of welke willekeurige man dan ook is niet van belang,ik vind het hopeloos ouderwets,in de Bijbel wordt kankerbestrijding ook niet genoemd,zien we dat dan ook als onbijbels?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:52
 
MARIJAN072 schreef:
Zegt Pieter dit dan, Leanne Smiley die vol vragen zit Hij heeft het hier vast wel met Annette over, dus jouw conclusie lijkt me nogal voorbarig.



ik vin het best stoer dat:

leanne denkt dat ik daar iets over te zeggen heb, en..
marijan zelfs nog denkt dat ik enige inspraak heb...

jullie schatten me te hoog in dames, (maar t voelt wel ff lekker) Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:53
 
PIETER649 schreef:
ik vin het best stoer dat:

leanne denkt dat ik daar iets over te zeggen heb, en..
marijan zelfs nog denkt dat ik enige inspraak heb...

jullie schatten me te hoog in dames, (maar t voelt wel ff lekker) Knipoog smiley

Jaaaaaaaaaaaaa ik zit op de kast hoor Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:57
 
PIETER649 schreef:
ik vin het best stoer dat:

leanne denkt dat ik daar iets over te zeggen heb, en..
marijan zelfs nog denkt dat ik enige inspraak heb...

jullie schatten me te hoog in dames, (maar t voelt wel ff lekker) Knipoog smiley

Over wiens smart gaat het hier eigenlijk? Zie je tegen de bevalling op Pieter Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:59
 
PIETER649 schreef:
het gaat hier specifiek over pijnbestrijding tijdens de bevalling

Wij willen alles kant en klaar aangereikt krijgen..lekker makkelijk...geen eigen verantwoording...
Jezus ..God, laat ons kiezen...het staat er niet kant en klaar...
Maar hij genas alle last..wat denk je ..dat Hij een vrouw die pijnen lijdt als ze baart zou laten pijn lijden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:02
 
PIETER649 schreef:
ik vin het best stoer dat:

leanne denkt dat ik daar iets over te zeggen heb, en..
marijan zelfs nog denkt dat ik enige inspraak heb...

jullie schatten me te hoog in dames, (maar t voelt wel ff lekker) Knipoog smiley

Annette lijkt me ook mans Twijfelende smiley Knipoog smiley genoeg, om dat zelf te bepalen. Gelukkig maar! Lachende smiley

'k Heb trouwens wel eens gehoord dat een vader flauw viel (terwijl hij alleen maar toekeek), terwijl de vrouw dapper doorging met bevallen. Dus Pieter, vergeet jezelf niet hoor. Misschien een idee om iets kalmerends van dr. Vogel in huis te halen? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:02
 
MARIAN519 schreef:
Wij willen alles kant en klaar aangereikt krijgen..lekker makkelijk...geen eigen verantwoording...
Jezus ..God, laat ons kiezen...het staat er niet kant en klaar...
Maar hij genas alle last..wat denk je ..dat Hij een vrouw die pijnen lijdt als ze baart zou laten pijn lijden?


ja wat denk ik...
God heeft de vrouw idd zo geschapen dat een bevalling pijn doet.
hoef je mij niet op aan te kijken, ik heb dat niet bedacht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:05
 
MARIJAN072 schreef:
Annette lijkt me ook mans Twijfelende smiley Knipoog smiley genoeg, om dat zelf te bepalen. Gelukkig maar! Lachende smiley

'k Heb trouwens wel eens gehoord dat een vader flauw viel (terwijl hij alleen maar toekeek), terwijl de vrouw dapper doorging met bevallen. Dus Pieter, vergeet jezelf niet hoor. Misschien een idee om iets kalmerends van dr. Vogel in huis te halen? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley



dr Vogel... Verraste, verbaasde smiley das hartstikke occult joh!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:08
 
PIETER649 schreef:
dr Vogel... Verraste, verbaasde smiley das hartstikke occult joh!!

Huh.... Verraste, verbaasde smiley Geschokte, onthutste smiley Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:09
 
In België krijgen vrouwen (bijna) standaard een ruggenprik, als ze gaan bevallen. Is dat in Duitsland ook zo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:11
 
MARIJAN072 schreef:
In België krijgen vrouwen (bijna) standaard een ruggenprik, als ze gaan bevallen. Is dat in Duitsland ook zo?


yep Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:12
 
MARIJAN072 schreef:
Huh.... Verraste, verbaasde smiley Geschokte, onthutste smiley Smiley die vol vragen zit


ja die is van de jehova getuigen en doet aan yoga.... alstie nog leefd dan he, anders deed hij aan yoga
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:14
 
PIETER649 schreef:
yep Boze smiley

Dan word je dus eigenlijk gedwongen een keus te maken. Dat is anders, dan in Nederland. Ze verklaren je waarschijnlijk min of meer voor gek, als je het niet doet.

Sterkte en wijsheid bij de beslissing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:15
 
PIETER649 schreef:
ja wat denk ik...
God heeft de vrouw idd zo geschapen dat een bevalling pijn doet.
hoef je mij niet op aan te kijken, ik heb dat niet bedacht

Maar jij overweegt pijnbestrijding .....er zullen wel complicaties verwacht worden dan?..voor een gewone bevalling lijkt me pijnbestrijding niet echt nodig...
Pijn màg ervaren worden..Het is idd een gegeven..., net als Chatuliem al zei..


Laatst aangepast door
MARIAN519
op vrijdag 24 september 2010, 23:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:17
 
PIETER649 schreef:
ja die is van de jehova getuigen en doet aan yoga.... alstie nog leefd dan he, anders deed hij aan yoga

'k Heb even gegoogeld en je hebt nog gelijk ook. Heb ik nog nooit over nagedacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:49
 
Ik ben van mening dat God ook werkt dmv artsen en medicijnen, zo ook bij het gebruik van pijnbestrijding. Of dat nu voor een bevalling is of voor andere doeleinden.

Ik geloof dan ook dat er niets mis mee is om, wanneer het niet meer te houden is, gebruik te maken van pijnmedicatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 september 2010, 00:10
 
JOSINA022 schreef:
Ik ben van mening dat God ook werkt dmv artsen en medicijnen, zo ook bij het gebruik van pijnbestrijding. Of dat nu voor een bevalling is of voor andere doeleinden.

Ik geloof dan ook dat er niets mis mee is om, wanneer het niet meer te houden is, gebruik te maken van pijnmedicatie.

Mijn mening is van gelijke aard.

We leven als mensen met door God geschapen intelligentie. De mogelijkheden om pijn te bestrijden zijn er, door mensen gemaakt, talenten en gaven door God gegeven.

Gen 3:16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
17 Tegen de mens zei hij:
‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,
gegeten van de boom die ik je had verboden.
Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,
zwoegen zul je om ervan te eten,
je hele leven lang.
18 Dorens en distels zullen er groeien,
toch moet je van zijn gewassen leven.
19 Zweten zul je voor je brood,
totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen:
stof ben je, tot stof keer je terug.’

Al deze woorden sprak God.
Als we ons aan al deze woorden letterlijk onderwerpen dan:

moeten we het onkruid laten groeien
geen deo meer gebruiken

het onkruid wieden we uit
de zweet onderdrukken we
de pijn verzachten we bij het baren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 september 2010, 01:11
 
Geloof me, pieter, ook MET pijnbestrijding is het hard werken hoor, dat baren.
Zolang jij zonder geloofsstrijd een kies laat trekken onder verdoving, kan je met een gerust hart Annette die pijnbestrijding aanraden.
Das een mooie gift van God hé? ...........die medische ontwikkeling. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 september 2010, 08:41
 
WILMA729 schreef:
Geloof me, pieter, ook MET pijnbestrijding is het hard werken hoor, dat baren.
Zolang jij zonder geloofsstrijd een kies laat trekken onder verdoving, kan je met een gerust hart Annette die pijnbestrijding aanraden.
Das een mooie gift van God hé? ...........die medische ontwikkeling. Knipoog smiley

Mee eensch Lachende smiley

daarnaast is een bevalling nooit te voorspellen, ik weet nog heeeel goed dat na meer dan 24 uur de pijnbestrijding zeer welkom was!! Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 september 2010, 09:38
 
MARIAN519 schreef:
voor een gewone bevalling lijkt me pijnbestrijding niet echt nodig...



Ik denk niet dat je standaard kan zeggen dat er zonder complicaties geen pijnbestrijding nodig is. Elke bevalling is anders en elke vrouw ervaart het ook anders. Maar dit is inderdaad wel het idee dat er in nederland hangt, en wat mij persoonlijk wel eens een beetje tegenstaat, je hebt eigenlijk zelf ook helemaal niks in te brengen, het word allemaal voor je beslist.

Ik ben er ook geen voorstander van om bij de eerste weeen meteen maar een ruggeprik te geven, maar het idee dat als het te zwaar wordt je er om kan vragen en je hem dan ook krijgt is vooraf al een heel rustgevend idee.

Maar waarschijnlijk is het hier helemaal niet aan de orde en wordt het een keizersnede, en die doen ze gelukkig niet zonder pijnbestrijding Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 september 2010, 11:14
 
Wel opvallend, zonet was in het nieuws dat het gebruik van de ruggeprik bij bevallingen toeneemt. Een trend toch kennelijk en de discussie gaat dan toch ook over Nederland.

Het navolgende stond in de NRC van 25/9:


De gynaecologische groeicijfers, vastgelegd in de zogeheten Perinatale Registratie Nederland, betreffen alle ziekenhuisbevallingen zonder geplande keizersnede. Van alle vrouwen die in het ziekenhuis bevallen krijgt immiddels de helft een vorm van pijnstilling. Tien jaar geleden was dat slechts een derde.

„Het gebruik van de ruggenprik neemt spectaculair toe”, zegt gynaecoloog en Utrechts hoogleraar verloskunde Arie Franx. „Vroeger was pijnstilling tijdens het baren iets dat vermeden moest worden. Dat denken verdwijnt snel.” Franx spreekt van „een omslag”.

Het gebruik van de ruggenprik in ziekenhuizen lag jaren lang op zo’n 7 procent. Maar vanaf 2003 is er een gestage groei zichtbaar. In 2009 is het percentage verdrievoudigd tot 22 procent. De laatste maanden lijkt de pijnstilling een nog grotere vlucht te nemen. Dat komt volgens deskundigen mede door een nieuwe richtlijn van gynaecologen, verloskundigen en anesthesiologen, uit eind 2008. Daarin staat dat barende vrouwen altijd een ruggenprik moeten kunnen krijgen als de pijn hun te veel wordt. Het is dus niet langer de zorgverlener, maar de vrouw die beslist hoe zij bevalt.

Nu moet er dag en nacht een anesthesist paraat zijn om de prik te geven. Vroeger was er geen duidelijkheid of er een medische reden (indicatie) nodig was voor een ruggenprik. In het ene ziekenhuis kreeg je de prik makkelijker dan het andere. De richtlijn luidde een omwenteling in de Nederlandse bevalcultuur in.

Een ander manier van pijnbestrijding tijdens de bevalling heeft ook een grote groei doorgemaakt in Nederland; de pijnstillingspomp. De zwangere vrouw dient zich daarbij zelf een morfine-achtige stof (Remifentanil) toe. In 2009 werd deze vorm van pijnbestrijding bijna net zo veel gebruikt als de ruggenprik. De groei van de pomp en de ruggenprik zal in de komende jaren blijven toenemen, verwachten deskundigen.

In 2009 waren er vijf ziekenhuizen van de 97 waar zwangere vrouwen geen ruggenprik konden krijgen. Het gaat om kleine ziekenhuizen in plattelandsgebieden.

Grofweg eenderde van de vrouwen in Nederland bevalt thuis. Dat aantal is nergens in de westerse wereld zo hoog. Wie thuis bevalt, moet het zonder pijnstilling doen. De Nederlandse traditie om kinderen thuis te baren staat onder druk. Niet alleen door de grotere vraag naar pijnbestrijding maar ook door discussies over de veiligheid van het thuis baren.

einde citaat.

Thomas, vaste prik.[i]


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 25 september 2010, 12:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2