ChristianMatch
 


Forum

wie heeft er gelijk?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 13:50
 
wat me eigenlijk hier opvat is dat sommige discussie hier stranden op van een soort van ik heb gelijk en jij niet zoals ik het zie is de juiste en enigste manier maar is er weinig ruimte voor een andere kijk op een situatie..... valt me gewoon op
kijk je kan kijken naar een auto die heeft vier wilen een motor en een stuur (als het goed is) maar je kan ook zeggen een auto heeft deuren en brengt je van a naar b.... wie heeft er nu gelijk? ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 15:58
 
RELLOK036 schreef:
wat me eigenlijk hier opvat is dat sommige discussie hier stranden op van een soort van ik heb gelijk en jij niet zoals ik het zie is de juiste en enigste manier maar is er weinig ruimte voor een andere kijk op een situatie..... valt me gewoon op
kijk je kan kijken naar een auto die heeft vier wilen een motor en een stuur (als het goed is) maar je kan ook zeggen een auto heeft deuren en brengt je van a naar b.... wie heeft er nu gelijk? ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt

Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt...
Helaas denken anderen daar anders over Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 17:47
 
verwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 8 januari 2010, 23:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 18:07
 
Elk mens is weer anders de ene met meer levenservaring dan de ander.
Hoe lang sta je in dit leven en met welke bril kijk je naar je leven?
Doen we dit vanuit onze eigen IK en verder deugt voor geen kant of plaatsen we onszelf buiten en vervangen onze ik naar Jezus.
Zodat Jezus meer en meer centraal mogen gaan staan en Hem op de Ere plek laten geven. Wie of wat ook gelijk mag hebben als we vragen hebben laat het zuivere woord erbij halen de Bijbel want daar staan alle antwoorden in. Als we die dan maar ook erbij willen halen om onze tijd en energie daar in te willen steken want tja dat is iets wat we niet zo snel doen. Want dan hebben we te weinig tijd ervoor en willen we zelf de dingen zelf oplossen en God erbuiten laten. Is dat niet een vorm van een stukje trots of hoogmoed om daar maar niet aan toe te willen geven.
Wees nederig en klein en sta de dingen niet in de weg door ijdelheid van je eigen IK nee neem de stap terug en laat je kneden, vormen en vullen. Engeltje smiley

Wens jullie Gods zegen toe en een gezegende kerstdagen gewenst.


Hartelijke groet,


Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 20:53
 
bij sommige onderwerpen kun je je eigen mening geven,maar er zijn ook onderwerpen bij waarbij je kijken moet wat de bijbel ervan zegt.

we hebben het wel eens over de doop gehad bv. dan vind ik dat we daar de bijbel moeten bijpakken wat die er van zegt en niet ons gevoel of een traditie voorop stellen.

de vraag is,wat zit het dichste bij de waarheid?
ik denk dat we bij veel onderwerpen de bijbel er vaak letterlijk op na kunnen slaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 00:28
 
BERT168 schreef:
bij sommige onderwerpen kun je je eigen mening geven,maar er zijn ook onderwerpen bij waarbij je kijken moet wat de bijbel ervan zegt.

we hebben het wel eens over de doop gehad bv. dan vind ik dat we daar de bijbel moeten bijpakken wat die er van zegt en niet ons gevoel of een traditie voorop stellen.

de vraag is,wat zit het dichste bij de waarheid?
ik denk dat we bij veel onderwerpen de bijbel er vaak letterlijk op na kunnen slaan.

moet je sowieso maar dan heb je ook daar soms verschillende ivalshoeken neem dus de doop.... de een zegt kinderdoop is bijbels en geven er teksten bij en de ander zegt nee volwassne doop en geeft teksten erbij... en dit verzand dan in een welles nietus verhaal waar men soms de mening van een ander uit het oog verliest....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 11:18
 
RELLOK036 schreef:
ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt
En terecht Rel, dat je het effe kwijt wilde. Want een andere kijk is nog niet meteen een andere zaak Knipoog smiley

Een huis is een huis, ook als je hem van boven bekijkt Lachende smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 22 december 2009, 11:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 12:05
 
HENK710 schreef:
En terecht Rel, dat je het effe kwijt wilde. Want een andere kijk is nog niet meteen een andere zaak Knipoog smiley

Een huis is een huis, ook als je hem van boven bekijkt Lachende smiley
je huisje heeft wel een scheef dak bij het bovenaazicht terwijl op het vooraanzicht het een recht dak is Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
maar ik snap je strekking en dat is het belangrijkste...
waar ik vanmorgen ook ff aan moest denk is het volgende:
Stel een moslim of iemand die niks met het christelijk geloof te maken heeft nah die kan hier op cm flink te keer gaan met al onze nuance verschillen..... ik bedoel we liggen hier lekker overhoop met elkaar wat moet een buitenstaander wel niet denken? Waar is de eenheid in Christus?
De basis is het belangrijkste geloven dat Jezus op aarde is gekomen voor ons mensen, gestorven is voor onze zonden aan het kruis( of het nu een paal was of ene echt kruis doet er niet aan toe) opgestaan is uit de dood zodat we eeuwig leven hebben... dat is toch het aller belangrijkste, en of nu iemand een kinderdoop heeft gehad of niet of men spreekt in tongen of noem maar op... euhm doet dat er dan aan toe? Tuurlijk mag je van mening verschillen maar druk je menning niet door als zijnde waarheid...
euhm fijne kerstdagen nog Knipoog smiley denkend aan dat Jezus is gekomen voor ons he..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARIENNEZ498





Berichten: 125

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2009, 13:53
 
RELLOK036 schreef:
wat me eigenlijk hier opvat is dat sommige discussie hier stranden op van een soort van ik heb gelijk en jij niet zoals ik het zie is de juiste en enigste manier maar is er weinig ruimte voor een andere kijk op een situatie..... valt me gewoon op
kijk je kan kijken naar een auto die heeft vier wilen een motor en een stuur (als het goed is) maar je kan ook zeggen een auto heeft deuren en brengt je van a naar b.... wie heeft er nu gelijk? ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt

'k Geloof dat het méér is dan alleen maar je gelijk willen halen uit hoogmoed of starheid. Persoonlijk denk dat het te maken heeft met een stukje onzekerheid. Wanneer je je zelfbewust voelt, weet wie je bent en als je erop vertrouwt dat je persoonlijkheid door God gevoed wordt, is het niet zo erg 'eng' om een andere mening te horen dan de jouwe. Het brengt je niet van je stuk, sterker nog, je staat er open voor!
De rust die God geeft in jou? maakt de mening van een ander 'onbelangrijk' in goede zin.
Mijn persoonlijke mening doet er vaak niet toe vind ik. Ik luister graag en wanneer ik tóch mijn mening geef? Dan realiseer ik me heel goed dat deze door anderen 'verworpen' kan worden. Dat mag van mij....ik blijf nog steeds dezelfde Ariënne!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BULLDOG524





Berichten: 109

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 01:56
 
RELLOK036 schreef:
wat me eigenlijk hier opvat is dat sommige discussie hier stranden op van een soort van ik heb gelijk en jij niet zoals ik het zie is de juiste en enigste manier maar is er weinig ruimte voor een andere kijk op een situatie..... valt me gewoon op
kijk je kan kijken naar een auto die heeft vier wilen een motor en een stuur (als het goed is) maar je kan ook zeggen een auto heeft deuren en brengt je van a naar b.... wie heeft er nu gelijk? ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt


snap wat je bedoeld, de 1 weet nog meer teksten als de ander
Blijf gewoon jezelf soms beter gewoon niet reageren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 13:28
 
RELLOK036 schreef:
wat me eigenlijk hier opvat is dat sommige discussie hier stranden op van een soort van ik heb gelijk en jij niet zoals ik het zie is de juiste en enigste manier maar is er weinig ruimte voor een andere kijk op een situatie..... valt me gewoon op
kijk je kan kijken naar een auto die heeft vier wilen een motor en een stuur (als het goed is) maar je kan ook zeggen een auto heeft deuren en brengt je van a naar b.... wie heeft er nu gelijk? ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN146





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 14:27
 
RELLOK036 schreef:
wat me eigenlijk hier opvat is dat sommige discussie hier stranden op van een soort van ik heb gelijk en jij niet zoals ik het zie is de juiste en enigste manier maar is er weinig ruimte voor een andere kijk op een situatie..... valt me gewoon op
kijk je kan kijken naar een auto die heeft vier wilen een motor en een stuur (als het goed is) maar je kan ook zeggen een auto heeft deuren en brengt je van a naar b.... wie heeft er nu gelijk? ander voorbeeldje:
een huis heeft een dak en een voordeur... maar ook heeft een huis ramen en vertrekken de een is een flat de ander een ruitjes huis of een villa of noem maar op zijn allemaal huizen en allemaal klopt het beeld maar wie heeft er nu gelijk? kan op sommige dingen geen ander beeld zijn? ook wat de bijbel zegt? de een zegt nee tis zo maar de ander zegt nee tis zo? wie heeft er nu aan het rechte end? misschien bijde maar belichten ze een andere kijk op de situatie..... solly wilde dit ff kwijt

Het eerste wat je aanhaalt is de HOUDING waarmee mensen discussiëren. Ieder die discussieert moet zich onder de Waarheid stellen en niet menen dat hij of zij de Waarheid in pacht heeft. Daarom is het zo belangrijk om de bijbelteksten die de mensen die het NIET met je eens zijn aanhalen, niet meteen weg te redeneren. Je moest juist die teksten eerlijk bekijken.
Een belangrijk punt hierbij is dat eenieder God´s woord moet verdedigen en niet de theologische positie van zijn of haar gemeente.

Jij gebruikt daarna een vergelijking van het huis en de auto. Er zijn inderdaad principes in de bijbel die naast elkaar kunnen bestaan. De ene benadrukt dat het belangrijk is om een dag boven de andere te stellen (vanuit het principe dat er bewust tijd vrij gemaakt moet worden voor de Heer), de andere stelt alle dagen gelijk (vanuit het principe dat je alle dagen voor God leeft en niet perse een bepaalde dag in een periode). Beide bedoelen ze het goed, beide principes zijn bijbels en beiden hebben ze gelijk.

Tot slotte is er een belangrijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken in het geloof. Ik vind het belangrijk dat we over de hoofdzaken van het geloof de discussie niet uit de weg gaan. En de doop is daarbij zeker geen bijzaak van het geloof. Verder vind ik het moeilijk om de exacte grens tussen een hoofdzaak en een bijzaak aan te geven maar een inschatting is wel te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 22:40
 
In december waren hier dus ook al praatgroepen over dit onderwerp... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Huilende smiley, smiley in tranen Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 23:00
 
COOTJE711 schreef:
In december waren hier dus ook al praatgroepen over dit onderwerp... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Huilende smiley, smiley in tranen Smiley met dichtgeplakte mond


joh, al jaaaaren en nog steeds weigeren enkelen in te zien dat ik altijd gelijk heb...
stom volk Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 00:10
 
PIETER649 schreef:
joh, al jaaaaren en nog steeds weigeren enkelen in te zien dat ik altijd gelijk heb...
stom volk Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Het was effe ter ondersteuning, een soort van geheugen steuntje, alleen lezen............. scheelt weer inkt, scheldkanonnades en bannen Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 12:31
 
PIETER649 schreef:
joh, al jaaaaren en nog steeds weigeren enkelen in te zien dat ik altijd gelijk heb...
stom volk Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
tssss.....hoopte dat mijn briljante aanwezigheid verbetering zou aanbrengen Engeltje smiley Enne.... over het gelijk hebben.... Slapende smiley Clown smiley

Gerrit schreef:
Het was effe ter ondersteuning, een soort van geheugen steuntje, alleen lezen............. scheelt weer inkt, scheldkanonnades en bannen Engeltje smiley


Dank u zeer voor de info... Verraste, verbaasde smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1